abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 3 april 2003 @ 18:33:49 #1
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_9563976
Het zoontje van mijn vriendin is van de week over de kop geslagen met zijn loopauto. Wat er precies gebeurd is, heeft mijn vriendin niet kunnen achterhalen. Hij is in elk geval op zijn twee bovenvoortanden terecht gekomen, en een ervan is gebroken. Beide tandjes zitten los. De tandarts heeft aangegeven dat beide tandjes mogelijk afsterven, en inderdaad begint de gebroken tand al te verkleuren. De eerste zes weken wordt er sowieso niets aan gedaan, de tandjes moeten eerst weer vastgroeien.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, hetzij toen ze zelf klein waren, hetzij met hun kinderen? Kun je iets doen tegen het verkleuren, zijn daar (huis)middeltjes voor?

Mijn vriendin baalt ervan dat haar zoontje nu een jaar of 5 met een gebroken en verkleurd tandje moet rondlopen. Maar volgens de tandarts doen ze er niets aan, zeker niet voor hij een jaar of 4 is. Is er bij jullie (kind) wel iets aan gedaan, en zo ja, wat?

Kortom, we zijn op zoek naar zoveel mogelijk info. Wie kan ons helpen?

Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_9564053
Toen ik 18 was stierf mijn voortand ineens.
Hij werd bijna zwart...de tandarts heeft de tand toen uitgehold.
Er werd een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd, de wortel moet er namelijk uit, anders is bleken onmogelijk en kan e.e.a. gaan rotten. Bij mij is dat niet netjes gedaan en ik heb er een abces en een bezoek aan de kaakchirurg aan overgehouden.
Daarna is de holle tand gebleekt en is er een vulling aangebracht.
Dit moest een paar keer worden herhaald. Zelfs na jaren moet ik afentoe nog terug om de tand te bleken, hij wordt na verloop van tijd weer donker namelijk.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 3 april 2003 @ 19:05:02 #3
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_9564528
Tnx voor je reactie maar dat is dus meer een oplossing voor je blijvende gebit. Wel prettig dat dat kan trouwens, ook al is het weer vervelend dat het steeds opnieuw moet.

We hopen trouwens dat het geen gevolgen heeft voor zijn blijvende gebit...

Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_9564588
Ik ben toen ik vier jaar was een keer heel hard gevallen en toen zaten beide voortanden boven ook los. De ene is vanzelf weer vast gaan zitten (die is volgens mij ook niet verkleurd) en de andere is er uit getrokken. Vervolgens heb ik vier jaar lang zonder voortand gelopen, maar dat heeft verder geen gevolgen gehad voor mijn "grote-mensen-gebit".

Maar voor verkleuringen weet ik eigenlijk ook niks, 't lijkt me dat ze dat bij een tandarts toch wel moeten weten eigenlijk...

  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 3 april 2003 @ 19:09:33 #5
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_9564605
quote:
Op donderdag 3 april 2003 19:08 schreef Fannetje het volgende:
Ik ben toen ik vier jaar was een keer heel hard gevallen en toen zaten beide voortanden boven ook los. De ene is vanzelf weer vast gaan zitten (die is volgens mij ook niet verkleurd) en de andere is er uit getrokken. Vervolgens heb ik vier jaar lang zonder voortand gelopen, maar dat heeft verder geen gevolgen gehad voor mijn "grote-mensen-gebit".
Dat laatste is prettig om te horen, tnx!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Jubileum moderator donderdag 3 april 2003 @ 19:26:06 #6
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_9564707
Toen ik 4 was ben ik gevallen, voorover op straat. Gevolg 2 gebroken voortanden die later zwart werden.
Het heeft geen gevolgen voor mijn volwassen gebit gehad, tenminste niet op die manier.
Toen ik eindelijk mooie voortanden had ben ik op de ene gevallen en op de andere heb ik een dreun gehad en toen liep ik weer met zwarte gebroken voortanden. Ik heb nu een mooie brug.

Het is jammer Rewimo maar het kindje zal nog een paar jaar met zwarte tandjes lopen tot het zijn blijvende gebit krijgt.

En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 3 april 2003 @ 19:27:41 #7
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_9564730
Ik ben er ook bang voor Lois... Mijn vriendin ziet er vreselijk tegenop, ze wil er heel graag iets aan laten doen als dat kan. Vandaar mijn post hier.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_9564732
Nou, 't kind heeft 'mazzel' in die zin dat 't zijn melktandjes nog zijn....
Ik zou er dus ook geen behandelingen op los laten zoals bleken van binnenuit, of een wit 'plaatje' over de tand laten maken (een kroon is helemaal overbodig) o.i.d. Tenzij het kind er pijn van gaat krijgen (er kan nl. een zenuw klem zitten).
  † In Memoriam † donderdag 3 april 2003 @ 19:37:52 #9
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_9564904
Bleken is een techniek die sowieso niet door iedere tandarts gedaan wordt! Vorige week toevallig met mijn 18-jarige zoon met iets verkleurde voortand bij een cosmetische tandenkliniek geweest en ik schrok me de tering van de prijs van een proceleinen schildje op zijn voortand of een kroon.. kosten werden geraamd op ¤ 1500 maar goed daar zou dan wel een wortelkanaalbehandeling bij zitten

Voorlopig zal hij het nog met zijn iets verkleurde voortand moeten doen

Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_9565342
Ik heb ook een verkleuring (wit en bruinachtig) op m'n voortanden gehad (ik weet niet eens meer waar het van komt), maar dat heeft de tandarts een keer netjes weggewerkt. Gewoon door met de boor het bovenste laagje eraf te halen en vervolgens met dat tandvullingspul er een nieuw laagje op te smeren. Je ziet er niks meer van De kosten hiervan stellen nix voor... suc6
pi_9565396
quote:
Op donderdag 3 april 2003 19:37 schreef just me het volgende:
Bleken is een techniek die sowieso niet door iedere tandarts gedaan wordt! Vorige week toevallig met mijn 18-jarige zoon met iets verkleurde voortand bij een cosmetische tandenkliniek geweest en ik schrok me de tering van de prijs van een proceleinen schildje op zijn voortand of een kroon.. kosten werden geraamd op ¤ 1500 maar goed daar zou dan wel een wortelkanaalbehandeling bij zitten

Voorlopig zal hij het nog met zijn iets verkleurde voortand moeten doen


Nee hoor!Er is nog een optie.
Mijn tand is dus uitgehold, uitgeboord en binnenin deze tand werd bleekmiddel gespoten. De tand bleekt dus vanbinnenuit, en hij wordt echt weer wit! Dat is niet zo duur.Kost denk ik 80 euro ofzo, en dat wordt vergoed.
Ik mocht ook kiezen voor een porceleinen plaatje of zelfs een kroon (stifttand) maar ik wilde eerst deze optie uitproberen.,
pi_9565483
Het maakt toch niet uit als zo'n manneke een melktandje of twee mist aan de voorkant. Hij wordt er op die leeftijd toch nog niet mee voor de gek gehouden, en eten zal ook wel lukken.


Of denken alleen mannen op deze manier?

  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 3 april 2003 @ 20:07:34 #13
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_9565511
quote:
Op donderdag 3 april 2003 20:06 schreef DeStedebouwer het volgende:
Het maakt toch niet uit als zo'n manneke een melktandje of twee mist aan de voorkant. Hij wordt er op die leeftijd toch nog niet mee voor de gek gehouden, en eten zal ook wel lukken.


Of denken alleen mannen op deze manier?


Oeps, zeg dit dus maar niet tegen mijn vriendin

Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_9565597
Ik denk dat zelfs áls er technisch gezien iets aan te doen is, dat dat erg moeilijk gaat worden met zo'n kleintje.
Ik zie de drama's al om zo'n ukkie langer dan 30 seconden stil te houden in een tandartsstoel.

Mijn zoontje had overigens ook zo'n fijne smak op z'n bekkie gemaakt toen ie 4 was, en hoewel de voortand wel een beetje los is blijven zitten, is ie niet verkleurd tot ie er onlangs (2 1/2 jaar later) uitging vanwege wisselen.
Het hoeft dus niet persé zwart te worden.

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  donderdag 3 april 2003 @ 20:15:00 #15
19242 yavanna
Results may vary.
pi_9565632
Mijn dochter is ook gevallen, resultaat 2 voortandjes eruit en 2 tandjes ernaast gebroken. Die zijn later in het ziekenhuis verwijderd.
Helaas is de infectie nog verder gegaan, waardoor ze nu naar een speciale tandarts kliniek moet.

Ze wordt nooit door kinderen gepest hierom ( gelukkig) en heeft er zelf verder weinig tot geen last van, met eten ed.
Het kan voor de spraak iets uitmaken, maar dat komt meestal weer goed als de volwassen voortanden komen.
Die volwassen tanden komen meestal wel iets later, als 'normaal', door de vroegtijdige verwijdering.

Ik zou het iig wel goed in de gaten blijven houden ivm de infectie's ed.

~Cheer up, the worst is yet to come.~
  donderdag 3 april 2003 @ 20:17:01 #16
19242 yavanna
Results may vary.
pi_9565661
quote:
Op donderdag 3 april 2003 20:13 schreef shmoopy het volgende:
Ik denk dat zelfs áls er technisch gezien iets aan te doen is, dat dat erg moeilijk gaat worden met zo'n kleintje.
Ik zie de drama's al om zo'n ukkie langer dan 30 seconden stil te houden in een tandartsstoel.
Vandaar dat er speciale tandcentrums zijn, waarbij de kinderen oa onder narcose gebracht kunnen worden.

Maar vanwege de leeftijd kijken ze het nog weleens langer aan, dan bij bv volwassenen.

Overigens werken bruggen oid niet bij jonge kinderen, is mij toen verteld, daar beginnen ze niet aan.

~Cheer up, the worst is yet to come.~
  donderdag 3 april 2003 @ 20:43:21 #17
3542 Gia
User under construction
pi_9566081
Als het mijn kind zou zijn, zou ik liever die tandjes toch laten trekken, als ze inderdaad zwart worden.

Een kind wordt namelijk niet gepest als het geen voortanden heeft, maar wel als het zwarte voortanden heeft. Dan zien andere kinderen hem op z'n minst voor een heksenkind aan, of zo.

Dus, effe niks doen en afwachten. Wordt het zwart, dan toch maar liever trekken.

Trekken is overigens ook niet zo'n drama op die leeftijd. Er zitten namelijk nog geen wortels aan, dus ze gaan er gemakkelijk uit. Ook daarna zal het kind weinig pijn hebben.

  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 3 april 2003 @ 20:45:44 #18
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_9566122
Bedankt voor al jullie reacties! Er zitten zeker dingen tussen, die het overwegen waard zijn. Ik hoop op nog meer ervaringen en goede raad
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 3 april 2003 @ 20:53:07 #19
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_9566272
graag gedaan
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
pi_9566505
Heeft mijn broer ook gehad, van zijn fiets gevallen en de voortanden er vrijwel uit. De buurvrouw heeft ze er weer in geduwd. Wij hem naar de tandarts genomen, die de tanden er uit wou halen en protheses plaatsen. Uiteindelijk geweigerd omdat er een hele kleine kans was dat ze uit zichzelf weer goed gingen zitten, en nu zit alles weer zoals het hoort. Ga dus voor die kans als hij er is.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  † In Memoriam † vrijdag 4 april 2003 @ 15:38:46 #21
37843 lady-wrb
kortaf
pi_9582093
luca is van de winter uitgegleden en op zijn mondje terechtgekomen. later is een van zijn voortandjes zwart/grijs geworden. onlangs moesten we naar de tandarts en lieten we hem ernaar kijken. de tand is dus dood en aan de verkleuring was volgens hem niks te doen. we moesten wel opletten dat er op het tandvlees geen bobbel zou komen wat er op zou wijzen dat er een infektie of ontsteking zou zitten, wat wel eens gebeurd bij een dode tand. de tand kon gewoon blijven zitten en had geen gevolgen voor het blijvende gebit.
nu maar hopen dattie evensnel gaat wisselen als zijn broer. die begon nl. al met wisselen toen hij net vier was
pi_9582891
Mijn vriend schijnt dit ook gehad te hebben toen hij klein was (over de kop gegaan met de fiets en met zijn stuur in zijn mond geeindigd). Ik geloof dat hij nogal mishandeld is toendertijd door de tandarts, figuurlijk hoor (zijn halve gebit was dood door die val).
Hij heeft ook een tijdje met een stuk staal in zijn mond gelopen (zoals die vent van James Bond die al die kabels kapot bijt enzo). Er is echt vreselijk veel met zijn mond gebeurd. Zijn tanden zijn geplakt, vervangen, gewit etc en nu ziet het er goed uit. Hij heeft er alleen geen gevoel meer in (zelfs de tandarts wordt eng van hem als die ziet hoeveel hij kan verdragen).

Toen het gebeurde was hij 8 en had zijn melktanden nog, maar die val is nogal vreselijk geweest waardoor zijn "grote mensen tanden" ook dood gegaan zijn

;)
pi_9585386
ik kan me ook nog herrinneren dat toen ik klein was ook op gegeven moment mijn voortandje afstierf, oorzaak weet ik niet meer, maar het was toch niet erg want tjah ze groeien toch aan, maar dat was toen ik een jaar of 6 was, dus dan begint het al met wisselen, maar jah hij is kleiner, dus dan weet ik het niet echt...

i.i.g succes

pi_9585423
quote:
Op donderdag 3 april 2003 18:39 schreef lamaris het volgende:
Toen ik 18 was stierf mijn voortand ineens.
Hij werd bijna zwart...de tandarts heeft de tand toen uitgehold.
Er werd een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd, de wortel moet er namelijk uit, anders is bleken onmogelijk en kan e.e.a. gaan rotten. Bij mij is dat niet netjes gedaan en ik heb er een abces en een bezoek aan de kaakchirurg aan overgehouden.
Daarna is de holle tand gebleekt en is er een vulling aangebracht.
Dit moest een paar keer worden herhaald. Zelfs na jaren moet ik afentoe nog terug om de tand te bleken, hij wordt na verloop van tijd weer donker namelijk.
Bij mij ongeveer hetzelfde verhaal, na een wortelkanaalbehandeling verkleurde mijn voortand ook. Deze heb ik een x aantal keer laten bleken echter is de tand nu (na een jaar of 8 van bleken) zo kwetsbaar geworden dat hij eruit moet. Bleken is dus niet altijd een goede oplossing!

Succes

#geen
pi_9588819
Toen ik nog lief was ben ik ook een keer gruwlijk op mijn plaat gegaan, alleen ik had mijn tanden dacht ik al gewisseld. Daardoor is mijn ene voortand voor de helft aangeplakt ofzo , er is alleen een licht kleurverschil, maar dat valt op zich niet zo heel erg op.

een paar jaar later is dat stuk er truouwens weer afgebroken , dan heb je echt het gevoel alsof je je hele tand mist

geen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')