VVD furieus over uitlatingen Kamerlid
Wilders lust hoofd-doekjes rauw
Door Jean Dohmen en Jaap Jansen
In de fractievergadering van de VVD zijn gisteravond harde woorden gevallen over Kamerlid Geert Wilders, dat zich in een interview onbarmhartig uitlaat over de islam, imams, Turken en collega-Kamerleden. De VVD-top vindt dat Wilders te ver is gegaan, melden bronnen in de partij.
Fractieleden konden hun ogen niet geloven toen zij gisteren de jongste editie van het weekblad HP/De Tijd opensloegen. Op een Fortuyn-achtige toon pleit de Limburger voor het 'per direct' terugsturen van imams die oproepen tot een heilige oorlog 'naar hun hol in Saoedi-Arabië'. Criminele allochtonen moeten van Wilders 'in een kamp' om hen 'dwangarbeid te laten verrichten'.
De fractie besteedde 2,5 uur aan de bespreking van een integratienota van Wilders en Hirsi Ali, die binnenkort verschijnt. Uit het interview blijkt dat integratie voor Wilders een gepasseerd station is: ,,Niks integratie. Assimilatie!''
Aan het einde van de vergadering werd afgesproken dat de fractieleden zwijgen over de kritiek op Wilders. Alleen fractievoorzitter Van Aartsen mag erover het woord voeren, maar wilde niets zeggen. Volgens betrokkenen was hij aangeslagen door de soloactie van het Kamerlid.
Wilders geldt als kampioen van de rechtervleugel die onder geen beding een sociaal-liberale koers wil, zoals sommige VVD'ers bepleiten. ,,Ik vrees dat Van Aartsen ook op de sociaal-liberale lijn zit, dus het kan penibel worden voor mij en de partij'', zei hij gisteren. ,,Het zou goed zijn als Wilders bij Van Aartsen een knieval maakt'', vindt een collega.
Het Kamerlid zei gisteravond laat geen excuses te zullen aanbieden. ,,Wat ik wel zeer betreur is dat mijn woordkeuze in het interview de aandacht van de inhoud heeft afgeleid.''
,,Men heeft zich in de fractie aan mijn woorden gestoord. Velen waren er niet blij mee. Maar het gaat mij om de inhoud en daar sta ik pontificaal achter'', aldus Wilders.
Het interview is een opeenstapeling van krasse uitspraken. Als hij minister was, zou Wilders meteen een verbod op hoofddoekjes invoeren. ,,En laat daarna de hoofddoekjes maar wapperen op het Malieveld. Ik lust ze rauw.''
Hij noemt de islam een achterlijke cultuur en wil zo scherp varen om 'rassenrellen' te voorkomen. ,,Mocht het ooit tot rellen komen, wat ik dus echt niet wil, dan hoeft daarvan niet bij voorbaat een negatieve werking uit te gaan. Met die rellen schudt de samenleving de politiek wakker en dwingt haar alsnog daadkrachtig in te grijpen, voordat het echt te laat is en er misschien een revolte uitbreekt.''
Wilders noemt zijn collega's laf: ,,De grijze muizen zitten overal. Doe de deur van mijn werkkamer open en in het hele Kamergebouw zie je ze wegschieten en in hun holletjes kruipen.''
Dat hij drie harde interviews op rij gaf, is verkeerd gevallen. Zijn relatie met Van Aartsen staat er door onder druk, klinkt in de fractie. Zelf heeft Wilders die indruk niet. De 40-jarige Venlonaar is ook bekend om zijn opvallende, geblondeerde kapsel. Adviezen van onder anderen vice-premier Zalm om de peroxidestaaf voortaan te laten liggen, sloeg hij in de wind.
Wilders:rassenrellen tegen moslims niet negatief
[Dit bericht is gewijzigd door Xlarge op 05-02-2004 12:02]
En voorts ben ik van mening dat Wilders groot gelijk heeft. Mijn stem heeft hij vanaf nu in ieder geval.
Opzouten met criminele allochtonen en haatzaaiende imams.
Dat ik zoiets nog mag meemaken in de Nederlandse politiek.
Wilders
quote:Och, de reacties hier zijn meer van het kaliber lik, lik, zoen, zoen, pijp, pijp, dus dat zal wel meevallen...
Op donderdag 5 februari 2004 12:04 schreef SCH het volgende:
Pas wel op met wat je zegt over Wilders want hij ervaart dingen al snel als een dreigement.
quote:[Hij noemt de islam een achterlijke cultuur en wil zo scherp varen om 'rassenrellen' te voorkomen. ,,Mocht het ooit tot rellen komen, wat ik dus echt niet wil, dan hoeft daarvan niet bij voorbaat een negatieve werking uit te gaan. Met die rellen schudt de samenleving de politiek wakker en dwingt haar alsnog daadkrachtig in te grijpen, voordat het echt te laat is en er misschien een revolte uitbreekt.'']
Op donderdag 5 februari 2004 12:01 schreef Duritz het volgende:
Kan iemand mij het verband tussen de Topic Titel en Topic Inhoud verklaren. Want dit is gewoon opruien.En voorts ben ik van mening dat Wilders groot gelijk heeft. Mijn stem heeft hij vanaf nu in ieder geval.
Opzouten met criminele allochtonen en haatzaaiende imams.
Dit is dus het verband tussen topictitel en inhoud!
quote:Ligt het aan mij of spreekt hij zichzelf een beetje tegen?
Op donderdag 5 februari 2004 11:56 schreef Markx het volgende:
Mocht het ooit tot rellen komen, wat ik dus echt niet wil, dan hoeft daarvan niet bij voorbaat een negatieve werking uit te gaan. Met die rellen schudt de samenleving de politiek wakker en dwingt haar alsnog daadkrachtig in te grijpen, voordat het echt te laat is en er misschien een revolte uitbreekt.''
quote:en het zal zeker niet de laatste keer zijn
Op donderdag 5 februari 2004 12:03 schreef Tikorev het volgende:
Alsof ik mijzelf hoor pratenDat ik zoiets nog mag meemaken in de Nederlandse politiek.
Wilders
quote:Jij noemt een doodsbedreiging snel? Wat een sneue reactie.
Op donderdag 5 februari 2004 12:04 schreef SCH het volgende:
Pas wel op met wat je zegt over Wilders want hij ervaart dingen al snel als een dreigement.
quote:Zolang jij het gepijp voor je rekening neemt...
Op donderdag 5 februari 2004 12:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Och, de reacties hier zijn meer van het kaliber lik, lik, zoen, zoen, pijp, pijp, dus dat zal wel meevallen...
Wilders zegt nuttige dingen, die verdomd waar zijn. Het gaat echt mis als we op deze voet doorgaan.
quote:Ja dat noem ik snel. Als iemand op internet boe tegen je zegt, en je kan daar als kamerlid niet tegen, dan ben je pas sneu. >Zeker als je ziet wat hij zelf allemaal uitkraamt.
Op donderdag 5 februari 2004 12:07 schreef Tikorev het volgende:[..]
Jij noemt een doodsbedreiging snel? Wat een sneue reactie.
quote:Even op alle bewoordingen reageren:
Op donderdag 5 februari 2004 11:56 schreef Markx het volgende:Fractieleden konden hun ogen niet geloven toen zij gisteren de jongste editie van het weekblad HP/De Tijd opensloegen. Op een Fortuyn-achtige toon pleit de Limburger voor het 'per direct' terugsturen van imams die oproepen tot een heilige oorlog 'naar hun hol in Saoedi-Arabië'. Criminele allochtonen moeten van Wilders 'in een kamp' om hen 'dwangarbeid te laten verrichten'.
Ik vraag me af of alleen criminele allochtonen in zo'n werkkamp moeten of ook autochtonen. Zo ja, dan vind ik het een totaal verkeerd plan.
quote:Dat verschil in termologie is nog niet eens zo erg, dat valt te sussen.
De fractie besteedde 2,5 uur aan de bespreking van een integratienota van Wilders en Hirsi Ali, die binnenkort verschijnt. Uit het interview blijkt dat integratie voor Wilders een gepasseerd station is: ,,Niks integratie. Assimilatie!''
quote:De woorden interpreteren natuurlijk wel een andere inhoud, en daar moet Wilders wel voor blijven uitkijken.
,,Men heeft zich in de fractie aan mijn woorden gestoord. Velen waren er niet blij mee. Maar het gaat mij om de inhoud en daar sta ik pontificaal achter'', aldus Wilders.
quote:Onnodig provocerend.
Het interview is een opeenstapeling van krasse uitspraken. Als hij minister was, zou Wilders meteen een verbod op hoofddoekjes invoeren. ,,En laat daarna de hoofddoekjes maar wapperen op het Malieveld. Ik lust ze rauw.''
quote:Hij begint als een racist die begint met "Ik heb ook allochtone vrienden, maar blabla alle allochtonen het land uit". Natuurlijk hoopt ie dat het voorkomen kan worde, maar je mag nooit geweld goedkeuren. Dat dient ten aale tijde te wordn afgekeurd, anders is het einde zoek. Het is meer een aanmoediging voor diverse foute clubjes.
Hij noemt de islam een achterlijke cultuur en wil zo scherp varen om 'rassenrellen' te voorkomen. ,,Mocht het ooit tot rellen komen, wat ik dus echt niet wil, dan hoeft daarvan niet bij voorbaat een negatieve werking uit te gaan. Met die rellen schudt de samenleving de politiek wakker en dwingt haar alsnog daadkrachtig in te grijpen, voordat het echt te laat is en er misschien een revolte uitbreekt.''
quote:Collegiaal.
Wilders noemt zijn collega's laf: ,,De grijze muizen zitten overal. Doe de deur van mijn werkkamer open en in het hele Kamergebouw zie je ze wegschieten en in hun holletjes kruipen.''
quote:Dat haar!
Dat hij drie harde interviews op rij gaf, is verkeerd gevallen. Zijn relatie met Van Aartsen staat er door onder druk, klinkt in de fractie. Zelf heeft Wilders die indruk niet. De 40-jarige Venlonaar is ook bekend om zijn opvallende, geblondeerde kapsel. Adviezen van onder anderen vice-premier Zalm om de peroxidestaaf voortaan te laten liggen, sloeg hij in de wind.
Nee, Wilders is al tijden controversieel, maar nu is er echt een breekpunt. Of hij wordt geroyeerd, of hij krijgt een laatste kans.
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 12:03 schreef Tikorev het volgende:
Alsof ik mijzelf hoor pratenDat ik zoiets nog mag meemaken in de Nederlandse politiek.
Wilders
quote:Yep, als alle slechte imams weg gaan zjin alle problemen opgelost
Op donderdag 5 februari 2004 12:04 schreef indahnesia.com het volgende:
Wat is er mis met haatzaaiende imams terug in hun hol te schoppen? Dat is de enige manier om het hier weer een beetje op orde te krijgen geloof ik.
een paar citaten:
Criminele allochtonen moeten van Wilders 'in een kamp' om hen 'dwangarbeid te laten verrichten'.
,,Niks integratie. Assimilatie!''
Als hij minister was, zou Wilders meteen een verbod op hoofddoekjes invoeren.
Die gast spoort gewoon niet...
quote:Ja dan gaat het inderdaad mis. Wilders is typisch iemand die haat zaait en je kent het, wie wind zaait zal storm oogsten. Hij draagt zorg voor een sterk toenemende polarisatie en dat kan toch nooit de bedoeling zijn.
Op donderdag 5 februari 2004 12:07 schreef Duritz het volgende:
Wilders zegt nuttige dingen, die verdomd waar zijn. Het gaat echt mis als we op deze voet doorgaan.
quote:Ik denk dat dat een van de minder controversiele punten zijn in het artikel.
Op donderdag 5 februari 2004 12:04 schreef indahnesia.com het volgende:
Wat is er mis met haatzaaiende imams terug in hun hol te schoppen? Dat is de enige manier om het hier weer een beetje op orde te krijgen geloof ik.
Vooral over eventuele rassenrellen en over zijn VVD-collega's komt Wilders in het nauw.
quote:Hoezo? Wilders begrijpt dat we onze westerse vrijheden niet kunnen waarborgen als we zo dom door blijven gaan. Als de rotte appels van de nieuwe Nederlanders, dat zijn de criminele allochtonen en haatzaaiende imams, snoeihard gaan aanpakken dan zal dat het beste zijn voor iedereen. Doen we dat niet? Dan slaat de vlam een jaar of 10 later in de pan, met alle gevolgen van dien.
Op donderdag 5 februari 2004 12:09 schreef Sidekick het volgende:
Nee, Wilders is al tijden controversieel, maar nu is er echt een breekpunt. Of hij wordt geroyeerd, of hij krijgt een laatste kans.
Door het achterlijk Nederlands 'integratie'-beleid ben ik pro-Europa geworden, ik wil weg als het hier misgaat. In 2020 is de helft van de kinderen niet-westers. Dat zijn beangstigende cijfers. En als je dan ook de imams en criminelen op de vrije loop laat dan komt het nooit, maar dan ook nooit meer goed.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |