abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 5 juni 2004 @ 13:23:11 #1
94688 EagleJ
United will stand!
pi_19660690
Dit voorjaar ben ik met Koning Aap reizen 3 weken naar Libië geweest. Het was een bijzonder mooi land, en de mensen waren overal zeer vriendelijk. Een aanrader voor iedereen! Het enige nadeel vond ik de lange afstanden, er waren dagen dat we meer dan 8 uur in de bus zaten. Gelukkig heeft Libië een heel goed onderhouden wegennet, dus je legt op zulke dagen wel 600+ kilometer af, maar toch... De dingen die we hebben gezien maken in ieder geval alles goed. Hoogtepunten van de reis waren naar mijn mening Leptis Magna, hoofdstad van Romeins Afrika, en een kampeertocht in de Sahara van zes nachten, waarbij we onder andere hele oude rotsschilderingen van dichtbij hebben kunnen bewonderen.

Ik heb bijna 300 foto's gemaakt (totaal 10 filmpjes), waarvan hieronder een selectie:

Het zeer mooi gerestaureerde theater van de oude Romeinse stad Sabratha:


Een holwoning (troglodyte) in Gharyan:


Een "local" die brood op traditionele wijze in het zand bakt in Ghadames:


Een bord met daarop kolonel Mu'ammar Khadaffi, de leider van Libië. Dergelijke borden tref je overal in Libië, en dit bord staat in Derj:


Rotsschilderingen in het Akakus-gebergte in de Sahara:


L'arche, een grote boog ontstaan door winderosie, in het Akakus-gebergte:


Vreemde rotsformatie in het Akakus-gebergte:


De oudste rotsgravures van Libië zijn te vinden in Wadi Methkandoush, en zijn zo'n 12.000 jaar oud:


Zandduinen in de Sahara:


Midden in de woestijn, in de buurt van de plaats Ubari, is een aantal zoutmeren te vinden. Dit is een foto van Umm Al-Maa, het grootste zoutmeer:


Uit de Byzantijnse tijd stammen de mozaïeken van Qasr Libya. Dit is één van de weinige bekende afbeeldingen van de Pharos van Alexandrië, één van de zeven oude wereldwonderen:


Cyrene was een belangrijke stad in Libië in de tijd van de oude Grieken. Dit is de tempel van Zeus:


De mooiste Romeinse stad die ik tot nu toe heb gezien was Leptis Magna, de hoofdstad van Romeins Afrika. Het theater:
"If you're a thought, you would want me to think you, and I do"
pi_19661001
Gaaaf! Ontzettend mooie foto's en het ziet eruit als een erg leuke reis.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zaterdag 5 juni 2004 @ 13:42:38 #3
83162 psy_icon
Yay! Beefsteak!
pi_19661139
gaaf inderdaad. Ik wil ook nog wel is met koning aap op vakantie, maar als arme student zit dat er voorlopig helaas niet in. Mooie foto's trouwens.
"Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg"
  zaterdag 5 juni 2004 @ 13:49:18 #4
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_19661270
Stoer
pi_19661692
Wow!
Toerisme is toch net in opkomst in Libië? Zijn er al voldoende voorzieningen voor toeristen of is het allemaal erg basic?
Kun je er nog een beetje lekker eten??
  zaterdag 5 juni 2004 @ 20:07:01 #6
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_19668046
stoere bestemming, mooie fotos !
  zondag 6 juni 2004 @ 10:04:26 #7
94688 EagleJ
United will stand!
pi_19678924
Toerisme is nog redelijk nieuw voor Libië, maar er zijn wel hotels in de grotere plaatsen. Zeker in het zuiden zijn ze al gewend aan toeristen, maar we kwamen ook op plekken waar zelden toeristen komen, en dat is natuurlijk het leukste. In de grotere steden (Tripoli, Benghazi, Sirte, Sebha) staan echt al luxueuze hotels, dus ook voor de wat meer verwende toerist zijn ze al aan het voorbereiden. Wel grappig dat ik, hoewel we ook in behoorlijk basic hotels zaten, de enige kakkerlak heb gezien in de badkamer van het meest luxueuze hotel in Benghazi.

Eten was prima, wel veel kip, maar ook andere dingen geprobeerd. Zoals pasta met "petit chameau" (oftewel kamelenvlees). Was prima te eten. De meeste restaurants/eettentjes worden gerund door Algerijnen, Tunesiërs en Marokkanen.

Wat trouwens bijzonder is, zeker voor een land in Afrika, is dat je het kraanwater gewoon kunt drinken. Al het kraanwater in het land is immers afkomstig uit bronnen in de Sahara, die middels de "Great Man-Made River" toegankelijk zijn gemaakt voor het hele land.
"If you're a thought, you would want me to think you, and I do"
pi_19679019
Wat een prachtige foto's. Ik wist niet dat Libië zulke mooie dingen heeft. Ik hoop dat er tzt hier een link komt waar nog meer van dit schoons te zien zal zijn.
1 kakkerlak maar gezien? Dat is wel heel weinig.
En water uit de kraan dat je kunt drinken?

Ik zal er nu zeker over denken om eens een keer naar dit land te gaan.
pi_19679042
quote:
Op zondag 6 juni 2004 10:18 schreef Yosomite het volgende:
Wat een prachtige foto's. Ik wist niet dat Libië zulke mooie dingen heeft. Ik hoop dat er tzt hier een link komt waar nog meer van dit schoons te zien zal zijn.
1 kakkerlak maar gezien? Dat is wel heel weinig.
En water uit de kraan dat je kunt drinken?

Ik zal er nu zeker over denken om eens een keer naar dit land te gaan.
baggeraar blijf thuis

ontopic: mooie foto's
pi_19693157
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 13:23 schreef EagleJ het volgende:
.... De oudste rotsgravures van Libië zijn te vinden in Wadi Methkandoush, en zijn zo'n 12.000 jaar oud:
.....
Weet je toevallig hoe zijn ze aan de 12000 jaar gekomen? Steen is toch moeilijk te dateren.
  maandag 7 juni 2004 @ 19:32:59 #11
94688 EagleJ
United will stand!
pi_19709974
quote:
Op zondag 6 juni 2004 22:36 schreef Yosomite het volgende:

[..]

Weet je toevallig hoe zijn ze aan de 12000 jaar gekomen? Steen is toch moeilijk te dateren.
koolstofdatering denk ik...??? in de Lonely Planet staat het als feit gepresenteerd, zonder verder "bewijsmateriaal": "Most of the carvings in the soft sandstone date back at least 12.000 years [...]" (p. 243 linker kolom van de L.P. Libya)
"If you're a thought, you would want me to think you, and I do"
pi_19970988
wat een prachtige foto's, ik wil er ook heen!
  vrijdag 18 juni 2004 @ 12:20:18 #13
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_19988934
Wow! Cool! Ziet er echt heel mooi uit!
Had je ook nog de kans om wat Libiërs te spreken (ik bedoel: was daar tijd voor, staan ze daar open voor, is Frans een beetje te doen daar?). Dat lijkt me toch wel heel interessant, vooral nu Khadaffi ineens weer een stukje meer "done" is...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  vrijdag 18 juni 2004 @ 19:53:32 #14
94688 EagleJ
United will stand!
pi_20001729
quote:
Op vrijdag 18 juni 2004 12:20 schreef Hik het volgende:
Wow! Cool! Ziet er echt heel mooi uit!
Had je ook nog de kans om wat Libiërs te spreken (ik bedoel: was daar tijd voor, staan ze daar open voor, is Frans een beetje te doen daar?). Dat lijkt me toch wel heel interessant, vooral nu Khadaffi ineens weer een stukje meer "done" is...
Frans is vooral handig in het zuiden, maar in het noorden is er volgens mij niemand die Frans spreekt (althans, ik ben ze niet tegengekomen). In het noorden van het land heb je meer aan Italiaans of Engels, waarbij opviel dat er in Benghazi (tweede stad van Libië) meer mensen waren die één van die talen goed spraken dan in Tripoli. Bovendien zie je in Benghazi sommige uithangborden bij winkels in Westers schrift, terwijl in Tripoli en in de rest van het land uitsluitend Arabisch te zien is.

Libiërs zijn i.h.a. zeer geïnteresseerd in waar je vandaan komt en willen graag in contact komen met Westerse bezoekers, dus ik heb met genoeg Libiërs kunnen spreken. Sommige waren zelfs kritisch over Khadaffi. In Benghazi kreeg ik een lift aangeboden van een behulpzame Libiër, en dat was juist op het moment dat Khadaffi op bezoek was in Brussel. De chauffeur zei toen iets van "wat mij betreft mag 'ie daar blijven"
"If you're a thought, you would want me to think you, and I do"
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 12:30:51 #15
94688 EagleJ
United will stand!
pi_21344688
voor de liefhebbers van zandduinen: één van mijn reisgenoten heeft een aantal zeer mooie zand-foto's online staan:
http://www.focusgallery.nl/Fokko_van_der_Straaten
"If you're a thought, you would want me to think you, and I do"
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 12:45:41 #16
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_21344986
Mooie foto's!
*zandduin als achtergrond instelt
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
pi_21345011
Prachtig,

Ik wil meer, meer, meer
  zaterdag 21 augustus 2004 @ 18:12:52 #18
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_21448253
Mooie foto's. Libië is een land waar ik zeker nog een keer heen wil. Is het goed in je eentje te bereizen?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 22 augustus 2004 @ 10:46:02 #19
94688 EagleJ
United will stand!
pi_21460663
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2004 18:12 schreef Ringo het volgende:
Mooie foto's. Libië is een land waar ik zeker nog een keer heen wil. Is het goed in je eentje te bereizen?
momenteel krijg je alleen een visum als je met een groep van minimaal 4 personen bent, en een Libische gids meeneemt...
"If you're a thought, you would want me to think you, and I do"
  zondag 22 augustus 2004 @ 10:48:20 #20
73210 sanniejj
Freaky bodybuilder
pi_21460688
PRachtige foto's
Pimpin' iron @ dutchbodybuilding.com
  zondag 22 augustus 2004 @ 11:57:27 #21
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_21461577
Libië lijkt me ook een prachtig land om te bezoeken. Nog niet verpest door het massatoerisme , open en vriendelijke bevolking en adembenemde landschappen. Staat zeker op mn verlanglijstje. Ik hoor er alleen maar positieve verhalen over.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 22 augustus 2004 @ 11:58:02 #22
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_21461587
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 10:46 schreef EagleJ het volgende:

[..]

momenteel krijg je alleen een visum als je met een groep van minimaal 4 personen bent, en een Libische gids meeneemt...
is dat zo? Ik dacht dat men redelijk open stond voor westerlingen momenteel? Ik zie dat je alleen een uitnodiging moet regelen van een libische agent.. (dus een telefoontje naar een trael agency in Tripoly?) iets dat bureau's als visum.nl vaak wel kunnen regelen dacht ik.
quote:
VISUM EISEN
touristen visum zaken visum
paspoort > 6 maanden geldig bij aankomst
1 originele visum aanvraagformulier
2 pasfoto's
normale verwerkingsduur ambassade: 2 dagen
spoedbehandeling mogelijk : neen
EXTRA VISUM EISEN
touristen visum zaken visum
uitnodiging Agent Libie uitnodiging via MFA
VERTAALSTEMPEL IN PASPOORT
ARABISCHE VERTALING IN PASPOORT
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  woensdag 25 augustus 2004 @ 11:27:05 #23
94688 EagleJ
United will stand!
pi_21529698
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 11:58 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
is dat zo? Ik dacht dat men redelijk open stond voor westerlingen momenteel? Ik zie dat je alleen een uitnodiging moet regelen van een libische agent.. (dus een telefoontje naar een trael agency in Tripoly?) iets dat bureau's als visum.nl vaak wel kunnen regelen dacht ik.
[..]
je hebt gelijk, die regel van vier personen is alweer achterhaald...

BTW voor de liefhebbers:
aanstaande maandag is de herhaling van de laatste aflevering van Michael Palin's Sahara op Nederland 1 (rond half twaalf 's avonds), waarin aandacht wordt besteed aan Libië (o.a. Leptis Magna)
"If you're a thought, you would want me to think you, and I do"
  woensdag 15 september 2004 @ 14:06:10 #24
94688 EagleJ
United will stand!
pi_21968226
Nog wat foto's, ditmaal van iets hogere kwaliteit dan de voorgaande...

Ghadames, UNESCO World Heritage site:


Ghat, de zuidelijkste stad in Libië:


Een zandduin met ribbels van de wind, in de Ubari Sand Sea (Idehan Ubari):


Kinderen op straat in Benghazi:


Het theater van Apollonia, dat sinds het wegslaan van een gedeelte van de kust (door een aardbeving) aan zee ligt:


De plaats Al-Marj staat bekend om z'n grote moskee:


De toegangspoort tot Leptis Magna. Deze poort is vernoemd naar de man die de stad tot bloei heeft gebracht, Septimus Severus:
"If you're a thought, you would want me to think you, and I do"
  woensdag 20 oktober 2004 @ 17:07:10 #25
94688 EagleJ
United will stand!
pi_22751253
Nog maar eens een kickje geven, want er staan weer nieuwe foto's online, wederom gemaakt door reisgenoot Fokko van der Straaten in het Akakus-gebergte:
http://www.focusgallery.nl/Fokko_van_der_Straaten_4
"If you're a thought, you would want me to think you, and I do"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')