abonnement Unibet Coolblue
pi_12447599
Ik heb een beetje ervaring met Honda Civics en heb ook laatst al de Chilton en Haynes manuals gekocht van al de Civic modellen na 1990 (Wel U.S. models dus sommige dingen kloppen niet helemaal)

Heb je zo'n auto en heb je een vraag dan zal ik mijn best doen om 'm hier te beantwoorden.

Stel alsjeblieft wel alleen vragen waar je zelf echt niet achter komt! Zelf een beetje surfen op internet kan echt geen kwaad.


Sjoet!

[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 15-08-2003 02:38]

Calm down, please!
pi_12447657
Wat is een honda ???


sorry ik kon het niet laten.

chanceless
pi_12447678
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 02:35 schreef TheShadow het volgende:
Wat is een honda ???


sorry ik kon het niet laten.


Een Honda is een topauto... next!
Calm down, please!
pi_12447794
topauto waar?
in zuidafrika... ?
>:) :) :( :'( :P :o :D :r :9~ :9 ;) :7 :+ O+ :* }:O ^) _O_ :W ^O^ :? (8> :Y) :Z ;( B-) :z }> :X :O *) :{ O-) | :( 8-) *; :Y :N :@ 8)7 , het zijn smilies... niet mn vriendjes.. behalve :) die is wel liev
ik hou van Fisher o/
pi_12447902
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 02:44 schreef Markz0r het volgende:
topauto waar?
in zuidafrika... ?
Algemeen feit: Honda maakt de meest betrouwbare (betaalbare) motoren ter wereld. Volgens Top Gear, Consumentenbond en anderen.

Jammer dat je dit topic niet iets serieuzer wil nemen .
Het spijt me dat je geen Honda rijdt.

Calm down, please!
pi_12448047
WHAHAHA honda ....lamenielachen , opel jonge dat is nog eens een betrouwbaar en betaalbaar merk.
“You know, a long time ago being crazy meant something. Nowadays everybody's crazy.”
“I'm not your executioner. I'm not your devil and I'm not your God. I'm Charles Manson.”
pi_12448099
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 03:03 schreef method21 het volgende:
WHAHAHA honda ....lamenielachen , opel jonge dat is nog eens een betrouwbaar en betaalbaar merk.
Iets meer lezen (origineel is dat die activiteit met letters en boeken i.p.v. knopjes en T.V.).

Zelfs een kind van 3 weet hoe betrouwbaar Honda is.

[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 15-08-2003 03:10]

Calm down, please!
pi_12448114
- knip -

- edit - te laat, lama

Calm down, please!
pi_12448175
hehe oh nou sorry dat ik je mooie honda beledigd heb hoor uwe grootheid in honda
>:) :) :( :'( :P :o :D :r :9~ :9 ;) :7 :+ O+ :* }:O ^) _O_ :W ^O^ :? (8> :Y) :Z ;( B-) :z }> :X :O *) :{ O-) | :( 8-) *; :Y :N :@ 8)7 , het zijn smilies... niet mn vriendjes.. behalve :) die is wel liev
ik hou van Fisher o/
pi_12448191
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 03:16 schreef Markz0r het volgende:
hehe oh nou sorry dat ik je mooie honda beledigd heb hoor uwe grootheid in honda
Was niet tegen uwe keizerlijke hoogheid, hoor maar tegen Opel-gelover hierboven. En niet eens verkeerd bedoeld maar feit-onderstrepend.
Calm down, please!
pi_12448869
quote:
[b]En niet eens verkeerd bedoeld maar feit-onderstrepend.
Dat zou het pas zijn als je met keiharde statistieken enzo zou komen van de ANW of zo. Maar jouw uitspraak is hier niet meteen een feit.

Volgens mij staat Honda toch echt onder Toyota...

pi_12448917
Leg uit:

DOHC

VTEC

pi_12448947
Nu een serieuze vraag.

Ik krijg mijn motorkap niet meer open (civic uit 90) het kabeltje is opgerekt wardoor hij niet meer genoeg terugtrekt. Hoe kan ik deze het beste inkorten?

pi_12448962
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 06:56 schreef Lostcluster het volgende:

[..]

Dat zou het pas zijn als je met keiharde statistieken enzo zou komen van de ANW of zo. Maar jouw uitspraak is hier niet meteen een feit.

Volgens mij staat Honda toch echt onder Toyota...


Klopt, maar ook Honda staat nog behoorlijk hoog. Mercedes staat er ook boven volgens mij maar dan komt honda. Maar wat TS zegt over de motoren van Honda is zeker waar, gaan zeer lang mee. Toyota en mercedessen staan net iets minder langs de kant van de weg maar dat wil niet zeggen dat het puur motor problemen zijn.
pi_12448997
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 07:36 schreef HellRaver het

DOHC
double overhead cam -> dubbele nokkenassen

VTEC
systeem van honda om (dacht ik) flink meer toeren te kunnen maken (meer als 7000-8000) en meer pk's te krijgen (150pk uit bv een 1600 blok)

Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_12449020
Waar staat GLX voor?
If you can't stand the heat, get out of the kitchen
pi_12449034
DOHC -> zelfstellende kleppen, uitvinding van opel!

VTEC-> variable kleptimining, hierdoor krijg je bij hogere toerentallen extra benzine in je motor!

Feestje? Maak eens een button
<--- www.buttonservice.nl --->
  vrijdag 15 augustus 2003 @ 08:20:41 #18
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_12449088
Honda CRX = sjonniebak.. Het auto-equivalent van een opgevoerde scooter.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_12449090
Waar rij jij in dan? Een nette Golf zeker
If you can't stand the heat, get out of the kitchen
pi_12449112
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 08:07 schreef hullepim het volgende:
DOHC -> zelfstellende kleppen, uitvinding van opel!
Dubbele nokkenas bedoel je.
https://gulden.com/nl/ - Hoe gulden jouw vermogen laat groeien!
pi_12449119
Weet hij veel, hij rijdt slopel
If you can't stand the heat, get out of the kitchen
  vrijdag 15 augustus 2003 @ 08:34:17 #22
57762 DOHC-VTEC
2 Fast 2 Furious
pi_12449157
HONDA!
Nee heb je, ja kun je vergeten!
  vrijdag 15 augustus 2003 @ 08:52:33 #23
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_12449313
Het had de potentie van een serieus topic
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_12449333
en wie verneukt t weer?
If you can't stand the heat, get out of the kitchen
  vrijdag 15 augustus 2003 @ 09:25:49 #25
57865 wiseguy79
wil weer op vakantie!
pi_12449659
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 08:34 schreef DOHC-VTEC het volgende:
HONDA!
Precies! M'n broertje heeft een een crx vtec. Originele staat, helemaal top onderhouden, superstrak. Man, wat gaat dat ding loeihard. Ik dacht 169pk. Weet iemand welk type motor dat is?

Vooral die knal en dat gebrul uit de motor als de vtec die extra nokkenas bijschakelt! brrr

pi_12449850
Omg, wat 'n topic...

Ik heb beide gereden, Opel Calibra 2.0 16V, Kadett 1.4i, Astra GSI 2.0 16V...

En ook Honda Prelude 2.2 Vtec 4ws, Honda Civic 1.5 DXI, Honda Civic CRX Vtec, Honda Civic 1.6VTI...

Ten Allertijde wint de honda, niet kwa snelheid misschien (top), maar wel kwa de rest...

Vtec = Variabele kleppen timing, om boven de 5000/6000 toeren de kleppen anders te timen voor meer power. Honda's eigen uitvinding.

Dohc, dubbel boven liggende nokkenassen, Geen opel uitvinding.

Och, enkel bovenliggende nokkenas.... etc etc etc..

Maar goed, De honda's zijn leet, Opels zijn ruw.

Opel is goedkoop, kan je lomp tunen, maar blijft duits.
Honda is goedkoop, zeer duurzaam, kan je lomper tunen, en japans ...

Ik rijd fiat...

pi_12450077
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 09:39 schreef t0n het volgende:
Ik rijd fiat...
Shame on you!
  vrijdag 15 augustus 2003 @ 10:03:54 #28
12234 SoCoReBu
Wir woll'n Eisbären sehen
pi_12450181
Honda! The Power Of Dreams....voor mij Reality!

Ik rijd al 5 jaar Prelude Vtec en heb weinig tot geen problemen. De auto is van 1993. Dit model is in amerika verkozen tot de meest foutloze auto...dwz geen kinderziektes,geen drastische problemen op lange termijn etc.

Voor mij niets anders meer dan Honda.....ieder die weet wat VTEC is zal het met mij eens zijn.

pi_12450201
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 10:03 schreef SoCoReBu het volgende:
Honda! The Power Of Dreams....voor mij Reality!

Ik rijd al 5 jaar Prelude Vtec en heb weinig tot geen problemen. De auto is van 1993. Dit model is in amerika verkozen tot de meest foutloze auto...dwz geen kinderziektes,geen drastische problemen op lange termijn etc.

Voor mij niets anders meer dan Honda.....ieder die weet wat VTEC is zal het met mij eens zijn.


4WS...
  vrijdag 15 augustus 2003 @ 10:12:27 #30
12234 SoCoReBu
Wir woll'n Eisbären sehen
pi_12450295
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 09:25 schreef wiseguy79 het volgende:

[..]

Precies! M'n broertje heeft een een crx vtec. Originele staat, helemaal top onderhouden, superstrak. Man, wat gaat dat ding loeihard. Ik dacht 169pk. Weet iemand welk type motor dat is?


Ik ben niet helemaal zeker maar het motortype is waarschijnlijk een B16x (x=A 0f B ofzo)
De 16 staat voor 1.6 liter en als het een VTEC is heeft ie 150pk of 160pk,afhankelijk van het bouwjaar. Ik kan er licht naast zitten, heb zelf een 2.2i Vtec(H22A,japans import,200pk standaard ) in mijn Prelude.
Normaal zit er hier in europa een 2.2i motor met 185pk in.
  vrijdag 15 augustus 2003 @ 10:15:36 #31
12234 SoCoReBu
Wir woll'n Eisbären sehen
pi_12450337
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 10:05 schreef t0n het volgende:

[..]

4WS...


4 Wheel Steering inderdaad...je moet sommige mensen een zien kijken als je achterwielen opeens draaien bij het inparkeren...

Mazda had dit trouwens al eerder,maar heeft het nooit verder ontwikkeld.

pi_12450365
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 10:15 schreef SoCoReBu het volgende:

[..]

4 Wheel Steering inderdaad...je moet sommige mensen een zien kijken als je achterwielen opeens draaien bij het inparkeren...

Mazda had dit trouwens al eerder,maar heeft het nooit verder ontwikkeld.


Is idd heel stoer, maar dat is ook met de mazda..
Daarbij ging het nogal snel stuk enzo...
pi_12450412
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 10:03 schreef SoCoReBu het volgende:
Honda! The Power Of Dreams....voor mij Reality!

Ik rijd al 5 jaar Prelude Vtec en heb weinig tot geen problemen. De auto is van 1993. Dit model is in amerika verkozen tot de meest foutloze auto...dwz geen kinderziektes,geen drastische problemen op lange termijn etc.

Voor mij niets anders meer dan Honda.....ieder die weet wat VTEC is zal het met mij eens zijn.


Ik weet nu wat de opvolger van mijn civic gaat worden
  vrijdag 15 augustus 2003 @ 10:22:52 #34
12234 SoCoReBu
Wir woll'n Eisbären sehen
pi_12456206
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 10:22 schreef SoCoReBu het volgende:
http://www.preludeteamholland.com/
vette bakken maar blijkt toch ff boven mijn budget te liggen

Voor 1 uit 93 nog zo'n 8000 euro betalen. Best een smak geld, dan maar weer een goede civic, die zijn ook top.

pi_12458242
Zo laat gemaakt vannacht dat ik vandaag een halve dag heb gemist

Ggggoed:

OHC = Overhead camshaft. Ooit kwan een goochemerd er achter dat een bovenliggende nokkenas (camshaft) de motor veel minder slijtage oplevert. Dit omdat de nokken nu direct op de kleppen lopen i.p.v. via een systeem van stangetjes.

DOHC = Double Overhead Camshaft. Tsja... met 4 kleppen per cylinder zal je toch een dubbel nokkenas moeten hebben. 2 Inlaat kleppen op 1 nokkenas en 2 uitlaatkleppen op de ander. Betere gaswisseling = betere motor.

VTEC = Valve Timing (& Lift) Electronicly Controlled. Stamt direct uit de F1 waar Honda (in 1990) met succes dit syteem gebruikte om de stand van de kleppen (hoe ver ze opengaan) en de timing (hoelang ze open blijven) te kunnen varieren. Een klep heeft normaal geen keus omdat hij nu eenmaal het profiel van de nok volgt. Honda bouwde dus een nokkenas met voor elke klep TWEE nokken (van verschillende afmetingen en profiel) en een hydraulisch systeem dat de nokkenas in een fractie van een seconde kan verschuiven. Resultaat: Verschillend gedrag van de motor op verschillende toerentallen.

CRX VTEC is geleverd met het B16A1 en het B16A2 blok.
De B16A1 is nog van de oudere VTEC's en levert standaar 150 pk.
De B16A2 is van de nieuwere VTEC's en leverts standaard 160 pk.
Je vindt dit blok-type-nummer op het blok links van het spruitstuk.

Hieronder een B16A2 blok (niet dat het verschil goed aan het blok is te zien)


Meestal als het lijkt of de kabel van de motorkap is gebroken betreft het alleen het busje aan het einde wat er af is gefloept. Zo'n kabel lijkt erg op de kabel van je handrem van je fiets (zo'n busje dus). MEestal hangt de kabel nog braaf onder je dashboard. Pak een tangetje en trek eraan. Dan schiet je motorkap als het goed is open. De tweede (lastige) oplossing is: onder de voorkant van je auto kruipen, plastic kap (onder het spruitstuk) verwijderen, motorkap-slot van binnenin de motorruimte bedienen. Doe dit niet als je net hebt gereden want zo'n spruitstuk wil nog wel eens warm worden.

[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 16-08-2003 02:40]

Calm down, please!
pi_12458333
GLX?
If you can't stand the heat, get out of the kitchen
pi_12458399
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:49 schreef Topper_Harley het volgende:
GLX?
Tief op met je GLX.
There is no other!
pi_12458650
Motorkap: Hmmm verkeerd gelezen. Maar je motorkap kan je dus wel openkrijgen met een tangetje. Inkorten is een optie. Je kan een stukje van de kabel afhalen en bij de brommerwinkel een schroefbusje halen. Beter elke keer een klein sukje dat íe nog te lang is dan in één keer teveel van de kabel afhalen. NIET TE STRAK! Dan breekt de kabel snel gezien deze al opgerekt is.
Calm down, please!
pi_12458674
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:49 schreef Topper_Harley het volgende:
GLX?
GLX staat voor Grande Luxe Extra's (gaat je auto niet harder van) en heeft niets met Honda te maken.
Calm down, please!
pi_12458756
Maar kwilde t wel ff weten...
If you can't stand the heat, get out of the kitchen
pi_12458780
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:51 schreef Cyberdogg het volgende:

[..]

Tief op met je GLX.


Ga anders ff lekker buiten spelen met je skelter baklap
If you can't stand the heat, get out of the kitchen
pi_12463345
Jongens, toch.. hou' het een beetje netjes, a.u.b.
Calm down, please!
pi_12464324
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 16:00 schreef Googolplexian het volgende:
Motorkap: Hmmm verkeerd gelezen. Maar je motorkap kan je dus wel openkrijgen met een tangetje. Inkorten is een optie. Je kan een stukje van de kabel afhalen en bij de brommerwinkel een schroefbusje halen. Beter elke keer een klein sukje dat íe nog te lang is dan in één keer teveel van de kabel afhalen. NIET TE STRAK! Dan breekt de kabel snel gezien deze al opgerekt is.
Zat ik zelf ook al aan te denken, ik heb hem wel met een combinatie tang open gekregen maar wist niet zeker of ik zo'n dingetje er gewoon aan kon zetten? Is het een idee om het geheel aan elkaar vast te solderen? Of juist niet doen?
pi_12472177
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 20:09 schreef erikh het volgende:

[..]

Zat ik zelf ook al aan te denken, ik heb hem wel met een combinatie tang open gekregen maar wist niet zeker of ik zo'n dingetje er gewoon aan kon zetten? Is het een idee om het geheel aan elkaar vast te solderen? Of juist niet doen?


Ik heb ooit dit probleem met een vriend van me getackled. Kennelijk gebeurt het sommige Honda's na verloop van tijd. Solderen is zeker geen garantie dat het lang goed blijft zitten. Hoewel je weinig gebruik maakt van de hendel (en dus de kabel) en deze niet onder een echt grote "workload" komt te staan kan je het wel proberen maar het blijft een tijdelijke oplossing.

Het beste is ofcoz een nieuwe kabel. Een alternatief is op de sloop (even een beetje oog voor slijtage) voor weinig te krijgen. De montage ervan valt ook wel mee. Een beetje smeermiddel er op en hij's zo vervangen.

Voor reparatie: adviseer ik wel de schroef-bus. Mocht er een probleem optreden, kan je altijd een beetje kloten met een busje dat je er nog vanaf kunt halen. Soldeer "moet" de eerste keer goed zijn. Hoeft niet maar dan krijg je prutswerk.

- edit - : Let wel goed op of het busje in de daarvoor bestemde uitsparing in het hendeltje past.

[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 16-08-2003 02:38]

Calm down, please!
  zaterdag 16 augustus 2003 @ 03:49:41 #46
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_12473651
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 08:05 schreef Topper_Harley het volgende:
Waar staat GLX voor?
Niet echt Honda-only.

Is namelijk gewoon een uitvoering, die waarschijnlijk luxer is dan de GX of LX, die weer luxer zijn dat den GL.
Bij elk merk is dit ietsje anders (XLS e.d.)

VTEC:

http://www.howstuffworks.com/question229.htm

You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_12474638
Aan Googolplexian, hoe kom je bij je bewering dat Honda het betrouwbaarste merk is?

Zoiets heet wel eigenlijk een producttrouwheid, dacht ik Dat je eerst een Philips-teevee koopt, en deze werkt prima, dan blijf je ook Philips-producten kopen.

Mijn vader koopt daarom ook alleen Ford Mondeo's

Volgens je is Honda het betrouwbaarste merk volgens Consumentenbond. Ik lees de Consumentengids, en ik kan me echter daarvan niks herinneren.

Maar, je hebt gelijk, voor een Japanse fabrikaat van motorrijtuigen maakt ie wel érg betrouwbare auto's, maar ik denk toch niet de beste. Sorry als ik ernaast zit .

pi_12476084
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 09:22 schreef Extremini het volgende:
Aan Googolplexian, hoe kom je bij je bewering dat Honda het betrouwbaarste merk is?

Zoiets heet wel eigenlijk een producttrouwheid, dacht ik Dat je eerst een Philips-teevee koopt, en deze werkt prima, dan blijf je ook Philips-producten kopen.

Mijn vader koopt daarom ook alleen Ford Mondeo's

Volgens je is Honda het betrouwbaarste merk volgens Consumentenbond. Ik lees de Consumentengids, en ik kan me echter daarvan niks herinneren.

Maar, je hebt gelijk, voor een Japanse fabrikaat van motorrijtuigen maakt ie wel érg betrouwbare auto's, maar ik denk toch niet de beste. Sorry als ik ernaast zit .


Hij zegt alleen dat ze de beste motoren maken, niet dat ze de beste auto's maken, er zitten meer onderdelen op een auto dan alleen een motor
pi_12476379
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 09:22 schreef Extremini het volgende:
Aan Googolplexian, hoe kom je bij je bewering dat Honda het betrouwbaarste merk is?

Zoiets heet wel eigenlijk een producttrouwheid, dacht ik Dat je eerst een Philips-teevee koopt, en deze werkt prima, dan blijf je ook Philips-producten kopen.

Mijn vader koopt daarom ook alleen Ford Mondeo's

Volgens je is Honda het betrouwbaarste merk volgens Consumentenbond. Ik lees de Consumentengids, en ik kan me echter daarvan niks herinneren.

Maar, je hebt gelijk, voor een Japanse fabrikaat van motorrijtuigen maakt ie wel érg betrouwbare auto's, maar ik denk toch niet de beste. Sorry als ik ernaast zit .


Ik lees ook de consumentengids (al een jaartje of 15) en als Honda aan de beurt is met een betrouwbaarheids test krijgt het een zeer hoge plaats en als commentaar: "als vanouds".

Zodoende.

Volgens een Top Gear test ooit kwam Honda op 3 en Mercedes lager(!). We hebben het nog steeds over de betrouwbaarheid van de motor.

Calm down, please!
pi_12476634
Effe terzijde:

Auto vangt de voetganger beter op

Zachte landing op indeukende motorkap

Auto's die de klap voor de voetganger een klein beetje verzachten. Nieuwe technologieën maken duidelijk dat het kan en dat er - althans volgens de Consumentenbond - jaarlijks op Europese schaal duizenden slachtoffers mee 'uitgespaard' kunnen worden. De bond stoelt zijn optimisme op recente tests door de European New Car Assessment Programma.
De veiligheidsvoorzieningen van Honda en van een inmiddels gepatenteerde Zweedse vinding van Autoliv (een in Gothenburg gevestigde producent van veiligheidsvoorzieningen) richten zich op de motorkap. Dáárop komen de meeste voetgangers na aanrijding met hun hoofd terecht, dikwijls met fatale gevolgen. Doorgaans geeft die motorkap geen centimeter mee omdat zich pal daaronder harde motoronderdelen bevinden.
Het meest inventief maar in de praktijk nog niet toegepast is het Autoliv-patent. Binnen 60 à 70 milliseconde na het eerste voetgangercontact (bumper) drukken tientallen stalen bolletjes de motorkap van binnenuit omhoog. Doordat gecomprimeerd gas in de bolletjes wordt 'losgelaten' wordt de motorkap iets opgetild waarmee enige 'opvangruimte' voor het hoofd van de voetganger ontstaat. Dat is precies op tijd omdat het normaal gesproken, bij een snelheid van 40 km/uur, ongeveer 150 milliseconde duurt voordat het hoofd op de motorkap terechtkomt. De aansturing van het vernuftige systeem geschiedt door twee sensoren in de bumper.
Het Honda-systeem is wat minder dynamisch maar heeft als voordeel dat het nu al toegepast wordt. De Japanse autoproducent maakt gebruik van aparte motorkapscharnieren die bij een botsing worden samengedrukt. Belangrijk is dat al op voorhand wat extra ruimte onder de motorkap is vrijgehouden, waardoor deze gemakkelijker kan indeuken. Verder absorberen de ruitenwisserarmen de botsenergie. Met energieabsorptie is ook rekening gehouden bij de montage van de voorschermen. De Honda Civic 5-deurs scoorde in de onafhankelijke Euro-NCAP-botsproeven een score van 72%, goed voor bijna vier sterren op de Euro-NCAP-vijfsterrenschaal voor passieve veiligheid voor voetgangers.
Honda zegt al geruime tijd aandacht te besteden aan voetgangersveiligheid, al was het maar omdat op het vlak van de beveiliging van inzittenden niet veel eer meer te behalen zou zijn. Volgens Honda-voorzitter Max Mosley leert de Civic in elk geval dat veiligheidsmaatregelen voor autorijder, passagier en voetganger hand in hand kunnen gaan.
De Consumentenbond meent dat de Honda-prestatie een verplicht vervolg moet krijgen voor andere autoproducenten, gezien de veiligheidswinst die er voor kwetsbare verkeersdeelnemers te boeken valt. Op basis van vrijwilligheid komt daar te weinig van terecht, meent de organisatie.


En weer over betrouwbaarheid:

DEN HAAG - Japanse automerken zijn het betrouwbaarst. Ze hebben de minste pech onderweg en de minste extra onderhoudsbeurten. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 6000 eigenaren van autos in de kleine- en middenklasse. De ondervraagden vinden de Rover 214/216, de Daewoo Espero en Daewoo Nexia het minst betrouwbaar.

De bond heeft de resultaten van 21 automerken vrijdag gepubliceerd in de Consumentengids. De meeste automerken zijn met diverse types in het onderzoek vertegenwoordigd. Dat geldt echter niet voor Alfa Romeo, BMW, Honda en Rover. Daarvan is slechts een model onder de loep genomen.

Tot betrouwbare Japanse merken rekent de Consumentenbond vooral Toyota, Daihatsu en Mazda. Hoewel alleen de Honda Civic is bekeken, gaat de bond ervan uit dat ook dit merk het goed doet.

Ook het Koreaanse merk Hyundai scoort hoog, in tegenstelling tot landgenoot Daewoo.

De Europese merken blijven de Japanse op afstand volgen. Citroën scoort daarbij iets beter dan redelijk. Volkswagen ook, maar dat hangt af van het model: de Golf doet het redelijk tot goed, de Passat blijft onder de maat. Fiat, Ford, Peugeot, Renault en Opel blijven op flinke afstand van de bedrijfszekere merken, aldus de bond.

De Ford Focus blijkt in het onderzoek minder goed te scoren dan in een recent Duits TUV-rapport, dat de Focus had uitgeroepen tot de betrouwbaarste wagen. De bond verklaart dat door het soort onderzoek. De Consumentenbond keek naar het extra aantal garagebezoeken en pech onderweg. Het Duitse rapport keek naar de technische staat na een bepaalde periode, na alle reparaties.

Calm down, please!
  zaterdag 16 augustus 2003 @ 13:50:18 #51
16831 Hitpoint
Vteckel tuning
pi_12477774
Hoe zit dat nu met die bekende "Vtec-tik". Ik ben namelijk op zoek naar een Civic 1.6 esi van rond '93. Kunnen die ESI'tjes daar ook last van krijgen of alleen maar de VTi blokken?
Home made turbo's kick ass!! -- Xbox 360 GamerTag: H1tp01nt
pi_12480714
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 13:50 schreef Hitpoint het volgende:
Hoe zit dat nu met die bekende "Vtec-tik". Ik ben namelijk op zoek naar een Civic 1.6 esi van rond '93. Kunnen die ESI'tjes daar ook last van krijgen of alleen maar de VTi blokken?
Hmmm.. Ik heb zelf een VTi (nieuwere VTEC) en ik moet eerlijk bekennen niet te weten wat je bedoelt met "Vtec-tik". Ik hoor wel een soort tik als ik van hoge toeren (8000+) het gas los laat. Dan tikt íe een keer bij de 5600 RPM waar de nokkenas weer in de "lage" stand schiet. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ESi's dit ook hebben.

Een bekender "probleem" is het zweten van olie bij de VTEC module. Het is slechts weinig olie en sommige blokken hebben het wel en sommigen niet. Door de hoge toerentallen wil het blok daar nog wel eens wat (door de hitte erg dunne) olie er uit gooien. Je doet hier weinig aan. Het is bij VTEC blokken die veel gebruikt worden in het hoge toerenbereik dan ook raadzaam op te letten welke olie je gebruikt. Het beste is een 0W40 of de originele high-performance motorolie van de Honda-dealer.

Calm down, please!
pi_12507648
Ik heb nog wel een vraagje over het overplaatsen van een blok, ik weet niet of je dit uit je boekjes kan halen, maar niet geschoten is altijd mis.
Ik heb zelf een honda civic 1.4i S uit '96 en ben aan uitzoeken wat voor motorblokken erin zouden passen, mijn oog is gevallen op een B16A2 blok(is toch een civic 1.6 vti 99-00 blok? kan er weinig info over vinden).
Gaat dit passen? en heb ik dan ook een nieuwe versnellingsbak nodig?
Ik ga ervan uit dat ik ook een nieuwe boordcomputer moet plaatsen, zijn er nog meer dingen waarop ik moet letten?
Ik hoop dat je een paar vragen voor me kunt beantwoorden, dit alles is nog niet definitief, ik wil eerst nog bergen info over het overplaatsen van een blok.

Gerard

pi_12508549
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 08:05 schreef Topper_Harley het volgende:
Waar staat GLX voor?
Als deze vraag serieus en op Honda gericht is, de Civics van de 4e generatie zijn geleverd als GL en GLX. Daarbij stond de X voor de versie met stuurbekrachtiging. Overigens werd deze X alleen gebruikt in prijslijsten of bij de dealers, achterop de modellen stond gewoon GL.
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 13:50 schreef Hitpoint het volgende:
Hoe zit dat nu met die bekende "Vtec-tik". Ik ben namelijk op zoek naar een Civic 1.6 esi van rond '93. Kunnen die ESI'tjes daar ook last van krijgen of alleen maar de VTi blokken?
Voor zover ik weet kunnen alleen de eerste VTEC-blokken hier last van krijgen. De lateren VTEC motoren, waar jij heb nu dus over hebt, kennen dat probleem niet meer. Check anders eens het Streetlegal Honda forum, of de Civic Club Holland-site (+forum) daar heb ik een tijd geleden het een en ander over die 'beruchte' VTEC-tik gelezen.
pi_12511230
quote:
Op zondag 17 augustus 2003 21:08 schreef G3r4rD het volgende:
Ik heb nog wel een vraagje over het overplaatsen van een blok, ik weet niet of je dit uit je boekjes kan halen, maar niet geschoten is altijd mis.
Ik heb zelf een honda civic 1.4i S uit '96 en ben aan uitzoeken wat voor motorblokken erin zouden passen, mijn oog is gevallen op een B16A2 blok(is toch een civic 1.6 vti 99-00 blok? kan er weinig info over vinden).
Gaat dit passen? en heb ik dan ook een nieuwe versnellingsbak nodig?
Ik ga ervan uit dat ik ook een nieuwe boordcomputer moet plaatsen, zijn er nog meer dingen waarop ik moet letten?
Ik hoop dat je een paar vragen voor me kunt beantwoorden, dit alles is nog niet definitief, ik wil eerst nog bergen info over het overplaatsen van een blok.

Gerard


Dat past maar het is volgens mij net geen bolt-over. Dus je zal kleine aanpassingen aan de motorophanging moeten doen. Geen gelas etc., gelukkig.

Wat je nodig hebt van de auto waar het blok uitkomt:
- blok,
- draadboom,
- bak (past ook een andere op.. geen idee welke),
- aandrijfassen en homokineten,
- benzinepomp,
- computer,
- klokken (uit het dashboard, is een "deel" van het computer-systeem. Ik ben hier niet echt zeker van want de enige ervaring die ik heb met een engine-swap is assisteren met het bouwen van een B16A2 blok in een generatie 2 (!) Civic. En die had geen computer)

- eventueel het remsysteem achter want ik geloof dat je anders met trommelremmen achter rijdt.

Er zijn op het internet bolt-over tabellen te vinden van welke motoren er nou precies in welke auto passen zonder aanpassingen.

Heb je hier wat aan?
Probeer anders deze link: http://odin.prohosting.com/delsol94/SwapFAQ/

of deze: http://tech.hybridgarage.com/

[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 17-08-2003 23:40]

Calm down, please!
pi_12513824
Ik dacht ik plaats 'm ook maar effe hier voor al mijn lieve Honda-vriendjes met deukjes . Uit topic putjes en deuken:

[modemalert]


[/modemalert]

www.dlt.nl


-edit- Als je 'm al gezien hebt in het andere topic laadt íe lekker snel in

[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 18-08-2003 01:33]

Calm down, please!
pi_12514927
Gewoon leuk voor tussendoor: deze vond ik op de Top Gear site...

Dus je hoeft nou niet meer stoer te doen over wie de grootste heeft.

[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 18-08-2003 02:20]

Calm down, please!
pi_12515147
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 02:12 schreef Googolplexian het volgende:
Gewoon leuk voor tussendoor: deze vond ik op de Top Gear site...

[afbeelding]

[afbeelding]

Dus je hoeft nou niet meer stoer te doen over wie de grootste heeft.


leuk maar in en in triest.
pi_12515209
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 02:31 schreef VSGdotcom het volgende:

[..]

leuk maar in en in triest.


Only in America... Maar terug naar on-topic modus.
Calm down, please!
  maandag 18 augustus 2003 @ 12:37:22 #60
12234 SoCoReBu
Wir woll'n Eisbären sehen
pi_12520658
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 16:25 schreef Googolplexian het volgende:
Een bekender "probleem" is het zweten van olie bij de VTEC module.

Het beste is een 0W40 of de originele high-performance motorolie van de Honda-dealer.


Kan iemand mij vertellen wat in hemelsnaam een 'VTEC module' is?!?!
Ik rijd al 5 jaar VTEC,en rommel met regelmaat onder de kap maar die module heb ik nooit gezien.

Wat die olie betreft, die 0 betekent dat de olie in koude vorm erg dun is.Of dit beter is voor een motor die 'zweet' zodra hij warm is vraag ik me af. Ik gebruik zelf 5 of 10W40. Mijn blok is altijd droog hiermee.

pi_12529847
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 12:37 schreef SoCoReBu het volgende:

[..]

Kan iemand mij vertellen wat in hemelsnaam een 'VTEC module' is?!?!
Ik rijd al 5 jaar VTEC,en rommel met regelmaat onder de kap maar die module heb ik nooit gezien.

Wat die olie betreft, die 0 betekent dat de olie in koude vorm erg dun is.Of dit beter is voor een motor die 'zweet' zodra hij warm is vraag ik me af. Ik gebruik zelf 5 of 10W40. Mijn blok is altijd droog hiermee.


De VTEC module (B16A1/B16A2) zit aan de linkerkant van je blok (voor de kijkers) en regelt de stand van de nokkenassen. Hiertussen zit een rubberen pakking en daar tussendoor komt bij sommige VTEC's olie uit zweten. Olie met een kleine viscositeit is beter om te gebruiken als je veel rijdt in het hoge toeren-gebied (deja vu). Dikkere olie zorgt ook voor een hogere weerstand en zo weer (zeer marginaal) minder vermogen en meer slijtage door o.a. hogere druk, etc., etc. In dit geval is het geven of nemen... Ik kies voor een beetje olie aan de buitenkant van m'n blok. Deze keuze is ondersteund door m'n dealer en het tuningsbedrijf waar ik voorheen rondhing.
Calm down, please!
pi_12540224

Dit is dan wel van de Integra maar de layout is bijna hetzelfde.

Calm down, please!
pi_12541686
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 08:07 schreef hullepim het volgende:
DOHC -> zelfstellende kleppen, uitvinding van opel!

Zoals mijn Schatje
“You know, a long time ago being crazy meant something. Nowadays everybody's crazy.”
“I'm not your executioner. I'm not your devil and I'm not your God. I'm Charles Manson.”
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 02:24:35 #64
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_12541785
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 08:07 schreef hullepim het volgende:
DOHC -> zelfstellende kleppen, uitvinding van opel!
DOHC != zelfstellende kleppen
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 02:46:27 #65
53316 smegmakrijger_3d
.....and smegma for all!
pi_12541967
Het rijd lekker en het is lekker vlot!
Indoor swimming, suburban living.
pi_12547352
DOHC = Double OverHead Camshaft (Dubbele Bovenliggende Nokkenassen)

OPEL = ander topic

Calm down, please!
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 12:32:50 #67
12234 SoCoReBu
Wir woll'n Eisbären sehen
pi_12547371
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 18:36 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

De VTEC module (B16A1/B16A2) zit aan de linkerkant van je blok (voor de kijkers) en regelt de stand van de nokkenassen. Hiertussen zit een rubberen pakking en daar tussendoor komt bij sommige VTEC's olie uit zweten. Olie met een kleine viscositeit is beter om te gebruiken als je veel rijdt in het hoge toeren-gebied (deja vu). Dikkere olie zorgt ook voor een hogere weerstand en zo weer (zeer marginaal) minder vermogen en meer slijtage door o.a. hogere druk, etc., etc. In dit geval is het geven of nemen... Ik kies voor een beetje olie aan de buitenkant van m'n blok. Deze keuze is ondersteund door m'n dealer en het tuningsbedrijf waar ik voorheen rondhing.


Kijk...aan zulke teksten heb je nog eens wat..thanks!
Ik rijd zelf een Prelude met een 2.2i Vtec,maar het blok van de Integra lijkt er genoeg op.
Welk tuningsbedrijf heb je het over trouwens?
pi_12561655
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 12:32 schreef SoCoReBu het volgende:

[..]

Kijk...aan zulke teksten heb je nog eens wat..thanks!
Ik rijd zelf een Prelude met een 2.2i Vtec,maar het blok van de Integra lijkt er genoeg op.
Welk tuningsbedrijf heb je het over trouwens?


No problem!

TotalCarConcept in Bleiswijk (www.totalcarconcept.com).

Calm down, please!
  woensdag 20 augustus 2003 @ 00:21:30 #69
12234 SoCoReBu
Wir woll'n Eisbären sehen
pi_12566202
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 21:46 schreef Googolplexian het volgende:
TotalCarConcept in Bleiswijk (www.totalcarconcept.com).
Daar kwam ik ook regelmatig. 1 monteur is voor zichzelf begonnen, en dat is dichterbij voor mij.
pi_12567492
Hmmmm... ik was het heel erg eens met hoe het werk daar gedaan werdt... alleen niet het tempo.

Wie is die jongen waar jij naartoe gaat en hoe heet z'n bedrijf?

Calm down, please!
  woensdag 20 augustus 2003 @ 11:12:20 #71
12234 SoCoReBu
Wir woll'n Eisbären sehen
pi_12572287
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 01:33 schreef Googolplexian het volgende:
Hmmmm... ik was het heel erg eens met hoe het werk daar gedaan werdt... alleen niet het tempo.

Wie is die jongen waar jij naartoe gaat en hoe heet z'n bedrijf?


Ik doe zoveel mogelijk zelf, spruitstuk monteren,schijven/klauwen/remvloeistof vervangen etc.

Hij heet Patrick(nu werkt er bij TCC ook een Patrick,maar die bedoel ik niet) en zit nu met CWA in Papendrecht.

pi_12578730
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 11:12 schreef SoCoReBu het volgende:

[..]

Ik doe zoveel mogelijk zelf, spruitstuk monteren,schijven/klauwen/remvloeistof vervangen etc.

Hij heet Patrick(nu werkt er bij TCC ook een Patrick,maar die bedoel ik niet) en zit nu met CWA in Papendrecht.


Dan ga ik daar maar eens kijken. Ben nl. op zoek naar een goede tuner. Wil nu wel eindelijk een lichter vliegwiel en een getunede chip.
Calm down, please!
pi_12582530
Ik wil dus volgend jaar zomer een Honda Civic 1.5 DXI gaan kopen. Uit ' 93 of ' 94. Als ik op sites kijk van autotrader en autotrack dan zie ik dat ze vaak al 4.500 a 5000 euro vragen, volgens autokenners en monteurs is dit veels te veel, is dat zo? Wat betaal je voor zo'n auto?
pi_12583393
Als de auto nog "in nieuwstaat" verkeert en dealer-onderhouden is, is dat helemaal niet zo'n slechte prijs. Je kan 'm wel goedkoper krijgen maar dan zul je een beetje geduld moeten hebben. De besten komen van oudere mensen maar omdat Honda's nogal een tijdje meegaan, doen ze 'm meestal niet weg. Beter koop je geen "getunede". De kans is dan vrij groot dat deze (motorisch) klappen heeft gehad. Ook is het verstandig om geen geïmporteerde (Duitsland) te kopen. Gezien de Civic veel gereden wordt door jongeren en ze standaard best pittig zijn is er een leuke formule: Leeftijd eigenaar staat loodrecht tegenover staat van de motor.

Je koopt toch een auto van 10 jaar oud. Sommige onderdelen op en in de auto hebben een slijtage-leeftijd van minder dan 10 jaar. Vraag daarom of dingen als de koppeling, distributieriem, etc. vervangen zijn en wanneer. Als dit nog moet gebeuren kan je zomaar 800 euro naar beneden met de prijs (dat zou je ongeveer bij een dealer-garage kwijt zijn).

Als je echt wilt weten in welke staat de motor is kan je het kleppendeksel (laten) lichten en naar de nokken van de nokkenas kijken. Als hier groefjes op zitten is het blok al in een verdere staat van slijtage. Een paar streepjes mag maar geen duidelijk voelbare groeven (checken met je nagel als de motor is afgekoeld).

Honda's na 1990 krijgen bij productie een zinkbad. Ze roesten dus niet zo snel als modellen voor 1990. Toch is het raadzaam even te checken op de volgende plaatsen: dorpels, scharnieren (deur, klep, motorkap), gat waar de antenne door de carosserie gaat, waar het reservewiel ligt (ook checken voor vocht), uitlaat, benzineklepje.

Ook hebben ze bij dat type een lijmrand lopen aan de binnenkant van de auto achter de achterbumper. Deze mag geen kier vertonen.

Als een auto er erg goed uitziet voor z'n leeftijd kan het zijn dat hij is overgespoten. Controlleer de raamrubbers (hier mag helemaal geen lak op zitten) en de ventilatiegaten in het dashboard (hier kan lakstof in zitten). Overspuiten wordt meestal gedaan na schade dus die Civic moet je dan niet hebben voor dat geld. Eerder de helft (afhankelijk van hoe goed de schade is gerepareed, ofcoz).

Neem altijd iemand mee die verstand heeft van het merk. Ook al weet je zelf ook veel; twee zien meer dan één.


Voor een vriendin heb ik zo één 4 jaar geleden voor 13.000 gulden gekocht. ¤ 4.000is dus wel aan de hoge kant maar afhankelijk van hoe goed de auto is vind ik 'm 't wel waard. Je zal van een goede Honda dan nog jaren plezier hebben! Probeer echter (al is het voor je gevoel) niet teveel boven de ¤ 3.500 te betalen. Ook al zouden d'r veel extra's opzitten... de basis moet goed zijn!

[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 20-08-2003 19:24]

Calm down, please!
pi_12584814
Bedankt voor je uitgebreide reactie!! Je verhaal klopt wel.
Heb ik heel veel aan, weet ik meteen waar ik allemaal op moet letten.
Ik hoop dat ik een goeie civic kan vinden volgend jaar, maar dat zal best wel lukken denk ik..
pi_12585780
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 19:54 schreef c0ne het volgende:
Bedankt voor je uitgebreide reactie!! Je verhaal klopt wel.
Heb ik heel veel aan, weet ik meteen waar ik allemaal op moet letten.
Ik hoop dat ik een goeie civic kan vinden volgend jaar, maar dat zal best wel lukken denk ik..
Mocht het nou niet lukken, help ik je graag met zoeken. Het lijkt me wel lol om voor jouw target-budget een beter type (1.6 ofzo) te kunnen regelen. Ik heb dan nog wel de "vriendjes" die 'm technisch kunnen nakijken (Honda Sonoy te 's-Gravenhage).
Calm down, please!
pi_12585962
Wij hebben laatst een Civic LSI gekocht uit ' 92 ( sedan uitvoering ) voor 2700 euro, met weinig kilometers ( 110.000 ), nou maakt dat bij een Honda niks uit maar toch...
Beetje goeie prijs ?
Let love be your energy - Long Live Rock - Are you living in the Real World ?
pi_12586203
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 20:40 schreef Zapje het volgende:
Wij hebben laatst een Civic LSI gekocht uit ' 92 ( sedan uitvoering ) voor 2700 euro, met weinig kilometers ( 110.000 ), nou maakt dat bij een Honda niks uit maar toch...
Beetje goeie prijs ?
Ik zou zeggen: gefeliciteerd! Als hij nog in een goede staat verkeert (ook interieur) dan is dat (naar Randstad begrippen) echt een koopje!

Ik moet er wel effe bij vermelden dat "De CRX-specialist" (gozer ergens in de buurt van Harderwijk) erg goedkope en goede CRX-en verkoopt. Ik heb die van m'n vriendin er gekocht (1990 CRX ED9 1.6 16v DOHC(115pk) voor fl 7600,- ).

Misschien een leuk alternatief?

Calm down, please!
pi_12644484
dames en heren:

Bestel zelf uw tuning-onderdelen!!!

Ik heb hier een prima linkje voor de serieuze Honda-tuner (Let wel: Profi Racing Parts!!!).:

http://www.todaracing.com/products/honda_b16a_b18c/index.html

Calm down, please!
pi_12645237
en dit is de officiele dealer in de buurt (in NL nog wel)

AVM Motorsports
Sperwerlaan 84 4143 AV Leerdam
Netherlands
Tel. 31-345-511141
www.avm-autosport.nl

Calm down, please!
pi_12805654
CRX specialist die hierboven genoemd is is Auto Kraaij te Harderwijk. Website www.autokraaij.nl. Wij hebben hier 2 vtec's crx-en weggehaald en het zijn echte topauto''s voor niet al teveel geld. Auto's zijn goed omdat ze ze allemaal elke dag even laten draaien dus je hoeft niet absurd veel in te rijden als je er net een gekocht hebt. Echt een autobedrijf-aanrader!!
Don't be afraid to see the unknown!
  vrijdag 29 augustus 2003 @ 13:11:16 #82
65470 Kindred_Spirits
K i n d r e d _ S p i r i t s
pi_12806230
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 03:03 schreef method21 het volgende:
WHAHAHA honda ....lamenielachen , opel jonge dat is nog eens een betrouwbaar en betaalbaar merk.
jij stoek niet jij!
_________________________________________BEK HOUWE_______________________________________________
  vrijdag 29 augustus 2003 @ 15:41:46 #83
16831 Hitpoint
Vteckel tuning
pi_12810008
Handleiding voor de CRX: http://www.streetlegalhonda.nl/slhsitev4/honda_boeken/crx2manual.zip

Handleiding voor de Civic 5e gen: http://www.streetlegalhonda.nl/slhsitev4/honda_boeken/civicgen5manual.pdf

Pas op!! 80mb per handleiding, met dank aan Street Legal Honda

Home made turbo's kick ass!! -- Xbox 360 GamerTag: H1tp01nt
pi_12815673
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 15:41 schreef Hitpoint het volgende:
Handleiding voor de CRX: http://www.streetlegalhonda.nl/slhsitev4/honda_boeken/crx2manual.zip

Handleiding voor de Civic 5e gen: http://www.streetlegalhonda.nl/slhsitev4/honda_boeken/civicgen5manual.pdf

Pas op!! 80mb per handleiding, met dank aan Street Legal Honda


Kijk ... dat zijn nog eens dingen waar een mens wat aan heeft (ik niet ... ik heb de originele nog ) maar top!
Calm down, please!
pi_13416401

Ik vond op inet deze Honda Civic Pro Drag Car V6 Turbo.........

Let love be your energy - Long Live Rock - Are you living in the Real World ?
pi_13438908
quote:
Op woensdag 20 augustus 2003 20:32 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Mocht het nou niet lukken, help ik je graag met zoeken. Het lijkt me wel lol om voor jouw target-budget een beter type (1.6 ofzo) te kunnen regelen. Ik heb dan nog wel de "vriendjes" die 'm technisch kunnen nakijken (Honda Sonoy te 's-Gravenhage).


Zoiets dan..

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/occlist.details?v_id=1215048&v_called_by=ATT

Als je zulke kan vinden zou het geweldig zijn..
Maar dat wordt pas zomer 2004

pi_13860450
Hee Googol, goed topic

Ik zit er over te denken om een CRX aan te schaffen. Ik zoek een ouder model, '88 of '91 daar ben ik nog niet uit. Ik wil er ongeveer 2000,- voor uitgeven. Mijn vraag is; kan ik daar iets fatsoenlijks voor kopen?
Op internet kom je er aardig wat tegen voor die prijs of lager, waar gewoon nieuwe APK op zit. Ik mag er dan vanuit gaan dat deze technisch in orde zijn?
Ik las al dat ik wel moet letten op roest ed. Dat zal ik dus doen.

Ikzelf ben niet zo technisch aangelegd maar mijn broer en vader kunnen goed sleutelen dus bij problemen zal ik niet naar de garage hoeven (scheelt een hoop geld dus). Hoe zit het echter met onderdelen? Is er op de sloop veel te krijgen? Wat zijn de prijzen die men hiervoor vraagt? Is een en ander betaalbaar?

Alvast hartelijk dank voor je hulp die jij of anderen me zouden kunnen geven!

Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_13866399
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 21:26 schreef American_Nightmare het volgende:
Hee Googol, goed topic

Ik zit er over te denken om een CRX aan te schaffen. Ik zoek een ouder model, '88 of '91 daar ben ik nog niet uit. Ik wil er ongeveer 2000,- voor uitgeven. Mijn vraag is; kan ik daar iets fatsoenlijks voor kopen?
Op internet kom je er aardig wat tegen voor die prijs of lager, waar gewoon nieuwe APK op zit. Ik mag er dan vanuit gaan dat deze technisch in orde zijn?
Ik las al dat ik wel moet letten op roest ed. Dat zal ik dus doen.

Ikzelf ben niet zo technisch aangelegd maar mijn broer en vader kunnen goed sleutelen dus bij problemen zal ik niet naar de garage hoeven (scheelt een hoop geld dus). Hoe zit het echter met onderdelen? Is er op de sloop veel te krijgen? Wat zijn de prijzen die men hiervoor vraagt? Is een en ander betaalbaar?

Alvast hartelijk dank voor je hulp die jij of anderen me zouden kunnen geven!


Thanx!

Bij de aanschaf van een CRX is het inderdaad wijs om er één na '90 te kopen. Je kan dat o.a. herkennen aan een enkel mistlicht (na '90) en dubbele mistlichten (voor '90). Reden hiervan (als eerder beschreven) is dat de modellen na '90 een ander, nieuwer type anti-roest behandeling krijgt. Toch zijn er enkele aandachtspunten:

- koppeling moet waarschijnlijk binnen 2 jaar vervangen worden en dat is een zware en dure klus.
- Meeste CRX-en type ED9 hebben last van beginnende roest bij het dakpaneel (van het electrisch schuif/kanteldak), de randen van de spatborden en bevestigingspunten in de motorruimte. Dit kunnen vaan kleine bultjes lijken maar dat betekent juist dat het roest van binnenuit is en zo snel mogelijk behandeld dient te worden.
- Electrisch schuif/kanteldak wil na 10 jaar nog wel eens wat minder gaan werken. Complete demontage en onderhoud kan nogal zwaar vallen.
- Bussen van de ophanging dienen vervangen te worden na 10 jaar.
- Homokineten (de "knieën" van je auto. Een geavanceerde kogellager, zeg maar) kunnen versleten zijn. Zowiezo moeten de hoezen gecontroleerd worden op scheurtjes en eventueel dik, zwart vet wat eruit loopt of tegen de binnenkant van de velg zit. De homokineet vind je in het geribbeld, rubberen hoes bij de voorwielen. Testen of de lager versleten is doe je simpelweg door bochten te maken met de auto. Als je in de bocht een tikkend geluid geluid hoort dat overeen komt met de snelheid waarmee je wielen draaien, is er waarschijnlijk éé versleten... bocht naar links tikken is rechter-homokineet versleten.
- Distributieriem moet na 10 jaar vervangen zijn. Duur grapje als je het bij de dealer laat doen.

Dit zijn allen probleempjes die bijna alle auto's van die leeftijd hebben.

Honda onderdelen staan bekend om duurzaamheid en een hoge prijs. Logisch is dus om je onderdelen van de sloop te halen. Hier kost het weinig omdat de onderdelen duurzaam zijn De sloop ript de onderdelen die nog goed zijn (de meeste dus) uit de auto. Omdat het plaatwerk bij Honda's het meestal eerder opgeeft dan de technische onderdelen blijven sloperijen met massa's goede onderdelen zitten omdat ze op de nog rijdende Honda's niet vervangen hoeven worden.
Een fantastische sloperij is van Deijne Japanse auto-onderdelen (http://www.deijne.nl/) welke alles op voorraad heeft. Als je er niet in de buurt woont is het toch de rit waard.

Let echt goed op de staat van het plaatwerk bij de achterspatborden. Als je let op hoe dat in elkaar steekt zal je geen naden bij de overgang naar het dak zien. Op je achterspatbord een roestbehandeling betekent nieuw plaatwerk inlassen.

Let ook op water in de ruimte waar het reservewiel ligt bij de CRX ED9 ('90 - '92) want door lekkende rubbers van de achterklep wil daar wel eens wat water komen te staan. Als dat voor een langere tijd is geweest kan dat nooit geod zijn voor de carosserie aldaar.

Gouden regel bij aanschaf van een probleemloze tweedehands: Geef liever wat meer uit aan een goede auto dan wat meer aan onderdelen.
Eerder in het topic staat een link naar een autobedrijf waar ik de CRX van m'n vriendin heb gekocht (http://www.autokraaij.nl). Meerdere CRX-en in voorraad.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes!

[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 14-10-2003 01:39]

Calm down, please!
pi_13870214
Hoi!

Geweldige post, daar heb ik zeker wat aan thanx! Die aandachtspunten, daar zal ik zeker rekening mee houden. Maar wat denk je, is er iets fatsoenlijks te koop onder of rond de 2000,-? Of koop je dan gegarandeerd een wrak in spe? Ik kan op dit moment eigenlijk niet veel meer missen. En het eventuele kluswerk kan door ons zelf gedaan worden (dingen als homokineten, schokbrekers, wiellagers, koppakking vervangen). Alleen de prijs van onderdelen blijft in dat geval.

Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_13874114
Tsja... Je kan geluk hebben maar ik betwijfel of je voor ¤ 2000,- echt een redelijke CRX kan kopen. Je loopt in het oosten van het land ook nog eens het risico dat je een geïmporteerde duitser koopt. Deze zijn meestal (niet altijd) helemaal afgeragd. Dan koop je een auto die er nog redelijk uitziet maar dan heeft de motor te lijden gehad van een jong pikkie die zonder warmdraaien meteen volgas de Autobahn op ging. Check bij geïmporteerden (zie je aan nummerbord) zeker de uitlaatrook (eventueel emissietest bij een APK-keuringsstation) en licht eventueel het kleppendeksel (zit een rubberen pakking tussen, check of de nokken er nog mooi glad uitzien... veel krasjes erop betekent dat de motor wel wat klappen heeft gehad). Kijk ook even naar de olie. Zegt niet zoveel want die kan net vervangen zijn, maar voor hetzelfde geld ook niet en dan zegt het wel wat als er git-zwarte (en misschien nog te weinig ook) olie in zit.

Persoonlijk zou ik een beetje doorsparen en goed rond blijven kijken (ViaVia, internet) voor het geval er een buitenkansje opduikt.

Ter vergelijk: Die van m'n vriendin ('90 CRX ED9, 1.6i DOHC) kostte 7600 gulden. En daar moest echt wel het één en ander aan gebeuren qua standaard onderhoud. Inmiddels zit er ook een nieuwe koppeling onder. Dat kostte bij de dealer ¤ 675,- incl. en een nieuwe distibutieriem (en wel meer).

Da's natuurlijk alweer 3 jaar geleden. Dus voor rond de 2.500 tot 3.000 euro moet je een mooie kunnen vinden. Of jij bent weer de mazzelpik die er ééntje vind van een oud dametje die 'm alleen nog maar binnen heeft staan. Ik help 't je hopen Ze bestaan namelijk wel (perfect dealer onderhouden enzo).

1 ding: Geduld is een schone zaak. GA alsjeblieft niet gehaast een CRX kopen ouder dan negentig. Ze zien er bijna hetzelfde uit maar je koopt echt niet dezelfde auto.

Meer vragen? Let me know!

[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 14-10-2003 13:52]

Calm down, please!
pi_13874224
Mocht je nou zelf in staat zijn een motorblok over te bouwen dan is zo'n afgetrapte duitser trouwens wel een goede optie... Lekker goedkoop en voor ongeveer 1000 euro koop je een VTEC blok bij Van Deijne.

Kijk ook op http://tech.hybridgarage.com/

Calm down, please!
  dinsdag 14 oktober 2003 @ 14:26:32 #92
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_13875203
Ik heb dus zelf ook een CRX uit '88 en ben het wel eens met Googolplexian in dat verhaal hierboven. Als je een CRX wilt, zul je altijd met het fenomeen roest te maken krijgen... Het is helaas niet anders, de constructie van de verschillende stukken plaatwerk is op soomige plaatsen namelijk zo dat er 3 of 4 lagen over elkaar zitten en daardoor komt er makkelijk roest in. Het roesten gebeurt ook meestal van binnenuit. Vooral de kokerbalken en de wielkasten achter hebben daar last van. Ik heb zelf laatst de kokerbalken laten lassen (gelukkig had ik kennissen die dat konden) zodat 'ie weer ff tegen kan. Dit is alleen slecht te controleren bij aankoop omdat die achter de sideskirts zitten en je de onderkant ook niet goed kunt controleren doordat de auto zo laag bij de grond ligt. Het inlassen van nieuwe stukken in de wielkasten staat bij mij ook nog op de planning, deze stukken kosten ongeveer 35 euro per kant. Als je dan iemand kent die kan lassen, kun je het voor niet al te veel geld laten doen. (spuiten moet dan uiteraard ook nog)

Ik ben het trouwens niet eens met de stelling dat alle auto's uit Duitsland maar afgeragde bakken zijn. Die van mij is dus ook ingevoerd in 1995, maar motorisch gezien is er niks mee aan de hand. Het kan ook een voordeel zijn dat 'ie uit Duitsland komt. Een auto heeft namelijk minder te lijden van lange stukken rijden op een snelweg dan van het rijden van korte stukjes en filerijden. En een ED9 motorblok kan echt wel wat hebben. (ik heb zelf een D16A9-blok met al meer dan 212.000 kilometers erop staan en rijdt nog echt perfect)

Ikzelf denk dat je wel een goeie CRX zou kunnen vinden voor 2000 euro. Let er wel op dat je er een nieuwe APK bij krijgt. Die van mij kostte maar 1250 euro, maar er zat dus wel wat werk aan, maar toch ben ik zeeeeeeeeeer tevreden over de auto. Bij die van mij was de distributieriem dan al vervangen bij de laatste beurt, de banden waren nog goed en de motor was nog perfect! Is ook lekker goedkoop in de wegenbelasting, verzekering (ja, echt waar, en ook nog op mijn eigen naam) en hij is erg zuinig. (snelweg: 1:14 normaal gebruik met veel korte stukjes: 1:12,5 en ik rijd echt niet in oude opa modus...)

Ow, ik hbe trouwens ook wel wat negatieve verhalen gehoord over Auto Kraaij. Dat de auto's van hun er van de buitenkant wel aardig uitzien, maar dat datgene wat je niet ziet erg slecht is bijgehouden of afgewerkt. Maar de laatste tijd scheen dat dus ook weer mee te vallen. Er zijn er in ieder geval van het forum van de CRX Club Holland die er niet meer komen vanwege slechte ervaringen...

Don't let my username fool you...
pi_13876122
Kijk ... en ook dat is useful info.

Een CRX van vóór '90 zal ook wel lukken onder de ¤ 2000,-. Ik zou echter altijd gaan voor eentje van '90 of nieuwer. Heb daarom zelf de laatste: CRX VTi '95 (gekocht in '98) maar die was wel wat duurder

Calm down, please!
pi_13880995
Ik rijd hooguit een paar duizend km per jaar. En m'n vader kan lassen, mocht dit noodzakelijk zijn. Is het dan wel zo noodzakelijk dat de auto van '90 of nieuwer is? Ik verwacht er niet langer dan 2 a 3 jaar in te rijden.
Ik snap dat een model van 90 of 91 beter is, maar als me dit duizenden euro's extra's gaat kosten dan is dat helaas niet mogelijk

Ik zag deze bijvoorbeeld staan op marktplaats.

Ik quote:

quote:
Honda CRX 1.6i 16v, 1988,
Verlaagd
Spoilerset,
16" sportwielen met nieuwe banden,
Nieuwe APK
Dubbele Remus uitlaat
Electr. ramen
Zou zoiets een goede auto kunnen zijn? (maar ik snap dat je er niet dwars doorheen kunt kijken )
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_13881146
Ik zou zeker geen auto per opbod kopen. Dan betaal je zeker meer dan nodig.

Als je van plan bent om er maar 2-3 jaar in te rijden (lukt je toch niet : je wordt verliefd op dat ding) dan is een 1988-er ook een prima optie. Als íe dan weinig roest heeft (op het eerste gezicht) dan redt íe die 3 jaar makkelijk.

Calm down, please!
pi_13882561
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 18:44 schreef Googolplexian het volgende:
Ik zou zeker geen auto per opbod kopen. Dan betaal je zeker meer dan nodig.

Als je van plan bent om er maar 2-3 jaar in te rijden (lukt je toch niet : je wordt verliefd op dat ding) dan is een 1988-er ook een prima optie. Als íe dan weinig roest heeft (op het eerste gezicht) dan redt íe die 3 jaar makkelijk.


Ik ga ook zeker niks per opbod kopen, maar op marktplaats heb je gewoon veel onzinbiedingen.. de verkoper geeft zelfs aan niet op mail of biedingen op marktplaats te reageren.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  dinsdag 14 oktober 2003 @ 21:34:56 #97
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_13885348
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 19:47 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Ik ga ook zeker niks per opbod kopen, maar op marktplaats heb je gewoon veel onzinbiedingen.. de verkoper geeft zelfs aan niet op mail of biedingen op marktplaats te reageren.


Uhhh, volgens mij staat deze advertentie er al vrij lang, wat eigenlijk wel betekent dat er iets mis is met die auto... Volgens mij is er op ]het forum van de CRX Club Holland zelfs een topic over deze auto. Van sommige auto's is namelijk de historie bekend bij een aantal leden van CCH. Ik heb mijn CRX trouwens ook op Marktplaats gevonden.

Dit topic dus: Klik hier

Schijnbaar heeft 'ie niet al te lang geleden dus ook al te koop gestaan.... Meestal wil dat niet veel goeds zeggen...

Maar zoals je al aangeeft, als je voor 2 a 3 jaar rijden wilt gaan, kun je ook best een wat oudere aanschaffen. Heb ik dus ook, maar als ik wat meer geld zou hebben ga ik waarschijnlijk toch over naar een jongere of zelfs een VTEC...

Don't let my username fool you...
pi_13885684
Maat van me verkoopt dus binnenkort zijn '91 CRX VTEC.
Calm down, please!
  dinsdag 14 oktober 2003 @ 21:48:47 #99
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_13885756
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 21:46 schreef Googolplexian het volgende:
Maat van me verkoopt dus binnenkort zijn '91 CRX VTEC.
Had ik het geld er maar voor... Misschien volgend jaar zou ik zo'n ding wel kunnen betalen.
Don't let my username fool you...
pi_13885900
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 21:48 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Had ik het geld er maar voor... Misschien volgend jaar zou ik zo'n ding wel kunnen betalen.


rond de ¤ 4000,- maar moet wel wat aan gebeuren (niet veel). Is wel gestolen geweest. Is een half jaar later terug gevonden.
Calm down, please!
pi_13888363
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 21:54 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

rond de ¤ 4000,- maar moet wel wat aan gebeuren (niet veel). Is wel gestolen geweest. Is een half jaar later terug gevonden.


Zoveel geld heb ik helaas niet.. maar als je iets voor rond de 2000,- weet, twijfel vooral niet om 't mij te laten horen

Ik vond die blauwe CRX wel leuk .. maar als ik zo op het CRX-clubforum lees dat ie al eerder voor 950 te koop heeft gestaan.. Van de andere kant.. als er een nieuwe APK op zit lijkt me dat er toch niets fundamenteel mis zal zijn met de wagen...

Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  dinsdag 14 oktober 2003 @ 23:30:10 #102
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_13888527
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 23:23 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Zoveel geld heb ik helaas niet.. maar als je iets voor rond de 2000,- weet, twijfel vooral niet om 't mij te laten horen

Ik vond die blauwe CRX wel leuk .. maar als ik zo op het CRX-clubforum lees dat ie al eerder voor 950 te koop heeft gestaan.. Van de andere kant.. als er een nieuwe APK op zit lijkt me dat er toch niets fundamenteel mis zal zijn met de wagen...


Nou, maar er is natuurlijk ook nog een verschil tussen het ene en het andere APK-keurstation... En als je aan de buitenkant niks ziet, kan er aan de binnenkant nog veel aan de hand zijn. Een vrij slechte auto kan soms nog met gemak door een APK keuring heen komen. Het keuringstation waar ik 'm heb laten keuren, deed het ook niet echt heel uitvoerig...
Ik zeg niet dat het per definitie een slechte auto is, maar ik waarschuw je er wel voor dat je heel goed moet opletten! En volgens mij staat 'ie al vrij lang te koop, dat wil meestal wat zeggen, want over het algemeen zijn ze vrij snel weg als ze op marktplaats staan... (eigen ervaring ja) Je kunt natuurlijk eens gaan kijken, maar let dus op: koop met je verstand en niet met je hart!
Don't let my username fool you...
pi_13888706
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 23:30 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Nou, maar er is natuurlijk ook nog een verschil tussen het ene en het andere APK-keurstation... En als je aan de buitenkant niks ziet, kan er aan de binnenkant nog veel aan de hand zijn. Een vrij slechte auto kan soms nog met gemak door een APK keuring heen komen. Het keuringstation waar ik 'm heb laten keuren, deed het ook niet echt heel uitvoerig...
Ik zeg niet dat het per definitie een slechte auto is, maar ik waarschuw je er wel voor dat je heel goed moet opletten! En volgens mij staat 'ie al vrij lang te koop, dat wil meestal wat zeggen, want over het algemeen zijn ze vrij snel weg als ze op marktplaats staan... (eigen ervaring ja) Je kunt natuurlijk eens gaan kijken, maar let dus op: koop met je verstand en niet met je hart!


Mja heb je wel gelijk in denk ik. Al moeten ze bij een APK-keuring toch vrij nauwkeurig te werk gaan dacht ik. Als ze een steekproef krijgen, en de wagen is niet in orde (maar toch goedgekeurd) dan heeft het keuringsstation toch wel een probleem denk ik.

Verder.. hoe langer een auto op marktplaats staat, hoe goedkoper ie natuurlijk wordt. Dat is dan weer een voordeel. Zo blijft er toch ruimte over om een en ander te fixen mocht er iets aan zijn.
Maar ik ga zeker geen overhaaste beslissingen maken. Time is on my side

Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  dinsdag 14 oktober 2003 @ 23:56:30 #104
57719 Zapje
Who are you
pi_13889181
Let love be your energy - Long Live Rock - Are you living in the Real World ?
pi_13889337
hmn.. ik zoek toch iets aparters. Maar bedankt voor de link; die site kende ik nog niet.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_13890354
Even een klein misverstand uit de weg helpen: een APK keuring zegt werkelijk niets over de auto. Het vertelt je of de auto nog voldoet aan de MINIMALE eisen om om de openbare weg te mogen rijden.

Ga alsjeblieft niet af op een APK of de auto goed genoeg is voor jou om te kopen. APK is een leuk pluspuntje omdat je er dan voor een tijdje vanaf bent... da's het enige.

Calm down, please!
pi_13926253
Hoe zit het nu met die modellen. Hoe zit het nu precies met die verschillende types; wat zijn de verschillen (met name tussen 1 en 2 dan)?
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  donderdag 16 oktober 2003 @ 18:54:50 #108
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_13926947
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 23:56 schreef Zapje het volgende:
[afbeelding]

¤ 2650,--

http://www.autototaal.nl/owa_dima/owa/main.html?p_url=occsearch.searchForm


Ziet er op zich niet slecht uit, maar ja, een foto kan veel verhullen...
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 23:36 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Mja heb je wel gelijk in denk ik. Al moeten ze bij een APK-keuring toch vrij nauwkeurig te werk gaan dacht ik. Als ze een steekproef krijgen, en de wagen is niet in orde (maar toch goedgekeurd) dan heeft het keuringsstation toch wel een probleem denk ik.

Verder.. hoe langer een auto op marktplaats staat, hoe goedkoper ie natuurlijk wordt. Dat is dan weer een voordeel. Zo blijft er toch ruimte over om een en ander te fixen mocht er iets aan zijn.
Maar ik ga zeker geen overhaaste beslissingen maken. Time is on my side


Nou zoals Googoldinges ( ) ook al zegt, een APK-keuring is echt een minimale eis. Het is slechts een momentopname. Die van mij was er bijna doorheen vorige maand, het gebeurde dus écht niet uitvoerig kan ik je melden... Maar net toen hij met de looplamp onder de auto uit wilde lopen om 'm weer te laten zakken, viel hem de roest op de kokerbalken op, toen gingen ze daar wat met metaal tegenaan slaan en bleek die dus helemaal doorgerot te zijn. Maar als hij niet toevallig net daarnaar gekeken had, was er geen probleem geweest. Het was wel vrijdagmiddag al vrij laat op de middag toen dat gebeurde, leek me sowieso al niet een grote kans op een steekproef (vooral in Limburg niet) Het is natuurlijk wel handig als er een nieuwe APK op zit, dan ben je tenminste een jaar van alle onnodig gezeik af.
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 18:27 schreef American_Nightmare het volgende:
Hoe zit het nu met die modellen. Hoe zit het nu precies met die verschillende types; wat zijn de verschillen (met name tussen 1 en 2 dan)?
Nou, dat zijn toch wel een heel aantal verschillen. Ten eerste verschilt het motorblok. Er zijn 1.5 en 1.6 varianten en de 1.5 is weer verkrijgbaar geweest in een 12v en een 16v variant. En omdat ze wat ouder zijn (t/m 1987), zijn de roestproblemen natuurlijk ook erger. De type 1 schijnt ook wat problemen te hebben met roest op de bodemplaat, daar heeft de type 2 nu (bijna) geen last van. Er staat trouwens nog wel een goeie type 1 te koop op Marktplaats voor 2500 euro. Ja, da's veel geld voor een type 1, maar die is dus van een CCH lid die 'm dacht ik helemaal had opgeknapt. Verder voor de verschillen verwijs ik je toch weer naar de CRX Club Holland.

Alvast heel veel succes en overhaast niks!

Don't let my username fool you...
pi_13934961
Calm down, please!
pi_13935520
CRX Type I:



CRX Type II



Let op: Type '88 - '89: smalle achteruit-rij-lichten en geen zwarte rand om de achtlicht-unit.

CRX Type IIb


Let op: Type '90 - '92: Europese modellen hebben geen 2 maar 1 mist- en achteruit-rij-licht, allebij nu in de licht-unit (voorheen zaten de mistlampen in de bumpers). Deze modellen hebben een donkere rand om de achterlichten.

CRX Type IIb VTEC:

Weer een net iets andere look. plaatdelen en lichten van de VTEC en de standaard CRX zijn niet uitwisselbaar.

CRX type III

2-zitter Targa.

[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 17-10-2003 23:28]

Calm down, please!
pi_13947126
Thanx again! Ik heb een leuke CRX gezien.. Zie hier.

Er staat wel 227000 op de teller, maar hij zegt dat de motor in 2000 gereviseerd is en dat hij technisch 200% in orde is en dat er door de garage laswerk is verricht aan de achterschermen en de bodem. De vraagprijs is 1600,-. Ik heb grotere foto's gezien, en die zien er goed uit. Maar ja foto's zeggen ook niet alles.

Wat denken jullie? Zou dit iets kunnen zijn, zo op het eerste gezicht?

Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  vrijdag 17 oktober 2003 @ 16:22:34 #112
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_13947425
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 16:09 schreef American_Nightmare het volgende:
Thanx again! Ik heb een leuke CRX gezien.. Zie hier.

Er staat wel 227000 op de teller, maar hij zegt dat de motor in 2000 gereviseerd is en dat hij technisch 200% in orde is en dat er door de garage laswerk is verricht aan de achterschermen en de bodem. De vraagprijs is 1600,-. Ik heb grotere foto's gezien, en die zien er goed uit. Maar ja foto's zeggen ook niet alles.

Wat denken jullie? Zou dit iets kunnen zijn, zo op het eerste gezicht?


Ziet er wel interessant uit op zich, die kleine foto's zijn wel erg slecht om iets van te kunnen zeggen... Maar ja, vrijblijvend gaan kijken kan natuurlijk geen kwaad. En van dat zien is kopen moet je je niks aantrekken (ik snap dat nog steeds niet helemaal). En als de probleemplekken al zijn aangepakt, is dat alleen maar positief. Let er dan wel op dat dat goed gebeurd is, anders heb je volgend jaar dezelfde problemen. Op zich lijkt de prijs wel ok en tja, de km-stand is natuurlijk een risico, maar als 'ie gereviseerd zou zijn, is dat helemaal niet erg. (kijk even of er bewijs is van de revisie) Neem iemand mee die verstand heeft van auto's en houdt het lijste van punten waar je op moet letten bij een CRX bij de hand. Lijstje, klik hier

Ik vind trouwens die zwart gespoten lichten absoluut niet mooi, maar da's een kwestie van smaak...

Don't let my username fool you...
pi_13947570
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 16:22 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ziet er wel interessant uit op zich, die kleine foto's zijn wel erg slecht om iets van te kunnen zeggen... Maar ja, vrijblijvend gaan kijken kan natuurlijk geen kwaad. En van dat zien is kopen moet je je niks aantrekken (ik snap dat nog steeds niet helemaal). En als de probleemplekken al zijn aangepakt, is dat alleen maar positief. Let er dan wel op dat dat goed gebeurd is, anders heb je volgend jaar dezelfde problemen. Op zich lijkt de prijs wel ok en tja, de km-stand is natuurlijk een risico, maar als 'ie gereviseerd zou zijn, is dat helemaal niet erg. (kijk even of er bewijs is van de revisie) Neem iemand mee die verstand heeft van auto's en houdt het lijste van punten waar je op moet letten bij een CRX bij de hand. Lijstje, klik hier


Ik snapte dat zien=kopen ook heel lang niet, maar het schijnt dat ze daarmee willen zeggen dat 't zo'n mooie auto is, dat je 'm meteen koopt als je 'm ziet.
quote:
Ik vind trouwens die zwart gespoten lichten absoluut niet mooi, maar da's een kwestie van smaak...
Sja da's inderdaad wel zo. Maar goed, altijd mogelijk om die gewoon te vervangen. Of misschien is die verf er wel af te krijgen met wasbenzine of thinner ofzo..
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  vrijdag 17 oktober 2003 @ 16:35:05 #114
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_13947729
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 16:28 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Ik snapte dat zien=kopen ook heel lang niet, maar het schijnt dat ze daarmee willen zeggen dat 't zo'n mooie auto is, dat je 'm meteen koopt als je 'm ziet.


Aha, dacht eigenlijk al zoiets, maar dat is natuurlijk de grootst mogelijke onzin...
quote:
[..]

Sja da's inderdaad wel zo. Maar goed, altijd mogelijk om die gewoon te vervangen. Of misschien is die verf er wel af te krijgen met wasbenzine of thinner ofzo..


Ja, da's ook zo, zijn makkelijk zelf te vervangen. De achterlichten bijv. draai je er met 6 schroefjes uit, heb ze er ook al vaker uit gehad.
Don't let my username fool you...
pi_13951563
Geinig... maar da's dus een 88-89 model. Daar zou ik dus niet voor gaan. Maar da's persoonlijk.

Bovendien is íe in prijs verlaagd en zal íe er dus wel al een tijdje staan. Wat is er mis mee dan?

[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 17-10-2003 19:26]

Calm down, please!
pi_13951585
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 18:27 schreef American_Nightmare het volgende:
Hoe zit het nu met die modellen. Hoe zit het nu precies met die verschillende types; wat zijn de verschillen (met name tussen 1 en 2 dan)?
Vergeten te vermelden: CRX 90+ hebben ook een veel moderner dashboard als ik mij goed herinner.
Calm down, please!
pi_13951605
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 19:22 schreef Googolplexian het volgende:
Geinig... maar da's dus een 88-89 model. Daar zou ik dus niet voor gaan. Maar da's persoonlijk.
Ivm net de roest of de look enzo? Kijk ik kan nu eenmaal geen 3 a 4000 euro ophoesten dus ik denk niet dat een leuk '91 model met wat extra's erin zit voor mij..
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_13955028
Honda crx type2 1.6 16v DOHC
Bj: 1988
Kleur: wit
Apk: mogelijk bij aflevering
Het is een goed rijdende mooi uitziende honda crx remschijven en blokken voor net vervangen. verder is hij goed onderhouden dus het is een goeie crx voor een mooie prijs. voor meer info mag je me natuurlijk altijd mailen.

Vraagprijs: 1250 euro

Contact: MR?
E-mail: cindypelleboer@hotmail.com
Plaatsing: 07-10-2003

Calm down, please!
pi_13955079
Te koop CRX
Te Koop zilvergrijze CRX met zwarte motorkap, motorisch in orde alleen de aandrijf as blijft er uit schieten aan de rechterkant. (waarschijnlijk ligt dit aan de versnellingsbak.) LM velgen spoiler achterzijde. Leren stoelen, 1.6 16v DOHV.

Mail me voor foto's prijs T.E.AB.

Contact: Timothy Trekop
E-mail: timothy.trekop@nuon.com
Plaatsing: 09-09-2003

Foto's:


En zo zijn er meer te vinden op www.crx.nl onder vraag en aanbod.

Calm down, please!
pi_13956573
Goeie link inderdaad. Een witte vind ik overigens weer niks, en sja die grijze heeft toch z'n mankementen zo te zien. Hoewel ik dat weer wel een hele mooie wagen vind, zo op het eerste gezicht.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_13956768
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 23:19 schreef American_Nightmare het volgende:
Goeie link inderdaad. Een witte vind ik overigens weer niks, en sja die grijze heeft toch z'n mankementen zo te zien. Hoewel ik dat weer wel een hele mooie wagen vind, zo op het eerste gezicht.
Er uit schietende aandrijfas kan aan niet veel dingen liggen.
Of de homokineet is de verkeerde maat, óf de aandrijfas is de verkeerde maat. Zo verholpen lijkt mij. Een aandrijfas is aan de uiteinden getand en kan er alleen maar uitschieten als deze lengte tekort komt. Waarschijnlijk een schadebak dus, want een aandrijfas vervang je niet zomaar. Maar ook een schadebak kan mooi gerepareerd zijn.

En wit is misschien nix, maar 1250 euro is ook niet veel. En 't is toch maar voor 2-3 jaartjes?

Calm down, please!
pi_13956898
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 23:26 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Er uit schietende aandrijfas kan aan niet veel dingen liggen.
Of de homokineet is de verkeerde maat, óf de aandrijfas is de verkeerde maat. Zo verholpen lijkt mij. Een aandrijfas is aan de uiteinden getand en kan er alleen maar uitschieten als deze lengte tekort komt. Waarschijnlijk een schadebak dus, want een aandrijfas vervang je niet zomaar. Maar ook een schadebak kan mooi gerepareerd zijn.

En wit is misschien nix, maar 1250 euro is ook niet veel. En 't is toch maar voor 2-3 jaartjes?


Jep maar ik koop nu liever een wagen die technisch in orde is. Ik ben zelf nl niet technisch aangelegd (wat auto's betreft) maar m'n vader en broer kunnen wel heel veel zelf. Maar goed ik wil ze dus niet meteen met een hoop werk opzadelen
En verder.. sja ik rij nu een Polo uit 86 en dat is gewoon echt niks bijzonders. Ik kan daar waarschijnlijk ook nog gemakkelijk 2 a 3 jaar in rijden (met een beetje geluk). Maar ik wil nu dus alleen een andere wagen als dat ook een sportieve bak is. Ik wil dus echt alleen iets wat ik ook echt mooi vind.
Motorisch (en qua carroserie ed) in orde komt op no1, maar daarnaast moet ie wel mooi eruit zien, liefst met wat extra's
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  vrijdag 17 oktober 2003 @ 23:33:12 #123
71262 GoreKloteDief
Ey, heb je geld bij je
pi_13956919
Honda Civics zijn goeie mooie auto's ik heb veel gehad, elke keer wanner ik heb een overvalletje gepleegd met die waggie neem ik een andere, ik kies weer die civic.
Ik ga je roven
pi_13970030
Verdomme, 4 maanden terug een nieuwe middenstuk van de uitlaat laten monteren op mijn civic. Rijd ik 1 keer een lange afstand, hebben er meteen 2 lassen van beschermkapjes losgelaten.

1 is eraf gevallen tijdens het rijden, de ander bungelt nog aan 1 las.

Das toch niet normaal man

  zaterdag 18 oktober 2003 @ 21:37:45 #125
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_13972975
Past onder een type2 eigenlijk een versnellingsbak van een civic 1.5? Dat zou voor die zilveren een mooie oplossing zijn als het idd toch aan de versnellingsbak zou liggen. Dan is het ding gelijk weer wat sneller bij een stoplicht weg.

* MouseOver is btw ook de trotse bezitter van een '91er civic

gasbak nog wel

Vampire Romance O+
  zondag 19 oktober 2003 @ 00:05:49 #126
30331 Wiseone
What sense does your life have
pi_13976199
Ik heb een civic uit '92 gekocht een half jaar geleden...
Hoor ik bij de kwik fit dat er geen middendemper opzit...
Ben ik naar mijn dealer gegaan met garantie dat ik een gek geluid
hoor uit mijn uitlaat..
Nu willen ze er een nieuwe einddemper op zetten wat dan voor hun rekening is..
Rij ik nog zonder middendemper.
What sense does your life have...??
  zondag 19 oktober 2003 @ 01:51:39 #127
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_13977636
Zolang het ding door de apk emissieeisen komt is er toch niet zoveel aan de hand?
Vampire Romance O+
pi_13978654
quote:
Op zondag 19 oktober 2003 00:05 schreef Wiseone het volgende:
Ik heb een civic uit '92 gekocht een half jaar geleden...
Hoor ik bij de kwik fit dat er geen middendemper opzit...
Ben ik naar mijn dealer gegaan met garantie dat ik een gek geluid
hoor uit mijn uitlaat..
Nu willen ze er een nieuwe einddemper op zetten wat dan voor hun rekening is..
Rij ik nog zonder middendemper.
Ik heb daar onlangs nog een hele goede oplossing voor gevonden: NOOIT MEER NAAR KWIKFIT GAAN!!!!

Werkelijk het allerslechtste van het allerslechtste wat ik over KwikFit te melden heb. In één rit had ik 3 keer dood kunnen gaan door een karkasbreuken in 2 x verkeerde banden en 1 x verkeerd gemonteerde.

Deze auto heeft geen middendemper? Dus? Die van mij hou' ik lekker zonder!

Calm down, please!
pi_13983779
quote:
Op zondag 19 oktober 2003 04:27 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Ik heb daar onlangs nog een hele goede oplossing voor gevonden: NOOIT MEER NAAR KWIKFIT GAAN!!!!

Werkelijk het allerslechtste van het allerslechtste wat ik over KwikFit te melden heb. In één rit had ik 3 keer dood kunnen gaan door een karkasbreuken in 2 x verkeerde banden en 1 x verkeerd gemonteerde.

Deze auto heeft geen middendemper? Dus? Die van mij hou' ik lekker zonder!


Interessant detail, mijn uitlaat komt dus ook bij kwikfit vandaan, ze mogen er fijn een nieuwe op knallen onder garantie en daarna kom ik er NOOIT meer. Het is dat mijn eigen garage niet snel genoeg zo'n uitlaat beschikbaar had toen anders was ik sowieso niet naar de kwikfit gegaan.
pi_14013493
nou ok ik heb een vraag:

wat is het motorische verschil tussen de (oude) civic en de crx(zonder vtec)

ik d8 dat ze hetzelfde waren maar ik weet het niet zeker

en kun je dat v-tec systeem op een normale crx/civic motor bouwen?

en bestaan er turbo's voor een crx en is het dan nog legaal om erin te rijden?

sorry voor de noob vragen ik zit nogmaar in het brommer tijdperk
mt
mb
mtx

vr6 vs vtec
pi_14020771
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 19:28 schreef JorricK het volgende:
nou ok ik heb een vraag:

wat is het motorische verschil tussen de (oude) civic en de crx(zonder vtec)

ik d8 dat ze hetzelfde waren maar ik weet het niet zeker

en kun je dat v-tec systeem op een normale crx/civic motor bouwen?

en bestaan er turbo's voor een crx en is het dan nog legaal om erin te rijden?

sorry voor de noob vragen ik zit nogmaar in het brommer tijdperk
mt
mb
mtx


Antwoord 1: Verschil in motoren is afhankelijk van met welke Civic je de CRX (uit hetzelfde tijdvak) wilt vergelijken. Type 1 CRX is geleverd met een 1.5 en een 1.6, Type 2 met 1.6, 1.6 DOHC en 1.6 DOHC VTEC evenals Type 3 (als ik mij niet vergis). Onderling is er ook weer verschil in de motor-types... Zo heb je de 1.6 DOHC VTEC B16A1 (150pk) en de B16A2 (160pk). De Civic is met veel meer verschillende motoren geleverd. Zeker de nieuwe Civics kan je krijgen met 1.4, 1.5, 1.6 SOHC, 1.6 DOHC, 1.6 DOHC VTi en zo zijn er veel meer type motoren.
CRX staat voor Civic Racing Xtras, oftewel een sport-Civic (net als een Golf GTI maar dan origineler omdat Honda wél voor een andere carosserie koos). Het is dus niet zozeer een compleet nieuw concept, maar een uitbreiding van het Civic-pakket (nu is daar de Civic Type-R voor in de plaats gekomen en heeft Honda dus ook gekozen voor een top-model, binnen de Civic reeks, met dezelfde carosserie). De motoren die in CRX-en liggen zijn dus ook altijd verkrijgbaar geweest in de Civics (dus, ja... ook een '91 Civic 1.6i VTEC bestaat).

Antwoord 2: Een VTEC-systeem bestaat uit de sturing (in de computer), de vtec-module (sturing van de VTEC pinnen), speciale nokkenassen en nog een paar frutsels (dashboard tot 9500 toeren (8200 rood), etc). VTEC's zijn echter erg luxe uitgevoerd ten opzichte van de andere CRX-en (vooral Type 2) en is het zo'n werk (lees onmogelijk voor beginners) om een VTEC systeem over te zetten dat men er meestal voor kiest gewoon een tweedehands VTEC te kopen en de luxee voor wènag erbij te krijgen. Een voorbeeld: CRX DelSol VTi heeft: andere bekleding, schijfremmen achter, ABS, sterkere benzinepomp, airbag. De CRX DelSol ESi niet

Antwoord 3: Ja. Er bestaan turbo's voor CRX-motoren maar gezien Honda motoren maakt die meer gebruik maken van het hoge toerengebied is een atmosferische oplossing duurder, maar beter (Chargen met een supercharger dus die handel). Zeker bij een VTEC is een turbo af te raden. Met het inbouwen van een turbo verander je geloof ik niets aan de punten die de RDW registreert (aantal cylinders, wielen, motorinhoud, etc) dus is het imho volkomen legaal. Slim is wel om eerst je remmen en ophanging te tunen voor je aan de snelheid begint.


Veel plezier in het brommertijdperk. Is ook zeker leuk. Heb zelf nog een Honda Camino uit 1979 in de kelder staan

Calm down, please!
pi_14021007
PS: Als je dan toch een VTEC in je Civic / CRX wilt hebben is Hybride-tuning (overbouwen van het complete blok en toebehoren) Een betere en goedkopere optie.

Kijk op http://tech.hybridgarage.com/ voor meer info (zo schijnt het mogelijk te zijn een 2.2 VTEC Prelude blok in een DelSol te hangen). Een 1.6 DOHC VTEC laat zich zo overschroeven in een Civic of CRX van hetzelfde tijdvak. Je hebt dan wel ook de originele (bij het VTEC blok horende) draadboom, computer, benzinepomp en dashboard erbij nodig maar als je naar een goede japanse auto-sloop gaat kan je dat hele pakket vaak voor niet al teveel meekrijgen. En dan maar sleutelen (en sleutelen, en ... )

Calm down, please!
  dinsdag 21 oktober 2003 @ 00:01:20 #133
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_14021232
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:38 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

...
De motoren die in CRX-en liggen zijn dus ook altijd verkrijgbaar geweest in de Civics (dus, ja... ook een '91 Civic 1.6i VTEC bestaat).

...


Niet helemaal waar of wel? Ik dacht dat een D16A9 blok toch nooit in een standaard Civic heeft gezeten, of zit ik hier nu fout? Dit is het blok uit een CRX uit 1988 of 1989, zonder katalysator dus.
Ben wel benieuwd eigenlijk...
Don't let my username fool you...
pi_14021342
Calm down, please!
  dinsdag 21 oktober 2003 @ 00:14:43 #135
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_14021438
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 00:08 schreef Googolplexian het volgende:
was effe zoeken maar:

http://hondacar.free.fr/Gamme/gamme_civic%2088-91.htm


Je hebt gelijk, had 't zelf ook al gevonden op:
http://www.civic4g.com/specs.htm

Wist ik eigenlijk niet, dus er rijden ook Civics rond uit 1988 met dezelfde motor die ik heb... Handig voor onderdelen dus.
(helaas heeft de lokale sloop niet veel Honda's, zijn volgens mij te betrouwbaar.......)

Don't let my username fool you...
pi_14021531
Ja, maar nou zie ik ineens een D6Z5 in die link van jou staan waar ik nog nooit van heb gehoord maar die niet in de Civic maar wel in de CRX zit??? En die specs begrijp ik ook niets van. Geen verschil maar wel verschil in de torque, bhp en acceleratie (nl. 1 hele seconde)... zal wel een amerikaanse motor zijn met andere milieu-eisen.
Calm down, please!
  dinsdag 21 oktober 2003 @ 00:25:06 #137
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_14021580
Dat is toch gewoon de 1.6-16v (non VTEC) van de nieuwere type 2 CRX-en 1990 en later? Dacht dat de D16Z5 gewoon de opvolger van de D16A9 was die dus wel een katalysator heeft... Weet het ff niet zeker, heb me nooit zo echt verdiept in die motorcodes.
Don't let my username fool you...
pi_14021659
LOL .... Het is het standaard ED9 blok en idd de opvolger. Maar hij komt dan nog steeds niet voor in een Civic. De uitzondering op de regel, I guess. Ik denk dat dát het blok is wat je in eerste instantie bedoelde


Effe zoeken...

Calm down, please!
pi_14021668
khad het idd over modelen van hetzelfde jaar

wat is: een supercharger dat precies?

en hoeveel pk kan je dan meer verwachten ong.

vr6 vs vtec
pi_14022278
Verschil Turbo- en supercharger (http://www.howstuffworks.com) :
quote:
What is the difference between a turbocharger and a supercharger on a car's engine?

Let's start with the similarities. Both turbochargers and superchargers are called forced induction systems. They compress the air flowing into the engine (see How Car Engines Work for a description of airflow in a normal engine). The advantage of compressing the air is that it lets the engine stuff more air into a cylinder. More air means that more fuel can be stuffed in, too, so you get more power from each explosion in each cylinder. A turbo/supercharged engine produces more power overall than the same engine without the charging.

The typical boost provided by either a turbocharger or a supercharger is 6 to 8 pounds per square inch (psi). Since normal atmospheric pressure is 14.7 psi at sea level, you can see that you are getting about 50-percent more air into the engine. Therefore, you would expect to get 50-percent more power. It's not perfectly efficient, though, so you might get a 30-percent to 40-percent improvement instead.

The key difference between a turbocharger and a supercharger is its power supply. Something has to supply the power to run the air compressor. In a supercharger, there is a belt that connects directly to the engine. It gets its power the same way that the water pump or alternator does. A turbocharger, on the other hand, gets its power from the exhaust stream. The exhaust runs through a turbine, which in turn spins the compressor (see How Gas Turbine Engines Work for details).

There are tradeoffs in both systems. In theory, a turbocharger is more efficient because it is using the "wasted" energy in the exhaust stream for its power source. On the other hand, a turbocharger causes some amount of back pressure in the exhaust system and tends to provide less boost until the engine is running at higher RPMs. Superchargers are easier to install but tend to be more expensive.


Calm down, please!
pi_14031943
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 01:37 schreef Googolplexian het volgende:
Verschil Turbo- en supercharger (http://www.howstuffworks.com) :
[..]
ok bedankt man

ff gelezen enzo
maar wat kost een supercharger dan ongeveer? en valt het zelf een beetje erop te fixen? mijn pa is automonteur dus dr is wel wat kennis van auto's aanwezig
en is er een site waar je civic/crx onderdelen kan kopen/bestellen? dan doel ik met name op tuning onderdelen...
http://www.spiralmax.com/sm_photo.htm hebben ze het hier btw ook over een supercharger? dat ziet er vrij simpel uit...

vr6 vs vtec
pi_14073256
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 14:53 schreef JorricK het volgende:

[..]

ok bedankt man

ff gelezen enzo
maar wat kost een supercharger dan ongeveer? en valt het zelf een beetje erop te fixen? mijn pa is automonteur dus dr is wel wat kennis van auto's aanwezig
en is er een site waar je civic/crx onderdelen kan kopen/bestellen? dan doel ik met name op tuning onderdelen...
http://www.spiralmax.com/sm_photo.htm hebben ze het hier btw ook over een supercharger? dat ziet er vrij simpel uit...


Afhankelijk van hoe ver je wilt gaan met Chargen zijn er verschillende superchargers voor verschillende prijzen.

Ultiem = Jackson Racing Supercharger ... maar houd dan wel rekening met een eurootje of 5000 zonder montage. Deze past PRECIES op de PGM-FI (http://www.jacksonracing.com/).

Voor de wat universelere chargers moet je zoeken. TCC in Bleiswijk (http://www.totalcarconcept.nl) verkoopt en monteert bijna elk mogelijk model. Er zijn dus modellen die je gewoon op een vrij simpele manier kan monteren (vastmaken aan blok, snaartje om een extra pulley, dikke buis met lucht naar je inlaat)

Met een goede supercharger kan je rekenen op zo'n 30 - 40% pk-winst continu.

[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 23-10-2003 10:04]

Calm down, please!
pi_14393262
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 14:53 schreef JorricK het volgende:

[..]

ok bedankt man

ff gelezen enzo
maar wat kost een supercharger dan ongeveer? en valt het zelf een beetje erop te fixen? mijn pa is automonteur dus dr is wel wat kennis van auto's aanwezig
en is er een site waar je civic/crx onderdelen kan kopen/bestellen? dan doel ik met name op tuning onderdelen...
http://www.spiralmax.com/sm_photo.htm hebben ze het hier btw ook over een supercharger? dat ziet er vrij simpel uit...


Ben nou wel benieuwd of je het gaat doen.


- edit - Sorry, beetje laat... die link in je post gaat niet over een supercharger maar over een apparaatje dat je in je lucht-inlaat-buis moet bouwen om zo de vermoedelijk goede wervelingen daarin te creëren. Een supercharger zelf is een stuk groter en bestaat altijd uit een metalen huis om druk in op te kunnen bouwen.

[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 05-11-2003 02:38]

Calm down, please!
pi_14404354
quote:
Op woensdag 5 november 2003 02:33 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Ben nou wel benieuwd of je het gaat doen.


- edit - Sorry, beetje laat... die link in je post gaat niet over een supercharger maar over een apparaatje dat je in je lucht-inlaat-buis moet bouwen om zo de vermoedelijk goede wervelingen daarin te creëren. Een supercharger zelf is een stuk groter en bestaat altijd uit een metalen huis om druk in op te kunnen bouwen.


ik ga het zeker doen ja
als ik een paar jaar auto heb gereden...
eerst maar es het rose papiertje halen
ik wou eerst gewoon beginnen met een honda civic uit 92 ofzow
verzekering schijnt nogal duur te wezen als ik een crx-vtec neem op mijn 18e als ze je überhoupt al wel willen verzekeren...
vr6 vs vtec
  woensdag 5 november 2003 @ 17:04:00 #145
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_14407945
quote:
Op woensdag 5 november 2003 15:05 schreef JorricK het volgende:

[..]

ik ga het zeker doen ja
als ik een paar jaar auto heb gereden...
eerst maar es het rose papiertje halen
ik wou eerst gewoon beginnen met een honda civic uit 92 ofzow
verzekering schijnt nogal duur te wezen als ik een crx-vtec neem op mijn 18e als ze je überhoupt al wel willen verzekeren...


Och, de ene verzekringsmaatschappij maakt er wel een probleem van, de andere niet... (die van mij dus gelukkig niet )
Don't let my username fool you...
pi_14422095
quote:
Op woensdag 5 november 2003 17:04 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Och, de ene verzekringsmaatschappij maakt er wel een probleem van, de andere niet... (die van mij dus gelukkig niet )


Na de 30 doen er gelukkig weinig meer moeilijk
Calm down, please!
  donderdag 6 november 2003 @ 02:50:49 #147
53504 Goodfellow
Fuck the World
pi_14422101
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 02:52 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Algemeen feit: Honda maakt de meest betrouwbare (betaalbare) motoren ter wereld. Volgens Top Gear, Consumentenbond en anderen.


Dat zegt Toyota nou ook van hun auto's , zie maar in de reclame van ze beetje verwarrend hoor
Mocht ik door de drank bezwijken
Mocht ik naar de donder gaan
Laat dan op mijn grafsteen prijken:
Hij kon niet meer op z'n benen staan!
pi_14422119
quote:
Op donderdag 6 november 2003 02:50 schreef Goodfellow het volgende:

[..]

Dat zegt Toyota nou ook van hun auto's , zie maar in de reclame van ze beetje verwarrend hoor


Reklames zijn doorgaans dan ook niet een betrouwbare bron van informatie.
Calm down, please!
pi_14443684
quote:
Op woensdag 5 november 2003 17:04 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Och, de ene verzekringsmaatschappij maakt er wel een probleem van, de andere niet... (die van mij dus gelukkig niet )


ja maar ik wil graag bij dezelfe blijven
ik rijd nu 3e jaar brommer allemaal schadevrij en die mag ik menemen als ik overstap op een autoverzekering (bij dezelfde verzekering's maatschappij)
vr6 vs vtec
pi_14443685
quote:
Op woensdag 5 november 2003 17:04 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Och, de ene verzekringsmaatschappij maakt er wel een probleem van, de andere niet... (die van mij dus gelukkig niet )


ja maar ik wil graag bij dezelfe blijven
ik rijd nu 3e jaar brommer allemaal schadevrij en die mag ik menemen als ik overstap op een autoverzekering (bij dezelfde verzekering's maatschappij)
vr6 vs vtec
pi_14448938
quote:
Op donderdag 6 november 2003 22:19 schreef JorricK het volgende:

[..]

ja maar ik wil graag bij dezelfe blijven
ik rijd nu 3e jaar brommer allemaal schadevrij en die mag ik menemen als ik overstap op een autoverzekering (bij dezelfde verzekering's maatschappij)


Toch eens gaan informeren... heleboel tussenpersonen kunnen voor jou uitzoeken welke verzekeringsmaatschappij je extra bonus of korting gaat geven als je overstapt.

Soms is overstappen voordeliger dan trouw blijven aan oude gewoontes. Ikzelf zit bij Binsbergen Assurantiën in Den Haag. Maar Köhler Assurantiën in Zoetermeer schijnt ook erg okay te zijn (Beiden tussenpersonen).

Calm down, please!
pi_19732560
Ik wilde graag weten wat voor benzine ik in een Honda CRX 1.6V DOHC uit '88 moet doen. Ik heb hem sinds een paar dagen en heb er eigenlijk zomaar euro 95 ingegooid maar ik kwam opeens Super 98 tegen in een folder.
pi_19735155
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 17:46 schreef chief12 het volgende:
Ik wilde graag weten wat voor benzine ik in een Honda CRX 1.6V DOHC uit '88 moet doen. Ik heb hem sinds een paar dagen en heb er eigenlijk zomaar euro 95 ingegooid maar ik kwam opeens Super 98 tegen in een folder.
Dat maakt volgens mij geen mallemoer uit. Als ie goed rijd op euro 95 (als de motor niet inhoud ofzo) dan gewoon euro 95 blijven tanken, als de auto stottert of andere rare dingen doet, als een gek gelijk weer naar euro 98.
pi_19742072
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 19:51 schreef yup het volgende:

[..]

Dat maakt volgens mij geen mallemoer uit. Als ie goed rijd op euro 95 (als de motor niet inhoud ofzo) dan gewoon euro 95 blijven tanken, als de auto stottert of andere rare dingen doet, als een gek gelijk weer naar euro 98.
Ik heb niet het gevoel dattie inhoud, ik heb altijd maar in auto's gereden met de normale 90 pk, het lijkt bij deze wel of ik in een vliegtuig zit dus het zal wel goed wezen.
pi_19742119
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 23:51 schreef chief12 het volgende:

[..]

Ik heb niet het gevoel dattie inhoud, ik heb altijd maar in auto's gereden met de normale 90 pk, het lijkt bij deze wel of ik in een vliegtuig zit dus het zal wel goed wezen.
Yep dan is het idd goed.
pi_19743160
Gaat het trouwens vet veel kosten als ik er een stuurbekrachtiging bij wil laten bouwen, hoeft geen nieuwe stuurbekrachtiging te zijn.
  woensdag 9 juni 2004 @ 01:42:12 #157
22754 Steve-O
Sarcasm-O
pi_19744154
Waarom zijn CRX's van die pauper bakken
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  woensdag 9 juni 2004 @ 08:04:13 #158
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_19745463
waar is CRX de afkorting van
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  woensdag 9 juni 2004 @ 11:51:45 #159
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_19749681
..

[ Bericht 66% gewijzigd door MouseOver op 09-06-2004 11:54:52 ]
Vampire Romance O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')