Met de bovengenoemde oplossing (zelfbouwbox met flitser en lamp) kun je bij je eerste sessie proefondervindelijk het ideale diafragma bepalen. Wanneer je je opstelling verandert zal dat diafragma niet veel meeveranderen.
Door in het begin vooral proefondervindelijk te werken leer je veel beter de boel in te schatten, daar haal je onnoemelijk veel voordeel mee wanneer eindelijk de flitslichtmeter en studioflitser hun intrede doen. Je leert dan namelijk eerst te beredeneren en dan pas te meten. Uiteindelijk gebruik je de lichtmeting alleen om te bevestigen wat je had beredeneerd, en de juiste (diafragma)getallen in te vullen.
Een goed investeringsplan voor de studio begint trouwens met een flitslichtmeter, dat ding gaat de functie van een extra oog voor je krijgen. De rest kun je allemaal voor weinig improviseren, een lichtmeter niet. Daarbij geldt dat de fraaiste studioflitsinstallatie volkomen waardeloos is zonder een goeie lichtmeter, en de nodige ervaring om er mee om te gaan. Laat dat dus je eerste grote aanschaf zijn.
Wat het voordeel is van een laag budget is dat je heel handig wordt in het werken met alles wat de bouwmarkt en papierindustrie hebben te bieden. Schermen waar je in de vakhandel honderden euro's voor betaalt kosten bij zelfbouw uiterst weinig.
Zelf ooit door een bevriende metaalbewerker een handig beugeltje laten maken waarin een reportageflitser, een spotlamp en een witte plu pastte. De witte plu kochten we voor een paar (toen nog) gulden, de fabricagekosten van de beugel waren nog geen tientje(toen nog guldens). Spotlamp, fitting, snoer en schakelaar kostten bij elkaar ongeveer hetzelfde.
Resultaat was een flitser waarmee het iets omslachtiger werken was dan met een monohead, maar de resultaten deden er niet voor onder. Totale kosten van het project: nog geen 30 gulden (exclusief de flitser, ik had al eerder een Sunpak 4205 voor een habbekrats op een beurs gekocht)
Helaas heb ik met bovengenoemd setje (ik had er twee) een andere starter gelukkig gemaakt toen ik zelf op monoheads overstapte. Het toont echter wel aan dat het allemaal heel best te improviseren valt.
Overigens is haast bij dit alles een slechte drijfveer. Creativiteit werkt veel beter
maar dat wist je al