abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 mei 2004 @ 20:07:40 #101
37769 erodome
Zweefteef
pi_19081111
De presa is idd erg mooi, maar als je hem irl ziet is hij kleiner dan hij op de foto lijkt...

Geen makkelijke hond, wel een hele mooie hond...

Ben een keer puppy's wezen kijken van mastin espagnols in mijn zoektocht naar een 3de hond, ik heb me kapot gelachen, pups van 14 weken oud die al groter dan mijn golden waren

Wbt het molosserkarakter, dat is echt waar, als je eenmaal een molosser heb gehad dan wil je nooit wat anders meer(of igg altijd een molossie erbij ), hun karakters zijn fantastisch, zo ontzettend schattig en leuk
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 12 mei 2004 @ 21:42:03 #102
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_19084054
leuk omdat ze zo log en onbeholpen zijn.. of zijn serieus heel slim en actief??
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_19086816
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 21:42 schreef littledrummergirl het volgende:
leuk omdat ze zo log en onbeholpen zijn.. of zijn serieus heel slim en actief??
Verschilt nogal per molosser type, want dat varieert van "oer-molossers" (honden als bijvoorbeeld een turkse Kangal) tot de moderne molossers (bijvoorbeeld een Boerboel) en bullbreeds (American Pit Bull Terrier). Wat al deze honden in al hun fysieke verscheidenheid met elkaar gemeen hebben is dat ze zelfstandig denkend hun taken uitvoeren. Een extreem voorbeeld hiervan is de Kaukasische Owcharka, een enorme kuddebewaakhond die in het voorjaar met de schapen de bergen in gaat en daar tot de winter zonder hulp van een menselijke herder de kudde beschermt en zelf zijn kostje opscharrelt. Dat maakt de molossers anders dan de meeste andere werkhondentypen, die tijdens hun taken veelal heel direct worden aangestuurd door een mens. Zonder musher zal een span Huskies de slee nooit krijgen waar ie heen moet. Daarom zijn de molossers "slimmer" dan die andere hondenrassen inderdaad.

Owcharka:

Leave it to me. We're checking out.
  woensdag 12 mei 2004 @ 22:53:45 #104
37769 erodome
Zweefteef
pi_19086859
Ligt aan de molosser in kwestie....

Doh was 3de bij de eg, was beter als menig herdertje, veg deed hij ook erg goed(hij houdt alleen niet van blijven, zit aan me vastgeplakt).
Slim is hij dus zeer zeker, alleen is hij niet reuze volgzaam.

Het is geen herdertje die alles maar opvolgt wat je zegt, het is een molosser die echt niet iets doet omdat jij schreeuwt, als je weet hoe je ze moet benaderen(zachte, vriendelijke hand) dan doen ze niet onder voor de gemiddelde herder wbt gehoorzaamheid.
Doh pakte dingen vaak sneller op dan de meeste honden in zijn klas, maar hij zag van veel dingen het nut niet in, in de sneeuw gaan liggen zag hij de lol niet van in en weigerde hij dan ook bv.
Een trainer die hem corrigeerde om te blijven zag hij de lol ook niet van in, toen heeft hij de trainer maar voortgesleept aan de lange lijn, hij zag niet in waarom hij naar de trainer moest luisteren
De tainer is daarna wat huiverig voor hem geworden, geen idee waarom...

Ook het actief zijn ligt aan jezelf, denk je ik heb een dikke molosser dus ik hoef er niet veel mee te doen dan zijn ze lui ja, maar ben je zelf actief met je hond dan zijn ze echt wel actief.
Wandelen in de regen ziet doh de lol niet van in bv, het is een beetje een watje

Vergeet niet dat de meeste molossers zijn gefokt om de hele dag in de weer te zijn als beschermen van mens en kudde, als jachthond, als van alles eigenlijk, van lekkere huishond tot moordmachine en dat tegelijkertijd...

De tosa's bv die in japen voor hun fokdoel gebruikt worden lopen per dag 30 km naast een brommer/fiets, dat is toch niet lui te noemen....

Onbeholpen, tja....
Dat zijn ze wel een beetje, het is dan ook een groot lijf dat ze meeslepen...

Ze zijn gewoon schattig, ze zijn intens lief, denken dat ze ukkie's zijn die gewoon op schoot kunnen, ze zijn lekker groot waardoor je zo heerlijk met ze kunt knuffelen, ze hebben engelen geduld, zijn altijd vrolijk, altijd in voor een dolletje, maar ook altijd in voor een innige knuffelsessie.

Ze zijn anders dan de andere rasgroepen, het is maar net waar je van houdt, hou je van een heel volgzame hond dan moet je geen mlosser nemen, maar hou je van een zelfverzekerde en zelfstandige hond die echt je maatje is ipv dat het een hond/baas relatie is, dan is een molosser wat voor jou.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_19087192
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 20:07 schreef erodome het volgende:
De presa is idd erg mooi, maar als je hem irl ziet is hij kleiner dan hij op de foto lijkt...
Presa = nep pitbull

Geldt overigens voor al die "re-creaties" uit de mediterrane landen, van Cane Corso tot Perro de Presa Mallorquin, of -Canario, Perro de Torro, Alano Español en noem ze maar op... Hoewel laatstgenoemde ras nog zeker wel sportieve en gezonde honden kent. Maar verder hmmm allemaal een beetje vuilnisbakken die bijeengeraapt weer zogenaamd een oud ras vormen.
  woensdag 12 mei 2004 @ 23:11:40 #106
37769 erodome
Zweefteef
pi_19087482
De presa kent toch een hele lange geschiedenis....

Tuurlijk zit er ook wel pittbull in, net zoals als je de pittbull uit gaat pluizen weer andere rassen tegenkomt, zo kan je teruggaan totdat je weer bij de wolf uitkomt...

Alle rassen ter wereld zijn uiteindelijk een samenraapsel van andere rassen, alle rassen ter wereld hebben uiteindelijk 1 voorvader en dat is de wolf....
pi_19092081
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 23:11 schreef erodome het volgende:
De presa kent toch een hele lange geschiedenis....

Tuurlijk zit er ook wel pittbull in, net zoals als je de pittbull uit gaat pluizen weer andere rassen tegenkomt, zo kan je teruggaan totdat je weer bij de wolf uitkomt...

Alle rassen ter wereld zijn uiteindelijk een samenraapsel van andere rassen, alle rassen ter wereld hebben uiteindelijk 1 voorvader en dat is de wolf....
Pssst.. het is pitbull met 1 t Maar wat ik bedoel te zeggen is dat als je een gamebred american pit bull terrier neemt, je zijn stamboom kunt terugpluizen tot een behoorlijk stuk de 19e eeuw in, toen zijn voorouders nog in Engeland en Ierland zaten. Kortom, de fokkers van dit ras hielden al een registratie van hun honden bij toen de heer Dobermann zijn gelijknamig ras nog moest uitvinden! En toch weigert de officiële kynologie de APBT als ras te erkennen. Vervolgens bedenken een paar Spanjolen in de jaren '80 "hé wij hebben als land vast ook nog wel een ouwe vechthond" en nemen als bewijs wat wazige foto's van rond 1900 en struinen daarmee het platteland af, kruisen daar de laatste zieltogende honden met kort haar en dikke kop die ze vinden en komen er ook nog mee weg het resultaat FCI-geregistreerd te krijgen

Maar begrijp me niet verkeerd: belangrijker dan een stuk papier is en blijft altijd de hond. Die moet goed zijn (wat je daar dan ook onder verstaat) en die stamboom is uiteindelijk gewoon worst.

En wat er in de cocktail van de pitbull zit in de dagen vóórdat fokkers begonnen op te schrijven welke honden ze gebruikt hadden, dat is gehuld in de nevelen der tijd. De naam doet vermoeden dat er een snufje terrier in zit en de slimme berekendheid in hun karakter bevestigt dit vermoeden ook wel... maar vreemd genoeg noemen de oude pitbull-liefhebbers in Amerika het ras steevast "bulldog". Niks meer en niks minder. En als je kijkt naar oude prenten van bullbaiting of bearbaiting rond 1800 dan zie je dat de honden die daarvoor gebruikt werden qua uiterlijk exact dezelfde honden zijn als die vandaag american pit bull terrier heten...

donderdag 13 mei 2004 @ 10:40:31 #108
37769 erodome
Zweefteef
pi_19094233
Tja dat vind ik ook erg vreemd dat de pitbull niet erkend is hier terwijl het idd tot een heel oud ras behoort die al heel lang heel zuiver is, zuiverder als menig ander erkent ras...

Dat niet erkennen heeft ertoe geleid dat de pitbull hier onzuiver is geworden omdat mensen maar inkruisde wat ze wilde en dat heeft wel gevolgen gehad.
Nare ondoordachte kruisingen die onstabiele honden teweeg brachten, die dan ook nog eens in verkeerde handen waren en dus levensgevaarlijk waren.

Ik heb in het asielwezen veel pitbulls gezien, maar maar een paar waren echt van het pitbulltype, hun groote varieerde, hun bouw varieerde, ik heb er zelfs 2 gezien met een ramsneus als bij de bullterrier, ik heb er gezien die niet veel groter dan een engelse staff waren en ik heb er gezien die groter waren dan een pitje.

Alhoewel sommige maar weinig van een echte pit hadden werden ze wel onder die noemer gegooit.

Zonde hoor, want een echte pitbull is een heerlijke en hele mooie hond, goudeerlijk karakter...
  donderdag 13 mei 2004 @ 10:51:20 #109
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_19094462
Ligt er helemaal aan hoe jij hem opvoed!

Je kan toch ook niet zeggen... een Marokkaan heeft dat karakter, een Indo dat karakter en een Duister zo'n karakter

Er zijn aardige en gemene Marokkanen, Indo's en Duitsers...
  donderdag 13 mei 2004 @ 11:13:46 #110
37769 erodome
Zweefteef
pi_19094980
Als je rassen ondoordacht kruist kan je hele onstabiele honden krijgen, je moet weten welke karaktereigenschappen je tegenover elkaar kan zetten, dat kan niet zomaar....

Elk ras heeft in grote lijnen wat karaktereigenschappen, hierop zijn ze gefokt.

Als je bv een foxterrier met een, pfffff wat zullen we daarvoor nemen voor geks, ok ik ga overboard, met een fila kruist dan weet je dat je levensgevaarlijke honden krijgt uit die combi.

Dit omdat je de fox(een hele felle terrier met veel drive) met een fila(afstandelijke, achterdochtige, zelfstandig) kruist, je wil geen fila eigenschappen en fox eigenschappen bij elkaar hebben want dan krijg je een achterdochtige mensonvriendelijke hond die heel graag actief bijt, veel drive heeft ipv het kalme karakter van de fila wat voorkomt dat ze te pas en te onpas bijten.

Zo'n kruising is zo goed als niet te houden, zelfs niet voor de beste hondenmensen onder ons.

Dus ja, je kan wel zeggen zo'n hond heeft in grote lijnen zo'n karakter, want daar is bij de rassen jaren en jaren op geselecteerd.

Zo is een golden gefokt om zacht in de mond te zijn, zacht karakter, maar toch geen watje.
Waarm, je wil een meegaande hond, die ook zelf kan nadenken, die niet schrikkerig is en die het wild wat hij ophaalt niet beschadigt, ook moet hij van aporteren houden en van zwemmen houden.

Na vele jaren van kruisen kwamen ze tot het oude type golden die qua karakter en eigenschappen hieraan voldeed.

Als je een oud type goldenpup voor je neus hebt zal je zien dat het apoteren er al inzit, als je daar wat mee wil doen hoef je het alleen maar bij te schaven, je hoeft het niet aan te leren.
Ook het zachte in de mond zit er al in, je ziet ze vaak met wat in de bek, en niets beschadigen ze, ze nemen ook graag je hand in hun bek, wat totaal geen pijn doet, je kan ze een zachtgekookt en gepeld ei geven en dat dragen ze zonder het kapot te maken.

Dat zijn eigenschappen waarop gefokt is.

Neem bv een border collie, een hond met een extreem hoge drive, ontzettend atent, leergierig en met een drijversinstinct.

Ook dit zijn dingen die je zo'n hond niet hoeft aan te leren, je met het alleen bijschaven.

Neem een goede border in een stad en doe er niets mee dan zal je zien dat hij zelf dingen op gaat zoeken om te drijven, mensen kunnen goede slachtoffers zijn, met alle gevolgen van dien.

Je krijgt een neurotische hond waar ieder mens gek van wordt en die desnoods mensen probeert te hoeden
  donderdag 13 mei 2004 @ 11:21:20 #111
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_19095175
Jij weet er veel van

Heb zelf ook veel boeken over honden gelezen, dus weet ook wel iets ervan. Heb zelf een 5-jarige Duitse Herder reu.... ook gek op zwemmen
  donderdag 13 mei 2004 @ 11:31:14 #112
37769 erodome
Zweefteef
pi_19095367
Ik heb hondenfok les gehad op school, beetje genetica e.d., ik weet er lang niet alles van, maar in de grote lijnen wel...

En heeeeeeeeeeel veel praten met hondenmensen, heel veel boeken lezen(kynologisch handboek e.d., dat zijn interresante boeken).

Als je zelf een dh hebt zal je weten dat dh's over het algemeen met elkaar overeen komen qua karakter, natuurlijk zitten er verschillen in, elke hond is een individu, maar de grote lijnen komen overeen.
  donderdag 13 mei 2004 @ 11:39:05 #113
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_19095512
Mijne (onze) is een sulletje...

Heel aanhankelijk.. maakt vooral veel lawaai Als je hem bijv. gaat uitlaten word ie helemaal gek... piepen enzo Ook als je thuis komt..

Soms lijkt het net alsof ie wil gaan praten of een liedje gaat zitten

Hij is wel waaks.. hij blaft best veel, maar echt actie ondernemen zou ie denk ik niet doen (als er echt een keer ingebroken word)
pi_19096584
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 11:13 schreef erodome het volgende:
Als je rassen ondoordacht kruist kan je hele onstabiele honden krijgen, je moet weten welke karaktereigenschappen je tegenover elkaar kan zetten, dat kan niet zomaar....

Als je een oud type goldenpup voor je neus hebt [...] ze nemen ook graag je hand in hun bek, wat totaal geen pijn doet, je kan ze een zachtgekookt en gepeld ei geven en dat dragen ze zonder het kapot te maken.
Pitbullekes kunnen een zachtgekookt ei in hun bek nemen en zomaar opeten, da's ook wel knap

Maar effe over dat in het wilde weg kruisen: binnen het ras american pit bull terrier vind je de nodige bloedlijnen die echt gekoesterd en heel puur gehouden worden. Inteelt en strakke lijnteelt is hier heel gebruikelijk en een outcross met een andere lijn wordt altijd heel bewust en niet zo maar even gedaan. En hier zie je binnen één ras dat bepaalde kruisingen van bloedlijnen gewoon niet worden gemaakt om problemen (gezondheid, geestelijke stabiliteit...) te voorkomen. Maar je moet oppassen dat je niet meteen de conclusie trekt dat hondenrassen kruisen vragen om problemen is want het gaat vaker goed dan fout. Een ras als de Dogo Argentino bijvoorbeeld is één groot mix-experiment en als er een ras stabiel en betrouwbaar met mensen is dan is het wel de Dogo. Wel heeft een kruising van twee rassen als gevolg dat de genetische stabiliteit compleet weg is. Voorbeeldje: een "ras" als de bandog (pitbull x mastino) kan er leuk uitzien maar als je twee bandogs aan elkaar koppelt krijg je gewoon een nest bagger. Dr. Swinford heeft in de jaren '70 geprobeerd een ras van bandogs op te zetten op basis van twee genoemde rassen maar het is eigenlijk allemaal weer net niks. Dan kun je beter een goeie pit of een goeie mastino nemen.

Overigens zijn de problemen met pitbulls in ons land deels aan slechte fok te danken maar vooral aan wanbeheer door fokkers en eigenaren. Gedrag wordt immers voor het grooste deel door externe factoren bepaald en die zijn bij veel helaas ronduit slecht te noemen. Veel mensen roepen wel dat de fokkers van Golden Retrievers slecht hebben gefokt en dat er daarom nu valse Goldens rondlopen. Volgens mij valt dat wel een beetje mee, die fokkers hebben juist het laatste beetje vuur en lichamelijke pit uit hun honden geranseld tot het een uniform ras is wat zich deemoedig als een zwabber op vier pootjes door de showring laat sleuren: bah bah bah. En als ik dan een beetje om me heen kijk hoe de gemiddelde Golden-bezitter met zijn viervoeter omgaat dan weet ik wel waar eventueel slecht gedrag vandaan komt

Dr. Swinford met bandog:

[ Bericht 1% gewijzigd door Pitbulleke op 13-05-2004 12:31:00 ]
pi_19096948
sorry ik ga nu even offtopic, erodome of iemand anders mischien? weet iemand iets van de hovawart af? hoe die met kinderen omgaat? het is volgens mij nog niet een heel bekend ras in nederland ik kan er vrij weinig over vinden op verschillende site's. in iedergeval alvast bedankt.
Samantha: Men, they may have you on your knees, but you've got them by the balls
pi_19097126
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 12:41 schreef medina het volgende:
sorry ik ga nu even offtopic, erodome of iemand anders mischien? weet iemand iets van de hovawart af? hoe die met kinderen omgaat? het is volgens mij nog niet een heel bekend ras in nederland ik kan er vrij weinig over vinden op verschillende site's. in iedergeval alvast bedankt.
even voor de duidelijkheid: de hovawart is een soort van een herder.
Samantha: Men, they may have you on your knees, but you've got them by the balls
pi_19097255
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 12:41 schreef medina het volgende:
Even uit de hondenencyclopedie gestolen: "De Hovawart is een goede waakhond en beschermer, hij is trouw, beschermend, waakzaam en gewillig. Ook is hij uitstekend gezelschap, hij is vriendelijk, geduldig en tolerant".

FCI-geregistreerd dus vraag bij de RVB eens het adres van de rasvereniging op, zou ik zeggen. Maar afgaand op wat er in de encyclopedie staat aan beschrijving van het ras moet dat echt wel met kinderen samengaan maar - net als bij elke hond - gewoon niet alleen laten bij die onbetrouwbare valse kleine tweevoetertjes

http://www.hovawart.nl/ en nog eens wat googlen zou ik zeggen
pi_19097311
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 12:56 schreef Pitbulleke het volgende:

[..]

Even uit de hondenencyclopedie gestolen: "De Hovawart is een goede waakhond en beschermer, hij is trouw, beschermend, waakzaam en gewillig. Ook is hij uitstekend gezelschap, hij is vriendelijk, geduldig en tolerant".

FCI-geregistreerd dus vraag bij de RVB eens het adres van de rasvereniging op, zou ik zeggen. Maar afgaand op wat er in de encyclopedie staat aan beschrijving van het ras moet dat echt wel met kinderen samengaan maar - net als bij elke hond - gewoon niet alleen laten bij die onbetrouwbare valse kleine tweevoetertjes
he dankje pittbulleke ik eens even rond speuren!
  donderdag 13 mei 2004 @ 13:36:27 #119
37769 erodome
Zweefteef
pi_19098137
De hovawart, in het geel lijkt hij een beetje op een mislukte golden
Veel mensen vergissen zich daar dus in.

Het is een hofhond, dat wil zeggen dat ze werden gebruikt om het hof te bewaken, ze zijn dan ook waaks, maar niet extreem.

Een vriendelijke leergierige hond die ook zelfstandig is, de mannetjes kunnen nog wel eens mannetjesputters zijn, maar over het algemeen gesproken zijn dit hele sociale honden.

Ze zijn kindvriendelijk, mensvriendelijk, kunnen goed met andere dieren, ze hebben wel de neiging tot aanslaan(blaffen), dat hebben ze overgehouden aan hun hofhond achtergrond.

Ze zijn meegaand, goed te trainen, maar soms hebben ze een neiging tot dominantie(let op dominantie is geen agressie).
Die dominantie erin geeft een ietwat eigewijze inslag soms.

Ze kunnen soms een beetje hooghartig zijn, ze vinden zichzelf heel wat
Maar het zijn geen afghanen qua hooghartigheid.
  donderdag 13 mei 2004 @ 13:49:47 #120
37769 erodome
Zweefteef
pi_19098454
Pitbulleke,

Vergeet niet dat voor de dogo echt de dogo was er zat mislukte kruisingen zijn geweest die verschrikkelijk onstabiel waren...

Neem bv de saarlozer wolfshond als vb, voordat het ras was zoals het nu is zijn er ontzettend veel foute kruisingen geweest die totaal onaangepast waren.

Je moet daarin niet naar het eindproduct kijken, maar naar wat er daarvoor is gebeurt.

Hier in europa(fci landen) is de pit alles behalve zuiver en dat leverde flinke problemen op(een moeilijke hond is het grootste probleem niet, de eigenaren wel...).

Kruisen gaat vaak goed, maar net zo vaak fout, het ligt aan de rassen die je kruist.
Een herder met een golden kruisen zal weing problemen opleveren.

Maar een mech met een dd kruisen levert wel problemen op, ik heb er 2 nesten van gezien, wat een draken van honden, niet gevaarlijk ofzo, maar echte draken, niet voor de beginner en zeer zeker niet voor de luie mens

Ik heb 3 nesten kruising rottweiler/mech gezien, ontiegelijk dominante hondjes, de pups waren continu bezig met machtstrijdjes onder elkaar en groeide uit tot hele dominante en moeilijke honden.
Ze zijn bij goede mensen terrecht gekomen, dus gevaarlijk zijn ze niet geworden, maar de eigenaren waren ervaren hondeneigenaren en hadden hun handen er vol aan.

Ik heb kruisingen van bullmastiffs en fila's gezien, een expiriment, daar waren voor het expiriment al eigenaren voor gezocht, veelal politiehonden trainers.
Ze bleken alles behalve geschikt te zijn, geen prettige kruising....

als je 2 rassen wil kruisen met je oppassen dat de ene eigenschap van de ene hond een andere eigenaschap niet versterkt, je wil bij een niet zo menslievende hond geen hond met veel drive erop zetten, want het een versterkt het ander.

Ook moet je goed kiezen welk ras je als vader kiest en welk ras als moeder, de moeder drukt een groot stempel op de pups, dus daar zoek je de zachtste voor meestal.

Helaas wordt hier bij de meeste kruisingen totaal niet op gelet, maar het geluk is dan weer dat het meestal gaat om mensen die een nestje van die lieve reu van op de hoek willen.

Ook wordt bij kruisingen maar zeldzaam op erfelijke gebreken gecontroleerd en in tegenstelling tot wat mensen denken maakt het geen bal uit of je kruist of dat je het raszuiver houdt.
Wij hebben als test op het asiel eens 5 grotere kruisingen getest op hd, 4 ervan hadden hd waarvan 2 in ernstige mate...
pi_19099490
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 13:49 schreef erodome het volgende:
Pitbulleke,

Hier in europa(fci landen) is de pit alles behalve zuiver en dat leverde flinke problemen op(een moeilijke hond is het grootste probleem niet, de eigenaren wel...).
Moet je even uitleggen wat je daar mee bedoelt want een american pitbull is een american pitbull. Zodra ie gekruist wordt met wat dan ook is het geen american pitbull meer, of het nu in Amerika of in Europa gebeurt. Dan krijg je er echt geen ADBA papieren bij hoor want dan is het gewoon een "vuilnisbakkie" die toevallig half pitbull is. De gamebred american pit bull terrier in Nederland is net zo puur als een uit Amerika hoor, superzuiver!

Of een ras in de gevestigde kynologie erkend wordt is puur een politieke- en centenkwestie. De UKC en AKC maakten ruzie in Amerika, de AKC registreert American Staffordshire Terriers en de UKC American Pit Bull Terriers. Talloze hondjes lopen met een dubbele stamboom van beide kennelclubs. Alleen heeft de FCI weer ruzie met de UKC en accepteert zij alleen maar honden van de AKC als echt ras. Dus tja... de gebruikelijke haat en nijd in de hondenwereld.
  donderdag 13 mei 2004 @ 18:26:17 #122
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_19105597
maar is zon beesje gebouwd om veel te lopen.. of is dat iets wat je maar beter niet kunt doen, of pas kan doen als je ervoor getraind hebt met um
  donderdag 13 mei 2004 @ 21:48:47 #123
37769 erodome
Zweefteef
pi_19109047
Welk beessie littledrumgirl???

Molossers in het algemeen???

Ze kunnen allemaal flink lopen, maar net als bij iedere andere hond kan je niet een hond die gewend is om een 5 minuutjes te wandelen ineens 3 uur mee op touw nemen.

De mastino is tegenwoordig wel lui aangelegd, maar ook die kan je gewoon mee op sleeptouw nemen.
Tis een kwestie van gewoon doen, niet denken ik heb een luie hond dus ik hoef dat niet te doen, gewoon van jongs afaan lekker ermee op sleeptouw.

Het is juist erg goed je molosser veel beweging te geven, dat bouwt de spieren goed op, zet minder druk op de gewrichten.
En het maakt ze gruwlijk mooi, niets is zo mooi als een soepel gespierde molosser, waar je de spieren onder de huid ziet rollen als ze bewegen.

Ze zijn absoluut gebouwd op flink lopen...
  donderdag 13 mei 2004 @ 21:53:54 #124
37769 erodome
Zweefteef
pi_19109200
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 14:31 schreef Pitbulleke het volgende:

[..]

Moet je even uitleggen wat je daar mee bedoelt want een american pitbull is een american pitbull. Zodra ie gekruist wordt met wat dan ook is het geen american pitbull meer, of het nu in Amerika of in Europa gebeurt. Dan krijg je er echt geen ADBA papieren bij hoor want dan is het gewoon een "vuilnisbakkie" die toevallig half pitbull is. De gamebred american pit bull terrier in Nederland is net zo puur als een uit Amerika hoor, superzuiver!

Of een ras in de gevestigde kynologie erkend wordt is puur een politieke- en centenkwestie. De UKC en AKC maakten ruzie in Amerika, de AKC registreert American Staffordshire Terriers en de UKC American Pit Bull Terriers. Talloze hondjes lopen met een dubbele stamboom van beide kennelclubs. Alleen heeft de FCI weer ruzie met de UKC en accepteert zij alleen maar honden van de AKC als echt ras. Dus tja... de gebruikelijke haat en nijd in de hondenwereld.
Ik heb het over de stamboomloze europese pitbull, hier wordt het nogsteeds een pit genoemd ook al is hij niet zuiver, dat maakt het ook zo oneerlijk.

De pitjes die hier in de asielen terrecht komen en afgemaakt worden...

Als het dan een american pittbull was dan waren we erg blij, dan haalde we er een amerikaanse staff fokker bij die wilde verklaren dat het een a staff was waardoor de hond niet dood hoefde.
Maar met de europese pitjes durfde geen enkele staff fokker het aan om te zeggen dat het een staff was.

Als je het goed bekijkt bestaat of de pitbull niet of de a staff niet, er zijn nogsteeds honden die bij allebei de rassen in de kampioensklasse lopen, als ze in de ring niet eens het verschil kunnen zien dan mag je wel zeggen dat er eigenlijk geen verschil is...

Toch wordt de pitbull als een eng wezen beschouwd en de a staff een heel stuk minder, mensen, vreemde wezens zijn het
pi_19111353
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 21:53 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik heb het over de stamboomloze europese pitbull, hier wordt het nogsteeds een pit genoemd ook al is hij niet zuiver, dat maakt het ook zo oneerlijk.

De pitjes die hier in de asielen terrecht komen en afgemaakt worden...

Als het dan een american pittbull was dan waren we erg blij, dan haalde we er een amerikaanse staff fokker bij die wilde verklaren dat het een a staff was waardoor de hond niet dood hoefde.
Maar met de europese pitjes durfde geen enkele staff fokker het aan om te zeggen dat het een staff was.

Als je het goed bekijkt bestaat of de pitbull niet of de a staff niet, er zijn nogsteeds honden die bij allebei de rassen in de kampioensklasse lopen, als ze in de ring niet eens het verschil kunnen zien dan mag je wel zeggen dat er eigenlijk geen verschil is...

Toch wordt de pitbull als een eng wezen beschouwd en de a staff een heel stuk minder, mensen, vreemde wezens zijn het
Ah nu snap ik je: je bedoelt honden die op basis van hun fysieke kenmerken tot het "pitbull-type" worden gerekend, zoals de RAD het zo mooi zegt. Dus een kruising boxer x whippet bijvoorbeeld. Tja dat is simpelweg geen pitbull, ook geen Europese, Russische of Aziatische. D'r is maar één pitbull en dat is de American (Pit) Bull Terrier en als ze het deel tussen de haakjes nou nooit in die naam hadden opgenomen dan was het ras veel minder in opspraak gekomen... Er bestaan wel in Europa gefokte American Pit Bull Terriers maar dat blijven nog steeds American Pit Bull Terriers En bij de Am Staffs zul je geen pitbull zien scoren in de showring want tussen die volgestopte worsten scoor je niet met een gespierde, atletische hond met ability. Daar houden keurmeesters niet van en ik spreek uit ervaring... Ja heel jammer dat er geen mooie Am Staff van "het oude type" meer te vinden is in ons land. En als je er een weet hoor ik het graag!!!
  vrijdag 14 mei 2004 @ 10:54:34 #126
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_19118058
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 21:48 schreef erodome het volgende:
Welk beessie littledrumgirl???

Molossers in het algemeen???

Ze kunnen allemaal flink lopen, maar net als bij iedere andere hond kan je niet een hond die gewend is om een 5 minuutjes te wandelen ineens 3 uur mee op touw nemen.

De mastino is tegenwoordig wel lui aangelegd, maar ook die kan je gewoon mee op sleeptouw nemen.
Tis een kwestie van gewoon doen, niet denken ik heb een luie hond dus ik hoef dat niet te doen, gewoon van jongs afaan lekker ermee op sleeptouw.

Het is juist erg goed je molosser veel beweging te geven, dat bouwt de spieren goed op, zet minder druk op de gewrichten.
En het maakt ze gruwlijk mooi, niets is zo mooi als een soepel gespierde molosser, waar je de spieren onder de huid ziet rollen als ze bewegen.

Ze zijn absoluut gebouwd op flink lopen...
maar het is niet slecht voor ze ofzo ( te zwaar voor hun gewrichten of weet ik veel ) ??
  vrijdag 14 mei 2004 @ 21:08:24 #127
80509 greatdane
many dogs 1 apollo--great dane
pi_19134143
Het eerste jaar moet je met zo'n grote hond de botten de kans geven om te groeien,groeipijnen kunnen bij snel groeiende honden voorkomen(mijn duitse dog had er een beetje last van)de ierse wolfshond heeft hier ook vaak last van,en na dat jaar kun je langzaam beginnen met echt veel beweging,ik ben na een maand of 13 met hem gaan fietsen en nu fiest ik zo'n 10 a 15km per dag met hem(meestal s'avonds laat,omdat ie nogal dominant is naar soortgenoten en dat wil je aan de fiets echt niet hebben)en dat doet ie met gemak.Dus beweging mag er best in zitten in zo'n molosser.
  vrijdag 14 mei 2004 @ 21:22:23 #128
37769 erodome
Zweefteef
pi_19134481
Idd zoals greatdane zegt, het eerste jaar rustig aan doen, wil hij zwemmen, dan is dat fantastisch, want dat belast de gewrichten niet en is een hele goede training.

Toch kan je vanaf een maand of 5/6 al best lang lopen, als je er maar voor zorgt dat ze niet teveel springen en korte bochten maken in galop...
en dat ze zich niet helemaal kapot lopen, ze moeten niet al te moe worden.

Maar zodra ze tegen het jaar zitten, goed de spieren opkweken, is ontzettend goed voor ze.

Als je dat niet doet kom je tegen een jaar of 7 a 8 tegen problemen aan te lopen, de gewrichten zullen sneller slijten omdat de spieren het niet opvangen...

Het is dus juist van belang dat je molosser goed gespierd is.
Hoe sterker de hond, hoe minder last hij van slijtage aan de gewrichten zal hebben omdat de spieren het opvangen.

Het fietsen is erg goed voor ze, maar ik adviseer daarmee te wachten tot ze minimaal anderhalf jaar zijn, dit omdat de grote jongens langzamer groeien en met een jaar echt nog niet uitgegroeid zijn.

De rechtlijnige beweging van naast de fiets lopen belast de gewrichten niet zwaar, mits de hond tegen het eind van zijn groei(niet het uitzwaren, maar de grote) zit.

Traplopen is taboe bij grote honden, in tegenstelling tot wat gedacht wordt is dat niet belachelijk slecht voor de heupen, maar het is ontzettend slecht voor de ellebogen en polsen.
De voorhand is niet gebouwd om zoveel gewicht te moeten dragen, de achterhand is veel gespierder, dus die kan dat wel aan.

Bij jonge reuzen is het dus bolletje bolletje aan doen het eerste jaar, daarna de spieren opkweken.
  woensdag 21 juli 2004 @ 11:50:00 #129
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_20761649
weet iemand trws ook wat het verschil is tussen een bull mastiff en een engelse mastiff?

ik heb even plaatjes gekeken en ik kom niet verder dan de grootte

als er al een verschil is zijn het de kortere pootjes ofzo
  woensdag 21 juli 2004 @ 12:49:18 #130
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_20762948
Een mastiff is wat groter en dikker/forser en minder athletisch, en vaak ook wat rustiger qua karakter dan zijn neefje
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  woensdag 21 juli 2004 @ 13:26:59 #131
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_20763889
een bull mastiff bedoel je ??
  woensdag 21 juli 2004 @ 13:27:47 #132
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_20763907
jaja
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_20783813
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 11:50 schreef littledrummergirl het volgende:
weet iemand trws ook wat het verschil is tussen een bull mastiff en een engelse mastiff?
Even uit het blote hoofd: de Bullmastiff is ontstaan uit kruising van de English Mastiff met de oude English Bulldog. Laatstgenoemde is niet, ik herhaal niet dezelfde hond als de engelse bulldog die we vandaag de dag kennen!
pi_21158908

[ Bericht 100% gewijzigd door 51cent op 09-08-2004 17:51:49 ]
pi_47111834
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 11:31 schreef erodome het volgende:
Ik heb hondenfok les gehad op school, beetje genetica e.d., ik weet er lang niet alles van, maar in de grote lijnen wel...

En heeeeeeeeeeel veel praten met hondenmensen, heel veel boeken lezen(kynologisch handboek e.d., dat zijn interresante boeken).

Als je zelf een dh hebt zal je weten dat dh's over het algemeen met elkaar overeen komen qua karakter, natuurlijk zitten er verschillen in, elke hond is een individu, maar de grote lijnen komen overeen.
ook van Martin Gaus ? hij melkt zijn expertise grondig uit maar groot inzicht in dier/hondgedrag heeft ie echt wel vind ik. Heb hier t boek 'nog beter omgaan met je hond' van hem liggen en t is zeer grondig en duidelijk. Heb je nog aanraders qua lectuur ?
Ik heb nog geen hond nooit gehad ook maar lees de afgelopen 10jr regelmatig over hoe ik t moet aanpakken als er een komt .... een bullmastiff misschien ? Maar dan wordt vaak benadrukt dat t geen beginners honden zijn. Slaat wel ergens op maar ik vind ook van zolang je een sterke persoonlijkheid uitstraalt en consequent kunt zijn je elke hond aankunt ,qua opvoeding.
"Religion is simply a parasite on a much older moral sense"
  vrijdag 9 maart 2007 @ 23:32:40 #136
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_47111871
Wat een kutkick
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
pi_47112067
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 23:32 schreef Queen_Bee het volgende:
Wat een kutkick
ik gebruik eerder de 'search' dan een topic te starten die reeds bestaat. en toen ?
  vrijdag 9 maart 2007 @ 23:39:23 #138
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_47112102
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 23:38 schreef Razz_Gul het volgende:

[..]

ik gebruik eerder de 'search' dan een topic te starten die reeds bestaat. en toen ?
Jij wilde een topic openen om advies over dit merk te hond te geven?
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
pi_47112513
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 23:39 schreef Queen_Bee het volgende:

[..]

Jij wilde een topic openen om advies over dit merk te hond te geven?
ik stel je voor hetgene waarop je zo puberaal-dwangmatig moet reageren eerst goed door te lezen, je lijkt meer op t hier besproken 'merk' dan je lief is ...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')