Volgens mij ken ik die. Ik geloof dat 'ie van Ralph Denyer is.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 17:28 schreef Tomek het volgende:
Euhm, ja er is zo'n boek. Volgens mij heet het Complete Guitarist, is ook een nederlandse versie van. Staat wat betreft muziektheorie wel veel nuttigs in.
En verder zijn er zoooooveeeeeeel sites waar alles op uitgelegd staat. Bijvoorbeeld guitarnoise.com etc..
quote:Op vrijdag 7 mei 2004 17:32 schreef BOOR_TBL het volgende:
Koop geen boek.. is zinloos.. is puur een naslagwerk.. pak pen en papier, of pak een notatie-programma voor je computer, en ga noot voor noot een stuk muziek schrijven. Het is belangrijk dat je buiten je instrument stapt, om zo onbeinvloed te componeren. Meestal zitten gitaar-composities vol met cliche gitaar-licks, en is alles beinvloed door de gitaarstijl.. dat moet je niet hebben.
Als je noot voor noot opschrijft komen de interessante wendingen (iets anders dan II->V->I etc.) vanzelf.
Of schrijf eerst iets op papier.. met inkt! Dat kun je niet uitgummen, hierdoor denk je wel 2x na voordat je wat opschrijft.
Begin met een enkele lijn.. (melodie bijvoorbeeld) en schrijf daar nieuwe lijnen tegenaan. Dus denk niet vanuit accoorden, maar denk in lijnen die accoorden vormen.. kortom: contrapunt
Als je andere muziek wilt maken dan cliche gitaarmuziek moet je naar andere muziek -totaal andere muziek- luisteren. Klassieke muziek is bijvoorbeeld altijd een goede leerstof.
Analyseer bestaande muziek.. deel het op in motieven, deel het op in structuren, en probeer je niet te focusen op de noten ansich, maar focus op de beweging die het geheel maakt.
gr. BOOR_TBL - muziektechnoloog/componist-
Bedankt! Hier heb ik wat aan!quote:Op vrijdag 7 mei 2004 17:32 schreef Philosocles het volgende:
Er staat een hele serie gratis leerboeken op http://www.visual-jazz.com/. De serie (5 delen PDFs) heet The Art of Improvisation en ieder deel is voor een bepaald niveau, van beginner tot sterren-van-de-hemel-spelende prof.Ze schijnen 'cult status' te hebben maar dat kan ik niet verifiėren.
Ben zelf ook met modii (ja hoe schrijf je dat) bezig. Ik weet inmiddels dat het een kwestie van tertsen stapelen op de 7 verschillende startnoten van de majeurtoonladder is, en de bijbehorende ladders, maar heb ook ontdekt dat je hetzelfde geintje met de mineur-melodische toonladder kunt uithalen. Daar blijkt een hoop jazz op gebasseerd te zijn, en dan die akkoordenreeksen die je niet kunt 'verklaren' in termen van I-IV-V enzo. Check daarvoor bijvoorbeeld http://www.outsideshore.com/primer/primer/ms-primer-4-3.html - ook deel van een aardige tutorial - wat beknopter dan The Art.
Suc6!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |