abonnement Unibet Coolblue
pi_17337134
Ik vond dit opvallende bericht op NOS-teletekst...

192 Teletekst ma 23 feb
**********************EN DAN DIT... ***
Publieke rouw duidt op egocentrisme

***************************************
LONDEN Mensen die publiekelijk rouwen
over de dood van bekende mensen die zij
nooit hebben ontmoet,doen dat vooral om
zichzelf een goed gevoel te bezorgen en
omdat het ze amuseert.Ook kunnen ze zo
etaleren hoe sociaal voelend ze zijn.

Dat concludeert een onafhankelijk Brits
instituut,dat onderzoek heeft gedaan
naar massaal rouwbetoon,zoals na de
dood van prinses Diana en Pim Fortuyn.

De onderzoekers stellen dat het leggen
van bloemen en het meelopen in stille
tochten niet duidt op mededogen,maar
juist op groot egocentrisme.Ze spreken
van 'recreatieve smart',die dienst doet
als religie voor de 'eenzame menigte'.
***************************************

Wat vinden jullie van dit bericht?
  maandag 23 februari 2004 @ 17:30:32 #2
84099 roelandringa
a ferry fellers master stroke
pi_17337457
Nou, da's een typisch geval van 'Je doet alles uit eigenbelang'. Als je normaal iemand condoleert ofzo, doe je dat toch ook alleen maar omdat je je kut voelt als je het niet doet. Ik denk dat mensen te individualistisch zijn om zich te kunnen inleven in andere mensen. En als je het dan bij iemand doet die je niet eens persoonlijk kent, tja, dan doe je het des te meer uit eigenbelang. Maar heb zo'n gevoel dat lang niet iedereen t met me eens is hierover...
pi_17337971
quote:
Op maandag 23 februari 2004 17:08 schreef Raketman het volgende:
Ik vond dit opvallende bericht op NOS-teletekst...

-bericht-

Wat vinden jullie van dit bericht?
Wat kun je ervan vinden? Ik vind het een goed onderzoek en het verwoordt precies wat ik al langer dacht. Toppie dus om het bevestigd te zien. Dat Fortuyn vererings gedoe begon al absurde vormen aan te nemen. Mensen die standbeelden laten maken of een poster of foto hebben hangen ergens. Het was maar een mens. Ik zie al die mensen nog niet hetzelfde doen bij hun eigen vader of moeder of kind. Diezelfde mensen zullen waarschijnlijk niet eens een traan laten als een familielid zou sterven. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Ik hoop dat dit modeverschijnsel heel snel weer verdwijnt.
pi_17338956
Dit bericht klopt wel. De laatste tijd is het "in" om te condoleren. Bij Pim Fortuyn, prins Claus, Guusje Nederhof, Hans van Wieren en Johan Stekelenburg. Duizenden condoleances van mensen die de persoon helemaal niet kenden.
[ alle babes op 1 pagina via fok!wiki -bijgewerkt tot 20/10/2015 ]
Leve Kim , Leve Maduro , Leve Castro
#freeTarik #freeDemon_from_heaven
pi_17342678
ik ben het ook eens met het bericht...

ik doe er ook nooit aan mee... waarom rouwen om iemand die je aleen maar van de TV kent... in het echt nog nooit gezien hebt, en waarvan je alleen maar de meningen hebt gehoord die hij/zij van zijn manager mocht zeggen...

ik snap ook absoluut niet waarom op het journaal herdacht werd dat afgelopen week ergens (ofzow) pim fortuyn was geboren (maar dan heleboel jaren geleden)..
die man is al bijna TWEE JAAR DOOD! - en dan gaan we nu opeens herdenken dat hij op die en die dag is GEBOREN....

volkomen waanzin...
Kun je dat nog één keer uitleggen??
pi_17356312
quote:
Nou, da's een typisch geval van 'Je doet alles uit eigenbelang'. Als je normaal iemand condoleert ofzo, doe je dat toch ook alleen maar omdat je je kut voelt als je het niet doet. Ik denk dat mensen te individualistisch zijn om zich te kunnen inleven in andere mensen. En als je het dan bij iemand doet die je niet eens persoonlijk kent, tja, dan doe je het des te meer uit eigenbelang. Maar heb zo'n gevoel dat lang niet iedereen t met me eens is hierover..
Het gaat hier niet over condoleren, m.i. kun je je heel goed inleven in het verdriet van een ander. Feit is, dat uit het onderzoek blijkt dat PUBLIEKE rouwbetuigingen andere motieven hebben.
God put a smile upon your face
pi_17402510
quote:
Op maandag 23 februari 2004 18:05 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Wat kun je ervan vinden? Ik vind het een goed onderzoek en het verwoordt precies wat ik al langer dacht. Toppie dus om het bevestigd te zien. Dat Fortuyn vererings gedoe begon al absurde vormen aan te nemen. Mensen die standbeelden laten maken of een poster of foto hebben hangen ergens. Het was maar een mens. Ik zie al die mensen nog niet hetzelfde doen bij hun eigen vader of moeder of kind. Diezelfde mensen zullen waarschijnlijk niet eens een traan laten als een familielid zou sterven. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Ik hoop dat dit modeverschijnsel heel snel weer verdwijnt.
Je zou de extreme vorm van rouwverwerking en de publieke uiting daarvan ook kunnen zien als een moderne vorm van heiligenverering. Deze personen worden dan gebruikt om allerlei emoties uit het dagelijks leven op te kunnen richten en op die manier te verwerken. Daar zit eigenbelang bij, maar het omhelst meer dan het strelen van de ego, naar mijn idee.
'Dat ben ik, 'zei Voorlandt, - 'ik als wolk vermomd als olifant.'
  zaterdag 28 februari 2004 @ 14:54:08 #8
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_17409384
quote:
Op dinsdag 24 februari 2004 00:09 schreef Simple_Mind het volgende:
ik ben het ook eens met het bericht...

ik doe er ook nooit aan mee... waarom rouwen om iemand die je aleen maar van de TV kent... in het echt nog nooit gezien hebt, en waarvan je alleen maar de meningen hebt gehoord die hij/zij van zijn manager mocht zeggen...

ik snap ook absoluut niet waarom op het journaal herdacht werd dat afgelopen week ergens (ofzow) pim fortuyn was geboren (maar dan heleboel jaren geleden)..
die man is al bijna TWEE JAAR DOOD! - en dan gaan we nu opeens herdenken dat hij op die en die dag is GEBOREN....

volkomen waanzin...
Inderdaad
Era Vulgaris
pi_17409605
Publieke persoonlijkheden staan vaak ergens voor, voor een opinie, voor een subcultuur, whatever. Het stilstaan bij het overlijden van een dergelijk persoon kan voor de mensen die een bijzondere affiniteit hadden met 'de boodschap' van de herdachte persoon een emotioneel of ethisch belangrijk gegeven zijn.

De rouw cq herdenking zal dan ook meer slaan op de publieke rol die die persoon vervulde, dan om de persoon die hij daadwerkelijk was.
pi_17444044
Op zich verbaast het bovenstaande me niet. Toch denk ik dat er niet altijd sprake is van egocentrisme, kijk bijvoorbeeld naar wat Pim Fortuyn voor sommigen betekende. Wellicht een lege huls maar heb wel het gevoel dat de reacties van sommigen echt was, dat ze (hoe absurd en stom het ook mag zijn) in hem een ware messias gevonden dachten te hebben.
  maandag 1 maart 2004 @ 15:58:13 #11
78451 fille_fatale
** I spy... **
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')