abonnement Unibet Coolblue
pi_14122588
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 11:14 schreef rique het volgende:
Ik heb niet echt ervaring maar ik heb er 20 jaar geleden gewoond. Mijn vader werkte toen als informatiemanager bij Siemens in München en toen hij voor CMG in Amstelveen ging werken verdiende hij opeens 3x zoveel voor een vergelijkbare functie. Dat zou erop duiden dat de lonen daar lager moeten zijn maar nogmaals, dit is 20 jaar geleden (ook een tijd van economische achteruitgang trouwens).

Nog wat dingetjes over München. Het is een dure stad om te wonen maar daar was je ook al achter. Verder is de mentaliteit iets waar nederlanders (zoals mijn moeder bijvoorbeeld) heel erg slecht mee om kunnen gaan. De mensen die in Beieren leven zijn supernationalistisch en enorm individualistisch. Alles draait om werk en het woord "gezelligheid" is daar niet uitgevonden. Dit zou je niet zeggen als je wel eens bij de bierfeesten geweest bent maar de mentaliteit van de gemiddelde inwoner van München is kil en zakelijk. Je leeft om te werken en bijvoorbeeld even gezellig een biertje doen bij de buurman zit er vaak niet in.

Ondanks dat vind ik het er erg fijn om te zijn. Ik heb zelf overwogen om er een stage te lopen (bij BMW) maar het arbeidsklimaat stond me erg tegen en het is ook niet zo eenvoudig om voor een korte tijd een goedkope woonruimte te vinden. Het lijkt nu net alsof ik heel negatief ben maar als echt Beier heb ik toch wel liefde voor het land, het is er prachtig wonen, de bergen zijn heerlijk zowel in de zomer als de winter. Ben net terug van een weekje Beieren en zou zo weer in het vliegtuig stappen als het kon.

Maar werken daar is voor mij niet weggelegd.


Kom kom man Gemutlichheit is in Beireren juist uitgevonden!

En Munchen is een hele mooie omgeving, zomers lekker warm en zo hup binnen 2 uurtjes aan de Italiaanse kust en 's winters lekker skieen.
Fantastische stad.

[b]Op vrijdag 7 november 2003 00:23 schreef gelly het volgende:[/b][br]Ik wil Fok! wel leuk houden.
pi_14192596
ik heb m'n besluit genomen.. en ik ga het doen
  dinsdag 28 oktober 2003 @ 16:32:59 #28
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_14201186
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 11:26 schreef _Falcon_ het volgende:
ik heb m'n besluit genomen.. en ik ga het doen
goed zo, laat ook weten hoeveel je nu overhoud (netto) na alle sociale lasten, kirchensteuer, soldaritaitszuschlag, krankenkasse en belastingen.
(niet opgeven dat je gelovig bent als je daar inschrijft, als je zegt dat je katholiek of zo bent dan ben je zo 6-7 % extra belasting kwijt aan Kirchensteuer.)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_14201368
Munchen is dus een zeer dure stad om in te wonen. Ik kreeg 2.5 jaar geleden een aanbod om daar te gaan werken. Salaris leek echt fantastisch (8000 DM per maand). Toen toch maar ff het rekensommetje gemaakt. Netto hou je namelijk maar 4500 DM over (rest gaat op aan belasting, sociale lasten en er ging zelfs geld af voor de vereniging van Oost/West Duitsland). Aangezien mijn job maar voor een jaar daar was betekende het dus dat ik voor een jaar een gemeubuleerd appartement moest zoeken en die prijzen liggen dus rond de 2500 DM. Kortom, van die enorme berg geld hield ik dus 2000 DM over, waar ik alles van moest doen. Ik hield minder over dan mijn toenmalige baan in Nederland.

Maak dus even voor jezelf de rekensom. Kijk of je werkgever bepaalde dingen betaald of niet.

Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  dinsdag 28 oktober 2003 @ 16:48:13 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_14201621
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 16:39 schreef Lucille het volgende:
Munchen is dus een zeer dure stad om in te wonen. Ik kreeg 2.5 jaar geleden een aanbod om daar te gaan werken. Salaris leek echt fantastisch (8000 DM per maand). Toen toch maar ff het rekensommetje gemaakt. Netto hou je namelijk maar 4500 DM over (rest gaat op aan belasting, sociale lasten en er ging zelfs geld af voor de vereniging van Oost/West Duitsland). Aangezien mijn job maar voor een jaar daar was betekende het dus dat ik voor een jaar een gemeubuleerd appartement moest zoeken en die prijzen liggen dus rond de 2500 DM. Kortom, van die enorme berg geld hield ik dus 2000 DM over, waar ik alles van moest doen. Ik hield minder over dan mijn toenmalige baan in Nederland.

Maak dus even voor jezelf de rekensom. Kijk of je werkgever bepaalde dingen betaald of niet.


Als je je toendertijd goed had laten informeren dan had je dat apartement van je Inkomen af kunnen trekken omdat je gedwongen een dubbele huishouding moet voeren ( dat kon toen nog)
Ten tweede had je de baas kunnen vragen je de kosten van de woning te vergoeden, of tenminste uit Bruto loon kunnen laten betalen aangezien je het maar voor een jaar doet.
Verder had je de baan als Contracting aan kunnen nemen, je begint je eigen Bedrijfje in NL. Je geeft de aanbieder een rekening Per Maand gelijk aan zijn totale loonkosten, en dat stort ie dan op je bedrijfsrekening in NL, vervolgens voer je alle kosten op als bedrijfskosten, immers, je moet daar een jaartje zitten, en over de rest betaal je slecht de lage nederlandse lasten.

Had ook een Ltd kunnen beginnen op de kanaaleilanden, en had dan helemaal geen belastingen betaald.
Voor de rest schrijf je je dan nergens in, want je bent slechts een werknemer van die Ltd of Nederlandse firma die daar een klus doet.

Gemiste kansen zijn er legio.

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_14201802
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 16:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je je toendertijd goed had laten informeren dan had je dat apartement van je Inkomen af kunnen trekken omdat je gedwongen een dubbele huishouding moet voeren ( dat kon toen nog)
Ten tweede had je de baas kunnen vragen je de kosten van de woning te vergoeden, of tenminste uit Bruto loon kunnen laten betalen aangezien je het maar voor een jaar doet.
Verder had je de baan als Contracting aan kunnen nemen, je begint je eigen Bedrijfje in NL. Je geeft de aanbieder een rekening Per Maand gelijk aan zijn totale loonkosten, en dat stort ie dan op je bedrijfsrekening in NL, vervolgens voer je alle kosten op als bedrijfskosten, immers, je moet daar een jaartje zitten, en over de rest betaal je slecht de lage nederlandse lasten.

Had ook een Ltd kunnen beginnen op de kanaaleilanden, en had dan helemaal geen belastingen betaald.
Voor de rest schrijf je je dan nergens in, want je bent slechts een werknemer van die Ltd of Nederlandse firma die daar een klus doet.

Gemiste kansen zijn er legio.


Helaas dus. Een dubbel huishouden had ik niet, omdat ik al net vanuit het buitenland kwam. De baas wilde de kosten van de woning niet vergoeden, daar heb ik om gevraagd. Er was geen mogelijkheid om via een eigen bedrijf met te laten inhuren voor dat bedrijf, ik zou gewoon voor een jaar werknemer zijn. Het ging dus niet anders. Dus heb ik nee tegen ze gezegt.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  dinsdag 28 oktober 2003 @ 17:02:38 #32
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_14201988
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 16:55 schreef Lucille het volgende:

[..]

Helaas dus. Een dubbel huishouden had ik niet, omdat ik al net vanuit het buitenland kwam. De baas wilde de kosten van de woning niet vergoeden, daar heb ik om gevraagd. Er was geen mogelijkheid om via een eigen bedrijf met te laten inhuren voor dat bedrijf, ik zou gewoon voor een jaar werknemer zijn. Het ging dus niet anders. Dus heb ik nee tegen ze gezegt.


tja
Duitsers blijven zo verschrikkelijk correct he.
Meestal heel fijn maar voor dit soort dingen willen ze nogal dwars liggen
Toch jammer,
Je had eventueel een jaar een kamertje kunnen huren bij een Hospita
:-)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_14205968
Hier http://www.unister.de/Unister/career/startseite/gehaltsrechner/index.php
staat een aardige calculator om te kijken wat je netto (ongeveer) krijgt.
Hier kun je ook met/zonder kirchensteuerung rekenen en met een evt eigen krankenversicherung.

Ik heb hier trouwens gehoord dat het nog steeds mogelijk is om kosten af te trekken van de belasting als ik m'n werkadres (=2e adres) in duitsland heb. Zodra m'n vrouw in duitsland komt wonen maak ik daar m'n 1e adres van en kan ik profiteren van het belastingvoordeel voor getrouwde belastingbetalers (Steuerklasse III).

Natuurlijk heb ik alles al naast elkaar gezet en uiteindelijk hou ik van dat duitse salaris toch aardig wat meer over dan dat ik nu over houd..

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')