abonnement Unibet Coolblue
pi_22753713
quote:
Máxima neemt plaats in Raad van State

DEN HAAG - Koningin Beatrix, voorzitter van de Raad van State, heeft haar schoondochter Máxima woensdagmiddag officieel verwelkomd bij de Raad van State. De prinses heeft vanaf heden zitting in de raad.

Máxima kan de vergaderingen bijwonen en meedoen aan de beraadslagingen, al mag ze niet stemmen. De raad brengt zijn adviezen over wetsvoorstellen, algemene maatregelen van bestuur en goedkeuringswetten voor internationale verdragen officieel uit aan het staatshoofd. Klik hier !

"Jij hebt Nederland leren kennen - en Nederland ook jou. Je hebt hard gewerkt en een goed gevoel ontwikkeld voor wat er speelt en leeft in het Koninkrijk", prees de koningin Máxima.

Toestemmingswet

"In de toelichting bij de Toestemmingswet voor jullie huwelijk heeft de regering al aangekondigd dat je zitting zou nemen in de Raad van State. Het moment is nu aangebroken waarop dit zijn beslag krijgt.

Het is al een lange traditie dat die mogelijkheid wordt geboden aan de echtgenoot of echtgenote van de toekomstige koning of koningin", aldus de vorstin. "Zo kan deze inzicht krijgen in de vraagstukken van de tijd, zijn of haar kennis verdiepen en waardevolle ervaring opdoen. Ik verwacht dat jij dat eveneens zo zult ervaren en ik heb je daarom graag zitting in de Raad van State verleend."

'Voorrecht'

Prinses Máxima vindt het een "voorrecht" zitting te mogen nemen in de Raad van State. Dat zei ze woensdagmiddag, nadat koningin Beatrix haar in de raad had verwelkomd.

De prinses denkt dat haar plaatsje in de raad "van belang is voor een goede vervulling van mijn taak als echtgenote van de toekomstige koning en moeder van prinses Catharina-Amalia."

Verheugd

"Ik verheug mij erop in de komende tijd nader kennis te maken met het werk van de raad en met zijn leden. Ik was al eerder in uw midden en ik wil deze gelegenheid ook benutten om te bedanken voor de hulp die ik van veel staatsraden heb mogen ontvangen. Uw inzichten en kennis hebben grote indruk op mij gemaakt."

"Ik blijf graag betrokken bij uw werkzaamheden en hoop op die manier Uw rol en Uw taak als belangrijk Hoog College van het Koninkrijk beter te leren kennen", aldus de prinses. Ongeveer 500 mensen hebben zich woensdagmiddag verzameld voor het gebouw van de Raad van State in Den Haag. De buitengewone vergadering van de Raad van State werd om 14.00 uur geopend.
nu.nl

Leuk voor haar, maar verder zo ondemocratisch als wat. Hoort dit soort functies wel verworven te worden door erfopvolging? Zou je het Koningshuis wel zo direct bij de democratie moeten betrekken?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_22753755
Volgens mij zit ze er alleen maar bij... maar ze zou zich beter kunnen richten op de opvoeding van haar kind... oh wacht, ze wilde haar carriere weer opbouwen...
pi_22753974
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 19:02 schreef ScienceFriction het volgende:
Volgens mij zit ze er alleen maar bij... maar ze zou zich beter kunnen richten op de opvoeding van haar kind... oh wacht, ze wilde haar carriere weer opbouwen...
Nouja, ze mag niet stemmen. Maar als ze wil weten wat er leeft in NL mag ze dat van mij doen op de publieke tribune van de Tweede Kamer.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_22754066
"Meer dan vroeger moet de Raad van State er rekening mee houden dat de eisen die de democratische rechtsstaat stelt, geen vanzelfsprekendheden meer zijn", zeiVice-voorzitter Tjeenk Willink.

Ik dacht dat onze moderne rechtstaat niet meer gediend is van erfelijke benoemingen !!

Maar ach waar maak ik me eigenlijk druk om.....
  woensdag 20 oktober 2004 @ 20:50:10 #5
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_22756615
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 19:01 schreef sizzler het volgende:

[..]

nu.nl

Leuk voor haar, maar verder zo ondemocratisch als wat. Hoort dit soort functies wel verworven te worden door erfopvolging? Zou je het Koningshuis wel zo direct bij de democratie moeten betrekken?
De Raad van State is 'maar' een adviesorgaan, dus het staat de parlementaire democratie niet in de weg.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_22757820
Nou ja, ze zat er in ieder geval wel beeldig bij .
  woensdag 20 oktober 2004 @ 21:38:19 #7
60067 faustkern
Mundus vult decipi, ergo decip
pi_22757977
Zie dicussie Importpartner :-)
Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
pi_22758035
Alle redenen staan in het persbericht hoor. Ik juig het toe!
  donderdag 21 oktober 2004 @ 00:19:07 #9
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_22762709
Kunnen we die hele RvS niet opheffen? Daar lopen mensen als Tjeenk Willink rond, en Donner kotm er ook vandaan, net als Van Haersma Buma of hoe heet die kerel.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_22766212
Kunnen we Maxima niet beter opheffen?
pi_22766513
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 21:38 schreef faustkern het volgende:
Zie dicussie Importpartner :-)
Is Maxima zelf ook, die kreeg echter binnen twee weekjes een Nederlands paspoort uitgereikt en een tonnenverslindende en door de belastingbetaler betaalde inburgeringscursus in Belgie en is nu het toonbeeld van "integratie", ja zo kan ik het ook!
pi_22766933
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 19:10 schreef sizzler het volgende:

[..]

Nouja, ze mag niet stemmen. Maar als ze wil weten wat er leeft in NL mag ze dat van mij doen op de publieke tribune van de Tweede Kamer.
Ze hoort toe. Staatshoofden, kroonprinsen en hun echtgenoten mogen dat, dat is onderdeel van de folklore die wij koningshuis noemen. Als we die folklore afschaffen, komt ze vanzelf op de publieke tribune van de TK te zitten.

Dikke kans dat ze dat dan niet zou doen trouwens. In dat opzicht is haar lidmaatschap van de RvS niet bepaald vrijwillig.
Slaapt winter
en zomer
  donderdag 21 oktober 2004 @ 17:14:04 #13
60067 faustkern
Mundus vult decipi, ergo decip
pi_22775103
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 09:49 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Is Maxima zelf ook, die kreeg echter binnen twee weekjes een Nederlands paspoort uitgereikt en een tonnenverslindende en door de belastingbetaler betaalde inburgeringscursus in Belgie en is nu het toonbeeld van "integratie", ja zo kan ik het ook!
Zoals ik al zei. Er bestaan in Nederland 3 systemen. Eentje voor 'gewone' Nederlanders (lijfeigenen van het koningshuis), eentje voor EU-ingezetenen en blijkbaar een extra bijzonder systeem voor Nederlanders van Duitsche bloedde.
Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
  donderdag 21 oktober 2004 @ 20:20:16 #14
50314 Tuana
Turkse Troel
pi_22779122
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 09:49 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Is Maxima zelf ook, die kreeg echter binnen twee weekjes een Nederlands paspoort uitgereikt en een tonnenverslindende en door de belastingbetaler betaalde inburgeringscursus in Belgie en is nu het toonbeeld van "integratie", ja zo kan ik het ook!


"All animals are equal, but some animals are more equal than others"
I will permit no man to narrow and degrade my soul by making me hate him ...
"I never did give anybody hell. I just told them the truth and they thought it was hell." - Harry Truman
  Overall beste user 2022 donderdag 21 oktober 2004 @ 22:59:24 #15
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_22783355
't Is gewoon de troetelallochtoon. Wet SAMEN, weet je wel.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_22783831
http://www.raadvanstate.nl/pages/page_show.asp?page_id=84

Waarom krijgt Prinses Máxima zitting in de Raad van State?

De Koningin kan, als Voorzitter van de Raad van State, aan andere leden van het Koninklijk Huis zitting in de Raad verlenen (artikel 2, tweede lid, Wet op de Raad van State).
Op grond van dit artikellid wordt aan Prinses Máxima zitting verleend. Let wel: zij wordt geen lid van de Raad van State maar krijgt zitting daarin. Het derde lid van dit artikel bepaalt dat leden van het Koninklijk Huis zich onthouden van stemming. Dat aan de echtgenoot van de vermoedelijke troonopvolger zitting wordt verleend is nergens vastgelegd en berust op traditie. Zo hadden ook Prins Bernhard en Prins Claus zitting in de Raad.

Zal Prinses Máxima daadwerkelijk deelnemen aan de werkzaamheden van de Raad van State of alleen de ceremoniële bijeenkomsten bijwonen?

Prinses Máxima zal de inhoudelijke beraadslagingen van de Raad van State bijwonen en daaraan deel kunnen nemen. De frequentie hiervan zal mede worden afgestemd op haar andere werkzaamheden en activiteiten.

Waarom heeft de Prins van Oranje zitting in de Raad van State?

In de Wet op de Raad van State is bepaald dat de vermoedelijk opvolger van de Koning – “nadat zijn achttiende levensjaar is vervuld” – van rechtswege zitting heeft in de Raad van State. Ook hij is geen lid van de Raad maar heeft er zitting in (artikel 2, eerste lid, Wet op de Raad van State).

afschaffen maar die idiote tradities..
pi_22789939
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 17:14 schreef faustkern het volgende:

[..]

Zoals ik al zei. Er bestaan in Nederland 3 systemen. Eentje voor 'gewone' Nederlanders (lijfeigenen van het koningshuis), eentje voor EU-ingezetenen en blijkbaar een extra bijzonder systeem voor Nederlanders van Duitsche bloedde.
Yup, heb je gelijk in. Spijtig om te zien dat zovelen "gewone" Nederlanders dat maar klakkeloos accepteren en zelfs voorstander zijn om de regels voor zichzelf te verscherpen...Dan zit er toch een schroefje los bij sommigen zeg...

Verder is dit Raad van State niets anders dan ceremonieel vertoon. Die hele raad mag alleen maar adviezen geven, adviezen die niet opgevolgt hoeven te worden, dus die raad is al een nutteloze verspilling van belastinggeld en dan mag ze ook nog eens niets zeggen in dat nutteloze raadje!

Afschaffen die handel!
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 17:42:31 #18
60067 faustkern
Mundus vult decipi, ergo decip
pi_22799885
Wij Nederlanders zijn nou eenmaal een slaafs gehoorzaam volkje. Wel een grote bek, dat zeker wel, maar als het er echt op aan komt laten we ons altijd als een brave kudde naar de slachthal drijven.
Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')