Dit is ook mijn insteek, maar TS oogpunt is het faciliteren van de evolutie en dat doet inderdaad nogal SS/Mengele-achtig aan.quote:Op zondag 10 oktober 2004 12:05 schreef Alcyone het volgende:
Er zijn namelijk veel mensen die totaal ongeschikt zijn als ouder.
Das zeker waar. Maar als ik even ver vooruit mag filosoferen is dit een mogelijk scenario (in gedachtenhoudend dat natuurlijke selectie laaaangzaaam is); Arme/minder slimme mensen 'werpen' veel, ze gaan er niet meer geld mee verdienen, als je eindeloos doorgaat met werpen zullen er veel mensen werkeloos zijn of iig aan de lagere kant blijven. Dan komt over populatie in het westen, en zoals in elke populatie -> minder eten, meer ziektes. Ziektes die veel geld kosten om te genezen + die mensen eten nu al vaak ongezonder waardoor ze hun kansen vekleinen, dan helemaal.quote:Op zondag 10 oktober 2004 00:18 schreef commeric het volgende:
[..]
Nu kunnen ze zich duidelijk meer voortplanten dan vroeger.
[..]
Je hebt gelijk, er vindt niet echt selectie plaats tussen mensen hier en daar, alsof het 1 populatie was en de westerlingen sterker. Maar het is wel een mooi voorbeeld van hoe populatie en selectie principes nog steeds werken.quote:In Afrika zullen dus de relatief sterkere overleven omdat die dus het efficients met de voeding omgaan en het meest resistent zijn tegen ziekten. En die mensen daar zijn niet zwakker dan de mensen hier qua genen (alhoewel sommige racisten het tegendeel beweren) ze kunnen het alleen niet allemaal uitten doordat de omstandigheden veel slechter zijn.
[..]
Ja, maar veel mensen vatten het op als dat de sterkste de sterkste is.quote:En de best aangepaste is dus de sterkste.
Ja idd aanpassing. Maar het is maar ook net waar je als soort je geld op in hebt gezet; griepvirus op zn eenvoud, de mens op zn hersenen.quote:Op zondag 10 oktober 2004 15:17 schreef neechee het volgende:
En over dat gedoe met IQ en natuurlijke selectie wil ik nog 1 ding zeggen en dan is dit draadje wat mij betreft tot een afronding gekomen: is het griepvirus intelligent (iq van zo rond de honder ofzo?)? Want hij bestaat namelijk nog wel steeds, goed aangepast in de loop der tijd.
Dat is inderdaad precies waar het topic over gaat.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 14:41 schreef MartinusMagnus het volgende:
[..]
Volgens mij was _niet_ het idee van dit topic: slimmere mensen maken een betere wereld, daarom domme mensen steriliseren, maar juist: de wereld verandert (complexer, minder behoefte aan lichamelijke arbeid), daardoor zijn domme mensen niet meer fit, zijn ze overbodig geworden of zelfs de slimme mensen tot last, en daarom moeten ze gesteriliseerd worden. (bij gebrek aan natuurlijke selectie)
Dat is inderdaad de reden dat ik iq heb gekozen al is dat natuurlijk nog wel wat kort door de bocht en zijn er nog wat factoren nodig. Over het kunstmatig ingrijpen ben ik het niet helemaal eens. Ik denk dat je jezelf mag aanpassen zoals je zelf denkt dat dat het beste is. Misschien zie je dit als kunstmatig maar je kunt het ook zien als onderdeel van de evolutie. Je probeert je zo goed mogelijk aan te passen met alles wat voorhanden ligt. De evolutie vormt zich daar dan weer omheen. Ik denk dat je in je achterhoofd moet houden dat het een dynamisch proces is en zich aanpast op de aanpassingen van de ander zoals eigenlijk alles enige vorm van samenhang heeft.quote:Op zondag 10 oktober 2004 15:32 schreef Fixxxer het volgende:
[..]
Ja idd aanpassing. Maar het is maar ook net waar je als soort je geld op in hebt gezet; griepvirus op zn eenvoud, de mens op zn hersenen.
Zou dus eigenlijk logisch zijn, gezien de geschiedenis, dat we doorevolueren op grond van de hersenen. IQ zou dus nog niet zo gek zijn om op te selecteren maar dat moet je niet kunstmatig doen, dan zie je altijd dingen over het hoofd die een evolutie over millenia er wel uitfiltert.
Als je het zo zegt kan ik me dr best in vinden, kunstmatige selectie naast evolutie. Maar ik de 1e zin van het topic zeg je dat je het wilt doen als vervanging voor evolutie omdat je denkt dat die gestopt is.quote:Op maandag 11 oktober 2004 00:45 schreef ssebass het volgende:
Dat is inderdaad de reden dat ik iq heb gekozen al is dat natuurlijk nog wel wat kort door de bocht en zijn er nog wat factoren nodig. Over het kunstmatig ingrijpen ben ik het niet helemaal eens. Ik denk dat je jezelf mag aanpassen zoals je zelf denkt dat dat het beste is. Misschien zie je dit als kunstmatig maar je kunt het ook zien als onderdeel van de evolutie. Je probeert je zo goed mogelijk aan te passen met alles wat voorhanden ligt. De evolutie vormt zich daar dan weer omheen. Ik denk dat je in je achterhoofd moet houden dat het een dynamisch proces is en zich aanpast op de aanpassingen van de ander zoals eigenlijk alles enige vorm van samenhang heeft.
Ze zijn inderdaad nodig, maar door de technologische vooruitgang zijn er wel steeds minder nodig.quote:Op maandag 11 oktober 2004 01:08 schreef Davitamon het volgende:
De fundamentele fout in eugenetica is het ontbreken van het besef dat er inferieure mensen nodig zijn om het vuilnis op te halen, of om muren te metselen.
Geef eens een voorbeeld.quote:Op maandag 11 oktober 2004 07:47 schreef MartinusMagnus het volgende:
Ze zijn inderdaad nodig, maar door de technologische vooruitgang zijn er wel steeds minder nodig.
Een voorbeeld van het feit dat er door technologische vooruitgang, minder mensen nodig zijnquote:Op maandag 11 oktober 2004 08:23 schreef backstabber het volgende:
[..]
Geef eens een voorbeeld.
Door verregaande automatisering zou je op termijn minder mensen nodig hebben maar deze hoeven ook minder slim te zijn, gewoon op het groene knopje drukken en als het fout gaat op het rode knopje drukken.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 19:35 schreef _Boo_ het volgende:
Een voorbeeld van het feit dat er door technologische vooruitgang, minder mensen nodig zijn![]()
Jij hebt nog nooit van het begrip automatisering gehoord?
Ja dat begrijp ik, ik begrijp alleen niet waar je een voorbeeld van wilde hebben?quote:Op woensdag 13 oktober 2004 20:31 schreef backstabber het volgende:
[..]
Door verregaande automatisering zou je op termijn minder mensen nodig hebben maar deze hoeven ook minder slim te zijn, gewoon op het groene knopje drukken en als het fout gaat op het rode knopje drukken.
ben je gek of ben je gek? als dit gebeurt, dan krijgen we alleen slimme criminielen, terroristen cet. ect.!quote:Op donderdag 7 oktober 2004 00:21 schreef ssebass het volgende:
Dit is misschien wel een hele vreemde en onethische stelling, maar de achterliggende gedachte is dat de evolutie niet meer opgaat. Als je de theorie van Darwin bekijkt en de ingrepen ziet die mensen nu doen dan kom je hier op uit. Mensen die niet meer goed aangepast zijn die worden in leven gehouden en gesteund door andere mensen en dan niet alleen qua gezondheid en aanverwanten maar ook de economische onafhankelijkheid. Mensen die niet goed aangepast zijn aan de economie en zichzelf niet meer kunnen redden worden door subsidies toch nog op de been gehouden.
Stel je voor een wereld waar alleen mensen met een IQ hoger dan 100 of 120 kinderen mogen krijgen (dit wel langzaam invoeren anders krijg je vergrijzing) dan ben ik heel benieuwd hoe de wereld er dan uit ziet en hoe men zich dan zal ontwikkelen. Dit zou eigenlijk wel moeten als je het puur uit het oogpunt van de evolutie ziet, waarbij de mensen elkaar niet zouden helpen en elk individu zichzelf zou moeten redden. Wat overigens niet opgaat in deze maatschappij. Ik kwam hierop toen ik de percentages van de opleidingen zag, waarbij er maar een hele kleine fractie nog gymnasium doet of heeft gedaan.
Tuurlijk ben ik zelf ook wel tevreden met hoe het nu gaat en dit is iets wat ik ook nooit doorgevoerd zou willen zien, maar het is wel iets wat bij mij opkwam. Ik ben gewoon benieuwd hoe deze discussie zal gaan. Ik ga eerst maar even slapen en dan zal ik later nog wel meer typen en iets gedetailleerder.
quote:Op zondag 17 oktober 2004 11:23 schreef zurich het volgende:
[..]
ben je gek of ben je gek? als dit gebeurt, dan krijgen we alleen slimme criminielen, terroristen cet. ect.!
en de 5e post van het topic danquote:Op zondag 17 oktober 2004 16:59 schreef Fixxxer het volgende:
[..]![]()
Zo had nog niemand hier het bekeken.
eugenetica is terug en heet nu utilitarisme. Letterlijk betekent dit dat mensen die geen nut hebben voor de maatschappij eruit verwijderd dienen te worden dan wel verhinderd moeten worden zich voort te planten. Zo wordt bijvoorbeeld wenselijk geacht om gehandicapte kinderen om te brengen omdat dit het algehele geluk van het betreffende gezin zou verhogen. Als moeder van een gehandicapt kind kan ik je vertellen dat ik er niet aan moet denken dat er iets gebeurt met hem. helemaal niet uit dit soort nonsensikale overwegingen.quote:Op donderdag 7 oktober 2004 01:40 schreef KonnieKipke het volgende:
Down-syndroom, mongolen, mongoloide idiotie... all the same... Het goede aan de eugenetica theorie is een vorm van re-integratie van de natuurlijke selectie... De natuurlijke selectie is al lang niet meer bij de mens van toepassing. Vroeger (millenia geleden) zouden mensen / kinderen mongolen snel overlijden t.g.v. zwakker zijn en geen kinderen voortbrengen. Tegenwoordig hebben ze wel bestaansrecht, maar door sterilisatie kan je de populatie verbeteren en hen een gelukkig leven bieden.
Mwah, die heeft het niet zo duidelijk verwoord.quote:Op maandag 18 oktober 2004 09:07 schreef Litso het volgende:
[..]
en de 5e post van het topic dan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |