abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 woensdag 1 december 2004 @ 19:54:40 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_23700945
Morgen wordt Wiel Coerver 80. Wiel Coerver de Limburger die iedere speler beter kon maken.

De man die als speler Nederlandskampioen werd met Rapid JC en als Coach in 1974 met Feijenoord de UEFA-cup won tegen Tottenham Hutspors

Maar vooral wordt ie geroemd om zijn revolutionaire trainingsmethodes. Heeft talloze boeken en video's op de markt gebracht.

Op de video's waren de jeugdspelers Kees van Wonderen en Jantje Michels te zien. Hij maakte van Jan Peters, Kees van Kooten, Frans Thijssen, Kees van Kooten en Jan van Deinsen internationals doordat ze zijn methode van Kappen en draaien gebruikten.

Is in alle landen geweest om zijn methode te onderwijzen. Enkele van zijn assistenten zijn nu jeugdtrainer bij grote clubs, zoals Meulendijks bij Manchester United.

Een geniale man die heel zijn leven de techniek voorop heeft gesteld en altijd ruzie had met de coaches in Zeist omdat die naar zijn zin, de jeugd niks konden bij brengen.

Hieronder zijn methode. Lange tekst om helemaal te lezen, dus neem er uit wat je wil lezen.

Hulde aan dit onbegrepen genie.

De Wiel Coerver Methode




Inleiding
Jarenlang binnen en buiten de landsgrenzen geroemde voetballeermethode voor jeugdvoetballers. Zijn boeken zijn nog steeds te koop of in de bibliotheek te vinden. Accent bij deze leermethode is generaliserend gesteld voor 99% gericht op de balbeheersing. Ondertussen heeft de KNVB de Zeister Visie onder de aandacht gebracht. Een Jeugdvoetbal opleidingsplan dat nog wel gebruik maakt van de Wiel Coerver Methode maar het niet meer centraal stelt. Omdat deze visies regelmatig opduiken in de voetbalwereld en veelvuldige discussies tot gevolg hebben, een beknopte uitleg van beide visies.

De Vaststelling

Ik heb ondanks mijn succes in vele landen, nog steeds geen trainer bezig gezien, die de jeugd opleidt met baltechnieken (die topspelers benutten om uit te blinken), en ze zo vaak liet herhalen tot zij die technieken ook beheersen.
Naar aanleiding van dit trieste feit moeten we de individuele en offensieve kwaliteiten van de topspelers analyseren en deze aan de jeugd aanbieden door regelmatig en gericht te oefenen; zodat het attractieve in een wedstrijd centraal staat. Hiervoor komen de mensen immers naar het voetbal kijken, niet om het kick en rush of werkvoetbal.
Samenvattingen op de televisie komen geflatteerd over doordat die schaarse hoogtepunten in een paar minuten zijn samengeperst, en omdat het restant van de speeltijd slaapverwekkend was. Op het hoogste niveau overheerst fysieke kracht, moeten de spelers zich ondergeschikt maken aan de te volgen tactiek, mogen ze geen risico nemen omdat balverlies ten koste van alles moet vermeden worden. De fysieke en conditionele gesteldheid van de spelers zijn de laatste jaren bijzonder opgevoerd maar hun technische en creatieve ontwikkeling hebben nagenoeg stilgestaan.

Onze velden worden bevolkt met middelmatige werkvoetballers die bedreven zijn in het uitschakelen van hun directe tegenstander, maar die eens ze in balbezit zijn, een machteloze indruk maken. Het is voor onze trainers eenvoudiger een speler op te leiden om de tegenstander het scoren te beletten, in plaats van spelers die met oogstrelende acties scoringskansen creëren tegen een muur van conditionele verdedigers. Als kijkspel wordt voetbal steeds oninteressanter, maar ook om zelf te voetballen wordt het niet leuker op, de jeugd haakt af en kiest voor andere sporten, waar wel progressieve trainingsopvattingen worden gehanteerd.

Tijdens de voetbaltrainingen tref ik de gekste dingen aan. De voetbaljeugd die staat te popelen om zoveel mogelijk technische vaardigheden met de bal aan te leren, wordt voortdurend lastig gevallen met stretchoefeningen, rondjes rond het veld, om paaltjes sprinten, enz. Tijdens de tennistrainingen zie ik geen tennissers over het net springen, of zwemmers of turners die rond het zwembad of turnzaal hollen. En wanneer bij onze voetballers er eigenlijk ballen op het veld verschijnen moeten ze minuten lang wachten tot ze een beurt krijgen. (filetrainingen). De jeugd ontdekt andere dingen die leuker zijn dan op een voetbalveld achter een bal aan te hollen, zodat het leerproces stagneert. Succes met de bal, is de reden waarom een bepaalde sport met plezier wordt beoefend.

Men kan blijven praten in technische commissies, studie- en adviesgroepen, nog meer rapporten samenstellen, met trainingsschema's zwaaien; wanneer men de jeugdopleiding van een voetballer analyseert en vergelijkt met andere sporten, kom je tot de conclusie dat de voetballerij hopeloos faalt. De jeugd moet opgeleid worden door trainers die alle onderdelen foutloos kunnen voordoen, schijn- en passeerbewegingen of andere baltechnieken van Pele, Cruijff, Maradonna, Romario, Van Basten, enz.

In andere sporten is het aantal herhalingen om een bepaalde techniek foutloos te leren spectaculair vermeerderd. De gemiddelde jeugdspelers heeft slechts enkele minuten daadwerkelijk balcontact per week, en daarbij leren ze nog hoe ze een ander het voetballen onmogelijk moeten maken. Mensen die beweren dat voetbal simpel zou zijn, begrijpen er niets van.
Voetbal is alleen simpel voor de weinige topspelers die zich met hun superieure technische vaardigheden, op snelheid, in een kleine ruimte, onder druk , meerdere tegenstanders moeiteloos kunnen passeren. Daarbij worden deze spelers niet betaald om ballen te heroveren, werkvoetbal te brengen, maar om toeschouwers naar het voetbal te brengen.

Ondanks dat voetbal een collectieve sport is moeten we de individuele kwaliteiten van een speler benutten, om met de bal aan de voet te leren domineren over hun tegenstander. Zij die nog steeds verkondigen dat spel- en wedstrijdvormen de basis van een jeugdopleiding zijn, moeten maar eens ontdekken hoeveel uren intensief trainen noodzakelijk zijn om met de baltechnieken van de sterspelers in een moeilijke 1 tegen 1 situatie de bal in het bezit te houden. NEE, de backs en de vrije verdediger mogen niet over de middellijn komen, de voorstopper moet zich vastbijten in de spits, bij balverlies moet iedereen zich terug trekken voor het eigen doel, in balbezit moet risico absoluut vermeden worden, ieder potentiële persoonlijkheid moet zich ondergeschikt maken, want winnen is voor de meeste trainers belangrijker dan de technische creatieve ontwikkeling van de spelers.

Bij selectiewedstrijden let men alleen maar op fysieke kracht, atletisch vermogen en dat deze spelers 10 jaar later zich nog steeds handhaven op de fysieke kwaliteiten, interesseert kennelijk niemand zolang er maar gewonnen wordt. En dan vraagt men zich af waarom voetbal steeds minder een boeiende en aanvallende sport aan het worden is.

De Oplossing

De trainerscursussen die zijn samengesteld, puilen uit van pietraat over tactische concepten, wedstrijdanalyses en systemen die de spelers in aanvallend opzicht toch niet kunnen uitvoeren door een groot gebrek aan offensieve kwaliteiten. De docenten weten alles over een Coopertest, parcourstrainingen, circuittrainingen, intervaltrainingen, en andere fysieke en conditionele trainingen, die de cursisten zich eigen moeten maken. Geen enkele techniek is met een stopwatch of via een fluitsignaal te leren. Voor alles wat via een fluitsignaal of stopwatch is ontwikkeld, is nog nooit iemand naar een voetbalwedstrijd komen kijken. Topspelers en topteams zijn dus niet afhankelijk van een specifieke fysieke opleiding, zelfs de toptrainers, die een schitterende voetbalcarrière achter de rug hebben zijn afhankelijk van de kwaliteiten van hun spelers. Door hun aangeboren talenten hebben ze weinig begrip voor de minder begaafden, die om in een bepaald onderdeel uit te blinken, uren moeten oefenen. Ook al hebben de toptrainers er de tijd voor, ze missen de inspiratie, overtuigingskracht en het geduld om spelers op te leiden die hun ideeën in de praktijk kunnen uitvoeren. Ondanks het feit dat het maken van schijn- en passeerbewegingen het kenmerk is van alle topspelers, is er nog nooit iemand uitgeput de kleedkamer binnengekomen na een training van deze bewegingen. Dit ontkracht ook het gezegde van al die trainers die trots vertellen, dat ze alles met de bal trainen en na de training de jeugd voldoende tijd geeft om te herstellen.

Technisch zwakke spelers moeten niet hard trainen, ze moeten een bepaalde techniek zo vaak herhalen, tot ze deze met een minimum aan inspanning kunnen uitvoeren. Daarna kan zo'n oefening op volle snelheid, met weerstand en met een tegenstander, worden herhaalt dat men de ideale wedstrijdconditie er spelend door verwerft. Helaas is de werkelijk anders, als de spelers doodmoe, meestal van onpersoonlijke en onrealistische trainingen, de kleedkamer binnen strompelen, is coach, trainer, manager, bestuur, tevreden. Niemand vraagt zich blijkbaar af of de spelers daadwerkelijk iets hebben bijgeleerd.
Ondanks deze vaststelling, is er nog veel te weinig zelfkritiek, altijd lag de fout bij de jeugd, de een was te langzaam, de andere te weinig techniek, inzicht, mentaliteit enz.... Niemand realiseert zich blijkbaar dat ze zelf niet in staat zijn geweest deze tekortkomingen op te heffen. Tussen praten en doen ligt in de voetballerij een wereld van verschil.
Wanner je als trainer niet intensief en gericht hebt geoefend om alles ZELF onder de knie te krijgen, kun je het onmogelijk op anderen overbrengen. Daarom kun je al die mensen die zich met de jongste jeugd bezig houden, weinig verwijten.

Diegenen die bij de nationale voetbalbonden verantwoordelijk zijn voor de trainers opleidingen moeten de hand in eigen boezem steken en het eigen belang niet langer laten doorwegen. De tijd is nog nooit zo rijp geweest om hier verandering in te brengen want de bibliotheek met onrealistische oefenstof en geestdodende tactische concepten is boordevol.
Men moet er eindelijk toe overgaan, trainers op te leiden, die in staat zijn vooral de jeugd de nodige kwaliteiten bij te brengen die onmisbaar zijn met attractieve en individuele acties, openingen en scoringskansen uit te spelen.
Om dit bij de jeugd zo jong en zo goed mogelijk te realiseren, moeten ze zich in VIER onmisbare onderdelen bekwamen :
1. Het verwerven van een veelzijdige dynamische balvaardigheid.
2. Zo sterk worden in de moeilijke één tegen één situaties.
3. Zo goed mogelijk individueel en met behulp van medespeler(s) over de tegenstanders heengaan.
4. Zoveel mogelijk scoringskansen creëren.

De Opvolging

Het spreekt vanzelf dat de één beter en sneller leert dan de ander, de snelheid van ontwikkeling hangt af van het talent, soepelheid, maar vooral van het ontwikkelen, het kweken van het talent om gericht en regelmatig, vooral zelfstandig, te oefenen, hetgeen een enorme belangrijke rol speelt bij deze opleiding.
Dat je nergens de jeugd ZELFSTANDIG aan de technieken met de bal van de beste spelers ziet oefenen, ondanks het feit dat ze dolgraag vedette willen worden, komt beslist niet vanwege hun vermeende luiheid, maar doordat dit niet bij hun club gebeurt, weten ze niet hoe het moet.
Wegens een groot gebrek aan balgevoel en voetbalcoördinatie gaat het oefenen in het begin voor die ontelbare minder begaafden niet gemakkelijk, daarom zijn bewegingen met de bal voor deze beginperiode bewust eenvoudig gehouden, zodat de jeugd vanaf 5 jaar het leren kan. Zodra ze over deze moeilijke beginperiode heen zijn gaat alles veel gemakkelijker en zullen zij met hun onblusbare energie spelenderwijs een veelzijdige balvaardigheid verwerven.
Hiervoor zijn de bewegingen met de bal ingedeeld in 2 categorieën. De eerste categorie waarmee de 5- en 6-jarigen reeds beginnen te oefenen hebben als doel, het balgevoel, de beweeglijkheid en het snel voetenwerk aan de bal te ontwikkelen. Vooral de 8-en 9-jarigen zijn leergierig, ze willen zoveel mogelijk "aan de bal leren" van hun idolen om trots te laten zien wat ze al met de bal kunnen doen. Hierdoor leren ze op deze leeftijd ook reeds de wedstrijdechte bewegingen zoals de topspelers. Met hun fantasie, verbeeldingskracht en vindingrijkheid, die hun leeftijd eigen is, benutten zij reeds spontaan enkele van deze bewegingen in kleine partijtjes, waardoor onbewust de basis wordt gelegd voor hun creatieve ontwikkeling.

Grote wedstrijden hebben dan ook voor 8-9-jarigen nog weinig nut, zelfs bij 7 tegen 7 is het balbezit te beperkt. Laat ze op deze leeftijd op TRAINING , 4 tegen 4 of hooguit 5 tegen 5 oefenen, waarbij niet de uitslag maar het maken van zoveel mogelijk creatieve acties belangrijk is. Deze partijtjes moeten elke 10 of 15 minuten afgewisseld worden met ontspannende baloefeningen, waarbij ze tevens weer op adem komen. Vanaf ongeveer 6 jaar tot het begin van de puberteitsjaren is de beste leerperiode voor een dergelijke ontwikkeling, en na deze leeftijd moeten de kwaliteiten optimaal verder opgebouwd worden, hetgeen de spelers trouwens gemakkelijker afgaat, zowel lichamelijk als geestelijk.

Al de trainers die over hun eigen benen struikelen als ze een beweging met de bal moeten demonstreren, omdat ze het niet kunnen opbrengen, ze door intensief oefenen aan te leren, doen er goed aan de vele voordelen die het verwerven van een balvaardigheid bij de jeugd oplevert, eens goed te analyseren. Met een beetje zelfkritiek wordt dan ontdekt, dat ze misschien in staat zijn om te coachen, of een elftal in conditie te brengen, maar dat ze bij het opleiden van attractieve, technisch creatieve voetballers, weinig of niets te zoeken hebben.

De Voordelen

De vele voordelen die uit de Coerver-methode kunnen gehaald worden zijn hierboven meerdere malen beschreven, toch moeten we vijf aandachtspunten onderstrepen.

1. Wie sterk is aan de bal, kan ook de mogelijkheden van zijn medespelers gemakkelijk overzien. Een speler met veel tactisch inzicht is uiteraard machteloos als hij het technisch niet kan uitvoeren. Hoe meer technieken en speler verwerft, hoe meer mogelijkheden hij heeft om het meeste resultaat uit een wedstrijdsituatie te halen waarbij hij betrokken is.

2. Tijdens balvaardigheidoefeningen schommelt de polsslag meestal rond de 120 slagen per minuut, waardoor onbewust zonder rondjes te lopen, een prima basisconditie wordt verworven. Later kan men de oefeningen op snelheid en met tegenstanders zo vaak herhalen dat men er spelenderwijs een aan het echte voetbal aangepaste conditie mee verwerft.

3. De hoeveelheid van de bewegingen staat garant voor dat men elk onderdeel, zoals richtingveranderingen, draaiingen en wendingen met de bal, het afschermen en vrijspelen van de bal, het dribbelen, drijven, tegenstanders de verkeerde kant opsturen en over hen heengaan, gevarieerd en doelgericht kan oefenen, waarbij de spelers vanzelf ontdekken met welke bewegingen ze het meeste succes hebben in een bepaalde situatie en die ze constant kunnen gebruiken.

4. Bij het oefenen van balvaardigheid en balperfectie wordt de jeugd geen moment beziggehouden met onrealistische oefeningen, iedere beweging heeft een duidelijk en gericht doel, mede door het succes wordt de interesse (vooral in het zelfstandig oefenen) gestimuleerd

5. Wie sterk is aan de bal, heeft zelfvertrouwen, eist hem op, past zich niet aan maar wil zelf bepalen wat er met de bal gebeurt. Ze staan nu als het ware reeds te popelen om met de bal aan de voet de baas te spelen over hun tegenstander.

Een tegen een situatie

Alle topspelers hebben van jongsaf aan hun balvaardigheid al pingelend benut om met de bal aan de voet hun directe tegenstander uit te schakelen. Natuurlijk hebben de zes- en zeven jarigen al vanaf hun eerste training in kleine partijtjes de één tegen één situatie zonder veel resultaat geoefend en is er bij de acht- en negen jarigen, vanaf het moment dat ze een wedstrijdechte beweging beheersen, een tegenstander ingeschakeld. Hierbij fungeerde deze echter meer als partner om de beweging ook met een tegenstander in de buurt op het juiste moment te leren toepassen. De weerstand van deze tegenstander of partner is hier geleidelijk opgevoerd. Voor de ontwikkeling van hun zelfvertrouwen en zelfbewustzijn is het heel belangrijk de weerstand steeds op te voeren: hoe beter iemand zich in een bepaald onderdeel ontwikkelt, hoe meer tegenstand hij krijgt. Om zo sterk mogelijk te worden in dit moeilijke onderdeel zijn hier niet alleen de bewegingen om de bal af te schermen, vrij te spelen of een tegenstander alle richtingen op te sturen, onmisbaar, maar ook de beweeglijkheid en de souplesse, de handelingssnelheid aan de bal en het snel voetenwerk, om de bal elke fractie van een seconde te controleren en onbereikbaar te maken voor de tegenstander. Omdat dit intensieve oefeningen zijn moet het met kaatsers gebeuren, waarmee zonder onderbreking regelmatig kan worden gewisseld, terwijl ze elke 10 of 15 minuten moeten worden afgewisseld met ontspannende baloefeningen of spelvormen. Bij de kleine partijtjes die tijdens het intens oefenen van dit onderdeel worden gespeeld, is de weerstand "wedstrijd echt" , zonder dat de tegenstander er een gevecht om de bal van maakt.

De Tegenstander oprollen

Na het beheersen van de bal en de tegenstander is dit de logische volgorde van oefenen om in dit voor de attractiviteit en productiviteit zo belangrijk onderdeel zo sterk mogelijk te worden. Topspelers beheersen dit onderwerp perfect, ze benutten balbezit om met snelle individuele of collectieve acties hun tegenstander te omzeilen en scoringskansen te creëren of tot scoren te komen. Zij hebben zelden of nooit de bal ingeleverd, maar steeds opnieuw geprobeerd het beste resultaat te behalen uit elk balbezit. Dit is de reden waarom zij wel een topper zijn geworden, terwijl die ontelbare die de bal steeds hebben ingeleverd, of dit van hun trainer verplicht waren, nooit boven de grijze middelmaat zijn uitgekomen.
De jeugd heeft in de voorafgaande twee onderdelen zoveel zelfvertrouwen, zelfbewustzijn, lef en flair aan de bal verworven, dat ze niets liever oefenen dan via individuele acties, overlapping, één - twee, en andere combinaties , tegenstanders passeren. Ook al leiden ze hierbij vaker balverlies, steeds opnieuw worden ze aangemoedigd om met moed en risico deze acties te maken om tegenstanders achter de bal de krijgen. Met de bal in de breedte te spelen lukt dit nooit. Mocht er desondanks nog een speler zijn die onzelfstandig en onpersoonlijk inlevert, dan moet hij een rondje om het veld lopen tot hij beseft dat hij zowel met het lopen van rondjes als met ballen inleveren nooit uitgroeit tot een waardevolle voetballer.

Scoren

Wie alle onderdelen onder de knie heeft, is in staat zonder toeval (kick and rush)) scoringskansen uit te spelen. Om deze zo effectief mogelijk te benutten, moet men over een prima kop- en schiettechniek beschikken. Overal zie je technisch zwakke spelers op doel schieten, hetgeen weinig nut heeft, omdat deze spelers met hun gebrekkige techniek zelden of nooit een schietkans kunnen forceren, zeker tegen een overmacht aan verdedigers.

Nadat het koppen en het schieten zo goed mogelijk zijn beoefend, worden alle technieken uit de voorgaande onderdelen, zoals het vrijspelen van de bal, het passeren, overlappen, een-twee, enz, intensief getraind met afwerken op doel. Nu ze in deze offensieve technieken sterk zijn, moeten ze met lef, moed en een groot hart, acties maken en afwerken.

Het individueel en collectief verdedigen moet echter pas volledige aandacht krijgen als de jeugd de baltechnieken voldoende beheerst. Men kan het niet vaak genoeg herhalen, verspil de kostbare energie van de jeugd niet aan onrealistische oefenstof , het vechten om de bal om ook anderen het leren voetballen onmogelijk te maken. Een elftal met spelers zonder veel aanvalskracht is een kleurloos en doods elftal. Niet de hoeveelheid opererende spitsen bepaalt of het elftal succesvol aanvallend voetbal speelt, maar de offensieve kwaliteiten van de spelers en het benutten van die kwaliteiten, bepalen hier de wedstrijd. Zoals alle spel- en wedstrijdvormen zonder doelen worden gespeeld, met kaatsers of spitsen die altijd onderweg zijn om voor de speler in balbezit ruimte te creëren, waardoor ze steeds twee mogelijkheden hebben om over de tegenstander heen te gaan, worden alle grote wedstrijden gespeeld met één spits en zoveel mogelijk van achteruit komende aanvallers.
Deze snelle beweeglijke spits die, doordat hij hiervoor de ideale ruimte heeft, zowel in de lengte als in de breedte, is hierdoor moeilijk uit te schakelen. Nog moeilijker uit te schakelen zijn alle andere spelers, die direct als de gelegenheid zich voordoet met snelle individuele acties en combinaties van achteruit komend, naast deze spits opduiken of voorbij sprinten. Als je met vaste vleugelspitsen speelt, laat je weinig of geen ruimte voor deze op volle snelheid komende spelers uit de tweede of derde lijn, die zich door niets of niemand laten ophouden en daarom veel moeilijker uit te schakelen zijn dan deze vleugelspitsen.

Ideaal is tevens dat de drie basisvoorwaarden om zo'n succesvoetballer te worden, techniek, inzicht en persoonlijkheid, altijd vooropstaan. Hoe meer technische kwaliteiten, hoe beter men de situatie kan oplossen. Zoals alle topspelers moet ook de jeugd steeds trachten met haar techniek het best mogelijke resultaat te halen uit de situaties waarbij zij betrokken raakt en ook haar tactisch inzicht zo goed mogelijk gestalte te geven. Een twijfelaar, een onzelfstandige speler kan nooit over persoonlijkheid en een prima wedstrijdmentaliteit beschikken, waardoor hij zelden het beste resultaat kan halen uit een gegeven situatie, ook al is hij technisch en tactisch sterk.

De trainer die de opleiding "mentaliteit" doceert, is niet alleen technisch en tactisch bezig. Vanaf de eerste training worden positieve gewoontevormingen, zoals sportiviteit, zelfdiscipline, zelfstandigheid en initiatief gekweekt. De jeugd wil met haar vitaliteit, energie en leergierigheid een groot voetballer worden en de trainer alleen kan dit realiseren.

De Basisbewegingen

De wedstrijdsituaties zijn zo veelzijdig en onvoorspelbaar dat hoe meer bewegingen je beheerst, des te beter het is, terwijl je ook veel meer gevarieerder kan trainen en uitleven. Iedere speler moet zich in verschillende basisbewegingen specialiseren, welke hij naar gelang de situatie bij richtingsveranderingen, draaiingen en wendingen met de bal of bij afschermen en vrijspelen, toepast. Naast de competitievormen is de een tegen een situatie (zonder weerstand, de tegenstander mag noch bal of lichaam aanraken) de ideale oefenvorm om met de bal aan de voet spelers op te zoeken, voorbij te dribbelen, bal af te schermen en de juiste wendingen te maken.

De wedstrijdechte bewegingen zijn opgedeeld in basis-, schijn- en passeerbewegingen. Hoewel het moeilijk is ze apart in te delen daar veel basis- en schijnbewegingen in bepaalde situatie ook benut worden om tegenstanders te passeren.vb. Met een stopbeweging en richtingsverandering, de overstap en de bal achter het standbeen terughalen, kan de speler reeds meerdere tegenstanders uitschakelen. Ondanks dat deze ingedeeld worden bij de basis bewegingen kunnen we met een voorafgaande schijnbeweging op de basisbeweging een perfecte passeerbeweging uitvoeren. Jammer genoeg blijkt in werkelijkheid enkel de kapbeweging de meest uitgevoerde passeerbeweging.

Als men later de verschillende bewegingen heeft ingeoefend kan een speler automatisch ontdekken welke beweging voor hem het beste is. Als deze verschillende bewegingen in combinatie worden gezet, kan men spreken over een creatieve speler. Later kan de uitvoeringstijd ingekort worden en de weerstand , door middel van gebruik van tegenstanders en inkorten terrein grootte, opgevoerd worden en behalen de spelers in wedstrijdvormen een optimaal rendement.

De Coerver baltechnieken

NOTA voor de trainers :
Ongeacht welke leeftijd de spelers ook hebben, de aanvang om balvaardigheden aan te leren situeert zich tussen de evenwichtfase en de coördinatiefase.

Evenwichtfase
Het kind kan in beweging de bal raken, al dan niet correct. Maar zodra hij baltechnieken zoals, stop, afrol, terug halen enz ... moet aanleren, dan moet de voet omhoog om deze OP de bal te plaatsen. Meestal wordt het been niet hoog genoeg geheven en raakt hij de bal, zodat deze weg rolt. Anderzijds zet hij de voet op de bal (bal nr3) en kan hij het evenwicht niet bewaren. (meer hierover in loopmotoriek)

Coördinatiefase

Deze fase verloopt in drie stappen, waarvan de laatste de moeilijkste is.
1. Aandacht-fase : als het kind zich minder dan 15 min/uur kan concentreren dan moet de trainer de aandacht gepast opeisen en afgeven. Indien de aandacht van het kind afgeleid is mag je opnieuw beginnen.
2. Verwerkingsfase : het voorbeeld van de oefening moet in de hersenen opgenomen worden. Het is sterk aan te raden dat de trainer de oefening traag en frequent demonstreert.
3. Doe-fase : de speler moet de oefening uitvoeren . Deze derde stap is voor sommigen nogal moeilijk. Door met geduld op herhaling (elke training) te wijzen kan de derde stap succesvol worden. De soepelheid en beweeglijkheid van het lichaam speelt ook hierin een belangrijke rol. (zie loopmotoriek)

Coerver - Methode

De eerste sessie Coerver-technieken is heel toegankelijk en mits de nodige herhalingen kan je met 5 van deze oefeningen reeds na 3 maanden , het resultaat in de wedstrijd bewonderen.

Voorbereidingen trainer

Voor de training brengt de trainer het trainingsveld in orde : materiaal voor 10 spelers : 44 potjes
11 potjes worden langs de zijlijn (waar er nog gras staat en de ondergrond effen is) geplaatst op 3 meter. Daarna worden de ander 11 potjes evenwijdig gelegd op 4 meter met de eerste rij.
VB:

O O O O O O
O O O O O O
Zo bereik je een afgebakende terrein van 3 op 4 m waarin de spelers worden geplaatst.

Oefening 1: Zijwaarts afrollen
Uitleg : De voet wordt bovenop de bal geplaatst, en er wordt zijwaarts afgerold.(voet blijft op de bal!!!)

Methodiek :
Het enkelgewricht wordt soepel gemaakt.
Het evenwicht moet gedurende de oefening bewaard worden.

Leeftijd :
beginners + (6- 7 jarigen)

Intensiteit :
traag, daarna opvoeren

Duur :
5 x 1 minuut per training en per VOET

Coaching :
De trainer zorgt ervoor dat de knie NIET meebeweegt
Na goede balgewenning proberen de hoofden rechtop te houden en naar de trainer te kijken.


Oefening 2: Voorwaarts afrollen

Uitleg : De punt van de voet wordt bovenop de bal geplaatst, knie omhoog, het been wordt nu langzaam gestrekt terwijl de bal afrolt van de punt naar de hiel.

Methodiek :
Het enkelgewricht wordt soepel gemaakt.
Het evenwicht moet gedurende de oefening bewaard worden.
De soepelheid van de benen wordt gestimuleerd

Leeftijd :
beginners + (6-7 jarigen)

Intensiteit :
heel traag , daarna opvoeren

Duur :
5 x 1 minuut per training en per VOET

Coaching :
De trainer zorgt ervoor dat het been goed gestrekt en gedraaid word, nadien bij het opdrijven van het tempo steeds erop toezien dat de strekking en draaiing optimaal gebeurd.
Na goede balgewenning proberen de hoofden rechtop te houden en naar de trainer te kijken.

Oefening 3: Zijwaarts afrollen van binnen naar buiten

Uitleg :
De rechtervoet wordt plat bovenop de bal geplaatst, en de bal wordt naar rechts afgerold, plaats de voet op de grond . De linkervoet wordt plat is de bal geplaatst, en de bal wordt naar links afgerold , plaats de linkervoet op de grond.

Methodiek :
Het enkelgewricht wordt soepel gemaakt.

Leeftijd :
beginners + (6-7 jarigen)

Intensiteit :
laag, daarna opvoeren, opvoeren met opgeheven hoofd

Duur :
5 x 1 minuut per training

Coaching :
De trainer zorgt ervoor dat bij het aanleren de motoriek links en rechts , en van binnen naar buiten wordt aangeleerd, nadien bij het opvoeren van het tempo, de spelers laten oefenen met opgeheven hoofd, zodat balgevoel aangeleerd wordt zonder naar de bal te kijken.


Oefening 4: Toetsen tussen de benen

Uitleg :
De bal toetsen tussen de benen, onder het lichaam.

Methodiek :
Aanleren van kleine danspasjes, op de punt van de voeten.
Lichaamsgewicht leren overdragen van de ene op de ander voet.
De kracht van het contact met de bal leren inschatten.

Leeftijd :
beginners + (6 tot 10 jarigen)

Intensiteit :
hoog

Duur :
10 x maximaal halve minuut per training

Coaching :
De trainer zorgt dat de spelers de danspasjes op de tenen leren uitvoeren. De spelers er op wijzen ter plaatse te blijven, zij moeten baas blijven over de bal. De kracht op de bal bij sommige spelers vergroten of verkleinen. Deze oefening is enorm intensief en men moet de nodige rust invoeren door met andere oefeningen af te wisselen.

Oefening 5a: Stop

Uitleg :
1. De bal in beweging brengen en linkervoet plaatsen naast of lichter achter de bal. De bal stoppen met het voorste van de rechtervoet, de rechtervoet 45° naar binnen gedraaid op de bal.

2.De rechtervoet 90° plaatsen ruim 50 cm achter de bal.

3. De linkervoet terug trekken en zonder de bal te raken of de voet op de grond te zetten, de bal toetsen met de buitenkant linkervoet.

Methodiek :
Intens gebruik van het enkelgewricht. Lichaamsgewicht leren overbrengen , evenwicht bewaren , draaien op de juiste manier.

Leeftijd :
6 tot 10 jarigen

Intensiteit :
hoog

Duur :
5 x 3 minuten per training

Coaching :
De trainer zorgt dat de rechtervoet schuin op de bal komt te staan, zodat de eerste aanwijzing gegeven wordt in welke richting er gedraaid moet worden.

De plaatsing van de rechtervoet na de stop, moet ruim achter de bal plaats vinden zodat de linkervoet nog kan teruggetrokken worden EN de bal nog een toets kan geven zonder het been volledig te strekken.(indien het been moet gestrekt worden is de afstand te groot, kan de speler het evenwicht niet bewaren, en kan het lichaam niet naar voor hellen om een snelle start te beginnen)

Indien de spelers problemen hebben met de motoriek, links en rechts, draaien enz.... dan wordt aanbevolen deze oefening af te werken met de bal ter plaatse.

Indien de oefening met de beste voet goed opgevolgd wordt, kan de oefening gespiegeld worden en afgewerkt worden met de andere voet.

Indien de oefening voldoening schenkt met beide voeten kan gestart worden met oefening 5B, welke zeer praktijk gericht is, en waar de belevenis van de spelers groot is.

Oefening 5b: Stop-dubbele overstap

Uitleg :
Idem oefening 5a :

1. De bal in beweging brengen.

2. Stoppen met de rechtervoet , draaien .

3. De benen lichtjes openen en over de bal lopen.

4. 180° draaien en bal meenemen.

Methodiek :
Gebruik van het enkelgewricht. Lichaamsgewicht leren overbrengen. Gepast en correct draaien.

Leeftijd :
6 tot 10 jarigen

Intensiteit :
hoog

Duur :
4 x 2 minuten per training

Coaching :
De trainer zorgt ervoor dat de bal zo kort mogelijk bij de speler blijft, de speler zo vlug mogelijk de draait en keert.

Alvorens deze oefening in de wedstrijdvorm toe te passen moet de trainer dit koppelen aan het tactisch aspect. Deze oefening kan enkel slagen indien de tegenstanders zich bevinden links of rechts van de bal en NIET ERVOOR. De oefening minimaliseren voor de achterspelers, om onnodig balverlies te beperken.(liever de achterspelers met een andere positie afwisselen)

Creation - No Touch

UITLEG: in een afgebakende ruimte van 4 op 5 m , bevinden zich twee spelers, 1 in balbezit die baltechnieken probeer te creëren.(hakje, kap - passeer - schijnbeweging, overstap, schaar,afrol, stop) De andere speler is eigenlijk de partner, hij probeert op 1 meter afstand te verdedigen zonder de bal of de speler aan de bal raken.

TEKENING: geen

Doelstelling: De aangeleerde baltechnieken intensief te laten uitvoeren zonder kick & rush.
Leeftijd: 6 tot 9 jaar
Aantal spelers: 2
Materiaal: 4 potjes + 1 bal
Veldafmeting: 4 op 5 m (vanaf 7jaar, per jaar, veld met 1meter vergroten)
Aanpassingen: na 1 minuut worden het balbezit doorgegeven aan de partner.
Methodiek: - techniek uitproberen zonder dat de speler de bal ontnomen wordt.
- de verdediger kan zich focussen op de bal en op de bewegingen van het lichaam van de speler aan de bal. De herkenning van de lichaamstaal zal de speler er toe aanzetten, vlugger te anticiperen op een richtingbeweging van zowel de bal als de speler.
Intensiteit: zeer hoog (evenwicht in arbeid-rust)
Coaching:

trainer kan om de motivatie te bevorderen, op elke balcreatie punten geven.
toezien dat de hele ruimte benut wordt.
toezien dat beide voeten gebruikt worden.
toezien dat bij de combinatie van de technieken, het steunbeen, afdraaiingen en overbrenging lichaamsgewicht correct worden toegepast.
toezien dat er genoeg variatie ontstaat bij de baltechnieken
proberen het hoofd rechtop te houden.
Variatie: bij oudere spelers met voldoende techniek kan de combinatie en timing bevorderd worden door met twee tegen twee in deze ruimte te spelen.
Complexiteit: afhankelijk van de aangeleerde balvaardigheden en technieken
Inzicht & Communicatie: de speler in balbezit moet steeds van de partner wegdraaien






De Zeister Visie
Inleiding:

Vanaf 1985 is de technische staf van de KNVB in Zeist, onder leiding van Rinus Michels ( toen technisch directeur), zich gaan verdiepen in de jeugdopleiding van de clubs. Er werd geconstateerd, dat er vooral aparte vaardigheden werden getraind: los staande technische vaardigheden ( de pass, de dribbel, het schot etc), looptraining, sprongtraining en dergelijke. De technische staf van de KNVB heeft het voetballeerproces geanalyseerd. Ondermeer werd gekomen tot een herwaardering van het straat voetbal. De waardevolle elementen van het straatvoetbal zijn omgewerkt tot een leerplan voor het jeugdvoetbal. Het basisidee, is dat kinderen leren door de zin, de bedoeling van het spel te ontdekken. Zo onstand een visie, 'de Zeister Visie'. Omdat er in voetballand veel over 'de Zeister Visie' wordt gesproken volgt hieronder een beknopte samenvatting van dit plan.

Eisen:

Voetbaleigen bedoelingen

Doelpunten maken/voorkomen

Opbouwen tot/samenspel om Doelgerichtheid

Snelle omschakeling balbezit/-verlies

Spelen om te winnen

Veel herhalingen

Veel beurten

Geen lange wachttijden

Goede planning, organisatie

Voldoende ballen/materiaal



Rekening houden met de groep



Leeftijd

Vaardigheid

Beleving (top of recreatie)

Arbeid/rust verhoudingen invoeren

Juiste coaching (beïnvloeding)

Spelbedoelingen verduidelijken

Spelers beïnvloeden/laten leren door : ingrijpen/stopzetten, aanwijzingen geven, vragen stellen, oplossingen laten aandragen, voorbeeld geven, voordoen.

Het verbeteren van de prestaties

Hoe doe je dat?

Het gestructureerd kijken naar voetbal in de drie hoofdmomenten: Balbezit - Balbezit tegenpartij - Wisseling van balbezit

Voetballen leerbaar maken is voetballen eenvoudiger maken

Het probleem moet het probleem van de spelers worden

De spelers voor andere (=betere), effectievere oplossingen te kiezen (rendement van de acties vergroten)

De spelers moeten beter worden omdat de voetbalsituatie dit vraagt (niet omdat de coach dit vraagt)

Inzicht krijgen in de specifieke voetbalweerstanden en hiermee moet de coach kunnen werken.

Rekening houden met ...

Bedoelingen: bv doelpunten maken, tegenpartij mag niet scoren, nog enkele minuten en de buit is binnen....

Tempo : zo snel mogelijk scoren, de bal zo lang mogelijk houden (in de ploeg)

Moment : verovering van de bal, ingooi, spelverplaatsing

Ruimte: bv dichtbij het doel van de tegenstander, eigen strafschopgebied,

Polyvalentie : Afwerker, spelmaker, keeper,

Taken : Rechterspits, linkervleugelverdediger,

Het spel lezen

Technisch : bv balsnelheid, op het goede been spelen.

Inzicht : bv te gehaast, te gretig, onnodige overtredingen.

Communicatie : bv elkaar niet begrepen, elkaar niet coachen.

Werken met methodiek : bv werken met overtal, specifieke opdrachten geven, werken met de ruimte, spelregels aanpassen, tijd gebruiken. De relatie tot de echte wedstrijd zal door de trainer steeds weer moeten worden aangegeven.

De voetbalweerstanden : Ook zal de coach specifieke weerstanden uit de wedstrijd aan de orde stellen.

Communicatie : van spelers, linies onderling

Spelregels:

Resultaat/belang van de wedstrijd

Eigen formatie en die van de tegenstander

Specifieke kwaliteiten/tekortkomingen van de eigen spelers en tegenstanders

Positiespel bij balbezit/balbezit tegenpartij

Om tot een goede voetbaltraining te komen, moet het voetbalprobleem goed worden geformuleerd.

Problemen

Het geconstateerd probleem is altijd een voetbalprobleem, dus de coach moet de wedstrijd lezen. Belangrijke elementen van de probleembeschrijving zijn :

- Coaches moeten in staat zijn voetbalproblemen te formuleren (Wie, wat, waar en wanneer)

- De voetbalproblemen uit leggen aan de spelers.

- Het is niet het probleem van de coach maar moet het probleem worden van de spelers.

Leren voetballen / Leren Coachen

Observeren : Lezen van voetbal, kijken naar het voetbal binnen de hoofdmomenten .Balbezit . Balbezit tegenpartij . Wisseling van balbezit

Beginsituatie bepalen : Leeftijd - talent - beleving - niveau

Analyseren : Formuleren van voetbalproblemen

Doelstellingen benoemen : en rekening houden met : leeftijd - niveau - motivatie

Realiseren van de training : Organisatie keuze oefenvormen --- Belasting en belastbaarheid ---- Beïnvloeding

Evalueren : Is het doel bereikt ? (Terugkoppelen naar alle andere stappen)

Coerver - school

Wiel Coerver is van mening dat een speler die alle bewegingen beheerst, zoals omschreven in zijn boeken, een voetballer is die uit bijna elke voetbalsituatie winnend te voorschijn zal kunnen komen. Hij gaat hier echter voorbij aan alle andere weerstanden die door een voetballer moeten overwonnen worden om succes te hebben.

Wiel zegt dat spelers zo goed mogelijk kunnen leren voetballen door bewegingen met de bal aan te leren.

De KNVB zegt dat spelers zo goed mogelijk kunnen leren voetballen door te voetballen.

Omdat techniek zeer belangrijk is voor een voetballer wordt binnen de Zeister visie gaarne de "methode Coerver" gebruikt als onderdeel.

Let wel op dat het oefenvormen/bewegingen zijn die reeds eerder zijn ingeoefend. Bij voorkeur aan het eind van de warming-up als het lichaam al lekker warm is. Actieve rust tijdens een training --- Tussen twee zware onderdelen in --- om te voorkomen dat spelers stilstaan --- als huiswerk (ipv soms doelloos "zomaar" met de bal bezig te zijn) --- tussen de wedstrijden op een toernooi --- tijdens jeugdvoetbalkampen en dergelijke.

Het gebruik van Coerver's oefenvormen eist al een bepaalde technische vaardigheid.

De spelers zullen op zoek zijn naar de 'zin' van de oefening laat ze dus nooit op signaal werken en leg uit wat je met deze oefening bereikt in een wedstrijd.

Sorry van de lap tekst.:)


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 woensdag 1 december 2004 @ 19:55:50 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_23700976
Oh ja vrijdag in Studio sport om elf uur de hele uitzending aan deze meester gewijd.




[ Bericht 2% gewijzigd door tong80 op 01-12-2004 20:18:20 ]
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_23701002
Geweldig boekje is dat toch, evenals de video!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 1 december 2004 @ 20:10:39 #4
67174 Dos37
Come on Twente
pi_23701385
whaha intressant
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  woensdag 1 december 2004 @ 20:11:03 #5
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_23701395
Wiel Coerver........

t'is trouwens een schande dat godbeterd een stel Engelsen met hun 'soccer academy' de Wiel Coerver methode weer in Nederland hebben her-introduceert.
pi_23701430
Die boeken zijn trouwens niet makkelijk om aan te komen.
That's all folks!
pi_23701438
Je noemt 2x Kees van Kooten in je OP, Tong.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 woensdag 1 december 2004 @ 20:14:59 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_23701487
quote:
Op woensdag 1 december 2004 20:12 schreef golfer het volgende:
Je noemt 2x Kees van Kooten in je OP, Tong.
Shit de ene had Wim de Bie moeten zijn.


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 1 december 2004 @ 20:17:10 #9
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_23701534
quote:
Een geniale trainer wordt 80
Arme Ernst Happel
  woensdag 1 december 2004 @ 20:17:37 #10
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_23701547
Die aflevering is op vrijdagavond Tong.
http://www.nos.nl/studios(...)ls/wiel_coerver.html

Geweldige videobanden natuurlijk. Heb ze nog wel ergens diep onder het stof op zolder liggen.
  Trouwste user 2022 woensdag 1 december 2004 @ 20:19:56 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_23701598
Je hebt gelijk Pfaf. Al veranderd. Trouwens Kees van Kooten voor de niet kenners was een iet wat lompe spits die alleen kon koppen. Soort Koller maar dan slechter. Leerde Coerver op zijn 32ste kennen. Ging trainen met zijn methode en haalde als veteraan Oranje.


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_23701607
Mooie vent, mooie video's.

*nostalgisch wordt
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_23701662
De neef van Kees van Kooten voetbalde ooit nog met mij in een elftal trouwens. Woont in Ambacht.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 1 december 2004 @ 20:28:27 #14
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_23701824
Prachtige OP, Tong...deze zijn aanzienlijk beter geworden na je DIG-cursus
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
  woensdag 1 december 2004 @ 20:34:38 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_23701981
En overigens heet de voetballer Cees van Kooten, dit om verwarring te voorkomen met de schrijver/caberetier Kees.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 1 december 2004 @ 22:14:45 #16
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_23703112
quote:
De man die als speler Nederlandskampioen werd met Rapid JC


Kampioenen
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 2 december 2004 @ 01:04:45 #17
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_23705441
Coerver is een van meest onderschatte trainers van Nederland.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_23721133
quote:
Op donderdag 2 december 2004 01:04 schreef rubbereend het volgende:
Coerver is een van meest onderschatte trainers van Nederland.

Komt omdat ie Ajax niet getraind heeft.
  Trouwste user 2022 donderdag 2 december 2004 @ 19:45:01 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_23721219
quote:
Op donderdag 2 december 2004 19:41 schreef jerryx het volgende:

[..]

Komt omdat ie Ajax niet getraind heeft.


Flikker ff op uit dit topic sukkel.


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_23721229
René Meulensteen maakt Man Utd groot met de Coerver-methode momenteel.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_23721360
quote:
Op donderdag 2 december 2004 19:45 schreef tong80 het volgende:

[..]

Flikker ff op uit dit topic sukkel.




  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 3 december 2004 @ 01:20:19 #22
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_23729397
quote:
Op donderdag 2 december 2004 19:45 schreef tong80 het volgende:

[..]

Flikker ff op uit dit topic sukkel.





nou als ajax zn trainingstechniek had omarmd dan had men heel anders naar hem gekeken. PSV bouwt nu zn hele jeugdtraining om zijn principes heen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Trouwste user 2022 vrijdag 3 december 2004 @ 15:15:35 #23
7889 tong80
Spleenheup
pi_23738940
Niet vergeten te kijken vanavond om tien voor elf.


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 vrijdag 3 december 2004 @ 19:20:48 #24
7889 tong80
Spleenheup
pi_23744253
Het voorstukje daarnet in SS bezorgt me al kippenvel.

Kijken verdomme.


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 vrijdag 3 december 2004 @ 22:48:14 #25
7889 tong80
Spleenheup
pi_23749125
Nog een paar minuten. Wie niet kijkt is gek.


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')