abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 19 november 2004 @ 20:49:15 #226
79550 Ymke
your ghost
pi_23433420
Misschien vinden opa en oma het wel heel mooi
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
  vrijdag 19 november 2004 @ 21:05:39 #227
15985 huiz
Man in Black
pi_23433801
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 21:44 schreef pea4fun het volgende:

Hoe doe je dat nou precies? Je houdt die dop ervoor, half indrukken, dan dop weg en afdrukken? dan krijg je toch een wazige foto? of stel je dan opnieuw scherp?
5 pagina's doorgeworsteld maar niet echt een antwoord gevonden

Ik heb ook Pringles gekocht maar ik heb nog geen idee wat je met die dop moet doen. Ik kan me het volgende voorstellen:
1. Je stelt je belichting in op zo'n dop, dan hou je de instellingen vast en gaat dan ergens anders op richten en scherpstellen en schiet dan de foto.
2. Je schiet een foto van de dop en stelt je camera in dat die deze afbeelding gebruikt als basis voor je witbalans (ergens zo'n custom instelling).

Maar bij 1 lijkt me dat onzinnig werk om voor elke foto eerst even de dop aan te richten. Daarnaast kan het best zijn dat het licht rondom je dop heel anders is dan rondom het te fotograferen onderwerp.
En bij 2 lijkt het me ook vreemd, de foto die je maakt van je dop is sowieso al anders dan de werkelijkheid omdat de instellingen op dat moment al gebaseerd zijn op een door de camera bepaalde witbalans. Als je daarna die foto gaat gebruiken om je witbalans aan te passen en daarna weer een foto maakt van je dop en weer die foto gaat gebruiken om je witbalans af te stemmen, dan kun je nog wel even doorgaan. Daarnaast ligt het nogal aan je omgeving waar je dan die dop fotografeert (zoals Ouwesok zegt, je moet voor elke sessie dan eerst je witbalans regelen).

Dus, wat ik eigenlijk wil is dat je gewoon eenmalig je witbalans goed instelt en daarna nooit meer hoeft om te kijken naar die optie. Net zoals je gewoon altijd dezelfde rolletjes gebruikt omdat je juist die kleuren zo mooi vindt.

Kan iemand in Jip en Janneke taal uitleggen hoe je nou je witbalans het beste regelt?
Scope Pure Colombia BV
  vrijdag 19 november 2004 @ 21:14:40 #228
15985 huiz
Man in Black
pi_23433998
quote:
Op vrijdag 19 november 2004 20:34 schreef Keroppi het volgende:
Okee misschien ben ik een zeur, maar ik had gewoon graag een stel simpele stijlvolle strakke foto's gewild, en dan zoals je zelf bent, niet in een "Sharon en Tonny" pose. Ik heb namelijk het gevoel dat onze foto's niet gaan misstaan in het gemiddelde woonwagenkamp.
Je kunt anders nog altijd twee kanten op met deze foto's

Voor opa en oma een foto waar je lief op staat te lachen, vinden ze vast fijn en is gunstig voor een eventueel testament

Voor de rest een doormidden gescheurde en weer aan elkaar geplakte foto die op die manier de juiste verhoudingen tussen jou en je broertje uitbeeldt
Scope Pure Colombia BV
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 19 november 2004 @ 21:24:44 #229
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23434229
quote:
Op vrijdag 19 november 2004 20:34 schreef Keroppi het volgende:
Mag ik eventjes jullie slowchat kapen voor het van me afschrijven van een (fotografie gerelateerde) ergernis...
Tuurlijk, daar hebben we dat ding toch voor
quote:
De volgende keer zoek ik een echte fotograaf
Het kan nog erger dan nepzuiltjes, plestik planten en alle overig genoemde ontberingen.

Ik heb ooit foto's af mogen drukken van een beroeps die waarschijnlijk als eerste succes een voetbalelftal of ander sportteam had gefotografeerd.
Familiefoto's pakte hij exact op dezelfde manier aan. Rijtje staand, rijtje zittend recht in dat ding kijken en ....Vuur. Alleen de coach en de tas van de sponsor ontbraken en de sportkleding was vervangen door het beste zondagsche pak.
Kostelijk vermaak totdat je klant wordt van zo'n loonslaaf
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_23434606
Weet iemand of er een soort van standaard-houders zijn om een objectief op een statief te bevestigen? Ik heb nl. bedacht dat een objectief van een kilo niet aan een camera op een statief kan hangen. Het objectief op het statief zou logischer zijn
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 19 november 2004 @ 21:42:42 #231
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23434670
quote:
Op vrijdag 19 november 2004 21:40 schreef PdeHoog het volgende:
Weet iemand of er een soort van standaard-houders zijn om een objectief op een statief te bevestigen? Ik heb nl. bedacht dat een objectief van een kilo niet aan een camera op een statief kan hangen. Het objectief op het statief zou logischer zijn
Ik neem aan dat je op de statiefgondel van een supertele doelt zoiets als bijvoorbeeld een Vivitar 5,6/500mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_23434823
quote:
Op vrijdag 19 november 2004 21:42 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je op de statiefgondel van een supertele doelt zoiets als bijvoorbeeld een Vivitar 5,6/500mm
Zoiets ja
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 19 november 2004 @ 21:55:58 #233
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23435043
Die statiefgondel zit aan je objectief gebouwd. Van losse statiefgondels heb ik nog nimmer gehoord, hoewel dat niet garandeert dat het er ook niet zou zijn.

Heb je de toeter al binnen dan
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_23435509
quote:
Op vrijdag 19 november 2004 21:55 schreef Ouwesok het volgende:
Die statiefgondel zit aan je objectief gebouwd. Van losse statiefgondels heb ik nog nimmer gehoord, hoewel dat niet garandeert dat het er ook niet zou zijn.

Heb je de toeter al binnen dan
Morgen , maar de verkoper wist mij te vertellen dat er geen statiefgondel bij zat. Hij had zelf iets gefabriceerd , maar ik hou van oplossingen die hun waarde hebben bewezen . Vandaar mijn vraag
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 19 november 2004 @ 22:29:04 #235
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23436176
quote:
Op vrijdag 19 november 2004 22:10 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Morgen , maar de verkoper wist mij te vertellen dat er geen statiefgondel bij zat. Hij had zelf iets gefabriceerd , maar ik hou van oplossingen die hun waarde hebben bewezen . Vandaar mijn vraag
Ik weet er zo snel even niet iets anders op dan alleen noeste huisvlijt.

Er zijn inderdaad in de geschiedenis een paar superteles zonder statiefgondel gebouwd. De Tokina SL 5.6/400 was er ook zo een. Het handigste lijkt me om eerst een stevig statief te scoren en vervolgens te kijken hoe je een goeie stabiele houder voor een supertele in elkaar kunt fabrutselen. iets universeels is er bij mijn weten niet, of het zou de 'vork' van Novoflex moeten zijn. Die kost je echter een extra statief om je camera vast te houden.


Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_23436924
OK. Thnx Ouwesok. Dat stevige statief moet even wachten tot ik mijn negatievenscanner heb . Daarna is dat het volgende op de verlanglijst of ik moet xilantof ff om de tuin leiden natuurlijk
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 19 november 2004 @ 23:39:37 #237
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23438254
Ik ga in Houten in elk geval nog een poging doen mijn statievencollectie uiit te breiden met een ministatief.heb je d'r nou nog niet genoeg ?
De mini moet het gebied afdekken waar de microstatiefjes net niet bij kunnen én hij moet in een combi of jaszak kunnen.

Velbon heeft er ooit iets voor gemaakt. Dat iets moet alleen nog even gevonden worden voor een zacht prijsje
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_23440065
Tjeee, het is hier knap stil voor een vrijdagavond. Dan maar weer werken

verlangelijstje:
microstatiefje (en indien betaalbaar een fatsoenlijke grote, maar dat is geen prioriteit)
tussenringen voor OM
een leuk portretlensje voor de OM
wat filters
misschien nog een leuk meetzoekertje vooor weinig (om beetje mee te spelen)

en dat allemaal mag natuurlijk niks kosten
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 20 november 2004 @ 01:08:55 #239
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23440189
Het mini-statief staat bij ondergetekende al langer op de lijst.

Deze editie wordt ik daarnaast nog warm van:
  • voorzetlensjes in diverse sterkten
  • Russische meetzoeker (een Kiev4M of een Zorki6)
  • iets met een meetzoeker maar dan voor rolfilm

    Het prijskaartje kan me daarbij niet vriendelijk genoeg zijn
  • Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_23440465
    dat van dat prijskaartje is meestal

    moogguuhhhh Hern Sock
      zaterdag 20 november 2004 @ 01:28:32 #241
    40714 Subhuman
    Televised confession
    pi_23440484
    Joehoe, en weer een wedstrijd verloren met 3-1!

    Gelukkig was het daarna erg gezellig bij de andere wedstrijden en in de sportkantine!
    pi_23441638
    zooooo, was ik weer, nog wakkeren hier

    nog ½ uur dan mogen we de reis naar huis weer ondernemen, nog mooi ff fok!ken
    pi_23441690
    ik ben weer veilig thuis gekomen, het was druk op de weg, heb zeker 10 pekelwagens gezien, maar dat was ook wel nodig , aantal stukken gehad (tussen Emmeloord en Ketelbrug was het het ergst) waar er dikke witte drap op de A6 lag.

    Laatste stukje nog ff de camera erbij gepakt:

    vies hè

    Hier zie je onderin een paar sneeuwvlokken weerkaatsen in de koplampen


    Maar nu ga ik eerst maar weer ff tukkie doen


      FOK!fossiel zaterdag 20 november 2004 @ 09:44:35 #244
    8133 LWaS
    Papa van Daan!
    pi_23442103
    mogguh

    Ik ga zo kijken voor een boek over fotografie

    pi_23442267
    quote:
    Op vrijdag 19 november 2004 18:43 schreef Rewimo het volgende:
    Ja hoor, qltel was in Vlaardingen en heeft ons daar opgepikt
    Ik ben nu ook in Vlaardingen. Daar woon ik

    mijn rolletje is bijna vol
    nou weet ik alleen niet wat ik moet doen, een nieuw rolletje kopen of voor dat geld laten ontwikkelen..
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 20 november 2004 @ 10:19:50 #246
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23442397
    quote:
    Op zaterdag 20 november 2004 10:07 schreef super-muffin het volgende:

    [..]

    Ik ben nu ook in Vlaardingen. Daar woon ik

    mijn rolletje is bijna vol
    nou weet ik alleen niet wat ik moet doen, een nieuw rolletje kopen of voor dat geld laten ontwikkelen..
    Misschien deze eerst maar eens laten ontwikkelen, misschien kun je de volgende dan nog efficienter inzetten .
    Ik neem aan dat je toch voor resultaat fotografeert, toch
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_23442434
    pffew....
    Shark, die 2.5 gigapixelfoto... aardig groot
    pi_23442481
    quote:
    Op vrijdag 19 november 2004 21:05 schreef huiz het volgende:

    [..]

    5 pagina's doorgeworsteld maar niet echt een antwoord gevonden

    Ik heb ook Pringles gekocht maar ik heb nog geen idee wat je met die dop moet doen. Ik kan me het volgende voorstellen:
    1. Je stelt je belichting in op zo'n dop, dan hou je de instellingen vast en gaat dan ergens anders op richten en scherpstellen en schiet dan de foto.
    2. Je schiet een foto van de dop en stelt je <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=camera&v=56">camera</a> in dat die deze afbeelding gebruikt als basis voor je witbalans (ergens zo'n custom instelling).

    Maar bij 1 lijkt me dat onzinnig werk om voor elke foto eerst even de dop aan te richten. Daarnaast kan het best zijn dat het licht rondom je dop heel anders is dan rondom het te fotograferen onderwerp.
    En bij 2 lijkt het me ook vreemd, de foto die je maakt van je dop is sowieso al anders dan de werkelijkheid omdat de instellingen op dat moment al gebaseerd zijn op een door de <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=camera&v=56">camera</a> bepaalde witbalans. Als je daarna die foto gaat gebruiken om je witbalans aan te passen en daarna weer een foto maakt van je dop en weer die foto gaat gebruiken om je witbalans af te stemmen, dan kun je nog wel even doorgaan. Daarnaast ligt het nogal aan je omgeving waar je dan die dop fotografeert (zoals Ouwesok zegt, je moet voor elke sessie dan eerst je witbalans regelen).

    Dus, wat ik eigenlijk wil is dat je gewoon eenmalig je witbalans goed instelt en daarna nooit meer hoeft om te kijken naar die optie. Net zoals je gewoon altijd dezelfde rolletjes gebruikt omdat je juist die kleuren zo mooi vindt.

    Kan iemand in Jip en Janneke taal uitleggen hoe je nou je witbalans het beste regelt?
    Huiz, pea... sorry voor het laten zitten

    ehm.. zoals pea zegt: Je houdt de dop ervoor, half indrukken, dan de dop weg, en dan doorklikken als het ware. Het is heel simpel.

    Ben ook nog verder gaan testen, maar met buitenlicht zie je heel weinig verschil. Binnenlicht geeft echter een groot verschil!!!
    O ja, er zijn ook meeerdere soorten doppen. de één nog matter dan de ander. Ik heb nu de minst matte, en die doet het perrrrrfect
      Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 20 november 2004 @ 10:31:41 #249
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_23442512
    quote:
    Op zaterdag 20 november 2004 10:28 schreef De_Warme_bakker het volgende:

    [..]
    ehm.. zoals pea zegt: Je houdt de dop ervoor, half indrukken, dan de dop weg, en dan doorklikken als het ware. Het is heel simpel.
    Ik hoop dan niet dat je ook scherpstelt op de dop
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_23442578
    mogguh

    * PdeHoog heeft er weer een halve ochtend op zitten
    Over een 2,5 uur begint mijn wereldreis . Eerst geld wegbrengen naar Ede en dan geld vangen in Weesp
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')