abonnement Unibet Coolblue
  zondag 21 november 2004 @ 14:44:51 #1
100586 Hiph0p2oo4
Waar zijn m'n 7500 posts?
pi_23467369
Hey mensen,

Ik wil volgend jaar een opleiding Audio Design gaan doen, en voor de toelating moet je dus Solfege kennen, met intervallen, drieklanken, etc.. Het zegt me werkelijk helemaal niks, omdat ik geen instrument bespeel.

Nu wil ik dus voordat ik ook maar aan de vooropleiding begin, dat solfege uit m'n hoofd kennen (m'n gehoor is goed, produceer zelf tracks, dus a-muzikaal ben ik niet, integendeel.. ).

Heeft er iemand goede links naar NEDERLANDSE (!!) websites, of weet iemand of er boeken(+cd?) bestaan met voorbeelden die solfege goed uitleggen? Ik heb al enkele engelse sites bezocht, zoals good-ear.com maar ik wordt er niets wijzer van.

Help plz !!
Hier moet ik iets grappigs neerzetten.
Maar dan zouden jullie me nog vergeten, alsof ik hier helemaal niks stond.
Dus eigenlijk is deze signatuur nutteloos.
Had ik maar niks neergezet.
pi_23467616
Haai!

Ik ben student Art of sound aan het Koninklijk conservatorium in Den Haag en volg op hoog niveau Solfege. Ik kan je denk ik wel een beetje op weg helpen. Er zijn een paar must-have boekjes voor iedereen die solfege moet leren, die zijn te koop voor 2 knikkers en een scheet bij B&vP (Broekmans & van Poppel te Amsterdam.) Deze boekjes zijn vooral handig om je leesvermogen en intepretatie van tonen, melodieën, ritme en maat. De boekjes heten 'Maat en Ritme' (2 delen geloof ik) en 'Van 't blad zingen' (ook 2delig geloof ik). Die boekjes kan je rustig gewoon op de kop tikken en vervolgens 'verslinden', dan ben je al een heel end verder. Gewoon ff googlen naar broekmans en van poppel en via website of (beter!) telefoon bestellen. Sturen ze zo voor je op.

EDIT: Je gehoor trainen kan ook belangrijk zijn, check daarvoor ff deze site:
http://www.good-ear.com/servlet/EarTrainer

Je zegt dat je gehoor goed is, maar een paar dingen zou ik nog wel ff willen weten.
1. Heb je een absoluut gehoor?
2. Heb je een redelijke stem voor vaste toonhoogtes (dat is mijn zwakke punt )
3. Kan je goed noten lezen?

[ Bericht 9% gewijzigd door pelleke op 21-11-2004 14:55:52 (Add) ]
Aut viam inveniam aut faciam
  zondag 21 november 2004 @ 14:57:41 #3
100586 Hiph0p2oo4
Waar zijn m'n 7500 posts?
pi_23467739
quote:
Op zondag 21 november 2004 14:53 schreef pelleke het volgende:
Haai!

Ik ben student Art of sound aan het Koninklijk conservatorium in Den Haag en volg op hoog niveau Solfege. Ik kan je denk ik wel een beetje op weg helpen. Er zijn een paar must-have boekjes voor iedereen die solfege moet leren, die zijn te koop voor 2 knikkers en een scheet bij B&vP (Broekmans & van Poppel te Amsterdam.) Deze boekjes zijn vooral handig om je leesvermogen en intepretatie van tonen, melodieën, ritme en maat. De boekjes heten 'Maat en Ritme' (2 delen geloof ik) en 'Van 't blad zingen' (ook 2delig geloof ik). Die boekjes kan je rustig gewoon op de kop tikken en vervolgens 'verslinden', dan ben je al een heel end verder. Gewoon ff googlen naar broekmans en van poppel en via website of (beter!) telefoon bestellen. Sturen ze zo voor je op.
Mooie reactie !

Bedankt voor die titels, ik zal er zeker naar kijken, en hoogswaarschijnlijk ook bestellen.
quote:
Je zegt dat je gehoor goed is, maar een paar dingen zou ik nog wel ff willen weten.
1. Heb je een absoluut gehoor?
2. Heb je een redelijke stem voor vaste toonhoogtes (dat is mijn zwakke punt )
3. Kan je goed noten lezen?
Haha.. daar ga ik met m'n 'goede' gehoor.

1. Absoluut? Ik weet niet eens wat het betekend?
2. Stem . Ik zing niet, .. Ik zou het nog niet eens durven proberen.
3. Dit valt ook wel mee, ik kan misschien een simpele "Vader Jacob" melodie herkennen voor op een blokfluit.. maar daar houd het ook mee op .

Als je dit zo leest denk je waarschijnlijk waar begint die gek aan, maar ik moet dit echt gewoon leren, alhoewel ik echt helemaal bij het begin moet beginnen.

Kan je me nog wat verder helpen? Thanx !
Hier moet ik iets grappigs neerzetten.
Maar dan zouden jullie me nog vergeten, alsof ik hier helemaal niks stond.
Dus eigenlijk is deze signatuur nutteloos.
Had ik maar niks neergezet.
  zondag 21 november 2004 @ 14:58:54 #4
100586 Hiph0p2oo4
Waar zijn m'n 7500 posts?
pi_23467768
quote:
Op zondag 21 november 2004 14:53 schreef pelleke het volgende:


EDIT: Je gehoor trainen kan ook belangrijk zijn, check daarvoor ff deze site:
http://www.good-ear.com/servlet/EarTrainer
Jah die had ik dus al gecheckt.. en toen kwam ik erachter dat ik echt niet op gehoor noten kan herkennen.
Hier moet ik iets grappigs neerzetten.
Maar dan zouden jullie me nog vergeten, alsof ik hier helemaal niks stond.
Dus eigenlijk is deze signatuur nutteloos.
Had ik maar niks neergezet.
pi_23468202
quote:
Op zondag 21 november 2004 14:57 schreef Hiph0p2oo4 het volgende:
Haha.. daar ga ik met m'n 'goede' gehoor.

1. Absoluut? Ik weet niet eens wat het betekend?
2. Stem . Ik zing niet, .. Ik zou het nog niet eens durven proberen.
3. Dit valt ook wel mee, ik kan misschien een simpele "Vader Jacob" melodie herkennen voor op een blokfluit.. maar daar houd het ook mee op .

Als je dit zo leest denk je waarschijnlijk waar begint die gek aan, maar ik moet dit echt gewoon leren, alhoewel ik echt helemaal bij het begin moet beginnen.

Kan je me nog wat verder helpen? Thanx !
Okee. Korte uitleg. 'Waar begint die gek aan' is iets wat niemand mag denken, jouw situatie zegt enkel iets over wat je (niet) geleerd hebt, maar je aanleg heeft hier niks mee te maken, en dat is wat veel belangrijker is. Kennis kan je krijgen, aanleg moet je hebben. Bovendien had ik die gedachte ook toen ik met mijn matige techniek een toelatingsexamen ging doen op een van de beste conservatoria van Europe

On topic. Absoluut gehoor is een gehoor dat zichzelf op toonhoogte kan orienteren, zegmaar ik speel een noot op een piano, en jij kan zonder orientatie zeggen watvoor noot het is. (Dat is het resultaat van een GETRAIND absoluut gehoor, het is een gave, maar je moet het wel trainen.) Het is niet noodzakelijk maar bij solfege soms ontzettend handig, btw: mijn gehoor is niet 100% absoluut.
2. Stem. Als ik je 1 tip mag geven: GA ZINGEN. (Je zal wel moeten als je "van 't blad zingen' gaat doorwerken). Het is iets waar je je overheen moet zetten. (en dat valt best mee achteraf.) Als je elke dag ff 10 minuten wat van blad zingt, dan ben je binnen een maand in staat om zuiver, overtuigend en waarschijnlijk ook goed te zingen.
3. Dat komt wel. Gewoon rustig aan beginnen, even wat theorie opzoeken over toonsafstanden, probeer ergens ff een piano/keyboard te regelen en ga oefenen met notennamen, dan kan je namelijk op de piano/keyboard controleren of je wel goed zingt. Daarvoor hoef je alleen maar alle notennamen weten te vinden op een piano, en die info kan je echt heel makkelijk van internet af plukken.

Kortom: solfege is helemaal niet zo ingewikkeld, alleen kost het voor de een meer tijd dan voor de ander. Zorg ervoor dat je er op tijd bij bent, en dat je op een gegeven moment merkt hoe je leercurve op dit gebied eruit ziet.

Een beetje theorie kan je overigens ook wel gebruiken denk ik, googlen op solfege oid kan misschien werken. Of bel even je onderwijsinstelling op, misschien dat je (hopelijk toekomstige) docent solfege je wat literatuur kan voorschrijven.

Suc6 ermee, en maak je gewoon niet teveel zorgen.
Aut viam inveniam aut faciam
pi_23468245
quote:
Op zondag 21 november 2004 14:58 schreef Hiph0p2oo4 het volgende:

[..]

Jah die had ik dus al gecheckt.. en toen kwam ik erachter dat ik echt niet op gehoor noten kan herkennen.
Ga er ook niet vanuit dat je dat in 1 keer lukt... Probeer het van 2 kanten te bekijken, de theoretische kant ervan, en de 'niet-papieren' kant (op je gehoor). Als je de theorie wat beter snapt, dan herken je die intervallen vanzelf ook makkelijker. (En begin niet op het moeilijkste niveau )
Aut viam inveniam aut faciam
  zondag 21 november 2004 @ 15:37:24 #7
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_23468702
Op sommige muziekscholen kun je ook inleidende cursussen muziektheorie & solfege volgen, meestal duren die 1 seizoen. Persoonlijk denk ik dat je het jezelf wel erg lastig maakt om het alleen op eigen kracht aan te leren, vooral als je verder ook geen instrument speelt en geen noten kunt lezen. Het kan m.i. geen kwaad om iemand te zoeken die je kan helpen met het leren van deze stof.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_23468809
Misschien heb je een punt, maar het is echt niet onmogelijk om het jezelf aan te leren. Je moet alleen even een instrument regelen waarvan je zeker weet hoe het werkt. En een toetsinstrument is daar ideaal voor. Je hoeft heus geen Rachmaninoff pianoconcert te kunnen spelen om jezelf met je solfege leerproces te helpen.

Maar als je tijd hebt voor zo'n cursus: Het kan altijd van pas komen. En brandende vragen: Fok! = ur friend!
Aut viam inveniam aut faciam
  zondag 21 november 2004 @ 21:59:16 #9
100586 Hiph0p2oo4
Waar zijn m'n 7500 posts?
pi_23478006
Okay..

Ten eerste, Pelleke (en andere fokkers), bedankt voor je hulp en tips!

Ik heb er alleen een beetje een 'raar' gevoel bij.. Ik zal de situatie ff uitleggen: Het betreft de studie Audio Design, waar ook een basisopleiding voor is. Voor die basis opleiding moet je dezelfde toelatingsexamen doen als voor de werkelijke opleiding, namelijk:
quote:
neem je deel aan de toelatingstoets waarbij je wordt getest op je kennis van algemene muziekleer en je vaardigheid in solfège: intervallen, drieklanken, inclusief omkeringen, ritmisch dictee en melodisch dictee. Ook dien je je vaardigheid op je muziekinstrument te tonen. Hierbij wordt geluisterd of je een zekere drempel (ongeveer zes jaar muziekschool) haalt.
Daar schrok ik dus van

Ik heb een jaar of 10 geleden blokfluit (:D) gespeeld, en heb daardoor wel een paar noten leren lezen van bladmuziek.
Verder bespeel ik geen instrument, ten minste.. niet een blaas/toetsen iets instrument.. alleen een computer sequencer, waarme ik beats en melodien maak. Hierdoor weet ik wel veel van ritme en melodie etcetera, maar ik vraag me af of die toelatingscomissie er ook zo over denkt.. Ik weet namelijk niet of je een '6 jaar muziekschool' kennis krijgt van tracks producen op een computer. (alhoewel ik zeer binnenkort een keyboardje (USB/MIDI) ga aanscchaffen, waardoro ik hopelijk mijn nieuwe kennis over tonen en akkoorden kan toepassen )

Ahum, ff back to the point, Pelleke, jij hebt het over met m'n stem toonhoogtes nadoen, en zingen.. ? Denk je dat dat in deze richting ook noodzakelijk is? Ik bedoel, iemand die in een studio geluid aan het bewerken is, heeft natuurlijk wel een goed gevoel voro muziek nodig, maar of die ook stuk voor stuk kunnen zingen??

En nog een vraagje, hierboven staat dus beschreven wat ik moet kennen..intervallen, drieklanken in clusief omkeringen, melodisch en ritmisch dictee, en ik heb vernomen van een student aan die opleiding dat je ook akkoorden moet kunnen herkennen (niet noodzakelijk spelen), .. wordt dit behandeld in de boekjes die jij mij aanbevolen hebt?

Okay, ik wacht weer ff op reacties..

Later
Hier moet ik iets grappigs neerzetten.
Maar dan zouden jullie me nog vergeten, alsof ik hier helemaal niks stond.
Dus eigenlijk is deze signatuur nutteloos.
Had ik maar niks neergezet.
  maandag 22 november 2004 @ 13:46:21 #10
100586 Hiph0p2oo4
Waar zijn m'n 7500 posts?
pi_23490279
Hier moet ik iets grappigs neerzetten.
Maar dan zouden jullie me nog vergeten, alsof ik hier helemaal niks stond.
Dus eigenlijk is deze signatuur nutteloos.
Had ik maar niks neergezet.
pi_23494370
OK. Zoals je kon lezen in een eerdere post van mij studeer ik zelf Art of Sound, dat zelf niet veel te maken heeft met muziekale bezigheden, daarentegen heb ik wel op hoog niveau solfege, analyse, harmonie en gehoortraining. Onderschat het dus maar niet.

Los van of je er verstand van hebt, moet je ook een manier vinden om het ter plaatse te kunnen laten zien. En met het afdraaien van een track nemen ze helaas geen genoegen. Dus als je moet laten zien dat je je bezighoudt met een muziekale discipline dan is het toch raadzaam om daar wat aan te doen. Blokfluit is gelukkig wel iets wat je weer makkelijk op kan pakken, en wat (geloof het of niet) ook op conservatoriumniveau bestaat hoor! In de oude tijden (voor J.S. Bach) was de blokfluit een interessant instrument, maar het is aan de andere kant technisch niet heel moeilijk. Aan te raden dus om daarmee je auditie in te gaan. En als je heel hard studeert en vorderingen maakt, kan je best op een acceptabel niveau komen volgens mij. Die zes jaar is overigens voor iedereen anders, daar moet je geen touw aan vastknopen. (Het verbaast me zelfs dat ze het over een aantal jaren hebben!)

Akkoorden herkennen betekent 2 dingen:
1. Weten hoe akkoorden werken
2. Luisteren en ook daadwerkelijk herkennen. Good-ear.com is er een uitstekende guide voor, maar voor de theorie zal je een boekje met akkoordenleer moeten vinden. Ik weet zo gauw geen titel te noemen, maar als je gewone drieklanken en septiemakkoorden kent, dan heb je in feite genoeg kennis voor een goed toelatingsexamen. Als je al iets van noten en intervallen snapt, dan hoeft dat niet zo veel werk te zijn. Broekmans en van Poppel heeft daar zeker boekjes voor, maar de boekjes die ik opschreef doen er geloof ik niet veel mee.
Aut viam inveniam aut faciam
  maandag 22 november 2004 @ 16:59:02 #12
100586 Hiph0p2oo4
Waar zijn m'n 7500 posts?
pi_23494916
Okay, wederom bedankt voor je reactie..

Ik ga 'Maat en RItme' bestellen via de website, en heb via internet 'Tipboek muziek op papier' gevonden, wat volgens mij alles heel duidelijk uitlegt over noten op papier lezen, schrijven herkennen etc..
quote:
Tipboek Muziek op papier bevat voor iedere muzikant, van heavy metal tot klassiek, een handige en duidelijke leidraad muziek leren lezen en schrijven. In de klassieke muziek is het een noodzaak muziek van blad te kunnen lezen. In de lichte muziek zijn er vele muzikanten die geen noot kunnen lezen en toch prachtige muziek maken. Als je van blad kunt lezen, opent zich een wereld van mogelijkheden: je kunt bijv. studieboeken gaan gebruiken en nieuwe stukken vanaf bladmuziek instuderen. Het Tipboek legt de basisprincipes van het muziekschrift uit met gebruik van een toetsinstrument. Aan bod komen ritme, tempo, waarde van de noten, intervallen, de nuanceringen, sleutels, voortekens, etc. Steeds worden bekende liedjes als voorbeeld gebruikt. Specifieke zaken als ghostnotes, versieringen, majeur-mineur, transponeren en kerktoonladders maken het boekje compleet. Tot slot een overzicht van de muziektekens en een muziekwoordenboek. Aan te bevelen voor de beginnende amateur, maar ook de gevorderde muzikant zal er een nuttig naslagwerkje aan hebben.
Kost ook maar iets van 10 Euro, dus dat lijkt me wel handig..

Ik heb ook een paar programma's gedownload (voor de mensen die het willen weten: http://www.musictheory.net/downloads/trainers.zip ) die (helaas wel in het engels) bijvoorbeeld noten laten horen, of een melodietje die je op de digitale piano na moet spelen.. Klanktraining zeg maar.

Het enigste waar ik nu nog mee zit is dat ik geen instrument bespeel.. Enneh.. blokfluit?? Dat is echt zwaar lang geleden, en zelfs toen vond ik het al ultiem boring.. Dus ik denk niet dat ik daar nog iets mee ga doen, dat was meer om aan te geven hoe mijn noten-lees-niveau is .
Hier moet ik iets grappigs neerzetten.
Maar dan zouden jullie me nog vergeten, alsof ik hier helemaal niks stond.
Dus eigenlijk is deze signatuur nutteloos.
Had ik maar niks neergezet.
pi_23537437
Dat is een punt, maar het is wel makkelijk weer op te pakken als je weinig tijd hebt. Ik zou wat dat betreft zeker ff contact opnemen met je onderwijsinstelling. (Welke school is het eigenlijk?) Dan weten ze iig dat je ermee bezig bent, en weet jij hoe je verder moet.

LET erop dat je ook wat doet aan je akkoordenleer, in je vorige post zie ik niet echt terug dat je bronnen hebt waar je wat harmonische kennis uit opdoet. (Misschien dat er in het tipboek iets staat) maar zorg ervoor dat je straks de volgende termen zo ongeveer wel kent:
majeur/mineurakkoorden, (groot/klein), septiemakkoorden, omkeringen, consonanten/dissonanten, hoe los ik een dissonant op, tonica, dominant, subdominant. (Volgens mij heb ik de belantrijste nu wel genoemd.)

Suc6!
Aut viam inveniam aut faciam
  woensdag 24 november 2004 @ 15:55:18 #14
100586 Hiph0p2oo4
Waar zijn m'n 7500 posts?
pi_23543270
quote:
Op woensdag 24 november 2004 11:32 schreef pelleke het volgende:
Dat is een punt, maar het is wel makkelijk weer op te pakken als je weinig tijd hebt. Ik zou wat dat betreft zeker ff contact opnemen met je onderwijsinstelling. (Welke school is het eigenlijk?) Dan weten ze iig dat je ermee bezig bent, en weet jij hoe je verder moet.
Het betreft Hogeschool voor Kunsten Utrecht (Faculteit Kunst Media en Technologie, in Hilversum)

LET erop dat je ook wat doet aan je akkoordenleer, in je vorige post zie ik niet echt terug dat je bronnen hebt waar je wat harmonische kennis uit opdoet. (Misschien dat er in het tipboek iets staat) maar zorg ervoor dat je straks de volgende termen zo ongeveer wel kent:
majeur/mineurakkoorden, (groot/klein), septiemakkoorden, omkeringen, consonanten/dissonanten, hoe los ik een dissonant op, tonica, dominant, subdominant. (Volgens mij heb ik de belantrijste nu wel genoemd.)

Jah daar was ik dus al ff naar op zoek , maar ik kan er echt weinig over vinden (op het internet in ieder geval).. Uit een boekje akkorden leren lijkt me ook echt moeiljik, omdat je alleen maar tekst hebt, en geen voorbeelden. Ik weet trouwens niet op dat tipboek uberhaupt op akkoorden ingaat.
Heb jij (of iemand anders) een tip over waar/hoe ik akkoorden kennis kan opdoen? I
Ik kan wel naar Good-Ear.com gaan, maar dan hoor ik 3 klanken tegelijk en weet ikn og niks.. Ik wil dus echt de theorie erachter leren, en d aarna in de praktijk oefenen!
Bedankt voor je reactie!

-edit - PS. Ik heb op http://www.bladmuziek-accoorden.com/Akkoordenleer.html een online handleiding akkoorden gevonden. Dekt dit de inhoud die jij zojuist beschreven hebt, denk je? -/edit-

[ Bericht 3% gewijzigd door Hiph0p2oo4 op 24-11-2004 16:40:37 ]
Hier moet ik iets grappigs neerzetten.
Maar dan zouden jullie me nog vergeten, alsof ik hier helemaal niks stond.
Dus eigenlijk is deze signatuur nutteloos.
Had ik maar niks neergezet.
  donderdag 25 november 2004 @ 12:47:12 #15
100586 Hiph0p2oo4
Waar zijn m'n 7500 posts?
pi_23563108
Pelleke,

Boekjes maat en ritme zijn binnen, inclusief het Tipboek muziek op papier.

Maar wat moet ik nou met die maat en ritme??
Ik snap er geen zak van hahah Het zijn dus (zoals je ws wel weet) 2 boekjes vol met bladmuziek (lijnen met noten).. alleen leuk en aardig, maar ik bespeel geen instrument, en had liever een boekje vol theorie gezien over ritme in melodien en al..

Maar misschien oordeel ik te snel, en zijn het wel heel handige boekjes als ik er mee bezig ben.

Kan je mij misschien vertellen wat je precies aan deze boekjes hebt, als je kijkt naar het 'solfege' gebeuren.. ? Denk je dat deze boekjes mij leren wat ik nodig heb voor de toelating, of is het gewoon dat je maat en ritme leert??

PS. Het tipboek muziek op papier ziet er erg overzichtelijk uit, en begrijpend leesbaar.

Wel raar dat je alleen je adres gegevens hoeft in te vullen op die broekmans website, kan ik m'n buurman dus 30 boeken sturen die hij verplicht is te betalen
Hier moet ik iets grappigs neerzetten.
Maar dan zouden jullie me nog vergeten, alsof ik hier helemaal niks stond.
Dus eigenlijk is deze signatuur nutteloos.
Had ik maar niks neergezet.
pi_23563377
Kijk, nu kan je aan de slag. Maat en ritme zijn goeie trainingsboekjes. Er staan idd hele series noten in, en wat doe je ermee?

Pak een pen (of iets anders waarmee je op een tafel kan tikken, handen werken ook, voeten soms ook, stem mag ook, wat je prettig vindt). Dat is je instrument. Ga nu noten lezen. Begin niet met de laatste opgave van boek 2, die is erg ingewikkeld . Kijk gewoon watvoor ritme er staat genoteerd, en probeer het te tikken in een vast tempo. Langzaam beginnen, probeer vervolgens ze op een lekker tempo te tikken. Je zal zien dat je hierdoor snel en makkelijk (en leuk!) je leesvermogen en ritmegevoel ontwikkelt. Als je niet zeker weet hoe je een bepaald ritme moet intepreteren, dan kan je misschien in het tipboek lezen hoe je ermee aan de slag kan. Je zal merken dat het je steeds makkelijker afgaat om steeds ingewikkelder ritmes te bestuderen.
BTW: Je hoeft heus niet deel 2 compleet af te maken om op een goed genoeg niveau te komen, ik zal de boekjes nog eens inkijken (liggen bij m;n ouders thuis) en kijken wat het niveau was van mijn toelatings. Weet je ongeveer tot hoever je moet gaan.

Die site die je hebt gevonden is qua theorie behoorlijk goed, MAAR LET OP: Ze besteden geen aandacht aan notenschrift en notenbalken. Wat je kan doen om daar ook mee te kunnen werken, is proberen de accoorden uit de voorbeelden neer te kalken op een lege notenbalk. (die je volgens mij best met een beetje handigheid in MS Word kan maken en uitprinten, of google zoeken op download notenbalk oid.)

Dat tipboek kan je behalve als studieboek ook als referentie gebruiken, als het dezelfde opmaak heeft als het tipboek Viool/Altviool . Succes ermee!

-EDIT-
Probeer ook nog wat te zoeken over toonsoorten, tonaliteiten en toonladders, kruisen en mollen en hoe je ze gebruikt. Ik weet niet of er in het tipboek iets over staat, maar om een voorbeeld te geven:
Het is essentiele kennis dat een octaaf is in te delen in 12 halve toonsafstanden, en 7 "ladder-eigen" tonen die in de akkoorden gebruikt worden. In C groot praat je over C-D-E-F-G-A-B-C als laddereigen tonen, en Cis, Dis, Fis, Gis, Ais, Cis als zogenaamde chromatische (lees: niet-laddereigen) tonen. De tonen E-F en B-C verschillen steeds onderling 1/2 afstand, en de rest een hele afstand.

Dit klinkt je nu misschien nog als garbage in de oren, maar kijk even of je tipboek er iets over zegt.

[ Bericht 16% gewijzigd door pelleke op 25-11-2004 13:04:58 (BELANGRIJKE STOF ERBIJ) ]
Aut viam inveniam aut faciam
  donderdag 25 november 2004 @ 14:22:26 #17
100586 Hiph0p2oo4
Waar zijn m'n 7500 posts?
pi_23565372
quote:
Op donderdag 25 november 2004 13:00 schreef pelleke het volgende:
Kijk, nu kan je aan de slag. Maat en ritme zijn goeie trainingsboekjes. Er staan idd hele series noten in, en wat doe je ermee?

Pak een pen (of iets anders waarmee je op een tafel kan tikken, handen werken ook, voeten soms ook, stem mag ook, wat je prettig vindt). Dat is je instrument. Ga nu noten lezen. Begin niet met de laatste opgave van boek 2, die is erg ingewikkeld . Kijk gewoon watvoor ritme er staat genoteerd, en probeer het te tikken in een vast tempo. Langzaam beginnen, probeer vervolgens ze op een lekker tempo te tikken. Je zal zien dat je hierdoor snel en makkelijk (en leuk!) je leesvermogen en ritmegevoel ontwikkelt. Als je niet zeker weet hoe je een bepaald ritme moet intepreteren, dan kan je misschien in het tipboek lezen hoe je ermee aan de slag kan. Je zal merken dat het je steeds makkelijker afgaat om steeds ingewikkelder ritmes te bestuderen.

Okay, ik zal er es naar kijken vanmiddag, het lijken me nu al betere boekjes dan een uur geleden . Ritme's tikken is best cool

BTW: Je hoeft heus niet deel 2 compleet af te maken om op een goed genoeg niveau te komen, ik zal de boekjes nog eens inkijken (liggen bij m;n ouders thuis) en kijken wat het niveau was van mijn toelatings. Weet je ongeveer tot hoever je moet gaan.

[/b]Okay, ik wacht het wel even af[/b]

Die site die je hebt gevonden is qua theorie behoorlijk goed, MAAR LET OP: Ze besteden geen aandacht aan notenschrift en notenbalken. Wat je kan doen om daar ook mee te kunnen werken, is proberen de accoorden uit de voorbeelden neer te kalken op een lege notenbalk. (die je volgens mij best met een beetje handigheid in MS Word kan maken en uitprinten, of google zoeken op download notenbalk oid.)

Mjah, daar heb ik dus het tipboek 'muziek op papier' voor.. die gaat echt over diep op in, heb net paar hoofdstukjes gelezen, en ik moet zeggen dat het erg interessant is !
Het begint helemaal bij de basis 'hoe hoger de toon op de balk staat, hoe hoger hij klinkt ( :') ).. Maar in het 14e hoofdstuk of zo gaat het wel veel verder (kwintencirkel, beetje akkoorden etc..)
Ik vind het boek nu al een aanrader..


Dat tipboek kan je behalve als studieboek ook als referentie gebruiken, als het dezelfde opmaak heeft als het tipboek Viool/Altviool . Succes ermee!

[/b]Klopt, er staat achterin een woordenlijst, met allerlei handige dingen zoals ezelsbruggetjes en dingen om snel op te zoeken.. erg goede indeling ![/b]

-EDIT-
Probeer ook nog wat te zoeken over toonsoorten, tonaliteiten en toonladders, kruisen en mollen en hoe je ze gebruikt. Ik weet niet of er in het tipboek iets over staat, maar om een voorbeeld te geven:
Het is essentiele kennis dat een octaaf is in te delen in 12 halve toonsafstanden, en 7 "ladder-eigen" tonen die in de akkoorden gebruikt worden. In C groot praat je over C-D-E-F-G-A-B-C als laddereigen tonen, en Cis, Dis, Fis, Gis, Ais, Cis als zogenaamde chromatische (lees: niet-laddereigen) tonen. De tonen E-F en B-C verschillen steeds onderling 1/2 afstand, en de rest een hele afstand.

Dit klinkt je nu misschien nog als garbage in de oren, maar kijk even of je tipboek er iets over zegt.
Als je dit gisteren tegen mij gezegd had, had ik gezegd 'waar heb je het over', maar ik heb vannacht een stukkie van internet uitgeprint, en die ging daar dus precies over. Erg interessant en toepasbaar om te weten, en ik vraag me af waarom ik me niet eerder afvroeg wat een Bes of een Cis was .
Nu snap ik ehm, ik voel alleen een onweerstaanbare drang om op pianotoetsen te rammen, ik heb hier alleen een Keyboardje van 5 Euro .

Maar bedankt voor het herrineren eraan !
Wederom, bedankt voor je reactie!

Nu heb ik dus erg veel theorie voor m'n kiezen, en aangezien ik nogal graag nieuwe dingen leer, zal ik binnenkort wel weer 100 vragen hebben . Ik ga in ieder geval druk lezen + leren + uitproberen, en ik heb er een goed gevoel over.

Alleen heb ik wel het gevoel dat ik er nog langer niet ben, ik bedoel dan kan ik dalijk wel noten lezen en schrijven, en weet ik hoe toonladders en akkoorden werken, maar dan komen we toch weer terug bij 'het absolute gehoor'.. Daar is natuurlijk geen theorie over te vinden, en lijkt me nog best pittig om te oefenen, vergeleken met deze boekjes etc .

Thx voor je reply, en ik ga weer ff lezen

Laat wat van je horen !!
Hier moet ik iets grappigs neerzetten.
Maar dan zouden jullie me nog vergeten, alsof ik hier helemaal niks stond.
Dus eigenlijk is deze signatuur nutteloos.
Had ik maar niks neergezet.
pi_23575338
Mooi, je instelling is iig goed. En inderdaad: ritmes tikken is best cool. Ik kan je vertellen dat van blad zingen op den duur ook best cool kan zijn, maar als je nooit zingt moet je toch voor een bepaalde periode door de appel heen kunnen bijten.

Ik denk dat je trouwens geconfronteerd gaat worden met een melodisch en ritmisch dictee. (schrik niet hoor, is te doen.) Ik heb ooit een windowsprogramma geschreven in Delphi die ritmische dictees uitpoepte (melodische dictees waren alfa, er zat niet echt tonaliteit in), maar ik denk dat ik dat ooit eens heb weggegooid. Ik kan best eens kijken of ik het nog opnieuw kan maken, was best leuk. Werkte alleen niet met notenbalken, dus het nakijken was een beetje lastig.
Aut viam inveniam aut faciam
  donderdag 25 november 2004 @ 23:15:21 #19
100586 Hiph0p2oo4
Waar zijn m'n 7500 posts?
pi_23578697
quote:
Op donderdag 25 november 2004 21:18 schreef pelleke het volgende:

Ik denk dat je trouwens geconfronteerd gaat worden met een melodisch en ritmisch dictee. (schrik niet hoor, is te doen.)
Klopt, dat is onderdeel van het toelatingsexamen.. In de link die ik hierboven ergens gepost heb over die programmaatjes, kan je ook melodien afspelen van een zelf te kiezen lengte, die je dan na moet spelen, of opschrijven .

Maar dan moet ik eerst (ff) noten en toonhoogtes op gehoor kunnen benoemen.. Duurt nog wel ff denk ik
Hier moet ik iets grappigs neerzetten.
Maar dan zouden jullie me nog vergeten, alsof ik hier helemaal niks stond.
Dus eigenlijk is deze signatuur nutteloos.
Had ik maar niks neergezet.
pi_23580508
* Coastertommm wilt ook wat vragen

Pelleke, wat voor instrument bespeel je precies..? Of heb ik dat over het hoofd gezien. Conservatorium lijkt me wel cool.. .. Speel nu 6 jaar Marimba en een aantal jaren pauken. Erg leuk!
pi_23626960
Je kan op de meeste muziekscholen solfègelessen krijgen...
http://www.last.fm/user/Teije
CYBERNATIONS! >> Staatsinrichting voor beginners, FOK! style << CYBERNATIONS!
pi_23641600
Maar veel muziekscholen verwijzen je meteen door naar een andere instantie zodra ze horen dat het gaat om je toelatingsexamen, dan denken ze dat je een moeilijke leerling bent met een overdosis aan doorzettingsvermogen. Kan deprimerend zijn.

@Coastertommm: Ik studeer Art Of Sound, heette vroeger muziekregistratie en draait om alles wat betreft opnames. Mijn instrumentengeschiedenis: Ik heb in totaal ca. 11 jaar viool gespeeld, ben daarna overgestapt op altviool en speel dat nu 3.5 jaar (in totaal dus 14,5 jaar strijkwerk.) Verder heb ik 3 jaar Djembe-les gehad van een Keniaan (erg leuk als je ritmisch bent onderlegd!).
Enneuh... Conservatorium IS cool! En Koninklijk conservatorium Den Haag is helemaal cool! (check www.koncon.nl, site is wel brak.) De hele onderverdieping staat bezet met idd vibraphones, pauken etc, dus marimba zullen ze ook wel wat aan doen. Heb je les? Vertel dan eens aan je docent dat je ermee door wil gaan op een cons. En denk eens na wat je precies wil, gewoon uitvoerend musicus worden, of wil je een studie doen met als bijvak je slagwerkkunst? (Zoals ik Art of Sound als hoofdstudie doe, heb je in Den Haag nog Sonologie, Schoolmuziek, Compositie, Docent muziek, en een heleboel Jazz-studierichtingen; Koninklijk Cons. den Haag is psvr een Jazz-conservatorium )
Aut viam inveniam aut faciam
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')