Van jongs af aan vond ik de 8-serie van BMW ontzettend mooi. En ik zit net op de autotrader te kijken en dat valt eigenlijk reuze mee.
Een BMW 850i (12 cilinder - 300PK) kost zo'n 12 tot 15 duizend EUR. Met wisselende kilometrage.
Nou vroeg ik me af. Is het verstandig om een benzine motor met zoveel vermogen te kopen die meer dan een ton (of zelfs 2 ton) heeft gereden.
Ook al komt hij door de ANWB test heen, of wordt dit dan zo'n maandagmorgen monster?
BMW 850i
Prijs 13.500,00
Bouwjaar:1990-12
Uitvoering:
Mauritiusblauw metallic 200.000 km 2 Deurs. 12-cilinder, ABS, airbag dubbel, airconditioning, alarm met afstandsbed., automaat, boardcomputer, buitentemp. meter, bumpers en spiegels in carrosseriekleur, centr. vergrendeling op afstand, climate control, cruise control, elektr. buitenspiegels, elektr. ramen voor + achter, in hoogte verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare stoel(en), lederen bekleding, lm-velgen 18`, middenarmsteun, mistlampen, onderhoudsboekje aanwezig, schuifdak elektr., sportinterieur, sportonderstel, startonderbreker, stoelverwarming, stuurbekrachtiging, traction control, voorstoel(en) elektr. verstelbaar. (A)
Prestaties:
topsnelheid 250 km/h
acceleratie 0-100 km/h 6,8 s
cilinderinhoud 4988cm3
max. vermogen 220 kW (299 pk)/5200tpm
max. koppel 450 Nm/4100tpm
Want volgens mij is dat over het algemeen het grootste bezwaar bij het rijden van zo'n auto...
Nu vraag ik me dus ook af. Hoe zit het met de staat van zo een auto dan? Al kan je die volvo,s nog wel goedkoper vinden.
Maar net wat je zegt. Een leuke auto voor niet te veel rijden. Ik vind die BMW 850 erg mooi. Maar zal zo een bak niet afgetrapt zijn? Al kan je het ook zien als goed ingereden
Het is een 5 liter 12 cilinder, dat kan wel wat hebben hoor!
Ik zou hem gewoon kopen, supervette bak
Mn broertje wil z'n mercedes C280 sport AMG wegdoen en ook een 850CSi halen
=edit=
mocht daar iemand interesse in hebben (in die MB C280 AMG sport, moet die mij maar ff mailen
[Dit bericht is gewijzigd door vosss op 05-03-2003 17:27]
BMW is verder vrij solide, dus...
Ik denk wel dat je zo'n auto zou kunnen kopen. Mochten er nou mankementen optreden, dan kun je het toch wel betalen? Het is niet zo dat je geen geld hebt als je een dergelijke auto koopt.....
Voor de rest neem ik aan dat je wel op standaard-dingen let? Schokbrekers, trilling in stuur, speling, roest enz.. enzo...?
quote:en niet te vergeten bij bmw`s blauwe rook,dan is ie echt afgetrapt.
Op woensdag 5 maart 2003 17:26 schreef ajay het volgende:
Je WEET een ding: Een auto zoals deze wordt behoorlijk op zijn staart getrapt. Daar staat wel tegenover dat dergelijke auto's beter worden onderhouden dan zeg, een Honda CRX.BMW is verder vrij solide, dus...
Ik denk wel dat je zo'n auto zou kunnen kopen. Mochten er nou mankementen optreden, dan kun je het toch wel betalen? Het is niet zo dat je geen geld hebt als je een dergelijke auto koopt.....
Voor de rest neem ik aan dat je wel op standaard-dingen let? Schokbrekers, trilling in stuur, speling, roest enz.. enzo...?
quote:Ik heb er geen id van, maar ik zit ook maar wat te browsen. Ik ga in juni pas een nieuwe kopen. Het is ook gewoon leuk, een auto uitzoeken.
Op woensdag 5 maart 2003 17:20 schreef fotoloog het volgende:
dealeronderhouden?
Wegen belasting. Hmm eens kijken. Valt ook nog wel mee... 60 EUR per maand.
Verzekering:
47 EUR WA
138 EUR WA+beperkt casco
545 EUR WA+volledig casco
(per maand)
-edit-
Wel op mijn woonplaats en 'rijervaring' geent.
quote:Dat dacht ik ook. Z'n maximum koppel ligt al bij 4000 toeren, da's toch erg laag of niet?! En is dat nou een voor of nadeel...
Op woensdag 5 maart 2003 17:28 schreef David7 het volgende:
Bij een 8-serie maakt het niet zoveel uit hoor. Die dingen kunnen wel iets verdragen. Daar kun je nog wel een tijdje mee touren.
Verder, na 3000km ging de koppeling stuk.
Bij de dealer ben ik hard weggerend, een hobbyist en ex-BMW monteur heeft de klus kunnen klaren, echter 7628 gulden!!!!
Paar maand later, kreeg ik een hert over mijn motorkap, was WA verzekerd dus kon uit eigen zak betalen.
Nergens motorkap te vinden , na flinke tijd uit Duitsland gehaald bij sloper een motorkap en rechterkoplamp, kosten incl spuitwerk 5600 DM
Moraal van het verhaal, het is leuk totdat er iets stuk gaat want de onderdelen zijn peper peper duur en gebruikte delen zijn nergens.......
Los van het feit dat je zelfs voor WA verzekering diep in de buidel moet tasten,,,,,,,ook al ben je boven 24 en heb je al flink wat no-claim
Hij rijdt er nu nog steeds in, hij heeft er nog nooit een probleempje meegehad. Ik moet er wel bij zeggen dat die auto erg goed onderhouden wordt.
Bij dit soort auto's is onderhoud alles. De 1e 2 eigenaren zullen het wel goed onderhouden hebben. Maar vaak zie je dan dat de 3e/4e en soms zelfs 5e eigenaar erg besparen op het onderhoud. Dat merk je dan ook weer.
Gewoon heel goed letten op het onderhoud. Da's alles. Dan hoef je je verder over die motor e.d. geen zorgen meer over te maken iig.
quote:Mja daar doelde ik dus op met "tot de eerste beurt"
Op woensdag 5 maart 2003 17:38 schreef Blanko het volgende:Moraal van het verhaal, het is leuk totdat er iets stuk gaat want de onderdelen zijn peper peper duur en gebruikte delen zijn nergens.......
Zo'n wagen kun je beter alleen rijden als het je niet eens boeit wat je ervoor moet betalen omdat je toch bakken met geld hebt.
En ik misgun het je niet ofzo, maar weet waar je aan begint.
quote:Idd, en zoals ik al zei, met 2 ton op de klok wordt de kans steeds groter dat de kleine en minder kleine mankementjes zich gaan opstapelen, en dan wordt het wel een erg dure grap.
Op woensdag 5 maart 2003 17:38 schreef Blanko het volgende:Moraal van het verhaal, het is leuk totdat er iets stuk gaat want de onderdelen zijn peper peper duur en gebruikte delen zijn nergens.......
Zoek even verder, voor ongeveer hetzelfde geld kun je er ook een vinden die veel minder gelopen heeft zag ik net.
Laat ze even de computer uitlezen, die hebben een geheugen voor alles wat er met die wagen is gebeurt.
Ze kunnen zelfs zien of er ooit een grote aanrijding mee geweest is door middel van uitlezing airbag sensors en de daar ontstane vertragingen.
Misschien ook wel leuk om te weten: Als er iets met de motor is schakelt de computer automatisch een cylinderbank uit en kun je verder rijden met 6 cylinders, merk je eigenlijk weinig van behalve wat minder vermogen, maar zolang je niet trapt merk je het niet.
Verder de gewone dingen die al gezegt zijn , mega dure onderdelen, zou niet moeten denken aan even een uitlaatje vervangen....
Weet precies hoe een 850 in elkaar steekt, was de eerste in NL die er een repareerde, BMW NL had toen 2 demo's een rode en een groene, de rode werd toen door journalisten tegen een bus aangereden, 110.000,- gulden schade.
Ik heb die wagen toen gerepareerd , heb daarvoor zelfs speciale microfiches gekregen uit duitsland voor de onderdelen.
Dit alles in samenwerking met BMW NL.
quote:200k is voor de auto's van nu echt een peuleschilletje hoor, vooral voor het slagschip van bmw in die tijd. Ennuh, knap als jij een 850 kan vinden met weinig km op de teller en dezelfde prijs.
Op woensdag 5 maart 2003 17:49 schreef StrayDog het volgende:[..]
Idd, en zoals ik al zei, met 2 ton op de klok wordt de kans steeds groter dat de kleine en minder kleine mankementjes zich gaan opstapelen, en dan wordt het wel een erg dure grap.
Maar je kunt natuurlijk geluk hebben, alleen ik zou het risico niet nemen.Zoek even verder, voor ongeveer hetzelfde geld kun je er ook een vinden die veel minder gelopen heeft zag ik net.
Maare, ik ben zelf ook serieus gaan kijken naar een 850i, maar je moet echt oppassen met de verkopers. Zeggen dat het een Ci / Csi is uit 1991 (kan geeneens), dubbele airbag, terwijl dat geeneens bestond, etc....
Maar gewoon kopen die kar, mits er geen grote dingen aan mis zijn (zo ben ik gaan kijken naar een rode 850i met een kapotte koppakking... ook al kostte ie maar 9500 euro, toch niet gedaan). Leuker is natuurlijk nog de Csi, maar die vind je niet voor tussen de 10000 en 15000. Maar als je er eentje koopt, nooit en dan ook nooit meer weg doen. Worden nog klassiekers
quote:Idd. dat was me ook al opgevallen. Ik weet niet of dat expres is gedaan. Maar goed. Eerst maar eens eentje live gaan rijden. Proefritje.
Op woensdag 5 maart 2003 18:57 schreef _VoiD_ het volgende:[..]
Maare, ik ben zelf ook serieus gaan kijken naar een 850i, maar je moet echt oppassen met de verkopers. Zeggen dat het een Ci / Csi is uit 1991 (kan geeneens), dubbele airbag, terwijl dat geeneens bestond, etc....
quote:Een auto van 1990 is geen auto van nu.
Op woensdag 5 maart 2003 18:57 schreef _VoiD_ het volgende:[..]
200k is voor de auto's van nu echt een peuleschilletje hoor
quote:Nee, dat is niet heel laag maar vrij normaal. Geen voor-of nadeel. Verder is het een pluspunt dat dit exemplaar een automaat heeft. En 2 ton op de teller is heus niet teveel.
Op woensdag 5 maart 2003 17:34 schreef sop het volgende:[..]
Dat dacht ik ook. Z'n maximum koppel ligt al bij 4000 toeren, da's toch erg laag of niet?! En is dat nou een voor of nadeel...
Maar CHECK het onderhoud, en hou een budget vrij voor het reguliere onderhoud. (12 bougies vervangen is duurder dan 4 )
Oh, als je hem koopt, meteen die foute velgen vervangen door originele!
quote:Hoezo. Beetje pimpen is nooit weg
Op donderdag 6 maart 2003 00:29 schreef ButcherBird het volgende:
Oh, als je hem koopt, meteen die foute velgen vervangen door originele!
quote:idd dit is een mooie
Op donderdag 6 maart 2003 10:16 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Toch haalt zo'n bak het niet bij een originele 635 CSi
Maar ik vind die 850 toch mooier.
Maar ik zou het doen.
quote:Ben ik blij dat smaken verschillen.
Op donderdag 6 maart 2003 10:16 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Toch haalt zo'n bak het niet bij een originele 635 CSi
hoe kan je zo een bak vergelijken met een 850
Maar ieder zo z,n eigen smaak
quote:een BMW 850 als boodschappenautootje... heerlijk decadent... I like your style..
Op woensdag 5 maart 2003 17:15 schreef sop het volgende:
Ik ben momenteel op zoek naar een andere auto. Eigenlijk gewoon om de boodschappen in te doen
en de verzekering, in deutsland word je niet eens verzekerd voor je 21 met deze auto...
laat me ff weten of je hem koopt, echt een heerlijke wagen dit...
hou ook in de gaten dat 15 litres van ongelode super per 100 kilometres vrij normaal is. en als er iets kapot gaat je echt heel veel geld kwijt bent.
dit is wel goed, want onderhoud is zo belanrijk aan deze auto,
quote:Inderdaad, ik vind de 635 ook 10x mooier. Tijd voor een polletje??
Op donderdag 6 maart 2003 12:16 schreef ook_gek het volgende:[..]
Ben ik blij dat smaken verschillen.
Ik heb veel lelijke auto,s gezien in m,n leven. Maar dit is toch wel goed voor een top 10.hoe kan je zo een bak vergelijken met een 850
Maar ieder zo z,n eigen smaak
maarjah smaken verschillen
quote:Het is ook geen auto om te carpoolen en je benzine kosten te verdelen. Met 2 plaatsen schiet dat ook niet echt op
Op donderdag 6 maart 2003 14:36 schreef CkY2k3 het volgende:
hou ook in de gaten dat 15 litres van ongelode super per 100 kilometres vrij normaal is. en als er iets kapot gaat je echt heel veel geld kwijt bent.
Mooie site over de 8 -serie: http://www.e31.net/english.html
Ik vind hem, niet zo mooi in het rood, maar hij is wel opvallend in de binnenspiegel.
en die site kende ik al... leuke filmpjes
Enne die filmpjes zijn idd ruig.
quote:is het kenteken TF-BG-04 ??? Dan issie ingevoerd, t is maar dat je t weet....
Op woensdag 5 maart 2003 17:15 schreef sop het volgende:
...
...
heb zelf BMW 520i uit 1993, heerlijke relaxte 6-cilinder, zit al probleemloos op bijna 300000 kms
quote:Die auto was een voorbeeld. Ik ga pas in Juni shoppen, eerder niet.
Op donderdag 6 maart 2003 17:38 schreef jwstoop het volgende:[..]
is het kenteken TF-BG-04 ??? Dan issie ingevoerd, t is maar dat je t weet....
quote:Dat is nou juist een minpunt. Voor dat blok is die 2 ton niet zo'n probleem. Maar een automaat uit 1990 met 2 ton is IMHO echt een no go.
Verder is het een pluspunt dat dit exemplaar een automaat heeft.
quote:Wat ik heb begrepen moet je bij een 8-serie zowiezo een dealer onderhouden auto hebben.
Op donderdag 6 maart 2003 19:30 schreef _VoiD_ het volgende:
Omdat import auto's NIET na te trekken zijn qua kilometerstand ed. En dat BMW de auto's zelf bijhoudt is natuurlijk ook niet waar lijkt me. Ik kan immers altijd met m'n auto naar een of andere beungarage gaan.
Ik wordt er een beetje geil van eigenlijk
Damn. Dat filmpje dat er een muntje op het blok staat en je hoort die startmotor en vervolgens de V12 aanslaan. grrrrr.
En het geluid in de auto.... ow.
ik ben helemaal verkocht!
quote:Een automaat heeft lijkt me minder te lijden dan een handbak. Want een handbak trek je echt veeeel vaker door tot hoge toeren dan een automaat.
Op donderdag 6 maart 2003 19:41 schreef DIJK het volgende:[..]
Dat is nou juist een minpunt. Voor dat blok is die 2 ton niet zo'n probleem. Maar een automaat uit 1990 met 2 ton is IMHO echt een no go.
Trouwens, ik had nog ergens een filmpje gezien van een gast die even een stukje ging rijden met z'n Csi op de Autobahn.. ging aardig hard. Misschien vind ik linkje nog wel ergens...
Dat van die dealer onderhouden weet ik niet... maar het zou kunnen.
[edit]Die filmpjes waren gewoon van eerdergenoemde link naar e31.net
die compilatie van een beetje alle filmpjes,
http://a169.apm.etc.tu-bs.de/e31/mpegs/CSiInAction.mpg
als je al ziet hoe die wegtrekt, en je hoort hem hier niet zo goed, maar ik ben vaak in duitsland en daar rijden er aardig wat, dat geluid van de buitenkant af.... pfff en nog een piepende banden als je vol optrekt bij de 2de versnelling.
KOPEN!!
ik ga er ook 1 kopen al is het maar tot er iets stuk gaat
quote:Tja als je het niet erg vindt om in 1 klap 12.000 euro af te schrijven, veel succes.
Op vrijdag 7 maart 2003 08:30 schreef CkY2k3 het volgende:KOPEN!!
ik ga er ook 1 kopen al is het maar tot er iets stuk gaat
Als ie kapot gaat gewoon maken (desnoods doe je er 5 jaar over)... want die auto is en blijft een juweeltje.
quote:Ik denk dat als je de spareparts verkoopt er ook nog een hoop voor krijgt. Dus 12.000 EUR afschrijven is niet echt aan de orde.
Op vrijdag 7 maart 2003 09:37 schreef slashme het volgende:[..]
Tja als je het niet erg vindt om in 1 klap 12.000 euro af te schrijven, veel succes.
En die piepende bandjes in de 2de zijn erg stoer ja. Volgens mij kun je dan een volledige burnout trekken, maar stond de traction control aan.
Denk dat als ik hem koop ook maar een slipcursusje ga doen.
quote:volends mij als je van zon auto, 60 pk naar 350 pk of hoeveel hij dan ook heeft gaat dat je nooit meer terug wil, en slip cursus
Op vrijdag 7 maart 2003 12:41 schreef sop het volgende:
Ter informatie: ik rij nu in een Ford Fiesta met 60 Pk.
0 - 100 in 14 secondjes.Denk dat als ik hem koop ook maar een slipcursusje ga doen.
Die 12 cylinder motoren zijn gemaakt op de afgeregelde begrenzer van 250 km/pu , in principe kun je bij 250 km/pu de cruise control aanzetten en ( als je de ruimte zou hebben ) deze in zuid-frankrijk pas weer uit te zetten zonder enig probleem voor de auto en motor, daar is ie voor gemaakt.
Denk dat ie zonder begrenzer de 300 wel haalt.
er staan trouwens heel veel te koop (850's) op auto trader, als je de kans hebt, denk het haast niet ga voor de csi, die is een heel stuk mooier vind ik, ook al weet ik niet precies wat de verschillen zijn
quote:zonder begrenzer 192.5 mph
Op vrijdag 7 maart 2003 13:47 schreef Kanjer het volgende:
Denk dat ie zonder begrenzer de 300 wel haalt.
uum dat is ongeveer 310 km/h ofzo
quote:i & ci : 299 PK, 4995 cc
Op vrijdag 7 maart 2003 13:48 schreef CkY2k3 het volgende:
weet je ook hoe leuk het is om zon patserig gti'tje eruit te trekken...er staan trouwens heel veel te koop (850's) op auto trader, als je de kans hebt, denk het haast niet ga voor de csi, die is een heel stuk mooier vind ik, ook al weet ik niet precies wat de verschillen zijn
Scheelt ongeveer een seconde van 0 - 100.
Verder zijn er wat verschillen in de bumper. De CSI heeft wat meer luchthappers. Qua interieur maakt het weinig tot niets uit.
Jammer genoeg zijn er maar weinig CSI's in de 'aanbieding'. En de CSI's die er staan zijn historisch gezien onmogelijk (bouwjaar van voor de productie van de CSI).
Maar ik vind 300 PK ook al leuk hoor. Overigens heb ik er al een paar gevonden (850i) van rond de 100.000 km die niet over de, voor mij, magische 15.000 EUR grens.
Trouwens er staan ook aardig wat marge 850i's bij. Dat wil dus zeggen dat je ze eventueel ook weer opnieuw in de lease kunt gooien Toch eens met mijn baas gaan babbelen.
quote:Het schijnt alleen nogal lastig (niet onmogelijk) te zijn om die eraf te halen. Er zitten er namelijk 2 op. Waar ze voor dienen ben ik even kwijt, maar eentje zat op 250 en een een stukkie erboven. Maar dat lijkt me zeker in het begin toch niet nodig. 250 lijkt mij hard zat.
Op vrijdag 7 maart 2003 13:54 schreef CkY2k3 het volgende:[..]
zonder begrenzer 192.5 mph
uum dat is ongeveer 310 km/h ofzo
ja en die extra luchthappers doen veel vind ik, maar de 850 i zou ik mijn keuze zijn, en voor het bedrag dat jij wilt besteden heb je als je alles goedd nakijkt een hele nette hoor.
En dan zou ik al meteen omkeren bij die paupers. Zo zeiden ze tegen ons dat het bouwjaar 93 was, voor een gewone i.......... die toen niet meer gebouwd werden....
En dan is het dus wel meteen en nooit meer terugkomen. Er zitten echt gigantisch veel oplichters bij... dus NIET geloven wat ze zeggen.
quote:Want??
Op vrijdag 7 maart 2003 14:13 schreef CkY2k3 het volgende:
als je 250 rijd krijg je het toch wel benauwd als je een auto voor je ziet op de snelweg ook al rijd hij rechts.
Om precies te zijn: nummer 11 uit 2002:
http://www.gti-tuning-design.nl/ -> "oude nummers" -> "2002" -> nummer 11 (met die gele M3-SMG erop).
Je kan ze op de site nabestellen voor 4,80 euro. Lijkt me zeer de moeite waard als je serieus interesse hebt.
Noppen en naaldhakken om 21.00 ofzo.. en daar zit een mooie blauwe in
quote:Gebrek aan verkeersinzicht?
Op zaterdag 8 maart 2003 13:30 schreef vosss het volgende:[..]
Want??
quote:Dat valt op zich wel mee hoor, ligt eraan waar je rijdt. Ik rijd veel in Duitsland en je went aan die snelheden. Overigens is het in Duitsland ook niet meer overal ongelimiteerd. Dus je zal sowieso weinig die snelheid ook echt kunnen benutten.
Op vrijdag 7 maart 2003 14:13 schreef CkY2k3 het volgende:
ja ze hoeven er ook eigenlijk helemaal niet vanaf, als je 250 rijd krijg je het toch wel benauwd als je een auto voor je ziet op de snelweg ook al rijd hij rechts.
Stond trouwens ook nog ergens een verhaaltje van een eigenaar dat het doortrekken naar 250 vanaf 200 km/uur sneller ging dan de gemiddelde middenklasser, aldus een aantal van zijn passagiers.
200.000 voor een bmw met een 12 (!) cilinder is niks, dat ding kan wel het 3-dubbele lopen. Alleen bedenk wel dat onderdelen duur zijn van bmw. Maar echt superwagen! Zo'n wagen trap je niet af, die dingen zijn van liefhebber. Dus gewoon kopen!
quote:Ja had hem ook gezien.. in die serie bedoel ik dan.
Op zaterdag 8 maart 2003 14:50 schreef _VoiD_ het volgende:
En ik zag toevallig een reclame op tv voor een serie die morgen op rtl4 komt...Noppen en naaldhakken om 21.00 ofzo.. en daar zit een mooie blauwe in
Mijn 850i uit 1990 is waarschijnlijk uniek in nederland. Absoluut nieuwstaat en slechts 22.000 km !!!. Ik overweeg te verkopen ivm tijdgebrek (de auto staat altijd binnen en wordt nauwelijks gebruikt), maar alleen aan een echte liefhebber.
laat maar wat horen.
quote:Wat is je vraagprijs?
Op zondag 11 mei 2003 09:09 schreef runmate het volgende:
Een 850 is een absolute topcar. Denk maar even aan het autovisie verslag bij de introductie: "de wereld is een topauto rijker".Mijn 850i uit 1990 is waarschijnlijk uniek in nederland. Absoluut nieuwstaat en slechts 22.000 km !!!. Ik overweeg te verkopen ivm tijdgebrek (de auto staat altijd binnen en wordt nauwelijks gebruikt), maar alleen aan een echte liefhebber.
laat maar wat horen.
quote:Kleur, soort velgen en extra's?
Op zondag 11 mei 2003 09:09 schreef runmate het volgende:
Een 850 is een absolute topcar. Denk maar even aan het autovisie verslag bij de introductie: "de wereld is een topauto rijker".Mijn 850i uit 1990 is waarschijnlijk uniek in nederland. Absoluut nieuwstaat en slechts 22.000 km !!!. Ik overweeg te verkopen ivm tijdgebrek (de auto staat altijd binnen en wordt nauwelijks gebruikt), maar alleen aan een echte liefhebber.
laat maar wat horen.
heb je er inmiddels al een?
[Dit bericht is gewijzigd door Oosthoek op 03-08-2003 23:26]
quote:intressant :d
Op zondag 3 augustus 2003 23:20 schreef Oosthoek het volgende:
Bij domeinen Bleiswijk staat een Alpina B12 5.0 coupé te koop De Alpina uitvoering van de BMW 850 (niet de snelste, de 5.7 is eigenlijk mooier.) Slechts 97 stuks gebouwd en maar 1.5 ton gelopen
enige probleem is dat je daar blind koopt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |