Kan iemand mij vertellen wat het effect van wat gaatjes in je luchtfilter boren is, en wat de voor- en nadelen zijn?
Thanks!
quote:
Op maandag 5 mei 2003 12:47 schreef Henkuzz het volgende:
Waarom niet gewoon een open luchtfilter???
Hoeveel kost zo'n openluchtfilter dan, en wat is het effect (voor- en nadelen)?
quote:omdat er dan geen filtering plaatvindt
Op maandag 5 mei 2003 12:53 schreef Threepio het volgende:
waarom niet gewoon geen luchtfilter![]()
quote:'maar je merkt het amper'????
Op maandag 5 mei 2003 12:54 schreef M2theC het volgende:
koop gewoon een snellere luchtfilter. Maar je merkt het amper...want zoveel meer vermogen is het niet...gaatjes boren lijkt me helemaal nutteloos...het kan zijn dat je mengverhouding veranderd...maare zal nihil zijn en als het goed is word dat automatisch geregeld...je kan iets meer/ ander geluid krijgen...maar met die gaatjes ook amper lijkt me.
Kortom: zonde van je tijd
quote:Wat het kost geen idee want het is alweer een tijd geleden dat ik hem in mijn corolla had gemonteerd. Probleem was wel toen met die nieuwe dat die lamba sonde (meet regel dingetje) irri was gemonteerd maar hij maakt een heel klein beetje meer herrie. Je hebt een snellere lucht in verplaatsing maar dan moet je eigenlijk ook het lucht uit gedeelte aanpassen... hoe meer lucht in hoe meer koeling.. tenminste dat was bij mij het geval....
Op maandag 5 mei 2003 12:53 schreef smash789 het volgende:
Kheb er erg weinig verstand van...Hoeveel kost zo'n openluchtfilter dan, en wat is het effect (voor- en nadelen)?
quote:Een WNF auto?
'maar je merkt het amper'????
jij hebt zeker een fiat panda ofzo?
quote:Ik heb een corolla GTSi, en heb er een vervangingsfilter in van Green, maar dat ik nu kan zeggen dat ik zoveel harder ga... nou nee.
Op maandag 5 mei 2003 12:56 schreef _GdR_ het volgende:[..]
'maar je merkt het amper'????
jij hebt zeker een fiat panda ofzo?
je merkt het meer als je een auto hebt met niet-atmosferische motor.
Op deze website had ik erover gelezen, volgens de auteur maakt het wel degelijk een verschil.
Heeft het een effect op de prestaties van je auto, of verbruik?
quote:nou bij mij is de top iets naar benenden gegaan.
Op maandag 5 mei 2003 12:59 schreef Tjabbo het volgende:[..]
Ik heb een corolla GTSi, en heb er een vervangingsfilter in van Green, maar dat ik nu kan zeggen dat ik zoveel harder ga... nou nee.
je merkt het meer als je een auto hebt met niet-atmosferische motor.
quote:Een luchtfilter filtert stof en zand uit de lucht die de motor aanzuigt. Dit wordt gedaan omdat zand en stof de motor zeer snel laten slijten.
Op maandag 5 mei 2003 12:46 schreef smash789 het volgende:
Ik las op een website iets over het luchtfilter doorboren voor meer vermogen...Kan iemand mij vertellen wat het effect van wat gaatjes in je luchtfilter boren is, en wat de voor- en nadelen zijn?
Thanks!
Als je nu gaatjes in je lucht filter maakt, dan krijg je dus wel zand en stof in je motor. Je kan dan beter voor een luchtfilter kiezen met een groter luchtdoorlatend vermogen.
Of je hierdoor ook meer vermogen krijgt hangt van je motor besturing af. Mischien dat daarvoor eerst nog wat afstel werk gedaan moet worden. (Mengsel verhouding veranderd.)
en misschien dat je de luchtfilter een beetje harder geluid maakt...
Maar als je er gaatjes inmaakt trekt ie ook meer vuil aan....en dat kan op het gegeven moment slechte gevolgen hebben...
Dus zoals de anderen al zeggen kun je idd beter een openluchtfilter kopen..
[Dit bericht is gewijzigd door Poogie op 05-05-2003 13:09]
quote:Maarja dan moet je dus ook achter doen....
Op maandag 5 mei 2003 13:01 schreef _GdR_ het volgende:[..]
nou bij mij is de top iets naar benenden gegaan.
maar hij trekt nu echt vollop beestachtig.
honda civic 1.5 vtec. en in combinatie van een andere gekke uitlaat van voor tot achter is de top weer gelijk gekomen met wat het vroeger was.
dus het maakt zeker wel uit.
quote:Jij hebt er dus niet bijverteld dat het luchtfilter niet de enige modificatie is he, zo kan ik het ook wel
Op maandag 5 mei 2003 13:01 schreef _GdR_ het volgende:[..]
nou bij mij is de top iets naar benenden gegaan.
maar hij trekt nu echt vollop beestachtig.
honda civic 1.5 vtec. en in combinatie van een andere gekke uitlaat van voor tot achter is de top weer gelijk gekomen met wat het vroeger was.
dus het maakt zeker wel uit.
http://www.fordescort.info/modify_airbox.htm
Ik neem aan dat er dan alsnog niet meer zand/stof in de motor komt, omdat de gaatjes voor het filter zitten.
quote:
Op maandag 5 mei 2003 13:08 schreef smash789 het volgende:
Spaceman_Spiff, tis ook de bedoeling om de gaatjes nog voor de filter zelf te boren, zie de plaatjes op de website.http://www.fordescort.info/modify_airbox.htm
Ik neem aan dat er dan alsnog niet meer zand/stof in de motor komt, omdat de gaatjes voor het filter zitten.
Haha, koop dan een goed sportluchtfilter aka openluchtfilter, en ga niet te knoeien. Als je echt voor performance gaat moet je klinkende munt neerleggen.
quote:nee eerst had ik alleen het filter (en zo'n aluminum buis dr aan).
Op maandag 5 mei 2003 13:08 schreef Tjabbo het volgende:[..]
Jij hebt er dus niet bijverteld dat het luchtfilter niet de enige modificatie is he, zo kan ik het ook wel
quote:jij bent ook gek
Op maandag 5 mei 2003 13:18 schreef ook_gek het volgende:
bij m,n scooter werkte het perfect
quote:De lambda-sonde zit in de uitlaat. Dus waarschijnlijk had jij last van de temperatuursensor van de inlaatlucht.
Op maandag 5 mei 2003 12:57 schreef Henkuzz het volgende:[..]
... Probleem was wel toen met die nieuwe dat die lamba sonde (meet regel dingetje) irri was gemonteerd ....
Verwacht van ALLEEN een sportluchtfilter geen wonderen. Als je 0,5 of 1 PK hiermee wint mag je al blij zijn. Dat je met een ander luchtfilter veel PK's zou winnen is simpelweg verjaardags-/borrelpraat.
Een "redelijke" PK winst krijg je met een luchtfilter pas als je bijvoorbeeld een complete, open sportuitlaat aanschaft van voor naar achter (en dus niet alleen een simpel einddempertje) van een kwalitatief hoogstaand merk (denk hierbij bijv. aan EPS, kost wat, maar dat scheelt daadwerkelijk).
Als je met bovenstaand voorbeeld (open luchtfilter met complete sportuitlaat van voor naar achter dus) een PK winst van 7-8 PK hebt, dan nog mag je handen dichtknijpen!
Er zijn echter ook legio verhalen bekend van auto's waarbij een open luchtfilter juist nadelige invloed heeft gehad wat betreft prestaties (valse lucht aanzuigen waardoor ie juist minder trekt).
In Subaru Impreza's bijvoorbeeld kan een open luchtfilter zelfs het einde van je mototblok betekenen (iets met de luchtmassameter). Voor verhalen hierover: www.extreme-machines.com. Hier zijn heel veel gevallen bekend van (dure) schades door open luchtfilters.
En tot slot een oude vuistregel in de tuningwereld: voor elke PK moet je ongeveer 100 gulden rekenen.
quote:
Op maandag 5 mei 2003 13:36 schreef dr-snuggles het volgende:[..]
De lambda-sonde zit in de uitlaat. Dus waarschijnlijk had jij last van de temperatuursensor van de inlaatlucht.
[Dit bericht is gewijzigd door Henkuzz op 05-05-2003 14:43]
quote:Jij hebt zeker een communicatiestoornis ofzo???? Wat heeft het voor nut om erbij te vertellen wat ik voor een auto heb...zou niet relevant zijn. Ik zeg alleen dat ie beter een andere luchtfilter kan kopen en dat die gaatjes niet zoveel effect geven...en al HELEMAAL niet als je voor de rest geen snel spul op je auto zet....is zonde van je tijd gewoon. Bij getunde auto`s kan het wel uitmaken en is het nuttig om te kijken wat er nog allemaal voor extra vermogen kan zorgen. En je mengverhouding kan veranderen he....ik denk niet dat iedereen de mogelijkheid heeft om z,n auto echt goed te tunen/ af te stellen. Het kan zijn dat je onzuinig gaat rijden, je veel troep aanzuigt en dat je motor heter gaat worden. Maar zoals ik al zei...een paar gaatjes boren zal weinig effect geven. En ik zeg dus niet dat het GEEN effect geeft.
Op maandag 5 mei 2003 12:56 schreef _GdR_ het volgende:[..]
'maar je merkt het amper'????
jij hebt zeker een fiat panda ofzo?
quote:Ik heb sinds vandaag een Green cotton air filter in m'n Civic hangen, en ik moet zeggen dat ik wel degelijk verschil merk in trekkracht. Vooral in het gebied 0-100 km/u merk ik verschil. Op snelweg is minder verschil.
Op maandag 5 mei 2003 13:51 schreef Nijmegenaar het volgende:
Van gaten in je luchtfilterhuis zagen/boren krijg je hooguit een harder geluid, dan kun je idd beter een goed sportluchtfilter kopen.Verwacht van ALLEEN een sportluchtfilter geen wonderen. Als je 0,5 of 1 PK hiermee wint mag je al blij zijn. Dat je met een ander luchtfilter veel PK's zou winnen is simpelweg verjaardags-/borrelpraat.
Een "redelijke" PK winst krijg je met een luchtfilter pas als je bijvoorbeeld een complete, open sportuitlaat aanschaft van voor naar achter (en dus niet alleen een simpel einddempertje) van een kwalitatief hoogstaand merk (denk hierbij bijv. aan EPS, kost wat, maar dat scheelt daadwerkelijk).
Als je met bovenstaand voorbeeld (open luchtfilter met complete sportuitlaat van voor naar achter dus) een PK winst van 7-8 PK hebt, dan nog mag je handen dichtknijpen!
Er zijn echter ook legio verhalen bekend van auto's waarbij een open luchtfilter juist nadelige invloed heeft gehad wat betreft prestaties (valse lucht aanzuigen waardoor ie juist minder trekt).
In Subaru Impreza's bijvoorbeeld kan een open luchtfilter zelfs het einde van je mototblok betekenen (iets met de luchtmassameter). Voor verhalen hierover: www.extreme-machines.com. Hier zijn heel veel gevallen bekend van (dure) schades door open luchtfilters.
En tot slot een oude vuistregel in de tuningwereld: voor elke PK moet je ongeveer 100 gulden rekenen.
Ik denk wel dat het per auto varieert. Als bij je auto de luchtinlaat het vermogen bottleneckt dan heb je er zeker wel wat aan. Als het vermogen wordt gebottleneckt door de benzine-injectie dan kan ik me voorstellen dat je weinig aan zo'n filter hebt.
Wie heb daar ervaring mee
??
Veel van die open filters leggen ze koud naast hun blok. Ding zuigt alleen maar warme lucht aan. Zeker in zomer, dik vermogensverlies. Top lager, wel gevoel hebben dattie harder gaat, maar is vaak alleen maar het geluid, en gewoon vermogensverlies. Dat is ook waarom ze op snelweg geen verschil meer lijken te voelen en top dan lager blijkt. Geen fatsoenlijke airbox of inlaattraject. Ga maar eens op meeting kijken. Als er 1 staat nou da's al zeldzaam.
Die vervangingsfilters werken daarom vaak stuk beter. Mensen verwarren geluid vaak met snelheid. Is een sensatiegevoel.
Toen ik mijn auto kocht zat er ook een open luchtfilter op, meteen luchtweger e.d. teruggezet. Je sensatie is minder, maar tliep echt meteen stuk beter. En vooral onderin toerengebied. Ding komt gewoon kompleet in ademnood van die warme lucht.
Turbo motoren lopen op lagere compressie, vaak met tunen zie je dat er maar gevlakt en compressie wordt verhoogt. Dan ook nog eens in combinatie met hete lucht van een openfilter lomp onder de kap. BOEM. Je ziet het trouwens ook nog wel eens bij mensen die denken dat ze zomaar een turbo op hun motor kunnen schroeven zonder compressie te verlagen.
Het idee op zich werkt wel, alleen tprobleem is dat mensen alleen het open filtertje kopen, en de toepassing zeg maar over het hoofd zien, wat resulteert in minder zuurstof ipv meer. "Maar tklinkt wel vet nu". En al die K&N gasten die spelen er wel op in. Nog een sticker "for competition use only" derop, en het verkoopt als een trein.
Maar tging over gaatjes boren in je luchtweger. kZeg maar zo, vooral doen, krijgttie tenminste weer warme lucht van het blok
Die EVO en Impreza happers op een Golf, Astra, Civic.
Zitten dan vaak ook nog verkeerd qua locatie blok eronder, en de grotere motoren kunnen er wel tegen, maar je hebt ze ook die ze op hun 1.2 of 1.4 zetten.
Komt dus voor dat mensen hun hele blok naar de klote helpen in de winter. Veels teveel koude lucht recht over de kop.
Op een standarad auto zal het inderdaad meer lawaai maken als pk winst opleveren.
In mijn geval echter scheelt het toch behoorlijk.
Met het standaard luchtfilter komt de motor niet boven de 4000 toeren, zonder in te houden, met een aangepast Ram-Air filter kan ik zonder problemen naar de toerenbegrenzer(5500 rpm).
(niet zo vreemd, als je de inlaat van het originele luchtfilter bekijkt: 1x ovaal van 8 x 5 cm, en dat moet naar 2 x 8 cm inlaatbuis van het spruitstuk.....
verder standaard, scheelt ruim 20km in topsnelheid.
(standaard Scorpio 2.9 V6, geen automaat)
fabrieksopgave 205 km/u , nu: 230 km/u
Ik ga 'n oude panty voor mijn luchtfilterhuis spannen, en dat is dan genoeg
Gaat me puur om 't geluid, ding is na 2 ton bijna op..
weet iemand wat de gevolgen hier van kunnen zijn?
quote:als ik nou zo'n happer op mijn luchtfilter huis (dmv 'n slang) zet... is dat ook te koud? Lijkt me niet toch? hoe kouder de lucht hoe beter?
Op maandag 10 november 2003 01:06 schreef PNG het volgende:
Trouwens nog een mooie. Ook een hele gave.Die EVO en Impreza happers op een Golf, Astra, Civic.
Zitten dan vaak ook nog verkeerd qua locatie blok eronder, en de grotere motoren kunnen er wel tegen, maar je hebt ze ook die ze op hun 1.2 of 1.4 zetten.Komt dus voor dat mensen hun hele blok naar de klote helpen in de winter. Veels teveel koude lucht recht over de kop.
(btw ik ga voor foute tuning )..
.. als jij zonder filter gaat rijden, heb je een grote kans dat er een HOOP echt een hooop zooi in je blok komt .. en dan is het snel over
vocht enzo, dingen gaan 3x zo snel slijten ..andere optie
rij hem anders tegen een boom aan
mischien heeft ie dan meer compressie
quote:na 2 ton is een auto nog niet op hoor
Op maandag 10 november 2003 15:13 schreef t0n het volgende:
ik heb sinds zondag geen luchtfilter meerIk ga 'n oude panty voor mijn luchtfilterhuis spannen, en dat is dan genoeg
Gaat me puur om 't geluid, ding is na 2 ton bijna op..
weet iemand wat de gevolgen hier van kunnen zijn?
panty is niet echt slim iig
Nou vette brommmmmmm als je het pendaal indrukt
Maar het gaat na 1 middag al vervelen
Moet nog ff wennen buis is na 3 seconden weer eronder dus.
quote:1 : veel te veel voor wat je krijgt.
Op maandag 5 mei 2003 12:53 schreef smash789 het volgende:
Kheb er erg weinig verstand van...1 : Hoeveel kost zo'n openluchtfilter dan,
2 : en wat is het effect (voor- en nadelen)?
2 : Het effect is alleen nadelig,meer herrie,minder vermogen.Een goede sportfilter kan alleen goed werken als je de rest ook aanpast(tunen dus),en niet alleen een filtertje plaatsen.
quote:Er is geen open lucht filter voor mijn auto
Op maandag 10 november 2003 17:00 schreef Metro2005 het volgende:[..]
na 2 ton is een auto nog niet op hoor
ik denk dat je er nog 5000 km plezier van hebt als je dat doet en dan begeeft je motorblok het
Geef nou gewoon een paar centen uit voor OF een snelle wagen OF een openluchtfilter waardoor je denkt dat ie harder gaat![]()
panty is niet echt slim iig
ik fix wel iets
quote:Whoa, fantastisch stukje, en je bent een vrouw van 17?
Op maandag 10 november 2003 00:52 schreef PNG het volgende:
Probleem is dit:Veel van die open filters leggen ze koud naast hun blok. Ding zuigt alleen maar warme lucht aan. Zeker in zomer, dik vermogensverlies. Top lager, wel gevoel hebben dattie harder gaat, maar is vaak alleen maar het geluid, en gewoon vermogensverlies. Dat is ook waarom ze op snelweg geen verschil meer lijken te voelen en top dan lager blijkt. Geen fatsoenlijke airbox of inlaattraject. Ga maar eens op meeting kijken. Als er 1 staat nou da's al zeldzaam.
Die vervangingsfilters werken daarom vaak stuk beter. Mensen verwarren geluid vaak met snelheid. Is een sensatiegevoel.
Toen ik mijn auto kocht zat er ook een open luchtfilter op, meteen luchtweger e.d. teruggezet. Je sensatie is minder, maar tliep echt meteen stuk beter. En vooral onderin toerengebied. Ding komt gewoon kompleet in ademnood van die warme lucht.
Turbo motoren lopen op lagere compressie, vaak met tunen zie je dat er maar gevlakt en compressie wordt verhoogt. Dan ook nog eens in combinatie met hete lucht van een openfilter lomp onder de kap. BOEM. Je ziet het trouwens ook nog wel eens bij mensen die denken dat ze zomaar een turbo op hun motor kunnen schroeven zonder compressie te verlagen.
Het idee op zich werkt wel, alleen tprobleem is dat mensen alleen het open filtertje kopen, en de toepassing zeg maar over het hoofd zien, wat resulteert in minder zuurstof ipv meer. "Maar tklinkt wel vet nu". En al die K&N gasten die spelen er wel op in. Nog een sticker "for competition use only" derop, en het verkoopt als een trein.
Maar tging over gaatjes boren in je luchtweger. kZeg maar zo, vooral doen, krijgttie tenminste weer warme lucht van het blok
Zin in een ritje in een supra?
quote:inderdaad een mooie stukje en vooral knap dat het van een vrouw komt maarre jij bent pas 17 dan kan je met die auto toch niet veel doen?
Op maandag 10 november 2003 00:52 schreef PNG het volgende:
Toen ik mijn auto kocht zat er ook een open luchtfilter op, meteen luchtweger e.d. teruggezet. Je sensatie is minder, maar tliep echt meteen stuk beter. En vooral onderin toerengebied. Ding komt gewoon kompleet in ademnood van die warme lucht.
quote:
Op maandag 5 mei 2003 13:01 schreef smash789 het volgende:Op deze website had ik erover gelezen, volgens de auteur maakt het wel degelijk een verschil.
idd, een eerder versleten motor is wel degelijk een verschil ja
maar wat al eerder aangegeven werd, een luchtfilter houd stof en prut tegen. stof of prut IN het blok = extra slijtage. vraag me niet hoe een normaal sportfilter werkt, maar gewoon gaten in een filter boren lijkt me niet echt snugger... ik heb wel es voorbeelden gezien van auto's die na 15.000 km het luchtfilter bijna verstop hadden... mag je zelf gaan bedenken wat er met die zooi gebeurt was als dat filter er niet gezeten had, of deels er niet gezeten had...
int kort: of niet doen of een sportfilter kopen met daarbij de aantekening dat ik zo nie weet hoe die dingen precies werken.
***geldt niet voor een hele herziening van zowel het in- als uitlaatsysteem***
Ik zou er in jou geval voor kiezen om een inlegfilter te kopen, of een Openluchtfilter. Als je voor de laatste kiest neem er dan 1 die je als je hem aanlegt een aanzuigbuis vanaf het filter naar beneden heeft lopen.
Situatie wat je dan krijgt:
- Bumper met luchtinlaat
- Achter luchtinlaat een buis monteren naar boven naar je filter.
- Filter erop
- Vanaf filter een buis naar de motor.
Hierdoor ben je zeker van koude lucht. Qua herrie zit het met een Open filter wel goed. Qua performance niet, je hebt dan een volledige uitlaat nodig vanaf de kat. Liefst een wat hoogstaand merk EPS bijvoorbeeld, dan en Remus of Sebring. Met die 3 dingen zou je ongeveer een pk of 5 tot 10 extra kunnen behalen.
quote:Als je gaten boord onder je filter is er niks aan de hand
Op woensdag 12 november 2003 17:24 schreef bietelboer het volgende:doen! als je je blok stuk wilt hebbe!
zo krijg je allemaal zand en dergelijke in je blok man!
koop een powerfilter ben je van het gezeik af en doe dan een buis naar benede zodat die max kauwe lucht aan zuigt! max preformence uit je powerfilter...maar doe dat wel net na de winter anders heb je nog een boel troep in je blok en je filter slipt dicht! doe er anders gewoon tijdelijk een vervangent filter van Green of K&N in ofzo...
quote:Dan krijg je als nog meer troep op je filter en slipt die nog dicht dus schiet je nog niks op en je zuigt meer warme lucht aan dus nog geen betere verbranding....
Op woensdag 12 november 2003 20:31 schreef Freecky28 het volgende:[..]
Als je gaten boord onder je filter is er niks aan de hand
Even nadenken aub voortaan
[Dit bericht is gewijzigd door bietelboer op 12-11-2003 23:26]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |