Mooie reactie !quote:Op zondag 21 november 2004 14:53 schreef pelleke het volgende:
Haai!
Ik ben student Art of sound aan het Koninklijk conservatorium in Den Haag en volg op hoog niveau Solfege. Ik kan je denk ik wel een beetje op weg helpen. Er zijn een paar must-have boekjes voor iedereen die solfege moet leren, die zijn te koop voor 2 knikkers en een scheet bij B&vP (Broekmans & van Poppel te Amsterdam.) Deze boekjes zijn vooral handig om je leesvermogen en intepretatie van tonen, melodieën, ritme en maat. De boekjes heten 'Maat en Ritme' (2 delen geloof ik) en 'Van 't blad zingen' (ook 2delig geloof ik). Die boekjes kan je rustig gewoon op de kop tikken en vervolgens 'verslinden', dan ben je al een heel end verder. Gewoon ff googlen naar broekmans en van poppel en via website of (beter!) telefoon bestellen. Sturen ze zo voor je op.
Haha.. daar ga ik met m'n 'goede' gehoor.quote:Je zegt dat je gehoor goed is, maar een paar dingen zou ik nog wel ff willen weten.
1. Heb je een absoluut gehoor?
2. Heb je een redelijke stem voor vaste toonhoogtes (dat is mijn zwakke punt )
3. Kan je goed noten lezen?
Jah die had ik dus al gecheckt.. en toen kwam ik erachter dat ik echt niet op gehoor noten kan herkennen.quote:Op zondag 21 november 2004 14:53 schreef pelleke het volgende:
EDIT: Je gehoor trainen kan ook belangrijk zijn, check daarvoor ff deze site:
http://www.good-ear.com/servlet/EarTrainer
Okee. Korte uitleg. 'Waar begint die gek aan' is iets wat niemand mag denken, jouw situatie zegt enkel iets over wat je (niet) geleerd hebt, maar je aanleg heeft hier niks mee te maken, en dat is wat veel belangrijker is. Kennis kan je krijgen, aanleg moet je hebben. Bovendien had ik die gedachte ook toen ik met mijn matige techniek een toelatingsexamen ging doen op een van de beste conservatoria van Europequote:Op zondag 21 november 2004 14:57 schreef Hiph0p2oo4 het volgende:
Haha.. daar ga ik met m'n 'goede' gehoor.
1. Absoluut? Ik weet niet eens wat het betekend?
2. Stem . Ik zing niet, .. Ik zou het nog niet eens durven proberen.
3. Dit valt ook wel mee, ik kan misschien een simpele "Vader Jacob" melodie herkennen voor op een blokfluit.. maar daar houd het ook mee op .
Als je dit zo leest denk je waarschijnlijk waar begint die gek aan, maar ik moet dit echt gewoon leren, alhoewel ik echt helemaal bij het begin moet beginnen.
Kan je me nog wat verder helpen? Thanx !
Ga er ook niet vanuit dat je dat in 1 keer lukt... Probeer het van 2 kanten te bekijken, de theoretische kant ervan, en de 'niet-papieren' kant (op je gehoor). Als je de theorie wat beter snapt, dan herken je die intervallen vanzelf ook makkelijker. (En begin niet op het moeilijkste niveau )quote:Op zondag 21 november 2004 14:58 schreef Hiph0p2oo4 het volgende:
[..]
Jah die had ik dus al gecheckt.. en toen kwam ik erachter dat ik echt niet op gehoor noten kan herkennen.
Daar schrok ik dus vanquote:neem je deel aan de toelatingstoets waarbij je wordt getest op je kennis van algemene muziekleer en je vaardigheid in solfège: intervallen, drieklanken, inclusief omkeringen, ritmisch dictee en melodisch dictee. Ook dien je je vaardigheid op je muziekinstrument te tonen. Hierbij wordt geluisterd of je een zekere drempel (ongeveer zes jaar muziekschool) haalt.
Kost ook maar iets van 10 Euro, dus dat lijkt me wel handig..quote:Tipboek Muziek op papier bevat voor iedere muzikant, van heavy metal tot klassiek, een handige en duidelijke leidraad muziek leren lezen en schrijven. In de klassieke muziek is het een noodzaak muziek van blad te kunnen lezen. In de lichte muziek zijn er vele muzikanten die geen noot kunnen lezen en toch prachtige muziek maken. Als je van blad kunt lezen, opent zich een wereld van mogelijkheden: je kunt bijv. studieboeken gaan gebruiken en nieuwe stukken vanaf bladmuziek instuderen. Het Tipboek legt de basisprincipes van het muziekschrift uit met gebruik van een toetsinstrument. Aan bod komen ritme, tempo, waarde van de noten, intervallen, de nuanceringen, sleutels, voortekens, etc. Steeds worden bekende liedjes als voorbeeld gebruikt. Specifieke zaken als ghostnotes, versieringen, majeur-mineur, transponeren en kerktoonladders maken het boekje compleet. Tot slot een overzicht van de muziektekens en een muziekwoordenboek. Aan te bevelen voor de beginnende amateur, maar ook de gevorderde muzikant zal er een nuttig naslagwerkje aan hebben.
Bedankt voor je reactie!quote:Op woensdag 24 november 2004 11:32 schreef pelleke het volgende:
Dat is een punt, maar het is wel makkelijk weer op te pakken als je weinig tijd hebt. Ik zou wat dat betreft zeker ff contact opnemen met je onderwijsinstelling. (Welke school is het eigenlijk?) Dan weten ze iig dat je ermee bezig bent, en weet jij hoe je verder moet.
Het betreft Hogeschool voor Kunsten Utrecht (Faculteit Kunst Media en Technologie, in Hilversum)
LET erop dat je ook wat doet aan je akkoordenleer, in je vorige post zie ik niet echt terug dat je bronnen hebt waar je wat harmonische kennis uit opdoet. (Misschien dat er in het tipboek iets staat) maar zorg ervoor dat je straks de volgende termen zo ongeveer wel kent:
majeur/mineurakkoorden, (groot/klein), septiemakkoorden, omkeringen, consonanten/dissonanten, hoe los ik een dissonant op, tonica, dominant, subdominant. (Volgens mij heb ik de belantrijste nu wel genoemd.)
Jah daar was ik dus al ff naar op zoek , maar ik kan er echt weinig over vinden (op het internet in ieder geval).. Uit een boekje akkorden leren lijkt me ook echt moeiljik, omdat je alleen maar tekst hebt, en geen voorbeelden. Ik weet trouwens niet op dat tipboek uberhaupt op akkoorden ingaat.
Heb jij (of iemand anders) een tip over waar/hoe ik akkoorden kennis kan opdoen? I
Ik kan wel naar Good-Ear.com gaan, maar dan hoor ik 3 klanken tegelijk en weet ikn og niks.. Ik wil dus echt de theorie erachter leren, en d aarna in de praktijk oefenen!
Wederom, bedankt voor je reactie!quote:Op donderdag 25 november 2004 13:00 schreef pelleke het volgende:
Kijk, nu kan je aan de slag. Maat en ritme zijn goeie trainingsboekjes. Er staan idd hele series noten in, en wat doe je ermee?
Pak een pen (of iets anders waarmee je op een tafel kan tikken, handen werken ook, voeten soms ook, stem mag ook, wat je prettig vindt). Dat is je instrument. Ga nu noten lezen. Begin niet met de laatste opgave van boek 2, die is erg ingewikkeld . Kijk gewoon watvoor ritme er staat genoteerd, en probeer het te tikken in een vast tempo. Langzaam beginnen, probeer vervolgens ze op een lekker tempo te tikken. Je zal zien dat je hierdoor snel en makkelijk (en leuk!) je leesvermogen en ritmegevoel ontwikkelt. Als je niet zeker weet hoe je een bepaald ritme moet intepreteren, dan kan je misschien in het tipboek lezen hoe je ermee aan de slag kan. Je zal merken dat het je steeds makkelijker afgaat om steeds ingewikkelder ritmes te bestuderen.
Okay, ik zal er es naar kijken vanmiddag, het lijken me nu al betere boekjes dan een uur geleden . Ritme's tikken is best cool
BTW: Je hoeft heus niet deel 2 compleet af te maken om op een goed genoeg niveau te komen, ik zal de boekjes nog eens inkijken (liggen bij m;n ouders thuis) en kijken wat het niveau was van mijn toelatings. Weet je ongeveer tot hoever je moet gaan.
[/b]Okay, ik wacht het wel even af[/b]
Die site die je hebt gevonden is qua theorie behoorlijk goed, MAAR LET OP: Ze besteden geen aandacht aan notenschrift en notenbalken. Wat je kan doen om daar ook mee te kunnen werken, is proberen de accoorden uit de voorbeelden neer te kalken op een lege notenbalk. (die je volgens mij best met een beetje handigheid in MS Word kan maken en uitprinten, of google zoeken op download notenbalk oid.)
Mjah, daar heb ik dus het tipboek 'muziek op papier' voor.. die gaat echt over diep op in, heb net paar hoofdstukjes gelezen, en ik moet zeggen dat het erg interessant is !
Het begint helemaal bij de basis 'hoe hoger de toon op de balk staat, hoe hoger hij klinkt ( :') ).. Maar in het 14e hoofdstuk of zo gaat het wel veel verder (kwintencirkel, beetje akkoorden etc..)
Ik vind het boek nu al een aanrader..
Dat tipboek kan je behalve als studieboek ook als referentie gebruiken, als het dezelfde opmaak heeft als het tipboek Viool/Altviool . Succes ermee!
[/b]Klopt, er staat achterin een woordenlijst, met allerlei handige dingen zoals ezelsbruggetjes en dingen om snel op te zoeken.. erg goede indeling ![/b]
-EDIT-
Probeer ook nog wat te zoeken over toonsoorten, tonaliteiten en toonladders, kruisen en mollen en hoe je ze gebruikt. Ik weet niet of er in het tipboek iets over staat, maar om een voorbeeld te geven:
Het is essentiele kennis dat een octaaf is in te delen in 12 halve toonsafstanden, en 7 "ladder-eigen" tonen die in de akkoorden gebruikt worden. In C groot praat je over C-D-E-F-G-A-B-C als laddereigen tonen, en Cis, Dis, Fis, Gis, Ais, Cis als zogenaamde chromatische (lees: niet-laddereigen) tonen. De tonen E-F en B-C verschillen steeds onderling 1/2 afstand, en de rest een hele afstand.
Dit klinkt je nu misschien nog als garbage in de oren, maar kijk even of je tipboek er iets over zegt.
Als je dit gisteren tegen mij gezegd had, had ik gezegd 'waar heb je het over', maar ik heb vannacht een stukkie van internet uitgeprint, en die ging daar dus precies over. Erg interessant en toepasbaar om te weten, en ik vraag me af waarom ik me niet eerder afvroeg wat een Bes of een Cis was .
Nu snap ik ehm, ik voel alleen een onweerstaanbare drang om op pianotoetsen te rammen, ik heb hier alleen een Keyboardje van 5 Euro .
Maar bedankt voor het herrineren eraan !
Klopt, dat is onderdeel van het toelatingsexamen.. In de link die ik hierboven ergens gepost heb over die programmaatjes, kan je ook melodien afspelen van een zelf te kiezen lengte, die je dan na moet spelen, of opschrijven .quote:Op donderdag 25 november 2004 21:18 schreef pelleke het volgende:
Ik denk dat je trouwens geconfronteerd gaat worden met een melodisch en ritmisch dictee. (schrik niet hoor, is te doen.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |