abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 januari 2004 @ 14:09:30 #226
10785 Smots
The Angriest Dog In The World
pi_16655749
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 13:50 schreef SHE het volgende:
ja , heel "vet" een muzikale veldslag tussen brilsmurf en een ongeschoren bert met een accent

ik vind ze allebei gay...zeker die brainpower, met die verdachte grote neger
Extince mag van mij uitsterven en die rijmpjes van brainpower worden alleen maar flauwer

nou, 'k zou zeggen: "maak er een mooi hips hops-liedje over, snoes".
The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
pi_16657419
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 13:28 schreef Henkmanz het volgende:
[..]
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 12:58 schreef Tony_Montana67 het volgende:
[..]
Denk dat ik hiphop op een andere manier beleef (lees: andere, dus niet "de juiste" of "betere")...

(Poging dit te verklaren:)
Naar mijn favoriete MC's (Q-Tip, Mos Def, Guru) luister ik eigenlijk niet, maar ik voel ze meer (klinkt iets te interessant, maar zo bedoel ik het niet). Ik luister niet naar het "verhaal", maar vang fragmentarisch dingen op. Hecht vooral veel waarde aan het muziekale element, of iets jazzed zeg maar. Sommige zinnen of woordcombinaties gecombineerd met een ritme kunnen een sfeer oproepen, zoals poezie dat doet. Dat is wat hiphop bij mij losmaakt.

Extince, met name het Binnenlandse Funk album, vind ik hiphop, en de muziekale tekortkomingen van het album (ten opzichte van veel buitenlandse artiesten) worden gecompenseerd door het Nederlands, omdat woorden in mijn moedertaal een sterker gevoel bij me kunnen oproepen, wat overigens ook averechts kan werken.

(Specifiek)
Als Extince op nonchalante toon zegt: "A la roosvice", geeft mij dat een lekker gevoel. Het klinkt funky en creeert een bepaalde sfeer, wat weer nauw samen hangt met het feit dat roosvice een link legt met jeugdherinneringen, etc. Ik ken (misschien bestaan ze wel) geen andere nederlandstalige MC's die dit ook kunnen. Daarbij moet ik opmerken dat ook Extince vaak genoeg de plank misslaat.

Jullie laten weten hoe zijn teksten weinig diepgang kennen. Voor mij bereikt hij als het gaat om sfeer/gevoel juist veel meer diepgang (dan bijvoorbeeld Brainpower), door zijn soms vage en misschien wel betekenisloze, maar desalniettemin creatieve en pakkende punchlines.

Interpreteer dit alles niet verkeerd door te denken dat ik geen waarde hecht aan tekst. Juist wel, maar ik benader een track meer als een gedicht dan een novelle (oftwel, ik kan ermee leven als ik de helft niet mee krijg ).

Hiphop blijft (dans)muziek en als Mos Def een minuut lang zegt "Zen zen zen..." (The Roots feat. Mos Def - Double Trouble) funkt dat alle kanten op.

Mijn (uit de hand gelopen) analyse.

pi_16657663
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 14:55 schreef Funk het volgende:

Denk dat ik hiphop op een andere manier beleef (lees: andere, dus niet "de juiste" of "betere")...

Dat zou best wel eens kunnen
quote:
(Poging dit te verklaren:)
Naar mijn favoriete MC's (Q-Tip, Mos Def, Guru) luister ik eigenlijk niet, maar ik voel ze meer (klinkt iets te interessant, maar zo bedoel ik het niet). Ik luister niet naar het "verhaal", maar vang fragmentarisch dingen op. Hecht vooral veel waarde aan het muziekale element, of iets jazzed zeg maar. Sommige zinnen of woordcombinaties gecombineerd met een ritme kunnen een sfeer oproepen, zoals poezie dat doet. Dat is wat hiphop bij mij losmaakt.
Ik snap precies wat je bedoeld, mijn favoriete artiesten gebruiken ook meestal Jazz samples, maar dat is maar een bepaald onderdeel. Ik kan ook uit m'n dak gaan op een grimey beat of een gecompliceerde beat zoals die van El-P
quote:
Interpreteer dit alles niet verkeerd door te denken dat ik geen waarde hecht aan tekst. Juist wel, maar ik benader een track meer als een gedicht dan een novelle (oftwel, ik kan ermee leven als ik de helft niet mee krijg ).
Fair enough, daar kan ik weinig tegen inbrengen. Ik voel het op een andere manier
quote:
Hiphop blijft (dans)muziek en als Mos Def een minuut lang zegt "Zen zen zen..." (The Roots feat. Mos Def - Double Trouble) funkt dat alle kanten op.
Absoluut
Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_16657823
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 12:58 schreef Tony_Montana67 het volgende:

De beats van Extince zijn beter dan die van Brainpower, daar heb je gelijk in. Maar wederom zijn ze hier voorbij gestreeft door anderen. Delic, Terilekst en de Pit en de 50% Neger zijn wel muzikaal en dat hoor je terug.

meen je dat? ik heb een paar beats gehoord van terilekst (2 tracks op homegrown en 1 zo'n clip die wel es op mtv raw was, ik geef toe, ik heb me niet echt in die gast z'n muziek verdiept), maar wat ik tot nu toe gehoord heb vind ik qua beats dus echt helemaal niks, zeker vergeleken met Extince, maar sowieso eigenlijk, het klinkt behoorlijk amateuristisch

maar misschien heb ik dus nog wat vette tracks van 'm gemist dus als iemand nog aanraders heeft...

pi_16657922
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 15:04 schreef Tony_Montana67 het volgende:
[..]
Ik snap precies wat je bedoeld, mijn favoriete artiesten gebruiken ook meestal Jazz samples, maar dat is maar een bepaald onderdeel. Ik kan ook uit m'n dak gaan op een grimey beat of een gecompliceerde beat zoals die van El-P
[..]
Hmmm, daar zeg je wat. Ik benadruk nu wel erg dat jazz aspect, maar sommige grimey dingen zoals vooral Dizzee Rascal (hij is zo goed) vallen bij mij ook in de smaak. Denk dat Dizzee met zijn futuristische/gecompliceerde beats ook gewoon funky is. Funk is natuurlijk meer dan een saxofoon riedeltje.

[Dit bericht is gewijzigd door Funk op 28-01-2004 15:37]

pi_16658016
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 15:14 schreef Funk het volgende:

[..]

maar sommige grimey dingen zoals vooral Dizzee Rascal (hij is zo goed) vallen bij mij ook in de smaak.

Geeft wel aan, dat ik er geen moeite mee heb als ik meer dan 50% van hetgeen dat gezegd wordt niet/nauwelijks versta. Alleen snippers: "..fifteen she's underage that's raw, and against law, five years or more..."

[Dit bericht is gewijzigd door Funk op 28-01-2004 15:38]

pi_16659035
Vind dat Brainpower een hele goeie dis heeft neergezet, zoiets doet Extince em niet na, wie je favoriet is is een heel ander verhaal
pi_16661494
ik stap pas nu in deze discussie, dus vandaar eerst een paar reacties:

"DeXtOuRiuS zegt:
MUhaua, dudes, dat nummer van extince was gewoon algemeen, niet echt superpersoonlijk gericht op brainpower... maarja brainpower komt met een nummer wat puur op extince gericht is, lijkt me logisch dat het dan wat harder klinkt..."

helemaal mee eens, bovendien noemt Extince Brainpower niet expliciet in Doorgaan, terwijl Brain dit veelvuldig in Ghostbusters doet. Dit vind ik (van Ex z'n kant) heel sterk: een veel subtielere en treffendere manier van dissen.

"Wackoflo zegt:
Al doet ie 2uur over het bedenken van vette texten.. dan doettie et ook goed. Goeie stijl, goeie stem dervoor, grappig ( dat mist brain vooral).
geen slechte diss van brain dat zeker niet maar die kerel staat me gewoon niet aan"

grootendeels mee eens: ik geloof best dat Brain een betere 'battle-rapper' is en beter freestylt dan Ex, en dit waardeer ik ook, maar op 't moment dat ik naar een album luister maakt mij dit niet zoveel uit. Dan wil ik lekker teksten horen en een flow zonder oneffenheden horen. Ik vind dat Extince hier vaak (ook cker niet altijd hoor) beter in slaagt dan Brain. goed voorbeeld van z'n nieuwe album is: 'Extra Bal', fantastische flow naar mijn mening

tot slot mijn reactie op Funk z'n betogen; bij je eerste lange reactie (beginnend met: "Argh, ik wilde er eigenlijk niets meer over zeggen...") was ik het al grootendeels met je eens, maar bij je laatste (beginnend met: "Denk dat ik hiphop op een andere manier beleef...") verwoord je echt perfect hoe ik (en ik denk met mij vele anderen) erover denk, ik ben het echt letter voor letter met je eens. Mooi voorbeeld met "A la roosvice" wat precies zo mooi die nonchalante toon van Extince laat zien.
Verder prachtig dat je dat stukje van Mos Def in Double Trouble aanhaalt. Naar mening één van de mooiste stukjes Hip-Hop ooit in één van de beste Hip-Hop nummers ooit. Ik ben zware fan van The Roots (wat naar mijn mening DE echte Hip-Hop is).

Ga nou alsjeblieft niet reageren met: "nee man, The Roots is nix" dit is gewoon mijn mening.
Als laatste wil ik nog 1 ding duidelijk maken, ik ben cker niet anti-Brainpower, vind dat ie erg goede dingen heeft gemaakt (persoonlijke favorieten: XXX, Met Jou, Aan Z), maar Extince doet mij (net zoals Funk al zei) gewoon iets meer.

pfff, dat was t voorlopig wat mijn reacties betreft

...en ik ben uitjes

pi_16662683
Toch haalt dit het niet bij befaamde battles uit het Amerikaanse verleden (Canibus vs LL Cool J, Westside Connection vs Common)...
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_16670204
ja dan ben ik helaas toch net te jong om dat te kennen, maar Common is ook heel goed idd

maaarrr, we dwalen af van de discussie

pi_16672015
quote:
Op maandag 26 januari 2004 03:58 schreef PDOA het volgende:
Die Bierplaat, is die niet van Haagse Mark, op het Ramp! (Osdorp Posse) label?

edit: Ja dus. Die gast stond ook op die Ramp! verzamelaar.

Nee... dat Bierplaat is van Tristan. Dit zit niet bij Ramp
pi_16672581
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 17:53 schreef methodmich het volgende:
Toch haalt dit het niet bij befaamde battles uit het Amerikaanse verleden (Canibus vs LL Cool J, Westside Connection vs Common)...
Vergeet de moeder aller battles niet.

Kool Moe Dee Vs. LL Cool J

Ik verwacht niet dat we hier op dat niveau aanbelanden, maar dat hoeft ook niet. Het zorgt voor wat leven in de brouwerij en dat kan geen kwaad

Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_16677585
Ik heb gister toch maar uit nieuwschierigheid (komt vooral door deze topic) de cd van Extince gekocht. Eerst wou ik hem voor geen goud kopen! Dit komt denk ik door zijn vorige cd (Vitamine B). Dit vond ik echt helemaal niks!!!

Maar na "2e jeugd" geluisterd te hebben, vind ik deze cd toch wel redelijk! Hij flowt lekker en heeft paar lekkere beats. Maar sommige nummers van Extince vind ik ook wee helemaal niks. Dit vind ik ook vaak het geval bij Extince. Het is alles of niets.

Ik zal ff proberen om de positieve en negatieve dingen aan te geven van Extince en Brainpower (LET OP: dit is mijn mening):

Extince:

Negatief:
Zijn stem (vind ik toch niet echt super, ben niet weg van zijn accent, je moet er van houden, en ik vind dat hij vaak toch vrij onduidelijk praat)

Treed niet veel op.

Positief:
Flowt goed. Luister maar naar nummer "Regelneef". Hij flowt toch vaak beter dan Brainpower

Brainpower:

Negatief:
Moest zichzelf blijven. Is zich toch in loop van tijd anders gaan uitzien. Hij moest gewoon zijn bril ophouden en fout blijven zoals in de clip "door merg en brain".

Toch iets te eentonig. Maar ik stoor me er niet aan.

Positief:
Geniale teksten! Lyrical de beste in Nederland!

Treed vaak op.

Iedereen heeft iets op de beats aan te merken, maar ik vind de beats net zo goed als die van Extince. Voorbeelden: "Door merg en brain", MC vol overgave.

Wordt steeds beter. Ik zie hem echt groeien en bij Extince zie ik dat veel minder.

donderdag 29 januari 2004 @ 11:33:17 #239
37841 Moitessier
Vagabond des mers du Sud
pi_16681079
Weet niet, die Brain..hij probeert het zo hard, neemt zichzelf zó serieus, doet zo z'n best, weet alles van de geschiedenis, draagt de goede kleding, heeft de goede vrienden, heeft z'n rijms op orde, heeft echt óveral over nagedacht maar hij heeft het gewoon niet, hij mist gewoon iets wat hiphop voor mij zo tof maakt (charisma? jewééttoch-gevoel ? relaxedheid? )

Terwijl Extince... hij blowt zich de kanker, geeft niets om imago, blijft altijd relaxed (misschien some té relaxed ) maar hij is gewoon altijd rustig, doet lekker z'n ding, maakt soms kutnummers, maar vaak ook hele goede. Hij heeft dat ene net wél. Vond het mooi verwoord van Funk, over 'het gevoel'

Je ziet het eigenlijk ook al een beetje in de beats van die twee nummers
X heeft een redelijk aanstekelijke en vrolijke beat, Brain een bombastische fanare.

Dus X:
Breen: Neen

If a retainer will just think about what he is to do for the day at hand,
he wil be able to do anything.
If it is a single day's work, one should be able to put up with it.
Tomorrow, too, is but a single day.
pi_16681167
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 11:33 schreef Moitessier het volgende:
Weet niet, die Brain..hij probeert het zo hard, neemt zichzelf zó serieus, doet zo z'n best, weet alles van de geschiedenis, draagt de goede kleding, heeft de goede vrienden, heeft z'n rijms op orde, heeft echt óveral over nagedacht maar hij heeft het gewoon niet, hij mist gewoon iets wat hiphop voor mij zo tof maakt (charisma? jewééttoch-gevoel ? relaxedheid? )

Terwijl Extince... hij blowt zich de kanker, geeft niets om imago, blijft altijd relaxed (misschien some té relaxed ) maar hij is gewoon altijd rustig, doet lekker z'n ding, maakt soms kutnummers, maar vaak ook hele goede. Hij heeft dat ene net wél. Vond het mooi verwoord van Funk, over 'het gevoel'

X heeft een redelijk aanstekelijke en vrolijke beat, Brain een bombastische fanare.

Dus X:

helemaal mee eens, de hiphopscene mag zich in 't algemeen wel wat minder serieus nemen zoals Andre van Outkast zegt
pi_16688054
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 11:33 schreef Moitessier het volgende:

Dus X:

Helemaal juist ja, het gaat mij er bovendien niet zo zeer om wie 'on stage' de beste is en wie het beste battled, maar ik wil gewoon een cd in mijn stereo die lekker relax klinkt, kortom 'het gevoel dus' . en das inderdaad toch wel ex voor mij
  donderdag 29 januari 2004 @ 19:04:02 #242
36662 kees_zenuwpees
U drink, u drive, u spill...
pi_16693728
Voor de mensen, die het willen weten :

Extince treedt volgende week weer eens op, namelijk op woensdag 4 februari in Studio Desmet in Amsterdam (jazeker).
Het betreft de opname van het radioprogramma Club 3voor12, toegang is gratis, maar reserveren verplicht...
Het is tevens live te volgen via 3voor12.vpro.nl

"The future looks so bright,
I've GOT to wear shades..."
pi_16700727
Ik ben blij te zien dat Extince in deze discussie (na een moeizame start) toch langzaam de strijd begint te winnen.

Wil bij deze gelijk ff de echte Extince-fans op te roepen mij te helpen; ik heb alle teksten van Extince z'n 1e album Binnenlandse Funk uitgetypt en op m'n site gezet. Aangezien hij idd nie altijd even goed te verstaan is () kan t natuurlijk zijn dat ik bepaalde dingen niet goed genoteerd heb. Vandaar wil ik jullie vragen om ff de teksten te bekijken en, daar waar nodig, verbeteringen aan te brengen. Wees niet bang om kleine miezerige dingetjes te veranderen, de tekst moet perfect zijn .

Bij voorbaat dank,

Rutger (te bereiken op ruttifrutti@hotmail.com)

pi_16700842
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 22:46 schreef ruttifrutti het volgende:
Ik ben blij te zien dat Extince in deze discussie (na een moeizame start) toch langzaam de strijd begint te winnen.
Feit blijft dat hij nog steeds zwaar afgemaakt is in een battle die hij zelf begonnen is. En dat valt gewoonweg niet te ontkennen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_16702845
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 22:46 schreef ruttifrutti het volgende:
Extince wint geen strijd. Als je de daadwerkelijke discussie leest, zul je weten dat het niet zo zwart-wit is. In deze battle gaat ie jammerlijk ten onder, dat is alles.
pi_16703963
Ik zeg ook niet dat Extince al gewonnen heeft, ik zeg dat ie de strijd langzaam begint te winnen, als je kijkt bij de laatste berichten, zie je dat bijna deze hele pagina positief voor extince is...

dat is alles wat ik daarmee bedoelde...

pi_16704466
Extince bedoelde het niet echt als een battle, meer als competitie..
Brain komt er dan genadeloos overheen, maargoed, een echte rapper moet ook wel schijt hebben aan alles en iedereen.. Hij doet zijn ding en wat anderen er van denken.. maakt niet uit..
Mijn persoonlijke mening is dat Brain wat te commercieel doet, met 'Dansplaat' als absoluut dieptepunt..
Deze diss vind ik echter weer oke, en met ADHD hoop ik dat ie de goede kant weer opgaat.
Zijn teksten zijn iig beter dan Extince, zijn tijd is toch echt voorbij vind ik. Als je hem ook zag bij Vara Laat , het was net een mak lammetje dat de antwoorden in z'n schoot geworpen moest krijgen. Nu weet ik wel dat hij niet graag in de publiciteit treed, maar ik kan me voorstellen dat ie in 'real life' niet veel anders is.
conclusie: Brain is de man, mits hij niet van die verrotte commerciele troep blijft maken..
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_16706403
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 00:34 schreef Kluupkluup het volgende:
Zijn teksten zijn iig beter dan Extince, zijn tijd is toch echt voorbij vind ik. Als je hem ook zag bij Vara Laat , het was net een mak lammetje dat de antwoorden in z'n schoot geworpen moest krijgen. Nu weet ik wel dat hij niet graag in de publiciteit treed, maar ik kan me voorstellen dat ie in 'real life' niet veel anders is.
conclusie: Brain is de man, mits hij niet van die verrotte commerciele troep blijft maken..
op de radio komt ie een stuk relaxeter over als op tv
  vrijdag 30 januari 2004 @ 12:47:55 #249
10785 Smots
The Angriest Dog In The World
pi_16712628
Mijn collega's konden de MP3 van Brainpower niet waarderen.
The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
pi_16717799
d-men helpen extince?

van de 3voor12 site:

"3voor12 draait:

1. Lange Frans, Baas B, Brutus en Rooie Fred - Je Bent Geen Tijger (Straatremixes vol.2, eigen beheer)
Waanzinnige bootleg van de Diemense hiphopsterren die op een Westside Connection beat de beste dis van de week serveren (en wat voor een week was het..). Met een monsterlijk refrein: Je bent Geen Tei-ger! Ook meezingbaar door de allerkleinsten. Ik zeg: geef Lange Frans en Baas B een Villa Achterwerk serie. (Sander Kerkhof)"

ger?
ger-tjan?
kweenie, ze rappen wel, 'je bent een prutsende kakker' en 'als je nog op school zat was je de nerd van de klas'

http://www.cs.vu.nl/~fbenmba/straatremixes/mp3/09-lange_frans_brutus_negativ_&_baas_b_-_je_bent_geen_tijger.mp3

kan iemand opheldering geven?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')