abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19632109
Zoals ik het in mijn stageverslag zet... Ik vond het ook wel informatief voor jullie aangezien het hier erg vaak over China gaat! Heb je commentaar of aanvullingen dan luister ik graag! Ik zit nu overigens zelf in Taiwan. Oh, let niet op de spelfouten, ik heb hier geen Nederlandse check en ik heb het ook nog niet overgelezen...
---------------------------------------------------------------------------------------

In de Atlantische oceaan, midden in de driehoek Japan, Fillipijnen en Hongkong ligt het eiland Taiwan. Een land met een lange en zeer interresante historie en cultuur, een land waar, nog steeds, veel rellen op wereldformaat over plaatsvinden. Taiwan wordt namelijk geclaimd door twee partijen, de Chinese overheid en de Taiwanese regering. Op dit moment ligt alle macht in handen van de Taiwanese regering.
Deze situatie maakt de positie van Taiwan R.O.C. in de wereldmarkt erg lastig. Overigens zal ik de officiele letters ROC in het verdere verslag weglaten.

Geschiedenis
Tot 1590 was Taiwan het centrum van de piraterij in handel in Zuid-oost Azie totdat in het jaar 1590 de Portugezen het eiland ontdekten tijdens een van de vele ontdekkingsreizen. Ze vestigden een handelspost op de noordzijde van Taiwan en probeerden het eiland te verdedigen tegen aanvallen van Japanse zijde. De Portugezen gaven Taiwan ook zijn bijnaam; “Ilha Formosa”, deze naam kom je nog steeds overal tegen.
In 1622 kwam de Nederlandse VOC de richting van China op en veroverde een eilandengroep tussen het huidige Taiwan en China. Vanuit hier werd het scheepsverkeer in de Straat van Taiwan gecontroleerd, een idee waar china het niet mee kon vinden. Na onderhandelingen werd de eilandengroep geruild voor Taiwan en zo werd Taiwan de winstgevendste kolonie die de Nederland ooit in handen gehad heeft. Souvenirs uit deze periode zijn onder andere een Fort Zeelandia in Tainan, een zuidelijke kustplaats. Diverse bronnen claimen overigens dat de Nederlanders via Taiwan de drugs Opium uit Batavia in China geintroduceerd hebben.

In 1662 werden de Nederlanders voorgoed door het Chinese leger van het eiland verwijderd. Vanaf dit moment is het eiland in handen geweest van China en daaropvolgend Japan (vanaf 1918 tot 1945), beide partijen die een grote invloed op de cultuur achtergelaten hebben. Taiwan is in feite nog steeds Chinees en kent een Chinese cultuur. De meeste Taiwanezen zijn van oorsprong ook “mainland Chinese”.

Een paar eeuwen later, in 1914, werd in China de laatste keizer afgezet, iets wat gebeurde door de politieke partij “KMT”. Deze partij introduceerde het nieuwe, ‘democratische’ systeem in China. Democratisch is hier overigens bewust tussen aanhalingstekens geschreven.

De KMT kent echter maar een korte stabiele periode, al snel word China aangevallen door Japan. Een land wat betere krijgsvormen kent en het voorelkaar krijgt het zuid-oostelijke gedeelte van China te veroveren. De Chinees-Japanese oorlog duurt voort tot 1945, het einde van de tweede wereldoorlog.
Enkele jaren later kwamen in Rusland de communisten aan de macht, deze vielen samen met communistische Chinezen China vanuit de noordzijde binnen. Het land werd dus gemangeld door drie partijen, Japan, de communisten en de KMT. Een situatie van oorlog die voortduurde tot 1945.

Toen in 1945 de tweede atoombom viel in Japan heeft dit land de overgave getekend, waarmee China en Taiwan allebei vrij waren van Japanese bezetting. In China was het communistische leger echter aan de winnende hand en de KMT generaal Chiang Kai-shek was genoodzaakt, samen met 2 miljoen Chinezen, toevlucht te zoeken in Taiwan.
Hier aangekomen werd vanuit Taiwan de Chinese Republiek uitgeroepen, met Taipei als hoofdstad. De communisten deden in Beijing echter hetzelfde, een Chinese republiek met Beijing als hoofdstad.
De KMT in Taiwan was van mening Mainland China terug te veroveren en de comministen vastbesloten hun werk in Taiwan af te maken... Totdat, het leger van de VS tussenbeiden kwam. Door de protectie van het Amerikaanse leger werd er voorkomen dat China Taiwan veroverde, tevens werd de Taiwanese economie zeer sterk gestimuleerd. Waardoor Taiwan een van de Aziatische Tijgers werd.

In deze periode richtte Taiwan samen met vier andere partijen de UN op, in 1971 gaf het zijn zetel echter op. Dit was namelijk het jaar dat China lid werd. Nadat China in de wereld meer en meer begon te spreken kreeg Taiwan steeds minder rechten. Op een paar kleine landen na durft geen enkel land Taiwan officieel te erkennen, en was Taiwan tot voor kort in geen enkele wereldorganisatie lid. Ook leven de inwoners van het eiland onder de constante dreiging dat China zijn werk af zal maken en Taiwan zal veroveren, iets wat volgens de Taiwanezen onvermijdelijk is...
黑 ¦ Links tot en met...
豹 ¦ Overtuigd carnivoor...
也 ¦ Wat doe ik in Taiwan? Modderscheppen en uitwaaien...
  vrijdag 4 juni 2004 @ 11:41:44 #2
17274 Wuder
Wees blij dat je nog leeft!
pi_19635273
Je beschrijft alsof de KMT aangevallen werd door de Communisten en Japan.... het was meer van KMT valt communisme aan, communisme rent weg en Japan valt China aan..

Mijn moeder ging 2 jaar geleden naar Taiwan. 1) Ze kreeg problemen bij visum aanvragen omdat ze per ongeluk haar naar in het versimpeld Chinees schreef, terwijl ze een NL paspoort heeft.. 2) De Taiwanezen reageerden met afgunst op haar en keken op haar neer, alsof ze minder is als vasteland Chinees (Ze spreekt vasteland Mandarijn).. 3) Andersom gebeurt zoiets niet...
Sinterklahs, Ghet Dawn!!!!
  vrijdag 4 juni 2004 @ 11:47:59 #3
85750 N_I_
Free Bizantium!
pi_19635464
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 11:41 schreef Wuder het volgende:
Je beschrijft alsof de KMT aangevallen werd door de Communisten en Japan.... het was meer van KMT valt communisme aan, communisme rent weg en Japan valt China aan..

Mijn moeder ging 2 jaar geleden naar Taiwan. 1) Ze kreeg problemen bij visum aanvragen omdat ze per ongeluk haar naar in het versimpeld Chinees schreef, terwijl ze een NL paspoort heeft.. 2) De Taiwanezen reageerden met afgunst op haar en keken op haar neer, alsof ze minder is als vasteland Chinees (Ze spreekt vasteland Mandarijn).. 3) Andersom gebeurt zoiets niet...
Oh nee toch niet je moeder hè!! Laten we ze een lesje leren.
Democracy is like a trolleybus. You get in, and once you have reached your destination you get out
христианский солдат
  vrijdag 4 juni 2004 @ 11:50:59 #4
17274 Wuder
pi_19635550
Voel ik daar enigszins cynisme?
pi_19635607
Sinds kort ligt Taiwan in de Grote Oceaan, even aanpassen als ik jou was...
  vrijdag 4 juni 2004 @ 11:55:13 #6
17274 Wuder
pi_19635695
Nee, het ligt eigenlijk in de Zuid-Chinese zee :p
pi_19635731
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 11:55 schreef Wuder het volgende:
Nee, het ligt eigenlijk in de Zuid-Chinese zee :p
kniesoor die daarover valt
  vrijdag 4 juni 2004 @ 12:05:34 #8
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_19635985
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 04:59 schreef El_Nino het volgende:

Hier aangekomen werd vanuit Taiwan de Chinese Republiek uitgeroepen, met Taipei als hoofdstad. De communisten deden in Beijing echter hetzelfde, een Chinese republiek met Beijing als hoofdstad.
Op Taiwan werd geen Republiek uitgeroepen, die bestond namelijk al. De regeringszetel werd verplaatst naar Taipei. In Beijing werd de Volksrepubliek China uitgeroepen.
quote:
In deze periode richtte Taiwan samen met vier andere partijen de UN op, in 1971 gaf het zijn zetel echter op. Dit was namelijk het jaar dat China lid werd.
Het was niet echt vrijwillig dat Taiwan z'n zetel opgaf. De Volksrepubliek op het vasteland probeerde al jaren voor elkaar te krijgen dat zij erkend zouden worden als de Chinese regering, ipv de ROC-regering op Taiwan. Dat lukte uiteindelijk in 1971, toen werd er een resolutie aangenomen die de Volksrepubliekregering als de Chinese regering erkende. Taiwan werd toen simpelweg uit de VN geschopt. Ze proberen al jaren om weer lid te worden, maar het lukt niet echt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')