abonnement Unibet Coolblue
pi_16404823
Van het ANP:
quote:
Tilburgse lunchroom-moord volgens aanklager noodweer

BREDA (ANP) - Het Openbaar Ministerie (OM) wil dat de rechtbank in Breda de 41-jarige H. van O. uit Tilburg ontslaat van rechtsvervolging voor de moord op haar ex-vriend J.M. Vlak voor het schietincident zou de vrouw door de dronken ex-vriend zijn mishandeld.

De eigenares van lunchroom Panache op de Westermarkt in Tilburg schoot op 8 mei vorig jaar op klaarlichte dag naast de bistro met zes kogels het 51-jarige slachtoffer dood.

De officier van justitie, R. de Beukelaer, concludeerde maandag voor de rechtbank in Breda dat ze zo werd mishandeld dat er sprake was van noodweer. Bovendien wilde zij voorkomen dat een omstander die haar ter hulp schoot, door de ex zou worden vermoord. ,,Ik vind doodslag bewezen, maar deze vrouw moet niet worden gestraft.''

Mishandeld

De vrouw vertelde dat ze M. in haar zaak had leren kennen. ,,Nadat we een keer samen zijn uit geweest, dacht hij dat we een relatie hadden, maar wat mij betreft was dat niet zo.'' Hij bleef haar lastig vallen, zei ze. ,,Drie maanden lang werd ik bedreigd en mishandeld. Hij zat hele dagen op mijn terras. Naar de politie durfde ik niet, ik was bang dat het dan alleen maar erger zou worden.''

Op de dag van de schietpartij zat de man al om 9.00 uur in haar zaak. Hij zou veel jenever hebben gedronken. ,,Toen ik een klant kuste, ging hij door het lint. Omdat het terras vol met mensen zat, ben ik naar het magazijntje gelopen. Hij kwam me achterna en begon me te slaan en te schoppen. Ik dacht dat het afgelopen was met mij. Op het moment dat een leverancier binnenstapte en J. hem te lijf ging, heb ik een pistool uit mijn tas gepakt en geschoten tot het stil werd.''

Volgens het rapport van de psychiater was de verdachte tijdens de schietpartij in sterke mate ontoerekeningsvatbaar. De rechtbank doet op 2 februari uitspraak.


Goede zaak dat het OM zelf al inziet dat deze vrouw niet gestraft hoeft te worden. Meestal laten ze zoiets toch wel op een uitspraak uitkomen.
pi_16404894
He, net al die bejaarde die een inbreker doodstak, nu dit weer. Slachoffers worden toch altijd erger gestraft dan de daders ? Ze moet toch minstens 10 jaar de bak in ? Tenminste, dat is wat ik hier meestal lees.
pi_16404933
quote:
Op maandag 19 januari 2004 19:37 schreef gelly het volgende:
He, net al die bejaarde die een inbreker doodstak, nu dit weer. Slachoffers worden toch altijd erger gestraft dan de daders ? Ze moet toch minstens 10 jaar de bak in ? Tenminste, dat is wat ik hier meestal lees.
Nee, dat is alleen als je een immigrant neersteekt, .
  maandag 19 januari 2004 @ 19:42:09 #4
62021 Muizig
Kijkt verbaasd..
pi_16405014
Opsluiten die hap maar als het aan Nederland ligt krijgt ze zeker maar 4 of 6 jaar

Gewoon afstraffen dit soort dingen, het wordt eens tijd dat er een echt duidelijk voorbeeld wordt gesteld!

Ohw, die vrouw komt toch wel met 2 mensen tegelijk in 1 cel? Anders krijgt die tyfus doos het daar nog veelste goed ook

De hele grote gemene wereld in!
pi_16405211
quote:
Op maandag 19 januari 2004 19:37 schreef gelly het volgende:Slachoffers worden toch altijd erger gestraft dan de daders ?
Wanneer was precies de laatste keer dat een rechter een slachtoffer veroordeeld heeft

Overigens is dat noodweer imo hoogst discutabel, dat die vrouw verminderd toerekeningsvatbaar was is imo het enige (en doorslaggevende) argument.

pi_16405278
quote:
Op maandag 19 januari 2004 19:48 schreef battlesickloner het volgende:

dat die vrouw verminderd toerekeningsvatbaar was is imo het enige (en doorslaggevende) argument.


En dat die man al zwaar flipte toen die vrouw iemand anders kuste niet?
pi_16405387
En het wordt dan heel normaal gevonden dat die mevrouw met een pistool rond loopt.
pi_16405414
quote:
Op maandag 19 januari 2004 19:51 schreef calvobbes het volgende:
En dat die man al zwaar flipte toen die vrouw iemand anders kuste niet?
Op zich niet echt ... zes kogels is nou ook niet echt "proportioneel geweld" lijkt me, igg niet proportioneler dan iemand die een inbreker een klap verkoopt.

Maar wat is eigenlijk de bedoeling van dit soort artikels een berichtje met daar in twee woorden een samenvatting van het vonnis en dan moet iedereen de onfeilbaarheid van de Nederlandse Justitie bevestigen ofzo

pi_16405500
quote:
Op maandag 19 januari 2004 19:55 schreef Basp1 het volgende:
En het wordt dan heel normaal gevonden dat die mevrouw met een pistool rond loopt.
"Amerikaanse toestanden"

@gelly: met Amerikaans bedoel ik hier niet Bush en zijn administratie maar dus wel degelijk de USA

pi_16405596
- dubbel -

[Dit bericht is gewijzigd door calvobbes op 19-01-2004 20:02]

pi_16405604
quote:
Op maandag 19 januari 2004 19:56 schreef battlesickloner het volgende:

Maar wat is eigenlijk de bedoeling van dit soort artikels een berichtje met daar in twee woorden een samenvatting van het vonnis en dan moet iedereen de onfeilbaarheid van de Nederlandse Justitie bevestigen ofzo


Vonnis? Dat is pas op 2 februari. Heb je het wel gelezen?

Maar zoals Gelly zegt, vaak zijn er van die blaatapen die roepen dat de dader beter beschermt word dan het slachtoffer. Dit is nu wel eens wat anders.

pi_16405650
Good call: Noodweer inderdaad.
Toch vreemd hoe ze aan dat pistool kwam, zal zelf ook niet erg zuiver zijn. Maar zal wel geen strafblad hebben want anders werd dat wel boven tafel gehaald.
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_16405694
quote:
Op maandag 19 januari 2004 20:01 schreef calvobbes het volgende:
Maar zoals Gelly zegt, vaak zijn er van die blaatapen die roepen dat de dader beter beschermt word dan het slachtoffer.
Ja, en dit artikel toont dat aan ofzo ? Het is gewoon een feit dat een dader meer juridische rechten heeft.

Leg mij eens even uit wie er dan precies dader is, en wie precies slachtoffer in dit geval.

quote:
Vonnis? Dat is pas op 2 februari.
Ja dat vonnis gaat een grote verassing worden. Het gaat hier ook om andere topics die met dezelfde bedoeling geopend zijn, althans dat lijkt mij zo.
pi_16405871
quote:
Op maandag 19 januari 2004 20:04 schreef battlesickloner het volgende:

Ja, en dit artikel toont dat aan ofzo ? Het is gewoon een feit dat een dader meer juridische rechten heeft.


Nou in dit geval blijkbaar niet he.
Daarom is het ook wel een leuk om dat door middel van dit soort artikelen duidelijk te maken.
quote:
Leg mij eens even uit wie er dan precies dader is, en wie precies slachtoffer in dit geval.
Eens kijken... een man die niet meer leeft. Lijkt me best wel een slachtoffers.
Maar misschien heb je wel gelijk als je zegt dat er in dit geval alleen maar slachtoffers zijn.
pi_16406054
quote:
Op maandag 19 januari 2004 20:03 schreef vdo28 het volgende:
Good call: Noodweer inderdaad.
Toch vreemd hoe ze aan dat pistool kwam, zal zelf ook niet erg zuiver zijn.
Je kan in Nederland gewoon legaal een wapen hebben hoor.
Als het illegaal zou zijn, dan zou ze daar nog wel op aangesproken worden. Maar dat is het OM, zo te zien, ook niet van plan.
pi_16406082
quote:
Op maandag 19 januari 2004 20:08 schreef calvobbes het volgende:
Nou in dit geval blijkbaar niet he.
Mja maar dit lijkt me eigenlijk ook een vrij uitzonderlijk vonnis .. zie ook de zaak van die 71-jarige die overvallen werd door een stel en geschoten heeft.

Die kerel zit wel vast op vraag van het OM, terwijl de noodweer in dat geval wel acuter lijkt dan dat iemand in een cafe vol getuigen een paar klappen uitdeelt.

Maar goed, veel details kennen we natuurlijk niet. Maar het zou me niet echt verbazen moest die ouwe achter tralies vliegen

pi_16406195
quote:
Op maandag 19 januari 2004 20:15 schreef battlesickloner het volgende:

Maar goed, veel details kennen we natuurlijk niet. Maar het zou me niet echt verbazen moest die ouwe achter tralies vliegen


Ja ga daar maar in dat topic wat daarover gaat miepen
  Moderator dinsdag 20 januari 2004 @ 17:30:26 #18
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_16433824
quote:
Op maandag 19 januari 2004 20:14 schreef calvobbes het volgende:
Je kan in Nederland gewoon legaal een wapen hebben hoor.
Als het illegaal zou zijn, dan zou ze daar nog wel op aangesproken worden. Maar dat is het OM, zo te zien, ook niet van plan.
Jawel. Het wapen was illegaal. Dit had ze, saillant detail, ter zelfbescherming van die vent gekregen die ze later vermoordde.
Het OM vindt echter dat de 67 dagen die zij in voorarrest heeft gezeten, genoeg zijn voor het illegale wapenbezit.

In het AD staan wat meer achtergronden, die de daad van de vrouw m.i. wat begrijpelijker maken. Die vent was een echte stalker, hij had al meerdere malen bij haar thuis vernielingen aangericht, gebruikte regelmatig fysiek geweld tegen haar. Op de bewuste dag was hij, zo blijkt uit de getuigenis van de leverancier en het bewijsmateriaal, bezig om op haar hoofd te slaan met een bezemsteel die hij doormidden had gebroken. Het gegil was op het terras hoorbaar.

Dit gebeurde in de voorraadkamer. De leverancier heeft toen de zijdeur geforceerd. Daarop kwam die vent naar buiten om de leverancier te grazen te nemen. Verschillende getuigen hebben toen gezien dat de vrouw, wier hoofd al tot bloedens toe was bewerkt met de stok, al schietend met het pistool naar buiten kwam. Niet eens om haarzelf, verklaarde ze later, maar omdat ze er zeker van was dat de leverancier vermoord zou gaan worden door die vent.

Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
  dinsdag 20 januari 2004 @ 17:39:16 #19
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_16434102
Als dat pistool legaal is dan is het terecht dat het op noodweer is gegooid. Noodweer exces is volgens mij de juiste term, aangezien ze 6 keer schoot, wat het daarmee niet echt proportioneel geweld maakt. .
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_16439941
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 17:30 schreef Gert het volgende:

In het AD staan wat meer achtergronden


Thnx! Dat is wat uitgebreider! En daardoor nog begrijpelijker dat ze is vrijgesproken
  dinsdag 20 januari 2004 @ 21:03:46 #21
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_16440125
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 20:57 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Thnx! Dat is wat uitgebreider! En daardoor nog begrijpelijker dat ze is vrijgesproken


Toen ik je naam zag staan in de active topics bij dit topic had ik een reactie verwacht als "Nog steeds geen doemdenkers gezien die normaal gesproken 3 delen volposten met het verwijt dat noodweer slecht is geregeld in de wet. "
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_16440656
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 21:03 schreef Sidekick het volgende:

Toen ik je naam zag staan in de active topics bij dit topic had ik een reactie verwacht als


Ow... sorry dat ik je teleurstel...

Ik kan je wel een leuk FP artikel aanraden als je je op een dergelijke discussie had verheugd?

pi_16444413
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 17:39 schreef Sidekick het volgende:
Als dat pistool legaal is dan is het terecht dat het op noodweer is gegooid. Noodweer exces is volgens mij de juiste term, aangezien ze 6 keer schoot, wat het daarmee niet echt proportioneel geweld maakt. .
Zelfs al zou ze een verlof hebben, het is niet toegestaan om je wapens geladen en gereed voor gebruik te vervoeren. Dus ze is sowieso in de overtreding van de wapenwet.

Het is een moeilijke zaak maar ik kan begrijpen dat het OM haar voorarrest als voldoende beschouwd voor die overtreding.

  maandag 2 februari 2004 @ 22:33:57 #24
74399 TheDon18
Proud to have Maud!
pi_16832031
Dat heeft ze goed gedaan... Hoewel ze beter eerst op z'n knieën had kunnen mikken...
pi_16865185
En de vrouw is ontslagen van rechtsvervolging:
quote:
Geen straf in Tilburgse lunchroommoord

BREDA (ANP) - De rechtbank in Breda heeft maandag de 41-jarige H. van O. uit Tilburg, die ervan werd verdacht haar ex-vriend J.M. te hebben doodgeschoten, ontslagen van rechtsvervolging. De vrouw kreeg geen straf omdat ze handelde uit grote angst, zogeheten noodweerexces.

De rechtbank achtte doodslag wel bewezen. De eigenares van lunchroom Panache op de Westermarkt in Tilburg schoot op 8 mei vorig jaar op klaarlichte dag haar ex-vriend dood met zes kogels. Vlak voor het schietincident was de vrouw door de dronken J.M. zwaar mishandeld. Toen een omstander haar kwam helpen zag zij kans haar belager neer te schieten. Zij wilde voorkomen dat M. de andere man zou vermoorden, aldus de rechtbank.

De eigenares had M. in haar zaak leren kennen. Nadat ze een keer samen uit waren geweest dacht hij dat ze een relatie hadden, maar wat haar betrof was dat niet zo. Hij bleef haar daarna lastigvallen. Drie maanden lang werd ze bedreigd en mishandeld. Hij zat hele dagen op het terras van haar zaak. Ze durfde niet naar de politie, want ze was bang dat het dan alleen maar erger zou worden.

Op de dag van de schietpartij zat J.M. al om 09.00 uur in de zaak van Van O. Hij zou veel jenever hebben gedronken. Toen zij een klant kuste ging M. door het lint. Volgens het rapport van de psychiater was de vrouw tijdens de schietpartij in sterke mate ontoerekeningsvatbaar.


abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')