abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 juni 2003 @ 23:27:29 #1
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_11114145
En door omstandigheden zijn we compleet onvoorbereid.
Het is maar voor een paar dagen hoor (3 ws). We trekken daarna door naar de Dordogne. Daar gaan we gewoon volledig relaxen. Even geen ren en vliegwerk meer voor deze dame, gewoon de boel de boel laten.
* dutchie vindt het eik nog te lang duren, maar goed

Het mannetje wil dus een paar dagen naar Normandië om de plaatsen die met de invasie in de 2e wereldoorlog te maken hadden te bezoeken. Wat is een goede uitvalshoek om dat in 3 dagen te doen?

Ik ben al wel zover gekomen dat ik een ANWB-gidsje heb over Normandië, maar ben nog niet zover gekomen dit door te nemen. Volgens het mannetje is dit gidsje ook niet echt gericht op de wensen die hij had. (misschien moet ik het eerst eens doorlezen, want ik weet dat er vaak bepaalde routes in staan)
Het gaat me dus niet om reisgidsen ofzo, maar echt advies van jullie.
Waar kunnen we het beste overnachten om zoveel mogelijk te zien in 3 dagen?

Als je niet lacht, ben je dood.
  zaterdag 14 juni 2003 @ 23:42:41 #2
51063 Son-Of-A-Gun
Legendary Queens gangster
pi_11114411
In Caen!!, dat ligt niet zover van Omaha Beach, ik ben er een x geweest, dat was in 1995, toen het 50 jaar geleden was, alle bunkers ( Pointe du Hoc en Batterie de Longues) waren open voor publiek, een hele mooi oorlogsmuseum (Bayeux) en in Ste-Mere-Eglise hadden ze een pop, verkleed als soldaat aan een kerktoren, daar kun je waarschijnlijk ook wel overnachten, dan zit je er nog dichterbij bij Pointe du Hoc, ook Port-en-Bessin (Ouistreham) en Bayeux kun je proberen.
Jimmy "The Gent" Conway: "You have four minutes to live, whattaya wanna do? You don't do what you're supposed to do, I'm gonna lock your kid in a fucking refrigerator."
  zaterdag 14 juni 2003 @ 23:47:52 #3
32960 Bart68
FOK! 'm ALL!!
pi_11114515
Je logeert gewoon in Ouistreham. Daar zijn een aantal hotels en zijn ook de Engelsen als eerste gelandt in de nacht van 6 juni 1944 en hebben de Pegasus brug ingenomen. Vanaf daar kan je de hele kust lijn af om de stranden te bekijken zoals Omaha Beach (incl. Amerikaans kerkhof, Saving Private Ryan). Vergeet daarbij ook Pont du Hoc niet. In St Marie-Eglise is een mooi museum. In 3 dagen kan je best veel zien hoor. Neem dat ANWB-gidsje maar wel mee voor de zekerheid zodat je de belangrijkste bezichtigingen kan uitkiezen. Have fun!
Death is more universal than life; everyone dies but not everyone lives.
  zondag 15 juni 2003 @ 00:14:15 #4
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_11115004
Het mannetje keek net even mee en hij herkende een paar dingen uit dat gidsje. Kijk, zo komen we er wel.
  zondag 15 juni 2003 @ 08:40:00 #5
1762 YPPY
Yppiaans
pi_11118429
Normandië Heb je dit al gelezen? Gaat verder niet over de oorlog, dat is een stuk algemener. Dan maken we hier het oorlog topic van.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 15 juni 2003 @ 17:46:36 #6
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_11126064
quote:
Op zondag 15 juni 2003 08:40 schreef YPPY het volgende:
Normandië Heb je dit al gelezen? Gaat verder niet over de oorlog, dat is een stuk algemener. Dan maken we hier het oorlog topic van.
Vind ik prima.
pi_11129261
Caen is idd een goede uitvalsbasis, maar Bayeux is ook een goede optie. Er zijn diverse goede goedkope hotelketens daar, maar het is allemaal net iets kleiner dan Caen (wat een grote drukke stad is). Bovendien heb je in Bayeux ook een oorlogsmuseum (maar dat van Caen is ook zeer de moeite waard), en een militaire begraafplaats van de Britten. Indrukwekkend!

Vanuit Bayeux is het een klein eindje naar Arromanches, waar de Britten zijn geland, en nog de resten te zien zijn van een kunstmatige haven. Ook zeer aan te raden is het 360 graden panorama... indrukwekkende film. Vandaar uit zou ik doorrijden naar Longues sur Mer (waar nog intacte kanonnen staan) en dan naar Colleville sur Mer (Omaha beach en de Amerikaanse begraafplaats).

Ik zou bij de VVV in Caen of Bayeux een boekje halen over de verschillende D-Day routes. Er zijn geloof ik een stuk of 5 routes die je langs alle bezienswaardigheden leiden. Allemaal prima aangegeven met duidelijke bewegwijzering.

En bovendien is het allemaal in korte tijd te doen. 2-3 dagen is al genoeg. Ste Mere Eglise is echt een aanrader. Wij hebben toen geslapen in een piepklein hotelletje vlak achter de kerk (Hotel du 6e juin ofzo).

Twee aanraders in de buurt van daar zijn naar het Noorden: Etratat. Prachtig kustplaatsje met door de zee uitgeslepen rotsen. En naar het zuiden: Mont Saint Michel. Middeleeuws bouwwerk midden in Zee. Heel bijzonder.

En vast!
pi_11129446
Als je drie dagen hebt zou ik beginnen in Caen rijden, daar het oorlogsmuseum bekijken. Daarna naar Bayeux en daar overnachten. Kun je `s avonds de stad bekijken (mooie cathedraal) en de Britse begraafplaats. Dan de volgende dag het oorlogsmuseum, en daarna doorrijden naar Arromanches voor het 360 graden panorama en de kunstmatige pier, doorrijden naar Longues sur Mer, Colleville sur Mer, Pointe du Hoc. Op zich is het allemaal best te doen, want na een uurtje heb je het overal wel gezien. Dan doorrijden naar Ste Mere Eglise, daar overnachten. Mooi museum, kerk is leuk (let vooral op de glas in lood ramen). Volgende dag naar Utah Beach. En dan heb je denk ik de hoogtepunten gezien.
En vast!
pi_15895284
Zo, ik heb nog even de titel aangepast.
Duidelijk zo, of heeft iemand een beter voorstel?
  vrijdag 2 januari 2004 @ 15:27:25 #10
51063 Son-Of-A-Gun
Legendary Queens gangster
pi_15901267
quote:
Op vrijdag 2 januari 2004 10:51 schreef Liejannuh het volgende:
Zo, ik heb nog even de titel aangepast.
Duidelijk zo, of heeft iemand een beter voorstel?
Komende zomer is 60 jaar geleden dat invasie begon, 6 juni komen verschillende regeringsleiders bijelkaar in Normandie
Jimmy "The Gent" Conway: "You have four minutes to live, whattaya wanna do? You don't do what you're supposed to do, I'm gonna lock your kid in a fucking refrigerator."
pi_16079488
quote:
Op vrijdag 2 januari 2004 15:27 schreef Son-Of-A-Gun het volgende:

[..]

Komende zomer is 60 jaar geleden dat invasie begon, 6 juni komen verschillende regeringsleiders bijelkaar in Normandie

wie weet eigenlijk wat er dan allemaal te doen is op die dag ivm 60jaar geleden? en waar je beste kunt/kan gaan kijken?

Mvg,
Jaap

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')