Verschilt nogal per molosser type, want dat varieert van "oer-molossers" (honden als bijvoorbeeld een turkse Kangal) tot de moderne molossers (bijvoorbeeld een Boerboel) en bullbreeds (American Pit Bull Terrier). Wat al deze honden in al hun fysieke verscheidenheid met elkaar gemeen hebben is dat ze zelfstandig denkend hun taken uitvoeren. Een extreem voorbeeld hiervan is de Kaukasische Owcharka, een enorme kuddebewaakhond die in het voorjaar met de schapen de bergen in gaat en daar tot de winter zonder hulp van een menselijke herder de kudde beschermt en zelf zijn kostje opscharrelt. Dat maakt de molossers anders dan de meeste andere werkhondentypen, die tijdens hun taken veelal heel direct worden aangestuurd door een mens. Zonder musher zal een span Huskies de slee nooit krijgen waar ie heen moet. Daarom zijn de molossers "slimmer" dan die andere hondenrassen inderdaad.quote:Op woensdag 12 mei 2004 21:42 schreef littledrummergirl het volgende:
leuk omdat ze zo log en onbeholpen zijn.. of zijn serieus heel slim en actief??
Presa = nep pitbullquote:Op woensdag 12 mei 2004 20:07 schreef erodome het volgende:
De presa is idd erg mooi, maar als je hem irl ziet is hij kleiner dan hij op de foto lijkt...
Pssst.. het is pitbull met 1 tquote:Op woensdag 12 mei 2004 23:11 schreef erodome het volgende:
De presa kent toch een hele lange geschiedenis....
Tuurlijk zit er ook wel pittbull in, net zoals als je de pittbull uit gaat pluizen weer andere rassen tegenkomt, zo kan je teruggaan totdat je weer bij de wolf uitkomt...
Alle rassen ter wereld zijn uiteindelijk een samenraapsel van andere rassen, alle rassen ter wereld hebben uiteindelijk 1 voorvader en dat is de wolf....
Pitbullekes kunnen een zachtgekookt ei in hun bek nemen en zomaar opeten, da's ook wel knapquote:Op donderdag 13 mei 2004 11:13 schreef erodome het volgende:
Als je rassen ondoordacht kruist kan je hele onstabiele honden krijgen, je moet weten welke karaktereigenschappen je tegenover elkaar kan zetten, dat kan niet zomaar....
Als je een oud type goldenpup voor je neus hebt [...] ze nemen ook graag je hand in hun bek, wat totaal geen pijn doet, je kan ze een zachtgekookt en gepeld ei geven en dat dragen ze zonder het kapot te maken.
even voor de duidelijkheid: de hovawart is een soort van een herder.quote:Op donderdag 13 mei 2004 12:41 schreef medina het volgende:
sorry ik ga nu even offtopic, erodome of iemand anders mischien? weet iemand iets van de hovawart af? hoe die met kinderen omgaat? het is volgens mij nog niet een heel bekend ras in nederland ik kan er vrij weinig over vinden op verschillende site's. in iedergeval alvast bedankt.
Even uit de hondenencyclopedie gestolen: "De Hovawart is een goede waakhond en beschermer, hij is trouw, beschermend, waakzaam en gewillig. Ook is hij uitstekend gezelschap, hij is vriendelijk, geduldig en tolerant".quote:Op donderdag 13 mei 2004 12:41 schreef medina het volgende:
sorry ik ga nu even offtopic, erodome of iemand anders mischien? weet iemand iets van de hovawart af? hoe die met kinderen omgaat? het is volgens mij nog niet een heel bekend ras in nederland ik kan er vrij weinig over vinden op verschillende site's. in iedergeval alvast bedankt.
he dankje pittbulleke ik eens even rond speuren!quote:Op donderdag 13 mei 2004 12:56 schreef Pitbulleke het volgende:
[..]
Even uit de hondenencyclopedie gestolen: "De Hovawart is een goede waakhond en beschermer, hij is trouw, beschermend, waakzaam en gewillig. Ook is hij uitstekend gezelschap, hij is vriendelijk, geduldig en tolerant".
FCI-geregistreerd dus vraag bij de RVB eens het adres van de rasvereniging op, zou ik zeggen. Maar afgaand op wat er in de encyclopedie staat aan beschrijving van het ras moet dat echt wel met kinderen samengaan maar - net als bij elke hond - gewoon niet alleen laten bij die onbetrouwbare valse kleine tweevoetertjes![]()
Moet je even uitleggen wat je daar mee bedoelt want een american pitbull is een american pitbull. Zodra ie gekruist wordt met wat dan ook is het geen american pitbull meer, of het nu in Amerika of in Europa gebeurt. Dan krijg je er echt geen ADBA papieren bij hoor want dan is het gewoon een "vuilnisbakkie" die toevallig half pitbull is. De gamebred american pit bull terrier in Nederland is net zo puur als een uit Amerika hoor, superzuiver!quote:Op donderdag 13 mei 2004 13:49 schreef erodome het volgende:
Pitbulleke,
Hier in europa(fci landen) is de pit alles behalve zuiver en dat leverde flinke problemen op(een moeilijke hond is het grootste probleem niet, de eigenaren wel...).
Ik heb het over de stamboomloze europese pitbull, hier wordt het nogsteeds een pit genoemd ook al is hij niet zuiver, dat maakt het ook zo oneerlijk.quote:Op donderdag 13 mei 2004 14:31 schreef Pitbulleke het volgende:
[..]
Moet je even uitleggen wat je daar mee bedoelt want een american pitbull is een american pitbull. Zodra ie gekruist wordt met wat dan ook is het geen american pitbull meer, of het nu in Amerika of in Europa gebeurt. Dan krijg je er echt geen ADBA papieren bij hoor want dan is het gewoon een "vuilnisbakkie" die toevallig half pitbull is. De gamebred american pit bull terrier in Nederland is net zo puur als een uit Amerika hoor, superzuiver!
Of een ras in de gevestigde kynologie erkend wordt is puur een politieke- en centenkwestie. De UKC en AKC maakten ruzie in Amerika, de AKC registreert American Staffordshire Terriers en de UKC American Pit Bull Terriers. Talloze hondjes lopen met een dubbele stamboom van beide kennelclubs. Alleen heeft de FCI weer ruzie met de UKC en accepteert zij alleen maar honden van de AKC als echt ras. Dus tja... de gebruikelijke haat en nijd in de hondenwereld.
Ah nu snap ik je: je bedoelt honden die op basis van hun fysieke kenmerken tot het "pitbull-type" worden gerekend, zoals de RAD het zo mooi zegt. Dus een kruising boxer x whippet bijvoorbeeld. Tja dat is simpelweg geen pitbull, ook geen Europese, Russische of Aziatische. D'r is maar één pitbull en dat is de American (Pit) Bull Terrier en als ze het deel tussen de haakjes nou nooit in die naam hadden opgenomen dan was het ras veel minder in opspraak gekomen... Er bestaan wel in Europa gefokte American Pit Bull Terriers maar dat blijven nog steeds American Pit Bull Terriersquote:Op donderdag 13 mei 2004 21:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik heb het over de stamboomloze europese pitbull, hier wordt het nogsteeds een pit genoemd ook al is hij niet zuiver, dat maakt het ook zo oneerlijk.
De pitjes die hier in de asielen terrecht komen en afgemaakt worden...
Als het dan een american pittbull was dan waren we erg blij, dan haalde we er een amerikaanse staff fokker bij die wilde verklaren dat het een a staff was waardoor de hond niet dood hoefde.
Maar met de europese pitjes durfde geen enkele staff fokker het aan om te zeggen dat het een staff was.
Als je het goed bekijkt bestaat of de pitbull niet of de a staff niet, er zijn nogsteeds honden die bij allebei de rassen in de kampioensklasse lopen, als ze in de ring niet eens het verschil kunnen zien dan mag je wel zeggen dat er eigenlijk geen verschil is...
Toch wordt de pitbull als een eng wezen beschouwd en de a staff een heel stuk minder, mensen, vreemde wezens zijn het
maar het is niet slecht voor ze ofzo ( te zwaar voor hun gewrichten of weet ik veel ) ??quote:Op donderdag 13 mei 2004 21:48 schreef erodome het volgende:
Welk beessie littledrumgirl???
Molossers in het algemeen???
Ze kunnen allemaal flink lopen, maar net als bij iedere andere hond kan je niet een hond die gewend is om een 5 minuutjes te wandelen ineens 3 uur mee op touw nemen.
De mastino is tegenwoordig wel lui aangelegd, maar ook die kan je gewoon mee op sleeptouw nemen.
Tis een kwestie van gewoon doen, niet denken ik heb een luie hond dus ik hoef dat niet te doen, gewoon van jongs afaan lekker ermee op sleeptouw.
Het is juist erg goed je molosser veel beweging te geven, dat bouwt de spieren goed op, zet minder druk op de gewrichten.
En het maakt ze gruwlijk mooi, niets is zo mooi als een soepel gespierde molosser, waar je de spieren onder de huid ziet rollen als ze bewegen.
Ze zijn absoluut gebouwd op flink lopen...
Even uit het blote hoofd: de Bullmastiff is ontstaan uit kruising van de English Mastiff met de oude English Bulldog. Laatstgenoemde is niet, ik herhaal niet dezelfde hond als de engelse bulldog die we vandaag de dag kennen!quote:Op woensdag 21 juli 2004 11:50 schreef littledrummergirl het volgende:
weet iemand trws ook wat het verschil is tussen een bull mastiff en een engelse mastiff?
ook van Martin Gaus ? hij melkt zijn expertise grondig uit maar groot inzicht in dier/hondgedrag heeft ie echt wel vind ik. Heb hier t boek 'nog beter omgaan met je hond' van hem liggen en t is zeer grondig en duidelijk. Heb je nog aanraders qua lectuur ?quote:Op donderdag 13 mei 2004 11:31 schreef erodome het volgende:
Ik heb hondenfok les gehad op school, beetje genetica e.d., ik weet er lang niet alles van, maar in de grote lijnen wel...
En heeeeeeeeeeel veel praten met hondenmensen, heel veel boeken lezen(kynologisch handboek e.d., dat zijn interresante boeken).
Als je zelf een dh hebt zal je weten dat dh's over het algemeen met elkaar overeen komen qua karakter, natuurlijk zitten er verschillen in, elke hond is een individu, maar de grote lijnen komen overeen.
ik gebruik eerder de 'search' dan een topic te starten die reeds bestaat. en toen ?quote:
Jij wilde een topic openen om advies over dit merk te hond te geven?quote:Op vrijdag 9 maart 2007 23:38 schreef Razz_Gul het volgende:
[..]
ik gebruik eerder de 'search' dan een topic te starten die reeds bestaat. en toen ?
ik stel je voor hetgene waarop je zo puberaal-dwangmatig moet reageren eerst goed door te lezen, je lijkt meer op t hier besproken 'merk' dan je lief is ...quote:Op vrijdag 9 maart 2007 23:39 schreef Queen_Bee het volgende:
[..]
Jij wilde een topic openen om advies over dit merk te hond te geven?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |