FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Size does matter!! (modemers beware!)
Jaggunsuvrijdag 30 januari 2004 @ 14:21
Middensectie van de eerste Airbus A380:



Meer info over de A380: Airbus A380

Caenvrijdag 30 januari 2004 @ 14:22
hmmm... misschien maar als prive vliegtuigje kopen....
slashmevrijdag 30 januari 2004 @ 14:22
Da's een grote rioolbuis.
MutZvrijdag 30 januari 2004 @ 14:23
Dit toestel wordt echt
No-Li-Tavrijdag 30 januari 2004 @ 14:24
ik zie dat ding nog niet de lucht ingaan..
Maximus.Proximusvrijdag 30 januari 2004 @ 14:24
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 14:22 schreef slashme het volgende:
Da's een grote rioolbuis.
Heb je geen moer aan, d'r zitten allemaal gaten in
slashmevrijdag 30 januari 2004 @ 14:26
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 14:24 schreef Maximus.Proximus het volgende:

[..]

Heb je geen moer aan, d'r zitten allemaal gaten in


Misschien kun je een CRX-sjonnie blij mee maken.
Here_Jezusvrijdag 30 januari 2004 @ 14:26
ik wil dat ding wel is in ze totale vorm zien ?
vdo28vrijdag 30 januari 2004 @ 14:27
Ik heb nog zo'n ding in de achtertuin staan...
Jaggunsuvrijdag 30 januari 2004 @ 14:27
Als je goed kijkt zie je onder de onderste raampjes in het grijze gedeelte het profiel van de vleugel zitten die eraan komt te hangen.....HUGE!

ik werk zelf bij Airbus dus ik ben er stiekem ook nogal trots op

ShaoliNvrijdag 30 januari 2004 @ 14:28
Is dat ding nou ook daadwerkelijk in productie? En welke maatschappij zal hier gelijk mee gaan vliegen, Virgin?
Lucillevrijdag 30 januari 2004 @ 14:29
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 14:24 schreef No-Li-Ta het volgende:
ik zie dat ding nog niet de lucht ingaan..
Ik denk dat ze er nog een setje met vleugels aanplakken met motoren en zo. Plus een staart en een cockpit. En een stel bandjes.
Nappyvrijdag 30 januari 2004 @ 14:29
Wow een dubbeldekker
vdo28vrijdag 30 januari 2004 @ 14:29
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 14:29 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ik denk dat ze er nog een setje met vleugels aanplakken met motoren en zo. Plus een staart en een cockpit. En een stel bandjes.


Zou je denken?
Zo is het ook maar een lomp ding..
Maximus.Proximusvrijdag 30 januari 2004 @ 14:31
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 14:29 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ik denk dat ze er nog een setje met vleugels aanplakken met motoren en zo. Plus een staart en een cockpit. En een stel bandjes.


Oh? een vliegende rioolbuis met gaatjes
XiChicovrijdag 30 januari 2004 @ 14:32
Mooi ding
beyond_coolvrijdag 30 januari 2004 @ 14:35
Size does not matter !

It's how big your penis is

Popperdepopvrijdag 30 januari 2004 @ 14:37
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 14:24 schreef No-Li-Ta het volgende:
ik zie dat ding nog niet de lucht ingaan..
Pfff....opmerking van een vrouw
Juniorzvrijdag 30 januari 2004 @ 14:39
Zal een leuk doelwit worden voor terroristen... Kan je in een klap gelijk 800 mensen doden ipv 200
Dead_nachovrijdag 30 januari 2004 @ 14:39
Zelfde als de titanic, zo mooi en groot dat iedereen met volle mond staat, maar ik ga er voor geen goud inzitten...tis net een vliegende stad.
LowJoevrijdag 30 januari 2004 @ 14:45
Dat zeiden ze ook van de 747!!
Jaggunsuvrijdag 30 januari 2004 @ 14:47
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 14:39 schreef Dead_nacho het volgende:
Zelfde als de titanic, zo mooi en groot dat iedereen met volle mond staat, maar ik ga er voor geen goud inzitten...tis net een vliegende stad.
Opmerking van de technof00b die er helemaal niets van afweet. Deze kist is echt een vliegtuig van de volgende generatie, waarmee de luchtvaart weer een stapje vooruitgaat na de introductie van de 747 in de zestiger jaren. Er worden een hoop nieuwe technologieen toegepast waardoor het vliegen weer een stuk veiliger, goedkoper en comfortabeler gaat worden. Kijk bv. eens goed naar de grootte van de romp ivm de mensen die er bij staan, je kan makkelijk rechtopstaand normaal door beide dekken lopen!
LowJoevrijdag 30 januari 2004 @ 14:57
Ik denk trouwens dat juist door die twee dekken de romp een stuk stijver zal worden dan een romp met maar 1 dek...Ook al zal die kleiner zijn...
Pietverdrietvrijdag 30 januari 2004 @ 15:06
meneer boeing ligt hier echt wel wakker van, heel veel luchtvaart maatschappijen zijn zeer geintresseert in deze nieuwe airbus.
Toen ik nog bij de KLM werkte, in 98/99, was men wildenthusiast over deze kist, en gingen de cdtjes met een virtuele tour erop van hand tot hand, zeker aan de Amsterdamse Weg...
Jaggunsuvrijdag 30 januari 2004 @ 15:09
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 14:57 schreef LowJoe het volgende:
Ik denk trouwens dat juist door die twee dekken de romp een stuk stijver zal worden dan een romp met maar 1 dek...Ook al zal die kleiner zijn...
Het dek heeft geen invloed op de stijfheid van de romp, is eigenlijk gewoon een soort van carrosserie. Wat je op de foto ziet is in principe de constructie in de romp die je nodig hebt om te kunnen vliegen.
Wat wel grappig is, is dat een van de belangrijkste structurele eisen die aan de vloer in een vliegtuig gesteld worden het niet doorbuigen cq. stevig aanvoelen voor de passagiers is, ook met naaldhakken
Vanuit ingenieurs-oogpunt zou zo'n vloer een stuk lichter gemaakt kunnen worden, maar dan buigt ie dus wat door als je er over loopt en dan durven er een boel mensen niet meer in te stappen omdat ze denken dat het vliegtuig niet sterk genoeg is
LowJoevrijdag 30 januari 2004 @ 15:13
Er moet natuurlijk altijd al 1 dek in,ook al is het een vrachtversie.En je kan mij niet wijsmaken dat het dan niet tot een stijvere constructie lijdt,al is het nog zo'n lichte vloer..De romp zal toch altijd minder kunnen torderen doordat die vloer er aan vast zit...
Jaggunsuvrijdag 30 januari 2004 @ 15:25
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 15:13 schreef LowJoe het volgende:
Er moet natuurlijk altijd al 1 dek in,ook al is het een vrachtversie.En je kan mij niet wijsmaken dat het dan niet tot een stijvere constructie lijdt,al is het nog zo'n lichte vloer..De romp zal toch altijd minder kunnen torderen doordat die vloer er aan vast zit...
De huid van de romp van hedendaagse vliegtuigen zijn allemaal dragende constructieonderdelen, wat betekent dat de schuifkrachten a.g.v. torsie door de huid wordt opgenomen die verstevigd worden door de spanten (de circumferentiele balken in het vliegtuig, zie de foto). De romp werkt dus eigenlijk als 1 grote torsiebuis/koker en is structureel noodzakelijk itt bij een gewone auto waar je de beplating gewoon kan weghalen en toch kan rijden. Een vliegtuigvloer kan in principe inderdaad torsiekrachten opnemen als ie wordt uitgevoerd als constructie-onderdeel (wat dus niet het geval is), dan zou je zeg maar in dit geval 3 op elkaar gestapelde torsiekokers hebben.
Echter wordt dat in de praktijk niet (meer) toegepast om allerlei redenen, de belangrijkste is omdat dit tot te hoge krachten leidt in de vloer-romp overgangen en simpelweg minder efficient is (je krijgt bijna altijd een lichter vliegtuig met niet-dragende vloeren).

hoop dat het nog een beetje te volgen is

Pietverdrietvrijdag 30 januari 2004 @ 15:32
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 15:25 schreef Jaggunsu het volgende:
hoop dat het nog een beetje te volgen is
ja
zeer verhelderent
zo leer je nog wat op vrijdagmiddag
DaMastervrijdag 30 januari 2004 @ 16:33
Nu is het trouwens wel zo dat vliegtuigen wel degelijk BUIGEN, zowel in lengte als breedte. Anders BREKEN ze namelijk door invloed van de krachten die erop staan. Dus als je een lang gangpad hebt moet je maar eens opletten, kan best hol of bol gaan staan (lengterichting natuurlijk...)
Nappyvrijdag 30 januari 2004 @ 16:41
Wingtips willen ook wel een paar meter hoger "hangen" als er gevlogen wordt
Pietverdrietvrijdag 30 januari 2004 @ 16:57
Daarom is een groot vliegtuig op opgedeelt in compartimenten, mensen worden een beetje wit om hun neus als ze de cabine zien golven...
nikanoruvrijdag 30 januari 2004 @ 18:42
* nikanoru trots is er aan meegewerkt te hebben.
GiSHvrijdag 30 januari 2004 @ 19:47
welke airline heeft er al ééntje in bestelling staan??
ThaFreakvrijdag 30 januari 2004 @ 21:54
kappen met de offtopic!
vdo28vrijdag 30 januari 2004 @ 22:45
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 14:27 schreef vdo28 het volgende:
Ik heb nog zo'n ding in de achtertuin staan...
Oh ja zit nu wel een zeiltje over natuurlijk, tis winter...
Dr_Croutonvrijdag 30 januari 2004 @ 23:46
Holy shiznitz!!! Groooot!
Threepiozaterdag 31 januari 2004 @ 01:03
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 14:39 schreef Juniorz het volgende:
Zal een leuk doelwit worden voor terroristen... Kan je in een klap gelijk 800 mensen doden ipv 200
Toch apart dat de terroristen op 11/9/2001 allemaal voor kleinere vliegtuigen hebben gekozen (ik geloof 757/767's) dan de Boeing 747... Die kan alsnog wel iets van 350-400 passagiers meedragen
LowJoezaterdag 31 januari 2004 @ 11:33
Tja,maar mischien komt dat wel omdat ze niet opgeleid waren voor een 747??
Pietverdrietzaterdag 31 januari 2004 @ 12:06
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 01:03 schreef Threepio het volgende:

[..]

Toch apart dat de terroristen op 11/9/2001 allemaal voor kleinere vliegtuigen hebben gekozen (ik geloof 757/767's) dan de Boeing 747... Die kan alsnog wel iets van 350-400 passagiers meedragen


deze vliegtuigen zijn hoog geautomatiseerd, en daardoor makkelijker te vliegen zover ik weet.
Salvad0Rzaterdag 31 januari 2004 @ 12:09
vette plane.
Threepiozaterdag 31 januari 2004 @ 13:14
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 11:33 schreef LowJoe het volgende:
Tja,maar mischien komt dat wel omdat ze niet opgeleid waren voor een 747??
volgens mij waren ze ook niet opgeleid voor 757/767's hoor...

Het zal meer te maken hebben met het feit dat binnenlandse vluchten in de VS minder goed beveiligd waren, en 747's daar niet op vliegen.

Threepiozaterdag 31 januari 2004 @ 13:15
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

deze vliegtuigen zijn hoog geautomatiseerd, en daardoor makkelijker te vliegen zover ik weet.


makkelijker te vliegen, maar waarschijnlijk ook moeilijker te kraken. Ze moesten toch iets van een transponder uit kunnen schakelen enzo? Lijkt me best lastig in zo'n nieuwe kist
GiSHzaterdag 31 januari 2004 @ 13:18
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 13:14 schreef Threepio het volgende:

[..]

volgens mij waren ze ook niet opgeleid voor 757/767's hoor...

Het zal meer te maken hebben met het feit dat binnenlandse vluchten in de VS minder goed beveiligd waren, en 747's daar niet op vliegen.


dat denk ik ook, en je hebt op een 747 meer personeel. Het ging de terroristen niet om de aantal doden in het vliegtuig maar om een amerikaans symbool te raken.. en dat was het WTC
Threepiozaterdag 31 januari 2004 @ 18:27
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 13:18 schreef GiSH het volgende:

[..]

dat denk ik ook, en je hebt op een 747 meer personeel. Het ging de terroristen niet om de aantal doden in het vliegtuig maar om een amerikaans symbool te raken.. en dat was het WTC


Een 747 is btw ook wel een amerikaans symbool Wat nu overtroffen gaat worden door 'ons' europeanen
Pietverdrietzaterdag 31 januari 2004 @ 18:37
zullen we het trouwens weer over deze Airbus hebben?
Wat ik me afvraag welke vliegvelden geschikt zijn voor deze reus. Of kan ie gewoon op bestaande velden landen?
GiSHzaterdag 31 januari 2004 @ 18:48
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
zullen we het trouwens weer over deze Airbus hebben?
Wat ik me afvraag welke vliegvelden geschikt zijn voor deze reus. Of kan ie gewoon op bestaande velden landen?
daar zal men wel rekening mee houden, want anders is het commercieel niet handig
Threepiozaterdag 31 januari 2004 @ 18:59
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
zullen we het trouwens weer over deze Airbus hebben?
Wat ik me afvraag welke vliegvelden geschikt zijn voor deze reus. Of kan ie gewoon op bestaande velden landen?
Dit ding kan geloof ik gewoon op schiphol landen en daarbij zeker op de polder (5e) baan. Qua geluid maakt het niets uit, hij is waarschijnlijk stiller dan de 747 en andere oudere vliegtuigen.
Pietverdrietzaterdag 31 januari 2004 @ 19:10
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 18:59 schreef Threepio het volgende:

[..]

Dit ding kan geloof ik gewoon op schiphol landen en daarbij zeker op de polder (5e) baan. Qua geluid maakt het niets uit, hij is waarschijnlijk stiller dan de 747 en andere oudere vliegtuigen.


hij is wel een stukkie zwaarder als een 747 toch?
Dus grotere klap als ie land.
Vraag het wel aan de vader van de vrouw van een vriend van me, die werkt op schiphol met de infrastructuur
wunderbaumzaterdag 31 januari 2004 @ 19:11
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
zullen we het trouwens weer over deze Airbus hebben?
Wat ik me afvraag welke vliegvelden geschikt zijn voor deze reus. Of kan ie gewoon op bestaande velden landen?
De gates moeten ervoor aangepat worden. In Dubai bouwen ze zelfs een speciale A380 terminal.
GiSHzaterdag 31 januari 2004 @ 19:18
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 19:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

hij is wel een stukkie zwaarder als een 747 toch?
Dus grotere klap als ie land.
Vraag het wel aan de vader van de vrouw van een vriend van me, die werkt op schiphol met de infrastructuur


ik denk dat deze airbus zal kunnen landen op schiphol, er is ook geen bandenfabrikant die banden maakt waar geen velgen voor zijn.
Kijk dat de gate aanpast moet worden heb je al met elke ander type vliegtuig
Nappymaandag 2 februari 2004 @ 08:52
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 01:03 schreef Threepio het volgende:

[..]

Toch apart dat de terroristen op 11/9/2001 allemaal voor kleinere vliegtuigen hebben gekozen (ik geloof 757/767's) dan de Boeing 747... Die kan alsnog wel iets van 350-400 passagiers meedragen


Waarschijnlijk omdat die sneller reageren. Ze moesten ten slotte op een wolkenkrabber mikken en hoe groter het vliegtuig des te trager.
Waarschijnlijk zal het 2e dek van een 747 ook meegespeeld hebben.

OT.

Ik denk dat het wel mee zal vallen met de klap van het landen mischien wat extra banden om de wiellast laag genoeg te houden.

LowJoemaandag 2 februari 2004 @ 09:28
Het gat ook helemaal niet over de klap bij het landen,die gaat opgevangen worden door de grotere vleugels als de 747,maar het gaat om het grotere gewicht ongetwijfeld!Daar moeten die start/landingsbanen tegen kunnen!Anders krijg je toch al gauw wat je ook op de weg ziet wanneer er veel zwaar (over)beladen vrachtauto's rijden,hele sleuven in de weg!
ChillyWillydinsdag 3 februari 2004 @ 18:51
Het gaat inderdaad niet om de klap tijdens het landen, want het is natuurlijk de bedoeling om de passagiers zo comfortabel mogelijk te vervoeren. De "klap" zal dan ook ongeveer gelijk zijn als ieder ander passagiersvliegtuig. Het gewicht zal ook geen probleem zijn voor de meeste start en landingsbanen.
De vraag is eerder of de startbanen lang genoeg zijn voor dit vliegtuig om op te kunnen stijgen. Door het enorme gewicht zal het wel even duren voor het vliegtuig op gang komt.
Jaggunsudinsdag 3 februari 2004 @ 19:00
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
zullen we het trouwens weer over deze Airbus hebben?
Wat ik me afvraag welke vliegvelden geschikt zijn voor deze reus. Of kan ie gewoon op bestaande velden landen?
Er is een 'gouden regel' voor de terminals, en dat is dat alle vliegtuigen in een rechthoek van 80x80m moeten passen, anders is er niet genoeg 'parkeerruimte' om alle gates te kunnen benutten. Dit was een behoorlijk zware eis voor de A380 omdat uit efficientie-oogpunt de vleugels een stuk langer zouden moeten zijn. Om toch in dat hokje van 80x80 te kunnen passen zijn de vleugels korter gemaakt en als direct gevolg een stuk breder dan normaal, zodat er toch genoeg lift gegenereerd kan worden om de kist vanaf een normale startbaan op te kunnen laten stijgen.
Een direct gevolg van deze aanpassing is dat de A380 van nature een beperkter vliegbereik heeft omdat het vliegtuig aerodynamisch minder efficient is (relatief meer luchtweerstand met korte, brede vleugel i.v.m. lange, smalle vleugel, zie ook zweefvliegtuigen). Echter door toepassing van zeer geavanceerde aerodynamica, constructiemethoden en lichtgewicht materialen is er zodanig veel op de luchtweerstand en het leeggewicht van het vliegtuig bespaard dat de A380 toch een theoretisch vliegbereik van 15000km zal hebben. Of dit ook gehaald zal worden in 2006 zal erg afhangen of het daadwerkelijk zal lukken om het streefgewicht van het ontwerp ook in de praktijk te halen...
Korswagenzaterdag 7 februari 2004 @ 20:46
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 14:28 schreef ShaoliN het volgende:
Is dat ding nou ook daadwerkelijk in productie? En welke maatschappij zal hier gelijk mee gaan vliegen, Virgin?
Dit forumtopic begon met foto's van de productie van de A380. Hoe durf je dan aan te komen met de vraag of 'ie in productie is..?! (zie meer foto's op www.airbus.com en doorlinken naar A380)

Afijn, tweede vraag...

In september '04 zal de eerste A380 af zijn en een proefvlucht maken, maar het toestel is naar verwachting uiteindelijk pas medio 2006 commercieel inzetbaar. De A380 zal ook op Schiphol gaan landen.

Airbus verstrekt maatschappijen hoge kortingen voor de aanschaf van A380'ers. Hiermee willen zij nog meer concurreren met Boeing.

Maatschappijen die o.a. met dit type gaan vliegen (& aantal bestelde toestellen):
- Singapore Airlines (krijgt de eerste A380, 10x)
- Air France (10x)
- Lufthansa (15x)
- Federal Express, FedEx (10x vrachtversie)
- Emirates (41x & 2x vrachtversie)
- Qantas (12x)
- Korean Air Lines (5x)
- ILFC (5x & 5x vrachtversie)
- Malaysia Airlines (6x)
- Qatar Airways (2x)
- Malaysia Airlines (10x)

Verder zijn o.a. geinteresseerd:
- South African Airways (die alle acht B747-400's moeten vervangen)
- Malaysia Airlines
- Japan Airlines

Airbus heeft onderhandeld met KLM m.b.t. een aanschaf van A380's, maar KLM heeft besloten om de vloot met B777's en A330-200's uit te breiden, waarbij een optie tot aanschaf van A380's (voorlopig) is vervallen.

Edit:
Onderstaande opgaven verschillen per type A380-XXX:

Aantal passagiers: 421 - 840
Lengte: 67,9 m - 79,4 m
Spanwijdte: 79,8 m
Hoogte (staart): 24,1 m
Vleugeloppervlak: 830 m2
Hoek vleugels: 33,5°
Gewicht: 540.000 - 590.000 kg
Brandstofcapaciteit: 260.900 kg of l - 298.600 kg of l
Kruissnelheid: 0,85Mach
Max. afstand: 5.600 - 10.950 km.
Vermogen motoren (per stuk!): 298.000 N - 333.000 N
Kosten aanschaf: $213 mln. - $246 mln. (excl. evt. kortingen)

enz. enz.

Met dank aan: http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/8803/fa3xx.htm#airp
enz.enz.

[Dit bericht is gewijzigd door Korswagen op 07-02-2004 21:03]

ShaoliNzaterdag 7 februari 2004 @ 20:52
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 20:46 schreef Korswagen het volgende:

[..]

Komend jaar zal de eerste A380 af zijn, maar het toestel is naar verwachting pas medio 2006 commercieel inzetbaar. De A380 zal ook op Schiphol gaan landen.

Airbus verstrekt maatschappijen hoge kortingen voor de aanschaf van A380'ers. Hiermee willen zij nog meer concurreren met Boeing.

Maatschappijen die o.a. met dit type gaan vliegen (& aantal bestelde toestellen):
- Singapore Airlines (krijgt de eerste A380, 10x)
- Air France (10x)
- Lufthansa (15x)
- Federal Express, FedEx (10x vrachtversie)
- Emirates (41x & 2x vrachtversie)
- Qantas (12x)
- Korean Air Lines (5x)
- ILFC (5x & 5x vrachtversie)
- Malaysia Airlines (6x)
- Qatar Airways (2x)
- Malaysia Airlines (10x)

Verder zijn o.a. geinteresseerd:
- South African Airways (die alle acht B747-400's moeten vervangen)
- Malaysia Airlines
- Japan Airlines

Airbus heeft onderhandeld met KLM m.b.t. een aanschaf van A380's, maar KLM heeft besloten om de vloot met B777's en A330-200's uit te breiden, waarbij een optie tot aanschaf van A380's (voorlopig) is vervallen.


Kijk dit is info waar je wat aan hebt.
Pinobotzaterdag 7 februari 2004 @ 22:20
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 18:51 schreef ChillyWilly het volgende:
Het gaat inderdaad niet om de klap tijdens het landen, want het is natuurlijk de bedoeling om de passagiers zo comfortabel mogelijk te vervoeren. De "klap" zal dan ook ongeveer gelijk zijn als ieder ander passagiersvliegtuig. Het gewicht zal ook geen probleem zijn voor de meeste start en landingsbanen.
De vraag is eerder of de startbanen lang genoeg zijn voor dit vliegtuig om op te kunnen stijgen. Door het enorme gewicht zal het wel even duren voor het vliegtuig op gang komt.
De klap zal juist minder worden door de massatraagheid van het gevaarte.
Ik heb wel eens een C-5 Galaxy op zien stijgen, die heeft maar een heel klein baantje nodig.
Korswagenzondag 8 februari 2004 @ 12:04
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 22:20 schreef Pinobot het volgende:

[..]

De klap zal juist minder worden door de massatraagheid van het gevaarte.
Ik heb wel eens een C-5 Galaxy op zien stijgen, die heeft maar een heel klein baantje nodig.


Ach, die beste mensen (geleerden, "professionals") zullen echt wel zo slim zijn om het toestel aan de start- / landingsbanen aan te passen en niet andersom... Je moet gewoon de balans vinden tussen de aerodynamica, het motorvermogen en de massa van het totaal...

(lijkt me)

Singadonderdag 20 mei 2004 @ 07:12
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 19:11 schreef wunderbaum het volgende:

[..]

De gates moeten ervoor aangepat worden. In Dubai bouwen ze zelfs een speciale A380 terminal.
Mag ook wel als je bedenkt dat Emirates de grootste afnemer is van de A380.

Maar ik wil wel eens in dit tuigje vliegen. Ik ben benieuwd wanneer de eerste op Schiphol landt.
Fuxlzondag 23 mei 2004 @ 00:16
Sja en nu weer een wolkenkrabber ontwerpen die bestand is tegen een botsing met dit vliegtuig..
Threepiozondag 23 mei 2004 @ 01:34
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 22:20 schreef Pinobot het volgende:

[..]

De klap zal juist minder worden door de massatraagheid van het gevaarte.
Ik heb wel eens een C-5 Galaxy op zien stijgen, die heeft maar een heel klein baantje nodig.
De benodigde lengte startbaan is natuurlijk sterk afhankelijk van de belading van het vliegtuig. Zeker een vrachtvliegtuis als de Galaxy zal licht beladen weinig ruimte nodig hebben.
hifonicszondag 23 mei 2004 @ 14:43
komen daar 16 motoren aan te hangen ofzo
Pietverdrietzondag 23 mei 2004 @ 14:55
quote:
Op zondag 23 mei 2004 14:43 schreef hifonics het volgende:
komen daar 16 motoren aan te hangen ofzo
nee, 4 stuks
Drifter__donderdag 27 mei 2004 @ 21:28
Ja hoor! SUPERRRRRRRRRRRRR!!!








_onderhond_donderdag 27 mei 2004 @ 21:47
Wow, ziet er gaaf uit.

Wel beetje rare positie en vorm van de vleugels. Of vergis ik me daar in?
JF_donderdag 27 mei 2004 @ 21:47
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 19:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

hij is wel een stukkie zwaarder als een 747 toch?
Dus grotere klap als ie land.
Eventjes wat gesnuffeld:
http://www.airbus.com/product/a380_specifications.asp
A380 doet dus 386ton maximaal bij landing, en 560ton bij takeoff.
De vracht-versie van de A380 is iets zwaarder, 427ton landing-weight.

http://www.boeing.com/commercial/747family/technical.html
De 747-400 doet 397-413 ton takeoff, maar geen specs over max-landing - hij is in ieder geval een stuk lichter dan de A380.

Alleen is het gewicht niet zo zeer de belangrijke factor voor de belasting de landingsbaan, het maakt ook nogal uit hoe hard 'ie wordt neergezet. Een 747 die met 15 meter onder de wielen vol naar beneden wordt gedrukt door een onverwachte windvlaag geeft een behoorlijke dreun, terwijl je 'm ook zacht als 'n veertje kunt neerzetten.

[edit]Shoot, ouwe koe, zit te slapen.... [/edit]
Psychonikeodonderdag 27 mei 2004 @ 21:52
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 21:47 schreef _onderhond_ het volgende:
Wow, ziet er gaaf uit.

Wel beetje rare positie en vorm van de vleugels. Of vergis ik me daar in?
de 3e post van deze pagina
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 19:00 schreef Jaggunsu het volgende:

[..]

Er is een 'gouden regel' voor de terminals, en dat is dat alle vliegtuigen in een rechthoek van 80x80m moeten passen, anders is er niet genoeg 'parkeerruimte' om alle gates te kunnen benutten. Dit was een behoorlijk zware eis voor de A380 omdat uit efficientie-oogpunt de vleugels een stuk langer zouden moeten zijn. Om toch in dat hokje van 80x80 te kunnen passen zijn de vleugels korter gemaakt en als direct gevolg een stuk breder dan normaal, zodat er toch genoeg lift gegenereerd kan worden om de kist vanaf een normale startbaan op te kunnen laten stijgen.
Een direct gevolg van deze aanpassing is dat de A380 van nature een beperkter vliegbereik heeft omdat het vliegtuig aerodynamisch minder efficient is (relatief meer luchtweerstand met korte, brede vleugel i.v.m. lange, smalle vleugel, zie ook zweefvliegtuigen). Echter door toepassing van zeer geavanceerde aerodynamica, constructiemethoden en lichtgewicht materialen is er zodanig veel op de luchtweerstand en het leeggewicht van het vliegtuig bespaard dat de A380 toch een theoretisch vliegbereik van 15000km zal hebben. Of dit ook gehaald zal worden in 2006 zal erg afhangen of het daadwerkelijk zal lukken om het streefgewicht van het ontwerp ook in de praktijk te halen...
ik denk dat je pas echt beseft hoe groot tie is als je er naast staat ofzo.. als ik dit gewoon op foto zou zien en niet zou weten dat het de 380 is, zou het me niet eens opvallen die grootte volgens mij..
Maar ja, ik ben ook een vliegtuigleek ik ga er alleen mee op vakantie
Pietverdrietdonderdag 27 mei 2004 @ 22:04
deze week neemt airbus een besluit over een bouwstop
http://de.news.yahoo.com/040521/3/41jl5.html
Schijnbaar is een aantal mensen hun moestuin belangrijker dan werkgelegenheid.
Airbus Deutschland GmbH wil uitbreiden omdat ze dan ook daar, in Hamburg, aan de airbus 380 kunnen werken.
Deze zouden in Hamburg gelakeerd en van binnen ingericht worden, maar als men aldaar de landingsbaan niet kan verlengen, dan gaat het werk elders heen.
Leuk, je zal er maar werken, en als je weet hoe hoog de werkeloosheid in Duitsland is....
_onderhond_donderdag 27 mei 2004 @ 22:05
Plaatjes van het interieur. 1e klasse only neem ik aan



Pietverdrietdonderdag 27 mei 2004 @ 22:09
In de tijd dat ik als Consultant bij de KLM zat, heb ik eens een virtuele rondleiding gezien door deze airbus, kan me nog voor mijn kont schoppen dat ik die lui niet gek heb gezeurt voor een kopie daarvan. Was in 99 trouwens.
Pietverdrietdonderdag 27 mei 2004 @ 22:15
Trouwens is maandag het eerste zijlandingsgestel uitgeleverd voor de A380
Jaggunsudonderdag 27 mei 2004 @ 23:06
Overigens zijn 2 weken geleden de eerste testen met de Rolls Royce Trent 900 motoren uitgevoerd op een A340-600. Die A340 is toch ook geen kleintje met z'n 380 passagiers, maar bij die jetsers van een motoren voor de A380 vallen ze in het niet.



Pietverdrietdonderdag 27 mei 2004 @ 23:12
Oh My Gooood
Dat ziet er uit of ie een abcess onder de vleugel heeft, wat een monster.
cozvrijdag 28 mei 2004 @ 00:14
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 23:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Oh My Gooood
Dat ziet er uit of ie een abcess onder de vleugel heeft, wat een monster.
je bent helaas soms grappig piet
Singavrijdag 28 mei 2004 @ 03:16
lol
ShaoliNvrijdag 28 mei 2004 @ 08:14
Wat een gigantisch ding.
superchargermaandag 31 mei 2004 @ 19:37
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 08:14 schreef ShaoliN het volgende:
Wat een gigantisch ding.
De mijne is groter...
carfreakmaandag 31 mei 2004 @ 19:53
Waarschijnlijk heeft niemand t gezien, maar Discovery Channel heeft over dit dingetje een docu gemaakt. Daar zeiden ze volgens mij ook in dat Virgin ermee zou gaan vliegen (die stond nog niet tussen het rijtje van Korswagen.
Mooi apparaat in ieder geval, alleen is het (volgens Discovery Channel) de vraag of die luxe cabines blijven. De verwachting is dat daar gewoon ook stoelen komen.
Er was trouwens in die proefmodellen niet alleen ruimte voor een lounge en een bar, maar ook voor een onboard winkel
_onderhond_maandag 31 mei 2004 @ 20:03
Shit, kijk eens wat ze er allemaal in dit plaatje in hebben geduwd. Zelfs een restaurant.

Singadinsdag 1 juni 2004 @ 02:06
Ik zie maatschappijen als Singapore en Emirates echt nog wel een restaurant/winkel/bar e.d. inbouwen.

Ik moet niets hebben van die A320jes en 737tjes, ik hou wel van vliegtuigen die een beetje imposant ogen.

Wat ik mij afvraag wat is het bezine verbruik "per afgelegde afstand per passagier" van de A380 in vergelijking met de A320/737 (of met de nieuwe 7E7, waar boeing zo druk over doet dat ie zo zuinig is).
Pietverdrietdinsdag 1 juni 2004 @ 10:10
Singa
Ik vermoed dat dit tamelijk goed is in vergelijking met boeing. Mijn indruk is dat boeing airbus onderschat heeft, en te lang wou doorgaan met de 747 lijn (trouwens typisch amerikaans) en haar volgende innovatie was de snellere jet ipv de grotere.
Nu heeft boeing niets in de pijplijn zitten wat de concurentie aan kan met de 380, en het zal een jaar of 10 gaan duren voordat ze zover zijn als Airbus nu is.
Douwedinsdag 1 juni 2004 @ 17:27
quote:
Op dinsdag 1 juni 2004 10:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Singa
Ik vermoed dat dit tamelijk goed is in vergelijking met boeing. Mijn indruk is dat boeing airbus onderschat heeft, en te lang wou doorgaan met de 747 lijn (trouwens typisch amerikaans) en haar volgende innovatie was de snellere jet ipv de grotere.
Nu heeft boeing niets in de pijplijn zitten wat de concurentie aan kan met de 380, en het zal een jaar of 10 gaan duren voordat ze zover zijn als Airbus nu is.
Niet geheel waar: Boeing heeft een andere visie dan Airbus, en ontwikkelt daarop door. Boeing is bezig aan de 7E7, een gewoon 1 laags vliegtuig dat ook op lange afstanden kan worden ingezet. Boeing denkt alleen dat je door grote A380 achtige vliegtuigen dichtslibbing van mainports zal krijgen.
Omdat de A380 niet overal kan landen heb je meer kleine vliegtuigen nodig die mensen naar de grote luchthavens brengen... maar dan krijg je dichtslibbingsproblemen, omdat de toestroom van vliegtuigen simpelweg te groot wordt.

Indrukwekkend vind ik de A380 zeker, alleen mijn god wat is dat ding lelijk zeg
En ik las ergens dat de KLM niet aan de A380 ging maar aan de A330... klopt dat? KLM heeft toch (op de A319 na) toch nog nooit Airbussen gehad?
Pony-Loverdinsdag 1 juni 2004 @ 19:00
quote:
Op dinsdag 1 juni 2004 17:27 schreef Douwe het volgende:

En ik las ergens dat de KLM niet aan de A380 ging maar aan de A330... klopt dat? KLM heeft toch (op de A319 na) toch nog nooit Airbussen gehad?
De KLM heeft in het verleden alleen de A310 gehad, vanaf volgend jaar krijgen ze idd de A330.
Pietverdrietdinsdag 1 juni 2004 @ 20:38
quote:
Op dinsdag 1 juni 2004 17:27 schreef Douwe het volgende:

[..]

Niet geheel waar: Boeing heeft een andere visie dan Airbus, en ontwikkelt daarop door. Boeing is bezig aan de 7E7, een gewoon 1 laags vliegtuig dat ook op lange afstanden kan worden ingezet. Boeing denkt alleen dat je door grote A380 achtige vliegtuigen dichtslibbing van mainports zal krijgen.
Omdat de A380 niet overal kan landen heb je meer kleine vliegtuigen nodig die mensen naar de grote luchthavens brengen... maar dan krijg je dichtslibbingsproblemen, omdat de toestroom van vliegtuigen simpelweg te groot wordt.

Indrukwekkend vind ik de A380 zeker, alleen mijn god wat is dat ding lelijk zeg
En ik las ergens dat de KLM niet aan de A380 ging maar aan de A330... klopt dat? KLM heeft toch (op de A319 na) toch nog nooit Airbussen gehad?
KLM heeft denk ik weinig meer te beslissen, is nu air france geworden.
Overginds weet ik dat het management van de KLM Ground Services en de Vliegdienst wel degelijk geintresseerd waren in 98/99 toen ik voor hun werkte als consultant in een project met Al Italia en Nothwest.
The_strangerdonderdag 24 juni 2004 @ 17:17
lama...
Kleffe_Dopdonderdag 24 juni 2004 @ 17:43
quote:
Op dinsdag 1 juni 2004 20:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

KLM heeft denk ik weinig meer te beslissen, is nu air france geworden.
Air France zou het idd wel fijn vinden als de vloot van de KLM een beetje overeenkomt met die van AF zelf. AF heeft zelf ook de A330 in dienst dus dat is geen probleem.
Een jaartje geleden heb ik gehoord dat KLM in 2005 al de eerste A330's zou ontvangen, klopt dat nog altijd?
Pietverdrietdonderdag 24 juni 2004 @ 17:47
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 17:43 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Air France zou het idd wel fijn vinden als de vloot van de KLM een beetje overeenkomt met die van AF zelf. AF heeft zelf ook de A330 in dienst dus dat is geen probleem.
Een jaartje geleden heb ik gehoord dat KLM in 2005 al de eerste A330's zou ontvangen, klopt dat nog altijd?
Geen idee, ben daar al sinds 1999 weg
ook_gekdonderdag 24 juni 2004 @ 19:05
Shit er zit zelfs een lift in
Wat een gaaf ding is dit zeg.

Ben ik blij dat ik rijk wil worden later. Dan ga ik lekker met dit ding mee vliegen wheheh
Mugen_Hondadonderdag 24 juni 2004 @ 21:03
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 19:05 schreef ook_gek het volgende:
Shit er zit zelfs een lift in
Wat een gaaf ding is dit zeg.

Ben ik blij dat ik rijk wil worden later. Dan ga ik lekker met dit ding mee vliegen wheheh
Ik denk niet dat ze zulke lui's als jij in Amerika binnenlaten.
deffvrijdag 25 juni 2004 @ 14:02
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 21:03 schreef Mugen_Honda het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ze zulke lui's als jij in Amerika binnenlaten.
tja er staan ook veel amerikaanse luchtvaartmaatschapijen tussen die er 1 gaan kopen:)
hydraulixmaandag 28 juni 2004 @ 22:53
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 19:05 schreef ook_gek het volgende:
Shit er zit zelfs een lift in
Wat een gaaf ding is dit zeg.
Heeft de 747 ook hoor (wordt gebruikt voor de trolley's).
Hopelijk maken Emirates en Singapore Airlines hun beloftes waar dat ze er allerlei extra faciliteiten inbouwen voor de passagiers (en niet dat ze het vol gaan proppen met stoelen). Ik zie ze er wel voor aan dat ze echt geweldige vernieuwingen gaan invoeren op het gebied van comfort (al de F-class gezien van Emirates A340-500 )
Virgin staat niet in de lijst: hebben ze hun order gecanceled? Ben niet echt meer op de hoogte
Pietverdrietdinsdag 29 juni 2004 @ 19:41
Een airbus A340-500 van Singapore Airlines heeft het vluchtrecord voor passagiersvliegtuigen op zijn naam gezet, vloog zonder stop van Singapore naar NewArk (bij New York) in een 18 uur 35 minuten durende vlucht. 16.668 KM (lees ik net op teletekst)
Pietverdrietzondag 11 juli 2004 @ 22:13
Lees net in Der Spiegel dat deze airbus geplanned is voor onder de 3 liter per passagier per 100 Km. waarschijnlijk wordt het 2,9 liter. Niet slecht voor een vliegtuig vanm 276 ton oorspronkelijk geplanned gewicht (wordt waarschijnlijk 290 ton)
Remondinsdag 17 augustus 2004 @ 01:27
Heefd dit ding al gevlogen? zo niet wanneer dan wel?
Steijndinsdag 17 augustus 2004 @ 01:30
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 15:06 schreef Pietverdriet het volgende:
meneer boeing ligt hier echt wel wakker van, heel veel luchtvaart maatschappijen zijn zeer geintresseert in deze nieuwe airbus.
Tegen de aandeelhouders zegt Boeing iets heel anders, volgens Boeing opereert Airbus met deze kist op een aflopende markt. Boeing zit meer brood in supersonisch zakenvliegtuigen en kleine maar zuinig subsonisch vliegtuigen.
Dr_Croutondinsdag 17 augustus 2004 @ 02:23
Mwah, ik zou het heel gaaf vinden om met de 380 te vliegen, kleine vliegtuigen zijn altijd rumoeriger en zitten krap.
Een vliegtuig die ook een zitrij in het midden heeft, geeft een veiligere gevoel voor de passagier die niet idee heeft in een te krappe vliegtuig te zitten. Heeft te maken met psychologie heb ik op een documentaire over -ironisch genoeg- Boeing's 747.
The_strangerdinsdag 17 augustus 2004 @ 09:51
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 01:27 schreef Remon het volgende:
Heefd dit ding al gevlogen? zo niet wanneer dan wel?
Duurt nog wel even.. (tenzij je het protoype/testvliegtuig bedoelt, dat zal toch niet zo heel lang meer durenn denk ik)
Jordy-Bdinsdag 17 augustus 2004 @ 10:13


zoiets wil ik thuis ook wel
Kleffe_Dopdinsdag 17 augustus 2004 @ 10:19
A380 Order count tot nu toe:

Firm Orders:

Air France - 10
Emirates - 41 passenger, 2 freighters
Federal Express - 10 freighters
ILFC - 5 passenger and 5 freighters (two pax aircraft are bound for Emirates)
Korean - 5
Lufthansa - 15
Malaysian - 6
Qantas - 12
Qatar - 2
Singapore Airlines - 10
Virgin Atlantic - 6

Unconfirmed Orders:

Thai - 6
A significant unannounced Asian customer - ?


Wat moet Emirates met 41(!) van deze joekels? Geen andere maatschappij komt ook maar in de buurt daarvan!
ook_gekdinsdag 17 augustus 2004 @ 10:23
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 21:03 schreef Mugen_Honda het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ze zulke lui's als jij in Amerika binnenlaten.
Ik ben nog niet bekend in de US dus ik maak nog kans
Pietverdrietdinsdag 17 augustus 2004 @ 10:39
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 01:30 schreef Steijn het volgende:

[..]

Tegen de aandeelhouders zegt Boeing iets heel anders, volgens Boeing opereert Airbus met deze kist op een aflopende markt. Boeing zit meer brood in supersonisch zakenvliegtuigen en kleine maar zuinig subsonisch vliegtuigen.
tuurlijk zegt Boeing dat, zoiets noem je "Durchhalteparolen"
Feit blijft dat het gaat om kosten per passagier, en hoe meer passagiers in een kist hoe lager je kosten in principe worden.
Denk bij kosten niet alleen aan brandstof, maar ook aan FIR´s (das best duur, en gaat per vliegtuig), Landingsrechten, Gatekosten, personeel, onderhoud, etc etc etc
The_strangerdinsdag 17 augustus 2004 @ 16:57
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 01:27 schreef Remon het volgende:
Heefd dit ding al gevlogen? zo niet wanneer dan wel?
Ik las net op teletekst dat singapore airlines er als eerste mee gaat vliegen en wel in april 2006
Threepiodinsdag 17 augustus 2004 @ 18:47
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 10:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

tuurlijk zegt Boeing dat, zoiets noem je "Durchhalteparolen"
Feit blijft dat het gaat om kosten per passagier, en hoe meer passagiers in een kist hoe lager je kosten in principe worden.
Denk bij kosten niet alleen aan brandstof, maar ook aan FIR´s (das best duur, en gaat per vliegtuig), Landingsrechten, Gatekosten, personeel, onderhoud, etc etc etc
Idd, boeing probeert alleen maar de eigen strategie goed te praten. Met al die kleinere vliegtuigen zal/kan een luchthaven juist eerder dichtslibben, het aantal passagiers blijft immers gelijk.

Wat zijn FIR's btw?
Pietverdrietdinsdag 17 augustus 2004 @ 19:06
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 18:47 schreef Threepio het volgende:
+
Wat zijn FIR's btw?
oh, natuurlijk,.
een FIR is een stuk luchtruim, voor het gebruik ervan moet je betalen aan de landen die het FIR bezitten.
Een optimale vliegroute NY naar Amsterdam wordt dus berekend aan de hand van:
Brandstof verbruik (varieert door gebruik van Jet Stream en de gevlogen afstand) en het aantal FIR´s waar je doorheen vliegt.
Hoe meer jet stream is minder brandstof, maar als je wat omvliegt gebruik je wat meer, maar vlieg je een FIR minder.
Bij luchtvaart maatschappijen zijn bij de vliegdienst mensen in dienst die dit berekenen.
Hier een FIR Kaart voorbeeldje
http://aviation.weathersa.co.za/Aviationcodes/codes.htg/ad-6.gif
blupvrijdag 20 augustus 2004 @ 05:19
Nog wat illustraties






uberpooiervrijdag 20 augustus 2004 @ 05:23
vliegtuig is 1
geschikt vliegveld vinden is weer een ander probleem..
NoCommentvrijdag 20 augustus 2004 @ 12:09
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2004 05:23 schreef uberpooier het volgende:
vliegtuig is 1
geschikt vliegveld vinden is weer een ander probleem..
Dat zou dus helemaal geen probleem mogen zijn, aangezien hij met zijn spanwijdte van 79 (?) meter 'gewoon' in het standaardvak past. Ok, zal wel een beetje passen en meten worden, halve meter speling ofzo aan elke kant

Wist je trouwens dat ze een keer zo'n turbine onder een 747 gehangen hebben? De 747 zou op zich met alleen deze motor moeten kunnen opstijgen, de overige drie 747 motoren die eronder hingen werden alleen gebruikt om ervoor te zorgen dat er ook nog rechtdoor gevlogen kon worden.. kan ook wel zijn dat dt een motor voor de 777ER bedenk ik me net.

Met het max. vermogen van 1 zo'n A380 turbine kun je trouwens een behoorlijk aantal huishoudens van energie voorzien 81500 pond stuwkracht voor de freighter versie
Ger-Evrijdag 20 augustus 2004 @ 12:31
een hotel met vleugels.......
LosingMyReligionmaandag 6 september 2004 @ 14:02
als daar een 737 tegenaan vliegt dan is t van "hihihi dat kietelt"
Youpmaandag 6 september 2004 @ 14:17
de antonov 225 is ook zo lekker omvangrijk.. alleen geen passagiersvliegtuig..






zoals je aan de vergelijking kan zien nog een stukkie groter als de airbus 380
hydraulixdonderdag 11 november 2004 @ 23:41
*Kick*
Nieuwe foto's (gevonden op Airliners.net forum]:







Vooral de interieurfoto's vind ik wel cool om te zien (had het eerlijk gezegd veel breder verwach)
hydraulixzondag 9 januari 2005 @ 03:34
Rollout foto's van gisteren in Toulouse:
Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 4
Jaggunsuzondag 9 januari 2005 @ 05:01
Ik werk bij Airbus, kreeg afg. week nog wat nieuwe foto's van de A380. Zal ff kijken of ik ze kan posten deze week.
Pietverdrietzondag 9 januari 2005 @ 12:12
quote:
Op zondag 9 januari 2005 03:34 schreef hydraulix het volgende:
Rollout foto's van gisteren in Toulouse:
Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5
Men heeft echt zijn best gedaan de Operatorlogo´s af te dekken, of zou er een airbus verrassing op staan voor de eerste vlucht?
hydraulixzondag 9 januari 2005 @ 13:45
Ja, ze gaan naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe airbus-logo presenteren.
Volgens geruchten zou het hierom gaan
Pietverdrietzondag 9 januari 2005 @ 16:20
Maar verdomme, op die foto´s zie je goed hoe fucking groot die motoren zijn..
Ben erg benieuwd hoe dat ding vliegt. Wanneer is de eerste proefvlucht?
Kleffe_Dopzondag 9 januari 2005 @ 16:52
quote:
Op zondag 9 januari 2005 16:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar verdomme, op die foto´s zie je goed hoe fucking groot die motoren zijn..
De GE-90 is volgens mij nog een stuk groter:

http://myaviation.net/?pid=00130585
"Very rare picture!!! We all know how huge the GE-90 is. We've seen many 777s with GE-90's out there. We’ve all heard that it's been said this engine is as big as a 737's fuselage, but we've never seen this picture before. Here's BA's 737-436 "River Aire" in front of G-VIIC, a BA 777-236/ER proudly holding a GE-90 under her wings. This picture says it all. When it comes to clarify a myth, just compare the “Biggest and Most Powerful Jet Engine in the world” with the 737 and with an average size human body. "


http://www.airliners.net/open.file/728727/L/

Die bakbeesten zijn echt gigantisch groot
Pietverdrietzondag 9 januari 2005 @ 17:15
quote:
Trent 900 Series

The Trent 900 family is designed to power the giant Airus A380 where it is the launch engine. It comes in two thrust ratings, 70,000 and 76,000 lbf (311 and 338 kN) but is capable of achieving 84,000 lbf (374 kN). It features a lot of technology inherited from the 8104 demonstrator including the 2.95 m diameter swept-back fan.

The Trent 900 made its maiden flight on May 17 2004 on Airbus' A340-300 testbed, replacing the port inner CFM56-5 and dwarfing the remaining engines. A380 customers which have selected the Trent include Virgin Atlantic, Qantas, Singapore Airlines (already the largest Trent operator) and Lufthansa.

---------------------------------------------------------------------------
General Electric GE90 is a family of high-bypass turbofan engines built by General Electric for the Boeing 777, with thrust ranging from 74,000 to 115,000 lb (329 to 512 kN). It was first introduced in November 1995 on British Airways' 777s, and is only available on the 777. The engine is one of three options for the 777-200, -200ER, and -300, and the exclusive engine of the -200LR and -300ER.
The GE90 series are physically the biggest engines in aviation history. They are also the most powerful, as GE90-115B holds the world record for the highest thrust rating, 127,900 lb (569 kN), though is rated at 115,300 lbf (513 kN). The diameter of the engine (3.43 m) and nacelle are larger than the fuselage of a Boeing 737 (3.4 m).

They can only be airfreighted by outsize cargo aircraft such as the Antonov An-124 'Condor', presenting unique problems if a 777 is stranded due to emergency diversions. As a consequence, it incurs high preventive maintenance costs to minimise such risks.

A fanblade from the GE90-115B has been placed on display at the Museum of Modern Art in New York City, New York.
Idd
Had ik niet gedacht, maar het formaat heeft dus ook duidelijke nadelen zien we...
C3Lamaandag 10 januari 2005 @ 10:47
Ja, wanneer wordt er mee gevlogen?
Singamaandag 10 januari 2005 @ 13:22
quote:
Op maandag 10 januari 2005 10:47 schreef C3La het volgende:
Ja, wanneer wordt er mee gevlogen?
Testvluchten: maart 2005 en commercieel in 2006
M5woensdag 12 januari 2005 @ 18:24
Nieuwe pics:
Het monster is bijna af:





pics van Airliners.net
Jaggunsuwoensdag 12 januari 2005 @ 19:25
volgende week dinsdag is live de A380 reveal te zien op ZDF
van 10u20 t/m 12u30 geloof ik, in bijzijn van Schroeder, Chirac, Blair en die Spaanse president
HarigeKerelzondag 16 januari 2005 @ 04:38
Zijn er eigenlijk al plannen voor een nog groter vliegtuig?

Het verhaal van Boeing begrijp ik trouwens niet geheel, op een lijn als NY-FRA etc zal je altijd grote vliegtuigen kunnen gebruiken.
God_de_Vaderzondag 16 januari 2005 @ 10:33
Dat is nog eens een project voor West Coast Custums
SIGMA-X10zondag 16 januari 2005 @ 11:40
quote:
Op zondag 16 januari 2005 10:33 schreef God_de_Vader het volgende:
Dat is nog eens een project voor West Coast Custums
Pimp My Plane:
Pietverdrietzondag 16 januari 2005 @ 11:42
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 19:25 schreef Jaggunsu het volgende:
volgende week dinsdag is live de A380 reveal te zien op ZDF
van 10u20 t/m 12u30 geloof ik, in bijzijn van Schroeder, Chirac, Blair en die Spaanse president
Live?
Volgens mij was dat feestje afgelopen week, stonden hier de kranten vol van iig.
The_strangerzondag 16 januari 2005 @ 12:36
quote:
Op zondag 16 januari 2005 11:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Live?
Volgens mij was dat feestje afgelopen week, stonden hier de kranten vol van iig.
volgensn de airbus site is de unveiling op jan 18th 11:00 GMT, over 1 dag en ong 22 uur dus...
Pietverdrietzondag 16 januari 2005 @ 12:46
Ah, okay, dan hadden ze het over het feestje dat moest komen, niet het feestje dat geweest was.
hydraulixmaandag 17 januari 2005 @ 23:45
Meer foto's:








De A380 wordt geschilderd:









Meer Interieurfoto's (uit een mock-up):



Indrukwekkend
Singadinsdag 18 januari 2005 @ 13:21
heeft iemand plaatjes van de presentatie?
Kleffe_Dopdinsdag 18 januari 2005 @ 18:28


Slideshow op yshoo:
http://news.yahoo.com/fc?tmpl=fc&cid=34&in=Business&cat=Aviation_and_Aerospace
GiSHdinsdag 18 januari 2005 @ 20:51
ik voelde voor het eerst een soort van europeese trots...
Blikdinsdag 18 januari 2005 @ 20:59
mooi ding hoor, jammer dat KLM er niet mee gaat vliegen voorlopig
Thetallguydinsdag 18 januari 2005 @ 21:03
Technisch gezien een cool ding, maar ik vind hem vreselijk lelijk
hydraulixdinsdag 18 januari 2005 @ 22:18
Hij is echt vreselijk lelijk ja
(nog enkele interieurfoto's):



En voor de mensen die Frans verstaan:
Klik!, met diverse filmpjes van de A380
its_me_woensdag 27 april 2005 @ 11:22
Vandaag de grote dag, de eerste vlucht van de Airbus A380!
its_me_woensdag 27 april 2005 @ 11:33
Linkje naar de stream waar over 10 minuten een samenvatting te zien is: http://www.airbus.com/A380/Seeing/live/video/live.asx
Singawoensdag 27 april 2005 @ 14:26
http://previews.thenewsma(...)/NEAD_2289_15335.wmv
hydraulixwoensdag 27 april 2005 @ 18:36

Echt geweldig om het eindelijk in de lucht te zien!
RonaldVdonderdag 28 april 2005 @ 15:22
Voor degenen die het Airbus vs Boeing verhaal niet helemaal begrijpen:

Airbus gelooft dat het "Hub-and-Spoke" concept) waarbij passagiers met kleine "feeder" toestellen naar een internationaal vliegveld worden gebracht, en van daar met een grote (bijvoorbeeld de B-747 of A-380) naar een ander internationaal veld, om daar weer in een kleine te stappen naar je eindbestemming) de bouw van de A-380 rechtvaardigt.

Boeing ziet al een paar jaar een andere trend: passagiers willen niet meer overstappen, ze willen in een keer vanaf hun kleinere vliegveld naar hun eindbestemming op een kleiner vliegveld. Natuurlijk doe je dat niet met een gigant als de B-747 of A-380, maar met kleinere toestellen, tot maximaal de DC-10/MD-11/B-767. Wil je op dergelijke routes rendabel kunnen vliegen, dan moet je zorgen dat je sneller en goedkoper kunt opereren dan de concurrent. Boeing is daarom al een paar jaar bezig met het ontwerpen van toestellen die op een dergelijk vluchtprofiel passen, eerst met de SonicCruiser (inmiddels gecancelled), en nu met de iets tragere maar wel veel zuiniger B-787 Dreamliner.

Waar de winst van de A-380 zit in een lage prijs per stoelkilometer, zit de winst van Boeing in de kortere reistijd. Natuurlijk zullen ze elkaar in uiteindelijke prijs niet zo veel ontlopen, en zelfs als Boeing wat duurder is, dan wordt dat ruim goedgemaakt door de veel kortere reistijd.
Ga zelf maar na: bijna alle vluchten van bijvoorbeeld Delta lopen via Atlanta (de hub, op 8 à 9 uur vliegen van Amsterdam). Als je vanuit Nederland naar Columbus, Ohio moet, dan vlieg je over Ohio heen nog een uur door naar het zuiden, daar heb je een overstap van minstens 2 uur, en dan vlieg je langs dezelfde routedie je vanuit Europa al hebt afgelegdweer naar Ohio (de spoke). Dat kost je al gauw 5 uur, inclusief het doorlopen van alle luchthavenfaciliteiten. Stel je voor dat je in Europa al bent begonnen vanuit Praag (spoke aan begin van de reis) via Amsterdam (de hub aan het begin), dan verlies je met het hub-en-spoke systeem al gauw een halve dag aan overstappen en nutteloze reisafstanden.
Volgens Boeing kan dat met de Dreamliner makkelijker, en tegelijk vrijwel even duur: je stapt in Praag op het vliegtuig, en in Columbus stap je 8 uur later redelijk fris weer uit. Uurtje vliegveld ervoor en erna, en je reistijd zit op 10 uur. Dezelfde route met hub-en-spoke zit op het dubbele, en na 20 uur reizen ben je echt helemaal gaar.

Wie van de twee gelijk gaat krijgen weten zelfs de analisten niet. Het hangt af van de reizigers: kiezen ze voor de iets duurdere comfortabele korte reis, of voor de goedkope langere? Durven ze met 800 man in een aluminium pijp, of kiezen ze voor de wat minder massale optie? Zullen de passagiers de A380 nog wel accepteren als de vliegtuigmaatschappijen ervoor kiezen om de tax-free shops en dergelijke in te ruilen voor extra stoelen, en dus meer passagiers?
Singadonderdag 28 april 2005 @ 16:01
Ja inderdaad, maar ik denk persoonlijk dat je altijd een rendabel hub&spokes-systeem houdt voor de A380, omdat als je meer rechtstreekse vluchten krijgt dat samengaat met een algemene stijging van het aantal passagiers wat weer betekent dat het spinneweb van kleinere vliegvelden alleen maar groter wordt. Bovendien heb je te maken met bepekte slots op veel vliegvelden en een overvol luchtruim, dan ontkom je niet aan grote vliegtuigen.
RonaldVdonderdag 28 april 2005 @ 16:12
quote:
Op donderdag 28 april 2005 16:01 schreef Singa het volgende:
Ja inderdaad, maar ik denk persoonlijk dat je altijd een rendabel hub&spokes-systeem houdt voor de A380, omdat als je meer rechtstreekse vluchten krijgt dat samengaat met een algemene stijging van het aantal passagiers wat weer betekent dat het spinneweb van kleinere vliegvelden alleen maar groter wordt. Bovendien heb je te maken met bepekte slots op veel vliegvelden en een overvol luchtruim, dan ontkom je niet aan grote vliegtuigen.
Het overvolle luchtruim geldt eigenlijk alleen maar hier in West Europa. Het drukste stuk luchtruim van de wereld vind je tussen Londen, Frankfurt en Parijs. Wij zitten daar maar net buiten. In de rest van de wereld is het stukken rustiger, om niet te zeggen stil.

Je verhaal van slots gaat niet helemaal op. Dat geldt weliswaar op de grote vliegvelden, maar de meeste velden in de wereld zitten nog lang niet aan hun technische limieten, hooguit aan hun politieke.

Ik weet niet of hub-en-spoke zijn beste tijd heeft gehad. Ik denk dat Boeing een heel goed punt heeft met hun Dreamliner. Door vluchten rechtstreeks te maken maak je ruimte op de hubs omdat je de kleinere feeders niet meer nodig hebt. Steeds meer vliegvelden krijgen naast startbanen ook spoorbanen voor HSLs die die taak kunnen invullen. Maar met dat argument kun je twee kanten op: je kunt stellen dat de A-380 dus passagiers blijft houden, ook als de feeders wegvallen, of je kunt zeggen dat kleinere vliegvelden zo goed bereikbaar worden dat er voldoende passagiers voor de Dreamliner zijn. Ik durf er geen weddenschap op af te sluiten, al denk ik wel dat Boeing met zijn toestel een meer innovatief idee heeft.
Singadonderdag 28 april 2005 @ 16:42
Neem Azië ik zie daar niet zomaar rechtstreekse vluchten ontstaan tussen elke mogelijke stad, ik denk dat met name voor vluchten ban en naar Azië de A380 zeer nuttig zal blijken. Passagiersaantallen tussen "Europa en de VS" en Azië zullen denk ik ook het snelst groeien in de toekomst. Daarentegen tussen Europa en de VS zullen mijns inziens de rechtstreekse vluchten juist meer een meer plaats vinden, je ziet nu al dat er bijvoorbeeld vanuit Schiphol op een redelijk groot aantal vliegvelden in de VS wordt gevlogen. Bovendien wordt de 747 nu al nauwelijks gebruikt voor transatlantische vluchten dus zal dat ook niet met de A380 gebeuren.
Cees007zondag 11 september 2005 @ 04:23


De airbus mag de lucht niet meer in! Na de ramp van vorige maand! Er worden meerdere onderzoeken naar de airbus gedaan. Zodra er meer lichtpuntjes aan het licht zijn gekomen over de oorzaak van de ramp zal het raad van onderzoek de eindrapport voorleggen bij de rechter en andere instanties die bepalen of de airbus weer mag gaan vliegen. De france pers heeft geprobeerd dit te voorkomen door direct na de ramp de media wijs te maken dat het ging om een ander toestel. Waarna bleek door camera beelden dat het om de airbus ging. Er werd ook bekend gemaakt door de france luchtvaartmaatschappij dat de oorzaak van de ramp een bliksem inslag zou zijn wat nu in twijfel is genomen door een eerdere leugen van de france vliegmaatschappij!
Kleffe_Dopzondag 11 september 2005 @ 08:57
Ik neem aan dat je het hebt over het ongeluk dat gebeurt is in Toronto, Canada

Het ging daar om een Airbus A340-300 van Air France, niet de Airbus A380-800 waar dit topic over gaat, die bovendien nog geen commerciële vluchten uitvoert.
allsystemshaltzondag 11 september 2005 @ 10:47
Cees007 bron ?

Lijkt me sterk weet je hoeveel van die kisten er zijn ? als die grounded zijn loopt het hele vliegverkeer spaak !
Pietverdrietzondag 11 september 2005 @ 11:04
Was die crash van die Airbus in Toronto niet de enige crash van de laatste tijd waar er overlevenden waren, sterker nog, iedereen de crash overleefd-..
ToMaSZmaandag 12 september 2005 @ 14:36
quote:
Op zondag 11 september 2005 04:23 schreef Cees007 het volgende:
[afbeelding]

De airbus mag de lucht niet meer in! Na de ramp van vorige maand! Er worden meerdere onderzoeken naar de airbus gedaan. Zodra er meer lichtpuntjes aan het licht zijn gekomen over de oorzaak van de ramp zal het raad van onderzoek de eindrapport voorleggen bij de rechter en andere instanties die bepalen of de airbus weer mag gaan vliegen. De france pers heeft geprobeerd dit te voorkomen door direct na de ramp de media wijs te maken dat het ging om een ander toestel. Waarna bleek door camera beelden dat het om de airbus ging. Er werd ook bekend gemaakt door de france luchtvaartmaatschappij dat de oorzaak van de ramp een bliksem inslag zou zijn wat nu in twijfel is genomen door een eerdere leugen van de france vliegmaatschappij!
Yeah, sure... alle airbussen aan de grond

Wordt lekker rustig dan, in het luchtruim. Het kan best zo zijn dat de betreffende maatschappij even niet met specifiek het type machine dat is gecrashed de lucht in gaat, maar alle airbussen op de grond lijkt me een verrotte sterk verhaal.
Eliminator20maandag 12 september 2005 @ 18:20
Dat ding vliegt hoogst persoonlijk een extra gat in de ozon.
The_strangermaandag 12 september 2005 @ 18:22
quote:
Op maandag 12 september 2005 14:36 schreef ToMaSZ het volgende:

[..]

Yeah, sure... alle airbussen aan de grond

Wordt lekker rustig dan, in het luchtruim. Het kan best zo zijn dat de betreffende maatschappij even niet met specifiek het type machine dat is gecrashed de lucht in gaat, maar alle airbussen op de grond lijkt me een verrotte sterk verhaal.
inderdaad...

Maar goed, voor de realiteit, kijk eens op de dienstregeling van Schiphol, daar staan genoeg vluchten met airbussen die wel degelijk zijn vertrokken en geland. (heb er trouwens ook een tig aantal zien vliegen) Iberia en air france zijn slechts een paar voorbeelden. Ook de KLM vliegt vrolijk met de A330.
Clarkdinsdag 13 september 2005 @ 21:43
Laatste Nieuws:

Airbus A380 voor een testvlucht naar Schiphol'

13-09-2005

SCHIPHOL - Het is bijna zeker dat het prototype van de Airbus A380 voor een testvlucht naar Schiphol komt. Dat meldde een woordvoerster van de luchthaven dinsdag (13 september) aan Luchtvaartnieuws / Zakenreisnieuws. Wanneer het grootste verkeersvliegtuig ter wereld naar Amsterdam komt is niet bekend.

Volgens de woordvoerster is er contact tussen Schiphol en Airbus over de mogelijke komst van het toestel naar de luchthaven. De datum hangt echter nog af van het testprogramma van het toestel, dat nog tot en met 2006 duurt.

Schiphol zegt voorbereid te zijn op het afhandelen van de A380, en de komst van het toestel zou een goede mogelijkheid zijn om dat in de praktijk uit te proberen.

(bron: www.luchtvaartnieuws.nl )

Kijk dat is pas leuk, als de datum bekend wordt dan zal het wel lekker druk worden op en rond Schiphol