abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 10 februari 2005 @ 12:59:34 #1
37225 BAC
Lekker hoor..........
pi_25022208
Klussers en slimmerikken, ik heb 2 vraagjes:

Ik wil een plank in mijn keuken ophangen en daarvoor heb ik van die L vormige beugels gekocht. Nu moet ik alleen gaatjes in tegels boren. Ik heb zo'n zware klopboormachine maar volgens mij als ik die erop zet dan knalt die hele tegel uit elkaar. Tevens zal waarschijnlijk de boorkop gaan dansen op het gladde oppervlak. Ik heb van die SDS (?) boortjes. Kan het hiermee en hoe moet ik het aanpakken.


Ik heb een waterpas van 80cm gekocht. Ik dacht dat een iets langere waterpas nauwkeuriger zou zijn. Nu zei een vriend van mij dat het niet uitmaakt hoelang je waterpas is omdat het ding met het belletje erin exact de zelfe nauwkeurigheid heeft bij een grote en kleine (beide 0.029 graden per 0.5 mm). Toch heb ik het gevoel dat hij ongelijk heeft.
Wanneer ik nu iets wil ophangen van 2 m lang wat zeker weten zelf recht is maakt het dan uit of ik een waterpas van 10 cm of 80cm heb?
Ik snap wel dat de hoek hetzelfde overal is maar de afstand wordt groter op het einde (als links goed zit en rechts te laag).
Waar heb ik het fout of hij en waarom verkopen ze dan uberhaupt lange waterpassen.

alvast bedankt
  donderdag 10 februari 2005 @ 13:03:42 #2
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_25022261
Tip van mijn schoonvader: plak een plakbandje over de plaats waar je wilt boren, de kans dat de tegel dan uit elkaar spat wordt ontzettend veel kleiner.

En van dat waterpas heb ik geen verstand
pi_25022364
Plakbandje inderdaad als kruisje plakken en de boor niet op kloppen zetten.

Bij de waterpas is het aflezen (kijken waar het belletje zit) even nauwkeurig. Echter, een lange waterpas geeft een beter beeld van een groter oppervlak en is daarom dus nauwkeuriger bij het bepalen van oneffenheden aangezien minieme onregelmatigheden worden uitgemiddeld.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  donderdag 10 februari 2005 @ 13:12:11 #4
3498 Barb
Graduated Fool
pi_25022390
Ipv een tegelboortje een glasboortje nemen en inderdaad dat plakbandje plakken en op boren zetten, niet op kloppen.
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
  donderdag 10 februari 2005 @ 13:12:23 #5
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_25022394
Inderdaad, een stuk plakband op de tegel waar je in wilt boren en de boormachine NIET op 'kloppen' zetten (anders heb je alsnog kans op scheuren of een lelijke tegel. Pas als je door de tegel bent, kun je het klopmechanisme weer inschakelen.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
  donderdag 10 februari 2005 @ 13:13:31 #6
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_25022420
Goh, wederom een gmta topic
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_25022430
met een plakker op de plaats waar je het gaatje wil schiet de boor niet zo snel opzij

en zet het hamermechaniek van je boormachine maar uit anders barst de tegel alsnog
  donderdag 10 februari 2005 @ 13:15:43 #8
37225 BAC
Lekker hoor..........
pi_25022457
Plakbandje en niet op kloppen klinkt wel slim. Ik zal het straks proberen. Glasboortjes heb ik niet dus dat kan ik niet testen.

Waterpas maakt dus niks uit als het optehangen object echt recht is en maakt wel uit als het (wat vaak het geval is) niet helemaal recht is?
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 13:13 schreef MSXUser het volgende:
Goh, wederom een gmta topic
gmta ???
pi_25022507
schilders blakband, die papier spul. (of op de voegen boren als het uitkomt kwa hoogte breedte)
Op tegels NEVER de klopstand gebruiken als je nog niet in de achterliggende muur aan het boren bent.
Verder, eerst klein beginnen. Dus een klein gaatje boren, daarna steeds een beetje groter. Dir verkleint de spanningen op de glazuur laag.
Want juist die glazuur laag is het grote probleem bij tegels.
If things don't go right, turn left!
pi_25022736
Met een kraspen, centerpunt of boortje tik ik altijd een klein putje in een tegel waar ik vervolgens op boor maar zo'n plakbandje werkt denk ik ook wel goed. Wel kloppen utizetten.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 10 februari 2005 @ 13:38:21 #11
77412 boy26
never trust a shark
pi_25022807
Je boormachine niet op kloppen zetten als je in de tegel boort.
Na de tegel terugzetten naar kloppen.

De lengte van de waterpas maakt wel degelijk iets uit
pi_25023025
Tikkie met de centerpunt leverd wel degelijk een verhoogt risico op barsten en scheuren in het glazuur.
If things don't go right, turn left!
pi_25023075
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 13:38 schreef boy26 het volgende:
Je boormachine niet op kloppen zetten als je in de tegel boort.
Na de tegel terugzetten naar kloppen.

De lengte van de waterpas maakt wel degelijk iets uit
'Waterpas' (horizontaal) is precies hetzelfde bij de lange als de korte versie van dit gereedschap. In principe maakt de lengte dus geen zak uit. Waar het verschil in zit, is dat als je aan het fine-tunen bent, de lange waterpas wat beter kunt stellen. Een correctie van een centimeter bij het uiteinde van de lange waterpas brengt een kleinere correctie in de hoek aan (langere arm) dan de korte, that's all.
pi_25023229
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 13:15 schreef BAC het volgende:
Waterpas maakt dus niks uit als het optehangen object echt recht is en maakt wel uit als het (wat vaak het geval is) niet helemaal recht is?
Een vloer of wand is bijvoorbeeld nooit helemaal vlak, in die gevallen dat je de waterpas op de vloer of wand moet zetten is een lange waterpas beter.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_25060722
wat zit iedereen toch te zeiken dat de klopstand eraf moet?
Ik boor altijd in tegels met de klopstand erop en nog never nooit een tegel kapot gehad, fatsoenlijke boormachine doet wonderen
pi_25069421
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 19:33 schreef TheOneAndOnly het volgende:
wat zit iedereen toch te zeiken dat de klopstand eraf moet?
Ik boor altijd in tegels met de klopstand erop en nog never nooit een tegel kapot gehad, fatsoenlijke boormachine doet wonderen
Gefeliciteerd man

Dit staat los van het feit of je een DeWalt of derderangs Praxis huismerk machine gebruikt. Tegels zijn vaak o.a. niet egaal gesteund op de muur waar ze tegen zitten, waardoor de klopstand de tegel kapot tikt. Het is gewoon een feit dat een tegel een veel grotere kans heeft te sneuvelen wanneer je er met de klopboor in gaat zitten boren, geen discussie mogelijk.
  zondag 13 februari 2005 @ 12:33:45 #17
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25070773
quote:
Op zondag 13 februari 2005 10:28 schreef 205_Lacoste het volgende:
Tegels zijn vaak o.a. niet egaal gesteund op de muur waar ze tegen zitten, waardoor de klopstand de tegel kapot tikt. Het is gewoon een feit dat een tegel een veel grotere kans heeft te sneuvelen wanneer je er met de klopboor in gaat zitten boren, geen discussie mogelijk.
Ik probeer altijd in de voeg te boren vanwege boven vermeld gegeven. Vooral in doe het zelf tegelwerk willen de tegels nog al wel eens ongelijk vast zitten.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25076727
quote:
Op zondag 13 februari 2005 10:28 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Gefeliciteerd man

Dit staat los van het feit of je een DeWalt of derderangs Praxis huismerk machine gebruikt. Tegels zijn vaak o.a. niet egaal gesteund op de muur waar ze tegen zitten, waardoor de klopstand de tegel kapot tikt. Het is gewoon een feit dat een tegel een veel grotere kans heeft te sneuvelen wanneer je er met de klopboor in gaat zitten boren, geen discussie mogelijk.
er zijn ook klopboormachines van weet ik hoeveel toeren en dan is er alleen of vol toeren of de uit-mogelijkheid en geen toerenregeling, ligt ook voor een deel aan controle van boormachine, er bestaan ook boormachines waar je ellebogen van naar de klote gaan door de terugslag, laat mij maar lekker met mijn Hilti boren, apparaatje werkt goed....
pi_25119422
Ja maar de meeste mensen kopen geen hilti van 600 euro voor die paar plankjes die ze per jaar ophangen
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_25119485
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 00:12 schreef junkiexp het volgende:
Ja maar de meeste mensen kopen geen hilti van 600 euro voor die paar plankjes die ze per jaar ophangen
Dan moet je ook genoegen nemen met een iets minder perfect resultaat.
pi_25119568
Waarom werkt een lange waterpas beter dan een korte op een lange lat? Bij twijfel kan je beter in een tegel boren dan in een voeg, mocht het fout gaan, dan heb je maar 1 tegel kapot toch?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_25176479
dat van die waterpas staat bove al ergens genoemd.

er is wel kasn dat je 2 tegels naar de gort haalt als je in de voeg boort ja, een voegis zachter dan de tegel zelf waardoor de boor dus als je pech hebt klem komt te zitten, zet je dan nog even de boormachine aan dan kan de boor niet weg en het makkelijkste voor dat ding is dan om de tegels te breken....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')