abonnement Unibet Coolblue
pi_22101507
Ik wil binnenkort mijn CV-Ketel vervangen. Nu kan ik bij Essent ook een ketel leasen.

Hiervoor betaal ik (ongeveer) 30 euro per maand 10 jaar lang. Dit bedrag is opgebouwd uit aflossing en rente.
Na die 10 jaar moet je het resterende bedrag afbetalen en is de ketel geheel van jou. Het rente deel is aftrekbaar van de belasting.

Ik weet niet precies hoe groot het bedrag is dat er over blijft na 10 jaar.

voordelen koop:

ketel is direct van jou. geen betaling meer na 10 jaar.

nadelen koop:
alle eventuele reparaties zijn voor eigen rekening.
onderhoudscontract kost ongeveer 7 a 8 euro per maand.

Voordelen lease:
geen grote uitgave in een keer
onderhoud inbegrepen.
reparaties inbegrepen (voorrijkosten, uurtarief, onderdelen)

nadeel leease:
na 10 jaar nog restbedrag betalen.

Vraag is nu:

Heeft iemand ervaring met lease (bij Essent of ergens anders)
Zie ik nog voordelen/nadelen over het hoofd?
Is huren misschien een betere optie?
pi_22101887
Ik vind het nogal duur: 30x12x10 = 3600, plus nog een onbekend restbedrag.
Als je een nieuwe koopt ben je tussen de 2000 en 2500 kwijt.
Reparatiekosten in 10 jaar? Die zouden vrijwel nihil moeten zijn. Elke 2 jaar schoonmaken, da's dus 5 keer voor een eurootje of 40 er bij, dan hou je nog altijd ruim 1000 euro over t.o.v. lease.
Als je het kunt betalen zou ik dus gewoon een ketel kopen.
pi_22104864
als voorbeeld:

wij hebben een huis, 330 cuub inhoud. Wij hebben gelijk een nieuwe ketel gekocht, en die koste 930 euro (18kW Vaiilant ketel, combi)
Die laat je erin zetten door een monteur... dus laat je zeggen dat je voor 1500 euro klaar bent.
Scheelt toch meer dan de helft
  dinsdag 21 september 2004 @ 15:20:46 #4
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_22105823
Wij hebben een vrij dure HR gekocht a 3000 euro. Daar zit je dus nog ruim boven. Ook ons onderhoudscontract is goedkoper. Ik zou nog maar eens rondkijken en informeren, want het scheelt een hoop geld.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_22164020
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 11:47 schreef Quitter3 het volgende:
Het rente deel is aftrekbaar van de belasting.
Behalve bovenstaande reacties is het nog maar de vraag of in deze tijd van bezuinigingen de aftrek van rente nog wel houdt.
Eehm...
pi_22169299
Ik heb nog even wat dingen uitgerekend.

Als ik lease, hou ik 2000 euro op mijn spaarrekening.

Hierover krijg ik 3,5 % rente.

Dit levert mij in 6 jaar tijd 192 euro rente op. Hierbij heb ik het rente bedrag per maand uitgerkend en elke maand 30 euro van de 200 afgehaald.

In 10 jaar bespaar ik ook op een onderhoudscontract. Hierbij ben ik uitgegaan van 6 euro per maand. Dit levert 720 euro op.
Samen is dit 912 euro.

Dit heft het absolute verschil met direct kopen ongeveer op.

De rente aftrek heb ik hier nog niet in meegenomen. Mede vanwege bovenstaande post.

Al met al lijkt het toch niet zo heel slecht.Bovendien zal het restbedrag na 10 jaar waarschijnlijk niet zo hoog meer zijn en de inflatie meegerekend zal het een heel klein bedrag zijn.

Als er binnen 10 jaar iets kapot gaat, of een storing optreedt, dan heb ik mijn geld er sowieso uit.

Klopt mijn beredenering of schieten jullie hem zo weer lek?
  vrijdag 24 september 2004 @ 11:20:21 #7
9342 abraham
[Smart statement Pending]
pi_22169803
Een overweging is ook of je van plan bent binnen de lease termijn je huis te verkopen.

Moet je weer uitleggen dat de ketel niet je eigendom is maar lease.
If at first you fail, re-define your objective.
pi_22171118
Kunnen ze je echt niet niet vertellen hoe hoog dat restbedrag is ?
Lijkt me vrij essentieel !
pi_22171439
Kopen!
pi_22178974
ESSENT. De meest onbetrouwbare contract partner die je jezelf kan voorstellen. Gewoon lekker kopen voordat je straks allerlei vage dingen tegenkomt, bv Maar mijnheer, de restwaarde is echt 50% van de nieuwprijs hoor. Ik noem maar een voorbeeld, maar ik zie ze ertoe in staat.
pi_23945290
Ik ga uiteindelijk toch voor Lease.
Op lange termijn is het niet duurder en de ketel valt volledig onder hun verantwoording.
Ik hoef me dus 10 jaar lang nergens druk over te maken.

Bovendien blijkt het restbedrag nul, nul te zijn.
pi_23953864
Let alsjeblieft wel goed op dat dat restbedrag van nul-komma-nul ook daadwerkelijk in het leasecontract is opgenomen !
pi_23960978
Heb je trouwens alleen maar bij Essent gekeken voor de lease??

De ketel van ons zal waarschijnlijk binnenkort ook het leven geven en stiekem zijn we ook aan het rondkijken.
pi_23984170
Lease heb ik alleen bij Essent gezien.
Huren kun je bij meerdere partijen.

Het eindbedrag staat echt als 0 in het contract.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')