Intro
Sportluchtfilters zijn bijna altijd de eerste beginselen van autotuning.
Dit is vaak zo aangezien sportluchtfilters makkelijk te plaatsen zijn en niet zo heel erg duur zijn.
De voornamelijke reden om een sportluchtfilter aan te schaffen is vaak het sportievere aanzuiggeluid van de lucht, veel mensen geloven ook dat door het monteren van alleen een sportluchtfilter er veel pk's bijkomen, minimaal 5pk wordt er wel eens gedacht zelfs op een atmosferische motor.
Als ik nu zou zeggen dat een sportluchtfilter alleen voor een sportief geluid zorgt zul je het geloven?? Meeste mensen zullen nee zeggen. Sportluchtfilters kunnen inderdaad voor een pk winst zorgen maar alleen onder bepaalde omstandigheden,
De theorie
De theorie is als volgt, als je meer lucht in de cilinders hebt om met de benzine te mixen zul je meer vermogen krijgen. Maar onder welke omstandigheden zorgen de sportluchtfilters voor een grotere airflow zoals wordt verteld??
Aërodynamica of laat ik het airflow noemen, is zo complexer dan alleen een luchtfilter zodat je nooit zeker kunt zijn dat het monteren van een open sportluchtfilter zal zorgen voor meer airflow in het inlaatsysteem.
Vervangingsfilters
Laten we het eerst hebben over vervangingsfilters hebben, met andere woorden het vervangen van het standaard luchtfilter door bv een k&n luchtfilter. Gebruikmakend van een test met een luchtbox (=airbox=gedeelte waar het luchtfilter in is gemonteerd) heb ik de volgende gegevens.
100% betekent de maximale weerstand van de airflow, hoe lager het cijfer hoe minder de lucht weerstand:
Standaard airbox met standaard luchtfilter [100%
Standaard airbox met K&N luchtfilter 100%
Standaard airbox zonder luchtfilter 100%
Bewerkte airbox met standaard luchtfilter 62,5%
Bewerkte airbox met K&N luchtfilter 56%
Individueel luchtfilter op inlaat 44%
Inlaat zonder iets erop 37,5%
Deze test laat zien dat het vervangen van je standaard luchtfilter in standaard airbox door een K&N luchtfilter geen enkel nut heeft tenzij je de airbox gaat aanpassen. Het meest verrassende resultaat is zonder twijfel de test zonder enig luchtfilter en een standaard airbox, de weerstand blijft gelijk aan met filter als het nou het standaard filter is of een filter van K&N. Dit is soms erg moeilijk te geloven maar zoveel weerstand levert een standaard airbox dus op, zonder airbox en alleen een inlaatspruitstuk heeft die nog maar 37,5% weerstand.
Het is duidelijk dat het vervangen van het standaard luchtfilter door een sportluchtfilter nutteloos is tenzij je de airbox ook aanpast. Het is duidelijk dat het niet gebruikelijke is om zonder luchtfilter en airbox te rijden, waarom geen openluchtfilter gebruiken?? Het kan een resultaat opleveren tussen de 37,5 en de 56%.
Openluchtfilter
Normaal gesproken bevat lucht wat het inlaatsysteem passeert 23% pure zuurstof terwijl NOS (http://forum.fok.nl/showtopic.php/465391) 36% pure zuurstof bevat. We weten allemaal dat NOS zorgt voor een flinke vermogenboost. Maar helaas kan een openluchtfilter hier niet voor zorgen, het zorgt er wel voor dat er meer lucht en makkelijker kan stromen. De belangrijkste vraag is: Hoeveel pk winst is er te verwachten?
Tests op een dyno hebben bewezen dat er zelfs sprake is van een pk verlies als je geen manier hebt gecreëerd om koele lucht direct naar het openluchtfilter te leiden. Openluchtfilters (K&N bv) zonder speciale aanvoer (bv naar gat in voorbumper) waren zelfs verantwoordelijk voor verlies van pk's tot maar liefst 13pk. Terwijl een openluchtfilter geplaatst bij een aanvoer van koude lucht een vermogenwinst van tot 2 pk kan leveren. Voor turbo of supercharged motoren kan het oplopen tot 10 pk afhankelijk van vermogen en cilinderinhoud van de motor.
Een ander punt op sportluchtfilters in dat zei alleen effect hebben in de hoge toeren. Weer een ander punt is dat sportluchtfilters meer stof doorlaten dan een standaard luchtfilter, gelukkig is daarvoor veel goed te maken door het filter goed te oliën.
Filteronderhoud
Om een goede prestatie van filter te behoudenis is het noodzakelijk geregeld het filter te reinigen en te oliën. Anders zouden de prestaties slechter kunnen worden dan het originele filter. Een schoonmaakbeurt zo om de 6 maanden is acceptabel bij gemiddeld autogebruik. Olie wordt gebruikt zodat er minder stof en dergelijke door het filter in de motor komen.
Onderhoud bestaat uit 2 dingen:
Schoonmaken en oliën giet wat benzine in iets groots waar het hele filter inpast, en laat het filter er gedurende maximaal 2 uren inzitten. Spoel daarna het filter om en laat het goed drogen. Oliën van het filter, spuit wat olie vanuit binnenuit in het filter, maak het niet nat, vochtig is genoeg.
Conclusie
Om echt pk uit je sportluchtfilter te halen zul je er direct koude lucht op moeten aanvoeren, het liefst nog met een speciaal afgeschermde bak die ervoor gemaakt is, rijstijl is ook aan te passen aan een sportluchtfilter. Probeer mee in de hoge toeren te rijden om maximaal van een sportluchtfilter te profiteren waarschijnlijk zal dit sowieso wel vaker gebeuren voor het geluid wat het produceert. Goed onderhoud van het filter is ook noodzakelijk voor goede prestaties.
Goed voorbeeld hoe een openluchtfilter in te bouwen is
© ThaFreak/Fok!Pta
[Dit bericht is gewijzigd door ThaFreak op 04-02-2004 14:23]
hehehe leuk dat je die foto's van jacco's civic hebt gebruikt
quote:lezen
Op woensdag 4 februari 2004 14:22 schreef Tjabbo het volgende:
Mooi duidelijk verhaaltje.Ik mis echter nog een stukje over Olifi's in combinatie met een turbo.
Als je een geblazen motor hebt, kan een goede cold-air intake je zomaar tussen de 10 en 15 pk opleveren.
quote:
Voor turbo of supercharged motoren kan het oplopen tot 10 pk afhankelijk van vermogen en cilinderinhoud van de motor.
quote:Waar zijn die testen??
Op woensdag 4 februari 2004 14:06 schreef ThaFreak het volgende:-= Knip =-
Vervangingsfilters
-= knip =-
100% betekent de maximale weerstand van de airflow, hoe lager het cijfer hoe minder de lucht weerstand:
Standaard airbox met standaard luchtfilter [100%
Standaard airbox met K&N luchtfilter 100%
Standaard airbox zonder luchtfilter 100%
Bewerkte airbox met standaard luchtfilter 62,5%
Bewerkte airbox met K&N luchtfilter 56%
Individueel luchtfilter op inlaat 44%
Inlaat zonder iets erop 37,5%
Deze test laat zien dat het vervangen van je standaard luchtfilter in standaard airbox door een K&N luchtfilter geen enkel nut heeft tenzij je de airbox gaat aanpassen.
-= knip =-Openluchtfilter
-= knip =-
De belangrijkste vraag is: Hoeveel pk winst is er te verwachten?
Tests op een dyno hebben bewezen dat er zelfs sprake is van een pk verlies als je geen manier hebt gecreëerd om koele lucht direct naar het openluchtfilter te leiden. Openluchtfilters (K&N bv) zonder speciale aanvoer (bv naar gat in voorbumper) waren zelfs verantwoordelijk voor verlies van pk's tot maar liefst 13pk. Terwijl een openluchtfilter geplaatst bij een aanvoer van koude lucht een vermogenwinst van tot 2 pk kan leveren. Voor turbo of supercharged motoren kan het oplopen tot 10 pk afhankelijk van vermogen en cilinderinhoud van de motor.-= Knip =-
quote:nope serieus niet, ik heb geedit voor de % bold te maken, maar dat van die turbo stond er al....
Op woensdag 4 februari 2004 14:29 schreef Tjabbo het volgende:[..]
Het stond er net niet bij.
jij hebt ge-edit mannetje
quote:Bron tuninglinx
Op woensdag 4 februari 2004 14:30 schreef MikelenniuM het volgende:[..]
Waar zijn die testen??
Bron??
Van welke auto heb je de luchtfilterbox genomen, want die van een kadett 1.2S uit 1986 zou best wel eens minder doordacht kunnen zijn dan die van een Honda NSX uit 2002.... waardoor het verschil tussen een een normaal filter en een K&N filter wel uit zou kunnen maken...of zie ik dat verkeerd
quote:tuurlijk zal het per motor een paar procent verschillen, sommige auto's hebben van zichzelf al een aangepaste airbox (m3 cls om er een te noemen), het is puur om te laten zien dat een je met een standaard airbox vrijwel geen vermogen zult winnen.
Op woensdag 4 februari 2004 14:42 schreef Soulshaker het volgende:
Je hebt dus een normale luchtbox met filter gebruikt en die weerstand als de maximale weestand (100%) genomen...Van welke auto heb je de luchtfilterbox genomen, want die van een kadett 1.2S uit 1986 zou best wel eens minder doordacht kunnen zijn dan die van een Honda NSX uit 2002.... waardoor het verschil tussen een een normaal filter en een K&N filter wel uit zou kunnen maken...of zie ik dat verkeerd
ik merk met mijn green openluchtfilter in elk geval dat ie een heel stuk rapper is geworden.
de auto reageert veel beter op het gas en het verloop is ook veel mooier.
bovendien klimt ie ook veel sneller in de toeren als ervoor (en nee komt niet door het geluid want ik hoor er bijna niks van )
maar goed, bij mij staat het filter ook vol in de rijwind dus dat scheelt ook alweer natuurlijk
Ik rijd een ouwelullen bak die netzo klinkt als een VR6 met K&N en sportuitlaat en netzo snel is ook.
Leuk bij het stoplicht
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |