abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 3 augustus 2001 @ 19:13:21 #1
1234 HiZ
Istanbullu
pi_1327112
Ik wil volgende week een dagje naar Brussel gaan, op dinsdag meer precies. Nog tips over wat ik niet zou mogen missen naast het koninklijk paleis? Oh ja, hoe zit het met parkeren in Brussel deze maand?
  vrijdag 3 augustus 2001 @ 20:19:33 #2
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_1327509
Ja de terrasjes met een beetje mooi weer zijn die echt geweldig en dan vooral de halve liter glazen bier.

Maar goed je hebt er manneke pis natuurlijk, het markt plein(zou neit weten hoe het heet), daar zitten veel terrasjes en een brouwerij museum geloof ik. Er is ook ng een museum met moderne kunst geloof ik en een strip museum. natuurlijk kan je ook nog een theater voorstelling bezoeken.

En als je een beetje buiten brussel gaat is er nog een museum over afrika, waar ze bezig zijn met het restauren van een opgezette olifant.


En natuurlijk ook nog de slag bij nieuwpoort(?), grote heuvel met een leeuw erop en bijpassend museum.

Maar goed we zijn dan ook 3 dagen daar geweest, maar er is iig meer dan genoeg te doen.

pi_1329547
Brussel is ook een mekka voor wat betrreft Art Nouveau. Het huis van Victor Horta valt te bezoeken, en het al genoemde stripmuseum zetelt ook in een pand van zijn hand.

Als het je interesseert kan ik er nog wel wat dieper op ingaan, maar dan met ik wat dingen opzoeken (tis alweer even geleden dat ik er was).

  FOK!fossiel zaterdag 4 augustus 2001 @ 23:15:15 #4
1455 Keroppi
kool kikker
pi_1334532
In het gedeelte van brussel waar wij zaten was geen pinautomaat te bekennen!

In welke eeuw leven ze daar?

Chick on a mission
  maandag 6 augustus 2001 @ 22:36:18 #5
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_1351431
quote:
Op zaterdag 04 augustus 2001 23:15 schreef Keroppi het volgende:
In het gedeelte van brussel waar wij zaten was geen pinautomaat te bekennen!

In welke eeuw leven ze daar?


Ehm goed zoeken, ze zijn er wel. Maar het meerendeel kan je niet bij pinnen of het mag niet van de bank of de automaat is leeg of ze zijn kapot.

Na 2 uur zeken vonden we er een, sindsdien aanbidden wij de fortis.

pi_1364333
Horen we nog wat je nou uiteindelijk gedaan hebt en hoe het geweest is afgelopen dinsdag?
  maandag 14 januari 2002 @ 14:54:36 #7
8254 ExtReMisT
Extreem lief :)
pi_2811252
Je moet in ieder geval even naar de Grote Markt. Daar heb je ook leuke smalle straatjes met visrestaurantjes en manneke pis en janneke pis in de buurt.

Als je wil winkelen kan je het beste naar de Nieuwstraat gaan (City 2).

Als je erg veel tijd hebt kan je ook nog even naar het bruparck gaan. Daar staat het Atomium (zonde van je geld om van binnen te zien) en het mooiste en grootste bioscoop complex van Europa (kinepolis).

Verder is er in Brussel veel te vinden aan kunst en architectuur.
En als je van Art Nouveau houdt dan kan je nog even langs het Horta museum zoals mijn voorganger al zei.

Het Afrika museum in Tervuren is ook wel mooi. Vooral de tuin eromheen is de moeite waard maar dan moet het wel mooi weer zijn.

Oh, ik zat niet goed naar de datum te kijken...
Nou ja, voor de mensen die nog een keer willen gaan dan maar...
(waarom worden oude topics ook niet gesloten?)

Kleine muisjes hebben kleine wensjes... Beschuitjes met gestampte mensjes...
pi_2880049
Mijn vriendin en ik willen ook tzt een weekendje Brussel doen. Heeft iemand ook tips mbt nightlife, no-go areas en misschien een goede restauranttip (of anders een tip over een goed gidsboekje?)

Alvast bedankt voor de moeite.

Voor ¤ 50,-- per jaar (fiscaal aftrekbaar) kunt u Vriend van CIDI worden.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 4 november 2002 @ 13:16:31 #9
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_6616830
Schopje:

Ik zit volgende week in Brussel... Als men nog tips heeft hou ik me aanbevolen.

Iemand bekend met Hotel Manhatan of Hotel De Fierlant?

[Dit bericht is gewijzigd door Doc op 04-11-2002 13:41]

OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_6617825
quote:
ART NOUVEAU IN BRUSSEL, STIJLVOL WONEN

Met de bouw van het Tassel hotel, in 1893, in Brussel kondigde Victor Horta zich aan als voorloper van de art nouveau in de architectuur.
De term werd uitgevonden door het Belgische tijdschrift "L'art Moderne" (1881), en verspreid door Samuel Bing, een Franse verzamelaar die in Parijs een winkel opende onder de naam "L'Art Nouveau". Deze avant-gardistische kunststroming, die zich zowel naar de architectuur als sierkunst vertaalde, verbreidde zich in heel Europa, in de Verenigde Staten en zelfs in China. Architecten, binnenhuisinrichters, meubelmakers en juweliers verwierpen het verstarde classicisme en de overheersende nostalgische vormen en wilden het "Mooie" meer tot uitdrukking brengen. De gebruikte technieken en materialen waren echter te duur om het grote publiek aan te spreken. Ook de bourgeoisie was niet voor de nieuwigheid te winnen.

Na de roemrijke jaren 1900 verdween deze contradictorische kunstrichting om na de Eerste Wereldoorlog, in 1925, plaats te maken voor de art deco.

Het huis: een meesterwerk op zich
De art nouveau legde de klassieke regels naast zich neer en verzette zich tegen de industriële vooruitgang en haar banale vormen. Het huis vormde voortaan één geheel: de voorgevel was minstens even belangrijk als de binnendecoratie. Victor Horta, de vader van de art nouveau, nam enkel projecten aan waar hij volledig voor mocht instaan, van het grondplan tot de kleinste decoratie... het was te nemen of te laten! In deze revolutie stond het licht centraal: via een glasraam, dat was aangebracht boven een centrale trap, kon het licht overvloedig naar binnen schijnen. De woonkamers zijn ruim en gezellig door het speciale lichteffect. Ook al verwierp de art nouveau de filosofie van de industriële revolutie, maakte hij evenwel gebruik van seriematerialen. Metaal -dat oorspronkelijk bedoeld was voor industriegebouwen- raakte stilaan ingeburgerd in de privé-woning: ijzer voor de balkons en zuilen aan de gevels, in combinatie met glas en steen. Voor de binneninrichting koos de stilist brons, staal of gietijzer waarmee hij voluten en franjes vervaardigde, die de meubels in een edele houtsoort sierden. Een andere nieuwigheid in de vormgeving was de nabootsing van de natuur door middel van vlotte lijnen, krommingen en arabesken, als reactie op de "neoclassicistische platvloersheid". Deze extravagantie werd echter niet overal met lof onthaald. De art nouveau werd zelfs door sommige bestempeld als "epileptische macaroni".

Er was eens in Brussel...
Tussen 1890 en 1910 werd 5% van de huizen in Brussel opgetrokken in art nouveau-stijl. De weinige die nog overeind staan, concentreren zich in het stadscentrum, in een omtrek die Brussel-stad, Etterbeek, Elsene en Sint-Gillis beslaat. Als voorsmaakje sommen we hieronder de mooiste voor u op.
Een werk van formaat is het huis van Victor Horta zelf, dat aan zijn ateliers grenst in de Amerikastraat 25, in Sint-Gillis. Een architecturaal pareltje dat is uitgegroeid tot een museum, dat alle dagen, van 14u tot 17u30, zijn deuren openstelt voor het publiek. De gotische inslag van het woongedeelte en de kleine zuil tussen de vensters getuigen van de invloed van Alphonse Balat op zijn leerling. Voor de rest is alles nieuw: Horta wist op een esthetische manier de metalen pinnen, die tot dan toe verborgen bleven, in het geheel te integreren en bracht arabesken in siersmeedijzer aan. Het vlindermotief op het tweede balkon werd later overgenomen in de sierspelden van juwelier Wolfers. De brievenbus toont nog maar eens hoe zijn zorg voor het esthetische tot in het extreme werd doorgedreven. In plaats van een horizontale positionering tegenover de deur, plaatste hij ze verticaal om het perspectief niet te breken. Fundamenteel in de gevel is de drang naar evenwicht en ritme. Het interieur verbaast door het oog voor detail, de schoonheid maar ook de functionaliteit: elke kamer heeft haar bestemming (keerzijde van de medaille: het meubilair is onveranderlijk). Opmerkelijk is de koepel in dubbelglas, bedoeld om het geluid van de regen te dempen.
Het Hankar (Defacqzstraat 71) huis springt in het oog door zijn graffiti, gebaseerd op het thema van dieren en planten, door de verscheidenheid van stenen in de gevel en door zijn ornamenten. Het bouwwerk is een mengeling van Romaanse (tweelingvensters) en gotische stijl. Het huis van de schilder Ciamberlani, iets verder in dezelfde straat op nr 48, is ook van Paul Hankar. Het valt op door de rondingen in de vensters. U vindt trouwens dezelfde ronding op de benedenverdieping van de aangrenzende woning, die eveneens voor een schilder door Hankar werd gerealiseerd, en aan het beroemde café Falstaff, Henri Mausstraat 17, in het centrum. Het huis, dat veel breder is dan de vorige, weet de diversiteit binnen de art nouveau meesterlijk te uiten. Zo staat de soberheid van zijn balkonnen in schril contrast met de verbeeldingskracht van Horta. Ook zijn graffiti zijn meer dan origineel te noemen (een opvallend staaltje van deze techniek is de gevel van het Cauchie-huis, in het Jubelpark).


Falstaff is erg mooi en de kersenvlaai schijnt beroemd te zijn.
pi_6621055
Brussel is een erg mooie stad, vind ik:

Enkele aanraders:

De Grote Markt
Place de Luxembourg
Koninklijk Paleis

En nog een paar leuke winkelstraatjes en een kathadraal waarvan ik niet op de naam kan komen

pi_6630814
Straatjes rondom de markt zeker doen voor de lekkere restaurantjes.
Heizel: Mini-Europe
Winkelen: Nieuwstraat
Musea
Wetstraat (alle ministeries)

-Gent is leuker-

Op zaterdag 23 november 2002 04:51 schreef Cynix ® het volgende:[br]***Non no rien a * chnagh'e!~~***
  dinsdag 5 november 2002 @ 18:19:47 #13
38887 Toeterdetoet
Wanneer wordt ik gebanned ?
pi_6641245
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2001 19:13 schreef HiZ het volgende:
Oh ja, hoe zit het met parkeren in Brussel deze maand?
Neem de trein die een keer puur gaat vanaf Amsterdam, Den Haag (5 over het hele uur vanaf Den Haag HS), of Rotterdam.
Ik ben een kloon van MaoTseTung. Vandaar die ondertitel.
pi_7934809
quote:
Op zondag 20 januari 2002 22:32 schreef Intel-lekt het volgende:
Mijn vriendin en ik willen ook tzt een weekendje Brussel doen. Heeft iemand ook tips mbt nightlife, no-go areas en misschien een goede restauranttip (of anders een tip over een goed gidsboekje?)

Alvast bedankt voor de moeite.


Nightlife: the fuse (www.fuse.be), Full Moon, Who's who, Magasin 4, La Démence, Le Belgica, .... http://home2.pi.be/pin06813/placetobe/barsdisco.htm
Brussels Nightlife: http://www.trabel.com/brussel/brussels-nightlife.htm
No-go areas: Anderlecht, Schaarbeek, 's nachts in de omgeving van de Muntschouwburg, 's nachts in de metro, 's nachts aan het noordstation, en vergeet je gsm niet...en cas d'urgence

Niet dat Brussel zo'n onveilige stad is hoor, maar je weet maar nooit.
Tip voor Nederlanders: Brussel is een grote stad. Dus niet wat men in Néderland een grote stad noemt. Brussel is de enige wereldstad van de benelux: grote oppervlakte, verschillende talen, verschillende culturen, chinese wijken, afrikaanse wijken, Belgische wijken (jawel!), ...
Brussel is nà Washington de grootste diplomatenstad van de wereld. Elk land ter wereld heeft z'n vertegenwoordigers in Brussel (ambassades, EU-ambtenaren, NAVO-hoofdkwartier,...)

Ik hoor soms van Nederlanders dat ze in Brussel zijn gaan stappen en "dat er niks te zien was"... Tja, je moet natuurlijk wél de uitgaansbuurten kénnen. Rond de Grote markt of aan het Noordstation zal je bijvoorbeeld 's avonds niet veel zien...

Veel plezier.

pi_7945179
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 18:17 schreef Frederic het volgende:
Ik hoor soms van Nederlanders dat ze in Brussel zijn gaan stappen en "dat er niks te zien was"... Tja, je moet natuurlijk wél de uitgaansbuurten kénnen. Rond de Grote markt of aan het Noordstation zal je bijvoorbeeld 's avonds niet veel zien...
Toen ik een dagje in Brussel was vond ik het ook niet zo speciaal. Waar moet je dan wel zijn om uit te gaan? En hoe kom je daar?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_7948664
In de buurt van het atomium staat ook nog een thais (?) en een japans huis, ook overgebleven van de wereldtentoonstelling en heeeeel mooi om te zien, verder nou ja de grote markt en manneke pis etc.
pi_7956472
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 08:18 schreef YPPY het volgende:

[..]

Toen ik een dagje in Brussel was vond ik het ook niet zo speciaal. Waar moet je dan wel zijn om uit te gaan? En hoe kom je daar?


http://www.trabel.com/brussel/brussels-nightlife.htm

Je verplaatst je het best met de metro. Te voet is alles véél te ver.

Metro: http://www.stib.irisnet.be/NL/31000N.htm

pi_7956827
TIP: Breng ook eens een bezoekje aan de Kinepolis (Metro: Heizel), het is de eerste megabioscoop ter wereld mét IMAX-schermen en 29 zalen.

Kinepolis Brussel heeft ondertussen al meer dan 40.000.000 bezoekers over de vloer gehad!

www.kinepolis.be

pi_9237154
Is er wel eens iemand in het chocolade museum in Brussel geweest?
Zo ja: hoe was dat?
pi_9292917
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2001 23:15 schreef Keroppi het volgende:
In het gedeelte van brussel waar wij zaten was geen pinautomaat te bekennen!

In welke eeuw leven ze daar?


Dat vroeg ik me sowieso af, het ziet eruit als een bedorven stadje dat zichzelf niet meer heeft opgebouwd na een heftige oorlog.. en zielig..
pi_11224009
Bedorven stadje?Heb je amsterdam al eens gezien?
pi_12545036
Iemand nog tips die hierboven niet genoemd zijn?
House is a feeling. And if you don't feel it, it can't be house
Nu ook Zuid Afrika
pi_12546356
pinnen in de binnenstad is problematisch. neem genoeg geld mee
ik heb na lang zoeken het hoofdkantoor van fortis gevonden, waar welgeteld 1(!!!) pinautomaat was. ergens in een donker hoekje...

rare jongens die belgen...
de euronext is een mooi gebouw, en natuurlijk een bezoekje aan het europees parlement mag niet ontbreken

pi_12546554
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 11:50 schreef Calayuga het volgende:
pinnen in de binnenstad is problematisch. neem genoeg geld mee
ik heb na lang zoeken het hoofdkantoor van fortis gevonden, waar welgeteld 1(!!!) pinautomaat was. ergens in een donker hoekje...
waar zit dat hoofdkantoor? hoofdkantoor aan de rue royale 20 (zie www.fortis.be)
House is a feeling. And if you don't feel it, it can't be house
Nu ook Zuid Afrika
pi_12560668
Ik ben er ook pas geweest. Plenty pinautomaten gezien. Heb er slechts een geprobeerd want die spuugde gelijk de gewenste eurootjes. In winkels kon je trouwens ook gewoon pinnen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')