abonnement Unibet Coolblue
pi_15374822
OK mijn man en ik hebben nu al twee jaar lang de discussie over hoe de verwarming van je auto nou werkt (waar je het al niet over kan hebben)
Ik ben er van overtuigd dat de warme lucht langs me motor loopt en daardoor warm word en dus de binnenkant van de auto verwarmt en mijn man is er van overtuigd dat er ergens een specifiek gloeispiraal (oid) zit dat dus de lucht verwarmt.

Wie o wie kan mij vertellen van hoe en wat en als het niet te veel gevraagd is misschien ook nog een bronvermeldinkje erbij? Ja ik heb zelf al gezocht op google maar ben daar niet veel wijzer van geworden.

  zaterdag 13 december 2003 @ 10:41:42 #2
15726 wouswous
Smile, tomorow will be worse
pi_15374844
politiek correct antwoord
misschien wel allebei?
eerst langs de motor, en de spiraal maakt het af...
(ik heb geen idee...)
ik droomde vanacht dat ik een spekje van 1 KG at,
vanochtend toen ik wakker werd, was mijn kussen opeens weg.
pi_15374858
waarom een gloeispiraal als er een hete motor zit waar de lucht langs kan stromen ? lijkt me een beetje onlogisch
pi_15374866
Dat eerste lijkt me, want als het met een gloeispiraal zou gaan, hoef je alleen maar je contact aan te zetten en dan zou je verwarming gelijk warm worden. Dit is echter niet het geval, je moet eerst een stukje rijden en dan wordt je verwarming pas warm. Lijkt me een logische beredenering of niet?
The killer in me is the killer in you, My love, I send this smile over to you!
  zaterdag 13 december 2003 @ 10:45:02 #5
76500 Spyder
onweerstaanbaar onuitstaanbaar
pi_15374886
Deze post wordt U aangeboden door: Audi, Bosch, Corel, Davilex, Eneco, Friki, G-Star, Hak, Intertoys, Johma, Kia, Lada, McDonalds, Nike, Ohra, Pepsi, Quantum, Radio 3FM, Sony, Toyota, Uncle Ben's, V&D, Wasa, Xerox, Yokohama, Zeeman
pi_15374893
Mijn pa had me laatst verteld dat het met een gloeispiraal ging..kijk maar eens hoe snel je wel niet warme lucht in je auto hebt...zo snel is die motor echt nog niet warm (gezien de temp meter van je motor)
pi_15374908
Motor , of eigenlijk koelwater warmte volgens mij

Waarom denk je dat je auto binnen pas warm wordt als de motor op temperatuur komt

pi_15374910
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 10:42 schreef seiko het volgende:
Dat eerste lijkt me, want als het met een gloeispiraal zou gaan, hoef je alleen maar je contact aan te zetten en dan zou je verwarming gelijk warm worden. Dit is echter niet het geval, je moet eerst een stukje rijden en dan wordt je verwarming pas warm. Lijkt me een logische beredenering of niet?
Tja die redenering gebruikte ik dus ook maar das gleuf ik niet genoeg om me man tevreden te stellen....
Maar het verklaard niet hoe je de temp dan zou kunnen regelen.... omdat je motor een vrij constante temp heeft en je wel je binnentempo kan regelen... dat zou je met een spiraal af kunnen stellen....
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 10:41 schreef wouswous het volgende:
politiek correct antwoord
misschien wel allebei?
eerst langs de motor, en de spiraal maakt het af...
(ik heb geen idee...)
Dat zou kunnen natuurlijk....
pi_15374932
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 10:45 schreef Spyder het volgende:
http://auto.howstuffworks.com/cooling-system10.htm
ok ik had dan geen gelijk maar ben wel blij dak ut nu weet

Zou dit bij iedere auto hetzelfde zijn?

pi_15374936
Het ligt aan welke auto je rijdt. Sommige. meer moderne diesels, hebben een gloeispiraal nodig.. De meeste echter niet.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_15374938
Das een goeie....hoe regel je dan die temp.....slimme vent die gozer van je
pi_15374954
wordt de warmte van de motor niet vermengt met lucht van buiten om de temp lager te maken? daarom krijg je zomers een auto zonder airco ook niet koud omdat hij de koude buitenlucht die er dan niet is probeert te mengen met de warme.
pi_15374956
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 10:47 schreef Angel22 het volgende:

[..]
omdat je motor een vrij constante temp heeft en je wel je binnentempo kan regelen... dat zou je met een spiraal af kunnen stellen....
[..]


Niet dus, hete motor = hete lucht .. die hete lucht wat koeler maken = lucht van buiten vermengen met de hele lucht van de motor.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ?
  zaterdag 13 december 2003 @ 10:53:44 #14
76500 Spyder
onweerstaanbaar onuitstaanbaar
pi_15374969
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 10:50 schreef Hendrik38 het volgende:
Das een goeie....hoe regel je dan die temp.....slimme vent die gozer van je
Hoe regel je onder de douche de temp wanneer de warme water altijd dezelfde temp heeft? slimmerd
Deze post wordt U aangeboden door: Audi, Bosch, Corel, Davilex, Eneco, Friki, G-Star, Hak, Intertoys, Johma, Kia, Lada, McDonalds, Nike, Ohra, Pepsi, Quantum, Radio 3FM, Sony, Toyota, Uncle Ben's, V&D, Wasa, Xerox, Yokohama, Zeeman
pi_15374996
Motor gewoon
misschien bij nieuwere auto's spiraal maar kan me haast niet voorstellen...
Mijn autotje wordt pas warm als de motor warm is hoor en een Toyato Yaris ook dus volgens mij de motor alleen

[edit]
een maat van me is auto monteur zal is vragen

[Dit bericht is gewijzigd door Sonic- op 13-12-2003 10:58]

  zaterdag 13 december 2003 @ 10:56:31 #16
76500 Spyder
onweerstaanbaar onuitstaanbaar
pi_15375010
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 10:55 schreef Sonic- het volgende:
Motor gewoon
misschien bij nieuwere auto's spiraal maar kan me haast niet voorstellen...
Mijn autotje wordt pas warm als de motor warm is hoor en een Toyato Yaris ook dus volgens mij de motor alleen
Het zou inderdaad toch stom zijn om energie te verspillen om warmte te genereren als de motor het voor niks levert...
Deze post wordt U aangeboden door: Audi, Bosch, Corel, Davilex, Eneco, Friki, G-Star, Hak, Intertoys, Johma, Kia, Lada, McDonalds, Nike, Ohra, Pepsi, Quantum, Radio 3FM, Sony, Toyota, Uncle Ben's, V&D, Wasa, Xerox, Yokohama, Zeeman
pi_15375013
Ehhhh was een geintje spyder? DUHHHHHHHHHHHHHHHHHH

pi_15375023
..ik vermoed van een verwarmingselement + de motor...

m,n ouwe clio krijg ik zelfs na een rit van een uur alleen een laf lauw windje uit m'n verwarming wat dus betekend dat er weer iets KAPOT IS ggrrr

Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  zaterdag 13 december 2003 @ 10:57:58 #19
76500 Spyder
onweerstaanbaar onuitstaanbaar
pi_15375030
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 10:56 schreef Hendrik38 het volgende:
Ehhhh was een geintje spyder? DUHHHHHHHHHHHHHHHHHH


Nou ja met mensen uit Utrecht kun je dat natuurlijk nooit zeker weten
Deze post wordt U aangeboden door: Audi, Bosch, Corel, Davilex, Eneco, Friki, G-Star, Hak, Intertoys, Johma, Kia, Lada, McDonalds, Nike, Ohra, Pepsi, Quantum, Radio 3FM, Sony, Toyota, Uncle Ben's, V&D, Wasa, Xerox, Yokohama, Zeeman
pi_15375051
Altijd twijfegevallen he die utrechters
pi_15375091
ow, wacht ff... ik had wel gelijk!!!!! ik had niet goed gelezen hihi sliepuit naar me man toe.....

Eindelijk iets waar ik gelijk mee heb.
tnx

  zaterdag 13 december 2003 @ 11:06:38 #22
50639 Visie
SAAB 9-3 AERO
pi_15375155
Dit gaat via het koelwater van de motor...
pi_15375264
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 11:06 schreef Visie het volgende:
Dit gaat via het koelwater van de motor...
leuke discussie want ik heb het me ook al 's afgevraagd. ( gewoon bij een garage vragen is de oplossing natuurlijk )
Waarom blaast de fan van mijn verwarming als een gek maar word het niet warm?
Dan is er toch iets kapot, en niet de motor want die doet het *klopklop*.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  zaterdag 13 december 2003 @ 11:18:09 #24
50639 Visie
SAAB 9-3 AERO
pi_15375316
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 11:14 schreef BertV het volgende:

[..]

leuke discussie want ik heb het me ook al 's afgevraagd. ( gewoon bij een garage vragen is de oplossing natuurlijk )
Waarom blaast de fan van mijn verwarming als een gek maar word het niet warm?
Dan is er toch iets kapot, en niet de motor want die doet het *klopklop*.


Kan je testen he!?
De verwarming van je auto op helemaal koud zetten... zet de ventilator ff af (anders krijg je het koud ) en w8 tot je motor op temperatuur is... zet dan de verwarming vol aan en laat de ventialtoren blazen... krijg je geen warme lucht... dan is er iets kappot!!
pi_15375411
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 11:18 schreef Visie het volgende:
dan is er iets kappot!!
lambda-sonde denk ik
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 13 december 2003 @ 11:42:28 #26
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_15375631
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 10:50 schreef Miesjel het volgende:
Het ligt aan welke auto je rijdt. Sommige. meer moderne diesels, hebben een gloeispiraal nodig.. De meeste echter niet.
Ja, een gloei spiraal voor het voor gloeien van de motor. Niet voor de verwarming.

De verwarming is gewoon gebaseerd op de warmte afgifte van de warme koelvloeistof.

Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_15375647
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 11:25 schreef vosss het volgende:

[..]

lambda-sonde denk ik


dat zit toch bij de katalysator, mgoed, dat zegt meer over mijn kennis denk ik
quote:
zet dan de verwarming vol aan en laat de ventialtoren blazen... krijg je geen warme lucht... dan is er iets kappot!!
al gedaan, doet wat lauwig aan..
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_15375657
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 11:43 schreef BertV het volgende:

[..]

dat zit toch bij de katalysator, mgoed, dat zegt meer over mijn kennis denk ik
[..]

al gedaan, doet wat lauwig aan..


bij mij was die eens kapot en toen werd de motor niet meer warm, dus ook de verwarming niet
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 13 december 2003 @ 11:47:20 #29
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_15375687
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 11:42 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, een gloei spiraal voor het voor gloeien van de motor. Niet voor de verwarming.

De verwarming is gewoon gebaseerd op de warmte afgifte van de warme koelvloeistof.


Moderne TDI's/JTD's enzo hebben wel degelijk vaak een electrische hulpverwarming omdat die dingen zo efficiënt zijn dat er nauwelijks warmte vrijkomt/ duurt heel lang ieg voordat ie warm wordt.
Hiero trouwens 6 cyl benzine BMW; warmte in overvloed

[Dit bericht is gewijzigd door Hyperdude op 13-12-2003 11:48]

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_15375693
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 11:44 schreef vosss het volgende:

[..]

bij mij was die eens kapot en toen werd de motor niet meer warm, dus ook de verwarming niet


k, met die wintermaanden zou er toch een bezoek aan de Renault garage aan komen...
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  zaterdag 13 december 2003 @ 11:52:36 #31
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_15375784
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 10:57 schreef BertV het volgende:
..ik vermoed van een verwarmingselement + de motor...

m,n ouwe clio krijg ik zelfs na een rit van een uur alleen een laf lauw windje uit m'n verwarming wat dus betekend dat er weer iets KAPOT IS ggrrr


Koelsysteem zit waarschijnlijk luchtbel in, te weinig koelvloeistof of is verstopt ("ouwe clio") iig komt er niet genoeg warm water in je verwarmingselement. Daar zou ik eerst eens naar kijken.
Een ventilator die duidelijk "toktok" doet is ook verdacht. Wijst je temp. meter wel normaal aan? of heb je alleen een lampie?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_15375888
quote:
Wijst je temp. meter wel normaal aan? of heb je alleen een lampie?
Motor komt gewoon op temperatuur (wijzertje), en geen rare geluiden uit de fan.
Dank voor de doehetzelf tips, maar dat wordt gewoon een bezoek aan de dealer
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_15376358
misschien dat de kabel waarmee de inlaatklep van de kachelradiator wordt bediend is gebroker ergens.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')