abonnement Unibet Coolblue
  FOK!fotograaf zondag 13 juli 2003 @ 13:22:48 #51
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_11742288
quote:
Op zondag 13 juli 2003 13:16 schreef Ouwesok het volgende:
Zoek eens bij de adressen die je ook voor filters en dat soort dingen zou zoeken.... Ogenblikje
* Google B+W intikt, tweede hit neemt, twee keer rechtsafslaat bingo...

't Zal een paar centen kosten maar dan heb je ook wat:
http://www.schneideroptics.com/filters/filters_for_still_photography/close-up/

Met dit setje ben je in een keer helemaal klaar
http://www.hama.co.uk/product.asp?productid=479&sectionid=145

Hoya heeft ze ook , kijk maar:
http://www.warehousephoto.com/hoya_cu.htm

Dezelfde setjes trof ik aan bij Vivitar en nog een paar merken. Nu alleen nog even zoeken naar een nederlandse import (of je moet ze al uit het buitenland willen laten komen)

Nou weet ik niet of ze in alle gevallen achromatisch zijn. Voor een Eurtje of veertig zijn ze echter altijd makkelijk om bij je te hebben voor eventueel dat laatste stukje...


en voor welk lens zou jij aanraden?
(zijn namelijk allebei andere "grote")

* Xilantof voelt zich fout, hij blijft maar vragen...

Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 juli 2003 @ 13:36:15 #52
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_11742426
Ik zou een afweging maken met:
- Financiële aspecten (wat mag het kosten)
- Technical requirements(wat moet het kunnen)
- Langetermijneffect(wat schiet ik er mee op als die Micro-Nikkor eindelijk in mijn tas zit)

Otewel, zoveel mogelijk functionaliteit voor zo weinig mogelijk EUR
Met die gedachte lijkt me zo'n setje van Hama wel heel erg interessant. 't Neemt nauwelijks plek in en af en toe zit je echt even verlegen om iets waarmee je nét even iets dichterbij komt.
In combinatie met je zoomlenzen krijg je er voor die circa 50 EUR wel een redelijk schip vol mogelijkheden bij.

Ga je alleen voor de kwaliteit, dan zou ik een +2 van B+W nemen. (al is die kwaliteitswinst wellicht alleen te merken in combinatie met een lens als een Micro-Nikkor [of in mijn geval een Macro-Planar])

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zondag 13 juli 2003 @ 13:41:31 #53
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_11742493
quote:
Op zondag 13 juli 2003 13:36 schreef Ouwesok het volgende:
Ik zou een afweging maken met:
- Financiële aspecten (wat mag het kosten)
- Technical requirements(wat moet het kunnen)
- Langetermijneffect(wat schiet ik er mee op als die Micro-Nikkor eindelijk in mijn tas zit)

Otewel, zoveel mogelijk functionaliteit voor zo weinig mogelijk EUR
Met die gedachte lijkt me zo'n setje van Hama wel heel erg interessant. 't Neemt nauwelijks plek in en af en toe zit je echt even verlegen om iets waarmee je nét even iets dichterbij komt.
In combinatie met je zoomlenzen krijg je er voor die circa 50 EUR wel een redelijk schip vol mogelijkheden bij.

Ga je alleen voor de kwaliteit, dan zou ik een +2 van B+W nemen. (al is die kwaliteitswinst wellicht alleen te merken in combinatie met een lens als een Micro-Nikkor [of in mijn geval een Macro-Planar])


maar als ik bijvoorbeeld die +2 van B+W aanschaf..
is het dan "beter" om hem voor m'n 28-80 lens aan te schaffen?
of voor m'n 70-300mm lens?

de een is namelijk 58 mm
en de ander 62 mm
(is de diameter van de voorlens (of hoe je dat ook noemt))


edit-
owh wacht... volgens mij begrijp ik het verkeerd....
+2 heeft te maken met de "grote" van je lens... of niet?
+2 kan dus op een 500 mm lens? (volgens de eerst links die je gaf) of zit ik nu wéér fout ???


* Xilantof voelt zich steeds dommer

[Dit bericht is gewijzigd door Xilantof op 13-07-2003 13:44]

Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_11742523
quote:
nog een vraagje
ik lees vaak over "stops" als het over lenzen/belichting gaat.
ook in een fotografie tijdschrift las ik er over dat ze dat gebruikte
("de hoeveelheid licht in het opbjectief valt met 3 stops te verminderen" en "dit tezamen met de correctiemogelijkehied van plus/min 3stops maakt....."

wat wordt er met "stops" bedoeld? wat doet het enzo?


Misschien is het interessant voor je om de "Cursus Natuurfotografie" van Rollin Verlinde te lezen. Dit is weliswaar specifiek voor natuurfotografie maar gaat ook in op materiaal en techniek in het algemeen. Een PDF is te downloaden van zijn site: http://www.natuurfotografie.be
  FOK!fotograaf zondag 13 juli 2003 @ 13:52:43 #55
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_11742629
quote:
Op zondag 13 juli 2003 13:43 schreef mbeis het volgende:

[..]

Misschien is het interessant voor je om de "Cursus Natuurfotografie" van Rollin Verlinde te lezen. Dit is weliswaar specifiek voor natuurfotografie maar gaat ook in op materiaal en techniek in het algemeen. Een PDF is te downloaden van zijn site: http://www.natuurfotografie.be


dankje!

ik ben hem nu aan het downloaden.....
ben benieuwd

Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 juli 2003 @ 13:59:03 #56
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_11742696
quote:
Op zondag 13 juli 2003 13:41 schreef Xilantof het volgende:

[..]

maar als ik bijvoorbeeld die +2 van B+W aanschaf..
is het dan "beter" om hem voor m'n 28-80 lens aan te schaffen?
of voor m'n 70-300mm lens?

de een is namelijk 58 mm
en de ander 62 mm
(is de diameter van de voorlens (of hoe je dat ook noemt))


Koop hem voor de grootste diameter, en een verloopringetje 62-58 voor de kleinere
quote:
edit-
owh wacht... volgens mij begrijp ik het verkeerd....
+2 heeft te maken met de "grote" van je lens... of niet?
+2 kan dus op een 500 mm lens? (volgens de eerst links die je gaf) of zit ik nu wéér fout ???
Het getal bij een voorzetlens slaat op de dioptriën, net als bij de brilleboer. Met de grootte van de lens heeft het niks te maken, meer met de mate waarin je lens bijziend wordt wanneer je er een voorzetlens op zet.
quote:
* Xilantof voelt zich steeds dommer
Nergens voor nodig, ik heb het ook allemaal gewoon maar uit de boekjes, de boeken en de praktijk geplukt. Stel je voor dat je alles al wist, alles al kon en alles al had, dat wordt me toch een saaie bende
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zondag 13 juli 2003 @ 14:22:53 #57
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_11742992
quote:
Op zondag 13 juli 2003 13:59 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Koop hem voor de grootste diameter, en een verloopringetje 62-58 voor de kleinere


hey, das handig, zo'n verloopringetje...
zoiets draai je gewoon op je 58 mm diameter voorlens, en dan is de andere kant 62 mm? zodat daar dan die close-up filter op past..? (klopt dat, lijkt mij het meest logisch)
quote:
[..]

Het getal bij een voorzetlens slaat op de dioptriën, net als bij de brilleboer. Met de grootte van de lens heeft het niks te maken, meer met de mate waarin je lens bijziend wordt wanneer je er een voorzetlens op zet.


denk dat ik dat wel snap....
maar wat is dan het wezelijke verschillen tussen +1 en b.v. +4?
de scherpstel afstand?
quote:
[..]


Nergens voor nodig, ik heb het ook allemaal gewoon maar uit de boekjes, de boeken en de praktijk geplukt. Stel je voor dat je alles al wist, alles al kon en alles al had, dat wordt me toch een saaie bende


en nu leer ik van jouw

trouwens bij www.geengeld.nl
hebben ze wel de close-up filters van Hayo,,, alleen snap ik iets niet daar...
je hebt close-up HMC, close-up macro, en close-up standaard...

slaat dat op het type lens ofzo (macro-lens, standaardzoom-lens?)...

Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 juli 2003 @ 14:52:05 #58
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_11743376
quote:
Op zondag 13 juli 2003 14:22 schreef Xilantof het volgende:

denk dat ik dat wel snap....
maar wat is dan het wezelijke verschillen tussen +1 en b.v. +4?
de scherpstel afstand?


Inderdaad, naar mate je een sterkere bril opzet, wordt je ook sterker bijziend, voor onze lenzen is dat niet anders
quote:
[..]

en nu leer ik van jouw

trouwens bij www.geengeld.nl
hebben ze wel de close-up filters van Hayo,,, alleen snap ik iets niet daar...
je hebt close-up HMC, close-up macro, en close-up standaard...

slaat dat op het type lens ofzo (macro-lens, standaardzoom-lens?)...


Kijk even goed naar de sterkte.
De macro heeft een sterkte van +10 en maakt een lens daarmee zeer bijziend. Helaas treden bij deze sterkten ook weer vertekeningen op die je niet wilt

De andere setjes kennen onderscheid in het coating wat erop zit. Voor incidenteel gebruik echter is het standaardsetje zoveel goedkoper dat je voor beide diameters (62 en 58) een apart setje kunt kopen tegen slechts één zo'n HMC-setje. De sterkte van het standaardsetje is ook veel bruikbaarder dan die van de HMC-set. Soms wil je namelijk niet meer dan +2, en de HMC begint pas bij +3
Het coating zorgt dat je geen reflecties krijgt van het extra glasluchtvlak dat je aan je optiekje toevoegt.

En nou afloggen, film in de camera en genieten...(doe ik ook)

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 13 juli 2003 @ 18:14:44 #59
2853 PigXpert
zeet de jongs
pi_11746408
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 11:21 schreef Dave_Mustaine het volgende:
Aangezien hier toch wel behoefte aan was...

Ik zal alvast de aftrap doen:

Op het moment ben ik mij druk aan het oriënteren om een extra lens voor vakantie aan te schaffen. Ik zit er nu over te denken om de Tokina AF 28-70/2.8 AT-X PRO 287 SV aan te schaffen. Heeft iemand ervaring met deze lens? Zelf hoor ik wisselende verhalen over deze lens. Alvast bedankt.


Back on topic. Ik heb die lens, of misschien een voorloper ervan, de 2.6-2.8 Pro II. Prima lens, maar minder robuust als de originele Nikon., Maar die is drie keer zo duur ongeveer. Ik liet deze 28-70 met een F90X eraan vallen. Die F90X overleeft een val van drie meter wel. De 80-200 F2.8 die ook de val maakte vertoonde alleen een fikse kras. De Tokina had fikse interne schade, de lenzen waren intern verschoven, de lens zat muurvast. Daarna maar met een 50 mm verder gegaan. Gelukkig wel goed verzekerd.
RB
Whatever you've been told, dont turn to God because you're cold
  maandag 14 juli 2003 @ 10:17:46 #60
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_11756613
Ha.

Heeft iemand enig idee of die Raynox lenzen voor de Canon Gx any good zijn? Ik vind de showcase foto's nogal slecht...

( http://www.raynox.co.jp/comparison/digital/comp_psg3.htm#dcr-5000 )

12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  maandag 14 juli 2003 @ 22:39:05 #61
59483 PeanutDaan
'zik - (AstraSat)
pi_11773478
Ssup!

Zoals je in me sig. kan lezen heb ik de macro van Rynox, maar ik ben er zeeeeer tevreden mee !
Tuurlijk het is en blijft een persoonlijk iets, maar de pixels die ik al volgeschoten hebt zijn mooiiiii ..maw ik heb er geeeen spijt van, voor mij een goede koop geweest.

Greet|Z DaaN
Ps: ik heb geen Canon ..

Digital Emotions | "ik wil ook op de foto!!!"
  FOK!fotograaf vrijdag 18 juli 2003 @ 17:57:37 #62
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_11864117
quote:
Op zondag 13 juli 2003 14:52 schreef Ouwesok het volgende:
De andere setjes kennen onderscheid in het coating wat erop zit. Voor incidenteel gebruik echter is het standaardsetje zoveel goedkoper dat je voor beide diameters (62 en 58) een apart setje kunt kopen tegen slechts één zo'n HMC-setje. De sterkte van het standaardsetje is ook veel bruikbaarder dan die van de HMC-set. Soms wil je namelijk niet meer dan +2, en de HMC begint pas bij +3
Het coating zorgt dat je geen reflecties krijgt van het extra glasluchtvlak dat je aan je optiekje toevoegt.
dus die HMC-close-upfilters, hebben een coating en beginnen pas bij +3.........
komt dat?
zijn er verder nog verschillen?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 juli 2003 @ 00:38:08 #63
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_11885183
quote:
Op vrijdag 18 juli 2003 17:57 schreef Xilantof het volgende:

[..]

dus die HMC-close-upfilters, hebben een coating en beginnen pas bij +3.........
komt dat?
zijn er verder nog verschillen?


Dat HMC-coating merk je pas bij veel tegen- of strooilicht, het zorgt dat er dan iets beter met de grote hoeveelheid glasvlakken omgegaan wordt.
Voor de meeste vormen van gebruik volstaat het normale coating van die goedkopere set.
Uiteindelijk zul je meer plezier hebben van een universeel bruikbaar setje voorzetlenzen, dan van een setje dat perfect gecoat is maar slechts beperkt bruikbaar.

Helemaal opgewarmd door dit macroverhaal heb ik vanmiddag maar weer eens mijn Contax137 een lekkere diafilm in zijn rug gestoken, daarna de 90mm macrolens voorgebonden, de flitsert erbovenop en lekker in de tuin op jacht naar klein wild . Op een nogal stekelige plant krioelde het van de harige hommels :p die ik even heerlijk een tijdje heb zitten treiteren .
En daarbij nog sprinkhanen, zweefvliegen en tal van andere insecten ontmoet
De resultaten spoedig in dit theater....

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zondag 20 juli 2003 @ 11:01:55 #64
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_11888189
quote:
Op zondag 20 juli 2003 00:38 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat HMC-coating merk je pas bij veel tegen- of strooilicht, het zorgt dat er dan iets beter met de grote hoeveelheid glasvlakken omgegaan wordt.
Voor de meeste vormen van gebruik volstaat het normale coating van die goedkopere set.
Uiteindelijk zul je meer plezier hebben van een universeel bruikbaar setje voorzetlenzen, dan van een setje dat perfect gecoat is maar slechts beperkt bruikbaar.

Helemaal opgewarmd door dit macroverhaal heb ik vanmiddag maar weer eens mijn Contax137 een lekkere diafilm in zijn rug gestoken, daarna de 90mm macrolens voorgebonden, de flitsert erbovenop en lekker in de tuin op jacht naar klein wild . Op een nogal stekelige plant krioelde het van de harige hommels :p die ik even heerlijk een tijdje heb zitten treiteren .
En daarbij nog sprinkhanen, zweefvliegen en tal van andere insecten ontmoet
De resultaten spoedig in dit theater....


wat verwoord je dat toch weer enige , "in de rug gestoken", "voorbinden", "hommels zitten treiteren"
maar niet te min

ben erg benieuwd naar het resultaat

Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 juli 2003 @ 14:38:03 #65
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_11891037
quote:
Op zondag 20 juli 2003 11:01 schreef Xilantof het volgende:

[..]

ben erg benieuwd naar het resultaat


Zojuist een filmpje afgerond. Niet verder gegaan dan 1:2, wat voor groter kleinwild doorgaans volstaat(krijg je ook nog wat omgeving in beeld en zo), had al een tijdje geen macro meer gedaan dus eerst rustig inkomen.
Verder het macrodebuut van m'n Metz 32CT7 met een ContaxTTL-adapter, in combinatie met een Sunpak GX8R ringflits.
Je zeult wat mee voor je liefhebberij

Als ik de smaak weer helemaal te pakken heb moest het balgapparaat met een 100mm maar eens uit het vet worden gehaald. Met een omgedraaide 50mm op zo'n ding kun je zeer verdienstelijk blote mieren en ondeugende spinnetjes fotograferen en zo...
Je weet werkelijk niet waar je mee begint als je zo'n setje voorzetlenzen koopt

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf vrijdag 1 augustus 2003 @ 20:55:51 #66
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_12171322
hey ouwesok, vraagje:

ik ben nu van plan om zo'n voorzetlensje te kopen (zo'n close-up filter)
zoals je weet heb ik dus 2 lensen een
28-80 mm (30 cm, kortste instel afstand (zeg ik nu ff uit mijn hoofd)
en
70-300 mm (1.5 m kortste instel afstand (zeg ik wederom uit mijn hoofd)

voor welke lens zou ik er 1 aanschaffen?
met een redenatie.. (indien mogelijk)
ik weet het zelf namelijk niet...

Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_12174959
Ik ben mij een beetje aan het orienteren op de SLR. Wat zou je mij adviseren voor op een Canon 10D body? Wil denk ik in eerste instantie beginnen met 2 lensen. Vind WA ook erg mooi.

Zat hier aan te denken
EF 50mm F/1.8II
EF 75-300 F/4-5.6 IS USM (eventueel een L)

Nu hard gaan sparen....

nog ff een vraagje, wat is een Tilt en Shift lens?
en
is het verstandig een flitser aan te schaffen?

[Dit bericht is gewijzigd door tomzev op 01-08-2003 23:56]

Tja...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 augustus 2003 @ 10:26:03 #68
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_12179034
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 20:55 schreef Xilantof het volgende:
hey ouwesok, vraagje:

ik ben nu van plan om zo'n voorzetlensje te kopen (zo'n close-up filter)
zoals je weet heb ik dus 2 lensen een
28-80 mm (30 cm, kortste instel afstand (zeg ik nu ff uit mijn hoofd)
en
70-300 mm (1.5 m kortste instel afstand (zeg ik wederom uit mijn hoofd)

voor welke lens zou ik er 1 aanschaffen?
met een redenatie.. (indien mogelijk)
ik weet het zelf namelijk niet...


Voor die lens met de grootste filtermaat (en een adaptertje voor die andere), hebben ze er allebei wat aan.

En dan gewoon proberen wat er allemaal mogelijk is met de diverse lenzen, instellingen en vooral in combinatie van wat jij ervan wilt zien.

Naast de cijfertjes is namelijk de menselijke input ook vrij belangrijk

Na aanschaf lekker spelen met die dingen en vooral oefenen in het snel op en afdraaien van een voorzetlens. Zit er namelijk een op je langste brandpunt dan komt er geheid een zeldzame straaljager binnen je schootsveld en dan sta je daar met een bijziend stuk fototuig

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 2 augustus 2003 @ 10:51:28 #69
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_12179285
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 23:45 schreef tomzev het volgende:
Ik ben mij een beetje aan het orienteren op de SLR. Wat zou je mij adviseren voor op een Canon 10D body? Wil denk ik in eerste instantie beginnen met 2 lensen. Vind WA ook erg mooi.

Zat hier aan te denken
EF 50mm F/1.8II
EF 75-300 F/4-5.6 IS USM (eventueel een L)

Nu hard gaan sparen....

nog ff een vraagje, wat is een Tilt en Shift lens?
en
is het verstandig een flitser aan te schaffen?


dit is een tilt en shift objectief!
een objectief met perspectiefcorrectie!
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 augustus 2003 @ 11:38:08 #70
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_12179713
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 10:51 schreef fotoloog het volgende:

[..]

dit is een tilt en shift objectief!
een objectief met perspectiefcorrectie!
[afbeelding]


Komt in de richting, alleen kunnen de tilt&shiftlenzen van Canon nog iets meer. Kunnen de PC-Nikkors (en nog een aantal andere merken die die dingen hebben) alleen de paralelle beweging maken (de shift). De Tilt&Shift kan daarbij ook het hoofdvlak anders dan parallel aan het beeldvlak zetten, waardoor je in theorie je scherptevlak zou kunnen laten draaien.

Voor je verblind door enthousiasme een Tilt&Shift van Canon aanschaft, is het misschien zinvol om eens te kijken in hoeverre je gebruikt wenst te gaan maken van de verstelmogelijkheden. Voor het overige hebben deze groothoeken namelijk niet veel extra te bieden boven de normale groothoeken.
Om ze te laten tilten en shiften is afstand gedaan van het automatisch diafragma waardoor ze voor reportagedoeleinden nagenoeg onbruikbaar zijn en je dus ook nog een gewone groothoek bij moet kopen(maar na het afrekenen van een T&S heb je daar geen moeite meer mee )

Als alternatief voor een T&S zou je de aanschaf van een kleine technische camera(Cambo, Horseman, Toyo of een Sinar uit de aanbieding) kunnen overwegen die je vrijwel volledige vrijheid met de perspectiefcontrole biedt (en die gebruikt ongeveer evenveel kost als een Canon T&S)
Ben je eenmaal een beetje aan een technische camera gewend, dan snap je ook waarom die T&S-optieken van Canon nooit een doorslaand succes zijn geworden.
Voor een goeie tilt moeten zowel hoofdvlak van je optiek als je beeldvlak kunnen draaien wil meneer Scheimpflug zich niet omdraaien in z'n graf.
Komt nog bij dat een kleinbeeldcamera eigenlijk iets te priegelig is om dergelijke verstellingen nog fatsoenlijk te kunnen controleren.

Overigens werkt een PC-Nikkor(of soortgelijk optiek) al een stuk aangenamer omdat ie met alleen een shift een stuk makkelijker in gebruik is. Ook voor 'shift-only' groothoeken geldt dat ze voor het normale(denk aan reportage-achtig) werk niet denderend bruikbaar zijn.

Voor wie zich echt niet bedwingen kan hebben onze kameraden van achter het ijzeren gordijn ooit een alternatief voor de PC-nikkor verzonnen. Over de kwaliteit van dat ding is me echter nix bekend.

Kortom, laten we het eerst eens over die flitser hebben, wat wilde je daar ook alweer mee

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_12181957
is het aan te raden om een flitser er meteen bij aan te schaffen, omdat de 10d al een ingebouwde flits heeft.

gebruiken jullie vaak een externe flits?

Tja...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 augustus 2003 @ 15:06:32 #72
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_12182601
Hangt van je flitsbehoefte af.

Sommige fotografen doen wonderen met die ingebouwde dingetjes, anderen gebruiken bij voorkeur externe flitsers. Nog anderen gebruiken bij voorkeur geen flitslicht.

De voordelen van een externe flits zijn:
- Veel meer lichtopbrengst waardoor je creatieve mogelijkheden vergroot worden (indirect flitsen en zo)
- Heel veel toegevoegde automatiek waardoor je weer wat zorgen uit handen worden genomen. De interne flitsertjes werken doorgaans alleen met het flashmaticprincipe waarmee het diafragma geregeld wordt aan de hand van de gemeten afstand. Een externe flitser kan daarbij ook zijn lichtcapaciteit reduceren en op die manier je belichting regelen (maar dan wel bij een diafragma dat jij wilt)
- Verlichtingshoek aan te passen aan wat jij wilt. Kop van een externe flits is doorgaans ook in alle richtingen te draaien
- Eigen energievoorziening waardoor de hele accu van je camera niet door de interne flitser wordt leeggetrokken

Voordelen genoeg dus.

was dit niet een lenzentopic of zoiets

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zaterdag 2 augustus 2003 @ 17:34:35 #73
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_12184854
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 15:06 schreef Ouwesok het volgende:
was dit niet een lenzentopic of zoiets
Maken we er toch gewoon een (D-)SLR Accesoires topic van?

Ontopic:

Als alles loopt zoals ik wil, koop ik in september een Canon D10. Maar daar moeten natuurlijk ook nog lenzen bij. Daarvoor was ik afgelopen donderdag even bij camex in amsterdam binnengevallen voor wat meer info over lenzen. Na wat gepraat adviseerden ze deze lenzen:

Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM ø 72mm (560.00 )
Canon EF 75-300/4.0-5.6 USM IS ø 58mm (570.00)
(prijs foto konijnenberg)

Heb daarna nog zelf even wat lopen zoeken over die lenzen, maar ik zie door de lenzen de lens niet meer (bomen, bos )
1) Zijn het goede lenzen?
2) Zijn er goedkopere lenzen (evt zonder IS), of lenzen die beter zijn en hetzelfde kosten?

You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
  FOK!fotograaf zaterdag 2 augustus 2003 @ 17:44:49 #74
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_12184985
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 10:26 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Voor die lens met de grootste filtermaat (en een adaptertje voor die andere), hebben ze er allebei wat aan.


waar haal je zo'n adaptertje?
ook bij de "Betere" fotozaak?

en heeft het nog een speciale (officiele) naam?

THNX...

(laatste keer offtopic...

Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 augustus 2003 @ 17:45:46 #75
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_12185003
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 17:34 schreef Marc H het volgende:

[..]
...
1) Zijn het goede lenzen?
2) Zijn er goedkopere lenzen (evt zonder IS), of lenzen die beter zijn en hetzelfde kosten?


Ja, het zijn goeie optieken. Canon heeft er in de loop van de tijd echt handigheid in gekregen

Of er alternatieven zijn ?
In 'mijn' tijd ploos je met die vraag een flinke stapel tijdschriften door of viel een flink aantal fotoboeren lastig met die vraag en dan kreeg je vanzelf een beeld van wat er te koop was en of het kwalitatief de moeite was. Het enige dat we in die dagen nog niet hadden was het wildewereldweb.

Tegenwoordig hebben we dat gelukkig wel, en daar staan karrevrachten gegevens en vooral reviews op waarmee je binnen een middagje spitten een evengoed beeld hebt als ik vroegâh na een maand intensief speurwerk.

Voordeel van het zelf achterhalen welke lens voor jou het beste is is dat je een heleboel fototechnische kennis opdoet

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')