abonnement Unibet Coolblue
pi_24632692
Post hier je lekkerste recepten voor zelf gemaakte tafelzuren. Hier een lekkere komkommer zuur.

Items:

- 1 komkommer
- Natuurazijn
- Suiker
- Water
- Wok

Was de komkommer goed, laat de schil eraan zitten. Snij de KK in de lengte door de helft. Laat de 2 helften op elkaar liggen en snij schuine stukje komkommer op de Chinese manier. Gooi de KK in een grote kom. Doe hier ongeveer 4 eetlepels azijn bij en 3 of 4 scheppen suiker of naar smaak Doe er ook anderhalf kopje water bij.

Zet de wok op een groot vuur en giet een klein scheutje olijfolie in de wok. Gooi de inhoud van de kom in de wok en stoof het geheel 3 of 4 minuten. Doe alles uit de wok terug in de kom en laat dat in de koelkast een uurtje of wat afkoelen en intrekken. Daarna lekker smikkelen! Als je de KK een uur of 7 a 8 laat staan wordt het nog lekkerder.

Kleine variatie met taugé.

Voer eerst bovenstaande recept uit. Gooi daarna in een andere kom een flinke hoeveelheid taugé. Doe ook hier 4 eetlepels azijn en 3 eetlepels suiker erbij + een kopje water. Gooi dit mengel in de nog hete wok en wok het slechts een minuutje, dit is de rede waarom je het niet samen met de KK kan doen omdat de taugé veel korter moet! Gooi dit goedje bij de grote kom kk en laat het samen diverse uurtjes staan.

Eet smakelijk!
道 可 道 , 非 常 道 。 名 可 名 , 非 常 名 。
pi_24633288
Laatste ook mee bezig geweest. Wellicht dat iemand een standaard recept voor tafelzuren heeft? Ik zit zelf altijd wat te kloten, maar nog nooit met groeten gedaan. Zelf maak ik het altijd met rode uien, die ik vervolgens lang laat staan. Als je dan een keer een diner hebt en je wilt een leuke dressing voor een voorgerecht pureer je een deel van de rooie uien, je krijgt dan een mooie rose, zoetzure dressing. Zoek eigenlijk wat recepten voor bijvoorbeeld brocolli, bloemkool, winterpeen, zilveruitjes, etc...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_24633640
Het recept hierboven is vrij standaard, probeert het maar eens met bloemkool of winterpeen. Stoof ze een minuut of 4/5, brocolli iets korter. Azijn en suiker is bij vrijwel elke groente lekker.
道 可 道 , 非 常 道 。 名 可 名 , 非 常 名 。
  woensdag 19 januari 2005 @ 01:54:09 #4
19840 Libris
Live from Singapore
pi_24633704
Pas geleden een kant en klare gekocht, engels merk waarvan ik de naam even kwijt ben. Zaten inderdaad ook peen, bloemkool, ui, en erg erg veel meer dingen op. Bij gebrek aan ketchup heb ik het op een hamburger gedaan en dat viel zeer in de de smaak..
  woensdag 19 januari 2005 @ 02:25:48 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24633966
Je neemt een kilo of 2-3 uien, niet te groot, die schil je. in een grote plastic bak doen met een deksel, je gooit er een finke hoeveelheid zout op, ongeveer een mok, en een zelfde hoeveelheid suiker.
dit zet je een dag of 3 in de koelkast. Je deksel moet goed sluiten, want dit geurt..
Je leegt dit in de schone gootsteen, en je spoelt de uien goed af, en dan droog je ze grondig af.
Neem Azijn (ongeveer een liter) en een zelfde hoeveelheid water.
hierin doe je inmaakkruiden, blaadje laurier, mosterdzaad, rozemarijn.
Je kan blanke azijn nemen, doe er dan een pakje of 2-3 saffraan extra erbij, en breng het met de kruiden en een kopje suiker aan de kook.
Je kan ook rode wijn azijn nemen, of balsamica, en dan laat je de safraan weg.
Af laten koelen, en in een goed afsluitende pot of plastic container doen met de uien,
dit zet je een paar maanden in een donkere kast, of in de kelder, moet koel en donker zijn.
na een maand of twee kan je het al eten, maar na een maand of 4 beginnen ze echt lekker te worden.
De blanke-azijn safraan uien zijn geel geworden en zijn de originele amsterdamse uien
De balsamico uien zijn donker roodbruin geworden (je kan ook rode uien gebruiken voor extra kleur)
Heerlijk, heerlijk
en in een weckpotje een uitermate uniek cadeautje, echt veeel lekkerder dan gekochte uitjes in het zuur.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_24633991
Piet, hetzelfde zou ook werken voor andere groenten? Klinkt als een degelijk recept, bedankt!
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 19 januari 2005 @ 02:32:32 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24634021
ja hoor, is gewoon de basis voor inleggen in zuur.
Enne, dit recept werkt erg goed, maar vaak zelf mijn uitjes in het zuur, ben een fan van inleggen in zuur van uien,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_24634036
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 02:32 schreef Pietverdriet het volgende:
ja hoor, is gewoon de basis voor inleggen in zuur.
Enne, dit recept werkt erg goed, maar vaak zelf mijn uitjes in het zuur, ben een fan van inleggen in zuur van uien,
Ik zag laatste bij mijn favoriet groentenboer een groot krat zilveruitjes staan. Het begon direct te kriebelen... Wel een tering klus, al die kleine uitjes. Dan wel direct ook kratje sjalotjes meenemen... Heb nog twee potten van een Franse markt, daarna zijn ze op
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 19 januari 2005 @ 02:38:01 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24634085
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 02:34 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ik zag laatste bij mijn favoriet groentenboer een groot krat zilveruitjes staan. Het begon direct te kriebelen... Wel een tering klus, al die kleine uitjes. Dan wel direct ook kratje sjalotjes meenemen... Heb nog twee potten van een Franse markt, daarna zijn ze op
Ja, heb dat ook een paar keer gedaan, zelf zilveruitjes in het zuur ingelegt, maar dat moet je ook echt doen als je het leuk vindt, en dan het liefst met een paar mensen, want het is echt veeeeeel werkl
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_24634100
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 02:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, heb dat ook een paar keer gedaan, zelf zilveruitjes in het zuur ingelegt, maar dat moet je ook echt doen als je het leuk vindt, en dan het liefst met een paar mensen, want het is echt veeeeeel werkl
Ach Piet. Ik heb het vermoeden dat jij ze ook wel kent. Die uurtje die je gewoon ter ontspanning door moet brengen in de keuken. Die uurtjes dat je overal net even teveel tijd voor hebt en alleen maar onzinnige kookkunstjes probeert... Daar kun je heel wat weckpotten mee vullen... toch?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 19 januari 2005 @ 11:55:16 #11
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_24638616
Zou je alleen groenten met zuur in kunnen maken of werkt dit met vlees ook?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_24647916
Greroosterde paprika's int zuur... paprika schoonmaken en in 4-en delen daarna op de grill/schottelbraai (grillmodus_ totdat de paprika lekker zacht woordt... vel kan erafgetrokken worden (maar hoeft niet) daarna inleggen in zoet zuur of in een azijn olie mix. Het laatste kan niet te lang bewaard worden.
Ook JIJ hebt recht op mijn mening!!
  donderdag 20 januari 2005 @ 20:28:44 #13
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_24655898
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 10:37 schreef lone_wolf het volgende:
Greroosterde paprika's int zuur... paprika schoonmaken en in 4-en delen daarna op de grill/schottelbraai (grillmodus_ totdat de paprika lekker zacht woordt... vel kan erafgetrokken worden (maar hoeft niet) daarna inleggen in zoet zuur of in een azijn olie mix. Het laatste kan niet te lang bewaard worden.
Hoe maak je het zoet zuur dan?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_24657088
Ik heb een vraagje: In Frankrijk zijn de augurken lekker zuur en knapperig. Nu heb ik hier wel zure augurken gevonden, maar die zijn niet knapperig. Hoe komt dat? Is het de Nederlandse smaak, of komt het omdat ze hier groter zsijn?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_24657217
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 21:38 schreef krakkemieke het volgende:
Ik heb een vraagje: In Frankrijk zijn de augurken lekker zuur en knapperig. Nu heb ik hier wel zure augurken gevonden, maar die zijn niet knapperig. Hoe komt dat? Is het de Nederlandse smaak, of komt het omdat ze hier groter zsijn?
Ieuw bah, daar kwam ik laatst ook achter, een pot zure augurken en ze waren gewoon zacht!!! Die zoetzure zijn altijd wel knapperig, maar die zure niet. Echt niet lekker...
pi_24697741
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 21:46 schreef Rhoona het volgende:
Zie boven....
neem de courichons hele kleine augurkjes die zijn wel redelijk stevig
Ook JIJ hebt recht op mijn mening!!
pi_24697937
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 20:28 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Hoe maak je het zoet zuur dan?
piet verdries zijn recept voldoet waarschijnlijk uitstekend. Wat ik wel doe als ik bv atjar maak, is de fijne kool en alle ingredienten even te koken dan is het dus al zoet/zuur. In de eerste plaats wordt de kool een beetje zachter, in de 2 e plaats vult het mooi af (kokende atjar in de schone potjes, heelmaal afvullen met kookvocht (kokend!!!) en snel de deksel er op. Bij het afkoelen trekt het potje mooi vacuum. Hierdoor heb ik weinig problemen met bederven en als het gebeurt merk je dat meteen. De deksel van het potje wordt door de gasvorming van het rottingsprces dan juist naarboven geduwd.
Ook JIJ hebt recht op mijn mening!!
pi_24698135
Ik heb alle ingredienten gekocht, en ga dit echt proberen....
Nu maar hopen dat het goed gaat.

Met dit weer kan je de uien in een bak toch buiten in de schuur zetten?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zondag 23 januari 2005 @ 13:06:26 #19
85784 karper
vissen is me handelsmerk
  zondag 23 januari 2005 @ 14:26:06 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24706315
Zie daar echter niet veel over in het zuur inleggen, Karper.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 23 januari 2005 @ 14:27:00 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24706336
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 23:56 schreef Oblivion het volgende:
Ik heb alle ingredienten gekocht, en ga dit echt proberen....
Nu maar hopen dat het goed gaat.

Met dit weer kan je de uien in een bak toch buiten in de schuur zetten?
Ja hoor, is koud genoeg.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 24 januari 2005 @ 22:40:48 #22
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_24731864
Piet kun je eigenlijk ook vlees in het zuur in leggen of gaat dat alleen met groenten?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 24 januari 2005 @ 22:55:06 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24732194
zal het eens nakijken, Martijn, maar waarom zou je. Als je vlees gaar maakt kan je het onder vet bewaren of wecken.
Je kan vlees trouwens prima in de pekel leggen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 25 januari 2005 @ 23:04:29 #24
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_24750357
quote:
Op maandag 24 januari 2005 22:55 schreef Pietverdriet het volgende:
zal het eens nakijken, Martijn, maar waarom zou je. Als je vlees gaar maakt kan je het onder vet bewaren of wecken.
Je kan vlees trouwens prima in de pekel leggen.
Heb je hier dan een uitleg voor hoe te doen?

Misschien niet helemaal het juiste topic voor maar ja...
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 25 januari 2005 @ 23:05:38 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24750396
Pekelen van vlees bedoel je?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_24754881
Kimchi (oke niet echt tafelzuur, maar wel erg lekker ^^ )

INGREDIENTEN
* 1 Chinezekool
* 1 ui
* 1/2 wortel
* 3 teentjes knoflook
* 2 eetlepels azijn
* rode pepers (koreaanse, weet niet uit me hoofd welke dat zijn, hoeveelheid afhankelijk van hoe pittig je het wil)
* soja saus
* vis saus
* suiker
* peper
* zout
* rundvlees bouillon poeder (flinke eetlepel)
* sesam zaad
* sesam olie

BEREIDING
Chineze kool met het water schoonmaken en hem met de hand in kleine stukjes scheuren.
Rode peper poeder aan de schone en gedroogde Chineze kool toevoegen.
Rode pepers zo fijn mogelijk snijden
Dan de kool en de peper goed mixen.
Daarna andere ingredienten toevoegen en op smaak brengen met zout en peper.

in wekpotten stoppen max 3 dagen houdbaar

naar wens kan je er ook nog andere dingen bijstoppen, zoals komkommer, rettig, enz
pi_24757019
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 23:04 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Heb je hier dan een uitleg voor hoe te doen?

Misschien niet helemaal het juiste topic voor maar ja...
Rolpens!!! Lekker vlees int zuur...en in de states heb ik een keer lamstongetjes in't zuur gehad...was ook wel lekker....
Ook JIJ hebt recht op mijn mening!!
  woensdag 26 januari 2005 @ 20:13:48 #28
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_24765512
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 23:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Pekelen van vlees bedoel je?
Ja, of op een andere manier inmaken / inleggen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_24788076
Wecken van vlees scheen niet altijd goed te gaan?......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 29 januari 2005 @ 17:20:19 #30
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_24817570
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 23:02 schreef krakkemieke het volgende:
Wecken van vlees scheen niet altijd goed te gaan?......
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25054226
Kun je spruitjes eigenlijk ook in het zuur inleggen ? Lijkt me wel lekker, eigenlijk....
pi_25054259
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 11:51 schreef jvsteenb het volgende:
Kun je spruitjes eigenlijk ook in het zuur inleggen ? Lijkt me wel lekker, eigenlijk....
Nou ja, er zijn genoeg bekende toepassing van verschillende soorten kool in zuur, dus waarom niet met spruitjes? Zal best prima te eten zijn, denk ik...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')