abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18958142
Ik speel 'al' vier jaar gitaar en ik wil eens wat meer dan pentatonische toonladders en standaard I-IV-V chordprogressions spelen. Daarom ben ik op zoek naar boeken die muziektheorie goed uitleggen. Ik ben al de Guitar Grimoire reeks tegengekomen die me wat lijkt, maar ik vraag me af of iemand hier nog een goed boek weet.
In fact, one thing you should look for is a scene where a nymphomaniac is getting reamed by a hunchback next to the carcass of a dead donkey in a shed. But they probabiy cut that part out for TV.
  vrijdag 7 mei 2004 @ 17:10:01 #2
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_18958239
Geen idee, maar als je avatar wat over jou zegt dan heb je in ieder geval goede smaak wat muziek betreft !
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_18958308
Dank je!

Het maakt me trouwens niet uit voor welk instrument of stijl het is geschreven, ik wil een dieper inzicht in muziek. Daarom train ik ook mijn relatief gehooor.
In fact, one thing you should look for is a scene where a nymphomaniac is getting reamed by a hunchback next to the carcass of a dead donkey in a shed. But they probabiy cut that part out for TV.
  vrijdag 7 mei 2004 @ 17:18:32 #4
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_18958432
TS: je kunt toch zelf iets verzinnen. Ik speel al weer zon 10 jaar waarvan ik 1,5 jaar les heb gehad van iemand die zelf niet eens noten kan lezen. Zelfs met geringe basiskennis kun je jezelf dieper inzicht verschaffen in muziek. Ik luister veel naar anderen en ik dl tabs. Gewoon wat proberen en kijken of t klinkt.
Een stad is slechts een bos met her en der wat huizen en wat apen
pi_18958537
Ik wil het niet meer zelf uitvogelen en zeker niet 'gewoon wat proberen', want daar heb ik in 4 vier jaar weinig van geleerd. Ik wil weten wat een goede methode is om bijvoorbeeld te leren over modussen (modii?).
  vrijdag 7 mei 2004 @ 17:25:04 #6
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_18958613
Beste (vooral goedkoopste) manier lijkt mij een nummer wat je cool vind in tab vorm te downloaden. Tabs kan iedereen lezen, en laat meer aan je eigen inspiratie over, omdat het meer een indicatie is hoe je een nummer moet spelen. Wat voor muziek speel je eigenlijk?
Een stad is slechts een bos met her en der wat huizen en wat apen
  vrijdag 7 mei 2004 @ 17:28:41 #7
42555 Tomek
Take on the world!
pi_18958708
Euhm, ja er is zo'n boek. Volgens mij heet het Complete Guitarist, is ook een nederlandse versie van. Staat wat betreft muziektheorie wel veel nuttigs in.

En verder zijn er zoooooveeeeeeel sites waar alles op uitgelegd staat. Bijvoorbeeld guitarnoise.com etc..
  vrijdag 7 mei 2004 @ 17:29:25 #8
42555 Tomek
Take on the world!
pi_18958734
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 17:25 schreef Luukzor het volgende:

jij ook weer hier.....
pi_18958740
prog/symfo rock, maar ik heb het gevoel dat tabs niet toereikend genoeg zijn om ervan te leren wat ik wil. Er staat niet in een tab welke toonladder wordt gebruikt en waarom bijvoorbeeld. Het zegt mij ook niks wat de noot die ik speel 'inhoud' en dat wil ik nou leren. Bovendien leer ik liever liedjes op gehoor.
  vrijdag 7 mei 2004 @ 17:32:04 #10
56497 BOOR_TBL
fokmanschap is meesterschap
pi_18958803
Koop geen boek.. is zinloos.. is puur een naslagwerk.. pak pen en papier, of pak een notatie-programma voor je computer, en ga noot voor noot een stuk muziek schrijven. Het is belangrijk dat je buiten je instrument stapt, om zo onbeinvloed te componeren. Meestal zitten gitaar-composities vol met cliche gitaar-licks, en is alles beinvloed door de gitaarstijl.. dat moet je niet hebben.
Als je noot voor noot opschrijft komen de interessante wendingen (iets anders dan II->V->I etc.) vanzelf.

Of schrijf eerst iets op papier.. met inkt! Dat kun je niet uitgummen, hierdoor denk je wel 2x na voordat je wat opschrijft.

Begin met een enkele lijn.. (melodie bijvoorbeeld) en schrijf daar nieuwe lijnen tegenaan. Dus denk niet vanuit accoorden, maar denk in lijnen die accoorden vormen.. kortom: contrapunt

Als je andere muziek wilt maken dan cliche gitaarmuziek moet je naar andere muziek -totaal andere muziek- luisteren. Klassieke muziek is bijvoorbeeld altijd een goede leerstof.

Analyseer bestaande muziek.. deel het op in motieven, deel het op in structuren, en probeer je niet te focusen op de noten ansich, maar focus op de beweging die het geheel maakt.

gr. BOOR_TBL - muziektechnoloog/componist-
nimmer een zwevende fokker in verkiezingstijd
  vrijdag 7 mei 2004 @ 17:32:13 #11
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_18958811
Er staat een hele serie gratis leerboeken op http://www.visual-jazz.com/. De serie (5 delen PDFs) heet The Art of Improvisation en ieder deel is voor een bepaald niveau, van beginner tot sterren-van-de-hemel-spelende prof. Ze schijnen 'cult status' te hebben maar dat kan ik niet verifiėren.

Ben zelf ook met modii (ja hoe schrijf je dat) bezig. Ik weet inmiddels dat het een kwestie van tertsen stapelen op de 7 verschillende startnoten van de majeurtoonladder is, en de bijbehorende ladders, maar heb ook ontdekt dat je hetzelfde geintje met de mineur-melodische toonladder kunt uithalen. Daar blijkt een hoop jazz op gebasseerd te zijn, en dan die akkoordenreeksen die je niet kunt 'verklaren' in termen van I-IV-V enzo. Check daarvoor bijvoorbeeld http://www.outsideshore.com/primer/primer/ms-primer-4-3.html - ook deel van een aardige tutorial - wat beknopter dan The Art.

Suc6!
iedereen is uniek behalve ik
pi_18958825
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 17:28 schreef Tomek het volgende:
Euhm, ja er is zo'n boek. Volgens mij heet het Complete Guitarist, is ook een nederlandse versie van. Staat wat betreft muziektheorie wel veel nuttigs in.

En verder zijn er zoooooveeeeeeel sites waar alles op uitgelegd staat. Bijvoorbeeld guitarnoise.com etc..
Volgens mij ken ik die. Ik geloof dat 'ie van Ralph Denyer is.

Ik heb liever boeken dan websites, want dan heb ik meer het gevoel dat ik een overzicht heb itt losse artikelen. Ook vind ik boeken fijner lezen.
pi_18958891
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 17:32 schreef BOOR_TBL het volgende:
Koop geen boek.. is zinloos.. is puur een naslagwerk.. pak pen en papier, of pak een notatie-programma voor je computer, en ga noot voor noot een stuk muziek schrijven. Het is belangrijk dat je buiten je instrument stapt, om zo onbeinvloed te componeren. Meestal zitten gitaar-composities vol met cliche gitaar-licks, en is alles beinvloed door de gitaarstijl.. dat moet je niet hebben.
Als je noot voor noot opschrijft komen de interessante wendingen (iets anders dan II->V->I etc.) vanzelf.

Of schrijf eerst iets op papier.. met inkt! Dat kun je niet uitgummen, hierdoor denk je wel 2x na voordat je wat opschrijft.

Begin met een enkele lijn.. (melodie bijvoorbeeld) en schrijf daar nieuwe lijnen tegenaan. Dus denk niet vanuit accoorden, maar denk in lijnen die accoorden vormen.. kortom: contrapunt

Als je andere muziek wilt maken dan cliche gitaarmuziek moet je naar andere muziek -totaal andere muziek- luisteren. Klassieke muziek is bijvoorbeeld altijd een goede leerstof.

Analyseer bestaande muziek.. deel het op in motieven, deel het op in structuren, en probeer je niet te focusen op de noten ansich, maar focus op de beweging die het geheel maakt.

gr. BOOR_TBL - muziektechnoloog/componist-
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 17:32 schreef Philosocles het volgende:
Er staat een hele serie gratis leerboeken op http://www.visual-jazz.com/. De serie (5 delen PDFs) heet The Art of Improvisation en ieder deel is voor een bepaald niveau, van beginner tot sterren-van-de-hemel-spelende prof. Ze schijnen 'cult status' te hebben maar dat kan ik niet verifiėren.

Ben zelf ook met modii (ja hoe schrijf je dat) bezig. Ik weet inmiddels dat het een kwestie van tertsen stapelen op de 7 verschillende startnoten van de majeurtoonladder is, en de bijbehorende ladders, maar heb ook ontdekt dat je hetzelfde geintje met de mineur-melodische toonladder kunt uithalen. Daar blijkt een hoop jazz op gebasseerd te zijn, en dan die akkoordenreeksen die je niet kunt 'verklaren' in termen van I-IV-V enzo. Check daarvoor bijvoorbeeld http://www.outsideshore.com/primer/primer/ms-primer-4-3.html - ook deel van een aardige tutorial - wat beknopter dan The Art.

Suc6!
Bedankt! Hier heb ik wat aan!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')