abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 11 mei 2004 @ 21:06:18 #26
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_19055843
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 20:21 schreef static het volgende:
Dat is Ripley haar afdeling.
EN de mijne!

Ik ben erg geinteresseerd in het fenomeen 'seriemoordenaar' en heb er ook redelijk veel boeken over gelezen. Op de vraag wat mensen er toe aanzet is denk ik geen éénduidig antwoord te geven. Er bestaan als het ware verschillende 'soorten', maar je kunt denk ik wel zeggen dat deze mensen in principe niet uit zelfverdediging doden.

Er zijn seriemoordenaars die uit zijn op materieel gewin. Er zijn in de geschiedenis best veel gevallen bekend van mensen die met meerdere rijke partners trouwden, die vervolgens op miraculeuze wijze daarna niet lang meer te leven hadden.

Daarnaast komen vooral in de medische wereld gevallen voor waarin men doodt uit om patienten ongevraagd uit hun lijden te verlossen. Dit syndroom heeft volgens mij ook een naam, maar ik ben te lui om het nu op te zoeken.

De categorie seriemoordenaars die echter vaak (in films e.d.) het meest tot de verbeelding spreekt zijn de seksueel en sociaal gefrustreerde daders. Mensen als Ted Bundy, Andrei Chikatilo, John Wayne Gacy enz. Zij doden om seksueel opgewonden te kunnen raken en hebben vaak necrofiele neigingen.

Op deze site is meer te lezen over het profiel van de seriemoordenaar.
quote:
Serial killers tend to be white, heterosexual males in their twenties and thirties who are sexually dysfunctional and have low self-esteem. Their methodical rampages are almost always sexual in nature. Their killings are usually part of an elaborate fantasy that builds to a climax at the moment of their murderous outburst. Serial killers generally murder strangers with cooling off periods between each crime. Many enjoy cannibalism, necrophilia and keep trophy-like body parts as mementos of their work. Serial killers are sadistic in nature. Some return to crime scenes or grave sites of their victims to fantasize about their deeds. Many like to insert themselves in the investigation of their crimes and some enjoy taunting authorities with letters or carefully placed pieces of evidence.

Serial killers tend to prey on women and children of their same race. Prostitutes, drifters and hitchhikers are their victims of choice. Some homosexual killers enjoy hunting young boys and gay men. Female serial killers tend to be "black widows" who kill a succession of husbands, lovers, or other family members. They can also be nurses or other medical professionals who become self-appointed "angels of death" murdering babies, elderly, or the desperately ill in a misguided effort to relieve their suffering. Most serial killers grew up in violent households. As youngsters they enjoyed torturing animals, setting fires and were chronic bed-wetters. As adults, many serial have some type of brain damage and are addicted to alcohol and/or drugs.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_19055890
misschien een bepaalde afwijking in de hersenen die seriemoordenaars wel hebben en gewone en minder gewone mensen niet
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_19056022
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 21:05 schreef White_Wolf het volgende:
Maar als ik al die dingen zo hoor die genoemd worden, dan vraag ik me echt af waarom niet de halve bevolking uit moordenaars bestaat. Zou het ook iets met DNA te maken kunnen hebben? Bepaalde afwijkingen in het DNA die voor bepaald gedrag zorgen of zorgen dat je voor bepaalde dingen vatbaarder bent dan de "normale" medemens? Vind dit wel interessant.
Kan moeilijk zeggen hoe het met andere mensen zit maar over mezelf en over horen zeggen:
Ik heb wel gevoel, gevoel voor mn vrienden en vriendinnen, als ik mijn arm breek etc. Ik heb ook wel eens een pestbui of ben overdreven druk/blij.

Aan de andere kant interreseert het me niet zoveel als er een kat wordt overreden of als er in oorlog tijd beelden op tv komen van mensen die elkaar afschieten. Ik zeg wel: jezus moet dat nu, maar ik zal er niet wakker van liggen.
Iets anders: Als iemand mij iets flikt en ik wil die persoon ook niet meer zien dan is het ook van de ene op de andere dag over, boeid me niets meer wat diegene doet, waar die woont etc. I really dont care, familie of niet.
Als ik echt echt boos ben heb ik echt de neiging om iemand iets aan te doen, zie echt wel iets hards/zwaar als ik echt boos ben waarmee ik dan iets kan aanrichten. Ik ben tot nu toe wel altijd wel zo slim geweest om dat niet te doen ( Je verstand ) en ga vervolgens maar buiten een tegen een vuilnisbak aantrappen ofzo..

Anderen zullen mss wel moeite hebben met een overreden kat, maar dr zijn er ook zat die wel dat voorwerp oppakken en dat gebruiken.
'The world is mine'
  dinsdag 11 mei 2004 @ 21:12:51 #29
83791 White_Wolf
The devil made me do it
pi_19056067
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 21:06 schreef Jane het volgende:

[..]

EN de mijne!
Ok, dan mij jij -of iemand anders- me antwoord geven op de vraag waarom seriemoordenaars uitsluitend van het blanke ras zijn?
"For the thing I greatly feared has come upon me. And what I dreaded has happened to me. I am not at ease, nor am I quiet; I have no rest, for trouble comes." Job 3:25,26
  dinsdag 11 mei 2004 @ 21:14:17 #30
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_19056115
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 21:07 schreef DarkElf het volgende:
misschien een bepaalde afwijking in de hersenen die seriemoordenaars wel hebben en gewone en minder gewone mensen niet
Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Aan de ene kant heb je een bepaald type karakter nodig, maar dat is nog niet genoeg om dan ook seriemoordenaar te worden. Als je over de zaken leest, is er in bijna alle gevallen ook sprake van een jeugd waarin vanalles mis was. Seksueel misbruik, mishandeling door ouders, pesterijen. Het komt allemaal voor, maar er is dus wel een combinatie van die factoren nodig. Vaak wordt er achteraf wel verteld dat de moordenaar (bij nader inzien) als kind al sadistische trekjes vertoonde, meestal dan gericht tegen andere (jongere) kinderen en dieren.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  dinsdag 11 mei 2004 @ 21:22:12 #31
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_19056386
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 21:12 schreef White_Wolf het volgende:

[..]

Ok, dan mij jij -of iemand anders- me antwoord geven op de vraag waarom seriemoordenaars uitsluitend van het blanke ras zijn?
Niet uitsluitend hoor. Wayne Williams, de Atlanta Child Murderer, is een voorbeeld van een bekende zwarte seriemoordenaar. Maar het is wel zo dat de meeste seriemoordenaars blanke mannen zijn en sowieso dat seriemoordenaars hun slachtoffers meestal zoeken in hun eigen ras.

Maar mijn 'deskundigheid' gaat ook niet verder dan dat ik er veel over gelezen heb, hoor. Er is natuurlijk wel onderzoek gedaan naar de vraag waarom het zo vaak blanke mannen zijn, maar ik weet niet of daar ooit een definitieve conclusie uitgekomen is. Sociale factoren als druk en 'peer pressure' lijken me wel voor de hand te liggen, maar het fijne weet ik er zo ook niet van.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_19056434
Ik denk dat iedereen iets in zich heeft waardoor hij over die lijn gaat. Of het nou is omdat je boos bent of omdat je in een steegje staat en bedreigd of whatever wordt..
'The world is mine'
pi_19056577
Veel seriemoordenaars hebben zelf moeite met het tonen van bepaalde emoties zoals medelijden, verdriet en liefde, en zijn vaak niet bekend met vriendschap, omdat ze die dingen simpelweg gewoon niet kennen of op die gebieden afgestompt zijn. Veel seriemoordenaars zijn zelf vaak het mikpunt geweest van psychische en fysieke mishandeling en pesterijen. Zij herkennen sommige emoties gewoon niet of nauwelijks, wat het moorden natuurlijk een stuk simpeler maakt. Al helemaal als je vol zit met wraakgevoelens.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 21:29:32 #34
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_19056613
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 21:23 schreef Twisted_TpaU het volgende:
Ik denk dat iedereen iets in zich heeft waardoor hij over die lijn gaat. Of het nou is omdat je boos bent of omdat je in een steegje staat en bedreigd of whatever wordt..
Ja, maar dan heb je het niet over de seriemoordenaar. Voor iedereen geldt dat er situaties zijn waarin je een ander iets aan zou kunnen doen, ook al is het normaal nog zo onvoorstelbaar. Seriemoordenaars doden echter niet uit zelfverdediging omdat een ander ze bedreigt. Ze doden uit een soort drang, die zoals gezegd vaak seksueel van aard is. Bij hen is het ook zo, als met drugs, dat ze steeds vaker moeten doden om bevredigd te raken. Je ziet meestal dat de moorden steeds sneller op elkaar plaatsvinden. Op de eerste moord kunnen ze bij wijze van spreken een jaar teren, terwijl ze later bijvoorbeeld elke maand een slachtoffer nodig hebben.

[ Bericht 8% gewijzigd door Jane op 11-05-2004 21:36:39 ]
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_19056623
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 21:28 schreef Disorder het volgende:
Veel seriemoordenaars hebben zelf moeite met het tonen van bepaalde emoties zoals medelijden, verdriet, liefde en vriendschap, omdat ze die simpelweg gewoon niet kennen. Veel seriemoordenaars zijn zelf vaak het mikpunt geweest van psychische en fysieke mishandeling en pesterijen. Zijn herkennen sommige emoties gewoon niet of nauwelijks, wat het moorden natuurlijk een stuk simpeler maakt. Al helemaal als je vol zit met wraakgevoelens.
Dus omdat ik een klote jeugd heb gehad, mn emoties niet toon en niet graag over mijn gevoel praat betekend dat ik een seriemoordenaar in spe ben?
'The world is mine'
pi_19056675
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 21:30 schreef Twisted_TpaU het volgende:

[..]

Dus omdat ik een klote jeugd heb gehad, mn emoties niet toon en niet graag over mijn gevoel praat betekend dat ik een seriemoordenaar in spe ben?
Niet per sé. Zo simpel ligt het natuurlijk niet, anders zou een heel groot gedeelte van de wereldpopulatie aan het moorden zijn geslagen. Chemische imbalansen in het brein (te weinig serotonine bijvoorbeeld), en andere biologische oorzaken kunnen ook meespelen. Net als talloze andere factoren als stress, ontslag op het werk of andere tegenslagen, die een knop doen omzetten.

Er zijn vast heel veel boeken geschreven die seriemoordenaars analyseren. Zo'n boek wil ik nog wel een keer kopen, ik kijk graag naar reportages over dit soort mensen.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 21:34:39 #37
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_19056732
Ik heb hier nog wel een paar boeken, alleen is de materie zo complex dat er geen éénduidig antwoord op te geven valt waarom díe persoon nu juist een seriemoordenaar werd en iemand anders die bijvoorbeeld een soortgelijke jeugd heeft gehad niet. Er zijn slechts redelijk globale overeenkomsten te schetsen.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_19056791
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 21:32 schreef Disorder het volgende:

knip
Wat is serotonine? Het woordenboek (online kan het niet vinden...) kan het niet vinden.

Weet je wat het enge is?
Ik kan me heel goed inleven dat iemand een keer 'flipt' en bv iemand overhoop schiet.

Als je constant tegenslagen te verwerken krijgt en constant alles uit de kast moet halen om je zien te redden en ook nog eens in het verleden het een en ander hebt meegemaakt dat je op een gegeven moment iemand die gewoon op het verkeerde moment iets tegen je zegt je diegene iets aandoet, niet omdat je hem niet mag maar meer omdat dan alles eruit komt..

Ik doe dat alleen dan verbaal geweld en niet lichamelijk... Verklaard mss ook waarom we tegenwoordig van die stenen vuilbakken hebben hier.... Ik schop alleen tegen die dingen aan...
'The world is mine'
  dinsdag 11 mei 2004 @ 21:41:01 #39
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_19056895
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 20:31 schreef White_Wolf het volgende:

[..]

Maar dit gaat niet op voor een seriemoordenaar lijkt me. Of die moet elke keer geconfronteerd worden met iets wat hem die grens doet overschreiden.
Seriemoordernaars zoeken datgene juist op he, als die grens overschreden is kan er iets blijvends beschadigen.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 21:45:53 #40
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_19057038
Twisted_TpaU, de meeste seriemoordenaars begaan hun moorden juist niet tijdens een ongecontroleerde aanval van agressie zoals jij dat beschrijft. Ze gaan juist zeer beheerst en kalm te werk. Ze bereiden de hele boel vantevoren nauwgezet voor. Ted Bundy deed zelfs vantevoren zijn arm in het gips, zodat hij op die manier vrouwen om hulp kon vragen en ze ontvoeren (om later te vermoorden en seksueel bevredigd te raken van hun lijk/afgehakte hoofd).
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_19057097
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 21:45 schreef Jane het volgende:
Twisted_TpaU, de meeste seriemoordenaars begaan hun moorden juist niet tijdens een ongecontroleerde aanval van agressie zoals jij dat beschrijft. Ze gaan juist zeer beheerst en kalm te werk. Ze bereiden de hele boel vantevoren nauwgezet voor. Ted Bundy deed zelfs vantevoren zijn arm in het gips, zodat hij op die manier vrouwen om hulp kon vragen en ze ontvoeren (om later te vermoorden).
Hoe noem je dan die mensen die ongecontrolleerde aanvallen hebben?
Of is dat dat gewoon een inpulsieve ingeving?
'The world is mine'
pi_19057098
te weinig serontinine is wat ten grondslag ligt aan depressies. even ter aanvulling om duidelijk te maken dat zoiets misschien bij alle dingen opgeteld kan worden die een seriemoordenaar mankeert maar dus niet stand alone is lijkt mij.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  dinsdag 11 mei 2004 @ 21:53:01 #43
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_19057229
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 21:47 schreef Twisted_TpaU het volgende:

[..]

Hoe noem je dan die mensen die ongecontrolleerde aanvallen hebben?
Of is dat dat gewoon een inpulsieve ingeving?
Het komt zeker voor dat mensen iemand vermoorden in een aanval van agressie (waar dan ook door getriggerd). Ik zeg alleen dat dat soort gedrag meestal niet voorkomt bij seriemoordenaars. Hun drang om te moorden komt ergens anders vandaan.

Misschien ergens ook logisch dat agressiemoordenaars meestal niet zo snel weer iemand vermoorden. Als je iemand vermoordt in een woedeaanval of omdat je bedreigd wordt, is de pak-kans veel groter. Vaak vluchten die moordenaars ook niet of geven zichzelf aan als ze gekalmeerd zijn. Seriemoordenaars hebben alles nauwgezet vantevoren gepland, laten minder aanwijzingen achter, en zijn op die manier veel moeilijker op te sporen.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_19057427
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 21:53 schreef Jane het volgende:

[..]

Het komt zeker voor dat mensen iemand vermoorden in een aanval van agressie (waar dan ook door getriggerd). Ik zeg alleen dat dat soort gedrag meestal niet voorkomt bij seriemoordenaars. Hun drang om te moorden komt ergens anders vandaan.

Misschien ergens ook logisch dat agressiemoordenaars meestal niet zo snel weer iemand vermoorden. Als je iemand vermoordt in een woedeaanval of omdat je bedreigd wordt, is de pak-kans veel groter. Vaak vluchten die moordenaars ook niet of geven zichzelf aan als ze gekalmeerd zijn. Seriemoordenaars hebben alles nauwgezet vantevoren gepland, laten minder aanwijzingen achter, en zijn op die manier veel moeilijker op te sporen.
Als je nou vol met allerlei dingen zit, zoals dingen die ik oa heb geschreven en een aantal dingen die anderen hebben neergezet ( nee niet dat seriemoordenaar ding maar meer over dat agressie ) waar zou je daarover kunnen praten?

Want ik weet dat ik een keer niet meer tegen een vuilnisbak aantrap maar tegen een persoon...
En nee nu geen grapjes maken.... En ook niet aankomen met het Riagg aub...
'The world is mine'
pi_19058850
Bij mij gooide ze het op een slechte jeugd i.c.m. neurose


Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 22:50:46 #46
93522 Blivox
Run along
pi_19058896
"Wat triggered een mens om een moordenaar te worden?"

Subtiel verschil.
Let's go and watch the sun rise,
over London bridge or the Golden Gates, or Puddefjordsbroen.
pi_19060182
quote:
een moordenaar wordt niet geboren, maar gemaakt
ik denk dat je jeugd echt goed verziekt moet zijn geweest door bepaalde personen om een ziek beeld van de wereld te krijgen, en daarop volgt dat je rare dingen kunt gaan doen dat hoeft niet natuurlijk
  woensdag 12 mei 2004 @ 00:58:48 #48
33569 Daniel.San
Manic Expressive
pi_19062329
ik heb het gevoel dat een zwaar geval van een antisociale persoonlijkheidsstoornis meestal wel aan de basis ligt.
pi_19062785
Computerspelletjes! Dat weet toch iedereen?

Na een paar uurtjes Sacred krijg ik ook zin om Orcs te hakken. Maar die kan ik nergens vinden. Daarom zoek ik dan maar gewoon lelijke mensen op om met m'n magische hakbijl in tweeën te klieven.
All good things must come to an end...
pi_19062996
De spanning. (Niet gepakt worden)
De kick. (De daad zelf + adrenaline)
De gerechtigheid. (Als het om wraak gaat)

Uitdagen van de politie is voor sommigen een sport.
Lambo of Rekt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')