zelfde auteur?quote:Op vrijdag 9 juli 2004 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan beter Cryptonomicon eens lezen, das een verdomt goed boek.
Nope. Neal Stephenson.quote:Op vrijdag 9 juli 2004 22:37 schreef sioux_ het volgende:
[..]
zelfde auteur?
En we weten ook niet wie of hoed de piramides zijn gebouwd. Of hoe de inca's en Maja's leefden. Dat hebben we allemaal uit vage tekeningetjes op een muur en gebroken vaasjes. Het bestaan van de Priorij is een algemeen aangenomen theorie gebaseerd op vertellingen en wat documenten uit de franse nationale archiven. Dat wil niet zeggen dat het allemaal waar is, dat is de bijbel/torah/koran ook niet, maar die worden door velen ook als waarheid aangezien.quote:Op vrijdag 9 juli 2004 21:01 schreef NoSigar het volgende:
Het stoorde me dat het begint met "fact: the priory of Sion is real" oid. Dat is dus achterhaalde flauwekul, om het maar eens zachtjes uit te drukken. Er zijn boeken (meestal in het Frans), artikelen en zelfs documentiares over verschenen. Hier een linkje met een uitgebreide info over de priorij en de persoon die er achter stak. http://smithpp0.tripod.com/psp/id22.html
Toen ik dat las vroeg ik me trouwens meteen af wanneer ze over Maria Magdalena zouden beginnen. Het boek: "Het heilig bloed en de heilige Graal" is daar de schuld van,en eigenlijk zouden de auteurs daarvan wel een percentage van Dan Brown mogen krijgen. De naam van die Engelse geleerde is een anagram van een van de auteurs van dat boek-dat opzichzelf een aardig stukje pseudo-geschiedenis is, maar ook niet meer dan dat. Zeker op Internet kun je genoeg mensen vinden die er allemaal graag in willen geloven. Ik neem in ieder geval aan dat de horeca-uitbaters van Rennes-le-Chateau die schrijvers nog elke dag op hun blote knieën bedanken, aangezien zelfs niet-gelovigen zoals ondergetekende die toevalligtochindebuurtzijn er wel eens een kijkje willen nemen.
Ik heb het boek overigens ook vrij snel uitgelezen, wat dat betrefd werkt het wel. Hoewel ik wat vraagtekens zet bij de 'geleerden' en "da Vinci-experts" die het blijkbaar ontgaan is dat da Vinci vaak de gewoonte had om in spiegelschrift te schrijven: ik ben best bereid mee te gaan met fantasie, maar dit vond ik werkelijk heel slecht.
En ja, ik weet, het is fictie, maar toch ergerde ik me nogal aan een aantal feitelijke onjuistheden die de geloofwaardigheid nog verder ondermijnden, maar vooruit, ik heb me er eventjes mee vermaakt.
En toch, ik kan het niet laten, in een bladzijde van 'de Slinger van Foucault' zit meer diepgang dan dat hele boek.
Toegegeven: het zal Brown niet om diepgang gaan, anders had hij zijn feiten wel beter gecheckt.
En nog meer namen komen terug, zie ook:quote:Op vrijdag 23 april 2004 17:57 schreef MarkSegunda het volgende:
[..]
Hmz, misschien is er toch wel een link;
De conservator van het Louvre heet in het boek Saunniere, toevallig(?) dezelfde achternaam als de belangrijkste 'beheerder' van Rennes-le-chateau Bérenger Saunière....
Weten we eigenlijk redelijk wat vanaf. Wie kan ik alvast vertellen: de Egyptenaren.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 11:34 schreef Fixers het volgende:
[..]
En we weten ook niet wie of hoed de piramides zijn gebouwd.
Het is ongeveer net zo'n algemeen aangenomen 'theorie' als de theorie dat de pyramides door ruimtewezens gebouwd zijn. Hoewel dat laatste misschien zelfs wat moelijker te ontkrachten is. De man die die documenten heeft gemaakt en in die Franse nationale archieven heeft gepland heeft nota bene zelf toegegeven dat hij de boel aan het belazeren was. Wat wil je nog meer?quote:Het bestaan van de Priorij is een algemeen aangenomen theorie gebaseerd op vertellingen en wat documenten uit de franse nationale archiven.
Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik slik prima dat Jedi dingen laten zweven, en dat superman kan vliegen, maar om een verhaal geloofwaardig te maken, kun je er niet van uitgaan dat zwart ineens rood is, of dat kikkers engels en libanees kunnen praten.quote:Op vrijdag 9 juli 2004 17:57 schreef Fixers het volgende:
[..]
Je moet gewoon toegeven dat schrijvers de vrijheid hebben om van alles te kunnen bedenken om het verhaal beter te laten lopen of het leuker/spannender te maken. Daar blijft het fictie voor, hoeveel feiten er ook worden gebruikt.
Dat hebben we toch allemaal geleerd uit tekeningetjes, schrijfsels en gebroken serviesgoed. D'r zijn nu niet bepaald getuigen in leven die er bij waren en het hebben gefilmd. Op eenzelfde wijze wordt het bestaan van de Priorij met de hele achterligende theorie ondersteund. En bedenk maar eens dat er genoeg organisaties zullen zijn die er geen baat bij hebben bij het bestaan van...(zie het boek) en er dus van alles aan zullen doen om het tegen te werken.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 18:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is tamelijk goed bekend wie de Piramiden heeft gebouwt, tot op de dagelijkse rantsoenen die de arbeiders kregen toe. Toch altijd lachen dat mensen die met allerlei wilde verhalen komen over de piramiden geen fluit weten van de piramiden. Er is daar ongelofelijk veel over bekend.
Beste droogkloot, gebrek aan fantasie, dat is jouw probleem. Lees liever een encyclopedie dan een boek, dat is volgens mij niet aan jou besteed. Voor de rest: je hebt gelijk wat betreft de gevonden fouten.quote:Op vrijdag 9 juli 2004 10:33 schreef dmace het volgende:
Enorm verhaal van een droogkloot...
Ik maak me niet druk, hoor. Ben gewoon een beetje teleurgesteld in dit boek.quote:Op maandag 12 juli 2004 16:36 schreef JimmyJames het volgende:
@dmace waar maak je je druk om, het is fictie.
Zeker allemaal geschreven door beledigde Christenen, boeiendquote:Op donderdag 15 juli 2004 13:25 schreef r00d het volgende:
Na het lezen van de Da Vinci Code was ik toch wel benieuwd naar wat is er nou waar en wat niet. Maar even wat rond gaan zoeken en er zijn echt al 10 boeken verschenen over of de feiten nou wel of niet waar zijn. Dus ik heb maar De Da Vinci Code Decoded besteld. Eens kijken wat ze er daarin over zeggen
En anders ook nog maar:
The Truth Behind the Da Vinci Code
Cracking Da Vinci's Code
The Da Vinci Hoax
Da Vinci Code: Fact or Fiction
Breaking the Da Vinci Code
Secrets of the Code
lezen
Meeste van deze dingen zijn ook al prima op't internet te vinden.quote:Op donderdag 15 juli 2004 13:25 schreef r00d het volgende:
Na het lezen van de Da Vinci Code was ik toch wel benieuwd naar wat is er nou waar en wat niet. Maar even wat rond gaan zoeken en er zijn echt al 10 boeken verschenen over of de feiten nou wel of niet waar zijn. Dus ik heb maar De Da Vinci Code Decoded besteld. Eens kijken wat ze er daarin over zeggen
lezen
Dat vind ik dus wel vreselijk irritant en het gaat me ook erg vervelen. Begin van het boek was aardig en ook veelbelovend, al vind ik zijn schrijfstijl niet erg elegant (ik las het in het engels). Maar op de helft van het boek begon ik af te haken. De theorie in het boek is wel grappig, maar dan lees ik liever een boek dat alleen daarover gaat, dan een boek waarin we de culturele wetenswaardigheden, en vergezochte verbanden en complottheorieën verpakt zien worden in een slechte James Bond. Bovendien was het ook erg voorspelbaar. Nee, voor mij geen Brown meer. .quote:Op maandag 10 mei 2004 09:42 schreef Verbal het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik het enige manco van Brown -maar in thrillers van dit blockbuster-type niet overdreven storend- een vrij hoog deus ex machina-gehalte.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |