abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1430690
Ik heb besloten dat ik veel te weinig van klassiek af weet maar het is vaak wel ontzettend mooi dus wordt het tijd om me er eens in te gaan verdiepen. Maar waar te beginnen?

Van de juf in de muziekbibliotheek heb ik al Beethoven (6e symfonie) en Mozart (2 pianostukken, weet niet uit mijn hoofd welke) meegekregen. Ik vond ze errug mooi, en nu wil ik meer

Maar ik raak echt de weg kwijt tussen alle stukken, componisten, stromingen, dirigenten, orkesten en solisten... Hoe vind ik mijn weg door het ingewikkelde en uitgestrekte oerwoud der klassieke muziek? Zijn er misschien boeken/tijdschriften/sites met tips voor de beginnende luisteraar?

Welke klassieke muziek vinden de fokkers mooi, en waarom?

Unox, the worst operating system.
pi_1430722
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2001 14:21 schreef Schorpioen het volgende:

Maar ik raak echt de weg kwijt tussen alle stukken, componisten, stromingen, dirigenten, orkesten en solisten... Hoe vind ik mijn weg door het ingewikkelde en uitgestrekte oerwoud der klassieke muziek? Zijn er misschien boeken/tijdschriften/sites met tips voor de beginnende luisteraar?

Dat heb ik nou ook! Ben benieuwd naar de reacties!
pi_1430773
Nou, ik ben zelf wel gek van 'Planets' van Holst.. Als je de huidige filmmuziek een beetje kan waarderen (John Williams oa) dan moet je dit ook wel mooi vinden denk ik.
pi_1430926
Hallo,

Wij zijna l iets gevorderde klassiek muziek beluisteraars en beoefeners.

Een goede tip misschien is om eens een niet zo dure verzamel cd te kopen (bv. Romantic classics) hier staan meestal de mooiste werken op. Je kunt zo je voorkeur voor een bepaalde componist ontdekken.

Wij gaan regelmatig naar het Rotterdams Philharmonisch Orkest in de Doelen, als het programma maar niet té zwaar is.

Mijn (Bianca) persoonlijke voorkeur gaat uit naar de componist Rachmaninov. Je moet eens kijken of je 'Three loves' "ergens" kunt vinden...ERRUG MOOI!

En dan is de eerder genoemde muziek van John Williams natuurlijk ook helemaal geweldig, zeker gespeeld door koper-ensambles, of door orkesten!

Als iemand nog vragen heeft of eens mee wil naar een concert van het een of ander, sluit je aan bij ons groepje 'normale' jonge volwassenen die ook van mellow, stappen,etc. houden, maar ook van klassiek.....

Groeten, Bianca.

En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
pi_1430948
zoek 's boeken (bijv. muziekboeken) met informatie over klassieke muziek (en de daarbij horende tijd!). Dan begrijp je ook, als je muziek uitzoekt, wat termen als Allegro, larghetto, andantino, rondo's enz. betekenen (staan altijd vermeld achterop de cdhoes of in 't boekje. Ze zeggen iets over de muziek, of 't hard gespeeld wordt, zacht, snel, en ga zo maar door. Verdiep je dan ook (staat meestal ook wel in die boeken) in de verschillende stijlen: barok, renaissance enz. Als je dat leest wordt 't allemaal een stuk duidelijker EN interessanter want je 'begrijpt' dan hoe een componist 'gedacht' heeft, je 'ziet' z'n omgeving! je begrijpt de compositie (altijd wel een verhaal) en dat is heel gaaf

Ik heb hier wat modules liggen mbt klassieke muziek, helaas geen boeken die ik kan aanbevelen. Maar ga eens op zoek, verdiep je in de literatuur terwijl je zelf luistert naar mozart, bach, vivaldi, brahms, verdi, tchaikovsky enz..

Veel plezier!

Geachte cursist. de cursus rietdekken gaat niet door, riet is ziek!
pi_1431030
Loop naar de Kruidvat en haal een doosje Bach (ofzo)
Heb ik ook gedaan en het bevalt wel, nu was het voor mij ook wel makkelijker omdat ik niet zo van Symfonie-orkesten hou en daarmee mijn keus aanzienlijk kon beperken.
Mischien is het ook handig om te kijken of je ergens een verzamelaar kan krijgen met wat verschillende dingen erop. Dan kan je aan de hand daarvan wel verder zoeken, daarbij zal je dan ook wel zoveel andere dingen tegenkomen dat je je vanzelf steeds meer erin verdiept (of niet )
pi_1431171
Een paar dagen Classic FM aanzetten (De sky-radio van de klassieke muziek), ernaar luisteren en dan naar een platenzaak gaan om een paar aangenaam klassiek te halen.

* weerdo was zeer aangenaam verrast toen op z'n mp3 jukebox iets van 500 mb aan klassieke muziek was geparkeerd.

pi_1431191
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2001 14:21 schreef Schorpioen het volgende:
uitgestrekte oerwoud
Sorry, bestaat niet meer.

Maar geez, hoe begin je? De symfonie van Beet die je aanhaalt is niet typisch voor B.'s werk. Ik kan me niet voorstellen dat je die niet mooi vindt, maar dat hoeft dan nog niets te zeggen over of je andere van zijn symfonieën wèl mooi vindt. Persoonlijk vind ik de Zevende het mooist trouwens. Maar aan te raden valt om van alle grote componisten wat werken te beluisteren, dat kost tijd maar dan pas kun je een beetje je weg bepalen. Als B. je bevalt ga je door naar Schubert, Mozart en Brahms. Zelf kick ik voornamelijk op Bach, dus da's meer Barok en dan zit je al gauw aan de Händels, Telemanns en de onvermijdelijke Vivaldi's (laat je niet weerhouden door het obligate van de vier jaargetijden, er zitten heus wel mooie dingen tussen).
Erover lezen kan helpen. Je doet dan snel ideeën op voor nieuwe componisten/werken. Concertbezoek is ook aan te raden, toevallig ben ik vorig jaar een keer met m'n neus in de boter gevallen toen ze de Zevende van Beethoven uitvoerden en dat was een ervaring die met geen geluidsinstallatie te evenaren valt: orgastisch! Het mooie aan uitvoeringen van orkestmuziek is dan ook nog dat er zoveel te kijken valt. Het besef dat elk afzonderlijk strijkertje bijdraagt tot de muzikale ervaring versterkt het alleen maar.

Wittgenstein
  vrijdag 17 augustus 2001 @ 14:58:42 #9
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_1431277
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2001 14:52 schreef weerdo het volgende:
Een paar dagen Classic FM aanzetten
Alleen kondigen ze daar de boel niet af, dus weet je nooit wat je hebt gehoord.

Ikzelf ben begonnen met van die verzameldubbel-cd's.

Now This Is Classic enzo. En gewoon af en toe de oren spitsen. Reclames maken HEEL VAAK gebruik vn klassieke muziek (Holsts 'Planets' wordt bijvoorbeeld gebruikt voor die WNF - Investeer in de natuur-reclame).

Gewoon een keer een klassieke speciaalzaak inlopen en wat luisteren of gewoon vragen. Kan geen kwaad.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_1431282
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2001 14:54 schreef Koekepan het volgende:
Concertbezoek is ook aan te raden, toevallig ben ik vorig jaar een keer met m'n neus in de boter gevallen toen ze de Zevende van Beethoven uitvoerden en dat was een ervaring die met geen geluidsinstallatie te evenaren valt: orgastisch!
oh dear...
pi_1431369
Ik heb laatst een paar klassiek/iers muziek cd's van m'n vader geleend waaronder The Peer Gynt Suites (1&2) van Edvard Grieg. Dit is een relaxde cd met best wat bekende nummers, namelijk "Hall of the Mountain King" (gebruikt door Ruffneck geloof ik) en "Morning Mood" (jaren geleden gebruikt voor een reclame).
My love for you is like a truck. Berserker! Would you like some making fuck? Berserker.
  vrijdag 17 augustus 2001 @ 15:05:40 #12
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_1431423
Ik ben nooit zo into de échte grote klassieken (Mozart, Bach, Beethoven) geweest, maar heeft iemand ook tips voor iets 'modernere klassiek' uit eind 19e, begin 20e eeuw, zoals Stravinsky, Holst, Bartok en Grieg? (niet dat je deze componisten over één kam kunt scheren). Dáár ben ik momenteel wel in geinteresseerd, maar ik ben dus verder ook helemaal geen kenner.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_1432207
Bedankt voor alle tips tot nu toe. Ik zal idd eens wat verzamelaartjes gaan zoeken, alleen is het niet zo dat daar vaak van die afgekloven stukken op staan? Die nummers die je al 12000 keer op classic fm hebt gehoord, de radetski (sp?) mars en de bolero en de 5e van beethoven enzo, en alle overbekende "aangenaam klassiek" riedels... daar zit ik niet zo heel erg op te wachten. Niet dat die niet mooi zijn ofzo maar ik wil eigenlijk gewoon verrast worden met iets onbekender werk. Ik wil ook geen amusementsmuziek, of achtergrondgekabbel, maar echte mooie muziek, intens, om heel hard af te spelen! Tips voor mooie cd's/series/platenlabels ed zijn welkom.

Ik heb een keer letterlijk op apegapen van schoonheid gelegen bij een fluitstuk van Mozart, gespeeld door ons aller Berdien Stenberg, helaas weet ik niet meer welk stuk dat was. Maar mijn god, wat was dat mooi zeg! Zo ontzettend beeldend en prikkelend, bijna geil!
En ik maar denken dat Berdien Stenberg alleen lullige kitschmuziekjes speelde, wat een vooroordeel!

Unox, the worst operating system.
pi_1432247
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2001 16:24 schreef Schorpioen het volgende:
alleen is het niet zo dat daar vaak van die afgekloven stukken op staan
Precies. Ik zou het niet doen. Het klinkt een beetje elitair, maar het zijn vaak van die typische suffe zwijmelstukjes voor de gemiddelde skyradio-luisteraar om bij weg te dromen. Amusementsmuziek dus. Niet de echte muziek om bij uit je dak te gaan.
quote:
5e van beethoven
Ja maar daar noem je een stuk dat ondanks de wijdverbreide populariteit toch wel erg goed is. Hier kan ik wel van uit m'n dak gaan. Beethoven rocks all the way. Behalve de koorfinale van de negende symfonie, maar dat moet je ook zelf maar beoordelen.
Wittgenstein
pi_1432264
Van de bekende componisten vind ik de vioolconcerten van Brahms en Beethoven erg mooi. Of het cello-concert van Schumann, lekker om op een druilerige zondag heel hard te draaien. Als je er echt voor wil gaan zitten, zoek naar de late strijkkwartetten van Beethoven, geen lichte kost, maar erg mooi.

En uiteraard de liederen van Schubert, die Schöne Müllerin en Winterreise zijn prachtig. Maar ik hou dan ook van liedjes.

In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
pi_1433555
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2001 15:05 schreef Zanderrr het volgende:
Ik ben nooit zo into de échte grote klassieken (Mozart, Bach, Beethoven) geweest, maar heeft iemand ook tips voor iets 'modernere klassiek' uit eind 19e, begin 20e eeuw, zoals Stravinsky, Holst, Bartok en Grieg? (niet dat je deze componisten over één kam kunt scheren). Dáár ben ik momenteel wel in geinteresseerd, maar ik ben dus verder ook helemaal geen kenner.
Als je niet into de "echt grote klassieken" bent, vind je denk ik ook niet veel aan Grieg of Tschaikovsy. Vind het zelf wat te zoetig, wat te populair klassiek, met alle respect.
De pianoconcerten van Skryabin en Rachmaninov of de celloconcerten van Schostakovich zijn dan alweer een stuk "spannender".
Debussy vind ik trouwens ook mooi, maar is wel heel lieflijke muziek.
De muziek van Bartok is daar idd niet goed mee te
vergelijken. Veel expressiever, het is veelal Hongaarse volksmuziek met een licht ontregelende zigeunertoonladder.
Een aanrader zijn de Duo's door Zukerman en Perlman.
Wat je echt niet mag missen (maar waarschijnlijk ken je het wel) is de Rhapsody in Blue van Gershwin.
Maar, het belangrijkste, vergeet alles wat ik hiervoor geschreven heb (ik ben ook geen kenner) en ga gewoon eens goed naar Bach luisteren. Een fuga van Bach maakt alle eerdergenoemde werken overbodig. Nou ok, op Rhapsody in Blue na dan.
pi_1433563
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2001 20:37 schreef jadez het volgende:
Een fuga van Bach maakt alle eerdergenoemde werken overbodig.
Absohelemaalluut.
Wittgenstein
  vrijdag 17 augustus 2001 @ 23:12:12 #18
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_1434468
Ik ga eens naar het Kruidvat dan...zijn er nog verschillende doosjes bach te krijgen?
Nicht ärgern, nur wundern!
pi_1434573
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2001 23:12 schreef Hooghoudt het volgende:
Ik ga eens naar het Kruidvat dan...zijn er nog verschillende doosjes bach te krijgen?
Jep. Aan de Heerestraat dacht ik laatst nog verschillende doosjes met cantates gezien te hebben.
Wittgenstein
pi_1435860
Klassieke muziek tijdens films kan ook een goede aanleiding zijn. Als je iets moois hoort kun je meteen op de aftiteling zien wat dat was.

Als die eikels bij de commerciële zenders tenminste een keer inzien dat de aftiteling ook bij de film hoort...

pi_1435903
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 01:14 schreef k_man het volgende:
Als die eikels bij de commerciële zenders tenminste een keer inzien dat de aftiteling ook bij de film hoort...
imdb.com
Wittgenstein
pi_1436048
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 01:19 schreef Koekepan het volgende:
imdb.com
Desalnietemin blijven het eikels.
pi_1436065
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 01:34 schreef k_man het volgende:
Desalnietemin blijven het eikels.
Inderdaad .
Wittgenstein
pi_1436704
Hey leuk, ik stelde de vraag van Schorpioen net voor mijn vakantie aan een wat oudere zeer vriendelijke kennis, en hij gaf me het een en ander mee en ook de tip om bij het Kruitvat langs te gaan om daar wat te kopen.
De kwaliteit blijkt vrij goed te zijn (het is echt zo iemand die heel veel weet van verschillende uitgaven van stukken enzo) en de prijs zeer laag. Ik heb al wat zitten luisteren en ik heb duidelijk voorkeuren voor 'typen' muziek (ik weet niet of je dat zo noemt).
Nu even geen namen want die ben ik even kwijt maar ik zou ook nog wel meer tips willen, ik prefereer het liefst niet bekende deuntjes.
fake a dream
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 11:02:15 #25
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_1436823
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2001 20:37 schreef jadez het volgende:

Als je niet into de "echt grote klassieken" bent, vind je denk ik ook niet veel aan Grieg of Tschaikovsy. Vind het zelf wat te zoetig, wat te populair klassiek, met alle respect.
De pianoconcerten van Skryabin en Rachmaninov of de celloconcerten van Schostakovich zijn dan alweer een stuk "spannender".
... (snip)...

Interessant. Ik ga zeker eens wat dingen proberen. Ik ben vooral ook in 'latere' klassieke muziek geinteresseerd omdat die meestal wat 'spannender' en onvoorspelbaarder klinkt imo. Maar er is ook zóveel, soms is het moeilijk om door de bomen het bos te zien...

... en eigenlijk zou ik de wat meer obscure werken van meesters als Bach en Beethoven ook meer moeten beluisteren.

"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')