abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 24 januari 2001 @ 15:26:09 #1
421 Harry
Zwolle Boppe
pi_686045
'Dreamcast-spelcomputer wordt uit productie gehaald'

Uitgegeven: 24-1-2001 11:16
Laatst gewijzigd: 24-1-2001 14:29

TOKIO - Het is bijna afgelopen met de spelcomputer Dreamcast van het Japanse Sega. De onderneming kan niet meer op tegen de concurrentie van Sony en Nintendo.

De Japanse krant Nihon Keizai Shimbun meldt dat Sega de Dreamcast eind maart uit de productie haalt. Sega zelf heeft alleen laten weten te overwegen met de productie te stoppen.

De Dreamcast kwam in 1999 op de markt. Het was de eerste spelcomputer die op internet kon worden aangesloten. Dat gold als een doorbraak en in de eerste vijf maanden werden er over de hele wereld dan ook 4,4 miljoen exemplaren van verkocht.

Eind vorig jaar kwam Sony met zijn Playstation2. Deze spelcomputer was duurder, maar drukte de Dreamcast desondanks vrijwel helemaal uit de markt. In enkele maanden tijd verkocht Sony er in Japan 1,4 miljoen exemplaren van, terwijl Sega in eigen land een heel jaar nodig had om van de Dreamcast 1,1 miljoen stuks te verkopen.

Prijsverlagingen brachten Sega er niet bovenop. De concurrentie wordt bovendien alleen maar groter. Nintendo komt binnenkort ook met een internet-spelcomputer, die overigens in december klaar had moeten zijn. Ook het Amerikaanse concern Microsoft brengt een eigen spelcomputer uit. Hiermee kunnen eveneens via internet met anderen spelletjes worden gespeeld.

Het zit Sega niet mee. Drie jaar achter elkaar leed het verlies, wat in juni vorig jaar leidde tot het vertrek van topman Shoichiro Irimajiri. Sega bezwijkt niet helemaal onder de druk. Het zou zich gaan toeleggen op het ontwikkelen van nieuwe spelletjes voor zijn concurrenten Sony en Nintendo.

nu.nl

Het komt goed.... En anders maar niet.
  woensdag 24 januari 2001 @ 15:39:16 #2
6610 Jer
www.superfeesten.tv
pi_686109
Als je het mij vraagt wordt ps2 het helemaal!
[url]http://www.superfeesten.tv[/url] videos - fotos - agenda [url]http://www.gratisfeesten.nl[/url] - vrijkaarten - gastenlijst - vip
  woensdag 24 januari 2001 @ 16:28:09 #3
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_686331
Toch wel jammer. Crazy Taxi en Ecco the Dolphin waren schitterende spellen, en ik hoopte eigenlijk op nog meer van zulk moois...

(ik heb zelf geen Dreamcast overigens...)

"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  woensdag 24 januari 2001 @ 17:12:19 #4
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_686488
Wat vreselijk laf. Wat een vreselijke geldklopperij zeg. Je zal maar net een maandje geleden op aanraden van de PU een DreamCast hebben gekocht (werd aangeraden vanwege z'n prijs en omdat de PS2 qua kwaliteit van spellen nog niet de top is) geloof ik. Heerlijk, dan dit nieuws. Al dat geld weggegooid, er zal waarschijnlijk weinig geld meer worden gestoken in deze voor Sega traumatische ervaring...

Stelletje afzetters...

En nee, ik heb geen DreamCast, ben er niet fan van en heb ze nog nooit gezien. Maar ik heb medelijden met de eigenaren van deze computer. Ik wacht overigens lekker op de X-Box

  woensdag 24 januari 2001 @ 17:43:53 #5
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_686591
De dreamcast was/is best wel een leuk machientje, maar de marketing was dus totaal afwezig in NL , gek he dat ie dan niet verkoopt
/me krijgt flashbacks naar tijd van de Atari ST, pracht machine en niet duur maar totaal onbekend en dus een stille dood gestorven wegens het totaal ontbreken van marketing.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  woensdag 24 januari 2001 @ 19:55:13 #6
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_686917
Dit heb ik net van Tweakers afgeplukt:

Sega ontkent stopzetten Dreamcast

Eerder deze maand waren er al geruchten dat Sega zich terug zou trekken uit de markt voor gameconsoles, vandaag is er in een bericht (afkomstig van een Japanse krant) bij onder andere GameSpot en The Register te lezen dat Sega de productie van de Dreamcast stop zou zetten:

Following on the reports yesterday regarding Sega's multi-platform development, further speculation regarding the fate of the Dreamcast console itself has emerged in a report in the Nihon Keizai Shimbun. The Japanese publication reports that Sega plans to stop all production of the Dreamcast hardware by March of this year and that the company will focus its resources toward software development alone. However, according to the news agency, Sega will continue to maintain its marketing plans in support of the console through the end of this year. The report further states that Sega has five PlayStation 2 games and two Game Boy Advance titles currently in development.


Volgens Sega of America gaan zij echter gewoon door met de Dreamcast en staan de releases van nog zo'n 100 games op de agenda.

In response to the report, SOA released an official statement today. "Sega of America stated today that the company globally reaffirms its commitment to Dreamcast," the company said. "In fact, Sega has more than 100 games worldwide coming out for the platform in the next year. It is not Sega's policy to comment on rumors and the company has not made any statement regarding ceasing manufacturing of Dreamcast or development for other videogame platforms."

http://athena.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=15427

Maar goed, echt zonnig ziet de toekomst van de DC er ook niet uit, volgens mij.

[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr op 24-01-2001 19:55]

"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_690553
> Spelcomputers strijden om 'gameliefhebber'

Het is een komen en gaan op de markt voor spelcomputers. Terwijl Bill Gates onlangs met veel show de X-box presenteerde, dreigt nu het doek te vallen voor Sega's Dreamast.

Deze spelcomputer, die binnenkort in Nederland ook voorzien wordt van een breedband-modem, wordt minder vaak verkocht dan verwacht. Volgens een Japanse krant wordt het apparaat daarom binnen enkele maanden uit de productie gehaald.

De Dreamcast werd in 1999 op de markt gebracht als de eerste spelcomputer die op internet kon worden aangesloten, een doorbraak. In maart vorig jaar kwam Sony met zijn (duurdere) PlayStation2. Naast het spelen van spelletjes, kun je ook gebruik maken van een dvd-speler en het apparaat is voorbereid op spelmogelijkheden via breedband internetverbindingen. De Dreamcast werd echter door Sony praktisch uit de markt gedrukt.

Microsoft's X-box komt in de herfst in Amerika en Japan op de markt. Volgend jaar volgt Europa. De lancering gaat in totaal een half miljard dollar kosten. Op het apparaat kunnen vier joysticks worden aangesloten. Wat de prijs van de X-box wordt is nog niet bekend, wel liggen er al zo'n twintig spelletjes klaar voor gebruik op de machine. Ook Nintendo komt binnenkort met een internet-spelcomputer, de GameCube, die echter al in december klaar had moeten zijn.

Voor Sega hoeft het gametijdperk overigens nog niet helemaal over te zijn. Het bedrijf gaat opmerkelijk genoeg straks software leveren voor de spelcomputers van concurrent Sony en mogelijk voor de X-box van Microsoft.

sapenda.nl

Het komt goed.... En anders maar niet.
  vrijdag 26 januari 2001 @ 14:06:34 #8
8868 steps
Aliens never die!!!
pi_693382
Al sinds jaar en dag heeft Sega problemen met de ondersteuning van haar hardware. Het was altijd een "oorlog" tussen Nintendo en Sega. af en toe had je nog eens een derde concurent ertussen zoals de Jaguar,Neo Geo en de 3DO. Qua prestatie heeft Sega altijd het onderspit moeten delven tegenover de Nintendo systemen. De hardware was soms wel iets beter maar als er te weinig goede spellen zijn om het desbetreffende platform te ondersteunen schiet je er niets mee op!
Ook de ondersteuning van third party developers was niet altijd rooskleurig.
De geschiedenis herhaalt zich weer. Sega is
weer de zwakste van het stel. Ik denk dat Sega een verstandige beslissing maakt door het ontwikkelen van hardware stop te zetten.
Ze kunnen zich nu alleen op spel ontwikkeling gaan richten. Het is natuurlijk wel jammer dat er een concurrent minder is maar we hebben nog steeds Nintendo, Sony en
binnenkort de X-box. Persoonlijk vind ik de Dreamcast een indrukwekend stukje hardware. Ik heb meerdere malen overwogen om er een aan te schaffen. Achteraf gezien ben ik blij dat ik dat ik dat niet heb gedaan. Ik heb altijd gewacht op de nieuwe consoles van Nintendo en dat zal ik ook nu weer doen. De
Gamecube gaat het volgens mij zekers wel maken
Het is niet zo dat ik Sega geen goede spullen vindt maken. Ik heb meerdere consoles van ze in mijn bezit gehad en beschik nu zlefs nog over een Sega Saturn.
Moet eerlijk zeggen dat de games niet grandioos zijn!
Sega je was een goede tegenstander maar je moet nu toch echt ruimte gaan maken voor de echte grote spelers: Sony, Nintendo en M$.
Als sega maar Arcade games blijft maken ben ik blij (House of Dead II, JP)
You now have five minutes to reach minimum safe distance...
pi_708329
Weet iemand of die Dreamcast al goedkoper is geworden?
Als ik d'r eentje op de kop kan tikken, zal ik het niet laten (smiley)
log uit, je bent internetverslaafd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')