abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 5 mei 2004 @ 13:57:31 #1
28585 Dhalsim
Paradigm shift
pi_18903803
Ik ben me meer en meer aan het verbazen over personen die stellen dat hij/zij voor een multiculturele samenleving is, maar tegen discriminatie. Dit is namelijk nogaal paradoxaal:

Wat zou een multiculturele samenleving in moeten houden? Een samenleving waar groepen mensen met verschillende culturen met elkaar samenleven. Het feit dat het over verschillende culturen gaat, geeft dus al aan dat er een onderscheid bestaat tussen die culturen. Wat is een ander woord voor onderscheid? Juist...discriminatie.

Nou hoor ik mensen denken: Als men het over discriminatie heeft, bedoelt men in de volksmond het anders behandelen van bepaalde (groepen) mensen en niet het erkennen van bepaalde onderscheidende eigenschappen. Hoewel dat inderdaad klopt, is het IMO bijzonder onrealistisch om deze zaken volledig gescheiden te zien, zeker wanneer men een succesvolle multiculturele samenleving nastreeft.

De wetten, regels, normen en waarden in ieder land worden grotendeels bepaald door de heersende cultuur. Ze zijn er op afgestemd tot op zekere hoogte.
Wanneer er allerlei culturen naast elkaar leven in 1 land en je die mensen het recht wilt geven hun cultuur te behouden, zul je daar ook op moeten aansluiten op basis van passende wetten en regels. De huidige situatie in ons land is dat er wetten en regels zijn die afgestemd zijn op de westerse cultuur (en binnen die context ook vrij succesvol genoemd mogen worden), die ondanks het feit dat ze zijn voortgekomen uit onze culturele achtergrond ook van toepassing zijn op diegenen die een totaal andere culturele achtergrond hebben, inclusief de daarbij horende normen, waarden en opvattingen (tot op zekere hoogte, natuurlijk is het individu bepalend). Zelfs in theorie is dit gedoemd problemen te geven en de praktijk sluit daar (helaas) perfect op aan.

Wanneer men een succesvolle multiculturele samenleving wil realiseren, is discriminatie de voornaamste vereiste. Het is nodig mensen in ieder relevant opzicht te behandelen op basis van hun cultuur. Zo niet, dan dient een monoculturele samenleving te moeten worden nagestreefd (wat niet betekend "alle buitenlanders eruit", maar een volledige aanpassing aan de heersende cultuur).

Wie is het hier niet mee eens? En waarom niet?
in moments of temporary stillness we can see our chaos in motion
  woensdag 5 mei 2004 @ 14:02:34 #2
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18903923
Ja, ik ben wel met je eens dat multiculturaliteit onherroepelijk tot grote problemen leidt. Een van de veroorzakers van de multiculturele mythe is het onzinnige cultuur-relativisme in de jaren 70 en 80.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_18904176
Een multi culturele samenleving is wel degelijk mogelijk zonder discriminatie. Echter, is het mislukt omdat zowel autochtonen en allochtonen niet het respect en de openheid kunnen opbrengen voor elkaars cultuur. Daarnaast maken veel mensen misbruik van de openheid die nodig is voor een multiculturele samenleving, waardoor de criminaliteit schikbarend toeneemt.

Een multi culturele samenleving is een geweldig idee, maar door misbruik, protectionistisch gedrag en een gebrek aan respect voor elkaar en voor de wet, mislukt. De ontwikkeling die nu ontstaat, namelijk het dwingen van mensen met een andere cultuur zich aan te passen en hun cultuur overboord te gooien, zal evenzeer mislukken. Mensen laten zich niet dwingen tot een andere cultuur, de geschiedenis heeft dat al meerdere malen aangetoont.

In plaats van mensen te dwingen van cultuur te veranderen, moet men wat meer respect voor elkaars cultuur opbrengen, de criminaliteit VEEL harder aanpakken en kansarmen meer kansen bieden, waarbij studie een zeer geschikt middel is.
pi_18910798
ik ben gewoon voor een open cultuur. Een waarin een ieder welkom is die bereid is zich aan de geldende wetten te houden, en waar zij die dat niet doen hiervoor worden gestraft. Dat het dan multicultureel wordt is prima, maar daarom nog niet het hoofdkenmerk...
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  woensdag 5 mei 2004 @ 20:54:27 #5
28585 Dhalsim
Paradigm shift
pi_18913365
quote:
Een multi culturele samenleving is wel degelijk mogelijk zonder discriminatie. Echter, is het mislukt omdat zowel autochtonen en allochtonen niet het respect en de openheid kunnen opbrengen voor elkaars cultuur. Daarnaast maken veel mensen misbruik van de openheid die nodig is voor een multiculturele samenleving, waardoor de criminaliteit schikbarend toeneemt.

Een multi culturele samenleving is een geweldig idee, maar door misbruik, protectionistisch gedrag en een gebrek aan respect voor elkaar en voor de wet, mislukt.
Mmm...ik denk dat het eigenlijk heel simpel is. Vraag je eens af waarom zoveel Marokkanen zich hier misdragen, terwijl ze dat in Marokko niet doen? Het antwoord is duidelijk: Omdat ze in Marokko door de politie meteen lens worden geslagen en ze hier niet eens een waarschuwing krijgen.

Het softe beleid van de politie is in principe geschikt voor een land als Nederland, blijkt uit het relatief lage percentage misdaad onder de autochtone bevolking. Dat softe beleid is echter totaal ongeschikt voor mensen uit de Marokkaanse cultuur. Als men de marokkanen in Nederland hun marokkaanse cultuur wil laten behouden (wat naar jouw mening dus het geval zou moeten zijn) dan zou men ook op Marokkaanse wijze moeten straffen...
quote:
In plaats van mensen te dwingen van cultuur te veranderen, moet men wat meer respect voor elkaars cultuur opbrengen, de criminaliteit VEEL harder aanpakken en kansarmen meer kansen bieden, waarbij studie een zeer geschikt middel is.
Er zijn weinig landen van nature uit zo tolerant als Nederland. Ik heb nog nooit een kwaad woord gehoord over bv. de duizenden Chinezen in Nederland die geen woord Nederlands spreken en totaal niet integreren binnen onze samenleving. De reden daarvan is eenvoudig: Ze zijn niemand tot last, zijn de minst criminele groep in ons land en doen hun uiterste best om door hard te werken hun eigen boontjes te doppen (wat ze overigens uitstekend lukt aangezien het aantal chinezen met een uitkering extreem laag is). De reden dat deze mensen zo zijn is hun culturele achtergrond.

Marokkanen zijn echter vele malen crimineler dan autochtonen, maken op grote schaal gebruik/misbruik van ons sociale stelsel en zorgen voor veel overlast. Ook hier geld dat de oorzaak hun culturele achtergrond is.

Als je daadwerkelijk van mening bent dat het "behoud van cultuur" gehandhaafd dient te worden, snap ik niet waarom je er vervolgens tegen bent als ze ook behandeld worden op basis van die cultuur. Wat is het nou? Onderscheid maken of niet? In beide gevallen wel in ieder opzicht a.u.b.

Dat nalaten, is de enige oorzaak achter de huidige chaos en spanningen binnen onze maatschappij. Niemand kan (in hun ogen zwaar) asociale mensen respecteren, ook niet als hun daden op culture basis zijn en het in die cultuur helemaal niet asociaal is.
in moments of temporary stillness we can see our chaos in motion
pi_18922096
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 20:54 schreef Dhalsim het volgende:

Mmm...ik denk dat het eigenlijk heel simpel is. Vraag je eens af waarom zoveel Marokkanen zich hier misdragen, terwijl ze dat in Marokko niet doen? Het antwoord is duidelijk: Omdat ze in Marokko door de politie meteen lens worden geslagen en ze hier niet eens een waarschuwing krijgen.

Het softe beleid van de politie is in principe geschikt voor een land als Nederland, blijkt uit het relatief lage percentage misdaad onder de autochtone bevolking. Dat softe beleid is echter totaal ongeschikt voor mensen uit de Marokkaanse cultuur. Als men de marokkanen in Nederland hun marokkaanse cultuur wil laten behouden (wat naar jouw mening dus het geval zou moeten zijn) dan zou men ook op Marokkaanse wijze moeten straffen...
Exact! Ik ben dan ook voor een harde aanpak van de criminaliteit. Dan laat je de goedwillende migrant met rust en pak je de raddraaiers zelf keihard aan.
quote:
Er zijn weinig landen van nature uit zo tolerant als Nederland. Ik heb nog nooit een kwaad woord gehoord over bv. de duizenden Chinezen in Nederland die geen woord Nederlands spreken en totaal niet integreren binnen onze samenleving. De reden daarvan is eenvoudig: Ze zijn niemand tot last, zijn de minst criminele groep in ons land en doen hun uiterste best om door hard te werken hun eigen boontjes te doppen (wat ze overigens uitstekend lukt aangezien het aantal chinezen met een uitkering extreem laag is). De reden dat deze mensen zo zijn is hun culturele achtergrond.

Marokkanen zijn echter vele malen crimineler dan autochtonen, maken op grote schaal gebruik/misbruik van ons sociale stelsel en zorgen voor veel overlast. Ook hier geld dat de oorzaak hun culturele achtergrond is.

Als je daadwerkelijk van mening bent dat het "behoud van cultuur" gehandhaafd dient te worden, snap ik niet waarom je er vervolgens tegen bent als ze ook behandeld worden op basis van die cultuur. Wat is het nou? Onderscheid maken of niet? In beide gevallen wel in ieder opzicht a.u.b.

Dat nalaten, is de enige oorzaak achter de huidige chaos en spanningen binnen onze maatschappij. Niemand kan (in hun ogen zwaar) asociale mensen respecteren, ook niet als hun daden op culture basis zijn en het in die cultuur helemaal niet asociaal is.
Ik zie de noodzaak niet waarom ik Marokkanen harder zou moeten aanpakken dat Chinezen of Nederlanders. Als men zich aan de wet houdt, worden ze niet aangepakt, dat is dan niet nodig. Aangezien Nederlanders en Chinezen zich wat meer aan de wet houden dan Marrokkanen, wordt die laatste groep dus automatisch harder aangepakt (En hou je de regels in de wet voor iedereen gelijk, pak je ook gelijk de slechte elementen tussen de Nederlanders en de Chinezen aan, want die zijn er natuurlijk ook wel)

Dus een strenger en harder criminaliteitsbeleid is in mijn ogen de oplossing voor de stijgende criminaliteit onder de allochtone bevolking. De noodzaak voor discriminatie daarin is niet aanwezig.
pi_18922809
Zien dat mensen anders zijn en daar rekening mee houden is niet synoniem met discriminatie.
Één misdaad één strafmaat.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_18922876
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 08:38 schreef Mwanatabu het volgende:
Zien dat mensen anders zijn en daar rekening mee houden is niet synoniem met discriminatie.
Één misdaad één strafmaat.
Was dat maar waar!
Maar dan zijn ze zogenaamd de taal niet machtig, verkeerd begrepen, keertje sorry zeggen en de straf valt veel lager uit.
pi_18923154
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 08:44 schreef Mystic het volgende:

[..]

Was dat maar waar!
Maar dan zijn ze zogenaamd de taal niet machtig, verkeerd begrepen, keertje sorry zeggen en de straf valt veel lager uit.
En DAAR moeten we nu eens vanaf. Dat ze de taal niet machtig zijn, is hun eigen probleem. Je hoeft ze van mij niet te verplichten de taal te leren, maar ze mogen het ook niet als excuus aandragen.

Wie z'n billen brand, moet maar op de blaren zitten.
  donderdag 6 mei 2004 @ 09:19:14 #10
52589 sjun
uit solidariteit
pi_18923268
@Dhalsim:
Ik vind dat je je in deze draad nogal generaliserend uitlaat over Marokkanen. Toegegeven dat deze bevolkingsgroep relatief veel voorkomt in de misdaadcijfers. Echter niet iedere Marokkaan is per definitie een kansloze of een crimineel.

Misschien kun je wat aan je toonzetting doen om maatschappelijke misstanden zo benoemd te krijgen dat er niet direct een hele bevolkingsgroep mee veroordeeld wordt. 'Ze' zijn de klos. 'Ze' hebben het gedaan,..

Op de vraag waarom een deel van de Marokkaanse jeugd zich misdraagt zijn ook andere antwoorden mogelijk:
- Pa is mogelijk zijn trots, aanzien en gezag kwijtgeraakt omdat hij werkeloos in het theehuis zit.
- De tribale cultuur verbiedt ma corrigerend op te treden als zoonlief zich misdraagt.
- De slachtofferrol wordt door dit zich misdragende deel van de Marokkaanse jongeren met verve gespeeld waardoor ze makkelijk wegkomen met misdragingen.
Ik bedenk me maar even wat.

Het komt eigenlijk neer op gebrek aan grensstelling, gebrek aan correctie. Mogelijk zelfs gebrek aan aandacht door onverschilligheid.

Ik denk dat een en ander te herleiden is tot de multculturele utopie waardoor in de praktijk mensen langs elkaar heenleven. Omdat men maar moeilijk hoogte van de ander krijgt blijft soort soort zoeken. Naar mijn idee kent onze west-europese cultuur wat basiswaarden die gewoon uitgedragen en bewaakt kunnen worden. Wie hier wenst te leven onderschrijft die waarden, wie dat niet wenst krijgt problemen zonder verexcuserend gezeur over afkomst slechte jeugd of weet ik wat. Een mens is verantwoordelijk voor zijn of haar daden en kan daar gewoon op worden gecorrigeerd. Hufterig, zuigend en vervelend macho gedrag op straat leidt wat mij betreft consequent tot problemen voor de daders.

Een cultuur van wat niet gezien wordt kan door de beugel wordt wat mij betreft doorbroken en hetzelfde geldt voor mij voor culturen die ongelijkwaardigheid bevorderen. Verder kunnen mensen zich voor mij behoorlijk wat eigen-aardigheden veroorloven zonder dat daar moeilijk over gedaan hoeft te worden. We leven immers in een vrij land en dat houd ik graag zo.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  donderdag 6 mei 2004 @ 09:29:42 #11
21157 sioux_
lost in space
pi_18923441
ik ben het er niet mee eens

ik zie de paradox niet. juist als je mensen gelijk behandeld (evenveel belasting laat betalen, even hard bekeurd bij door rood licht rijden, even lang laat wachten op een donor-orgaan) is er geen sprake van racisme.

dat het in een multiculturele samenleving betekend dat mensen uit andere culturen zich moeten aanpassen aan de nederlandse is niet meer dan normaal. wij nederlanders moeten ons ook aanpassen aan zaken waar we het soms misschien niet mee eens zijn. dat is geen racisme.
  donderdag 6 mei 2004 @ 11:31:39 #12
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_18926061
Kan iemand mij uitleggen wat we onder een multiculturele maatschappij verstaan?

Zoiets bestaat namelijk niet.
&lt;signature here&gt;.
pi_18926340
marokkanen zijn niet crimineler... het percentage criminaliteit is hoger. dat zijn twee heel verschillende dingen. als een marokkaanse vriendin op mijn schouder ligt te huilen omdat ze haar verdachten van winkeldiefstal, alle marokkanen criminelen noemden, dat ik de enige ben die "anders" is... dan snap ik best dat veel marokkanen boos zijn op onze samenleving, zich er geen deel van uit voelen maken. Wie zich geen onderdeel voelt van de maatschappij, heeft ook niet de neiging er positief aan bij te dragen...

resultaat: een vicieuze cirkel
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  donderdag 6 mei 2004 @ 11:41:17 #14
52589 sjun
uit solidariteit
pi_18926377
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 11:31 schreef ExTec het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat we onder een multiculturele maatschappij verstaan?

Zoiets bestaat namelijk niet.
Niet iedereen is bekend met het woord multi-etnisch.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_18926909
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 11:31 schreef ExTec het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat we onder een multiculturele maatschappij verstaan?

Zoiets bestaat namelijk niet.
Een multiculturele maatschappij is een maatschappij waarin mensen met verschillende culturen en achtergronden vreedzaam en verdraagzaam samenleven, met respect en openheid voor elkaars cultuur.

Het bestaat niet omdat Nederlanders zich afzetten tegen andere culturen en protectionistische maatregelen neemt om invloeden van andere culturen tegen te werken en omdat andere hier aanwezige culturen denken dat hun cultuur boven andere culturen staat en ze daarom maar alles kunnen doen, wat zelfs hun eigen cultuur verbied.
  donderdag 6 mei 2004 @ 12:16:50 #16
52589 sjun
uit solidariteit
pi_18927339
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 11:59 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Een multiculturele maatschappij is een maatschappij waarin mensen met verschillende culturen en achtergronden vreedzaam en verdraagzaam samenleven, met respect en openheid voor elkaars cultuur.

Het bestaat niet omdat Nederlanders zich afzetten tegen andere culturen en protectionistische maatregelen neemt om invloeden van andere culturen tegen te werken en omdat andere hier aanwezige culturen denken dat hun cultuur boven andere culturen staat en ze daarom maar alles kunnen doen, wat zelfs hun eigen cultuur verbied.
Welke cultuur stelt dan de wet?
Wat te doen met de positie van de vrouw en hoe deze intercultureel te waarborgen? Of gelden er verschillende vrijheden voor individuen afkomstig uit verschillende culuren?
Wordt eerwraak gepleegd door mensen uit verschillende culturen dan verschillend bestraft?

Bepalen je culturele wortels de strafmaat voor gelijksoortige vergrijpen? Leg me eens uit hoe jij dit ziet?

Naar mijn idee leven we in een multi-etnische samenleving waarin monocultureel de wet gesteld is. Immers de grondwet geldt voor alle ingezetenen. Justitie streeft ernaar iedereen gelijk te beoordelen volgens die ene wet. Dat mensen binnnenshuis en op feestjes voor wat eigen tradities en rituelen (binnen de nederlandse wet) de ruimte gunnen vind ik wat heel anders dan te stellen dat we in een multiculturele samenleving leven of daarnaar zouden moeten streven.

Hoe zie jij dat?
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  donderdag 6 mei 2004 @ 12:30:13 #17
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_18927740
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 11:59 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Een multiculturele maatschappij is een maatschappij waarin mensen met verschillende culturen en achtergronden vreedzaam en verdraagzaam samenleven, met respect en openheid voor elkaars cultuur.
Dit vind ik tot op heden een van de meest steekhoudende definities, waarvoor hulde.
quote:
Het bestaat niet omdat Nederlanders zich afzetten tegen andere culturen en protectionistische maatregelen neemt om invloeden van andere culturen tegen te werken....
Kun je hier concrete voorbeelden van geven?

Ik ben het niet met je eens namelijk.

Waar nederlanders zich over het algemeen tegen verzetten, zijn de kwalijke aspecten van andere culturen. Zoals islamieten vrouwen dus soms behandelen.

En waar in sommigen wijken nederlandse meisjes maar naar de grond kijken als er antiliaan langsloopt, want als ze em aankijken wordt'ie boos, want hij krijgt geen 'respect'

Culturele aspecten die niet haaks op die van ons staan, daar verzetten NL'ers zich niet tegen.
quote:
en omdat andere hier aanwezige culturen denken dat hun cultuur boven andere culturen staat en ze daarom maar alles kunnen doen, wat zelfs hun eigen cultuur verbied.
Very true.
&lt;signature here&gt;.
  donderdag 6 mei 2004 @ 12:36:10 #18
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_18927893
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 13:57 schreef Dhalsim het volgende:
Het feit dat het over verschillende culturen gaat, geeft dus al aan dat er een onderscheid bestaat tussen die culturen. Wat is een ander woord voor onderscheid? Juist...discriminatie.
niet mee eens...

Er is altijd verschil of onderscheid tussen verschillende culturen. Onderscheid betekent niet per definitie discriminatie. Discriminatie is feitelijk een verzamelwoord voor al het gezeik wat mensen wel en niet kunnen waarderen aan andere mensen, en dat op een minachtende manier uiten.
Een stad is slechts een bos met her en der wat huizen en wat apen
pi_18928526
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 12:16 schreef sjun het volgende:


Welke cultuur stelt dan de wet?
We leven in een democratie, dus de cultuur waarvan de meerderheid deel uitmaakt, waarbij wel gesteld moet worden dat deze cultuur andere culturen met respect en openheid moet behandelen.
quote:
Wat te doen met de positie van de vrouw en hoe deze intercultureel te waarborgen? Of gelden er verschillende vrijheden voor individuen afkomstig uit verschillende culuren?
Net zoals culturen met respect en openheid dienen te worden behandeld, zo dienen man en vrouw met respect en openheid te worden behandeld. Willen vrouwen zich onderdanig aan de man gedragen, dan prima, moeten ze zelf weten. Willen ze dit niet, dient die andere cultuur ook die vrouwen met respect te behandelen. (Openheid en respect van beide kanten, he? Daar hebben we het over) Doen ze dat niet, overtreden ze de wet, niet alleen van onze cultuur, maar ook van hun eigen.
quote:
Wordt eerwraak gepleegd door mensen uit verschillende culturen dan verschillend bestraft?
Eerwraak (En dan hou ik het erop dat je bedoeld bloedwraak, moord, etc) is tegen de wet en wordt voor iedereen uit elke cultuur gelijk bestraft. Eerwraak is juist het voorbeeld van mensen die geen respect tonen voor anderen.
quote:
Bepalen je culturele wortels de strafmaat voor gelijksoortige vergrijpen? Leg me eens uit hoe jij dit ziet?
Nee, de wet bepaald de strafmaat en de wet wordt samengesteld door onze democratisch gekozen regering. Deze wet geldt voor iedereen, ongeacht culturele achtergrond.
quote:
Naar mijn idee leven we in een multi-etnische samenleving waarin monocultureel de wet gesteld is. Immers de grondwet geldt voor alle ingezetenen. Justitie streeft ernaar iedereen gelijk te beoordelen volgens die ene wet. Dat mensen binnnenshuis en op feestjes voor wat eigen tradities en rituelen (binnen de nederlandse wet) de ruimte gunnen vind ik wat heel anders dan te stellen dat we in een multiculturele samenleving leven of daarnaar zouden moeten streven.

Hoe zie jij dat?
De Nederlandse wet geldt inderdaad voor iedereen en dat moeten we vooral zo houden. Mensen anders behandelen vanwege hun cultuur is iets wat we nooit moeten willen. Iedereen, van elke cultuur, kan invloed op die wetten uitoefenen, maar aangezien we in een democratie leven en op dit moment meer dan de helft van de bevolking de Nederlandse cultuur aanhangt, maakt deze cultuur de dienst uit.

Echter, zolang alle culturen elkaar zouden respecteren en met openheid behandelen, is dit geen probleem.
pi_18928762
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 12:30 schreef ExTec het volgende:

Kun je hier concrete voorbeelden van geven?

Ik ben het niet met je eens namelijk.

Waar nederlanders zich over het algemeen tegen verzetten, zijn de kwalijke aspecten van andere culturen. Zoals islamieten vrouwen dus soms behandelen.

En waar in sommigen wijken nederlandse meisjes maar naar de grond kijken als er antiliaan langsloopt, want als ze em aankijken wordt'ie boos, want hij krijgt geen 'respect'

Culturele aspecten die niet haaks op die van ons staan, daar verzetten NL'ers zich niet tegen.
Natuurlijk. De recente leeftijdsgrensverhoging en inkomstengrensverhoging voor Nederlandse partners van immigranten is het duidelijkste voorbeeld van protectionistisch gedrag. Dit doet Nederland niet om buitenlandse meisjes te beschermen, maar om andere culturen te weren.

Wil je dat vrouwen door allochtonen beter worden behandeld? Zorg dan dat de inburgering daarop wordt afgestemd. Maak een inburgeringsprogramma voor die bruiden die ze voorbereid op een respectvol en vrij bestaan in de Nederlandse samenleving en leer ze dat onderdrukt worden niet normaal is. Ze puur buiten de deur houden lost het probleem natuurlijk niet op.

Zo'n Antilliaan die jij omschrijft kan boos worden wat ie wil, maar als hij dat meisje ook maar iets aandoet, moet hij gewoon kei en keihard worden aangepakt. Respect komt van twee kanten.

Ook culturele aspecten die haaks op die van ons staan, moeten door ons worden gerespecteerd, zolang deze maar niet de, democratisch gekozen, wetten overtreden.
  donderdag 6 mei 2004 @ 13:48:49 #21
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_18929522
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 13:12 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Natuurlijk. De recente leeftijdsgrensverhoging en inkomstengrensverhoging voor Nederlandse partners van immigranten is het duidelijkste voorbeeld van protectionistisch gedrag. Dit doet Nederland niet om buitenlandse meisjes te beschermen, maar om andere culturen te weren.
Nee, geen van 2: dit doen we om economisch kanslozen te weren, niet omdat "we protectionistisch zijn en andere culturen weren".
quote:
Wil je dat vrouwen door allochtonen beter worden behandeld? Zorg dan dat de inburgering daarop wordt afgestemd. Maak een inburgeringsprogramma voor die bruiden die ze voorbereid op een respectvol en vrij bestaan in de Nederlandse samenleving en leer ze dat onderdrukt worden niet normaal is. Ze puur buiten de deur houden lost het probleem natuurlijk niet op.
Nogal een naive benadering.

Ten eerste ben ik van mening dat iemand die naar dit land komt, zich wel mag verdiepen in hun wij de boel hier bestieren; dus zich zelf orienteren.

De vlieger "ja, maar onze overheid heeft niet verteld dat wij gelijkheid man/vrouw hebben, dus ze konden het niet weten" gaat wat mij betreft dus niet op.

Stukje zelfredzaamheid, eigen verantwordelijkheid, ipv altijd van vadertje staat actie te verwachten mag best.

Ten tweede ga je eraan voorbij dat de man, uit die nogal achterlopende cultuur nogal veel te verliezen heeft.

Om dezelfde reden dat menig islamiet in NL maar een hoofddoekje uit land van herkomst haalt, die houd tenminste haar bek nog, en laat zich in de keuken wegstoppen.

En dan koester jij de illusie dat als de overheid een 'inburgeringscursus' realiseerd, dat dat allemaal ineens goed komt?
quote:
Zo'n Antilliaan die jij omschrijft kan boos worden wat ie wil, maar als hij dat meisje ook maar iets aandoet, moet hij gewoon kei en keihard worden aangepakt. Respect komt van twee kanten.
De realiteit dicteert, dat dit in de bijlmer aan de orde van de dag is, en de spreekwoordelijke antiliaan niet aangepakt wordt.

En respect komt over het algemeen van 2 kanten, maar wat heeft dat hier mee te maken?
quote:
Ook culturele aspecten die haaks op die van ons staan, moeten door ons worden gerespecteerd, zolang deze maar niet de, democratisch gekozen, wetten overtreden.
Maar juist diegene die haaks op die van ons staan, zijn ook tegen de wet. Denk hierbij aan het discriminatoire karakter van ongelijkheid man/vrouw, behandeling van homo's etc.

Misschien heb ik het mis; ken jij voor de rest culturele uitingen, waar wij aanstoot aan nemen, die niet verboden zijn?
&lt;signature here&gt;.
pi_18929686
volgens mij wordt hier cultuur en religie door elkaar gehaald. Homofoob en vrouwenhaat lijkt me niet iets cultureels, is echter aangestuurd door interpretatie van een historisch achterhaald geloofsboek. Gebeurt ook in andere religies, zelf hier in Nederland bij die streng gereformeerden, maar daar hoor je nooit iets over...
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  donderdag 6 mei 2004 @ 14:00:14 #23
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_18929846
quote:
volgens mij wordt hier cultuur en religie door elkaar gehaald.
Dat klopt, want die 2 zijn ook niet los te koppelen.

Nogal logisch hey?

Hoop ongelovigen vieren ook kerst, een feest dat het christendom zich eigen heeft gemaakt, maar niet omdat ze gelovig zijn, maar omdat ze zo nu eenmaal opgevoed zijn.

Da's dus een voorbeeld van een geloofsaspect dat gemeengoed is geworden in de west europese cultuur.

Homofoob en vrouwenhaat is niet iets cultureels, hoe wilde je het dan noemen?

T'is per definitie iets cultureels; daar cultuur is gedefinieerd als alles wat niet natuur is.
&lt;signature here&gt;.
pi_18930187
ik ken zoveel nederlanders die homofoob zijn (zo'n beetje alle nederlandse mannen die zich erg hetero noemen), daarmee hebben we nog geen homofobe cultuur.

of cultuur en religie wel of niet los te koppelen zijn verschilt volgens mij erg per natie. er zijn veel naties die meerdere culturen hebben. ik kom uit brabant, en daar is katholicisme de meest dominante religie. vind je ook wel terug in cultuur, maar veel aspecten ook weer niet. het is niet voor niks dat de kerken leeg zijn hier...

zoals je al zegt: een geloofsaspect dat gemeengoed is GEWORDEN, dat was het dus eerst niet, wat al impliceert dat, ookal hangen ze samen, cultuur en religie niet gelijk zijn aan elkaar.

ik heb nergens beweerd dat ze niet samenhangen, alleen het zijn wel verschillende dingen, aangezien niet iedere cultuur religie hetzelfde opvat. Ik woon liever in turkije dan in saudie arabie. en dat komt niet door de religie, maar door de cultuur...
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_18930848
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 13:48 schreef ExTec het volgende:


Nee, geen van 2: dit doen we om economisch kanslozen te weren, niet omdat "we protectionistisch zijn en andere culturen weren".
Geloof je het zelf? Mja, misschien moet je eerst wat first hand experience hebben....ok, ik heb dat toevallig. Toen ik mijn buitenlandse vrouw leerde kennen, was ik HBO student met prachtig toekomstperspectief, zo kansrijk als maar zijn kan. Mijn vrouw is Canadese, met een afgeronde universitaire opleiding en drietalig (Frans, Engels, Nederlands)

Toendertijd verdiende ik als student natuurlijk geen drol. Onder de huidige regels moet ik meer dan 120% van het minimumloon gaan verdienen, wil ik haar hier naar toe kunnen halen en dan ook nog eens ouder zijn dan 21 jaar. Ik was gelukkig al ouder en ja, ik ben inderdaad gaan werken, full time, iets wat m'n studie niet ten goede kwam.

Dus dat die regels gesteld worden om kansarmen te weren is bullshit. Kansrijken worden erdoor buiten gehouden of wordt kansen ontnomen, terwijl kansarmen gewoon de illigaliteit induiken. Ze hebben toch niets te verliezen!
quote:
Nogal een naive benadering.

Ten eerste ben ik van mening dat iemand die naar dit land komt, zich wel mag verdiepen in hun wij de boel hier bestieren; dus zich zelf orienteren.

De vlieger "ja, maar onze overheid heeft niet verteld dat wij gelijkheid man/vrouw hebben, dus ze konden het niet weten" gaat wat mij betreft dus niet op.

Stukje zelfredzaamheid, eigen verantwordelijkheid, ipv altijd van vadertje staat actie te verwachten mag best.

Ten tweede ga je eraan voorbij dat de man, uit die nogal achterlopende cultuur nogal veel te verliezen heeft.

Om dezelfde reden dat menig islamiet in NL maar een hoofddoekje uit land van herkomst haalt, die houd tenminste haar bek nog, en laat zich in de keuken wegstoppen.

En dan koester jij de illusie dat als de overheid een 'inburgeringscursus' realiseerd, dat dat allemaal ineens goed komt?
Ik koester geen illusies, ik koester alleen maar hoop.

Die kansarme bruidjes waar jij het over hebt, die haar bek houd en zich in een keuken laat wegstoppen, die moet vadertje staat helpen, ja. Aangezien jij, ik en haar eigen man dat niet doen. Daarnaast ga jij aan het feit voorbij dat die bruidjes geen kans hebben zich in onze samenleving te verdiepen. Ze worden moedwillig dom gehouden door hun eigen man. Jij verwacht van kansarme migranten die nauwelijks kunnen lezen en schrijven en nooit op eigen benen hebben gestaan, zelfredzaamheid, verantwoordelijkheidsgevoel en dat ze zichzelf maar moeten aanpassen en integreren?

Koester jij werkelijk die illusie? Kansrijke migranten redden zich wel, maar deze kansarmen hebben gewoon hulp nodig.
quote:
De realiteit dicteert, dat dit in de bijlmer aan de orde van de dag is, en de spreekwoordelijke antiliaan niet aangepakt wordt.
En DAT moet dus veranderen! Aanpakken die gozer! Ik kan wel wat leuke dingetjes verzinnen!
quote:
En respect komt over het algemeen van 2 kanten, maar wat heeft dat hier mee te maken?


Precies zoals ik zeg. Migranten verwachten van ons dat wij ze respecteren, dat verwacht ik dus ook andersom. Ze mogen van mij best hun cultuur uitdragen, zolang dat binnen de wet valt.
quote:
Maar juist diegene die haaks op die van ons staan, zijn ook tegen de wet. Denk hierbij aan het discriminatoire karakter van ongelijkheid man/vrouw, behandeling van homo's etc.

Misschien heb ik het mis; ken jij voor de rest culturele uitingen, waar wij aanstoot aan nemen, die niet verboden zijn?
Degene die tegen de wet zijn, moeten worden aangepakt, simpel.

Andere culturele uitingen waar wij aanstoot aan nemen? Ja hoor. Ik ken mensen genoeg die zich doodergeren aan een Moskee op de hoek of islamitische liederen die door de lucht schallen of Nederlanders die zich ergeren omdat buitenlanders in hun eigen taal met elkaar aan het praten zijn, etc etc.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')