In de Telegraaf van vandaag staat weer een artikel wat betreft de opmars van huidverzorging voor de heren.
quote:
COSMETICAPRODUCTEN voor mannen rukken op. Waren voorheen in de parfumerie enkele schapjes ingeruimd voor een paar herenartikelen, nu staan er heel veel tubes, flacons, spuitbussen en flesjes. En dan gaat het echt niet alleen om eau de toilette en scheerspullen. Datzelfde zien we terug bij de drogisterij en de supermarkt. Nam de man vroeger nog wel genoegen met een lik crème uit de pot van zijn vrouw of met de flacon gezinsshampoo, nu wil hij zijn eigen producten en daar stelt hij eisen aan.
Vroeger pikte hij spulletjes van haar, nu wil hij eígen cosmetica
MAN WIL OOK 'verwend' WORDEN!
AMSTERDAM – In de zeer concurrerende wereld van schoonheid is de strijd losgebarsten om de gunsten van de man. Gezien de niet aflatende stroom van herenartikelen verwachten de cosmeticafabrikanten heel wat van zijn ijdelheid en zijn groeiende belangstelling voor beautyproducten. Ongelijk hebben ze niet.
De cijfers op het gebied van gezichtsverzorgingsproducten voor mannen zijn, zo blijkt uit het jaarverslag 2003 van de Nederlandse Cosmetica Vereniging, verdubbeld. Voor mannenshampoos zie je hetzelfde beeld. Het is een cosmeticasegment met groeipotentie. Mannen willen spullen voor zichzelf. Niet alleen verschilt hun huid aanzienlijk van die van de vrouw, ze willen producten die er stoer uitzien, gemakkelijk in het gebruik zijn en die mannelijk ruiken. Eau de toilette voor mannen kan zich ook nog steeds verheugen in een stijgende interesse en ook in traditionele mannenproducten zoals scheerzeep en deodorant zit een toename in de omzet.
Cosmeticafirma’s weten dat allang. Biotherm Homme, marktleider in Nederland, kwam hier 25 jaar geleden met drie scheerartikelen en drie huidverzorgingsproducten op de markt. "Er was destijds al vraag naar specifieke mannencrèmes, maar de laatste jaren is dit in een stroomversnelling geraakt. Nu zijn er 31 referenties", aldus Tamar Mulder, pr-medewerkster van Biotherm.
Eerst was het alleen de glamourhomo die prijs stelde op een verzorgd uiterlijk, maar de heteroman volgde betrekkelijk snel. De producten worden steeds specifieker. Er zijn crèmes die zich richten op het wegsmeren van zwembandjes en wallen, voor vochtherstel van de kantoorhuid, om de huid weer op peil te brengen na een nachtje doorzakken, zelfbruiners en lippenbalsems. Net toegevoegd aan het assortiment van Biotherm Homme zijn Age Fitness Yeux op basis van zuiver olijfblad en een serie antiperspirants en deodorants onder de naam Day Control.
Het merk Clarins volgde het voorbeeld van Biotherm pas anderhalf jaar geleden met een complete serie voor de mannenhuid.
Rimpels
Ook hier nieuwe producten zoals een handcrème en Total Wrinkle Control, een emulsie voor de dag waarop de man ontdekt dat hij er niet meer zo rimpelloos uitziet als voorheen.
Aramis, dat ook al een lange tijd meedraait op de Nederlandse markt, heeft net in de serie Lab Series for Men Day Rescue Total Face Therapy SPF 15 gelanceerd. Dit product beschermt tegen de zon, vervuiling en vrije radicalen en hydrateert tegelijkertijd. "Na de eerste kop koffie, een douche en een beetje Day Rescue kan elke man de wereld aan", meent Matt Teri, vice-president Aramis productontwikkeling.
Inmiddels is het druk geworden in de herencosmetica. Zo zijn er onder meer Vichy Homme, Lancôme Homme, Shiseido Men, Decléor Skincare for Men, Zihr en Nickel die met de reeds genoemde merken strijden om de gunst van de man. Jean Paul Gaultier verraste met zijn makeuplijn voor mannen. Tot nu toe behoren de Bronzing Powder en het kohlpotlood tot de toppers uit de 13-delige serie. "Denk maar niet dat al deze merken de business betreden als ze geen groeimogelijkheden zien", aldus Mary John Baumann, executive director bij Aramis, onderdeel van de Estée Lauder Group.
In de supermarkt en drogisterij is de opmars van mannenproducten eveneens duidelijk te merken. Etos bracht vorig jaar al een hele complete mannenlijn op de markt. Sanex volgde dit voorjaar met Sanex for Men. Nivea heeft al sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw op dit gebied een stevige greep op de markt. Beiersdorf, waartoe Nivea behoort, spreekt van een omzetstijging van 127 procent. Er was al een Nivea for Men-lijn voor de droge en normale huid, nu is er een voor de vette mannenhuid: Men Anti Shin. Daarnaast is de Men Sensitive Face Care voor de gevoelige huid op de markt gekomen en omdat mannen van scrubben houden, introduceert Men Face Scrub. Om die introductie te vieren, deed Iris Nowachi van het Duitse marketingbureau H.T.P. een onderzoek welke mannen nu precies geïnteresseerd zijn in huidverzorging.
Vrije man
Ze ontdekte drie soorten mannen die wel in zijn voor een eigen schoonheidsritueel. De eerste is 'de vrije man’. Mannelijk maar met een aantal vrouwelijke eigenschappen. Hij is geïntreseerd in goede cosmeticaproducten en staat open voor een make-upadvies. David Beckham, Johnny Depp en Robbie Williams behoren tot deze groep.
Brad Pitt, Mick Jagger en George zijn voorbeelden van de moderne 'Peter Pan' en behoren ze tot groep twee. Deze man weigert op te groeien, al is hij de vijftig gepasseerd. Hij houdt van innovatieve, gekke producten, wil graag dingen uitproberen en is niet merkentrouw.
En dan is er nog 'de oude held'. Volgens de onderzoekster de slimste. Ook is hij moedig en sterk, maar tamelijk traditioneel ingesteld. Persoonlijke verzorgingsproducten vindt hij niet belangrijk, maar hij gebruikt ze wel onder het motto 'noodzakelijk voor het onderhoud'. Hij gaat voor hoge kwaliteit en efficiënte producten. Viggo Mortensen (Aragorn in Lord of the Rings) en Edward Burns zijn voorbeelden.
Ondertussen lanceert het ene parfumhuis na het ander modelabel nieuwe geuren of zomerse varianten van al bestaande eau de toilette. Kortom: de man, of hij nu een vrije man, een Peter Pan of een oude held is, heeft keus gekregen.
.