abonnement Unibet Coolblue
pi_1312175
Ik heb nu nog niet zo gek lang Fender snaren op m'n electrisch gitaar zitten, maar ook deze beginnen weer roest (of wat het ook mag zijn) te vertonen. Dat komt eigenlijk alleen bij de dunne snaren (G,B,E) voor. Ze blinken niet meer en je kunt zelfs voelen dat er rommel op zit.

Hoe kan ik bij mijn volgende snaren voorkomen dat dit zo snel gebeurd? Toch niet steeds in de hoes stoppen hoop ik? Bij m'n akkoestisch gitaar heb ik daar geen last van.

Tevens wil ik nog wel wat dingen van de gitaarspelende FOKkers weten:

- om de hoeveel maanden wissel je van snaren
- hoeveel uur speel je in de week op je gitaar
- welk merk/type snaren
- evt gitaar
- meest gespeelde muziekstijl

Mijn info:
wissel : om de 3 maanden ongeveer
uren/w : 10
snaren : Fender nickelplated steel, super 250's, dikte 11/49
gitaar : Ibanez RG serie
muziek : voornamelijk metal, maar ook rustige cleanstukjes

'kBen erg benieuwd

  woensdag 1 augustus 2001 @ 17:47:04 #2
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_1312183
We hebben toevallig laatst een topic gehad over snaren uitkoken, maar dat lijkt me meer iets voor bassisten. Volgens mij komt het door zweet van je handen dat op de snaren blijft zitten na 't spelen. Ik heb er zelf ook erg veel last van, moet ik zeggen. Ik gebruik altijd Ernie Ball Super Slinky .009 voor m'n Fender Strat, maar ik koop ongeveer elke maand een nieuw setje.

Je gitaar afvegen met een doekje na het spelen gaat deze roest ook wel tegen, en er is ook speciaal schoonmaakmiddel in de gitaarzaak te koop.

[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr op 01-08-2001 17:52]

"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_1312201
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 17:47 schreef Zanderrr het volgende:
We hebben toevallig laatst een topic gehad over snaren uitkoken, maar dat lijkt me meer iets voor bassisten.
Das inderdaad meer voor bassisten, omdat het pas een beetje nut heeft bij de gewikkelde snaren (of hoe je dat ook noemt). Ik heb juist last van de dunne snaren

Toch alvast bedankt voor je info, ik zal eens in de winkel kijken of misschien kan ik wel ander (goedkoper?) spul gebruiken voor 't reinigen

pi_1312223
Euhmmm, nou dit zijn mijn antwoorden,

Kweenie om de hoeveel maanden...

gemiddeld 4 uur ofzo..

diversen..

Ibanez acoustisch en een Vantage(rotte)elektrische gitaar.
Hoe bevalt die RG je? want er stond een bijna nieuwe hier in de buurt te koop.

Van alles

"what good will it be for a man if he gains the whole world, yet forfeits his soul?" (matthew 16:26)
pi_1312257
Heb je wel eens andere snaren geprobeerd?
Het zou misschien wel kunnen verschillen. Zijn je handen wel altijd redelijk schoon als je gaat spelen?
Ik haal m'n gitaar trouwens gelijk uit m'n hoes/koffer als ik weer thuis ben nadat ik met m'n band heb geoefend. Als ik hem in m'n hoes of koffer laat, gaan de snaren sneller roesten.

Mijn info:
wissel: Elke maand
uren/w: 10
snaren: D'addario XL 0.10 (af en toe 0.09)
gitaar: Paul Reed Smith CE Bolt-On en een Squire Stratocaster Hank Marvin Sign.
muziek: Metal, Rock, Funk (af en toe)

My love for you is like a truck. Berserker! Would you like some making fuck? Berserker.
pi_1312268
Normaal heb je het meest last van de omwonden snaren die erg snel vies worden. Het vet wat aan je vingertoppen zit wrijf je middels het spelen in je snaren. Dit blijft lang zitten en slaat bruin uit. De snaren gaan hierdoor erg dof klinken.

Oplossingen: ALTIJD je handen wassen met zeep voordat je gaat spelen. Na het spelen je snaren afnemen met een speciale ontvetter (kan je in elke muziekzaak kopen).

Voor je informatie:

Wissel van snaren: Voor elk optreden
uren per week: 15-20 uur
snaren: D'adario .11 of .12
gitaren: Ibanez JEM 6 string custom
Ibanez JS custom
muziekstijl: voornamelijk metal, maar ook wel jazzy
stuff en blues. (neo)klassiek is ook cool

<<Hier kan uw advertentie staan>>
pi_1312339
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 17:57 schreef Jesusfreak het volgende:

Hoe bevalt die RG je? want er stond een bijna nieuwe hier in de buurt te koop.


Nou, ik ben voor een nieuwe gitaar op zoek gegaan, en de verkoper zei dat ik deze maar eens moest proberen. Ik vond hem eigenlijk niet eens mooi, maar toen ik erop gespeeld had moest ik hem hebben

Erg prettige hals en redelijke elementen. Alleen vind ik het vervangen van snaren nog steeds niet zo'n pretje en hebbik m'n tremelobar ge-"disabled" door er een stukje hout tussen te monteren binnen in de gitaar (had gelezen dat gitarist van Within Temptation dat heeft gedaan, dus dat moest ik ook proberen).

quote:
woensdag 01 augustus 2001 18:08 schreef Los_Bastardos het volgende:
Heb je wel eens andere snaren geprobeerd?
Jahoor, een paar goedkopere, maar dat was dus 10x niks.. Voornamelijk Gibson en Fender eigenlijk
quote:
woensdag 01 augustus 2001 18:12 schreef Plaguebearer het volgende:
Normaal heb je het meest last van de omwonden snaren die erg snel vies worden. Het vet wat aan je vingertoppen zit wrijf je middels het spelen in je snaren. Dit blijft lang zitten en slaat bruin uit. De snaren gaan hierdoor erg dof klinken.
Oplossingen: ALTIJD je handen wassen met zeep voordat je gaat spelen. Na het spelen je snaren afnemen met een speciale ontvetter (kan je in elke muziekzaak kopen).
Tjee.. 'n Heel karwei dus. Maar inderdaad, handen wassen voordat ik speel doe ik dus nooit. Dat zal ik dan voortaan toch maar gaan doen. Het is wel zo dat ik m'n vingertoppen vrij snel kapotspeel wanneer ik net uit de douche of het bad kom..

Maar ik begrijp dat hier liefhebbers zijn voor het merk D'adario? Ik heb er persoonlijk nog nooit van gehoord. Ik zal eens rondkijken, dan zal ik die eens proberen.

Thanks

pi_1312641
om de hoeveel maanden wissel je van snaren
om de maand ongeveer

- hoeveel uur speel je in de week op je gitaar
14

- welk merk/type snaren
Martin(s)

- evt gitaar
Gibson Les Pauls

- meest gespeelde muziekstijl
vanalles

ik speel ook akoustisch een Taylor 410 ook met Martin snaren , maar last van roest heb ik niet...ik denk dat het echt aan de manier van spelen en verzorging van je gitaar ligt...

Now is a never-ending thing.
pi_1312974
quote:
Tjee.. 'n Heel karwei dus. Maar inderdaad, handen wassen voordat ik speel doe ik dus nooit. Dat zal ik dan voortaan toch maar gaan doen. Het is wel zo dat ik m'n vingertoppen vrij snel kapotspeel wanneer ik net uit de douche of het bad kom..

Maar ik begrijp dat hier liefhebbers zijn voor het merk D'adario? Ik heb er persoonlijk nog nooit van gehoord. Ik zal eens rondkijken, dan zal ik die eens proberen.

Thanks


Gewoon wat meer eelt kweken op die klauwen
Maar ik zei ook dat je je handen moet wassen, niet gelijk een heel bad nemen

Ik speel zelf al 10 jaar met d'adario strings en ben er altijd zeer tevreden over geweest. Zeker omdat ze ook de wat "vreemdere" diktes maken (.13 t/m .16 en low edge B's voor 7-strings enzo).

Hoop dat je er wat aan hebt!

<<Hier kan uw advertentie staan>>
pi_1802534
Hmm, ik heb nu een best relaxte oplossing gevonden:

[no-commercial-intended]

GHS Fast-Fret. Informatie staat oa hier.

Het kostte trouwens fl.15,- . Ik ben er tot nu toe erg tevreden over, alleen weet ik nog niet hoe lang het spul meegaat.
Misschien dat er meer mensen ervaring mee hebben?

pi_1802931
Het verlengen van de leeftijdsduur van de snaren heeft meestal geen goed effect op de kwaliteit van het geluid vind ik, als je veel speelt dan verslijten je snaren gewoon sneller (vies worden hoort bij slijtage vind ik). Bij mij gaan ze 1 tot 2 maanden mee. Ik heb 3 gitaren:
1. Ibanez Blazer (1981)
2. Fender acoustisch
3. Merkloze klassieke/spaanse gitaar

Met resp. de snaren:
1.Erney Ball Super Slinkeys
2.Dean Markley (lekkere dikke)
3.??? Speel er eik nooit op

Aldus.
pi_1803335
Nou, van dat fast-fret, worden de snaren lekker soepel en je tilt de snaren makkelijker op.

Ik heb gewoon weinig zin om steeds die snaren te vervangen, want ik vind dat best een k*t-werkje eigenlijk

pi_1803376
quote:
Op woensdag 03 oktober 2001 10:57 schreef AlvaK het volgende:
Nou, van dat fast-fret, worden de snaren lekker soepel en je tilt de snaren makkelijker op.

Ik heb gewoon weinig zin om steeds die snaren te vervangen, want ik vind dat best een k*t-werkje eigenlijk


Maar wat is er nou fijner dan nieuwe snaren......
Aldus.
  woensdag 3 oktober 2001 @ 11:45:10 #14
3771 lzandman
The Man NOR the Myth
pi_1803604
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 17:47 schreef Zanderrr het volgende:
We hebben toevallig laatst een topic gehad over snaren uitkoken, maar dat lijkt me meer iets voor bassisten.
Yep, dat was dit door mij gestartte topic.

Ik heb, als bassist, nog nooit last gehad van roest. Maar ik was wel altijd voor het spelen mijn handen. Ten eerste omdat ik het niet lekker vind om met kleffe handen te spelen. Ten tweede omdat ik het, terechte, gevoel heb dat mijn snaren niet echt van zweethanden houden

Ik veeg mijn basgitaarsnaren trouwens ook vaak na het bespelen af met een doekje. Ik gebruik nooit van dat speciale spul.

What's the speed of Dark?
pi_1805755
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 17:44 schreef AlvaK het volgende:
Ik heb nu nog niet zo gek lang Fender snaren op m'n electrisch gitaar zitten, maar ook deze beginnen weer roest (of wat het ook mag zijn) te vertonen. Dat komt eigenlijk alleen bij de dunne snaren (G,B,E) voor. Ze blinken niet meer en je kunt zelfs voelen dat er rommel op zit.

Hoe kan ik bij mijn volgende snaren voorkomen dat dit zo snel gebeurd? Toch niet steeds in de hoes stoppen hoop ik? Bij m'n akkoestisch gitaar heb ik daar geen last van.

Tevens wil ik nog wel wat dingen van de gitaarspelende FOKkers weten:

- om de hoeveel maanden wissel je van snaren
- hoeveel uur speel je in de week op je gitaar
- welk merk/type snaren
- evt gitaar
- meest gespeelde muziekstijl

Mijn info:
wissel : om de 3 maanden ongeveer
uren/w : 10
snaren : Fender nickelplated steel, super 250's, dikte 11/49
gitaar : Ibanez RG serie
muziek : voornamelijk metal, maar ook rustige cleanstukjes

'kBen erg benieuwd


Ok, wat je moet doen is gewoon je snaren tijdens het spelen en na het spelen en voor het spelen schoon vegen... ikzelf doe dit niet omdat ik op dit moment 2-3 weken doe met een setje... Daarnaast ligt het aan het soort wounding hoe snel je snaren vies worden, goed onderhoud is echt een must... Je kan middeltjes kopen om dit te verbeteren, de exacte naam weet ik niet... heb ik ook niet nodig. Het vuil word veroorzaakt door zweet etc...

- wissel om de 2-3 weken
- speel elke zaterdag zeker 8 uur non stop doorde weeks soms 2 uurtjes per dag... zondag is dit erger...
- snaren soort maakt me niet uit, zolang het een 0.12 setje is
- 2x fender mustang/jagstang
- Speel gothic, grunge en experimenteel in trant van NIN. soms voor de lol mee met KoRn

  donderdag 4 oktober 2001 @ 10:59:23 #16
12525 X4x4
 ouwe duimelaar
pi_1811469
Een klein beetje off-topic maar so be it...
Ik mijn akoestische Ibanez (artwood ) al een tijdje niet schoon gemaakt, maar er wel regelmatig op gespeeld.
Gevolg: op het fretbord om de frets heen heeft zich 'vingervuil' verzameld....

wat is volgens jullie de beste manier om dat te reinigen?
Ik denk zelf om alle snaren er efkes af te halen en het fretbord met een vochtig doekje (jawel een vochtig doekje) te lijf te gaan....

suggesties?

  donderdag 4 oktober 2001 @ 11:46:38 #17
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_1811869
om de hoeveel maanden wissel je van snaren: elke maand breekt er wel iets
hoeveel uur speel je in de week op je gitaar: uurtje of 8
welk merk/type snaren: Ernie Ball Regular Slinky .010 (soms ook Power Slinky .011)
evt gitaar: Epiphone Les Paul
meest gespeelde muziekstijl: punk

Verder is alles wat je tegen dat roesten kan doen is al zo'n beetje gezegd

pi_1811935
quote:
Op donderdag 04 oktober 2001 10:59 schreef X4x4 het volgende:
Een klein beetje off-topic maar so be it...
Ik mijn akoestische Ibanez (artwood ) al een tijdje niet schoon gemaakt, maar er wel regelmatig op gespeeld.
Gevolg: op het fretbord om de frets heen heeft zich 'vingervuil' verzameld....

wat is volgens jullie de beste manier om dat te reinigen?
Ik denk zelf om alle snaren er efkes af te halen en het fretbord met een vochtig doekje (jawel een vochtig doekje) te lijf te gaan....

suggesties?


Vuil is te verwijderen als je alle snaren weghaalt en dan een borsteltje en een licht vochte doek erover heen haalt, Geen agressieve schoonmaak middelen OOIT gebruiken... Dit kan de lak aantasten waardoor er doffe plekken ontstaan.
pi_1813038
heb ik toch nog wat geleerd in mijn poging gitaar bouwer te worden
pi_1817643
* Scylla snapt dan even iets niet helemaal...hij speelt toch al een jaar op zijn Squiertje, half á uurtje per dag,en er zitten ngo steeeeds dezelfde fabrieksnaren op...:P
pi_1817928
je hebt van die cleaners...en meestal zweet je bij optredens enzow....hierdoor gaan ze roestne.....
je ken ze cleanen met van die zooi....maar als je vaak speelt gewoon vaak vervangen en en beetje bijhouden
We're Jammin', I hope you like Jammin' too!
pi_1817944
quote:
Op donderdag 04 oktober 2001 21:37 schreef Scylla het volgende:
* Scylla snapt dan even iets niet helemaal...hij speelt toch al een jaar op zijn Squiertje, half á uurtje per dag,en er zitten ngo steeeeds dezelfde fabrieksnaren op...:P
wat??????? tuurlijk!
We're Jammin', I hope you like Jammin' too!
  donderdag 4 oktober 2001 @ 22:53:20 #23
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_1818379
quote:
Op donderdag 04 oktober 2001 21:37 schreef Scylla het volgende:
* Scylla snapt dan even iets niet helemaal...hij speelt toch al een jaar op zijn Squiertje, half á uurtje per dag,en er zitten ngo steeeeds dezelfde fabrieksnaren op...:P
Oh my gawd... dude, zet die gain 'es wat hoger!

Ik breek eigenlijk elke 3 a 4 weken wel een of meerdere snaren... En ik speel meestal .010 of .011 dus het zijn niet eens zulke hele dunnetjes.

pi_1818665
om de hoeveel maanden wissel je van snaren: zo om de 6 maanden
hoeveel uur speel je in de week op je gitaar: uurtje of 0,8
welk merk/type snaren: D'adario .010
gitaar: Gibson Epiphone Geen id welk model
meest gespeelde muziekstijl: (punk)rock, en muziek als bijv Jewel.


ohw ja dit lijstje was zeg maar ong zo'n 2 jaar geleden geldig, nu niet meer dus

pi_1818733
quote:
Op donderdag 04 oktober 2001 13:45 schreef Aneurism het volgende:
heb ik toch nog wat geleerd in mijn poging gitaar bouwer te worden
Als het je lukt om je eigen gitaar te bouwen dan heb ik echt zwaar respect voor je! Ben er weleens mee begonnen maar mij was het teveel werk en vreeschlijk ingewikkeld, de juiste afstanden, en ga zelf maar eens een hals maken.....
Aldus.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')