abonnement Unibet Coolblue
pi_12617772
nieuw topicje, was gesloten omdat ik nog niks had gepost. vrij logisch als je nog niet weg bent lijkt me. hopelijk vinden jullie het leuk, en anders hoor ik graag hoe ik mijn schrijfstijl kan bijstellen. ben ik wel benieuwd naar....

hier een post (kwarklog.nl is altijd meest aktueel):


Slecht geslapen deze eerste nacht. De verdieping is nog bijna leeg en het is bloedheet, het koelt gelukkig wat af maar de warmte blijft goed hangen in het gebouw en we hebben geen airco. Nou kijk maar eens op het weermetertje op mijn site, dan weet je wat het is zonder airco. Owja, we hebben acht verdiepingen en de meiden zitten op de laatste 2 of 3 verdiepingen.

Het ontbijt ook overgeslagen, geen tijd daarvoor want de introductie begon al om 9:45 AM. Veel info gekregen en ook een lachwekkende speech over hoe er hier over sex wordt gedacht. We kwamen erachter dat het er dus op neerkomt dat je het beste net voor de daad even kunt vragen: 'please sign here on the line'. We kregen ook een leuke beker met: 'got consent?'. En op de achterkant:

NO to everything, but:
18 year old
sober
enthousiastic
en nog wat..
is a YES


Verder wat informatie over party drugs, en dat je altijd goed op je drankje moet leten. Ook mag je niks drinken van punch bowls, wat ze hier ook wel 'swamp water' noemen. Maar dat gezeik kennen we in europa ook al. Heerlijk trouwens die American slang, zo noemen ze een aziatische auto een 'rice burner'. Zag op een paperas ook info over het halen van je rijbewijs. De theorie kost je $3, de praktijk $3 en het certificaat $20,50. Dat is nog geen $30 voor een rijbewijs. En de praktijk bestaat volgens mij niet uit meer dan even een recht stuk rijden en tussen de witte lijntjes blijven. We kregen voor de lunch een lunchbon en in de kantine heb ik een 'buffalo wing wrap' gegeten. Hier kijk je ook weer je ogen uit, niet normaal zo'n kantine. Allemaal koks om je heen en je weet uit gekkigheid niet wat je moet bestellen.


Na de lunch weer terug gelopen naar m'n dorm waar het net een scene was uit 'revenge of de nerds'. Alle studenten kwamen aan met auto's vol met spullen. De gekste dingen, een dikke pickup met daarachter een aanhangwagen met Yamaha racemotor erop. Jongentje van wat zal het zijn 16, niet veel ouder, stapt op dat ding en scheurt wat rondjes over het voetbalveld-maat parkeerplaats. Een amerikaan vroeg, 'can you help me with my fridge', en dat was geen kleintje. Ik ging nog even naar mijn kamer en daar kamergenoot Larry ontmoet, aardige jongen, zat achter de X-box met een vriend. Nog wel best jong, maar hij is dan ook een freshman.


Rond een uur of 5 richting de student union om mijn officiele Bengals ID kaart te krijgen waarmee je alles kan, PC access,automaten, maaltijden... ook mijn rekening moeten betalen, ruim 2100 dollar voor de mealplan en housing. Gelukkig heb ik een degelijke Rabo creditcard, maar Steven had een postbank creditcard. Wat een K U T bank is dat, nu hebben ze helemaal voor me afgedaan. Zat een limiet op van maar 1000 euro ongeveer en ze hebben zelfs geen 24 uurs service nummer voor als je in het buitenland zit.


Anyway, s'avonds in Turner Hall maar eens met de andere internationale studenten onze eerste maaltijd van het mealplan genuttigd. Op de begane grond hebben ze de kantine waar je in mag na het scannen van je Bengals ID card. Nou die kantine slaat echt alles, fastfood en nog eens fastfood. Alles is zoet, zelfs de muesli komt uit een automaat. Van die grote emmermaat glazen, frisdank tankstations waar een 2 keer zo dikke straal fris uitkomt (heel dat apparaat staat te trillen) en ik dacht wat ijs erbij is wel lekker, flikkert er meteen een kilo ijs in m'n 'emmer'. Tsja, hoe wij gaan uit eten zeg maar eten hun elke dag. Iedereen loopt met ijs met toppings rond als dessert en het is een all you can eat buffet. Ik had een caesar salad, werd klaargemaakt door een vrouw die de kipstukjes stond te flamberen, en dan loop je weg met een bord sla dat wil je niet weten...


Na het avondeten zijn we naar een buitenfeest gegaan waar ze R&B draaiden, was gezellig alleen geen alcohol. Maar amerikanen kunnen zonder alcohol zichzelf ook voor lul zetten, dus die hebben dat niet nodig om los te komen blijkbaar. Op m'n kamer voor het slapengaan wat beter kennisgemaakt met Larry die zelf uit Pocatello komt. Hij heeft een auto en gaat me veel laten zien, verder stikken z'n ouders van het geld (z'n moeder is ER doctor) en ze hebben in de rockies een eigen skipisti met lodging, waar niemand anders behalve de familie komt. Alleen het topje van dat stukje berg is van de staat want die willen er antenne's neerzetten voor telecommunicatie en dergelijke. Kan goed lachen met die gast, als je zijn verhalen hoort. Echt een local boy. Zo is de KKK erg aktief in Northern Idaho en op private property mogen ze doen en laten wat ze willen, dus ze maken er geen geheim van. Je komt dus ook nog regelmatig brandende kruizen tegen hier. Damn, ik begrijp waarom die donkere man in Parijs toen zei... 'black man don't drive through Idaho'.

pi_12617942
Erg leuk stuk ,
lijkt me zeker wel interessant om daarzo een half jaar te spenderen
pi_12617973
Leuk!
Wil je nog wat meer toelichting geven?
Welke studie doe je?
Welke universiteit doe je?
Welke vakken volg je?

En qua schrijfstijl: let op hoofdlettergebruik enzo en zet er wat data bij e.d. Is wat prettiger lezen. :-)

pi_12622740
Ja is mijn eerster weblog, en ook al is het in eerste instantie voor mezelf vind ik het ook zeker leuk als anderen erdoor geboeid zijn. Dat had ik tenminste wel met de verhalen van Nerd.

Ik doe communication, advertising and design management. HBO studie. Ben 23 jaar, en zit op kamers in Rotterdam. Zit nu in het 3de jaar, na dit half jaar uitwisseling wil ik een half jaar stage gaan lopen in een andere staat in Amerika. Als het zo leuk blijft

Ik volg de vakken,

advertising campaigns
business speaking
advanced photography and lab

en moet er nog eentje bijregelen van de week

pi_12629974
Leuk stuk Mazimuz!!
En dat van die Amerikanen die met hun afgeladen auto's komen aanrijden komt me heeeeel bekend voor!

Hoop dat je je verhalen blijft posten! (misschien is zo'n [verslag] tag voor de topic titel wel handig?)

  vrijdag 22 augustus 2003 @ 15:00:57 #6
17114 Pistol_Pete
Hard to be a saint in the city
pi_12631849
Tof stukje...altijd leuk die verslagen. En die verhalen over een meal plan en all you can eat kantines komen me erg bekend voor.
En de Bengals is toch het football team van Idaho State?

ga zo door

[b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
pi_12639366
2de intro dag
Het regent hier op het moment pijpestelen, dus mooi moment voor een update.

TERING!! Wat heb ik slecht geslapen, dit is al de tweede nacht dat ik slecht heb geslapen. En dat komt omdat ik niet gewend ben om met iemand anders op een kamer te slapen. Er staat wel een kast tussen onze bedden maar ik vind het maar ongemakkelijk. Maargoed, ik ben ervan overtuigd dat dit gewening is en dat ik vanzelf goed slaap als ik omval van de vermoeidheid.


Gelukkig heb ik nog tot zo laat lopen kletsen met Matt (zo wordt ie liever genoemd, dan 'Larry') en een beetje lopen gamen op de X-box. Volgende ochtend was ik ook weer vroeg op en even gedouched in de gezamelijke sanitaire ruimte. Ze hebben ook van die coole drinkdingen waar je boven moet gaan hangen en dat er zo'n fonteinstraaltje uitkomt. Eenmaal beneden nog wat andere internationale studenten getroffen en zijn we gaan ontbijten... scrambled eggs, yoghurt en een donut. En Minute Maid orange juice erbij. Wel relaxt ontbijtje, beetje chillen en er hangen overal tv's met MTV erop, zag paar nieuwe nummers voorbijkomen met labeltje onderin het scherm 'spankin new'.

Na het ontbijt weer richting de student union waar we werden doodverveeld over visa's en andere papieren. Sinds 9 september zijn ze er zo verschrikkelijk streng op geworden en school moet steeds doorgeven als er dingen aan je status veranderen, zoals adres. Ik heb ook een eigen barcode. Big Brother is watching you zei Michelle (lerares) nog.


Na deze vervelende lecture zijn we gaan lunchen en met Elvia, een mexicaanse die ook voor school werkt (assistente van Michelle, die internationale studentenzaken allemaal heeft geregeld) op een shopping trip geweest! We gingen met een grote schoolbus richting Wall Mart. Een belachelijk grote supermarkt die veel meer dan levensmiddelen verkoopt. Is nog een aardig eindje rijden, maarja alles ligt zover uit elkaar. Airco natuurlijk weer volle bak aan en ik werd bijna uit mijn stoel geblazen want ik zat voorin.


Dit was een mooie kans om wat dingen te kopen zoals douchespullen, slot, papier en washing detergent. En een kussen, want beddegoed wat ik nu heb moet ik blijkbaar weer teruggeven :| In de wall mart nog met een chick gesproken en kwam erop neer dat ze ons een keer mee wilde nemen naar Las Vegas. Je kan zeggen wat je wilt van de amerikanen, maar vriendelijk en open zijn ze. Ik ben er nog niet lang genoeg om te oordelen of het oppervlakkig is. Iedereen spreekt je aan op straat (how are you doing), ze zeggen bij het minste bij het geringste 'Im sorry' etc.

Maar vloeken vinden ze niet leuk, Steven zei in de rij bij het betalen voor zijn housing met creditcard 'I prey this will work', viel een doodse stilte en die vrouw zei 'are you using the Lords name'. Ikzelf had in diezelfde zaal waar je moest betalen een printje uit de printer gepakt omdat ik dacht dat die factuur voor mij zou zijn. Nou toen brak de hel ook los, want als ie van een ander was geweest dan had die persoon me daarvoor kunnen aanklagen. Spoorloooosss.


In ieder geval in de Wall Mart gekeken naar digitale kamera's, want die ga ik eentje kopen in Amerika, maar ze hadden niet veel keus. Hij gaf me wel de naam van een speciaalzaak in Pocatello (de enige), dus misschien ga ik morgen daar even kijken. Elvia vond het namelijk helemaal niet erg om me daar in haar vrije tijd even naartoe te rijden. Echt ongelofelijk, vind maar eens zulke nederlanders.


S'avonds richting de sportdome gelopen waar we sandwiches kregen met wat te drinken, op het open veld. De football players hingen er ook wat rond en reden maar een beetje heen en weer met de muziek aan. Op een gegeven moment ging iedereen weg en dan stappen ze doodleuk met z'n vieren achterop een pickup truck en rijden weg. Zoiets kan niet in Nederland, heb je meteen een dikke boete aan je broek. Maargoed, vooral onder amerikaanse studenten zouden de helft van de auto's het niet eens halen door de APK hier in Nederland.


Daarna naar het business administration lesgebouw waar er in de kelder een computerlokaal is en lounge (zijn tot laat open). Daar hebben ze echt de meest wrede vending machine. Als ik mijn cam heb ga ik er een filmpje van maken, hopelijk komen ze ook naar Europa. Ja dat zie je hier veel, vending machines, en alleen maar flesjes (groter dan in NL), volgens mij voelen amerikanen zich genaaid als er een standaard blikje uit een automaat zou komen rollen. Anyway daar dus een beetje zitten mailen en daarna met z'n allen naar de open-air movie.... wat dus niet doorging omdat het ging regenen. Was wel bijzonder, want het heeft hier anderhalve maand al niet geregend. Ondanks dat er overal automatische sproeiers in de grond zitten die s'avonds aanspringen is de droogte overal goed te zien. De film hadden ze verplaatst naar de bioscoop in het student union gebouw, gewoon een volwaardige bios in de kelder van dat gebouw (800 stoelen!!). En het is helemaal gratis, je kan daar altijd de nieuwste films gaan kijken, ze laten helaas niet de allernieuwste films zien maar ze zijn nog zo nieuw dat het aanbod ongeveer overeenkomt met wat er in Nederland op het moment in de bioscopen draait (Finding Nemo, Matrix Reloaded etc.), en ook wat leuke films uit verschillenden landen.


Maargoed, ze hadden dus omdat het introductieweek is maar besloten om een wat oudere film te laten zien, the Goonies. Oh my god, wat eeeeeerg, een film voor kinderen die je in NL al zappend op de bank 5 minuten bekijkt en weer doorzapt. Maar het erge was, de Amerikanen vonden het prachtig, praktisch volwassen mensen, die helemaal in de scheur lagen. Nou dat kon ik dus echt niet waarderen, en gelukkig dachten er meer europeanen zo over. Ze gaven ook kado's weg aan mensen met een overeenkomend stub number (loterijtje), en Dirk een duitse exchange student won gewoon een mini fridge. Bizar. Maarja, ik heb geluk dat mijn kamergenoot superveel spullen heeft. Ik leen zelfs zijn wekker


Na de film teruggelopen naar de campus met een klein groepje en wilde Steven en ik nog met 2 franse meiden naar de pub, maar ze waren geen 21. Achteraf bleek dat ze bij Goody's niet zo picky zijn, ze hebben mijn ID er ook nog nooit gevraagd. Nog een beetje zitten kletsen met Matt, en hij zei dat zijn moeder me had uitgenodigd voor de kerstdagen. Bizar hoe snel je her contacten legt, wat dat betreft zijn er best nog wel wat dingen die nederlanders zouden kunnen leren van de amerikanen. In NL is iedereen overwegend negatief over Amerika en de hele cultuur, dat hebben ze dan vaak 'gelezen' of 'gehoord'. Maar zo makkelijk werkt het niet.

pi_12691877
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2003 15:00 schreef Pistol_Pete het volgende:
En de Bengals is toch het football team van Idaho State?
klopt. stoere jongens. maar het stelt niet zoveel voor, ze spelen ook niet tegen de grote universiteiten. Net als Michigan, die hebben echt een kick-ass footballteam. Zeer professioneel. Maar ik moet zeggen, ze trainen toch 2x per dag hier.

Weet iemand hoe ik [reisverslag] voor mijn topictitel zet.

Zo even het weekend in een noooootedop:

Vrijdag... darn, ik zit vast in de bibliotheek (het regent weer pijpestelen). Zag op het weermetertje van mijn site ook dat er een 'advisory' was, heavy thunderstorms 'til 9 PM. Ain't it great, om ergens vast te zitten en niet weg te kunnen omdat je geen auto hebt. En de gratis barbeque zou about now beginnen. Steven en ik zaten te fantaseren over een oude auto, maar ik denk dat het te duur zal zijn. Voor een paar keer kun je wel een auto huren, als we een roadtrip willen ondernemen. Met z'n vieren kost het bijna niks namelijk, een auto huren. En de benzine is belachelijk goedkoop (ongeveer 1,80 dollar voor een gallon).

Het kan blijkbaar wel, een auto kopen als buitelander hier in Idaho. Je moet wel een social security card hebben die je kunt aanvragen, maar sommige verkopers willen dat nog weleens door de ogen zien als je cash betaalt. Verzekering schijnt wel behoorlijk veel te zijn, omdat we onder de 25 zijn. Maar we delen alles door 2, dus ik vraag me af of het duur zal zijn, en het is het definitely waard, zelfs voor campus gebruik. Nu ga je gewoon niet 'snel even' ergens naartoe.

Na de regen snel naar de student union building waar ik nog op tijd was voor de BBQ. Supergezellig, best goede local band die aan het spelen was... en tsja... de BBQ was weer hamburgers. Amerikanen pakken dan 2 hamburgers en doen tussen iedere 'bun' 2 stukken vlees.

S'avonds met Nick (leraar) kroegentochtje gehouden en zelfs een gay bar in Pocatello gezien, stond nog een aardige rij buiten. Was erg gezellig, beetje zitten kletsen met de internationale studenten en wat nieuwe amerikanen ontmoet.

Dirk, de duitse uitwisselstudent, zijn kamergenoot is wel een kleine ramp. Die was dus ook mee. Kerel is een redneck en snurkt s'nachts, hij studeert muziek maar heeft geen instrumenten en hij zit in het 'drink and drive' program, hij heeft blijkbaar een keer een DUI (driving under influence) gehad en nu moet ie dit vak volgen, om te kunnen vertellen dat het slecht is om te drinken als je rijdt. En hij zat te tanken... tequila shots.. Hij komt van een klein plaatsje near Pocatello met zo'n 1000 man (Ashton). De dag daar bestaat uit het schieten op dingen, drinken, blowen, slapen. Opstaan, shooting things, drinken, blowen, slapen. En het kan allemaal want er is maar 1 agent en die ligt toch maar te snurken in zijn auto. Hij heeft 3 geweren en schiet op alles wat beweegt en geen aangifte kan doen!


Zaterdag
behoorlijk laat uit bed en s'middags maar een gratis filmpje gepikt: '10 things I hate about you'. Geen onaardige teen movie, maarja alles is goed als je een paar dagen ervoor 'the goonies' hebt gezien. Na het avondeten naar een fraternity (studentenvereniging) gegaan waar je kon gokken met nepgeld (poker, 21'en). Vielen nog wat prijzen te winnen.

S'avonds beetje zitten chillen in de lounge van Turner Hall op de begane grond en prakizeren wat we zouden gaan doen. Uiteindelijk met een paar amerikanen en uitwisselstudenten bier gehaald en heel stiekem op een kamer van een meisje op de 8ste verdieping zitten opdrinken. Want Magnus (ook een duitser) is nog geen 21. Ze liet me niet eens de gang opgaan met mijn flesje. Op den duur had ik het wel gezien dus was van plan naar bed te gaan, stond op m'n eigen verdieping m'n tanden te poetsen en er zat gewoon iemand 'pot' te roken op de WC. Toen kwam ik Lance tegen. Superaardige gast van Oregon, Portland, die ook op mijn verdieping zit. Tsja, en toen ging ik dus niet naar bed. Beetje op zijn kamer zitten chillen, kwamen 2 meiden langs die geld voor pizza aan het inzamelen waren. Pizza's worden aan je eigen deur op de campus bezorgd. Met Lance alle verdiepingen lopen afstruinen, heel veel mensen ontmoet en zelfs met de football players zitten socializen. Maar we konden het feest niet meer terugvinden wat ik had verlaten, later hoorde ik dat ze naar 9th street waren gegaan. In die straat staan woonhuizen waar studenten wonen die hun eigen kamer hebben (niet gedeeld). Wij daar naartoe gelopen (weer lopen). Maar het was het waard, beetje op de front porch een Budweiser zitten nuttigen, met krekelgeluiden op de achtergrond.


Zondag
woei. uitslapen gaat hier net zo goed als in nederland. Uurtje of 11:30 uit m'n nest en samen met m'n kamergenoot zijn ouders gaan opzoeken. Ze wonen in 'the hills' net buiten de stad. Bergachtig landschap, supermooi en van die typische wegen die kronkelen en omhoog en omlaag gaan. Je mocht er 35 mijl maar hij kende elke bocht uit zijn hoofd en de sheriff (ja zo heet ie echt) was daar toch nooit, dus dat ging met ruim 70 mijl per uur door de bochten. Toen zat ik wel even strak in mijn stoel. Echt te gek voor woorden hoe die mensen wonen, in de middle of nowhere op een grote berg die helemaal van hun is. Onverharde weg naar het huis, en die heuvel is dus een skipiste. De liften staan er niet meer maar ze mogen s'winters de sneeuwscooters van de buren lenen. Cool! Z'n pa even ontmoet, werkt als ER dokter bij het ziekenhuis, wel een slimme gast want hij wist meer van Nederland dan de gemiddelde amerikaan. Hij is wel een beetje paranoia, want hij verdient goed en 'people are attracted by deep pockets'. Vorig jaar was er een jongetje ernstig gewond geraakt op de skipiste (want die vader vind het goed als anderen er ook op komen blijkbaar) en toen werd ie bijna aangeklaagd omdat er geen borden stonden dat het gevaarlijk kon zijn.

Erg gastvrij die mensen, z'n moeder had blijkbaar voor mij ook een ventilator gekocht omdat het zo warm is in the dorm. Na met met mijn mond open te hebben staan genieten van het landschap vanaf hun houten balkon met banken en een barbeque, zijn we weer richting stad gereden waar we hebben geluncht bij Taco Bell. Werd ook weer voor me betaald. Taco Bell is wel ok, fastfood maar dan mexicaans. Het is alleen wel mexicaans met een american touch, dus niet echt spicy. Matt vertelde me dat hij naar military academy was geweest maar er vanaf was getrapt. Blijkbaar kun je goed verdienen in het amerikaanse leger als je zijn verhalen hoort. Doesn't surprise me, de amerikaanse oorlogsmachine...

Op de terugweg naar de dorm nog even bij de bioscoop in de stad gestopt om te kijken hoe laat 'american pie 3: the wedding' zou draaien, want daar wilden we met een groepje naartoe. Waarschijnlijk zal het niet doorgaan want er willen teveel mensen mee voor in de auto en we hebben ook een floor meeting van de RA (resident assistent).

pi_12709011
quote:
Op maandag 25 augustus 2003 00:23 schreef Mazimuz het volgende:
Weet iemand hoe ik [reisverslag] voor mijn topictitel zet.
Dat vraag je heel lief aan mij, Yppy of Lucille!
Leuk trouwens die regelmatige updates!
pi_12709145
Leuk zeg! Nog een topic dat ik moet volgen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_12745330
shit. zijn er hier mensen die ook weleens een ov vergoeding ipv ov hebben aangevraagd? Ik had dat dus gedaan maar na aanvraag in geen enkele brief gelezen dat je je ov moest inleveren. blijkt dus wel te moeten zei een vriend die het op de website van de ibgroep heeft gelezen. heb nu al 138 euro boete (!!), heb de kaart nu naar nederland gestuurd en moet voor 5 september ingeleverd zijn, dit zal wel lukken. maar het is toch te gek voor woorden, ik weet zeker dat het in geen enkele brief stond die ik na aanvraag had ontvangen, geen opmerking 'van vergeet niet je ov in te leveren' of iets dergelijks. Ik heb ze dus een klacht gestuurd met het hele verhaal maar ik betwijfel of het iets zal uithalen
  woensdag 27 augustus 2003 @ 00:20:44 #12
17114 Pistol_Pete
Hard to be a saint in the city
pi_12746231
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2003 23:42 schreef Mazimuz het volgende:
shit. zijn er hier mensen die ook weleens een ov vergoeding ipv ov hebben aangevraagd? Ik had dat dus gedaan maar na aanvraag in geen enkele brief gelezen dat je je ov moest inleveren. blijkt dus wel te moeten zei een vriend die het op de website van de ibgroep heeft gelezen. heb nu al 138 euro boete (!!), heb de kaart nu naar nederland gestuurd en moet voor 5 september ingeleverd zijn, dit zal wel lukken. maar het is toch te gek voor woorden, ik weet zeker dat het in geen enkele brief stond die ik na aanvraag had ontvangen, geen opmerking 'van vergeet niet je ov in te leveren' of iets dergelijks. Ik heb ze dus een klacht gestuurd met het hele verhaal maar ik betwijfel of het iets zal uithalen
yup...ik heb voor mijn uitwisseling naar de states ook ov vergoeding aangevraagd en dan moet je je OV kaart inleveren. heel jammer, maar het moet echt en het staat gewoon zwart op wit...dus ben bang dat het weinig zal uithalen
[b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
pi_12764594
quote:
Op maandag 25 augustus 2003 00:23 schreef Mazimuz het volgende:
Het kan blijkbaar wel, een auto kopen als buitelander hier in Idaho. Je moet wel een social security card hebben die je kunt aanvragen, maar sommige verkopers willen dat nog weleens door de ogen zien als je cash betaalt. Verzekering schijnt wel behoorlijk veel te zijn, omdat we onder de 25 zijn. Maar we delen alles door 2, dus ik vraag me af of het duur zal zijn, en het is het definitely waard, zelfs voor campus gebruik. Nu ga je gewoon niet 'snel even' ergens naartoe.
Ik heb zelf ook een jaar in ID doorgebracht (Twin Falls). Ik heb hier als uitwisselingstudent ook een auto gekocht. Geen probleem hoor. Verzekering is waarschijnlijk wel wat duurder, maar wel te betalen. Vraag het eens na bij verschillende verzekeringsmaatschappijen. Een social security card heb je ook niet nodig. Je kunt hiervoor een statement krijgen waarop staat dat je geen ssn kunt krijgen omdat je geen Amerikaan bent. Meer info kun je vast krijgen bij de DMV.

Ik moet zeggen dat ik dat jaar niet zonder auto heb kunnen leven. Maarja, ik zat niet in de dorms.

Veel plezier daar!

pi_12773369
top topic! leuk om te lezen en staat in me bookmarks nu!
_Disruption by Design, by any means necessary_
I'll describe the way I feel ...You're my new Achilles heel
Can this savior be for real. Or are you just my seventh seal?
pi_12798795
leuk icoon YPPY, van de hand van Jason Brooks ?

updateje:

August 28, 2003
we leren ook nog wat
Ik was het bijna vergeten, maar behalve alle lol ben ik ook naar amerika gegaan om wat studiepunten bij elkaar te schrapen. En aangezien mijn vader mijn 'excursie' als een investering ziet moet ik natuurlijk wel een beetje goede punten halen om weer hartelijk in nederland ontvangen te worden. Maandagochtend, eerste les om 9 uur. Wel leuk dat Matt mijn kamergenoot ook om 9 uur les had en in hetzelfde gebouw (liberal arts), dat betekende dat ik met hem kon meerijden. Total chaos op de campus, iedereen in rep en roer om op tijd bij het juiste gebouw te komen.

Mijn eerste les was 'advertising campaigns', aardige juf en een kleine en persoonlijke klas. Meer een vergaderkamertje met grote tafel en relaxstoelen. Ze wilde weten of ik aan de 'prerequisites' voldeed... dus courses die je gevolgd moet hebben voordat je aan deze course mag deelnemen. Duh, ik ben hollander en veel slimmer dan jullie allemaal bij elkaar Ik dus even alle vakken die ik in de eerste 2 jaar in NL heb gehad naar haar gemaild. Het valt meteen op dat het niveau hier lager ligt, uiteindelijk leer je evenveel denk ik als in nederland maar hier doen ze er langer over en krijg je veel huiswerk. Ze verwachten een veel hogere participatie dan in nederland, en dat uit zich onderandere in het vele huiswerk. Je krijgt ook tussentijdse toetsen om te controleren of je je huiswerk goed hebt gedaan. Ik had geel papier gekocht omdat ik altijd in films had gezien dat amerikanen dat gebruiken, maar tot dusver ben ik de enige


Ik heb nog behoorlijk wat aan mijn vakkenpakket gesleuteld. Zo had ik 'personal selling' erbij genomen en weer laten vallen omdat het me te bekend voorkwam en de professor me niet iemand leek waar ik een heel semester les van zou willen hebben. Dus dat heb ik samen met Dirk en Magnus laten vallen en heb 'international business' ervoor in de plaats genomen. Verder heb ik 'american culture' erbij genomen. Lijkt me een leuke klas, had er een email over gehad en dan ga je dus ook vaak op pad naar bv de gevangenis of een potato farm. Helaas heb ik 'advanced photography' moeten laten vallen, de kosten (materiaal) lagen rond de $250 en je moest persé een analoge kamera hebben. Dus dat was einde verhaal na de eerste les, ergens wel jammer want die vent (Tim Frazier) is een erg goede fotograaf en zou ons naar wat mooie plekken meenemem. Zoals 'craters of the moon', een groot maanlandschap.
Mijn vakkenpakket is nu dus:
-advertising campaigns
-international business
-business speaking
-american culture


Ik ga volgende week ook nog even naar de golf klas of ik mag meedoen, zomaar voor de lol. Ze hebben een beginner and intermediate klas. Dat is wel het leuke van een exchange student zijn, je bent hier om voor wat studiepunten bij elkaar te rapen en je kunt uit een veel wijdere selectie vakken kiezen en ook in de eerste 2 weken nog heen en weer hoppen. Mensen die hier hun major doen hebben meer ristricties en een programma waar ze zich aan moeten houden.


Voor lunch weer helemaal up the f@cking hill naar mijn dorm (en dan is het dus in de 37 graden). Nick (american hillbilly) vroeg nog of ik ook wilde meedoen met het english rugby team, maar daar moet ik even goed over denken want english rugby is pain and lots of it. De afgelopen dagen ligt hij al om 8 uur s'avonds op bed en kan de volgende dag nauwelijks nog lopen.


Hele dag gelopen, het is wel goed voor je maar je wordt er helemaal lurp van. Ik moest mijn OV naar nederland sturen want die moet ingeleverd worden, ik heb al een boete van 138 jeurio. Dankje ibgroep dat je het zo netjes in de brieven hebt aangegeven... not dus... het staat alleen op internet aangegeven dat de OV ingeleverd moet worden. Ik in eerste instantie naar het postkantoor in de stub (student union building) maar het zou 2 tot 3 weken duren voordat mijn brief in nederland zou aankomen. Ik moest volgens hun naar het postkantoor in de stad gaan (us postal service). pff, een uur lopen heen en terug bij elkaar, en het zat inmiddels al tegen de 40 graden aan. Gelukkig ging carl (uit engeland) ook mee voor het gezelschap. Carl is cool, echt een engelsman die standaard vloekt tijdens het praten, hij heeft het maar moeilijk om het af te leren want dat vinden ze hier dus niet leuk als je vloekt. Postkantoor was gelukkig open en mijn brief ging weg voor niet meer dan 80 cent en hij zou binnen 4 tot 7 dagen arriveren, dat viel dus erg mee.


Na het avondeten besloten om wat was te gaan doen voor de eerste keer. Moet toch ook gebeuren en ik kan het moeilijk op de post doen naar mijn moeder (al had ik er wel over gefantaseerd). Iedere verdieping heeft een wasmachine en 2 drogers, waar je 75 cent in moet stoppen. Ondanks allerlei advies ging het toch weer helemaal mis. Amerikaanse drogers hebben 'lint traps' die de pluisjes verzamelen en die lint trap moet je voor een droogbeurt leegmaken. Wist ik veel, alles dus helemaal onder de pluisjes, het leek wel de schone was van Pino. Gelukkig maakt het niet veel uit voor ondergoed, sokken en handdoeken maar mijn blousen moet ik opnieuw wassen. Zelfs met de roller van Dirk kreeg ik de zooi er niet vanaf. Ik haat wassen.


S'avonds zaten we met een groepje op de 3de verdieping 'orgazmo' te kijken. Dat is een slechte b-film van de makers van south park wat gaat over 2 mormonen die op een missie zijn en in de porno industrie belanden (ron jeremy doet er ook in mee). Dat was dus geen goed plan, grote commotie op de verdieping. Niet dat er echt seks in voorkwam maar die mormomen raken al overstuur bij het zien van een bloot been. Steven liep langs 2 meisjes (mormonen) en één van die meiden zei tegen haar vriendin: 'oh he's a pervert', god weet waarom maar zo gaan ze dus met niet-mormonen om (sommigen tenminste).


Ze hadden 'orgazmo' een tijd terug ook in de bioscoop op campus gedraaid en de mormonen vonden dat R-rated movies nooit meer gedraaid mochten worden omdat het 'filth' is. Natuurlijk verloren ze de zaak, maar omdat het een grote gemeenschap is gaat hun macht toch erg ver. In 3 van de 4 videotheken hier kun je die film niet meer huren. Pas in de 4de videotheek vonden ze de film want de zaak was net nieuw en eigenaar geen mormoon.


Ik vind het niet zo'n leuk volk die mormonen, het maakt mij niet uit waar je in gelooft maar je moet anderen niet je geloof opdringen. En dat doen de mormonen wel. Ze worden trouwens liever niet mormonen genoemd, maar LDS (latter day saints). Ik wist het zelf nog niet maar zelfs in Turner Hall schijnt het te stikken van de mormomen en het mooiste gebouw wat ik tot dusver op de campus heb gezien is hun kerk. Mormomen worden hier op campus ook in korte tijd een vreemde taal geleerd zodat ze op missies kunnen naar het buitenland. Zo kwamen we er eentje tegen die net terug was van een missie naar portugal, en kon dus ook vloeiend portugees. Met die missies proberen ze mensen te bekeren naar hun geloof. Een lerares zei dat LDS het snelst groeiende geloof is wereldwijd.


Magnus is vandaag 21 geworden dus hij mag officieel drinken in Amerika. Dat hebben we gevierd in Hooligans. The place to be in Pocatello, en geloof me dat is nog niet veel. Europeanen hebben het nachtleven beter onder de knie. Alhoewel het natuurlijk heel anders kan zijn in grote steden als New York, dat weet ik niet. Nog even naar Charlie's gegaan, een gay bar maar waar ook veel studenten zitten. Ze hadden karaoke en Nick had zich ingeschreven, nou moet ik eerlijk zeggen dat ondanks dat hij muziek studeert en geen instrumenten heeft hij verdomd goed kan zingen!


We moesten te voet naar huis lopen want dumb-ass Nick was weer aan het drinken geslagen terwijl hij met de auto was (ja de Nick uit het drink and drive program). Onderweg kwamen we een 'jack in the box' tegen, een fastfood tent waarvan de drive-through s'nachts ook open is. Bizar, midden in de nacht en nog een lange rij auto's. Magnus en wat anderen besloten zich voor te doen als een auto en bij de speaker te bestellen, ondanks de waarschuwingen van anderen uit onze groep. Dit pakte dus niet helemaal goed uit. Je moet met de auto erdoor gaan om te mogen bestellen, dus ze vroegen aan een auto naast hun om de motor wat toeren te laten draaien en zeiden door de speaker 'see we are in a car'. Het antwoord was: [speakerstemmetje] 'you have 30 seconds before I call the police'. We schoten in de lach... [speakerstemmetje] 'yeah laugh it all up'.

pi_12800176
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 02:02 schreef Mazimuz het volgende:
leuk icoon YPPY, van de hand van Jason Brooks ?
Dank je. Geen idee wie het gemaakt heeft, ik heb het nu alleen tijdelijk, maar er zijn nog meer icoontjes van deze tekenaar op fok.

Wat erg van dat papier! Zo zie je maar dat films dus niet kloppen.

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_12800535
Ik geloof dat het de tekenaar van Had Kandi is, maar ik weet er niet zo veel van. Dat plaatje op die site lijkt wel erg op mijn icoontje!
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_12952737
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 19:34 schreef Bo_ het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook een jaar in ID doorgebracht (Twin Falls). Ik heb hier als uitwisselingstudent ook een auto gekocht. Geen probleem hoor. Verzekering is waarschijnlijk wel wat duurder, maar wel te betalen. Vraag het eens na bij verschillende verzekeringsmaatschappijen. Een social security card heb je ook niet nodig. Je kunt hiervoor een statement krijgen waarop staat dat je geen ssn kunt krijgen omdat je geen Amerikaan bent. Meer info kun je vast krijgen bij de DMV.

Ik moet zeggen dat ik dat jaar niet zonder auto heb kunnen leven. Maarja, ik zat niet in de dorms.

Veel plezier daar!
Bo_, kun je me wat meer info geven over het hoe en wat van een eigen auto. Ik ga er toch maar eentje kopen samen met een andere nederlander. Je mag me ook mailen op -=-

[ Bericht 8% gewijzigd door Danny op 19-02-2013 16:21:26 ]
pi_13028466
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 01:03 schreef Mazimuz het volgende:

[..]

Bo_, kun je me wat meer info geven over het hoe en wat van een eigen auto. Ik ga er toch maar eentje kopen samen met een andere nederlander. Je mag me ook mailen op --
Ik heb zelf mijn auto overgekocht van een nederlandse student die het jaar van tevoren in mijn gastgezin had gezeten. Daar was ik dus makkelijk aan gekomen. Mijn tip is: kijk gewoon in de classifieds in de krant, of ga langs bij een 2e hands autozaak. Ga voor verdere info eens langs de DMV, daar weten ze alles wat je wilt weten. Voor verzekeringen zou ik langs verschillende maatschappijen gaan om een offerte aan te vragen. Ik zelf zat bij Allstate, en dat was een redelijk goede premie. Je hebt trouwens geen Amerikaans of Internationaal rijbewijs nodig, hoewel dat wel scheelt in je verzekeringspremie geloof ik. Ik had in ieder geval een internationaal rijbewijs, maar daar heb ik niets aan gehad. De politie dacht dat hij nep was, en ik moest zelfs voor de rechter verschijnen van die lul. Heb het toen bij de DMV nagevraagd, en volgens hun is een NL rijbewijs geldig zolang je maar tijdelijk in de VS verblijft.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Maar mijn belangrijkste tip is dus: ga langs bij de DMV.

Succes! :W

[ Bericht 6% gewijzigd door Danny op 19-02-2013 16:21:44 ]
  dinsdag 9 september 2003 @ 05:04:10 #22
11518 Kleibintje
Centrumradicaal
pi_13039720
Hoe anders dan mijn wereld, onvoorstelbaar!

Maar ik zit dan wel totaal ergens anders natuurlijk. Wel komen me dingen bekend voor, de vriendelijke mensen bijvoorbeeld, het is inderdaad vaak wel een beetje oppervlakkig.

Hier zijn ze overigens niet zo moeilijk met de Heer enzo, maar de Bay Area staat ook wel bekend om de liberale ideeen. San Francisco is nog altijd de homostad van de USA.

pi_13133522
en toen was er de auto

Na de nodige 2de hands autohandelaren bezocht te hebben zijn we (steven en ik) in het bezit van een auto. Een heuse Dodge Chrysler 600 SE. De verkoper gaf me een hand en zei 'sold', waarop hij het portier dichtsmeet en er een onderdeel van de auto viel. Hoe ironisch.



Lacht u maar, dat hebben ze hier ook al genoeg gedaan. Maar ik moest wat kaarten op de bus doen vandaag en ik was binnen 5 minuten on the other side of town bij de US postal office. Het is wel een auto waar je lief tegen moet zijn, niet alleen omdat het m'n eerste auto is en erg oud, maar alles is met gebruiksaanwijzing. Zo is het af te raden de airconditioning aan te zetten als je stil staat bij een stoplicht want dat trekt ie niet. Bij het starten moet er ook even flink het gaspedaal ingedrukt worden. Ja je las het al, airconditioning, en dat op een auto van 1982. Het is de meest luxe uitvoering van dit model en heeft onderandere: automaat, powersteering, cruise control, elektrisch verstelbare spiegels, ramen en bestuurdersstoel. Een 2.8 liter motor en een radio/cassettedeck (wat we nog aan de praat moeten krijgen).<BR>

Verder is de auto uitgerust met een uiterst futuristische computerstem uit de 80's die op dit moment bij het starten zegt: 'all monitored systems functioning'... 'your washer fluid is low'... 'please fasten your seatbelts'... 'thank you'. Het bijvullen van deze ruitenwisser vloeistof was overigens niet zo'n succes, want het liep er aan de onderkant weer uit. Al met al, het rijdt goed (motorisch), heeft veel luxe en we gaan dit weekend zien of ie ook bestand is tegen uitstapjes verder dan de WalMart in Pocatello. Als we ermee naar Las Vegas gaan hoeven we alleen veel water mee te nemen mochten we in de woestijn stilvallen.

(kosten: $1105 voor de auto, $225 verzekering voor 2 man, $36 nummerplaten). Toen ik in nederland research aan het doen was hoe het zat met het kopen van een auto in de VS was iedereen negatief en zou het vrijwel onmogelijk zijn. Wat een kul, met een rijbewijsnummer, adres en glimmend stukje betaalplastic ben je de man. Inwoner van Amerika, social security number, niet belangrijk!

pi_13135375
Dapper hoor, een Amerikaanse auto uit 1982 kopen.
pi_13470194
Morgenvroeg om 7:30 AM vertrek ik naar Yellowstone voor het hele weekend

We gaan kamperen aan Yellowstone lake:

And remember, don't pet the bisons! Ze lopen daar gewoon over de weg, en omdat ze 35 mph kunnen rennen wil je er niet voor gaan staan.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')