abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24517231
De opleidingsinstellingen voor piloten zijn commerciele bedrijven. Mensen die een opleiding tot piloot willen volgen worden bovendien niet door de overheid gefinancieerd maar moeten een lening zien te regelen bij een bank. Kortom: de opleiding tot piloot is volkomen geprivatiseerd en speelt zich buiten de overheid af die misschien alleen regels opstelt.
Als een piloot klaar is met een opleiding gaat hij werken en de bank die zijn opleiding heeft gefinancieerd terugbetalen.

De vraag is waarom dit niet voor alle andere HBO opleidingen kan. Het werkt prima voor de piloten dus waarom niet voor de electrotechnici en de fysiotherapeuten. In weze zijn de verschillen namelijk niet zo groot. Nu financieert de overheid je opleiding bij semi overheidsinstelilngen wat de HBOen zijn en kan je later de overheid gaan terugbetalen, dat kan natuurlijk makkelijk geprivatiseerd worden. De HBO opleidingen worden dus volledig commercieel en zijn voor hun inkomsten dus niet meer afhankelijk van de overheid maar van de studenten of anders bedrijven die willen mee financieren.

Als voordelen zie ik goedkopere en efficientere opleidingen die bovendien beter in zullen spelen op de vraag. Ook voorkomt het het ontstaan van flutopleidingen, banken zullen namelijk wel uitkijken voor ze studenten gaan financieren die een flutstudie doen, die kunnen namelijk niet meer terug gaan betalen want ze kunnen geen baan klrijgen want niemand zit op een student met een flutopleiding (ik noem een business interface facillity management) te wachten.
Het is bovendien eerlijker want iedereen betaalt voor zijn eigen opleiding ipv kosten af te wentelen op de gemeenschap.

edit: doordat de overheid nu minder geld hoeft uit te geven aan onderwijs kunnen de belastignen natuurlijk omlaag

[ Bericht 3% gewijzigd door accelerator op 11-01-2005 15:07:21 ]
pi_24517527
Ok, dus je stelt voor om b.v. een opleiding tot verpleegkundige te privatiseren. Echter geen enkele bank zal hievoor een lening ter beschikking stellen omdat ze weten dat een verpleegkundige zo weinig verdient dat ze het nooit zullen kunnen terugbetalen. Of de bank financiert het wel, met als gevolg dat niemand die studie meer gaat volgen omdat ze weten dat ze 25 jaar bezig zullen zijn met afbetalen.
prima idee lijkt me. NOT.
  dinsdag 11 januari 2005 @ 14:19:51 #3
59009 paullo
vini vidi vici
pi_24517635
Piloten verdienen ook ietsjes meer slimmert dus kan je het niet echt vergelijken. Bovendien zijn er veel te veel mensen die dan leningen aan gaan vragen waardoor de rente hoger gaat worden en het gus voor minderbedeelde niet interessant is om een opleiding te gaan volgen. Ze kunnen je ook neit garanderen dat je alles kan terugbetalen omdat het niet altijd goed betaalde banen zijn.
It's not the question how to make your first million, but how many times over.
pi_24517655
Veel mensen zijn bang om leningen af te sluiten en op die manier haal je dus het aantal laag opgeleide mensen omhoog, wat weer niet bevordelijk is voor economie etc.
Jesus saves but death prevails.
pi_24517917
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 13:51 schreef accelerator het volgende:
Het is bovendien eerlijker want iedereen betaalt voor zijn eigen opleiding ipv kosten af te wentelen op de gemeenschap.
Niet elke baan wordt zo dik betaald als piloot, dus je kunt het ook omkeren: studiefinanciering is eerlijk, omdat op die manier ook hoogopgeleiden in onderbetaalde functies eens een keer wat beleg op brood kunnen hebben.

Daarnaast gaat je hele verhaal op nog een punt gigantisch mank: een redelijk deel van de piloten zijn ex-gevechts/helikopter vliegers van de luchtmacht, die een bbt contract hadden van 10-12 jaar. Met andere woorden: zij zijn net zo goed gesubsidieerd geweest, en hoeven helemaal geen studieschuld terug te betalen. Ook niet aan de bank. En tijdens hun tijd bij de luchtmacht verdienen ze bijna net zoveel als klm-vliegers, dus daar zit hun investering ook al niet. Alleen aan het begin van hun carierre als verkeersvlieger krijgen ze een of twee maand bijscholing.
If you can't beat them: beat harder next time.
pi_24518049
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 13:51 schreef accelerator het volgende:
Je vergeet dat heel veel opbrengsten van die hoogopgeleide mensen ook terugvloeien naar de maatschappij. De maatschappij heeft dus baat bij veel hoogopgeleide mensen en dus moet een opleiding zo goedkoop mogelijk zijn.
pi_24518304
Vreemd dat mensen tegen zijn. Hoe worden opleidingen nu dan betaald? Middels de belastingen. Hoe komt de overheid daar dan aan? Middels hefifngen op het inkomen van werkenden mensen en bedrijven. Blijkbaar zijn we met zijn allen dus best in staat om de financiering op te brengen. Nu stel ik voor om de financiering te privatiseren, dus om de overheid buiten spel te zetten wat resulteert in een lagere belastingdruk , en het aan banken over te laten en dan zou het ineens niet meer kunnen! Das raar.
pi_24518334
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 14:50 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Je vergeet dat heel veel opbrengsten van die hoogopgeleide mensen ook terugvloeien naar de maatschappij. De maatschappij heeft dus baat bij veel hoogopgeleide mensen
Wat een rare gedachte. De overheid pakt veel geld van mensen af dus dat is goed
quote:
en dus moet een opleiding zo goedkoop mogelijk zijn.
Net alsof de overheid efficient en goedkoop kan werken. Dat kunnen partijen in een vrije markt veel beter.
pi_24518389
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 15:14 schreef accelerator het volgende:
Vreemd dat mensen tegen zijn. Hoe worden opleidingen nu dan betaald? Middels de belastingen. Hoe komt de overheid daar dan aan? Middels hefifngen op het inkomen van werkenden mensen en bedrijven. Blijkbaar zijn we met zijn allen dus best in staat om de financiering op te brengen. Nu stel ik voor om de financiering te privatiseren, dus om de overheid buiten spel te zetten wat resulteert in een lagere belastingdruk , en het aan banken over te laten en dan zou het ineens niet meer kunnen! Das raar.
Je denkfout zit hem in het feit dat als je geen lening neemt naast je studiebeurs, je ook niks hoeft terug te betalen. Leen je wel extra bij dan moet je te terugbetalen maar pas als je een baan hebt. Een bank zie ik dit nog niet doen.
Bovendien investeerd de overheid in de mensen die een hogere opleiding volgen. De kans is namelijk groot dat zij een goede baan krijgen en veel belasting gaan betalen en zo verdient de overheid de investering weer terug.
Tevens, wie bepaald wat "flut" opleidingen zijn. Zodra je de toegang tot "flut"opleidingen beperkt of de opleidingen zelfs helemaal afschaft krijg je een enorme verarming van de samenleving. Ik denk hierbij aan kunst academie etc.
pi_24518480
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 15:17 schreef accelerator het volgende:

[..]

Wat een rare gedachte. De overheid pakt veel geld van mensen af dus dat is goed
[..]
In dit geval betaal ik er graag belasting voor.
quote:
Net alsof de overheid efficient en goedkoop kan werken. Dat kunnen partijen in een vrije markt veel beter.
Nee, maar ze doen het in ieder geval niet uit een winstoogpunt. Kijk naar de private universiteiten in de USA. Je vind daar weinig studenten met "arme" ouders, en als je ze al vind dan hebben ze een beurs. Oftewel, private financiering verhoogd alleen maar de drempel tot de HBO's en Uni's. Oftewel niet doen.
  Redactie Games dinsdag 11 januari 2005 @ 15:34:27 #11
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_24518512
Ik dacht dat piloten een baangarantie hadden als ze hun opleiding hadden afgemaakt en dat cursisten tussendoor gewoon nog subsidie kregen
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_24518549
Jouw argument is drempelverhoging maar ik denk dat we toe moeten naar een cultuuromslag waar niet alles meer door de staat geregeld is maar dat je ook prima buiten de staat om dingen kan doen.
pi_24518816
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 15:37 schreef accelerator het volgende:
Jouw argument is drempelverhoging maar ik denk dat we toe moeten naar een cultuuromslag waar niet alles meer door de staat geregeld is maar dat je ook prima buiten de staat om dingen kan doen.
Prima, dan ga je toch naar Nyenrode. Of je richt zelf een prive school op. Die vrijheid heb je.

Verder was dat niet mijne enige argument. Verarming van de Nederlandse samenleving was er ook 1. Ook beantwoord je mijn vraag niet mbt wie er bepaald wat "flut"opleidingen zijn.
pi_24524207
Universiteiten hebben wel meer te doen dan alleen studenten opleiden. Vliegscholen niet.
En dan nog, het is maar een klein verschil, of je het nou leent van een bank, en het later terugbetaalt in rente, of "leent" van de overheid, en het daarna terug betaalt in de vorm van belasting. True, dan draait iedereen op voor jouw studie, maar er is ook een reden dat hoogopgeleiden over het algemeen meer belasting betalen.
The uproar of one hand clapping.
  woensdag 12 januari 2005 @ 07:40:03 #15
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24527480
Probleem is dat er positieve extrernaliteiten geinduceerd worden door, met name hoger, onderwijs. Hierdoor is het niet gewenstk om het volledig door de markt te laten uitvoeren, de sociale utiliteit is hoger dan de private utiliteit.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_24528269
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 15:57 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Prima, dan ga je toch naar Nyenrode. Of je richt zelf een prive school op. Die vrijheid heb je.

Verder was dat niet mijne enige argument. Verarming van de Nederlandse samenleving was er ook
Welke verarming?
quote:
1. Ook beantwoord je mijn vraag niet mbt wie er bepaald wat "flut"opleidingen zijn.
De markt.
pi_24528844
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 09:24 schreef accelerator het volgende:

[..]

Welke verarming?
[..]

De markt.
Verarming van de diversiteit aan opleidingen en kennis. Denk hierbij aan kunstacademie, talenstudies, geschiedenis etc.

De vraag van de markt en de gekozen opleidingen lopen niet synchroon. Er zit altijd minimaal 4 jaar verschil tussen de vraag en het aanbod.
Voorbeeld. Nu zijn er veel huisartsen nodig. Universiteiten kunnen pas over 4 jaar meer huisartsen afleveren.
ICT, 5 jaar geleden schreeuwde de markt om ICT'ers, nu zijn er teveel doordat de markt instortte.
De marktwerking werkt hierbij dus niet.
pi_24539515
Accelerator, waarom pak je altijd alleen de makkelijke replies om af te breken? devlinmr zit een beetje onzin te praten, en dus schop je zn post kapot, maar op het punt wat Kaalhei en ik naar voren brengen durf/ kan je niet meer reageren...
Vluchtgedrag? Het negeren van ongewenste meningen? Oogkleppen?
The uproar of one hand clapping.
  donderdag 13 januari 2005 @ 02:18:26 #19
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_24540611
In Amerika is dit al heel gewoon. Een medisch student heeft aan het einde van zijn studie meestal een lening uitstaan van een goede $50.000 of meer aan studiekosten die ie nog moet terug betalen. 1 keer raden wie dat gaat betalen? Juist, de patienten....
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')