abonnement Unibet Coolblue
pi_22019221
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 08:55 schreef schwa78 het volgende:
Eco zou een voorbeeld moeten nemen aan Mulisch met de Ontdekking van de Hemel.
Auw, auw, auw.
Niemand zou daar een voorbeeld aan moeten nemen.

Ik ben vorige week weer in de Slinger begonnen. Dit keer kwam ik wel verder dan de eerste 50 pagina's. De vorige 5 keren, deed ik het boek daar dicht en zette het weer terug.
Eerlijk gezegd fascineert het me nu wel. De manier van schrijven en vertellen. Soms is het een overkill aan referentie's naar bronnen, maar dat doet niet af aan het verhaal.

Het is nog niet uit, dus een compleet beeld heb ik nog niet. Hoewel ik tot nu toe de Slinger fascinerend vind, maar de Roos nog altijd beter. Waarschijnlijk omdat de Roos meer in mijn interesse gebied valt.

Verder ben ik erg blij een aantal dingen over de Kabbalah heb gelezen, het Hebreeuwse alfabet en Parzival. Dat maakt het een en ander wel wat begrijpelijker en beter te volgen in de Slinger.
Maar, ik ben benieuwd wat er verder ontvouwd gaat worden in het boek!
This is way beyond my remote concern of being condescending.
Anders of Niets
Luister Live
  vrijdag 17 september 2004 @ 15:50:01 #27
48735 knillis
Pig in cyberspace
pi_22019368
Wanneer de naam van de roos je beter ligt zou je ook Baudolino en het eiland van de vorige dag eens moeten proberen, zijn meer historische romans dan de slinger. Ik vond het eiland eigenlijk het beste.
pi_22244893
Net The Island of the Day Before uit, de laatste Eco roman die ik nog moest lezen. Wat mij betreft is deze echt net zo goed als 'de Roos' en word alleen overtroffen door Slinger. Vooral de problematiek rondom de longitude, het stukje waarin Roberto 'denk als een steen' en de discussie over waar het water van de zondvloed vandaan kwam waren weer staaltjes van intellectuele krachtpatserij. Baudolino dus imho de minste van het stel (waarbij gezegd moet worden dat zelfs deze natuurlijk nog met middel, kop en schouders boven het maaiveld uitsteekt). Ben zeer benieuwd naar Eco's nieuwe geillustreerde werkje en ga ook zeker binnenkort 'de Roos' weer eens herlezen (al aangeschaft, maar Bol moet nog leveren dus nu eerst System of the World doorwerken).
Ergo, nogmaals hulde aan Eco
pi_22245332
Ik heb niet het hele topic gelezen i.v.m. eventuele spoilers ofzo maarreh...

Ik ben begonnen in De Slinger van Foucault, een week of 7 terug. Ben tot pagina 133 gekomen en toen trok ik het niet meer. Ik vond het zó saai! Wordt het daarna beter? Ik vind De Naam van de Roos wel erg mooi...
pi_22246483
DSVF is de eerste 100 bladzijden even doorbijten, maar daarna laat het je echt nooit meer los. Ik las ergens een recentie "geen lezer zal na het sluiten van dit boek een licht gevoel van onbehagen kunnen ontkennen. Zijn wereldbeeld zal nooit meer hetzelfde zijn." En dat klopte bij mij echt. Ik was bijna high tijdens het lezen, ik kwam in zo'n roes van dat hele verhaal, en hoe aan het eind uiteindelijk alles zo waanzinnig goed in elkaar grijpt en Eco een enorm lange neus maakt naar de lezer en alle occultisten in de wereld, dat vind ik echt meesterlijk. Ik ben opgegroeid in een omgeving waar occultisme een grote rol speelde, en vond het feit dat Eco enerzijds heel erg goed weet waar hij het over heeft, maar anderzijds het volledig op de hak weet te nemen een enorme verademing. Voor mij heeft het inderdaad voor altijd mijn wereldbeeld veranderd.

Ik zal de rest even spoileren voor degenen die het nog niet hebben gelezen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In die zin vond ik de slinger vééél beter en indrukwekkender dan in de naam van de roos. Waar dat laatste boek vooral een historische thriller is, heeft de slinger echt een hele duidelijke en dringende boodschap, een waarschuwing bijna. En al dat barokke gelul en het overladen van de lezer met al die informatie maakt daar deel van uit.
mooi he, alles
pi_22247001
Nou, misschien moet ik dan toch nog eens een poging doen.
pi_22249578
quote:
Op maandag 27 september 2004 21:43 schreef phileine het volgende:
- heel verhaal -
Ik ben het hier 100% mee eens. 'De Slinger' is gewoon een buitengewoon knap werk dat echter wel veel inzet van de lezer vergt (of, om het om te draaien, misschien vergen lezers wel te weinig van auteurs, zie bijvoorbeeld het DaVinci Code topic). Maar de inzet word beloond met een boek dat inderdaad je wereldbeeld gewoon veranderd (en daar ben ik er nog niet veel van tegen gekomen, eerlijk gezegd).

Overigens zijn Eco's historische romans niet minder knap omdat hij hier, buiten het vertellen van een thriller/fabel, teven de lezer meezuigt in een totaal vreemde gedachtenwereld (en hij maakt deze wereld ook nog, logisch gezien, acceptabel), namelijk die van de Middeleeuwse (Roos/Baudolino) en Vroeg-moderne (Eiland) geest. De nauwgezetheid, de kundigheid en het plezier waarmee Eco dit doet maakt hem tot zulk een uniek auteur.

Natuurlijk speelt het ook een rol dat Eco hoogleraar in de semiotiek is (en nu komt een vage zin):

de leer van het bestuderen/interpreteren van culturele producten (teksten dus vooral, maar ook mogelijk film of muziek) als formele systemen van symbolen.

Zie bijvoorbeeld de Orange Dove (Duif) in Eiland, of de Roos in 'de Roos'. Zijn fictie boeken zijn dus eigenlijk gewoon een verlengde van zijn academische werkzaamheden, vandaar dus ook dat ze zo ongelooflijk bomvol informatie zitten.

PS - de ik-persoon van 'de Slinger' heet, als ik me niet vergis, Casaubon.
pi_22249757
quote:
Op maandag 27 september 2004 21:43 schreef phileine het volgende:
DSVF is de eerste 100 bladzijden even doorbijten, maar daarna laat het je echt nooit meer los. Ik las ergens een recentie "geen lezer zal na het sluiten van dit boek een licht gevoel van onbehagen kunnen ontkennen. Zijn wereldbeeld zal nooit meer hetzelfde zijn." En dat klopte bij mij echt. Ik was bijna high tijdens het lezen, ik kwam in zo'n roes van dat hele verhaal, en hoe aan het eind uiteindelijk alles zo waanzinnig goed in elkaar grijpt en Eco een enorm lange neus maakt naar de lezer en alle occultisten in de wereld, dat vind ik echt meesterlijk. Ik ben opgegroeid in een omgeving waar occultisme een grote rol speelde, en vond het feit dat Eco enerzijds heel erg goed weet waar hij het over heeft, maar anderzijds het volledig op de hak weet te nemen een enorme verademing. Voor mij heeft het inderdaad voor altijd mijn wereldbeeld veranderd.

Ik zal de rest even spoileren voor degenen die het nog niet hebben gelezen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In die zin vond ik de slinger vééél beter en indrukwekkender dan in de naam van de roos. Waar dat laatste boek vooral een historische thriller is, heeft de slinger echt een hele duidelijke en dringende boodschap, een waarschuwing bijna. En al dat barokke gelul en het overladen van de lezer met al die informatie maakt daar deel van uit.
Hear, hear! De slinger is geen ode aan de esoterie, maar maakt het juist volkomen belachelijk.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
  dinsdag 28 september 2004 @ 14:59:45 #34
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_22259814
Is alweer even geleden dat ik De Slinger van Foucault gelezen heb. Kan me het verhaal ook niet meer zo helder voor de geest halen, maar weet nog wel dat ik het een subliem boek vond.
Binnenkort wellicht op mijn herleeslijst.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_22281510
toch even een schopje omhoog.....

de slinger... is by far mijn favoriete boek ooit! Gelezen, herlezen, overdacht, nog eens gelezen, aan iedereen aangeraden (helaas heeft niemand anders het boek ooit ter hand genomen) weer gelezen en meegenomen op reis naar Frankrijk, waar ik me, al lezend, heb begeven door het Mseum waar het boek zich afspeelt (Les Arts et Metiers) en alles klopt ook nog!!!!!
heel bijzonder boek, mooie schrijfstijl, prachtige wereldverklaring, unheimlich bij tijd en wijle....veel informatie...my kind of book!
fighting for peace is like fucking for virginity!!
and this little masochist is lifting up her dress
pi_22301753
Lijkt me een leuk boek dit, ik heb gisteren dus maar meteen ook in de naam van de roos besteld samen met de DaVinci code. MAAR waarom is de slinger van de foucault nergens in het nederlands te krijgen? Het boek komt notabene uit 1980!!

Hij is niet te krijgen in de boekenhandel met * ) en ook niet bij bol.com of bruna.nl.... Hoe kan dit? Dan maar op naar de engelse versie?
pi_22302354
Heel vreemd dat de grote boekhandels hem niet hebben. Volgens mij is hij kortgeleden zelfs in pocket uitgekomen. Ako al eens geprobeerd?
Als je niet heel vertrouwd bent met lezen in het Engels zou ik toch echt gaan voor de Nederlandse vertaling. Er komt al zoveel informatie op je af in het boek, da's allemaal moeilijk genoeg te volgen in het Nederlands.

Ik heb wel dit linkje gevonden, misschien heb je daar iets aan?
mooi he, alles
pi_22302470
overal staat: ' nog niet verschenen'

zou dit boek opnieuw uitkomen dan? Verder ben ik wel vertrouwd met het lezen in het engels, maar aangezien Umberto nogal moeilijk schrijf (naar wat ik hier lees) lijkt mij het beter om gewoon de nederlandse vertaling te lezen aangezien het origineel toch in het italiaans is. Maar misschien als ik vertel wat ik in het engels lees dat jullie misschien kunnen beoordelen of ik er moeite mee zou hebben. Dus wat ik gelezen heb in het engels zijn verschillende Discworld Romans, The hitchhikersguide to the galaxy, Hellbound Heart en Imajica van Clive Barker, en meer van dat soort. Dus niet echt boeken met moeilijke zinsbouw of woorden vind ik zelf. Verder heb ik ook jaren terug Lord of the Rings gelezen, ik was toen echt 17 ofzo (dus 7 jaar terug ofzo) en daar had ik ook niet veel moeite mee.

Aan de andere kant, als er al zoveel nieuwe dingen op mij afkomen waarvan het voglen in het nederlands al geen easy task is...

Anders eerst eens de naam van de roos lezen en de DaVinci code en dan nog eens op zoek... Ik ga zowiezo eens vragen hoe dat zit vanmiddag als ik die 2 boeken ga ophalen.
pi_22302764
quote:
Op donderdag 30 september 2004 09:49 schreef Frietboer het volgende:
overal staat: ' nog niet verschenen'

zou dit boek opnieuw uitkomen dan? Verder ben ik wel vertrouwd met het lezen in het engels, maar aangezien Umberto nogal moeilijk schrijf (naar wat ik hier lees) lijkt mij het beter om gewoon de nederlandse vertaling te lezen aangezien het origineel toch in het italiaans is. Maar misschien als ik vertel wat ik in het engels lees dat jullie misschien kunnen beoordelen of ik er moeite mee zou hebben. Dus wat ik gelezen heb in het engels zijn verschillende Discworld Romans, The hitchhikersguide to the galaxy, Hellbound Heart en Imajica van Clive Barker, en meer van dat soort. Dus niet echt boeken met moeilijke zinsbouw of woorden vind ik zelf. Verder heb ik ook jaren terug Lord of the Rings gelezen, ik was toen echt 17 ofzo (dus 7 jaar terug ofzo) en daar had ik ook niet veel moeite mee.

Aan de andere kant, als er al zoveel nieuwe dingen op mij afkomen waarvan het voglen in het nederlands al geen easy task is...

Anders eerst eens de naam van de roos lezen en de DaVinci code en dan nog eens op zoek... Ik ga zowiezo eens vragen hoe dat zit vanmiddag als ik die 2 boeken ga ophalen.
Er is een jaar of 5 geleden een volledig nieuwe druk verschenen, dus die moet echt wel ergens te vinden zijn. Ik zie verder niet de meerwaarde van het in het engels lezen van dit boek, want het origineel is in het Italiaans geschreven?
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_22303166
ik heb DNVDR, DSVF, HEVDVD en Baudolino allemaal gelezen. ze zijn alle 4 geweldig, waarbij is DNVDR echt duidelijk de minste vond.
DSVF staat ook stijf van de eruditie, extreem veel verwijzingen naar andere werken uit de wereldliteratuur. het is weer een hele tijd geleden dat ik het gelezen heb, want toen was het pas uit.
  donderdag 30 september 2004 @ 11:33:07 #41
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22304231
Het mooiste van de slinger is nog het eerste hoofdstuk. Adriaan van Dis las daar een stukje uit voor waarin de werking van de slinger om de draaing van de aarde mee te bewijzen wordt uitgelegt. Hij (duidelijk way out of his league) helemaal verongelijkt tegen Eco, waarom doet u dat?
Eco -> Om te zorgen dat al die sukkels die mijn boek kopen omdat het in de boekentoptien staat, of omdat je het "moet" kopen om er bij te horen er nooit doorheen komen, en ze het nooit zullen lezen. Voor die mensen heb ik het boek niet geschreven...

Eco is brilliant, heb een paar colleges van hem gevolgt, en daar is al net zo hilaries.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_22304365
Proxis heeft De Slinger van Foucault voor ¤ 11,-. Je kunt vooraf per bank betalen. http://www.proxis.nl
  donderdag 30 september 2004 @ 11:43:27 #43
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22304466
Ik wil hem trouwens nog eens in het Engels lezen, heb ergens het vermoeden dat de Nederlandse vertaling een hoop schade aan de vorm aanricht.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_22304552
quote:
Op donderdag 30 september 2004 11:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Proxis heeft De Slinger van Foucault voor ¤ 11,-. Je kunt vooraf per bank betalen. http://www.proxis.nl
Ah bedankt! Maar: Voorverkoop. Het artikel is nog niet verschenen, maar kan wel reeds besteld worden.

Ik had het al gezien net toen ik nog even naar andere boekenwinkels aan het zoeken was... er staat bij dat hij in april 2004 uitkomt.... Nou dat is nog even dan
pi_22305125
Hm, wat vreemd. Er staat namelijk bij 'verschijningsdatum' april 2004. Misschien kun je voor de zekerheid nog even een mailtje sturen om het te vragen. Ik bestel altijd bij Proxis en ik heb wel eens gehad dat dat bij een boek stond, maar dat het toen allang verschenen was.
  donderdag 30 september 2004 @ 13:11:26 #46
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22306161
In bijna iedere tweedehands boekenwinkel te krijgen voor een habbekrats.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_22309107
idd.....bij de slegte vind je overal de mooie versie, voor misschien 10 euro maximaal!
fighting for peace is like fucking for virginity!!
and this little masochist is lifting up her dress
  donderdag 30 september 2004 @ 15:50:20 #48
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22309175
http://www.antiqbook.com/books/
zoek er een goedkoop in de buurt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_22326347
quote:
Op donderdag 30 september 2004 15:47 schreef sessurea het volgende:
idd.....bij de slegte vind je overal de mooie versie, voor misschien 10 euro maximaal!
Bij de Slinger het belangrijkste criterium.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 12:12:07 #50
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22328311
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 10:20 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Bij de Slinger het belangrijkste criterium.
Koop je hem voor de boekenkast of om te lezen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')