Het is bekend dat Mickey Mouse bedacht werd door Walt Disney. Maar Mickey heeft eigenlijk twee vaders: Walt Disney en Ub Iwerks. Ub Iwerks deed al het tekenwerk, terwijl Disney Mickey's personage bedacht.
Mickey Mouse was niet de eerste tekenfilmmuis van Disney. Mickey had namelijk een voorganger genaamd Oswald the Lucky Mouse
Vanaf 1927 werkte Disney en zijn vriend Ub Iwerks aan een nieuwe serie waarin de tekenfilmfiguur Oswald de hoofdrol speelde. De serie werd een groot succes, maar terwijl de populariteit van Oswald groeide kwam Disney erachter dat hij de rechten van zijn ster niet meer bezat. Beroofd van zijn creatie nam Disney ontslag bij zijn werkgever.
Disney zelf had een kleine studio aan de Hypervor Avenue, nauwelijks geld op de bank en helemaal geen animatiewerk. Er was snel een nieuw tekenfilmfiguur nodig die voor succes en geld zou worden.
Tijdens een treinrit samen met zijn vrouw Lillian bedacht Disney zijn "redder". Hij had onderweg een aantal schetsen gemaakt, waarvan enkele van een muis. Lillian was dolenthousiast, maar was het niet eens met de naam Mortimer Mouse. Na een korte discussie werd de muis omgedoopt tot Mickey Mouse. In 1928 verscheen de eerste film met Mickey Mouse: Steamboat Willy.
quote:Mickey is cult.
Op dinsdag 18 november 2003 13:50 schreef kinky_queen het volgende:
onbegrijpelijk dat iemand die zo lang geen rol meer heeft gehad in een film nog steeds zo populair is
quote:Fantasia 2000 en A Goofy Movie waren inderdaad zijn laatste avondvullende films.
Op dinsdag 18 november 2003 13:50 schreef kinky_queen het volgende:
onbegrijpelijk dat iemand die zo lang geen rol meer heeft gehad in een film nog steeds zo populair is
Nederland is trouwens meer een Donald Duck-land, dan een Mickey Mouse -land. Over het algemeen is Donald hier veel populairder dan in menig ander land.
quote:Fantasia 2000 is helemaal geen MM-film in mijn ogen. Mickey zit er maar een paar minuten in, en dat is dan nog een stukje uit 1940 ook.
Op dinsdag 18 november 2003 14:03 schreef Patch het volgende:
Fantasia 2000 en A Goofy Movie waren inderdaad zijn laatste avondvullende films.
quote:In Denemarken zijn ze ook wel Donald-minded geloof ik. Veel verhalen in de Nederlandse DD komen uit Denemarken.
Nederland is trouwens meer een Donald Duck-land, dan een Mickey Mouse -land. Over het algemeen is Donald hier veel populairder dan in menig ander land.
In de NL Donald Duck kun je per jaar de Deense verhalen op 1 hand tellen. Zo vaak publiceren ze die niet.
quote:Nostalgie
Op dinsdag 18 november 2003 14:12 schreef Patch het volgende:
[afbeelding]
Ik vond van Mickey Mouse vooral de strips leuk, waarin hij een soort detective speelt en hij het regelmatig moet opnemen tegen De Zwarte Schim (of iets dergelijs).
Wat heb ik trouwens een hekel aan die hond van Mickey, Pluto. Dat stomme beest kwam altijd ergens in klem te zitten en vervolgens moest je de hele uitzendig maar zitten kijken hoe hij zich los probeerde te wurmen.
Mickey had wel eens wat beter op zijn hond mogen letten in dat soort situaties! Het is vast een lieve muis, maar hij is een onverwantwoordelijke hondenbezitter!
quote:Zie afbeelding hierboven.
Op dinsdag 18 november 2003 14:15 schreef -Wepeel2- het volgende:Ik vond van Mickey Mouse vooral de strips leuk, waarin hij een soort detective speelt en hij het regelmatig moet opnemen tegen De Zwarte Schim (of iets dergelijs).
quote:Geweldig toch? Ik vond Pluto altijd grappig
Op dinsdag 18 november 2003 14:15 schreef -Wepeel2- het volgende:Wat heb ik trouwens een hekel aan die hond van Mickey, Pluto. Dat stomme beest kwam altijd ergens in klem te zitten en vervolgens moest je de hele uitzendig maar zitten kijken hoe hij zich los probeerde te wurmen.
quote:In de jaren 70 nog wel hoor. Ik ging er eigenlijk van uit dat dat nog steeds zo zou zijn, maar kennelijk niet dus.
Op dinsdag 18 november 2003 14:14 schreef Patch het volgende:
In de NL Donald Duck kun je per jaar de Deense verhalen op 1 hand tellen. Zo vaak publiceren ze die niet.
Deze muis is helemaal top
Ik ben een Disney freak en dan voornamelijk Mickey Mouse. Als jullie mijn huis binnen komen, dan snappen jullie het wel!!
Zie ook het Tattoo-topic in Lifestyle
Nog wat plaatjes:
quote:Oh is hij weer terug. Brrrrr.
Op dinsdag 18 november 2003 14:17 schreef Patch het volgende:[..]
Zie afbeelding hierboven.
In het origineel heet ie "The Blot".
De zwarte schim zie je deze week ook op de voorkant van de nieuwe Donald Duck
Wayne Allwine (links)
Mickey's tegenwoordige stem:
Paul Groot
Mickey's Nederlandse stem:
quote:Klote muis wil ik niet zeggen, maar het is inderdaad wel een heilig boontje en ik persoonlijk vind Donald ook veel leuker.
Op dinsdag 18 november 2003 14:42 schreef Scrutinizer het volgende:
Klotemuis, heilig boontjeIn z'n stomme rode broek met twee knopen en die belachelijke gele schoenen. Donald Duck is véél leuker
quote:Zoals al eerder is vermeld in dit topic, is DD sowieso veel populairder in Nederland dan in andere landen. Misschien heeft dat te maken met de nuchterheid van 'ons' Nederlanders
Op dinsdag 18 november 2003 14:52 schreef SunChaser het volgende:
Ik heb Mickey nooit leuk gevonden. Beetje zoutloos karakter, dat maandblad heb ik ook nooit gelezen. Ik ben meer een liefhebber van de Duckstad-karakters die Carl Barks heeft verzonnen.
[Dit bericht is gewijzigd door _Wicked_Neo_ op 18-11-2003 14:54]
quote:Ik ook, mickey had altijd van die suffe avonturen.
Op dinsdag 18 november 2003 14:52 schreef SunChaser het volgende:
Ik heb Mickey nooit leuk gevonden. Beetje zoutloos karakter, dat maandblad heb ik ook nooit gelezen. Ik ben meer een liefhebber van de Duckstad-karakters die Carl Barks heeft verzonnen.
quote:DD is gewoon menselijker. Een herkenbaarder karakter dan MM en allesbehalve moralistisch, vaak onredelijk kwaad, jaloers, opvliegend.
Op dinsdag 18 november 2003 14:54 schreef _Wicked_Neo_ het volgende:[..]
Zoals al eerder is vermeld in dit topic, is DD sowieso veel populairder in Nederland dan in andere landen. Misschien heeft dat te maken met de nuchterheid van 'ons' Nederlanders
In Amerika is volgens mij Mickye Mouse toch immens populair ..
quote:True.
Op dinsdag 18 november 2003 14:57 schreef Scrutinizer het volgende:[..]
DD is gewoon menselijker. Een herkenbaarder karakter dan MM en allesbehalve moralistisch, vaak onredelijk kwaad, jaloers, opvliegend.
quote:Don Rosa is geweldig!
Op dinsdag 18 november 2003 14:59 schreef Patch het volgende:
beetje info over Don Rosa http://duckman.pettho.com/history/history.html
Hij verstopt ook altijd allemaal grapjes en tekstjes in zijn tekeningen. Zo zit op het eerste plaatje van zijn DD-verhalen altijd het woord 'duck' verstopt volgens mij.
quote:Bijna elk eerste plaatje...
Op dinsdag 18 november 2003 22:15 schreef medman het volgende:[..]
Don Rosa is geweldig!
Hij verstopt ook altijd allemaal grapjes en tekstjes in zijn tekeningen. Zo zit op het eerste plaatje van zijn DD-verhalen altijd het woord 'duck' verstopt volgens mij.
Cntr F -> Tetelepta
http://stp.ling.uu.se/~starback/dcml/inducks/files/netherlands/nl-DD2001.issues
quote:Dus.... jij bent Tetelepta
Op woensdag 19 november 2003 15:20 schreef SunChaser het volgende:
Ik heb trouwens nog eens een 3-paginastrip geschreven voor het DD-weekblad, is ook gepubliceerd.Cntr F -> Tetelepta
http://stp.ling.uu.se/~starback/dcml/inducks/files/netherlands/nl-DD2001.issues
The most recent informations provided from Don Rosa (from his notes on the birth and death dates of the Ducks) is that $crooge McDuck died in 1967, 100 years old, and that Grandma Duck also died sometime before 1970. This mean that by 1970 someone else (most likely the near family) had taken over $crooge's Money Bin including his fortune, and Grandma Duck's farm.
Dus Oom Dagobert is doodgegaan in 1967
Eigenlijk zou dit allemaal in het grote Donald Duck topic moeten...
quote:Don Rosa is echt geweldig, en inderdaad, het Levensverhaal van ... is fantastisch opgebouwd en uitgewerkt! Ik wou dat ik zo kon tekenen
Op woensdag 19 november 2003 16:58 schreef Patch het volgende:
Heerlijk toch, die Don Rosa?
Een echte aanrader, die verhalen van hem, vooral het Levensverhaal van Oom Dagobert is heel erg goed.Eigenlijk zou dit allemaal in het grote Donald Duck topic moeten...
quote:Ik spaar helemaal geen strips, maar ik ben met Don Rosa begonnen met zijn eerste NL publicatie (Het levensverhaal van Oom Dagobert Deel 53) en ik schaf ze nog steeds aan. Ze zitten nu tegen de 70 ergens, maar die boeken zijn echte aanraders.
Op woensdag 19 november 2003 16:59 schreef InTrePidIvity het volgende:[..]
Don Rosa is echt geweldig, en inderdaad, het Levensverhaal van ... is fantastisch opgebouwd en uitgewerkt! Ik wou dat ik zo kon tekenen
Deze is al bijna af:
Helemaal met de hand geschilderd...inclusief de lijntjes
quote:Ik heb de Duck-strips altijd leuk gevonden, maar bij Don Rosa ga ik er echt goed voor zitten! Hoe vaak ik niet ECHT de slappe lach heb gehad met die tekeningen.
Op woensdag 19 november 2003 17:02 schreef Patch het volgende:[..]
Ik spaar helemaal geen strips, maar ik ben met Don Rosa begonnen met zijn eerste NL publicatie (Het levensverhaal van Oom Dagobert Deel 53) en ik schaf ze nog steeds aan. Ze zitten nu tegen de 70 ergens, maar die boeken zijn echte aanraders.
quote:
Op woensdag 19 november 2003 17:02 schreef krazny het volgende:
Ik ben bezig met deze mickey. T is niet speciaal vanwege zn 'verjaardag' ofzo, maar als vriendendienstje voor een kennis.Deze is al bijna af:
Helemaal met de hand geschilderd...inclusief de lijntjes
quote:Klopt.
Op woensdag 19 november 2003 17:03 schreef fratsman het volgende:
Ik heb de Duck-strips altijd leuk gevonden, maar bij Don Rosa ga ik er echt goed voor zitten! Hoe vaak ik niet ECHT de slappe lach heb gehad met die tekeningen.Ook dingen die in de achtergrond gebeuren en die niks met het eigenlijke verhaal te maken hebben.
Hulde voor die man!
quote:Ik heb er ook erg veel gedaan. Voornamelijk Disney figuren, maar ook de teletubbies, pokemon, bert en ernie, enz. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk. Als de kleuren maar redelijk simpel blijven en niet in elkaar overlopen enzo
Op woensdag 19 november 2003 17:06 schreef Patch het volgende:[..]
Dat heb ik ook een tijdje gedaan.
25 stuks in totaal, voor de Rabobank.
Allemaal Disneys en The Simpsons.
quote:Ik heb er eens eentje voor een Sinterklaassurprise gekregen
Op woensdag 19 november 2003 17:10 schreef krazny het volgende:[..]
Ik heb ze toen voor kennissen en vrienden gemaakt. Maar ik denk wel ietsje meer dan 25
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |