abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24502312
Hou je niet van lange lappen tekst? Onderaan staat een conclusie
Naamloze Diane35 kan haaruitval, acné, gewichtstoename, borstomvangtoename en meer veroorzaken!

Mijn vriendin gebruikt al jaren de Diane 35 pil. Deze pil zorgt er niet alleen voor dat zij niet zwanger kan worden ( ), maar zorgt er ook voor dat zijn geen last heeft van acné. Ook zorgt het er bij sommige dames voor dat zij geen last hebben van overbeharing (maar dat is bij mijn vriendin niet het geval). Nu is het zo dat de standaardpil niet meer vergoed wordt sinds ongeveer een jaar vanwege de vele wijzigingen in de ziekenfondswetten.

Ziekenfondsverzekeringen vergoeden de Diane35 en naamloze varianten daarop nog wel, omdat deze naast de anticonceptive werking ook voor andere medische doeleinden geslikt wordt. Echter, de apotheker die je de pil verstrekt merkt wel verschil sinds de nieuwe wet. Hoe goedkoper het medicijn dat zij verstrekken, hoe hoger de vergoeding is door (elke!) verzekeraar. Veelal krijg je bij een Diane35 recept dus een naamloze variant met dezelfde hoofdbestanddelen (Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol). Volgens de apotheek exact dezelfde pil, dus geen enkel probleem.

Na een aantal weken gebruik bleek opeens dat er sprake was van gewichtstoename (niet door de kerst uiteraard ) in de -zeg maar- vrouwelijke zones, sprake van licht haarverlies en terugkerende ancé. Ook anderen, zoals het zusje van mijn vriendin en vriendinnen van mijn vriendin hebben hetzelfde probleem (allemaal in verschillende mate uiteraard). Na een zoektocht van diverse mensen (en gekeken te hebben op diverse sites) bleek dat de hoofdbestanddelen inderdaad hetzelfde waren, maar de hulpmiddelen niet!. Dit zou dus alle klachten bij erg veel mensen kunnen veroorzaken.

Allereerst contact opgenomen met de verzekering (Univé en GroeneLand). Zij melden dat bij het voorschrijven van Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol het niet uitmaakt welk merk met welke hulpmiddelen dit is. Dit wordt dus vrijgelaten aan dokter en apotheek. Daarna de dokter gebeld. Deze heeft dus expliciet bij meerdere mensen een recept uitgeschreven voor Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol in de vorm van Diane35. De dokter had het vermoeden dat de apotheek uit eigen winstbelang een goedkoper merk heeft gegeven om zo een grotere vergoeding van de verzekering te krijgen.

Tot slot de apotheker bezocht. Deze erkende dat er meerdere mensen worden die de merkloze variant absoluut niet meer willen hebben (joh ! ) en dat hij op verzoek de Diane35 best wil geven (geen probleem hoor, wij wisten niet dat u de Diane35 wilde hebben)

Voor mijn vriendin heeft het gelukkig weinig consequenties. Die kilootjes halen we er wel weer af en de acné zal zonder schade wel weer verdwijnen, maar bij sommmige mensen heeft de hebzucht van de apotheek ernstige schade veroorzaakt. Een vriendin heeft van nature een tamelijk grote boezem (70E) en kan met moeite goed passende (en erg dure BH's) kopen. Nu heeft ze door deze nieuwe pil opeens 70F, dit terwijl ze niet meer in een groeiproces zit.

Conclusie
Slik je een variant van de Diane35? Ben je verzekerd en krijg je de pil vergoed? Weiger dan de naamloze Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol en vraag naar de Diane35. Er zijn tot op heden mensen met diverse lichamelijke klachten, terwijl het enkel winst oplevert voor de apotheker. Let hierop en zegt het voort aan hen die de Diane35 gebruiken of de merkloze variant hierop (o.a. de Katwijkpil e.v.a.).

P.S. Uiteraard zal ik dit ook doorspelen aan een consumentenorganisatie, want spelen met iemands gezondheid ten bate van je eigen kas lijkt me niet de bedoeling van een zorgverlener.

Wil je hier op reageren, maar niet openbaar op het forum, dan kun je me mailen voor info of om iets te melden, mijn mail staat in mijn profiel

Edit: Mijn advies om per sé te weigeren is ongegrond en niet de bedoeling. Ik wil iedereen er gewoon met klem op wijzen dat het niet om een identieke pil gaat waar slechts een andere verpakking om heen zit en dat er opvallend veel mensen in mijn (in)directe omgeving zijn die plotseling te maken krijgen met een aantal bijwerkingen, terwijl bij de gewone Diane35 hiervan geen sprake was!

[ Bericht 4% gewijzigd door detulp050 op 10-01-2005 21:10:17 ]
pi_24502685
behalve misschien de haaruitval zijn de bijwerkingen die je hier opsomt precies hetzelfde als de normale diane35 pil.

En ik wil dan ook wel eens weten of je wel in de bijsluiter hebt gekeken, want daar staat het waarschijnlijk toch wel gewoon bij.
pi_24502790
Sorry hoor maar ik herken mij hier echt niet in....
In het begin had ik wel veel meer zin in sex en ineens kwamen mijn puistjes opzetten.
Na ongeveer 3 weken (dus na de eerste strip) heb ik daar geen last van.

Verder is het zo dat veel verzekeraars de duurdere varianten niet meer vergoeden als de oude evengoed werken. Bij jouw vriendin was dit NIET het geval, en dan zijn ze dus verplicht om je het 'oude' en duurdere middel voor te schrijven.

Als je nergens last van hebt, waarom zou ik dan de Diane35 eisen?
pi_24502928
Net gekopieerd van de kassa site:
(http://kassa.vara.nl rechtsbovenin bij 'zoeken op' invoeren; medicijnen en bij 'zoeken in' nieuws aanklikken. Dan vind je ze ook.
quote:

Het kabinet wil dat er voor elke ziekte en aandoening een medicijn beschikbaar is, waarvoor patiënten niet hoeven bij te betalen.

Medicijnfabrikanten brengen vaak middelen op de markt die dezelfde werking hebben. Ze hebben alleen per fabrikant een andere naam. Sommige zijn ook duurder. Artsen schrijven vaak duurdere varianten voor, bijvoorbeeld omdat ze niet alle merken kennen. Soms vragen patiënten om een bepaald merk omdat ze dat al jaren gebruiken, terwijl een goedkoper merk precies dezelfde werking heeft.

Het nieuwe vergoedingssysteem voor medicijnen komt in plaats van de kortingsmaatregel die het kabinet per 1 september heeft ingevoerd. Via deze maatregel worden apothekers aangespoord om goedkope varianten van medicijnen voor te schrijven. Het kabinet probeert via de kortingsmaatregel ook een einde te maken aan de hoge bonussen die apothekers vaak van medicijnfabrikanten krijgen, als ze de medicijnen van een bepaald merk aan hun klanten verkopen.

Om te voorkomen dat apothekers gedupeerd worden door het nieuwe vergoedingssysteem, mogen ze voortaan een beter tarief in rekening brengen bij ziektekostenverzekeraars voor het werk dat ze voor patiënten verrichten.

Apothekers kunnen voortaan met ziekenfondsen en andere ziektekostenverzekeraars afspraken maken over welke zorg ze aan patiënten leveren en hoeveel ze daarvoor krijgen betaald. Ouderen en allochtonen kunnen op die manier bijvoorbeeld extra voorlichting krijgen over verantwoord medicijngebruik.

De apothekersorganisatie KNMP reageert positief op de plannen van het kabinet. Ze zegt vooral blij te zijn met de betere tarieven die apothekers in rekening kunnen brengen voor zorg die ze aan patiënten hebben verleend.
quote:
Hoogervorst: alleen goedkoopste medicijn vergoeden 29-10-2003

Ziekenfondsen mogen straks alleen nog de goedkoopste medicijnmerken vergoeden. Bovendien worden zij op termijn zelf verantwoordelijk voor de inkoop van medicijnen. Dat staat volgens ingewijden in de 'medicijnenbrief' van minister Hoogervorst van Volksgezondheid, die vrijdag door het kabinet wordt behandeld.

De maatregel om alleen goedkope medicijnen nog te vergoeden moet in 2005 van kracht worden. Het voorstel komt in de plaats van de plannen om de kortingen en bonussen van de apothekers af te romen. Als een ziekenfondspatiënt per se een duurder middel wil, moet hij of zij zelf bij betalen. Hoogervorst hoopt overigens dat de farmaceutische industrie als gevolg van zijn voorstellen de prijzen van dure merken zal verlagen.

maandag 10 januari 2005 @ 16:10:14 #5
95093 -tammie-
STFU n00b! :P
pi_24503026
Klinkt zo slecht nog niet....als die pil daadwerkelijk invloed heeft op o.a. borstgrootte, wil ik best een paar maandjes puisterig door het leven gaan.

Maar ik denk niet dat dit een blijvend effect geeft, waarschijnlijk gaat het om zwelling door hormonen, die na het stoppen met de pil heus wel weer afneemt. (waarom zouden we tegenwoordig anders nog flink wat euries betalen voor een borstvergroting?)

Sneu dat deze pil niet het gewenste effect heeft, maar daar zullen de meningen over verdeelt zijn..... (ik zou deze pil overigens best eens uit willen proberen voor wat extra kilootjes en een extra cupmaatje)
pi_24503030
Weet iemand of Minerva daar onder valt?
Ik slikte daarvoor ook Diane 35 en kreeg ook ineens deze voorgeschreven.
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
pi_24503053
MInerva is een gewone pil geloof ik...
  maandag 10 januari 2005 @ 16:18:30 #8
12237 Phaedrus
Nu met transparante avatar!
pi_24503120
En hoe veroorzaken die hulpstoffen genoemde bijwerkingen dan volgens jou?
Ik heb het even nagezocht: de hulpstoffen in het generiek zijn grotendeels hetzelfde. Waar zitten de verschillen: in het generiek zit cellulose. Dat zit in vrijwel elke tablet en wordt niet eens in het lichaam opgenomen. In het generiek zitten een paar andere kleurstoffen, die kunnen de bijwerkingen die jij noemt niet veroorzaken. De bijwerkingen die jij noemt zijn typische "pil" bijwerkingen.

Daarnaast is je stelling over de vergoeding door zorgverzekeraars onjuist: generieken hebben een lagere taxeprijs en dus ook een lagere declaratieprijs. Ook de stimulansregeling, waar de apotheker een derde van het prijsverschil tussen generiek en merk mocht houden is afgeschaft.
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
  maandag 10 januari 2005 @ 16:20:33 #9
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_24503142
Euh van de echte Diane 35-pil kom je ook gewoon veel aan. Dat is gewoon een zware pilsoort.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 10 januari 2005 @ 16:23:00 #10
12237 Phaedrus
pi_24503170
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:10 schreef rena het volgende:
Weet iemand of Minerva daar onder valt?
Ik slikte daarvoor ook Diane 35 en kreeg ook ineens deze voorgeschreven.
Minerva is volledig identiek aan Diane, dus ook de hulpstoffen.
Minerva kost 19.80 voor drie maanden, Diane 21.78.
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
pi_24503184
Minerva is een heel andere soort pil , lichter dan de Diane35.

Persoonlijk vind ik de Diane35 zowiezo al een rot pil.
Ik heb m jaren lang geslikt (van mijn 11e tot mijn 20e ongeveer).
Dit om mijn mentruatie normaal te laten verlopen , regelmatiger en minder pijnlijk.
En daarnaast tegen de puistjes.
Ik kreeg juist haargroei tussen mijn schaamstreek en navel , die niet meer weg ging en mijn
borsten bleven maar door groeien met als gevolg dat ik nu erg snel last van mijn rug heb en eigenlijk een borst verkleining moet ondergaan en deze problemen zijn door de Diane35 gekomen zeggen mijn huisarts en de plastisch chirurg.
Verder is mijn cervixslijm erg zuur geworden waardoor ik niet op een normale manier zwanger kan geraken , dit is niet met 100% zekerheid terug te leiden naar het pil gebruik , maar de kans is erg groot dat dit wel hierdoor komt.
Al met al ben ik blij dat ik sinds mijn 20e geen pil meer slik , ik ben pil moe geworden en het heeft jaren geduurd voordat mijn lichaam weer normaal functioneerde.
pi_24503232
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:23 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

Minerva is volledig identiek aan Diane, dus ook de hulpstoffen.
Minerva kost 19.80 voor drie maanden, Diane 21.78.
Dan zit ik er dus helemaal naast , ik meende echt dat de minerva lichter was...
Maar heb me er ook niet in verdiept
  maandag 10 januari 2005 @ 16:39:26 #13
12237 Phaedrus
pi_24503323
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:28 schreef Xanthe het volgende:

[..]

Dan zit ik er dus helemaal naast , ik meende echt dat de minerva lichter was...
Maar heb me er ook niet in verdiept
Als je je er niet in verdiept hebt, waarom ga je hier dan vol stelligheid iets beweren wat niet blijkt te kloppen?

Niet tegen jou persoonlijk hoor, maar dat is wat me tegenstaat aan Internetfora: niet gehinderd door enige kennis van zaken roept iedereen maar wat. Ik denk altijd, zolang ik iets niet zeker weet, kan ik net zo goed niks zeggen.
  maandag 10 januari 2005 @ 16:47:37 #14
95093 -tammie-
STFU n00b! :P
pi_24503409
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:39 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

Als je je er niet in verdiept hebt, waarom ga je hier dan vol stelligheid iets beweren wat niet blijkt te kloppen?

Niet tegen jou persoonlijk hoor, maar dat is wat me tegenstaat aan Internetfora: niet gehinderd door enige kennis van zaken roept iedereen maar wat. Ik denk altijd, zolang ik iets niet zeker weet, kan ik net zo goed niks zeggen.
vrouwelijke intuitie?

(ben jij een man of zegt mijn vrouwelijke intuitie dat dan weer verkeerd?)
  maandag 10 januari 2005 @ 16:55:05 #15
12237 Phaedrus
pi_24503518
quote:
De dokter had het vermoeden dat de apotheek uit eigen winstbelang een goedkoper merk heeft gegeven om zo een grotere vergoeding van de verzekering te krijgen.

want spelen met iemands gezondheid ten bate van je eigen kas lijkt me niet de bedoeling van een zorgverlener.
Het zou je sieren als je de tendentieuze opmerkingen achterwege laat zolang je de feiten niet kent.
Apotheken zijn contractueel (contracten met ziektekostenverzekeraars) verplicht zoveel mogelijk het goedkoopste medicijn af te leveren. Je mag er vanuit gaan dat merkloze geneesmiddelen net zo goed zijn als duurdere merkgeneesmiddelen, daar is een hele strenge overheidscontrole op. Ze hoeven niet identiek van samenstelling (qua hulpstoffen) te zijn, maar een fabrikant moet wel bio-equivalentie aantonen: dat wil zeggen dat de beschikbaarheid van de werkzame stof (hoeveel komt er vrij uit de tablet, hoe snel lost het op) gelijk moet zijn aan die van het merkprodukt.

Een enkele keer is iemand overgevoelig voor een kleurstof, maar zo'n kleurstof kan net zo goed in een merkgeneesmiddel (of in voeding) zitten en geeft andere verschijnselen dan de door jou genoemde.
  maandag 10 januari 2005 @ 16:59:56 #16
12237 Phaedrus
pi_24503565
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:47 schreef -tammie- het volgende:

[..]

vrouwelijke intuitie?

(ben jij een man of zegt mijn vrouwelijke intuitie dat dan weer verkeerd?)
Vrouwelijke intuïtie wordt binnen de analytische chemie bijzonder weinig gebruikt om het oestrogeengehalte van anticonceptiva te bepalen. De resultaten zijn namelijk waardeloos

(ja, ik ben man)
pi_24505153
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:39 schreef Phaedrus het volgende:

Typisch internet (het is weer met een kleine i, Phaedrus) inderdaad. Ik kan me daar ook rot aan ergeren.

Ik gebruik momenteel ook Minerva en heb zelf geen enkel verschil ontdekt met Diane35, maar aangezien het exact hetzelfde is lijkt me dat logisch. Het is alleen goedkoper, nou, prima.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_24506371
quote:
Op maandag 10 januari 2005 15:44 schreef octopussy het volgende:
behalve misschien de haaruitval zijn de bijwerkingen die je hier opsomt precies hetzelfde als de normale diane35 pil.

En ik wil dan ook wel eens weten of je wel in de bijsluiter hebt gekeken, want daar staat het waarschijnlijk toch wel gewoon bij.
De bijwerkingen zijn wellicht ook van toepassing bij de Diane35, maar het gaat er ook niet om dat ze een totaal andere pil voorgeschreven heeft gekregen. Ze heeft dezelfde pil voorgeschreven gekregen. Hoe kan het dan dat er opeens allerlei bijwerkingen zijn? als de pil exact hetzelfde is dan zou er niets moeten veranderen.
pi_24506406
quote:
Op maandag 10 januari 2005 15:51 schreef Krullie het volgende:
Als je nergens last van hebt, waarom zou ik dan de Diane35 eisen?
Ach, onder het mom voorkomen is beter dan genezen. Maar ik had er wellicht beter neer kunnen zetten 'als je last hebt'
pi_24506459
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:18 schreef Phaedrus het volgende:
En hoe veroorzaken die hulpstoffen genoemde bijwerkingen dan volgens jou?
[quote]
Hoe de werking is weet ik niet. Ik hoor de klachten van meerdere mensen die de Diane35 gebruikten en nu zijn overgeschakeld. Ook de huisarts was van mening dat de samenstelling verantwoordelijk was voor de bijwerkingen.

[quote]
Daarnaast is je stelling over de vergoeding door zorgverzekeraars onjuist: generieken hebben een lagere taxeprijs en dus ook een lagere declaratieprijs. Ook de stimulansregeling, waar de apotheker een derde van het prijsverschil tussen generiek en merk mocht houden is afgeschaft.
Die informatie heb ik van de huisarts. Deze meende dat de apotheek belang heeft bij een goedkopere variant. Waarom zou hij anders een goedkope pil geven aan iemand die alles vergoed krijgt ?
pi_24506578
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:20 schreef SEMTEX het volgende:
Euh van de echte Diane 35-pil kom je ook gewoon veel aan. Dat is gewoon een zware pilsoort.
Het gaat mij er niet om dat de Diane35 bijwerkingen heeft, maar het gaat erom dat een wisseling van pil (die volgens apotheker exact dezelfde is, dus tot op elk ingredient en dosering) zoveel negatieve bijwerkingen achtereen heeft. Dit terwijl het jaren achtereen gebruiken van de Diane35 voor geen enkele bijwerking zorgde.
pi_24506727
Ik heb ook een merkloze (ik weet even niet hoe die heet) variant op de diane35 gekregen.. Ik ga er toch gewoon mee beginnen en ga er vanuit dat de werking bij mij niet verschilt van de werking van de diane-pil. Mocht het anders zijn zal ik het zeker laten weten, maar volgens de apotheker, de huisarts en mijn pa (ook arts) zou er in principe geen verschil in (bij)werking zijn.
Ik vind het dus een beetje overhaaste conclusie om maar te zeggen dat iedereen de goedkopere diane varianten moet weigeren!
pi_24506836
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:55 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

Het zou je sieren als je de tendentieuze opmerkingen achterwege laat zolang je de feiten niet kent.
Ik zou wel uitkijken, ik vermeld keurig wat mijn bevindingen zijn en geef aan de hand daarvan mijn advies. Ik claim nergens arts te zijn of verstand te hebben van medicijnen, maar heb mij wel laten voorlichten door een arts.
quote:
Apotheken zijn contractueel (contracten met ziektekostenverzekeraars) verplicht zoveel mogelijk het goedkoopste medicijn af te leveren. Je mag er vanuit gaan dat merkloze geneesmiddelen net zo goed zijn als duurdere merkgeneesmiddelen, daar is een hele strenge overheidscontrole op. Ze hoeven niet identiek van samenstelling (qua hulpstoffen) te zijn, maar een fabrikant moet wel bio-equivalentie aantonen: dat wil zeggen dat de beschikbaarheid van de werkzame stof (hoeveel komt er vrij uit de tablet, hoe snel lost het op) gelijk moet zijn aan die van het merkprodukt.
Daarom was ik ook enigszins bozig, omdat de apotheker mij bij 1e aflevering garandeerde een 100% identieke pil mee te geven. Ook aan andere mensen werd dit gemeld. Pas na navraag door de apotheker wist hij te melden dat het een aantal ander hulpstoffen biedt.
pi_24506895
Overigens heb ik met een edit van de OP geprobeerd mijn punt nog iets helderder te krijgen.
pi_24506942
detulp050, één slechte ervaring is nog geen reden tot een waarschuwing. Het komt vaker voor dat mensen niet goed op een medicijn reageren (merk of goedkoper alternatief, maakt weinig uit) en je vriendin had in deze gewoon pech. Weer terug naar de Diane35 pil is dan gewoon het beste.

Je arts kan bijv. een uitroepteken achter de merknaam zetten op het recept om aan te geven dat exact dat medicijn gegeven moet worden. Deed een dermatoloog waar ik co-schappen bij liep vaak met Roacutane omdat hij niet wilde dat het goedkopere alternatief werd gegeven vanwege meer klachten qua bijwerkingen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')