abonnement Unibet Coolblue
  zondag 2 maart 2003 @ 20:04:19 #1
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_8818501
Een paar weken geleden was ik op zoek naar een leuk boek, maar ik kon maar niets vinden. En toen heb ik onder het motto ' nou, dan deze maar' gewoon een boek van de plank gepakt: De Alchemist van Paulo Coelho. Ik kende die hele man niet, maar het schijnt de 1 na beste latijns-amerikaanse schrijver te zijn.

Heb het nu uit en ben razend enthousiast! Dus ik dacht: Meteen op fok! kijken wat de rest ervan vind. Maar ik vind dus geen enkele reactie...hehe...(Of ik zoek verkeerd ) Heeft niemand dit boek gelezen, of vind iedereen het zo tegevallen of...? Njah, misschien ben ik wel zo enthousiast omdat ik er geen fluit van verwachtte

Anyways, mocht iemand het toevallig toch nog gelezen hebben, wat vond je ervan?

Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
pi_8818601
Ik heb het niet gelezen, maar de schrijver kende ik wel. Kan er dus verder niet veel over zeggen, sorry. Aanradertje dus? Waarom was je er eigenlijk zo enthousiast over...het verhaal of de schrijfstijl of anders?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 2 maart 2003 @ 20:13:26 #3
23780 Templ4r
Spiritual Warrior
pi_8818690
Dit boek is echt super!
  zondag 2 maart 2003 @ 20:13:29 #4
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_8818696
quote:
Op zondag 2 maart 2003 20:09 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb het niet gelezen, maar de schrijver kende ik wel. Kan er dus verder niet veel over zeggen, sorry. Aanradertje dus? Waarom was je er eigenlijk zo enthousiast over...het verhaal of de schrijfstijl of anders?
Ja, lastig. Ik vond het een heel mooi verhaal, een soort sprookje eigenlijk! (Als ik de puf kan opbrengen zal ik de proloog even quoten) Ik heb het ook in een paar uur uitgelezen eigenlijk, leest heel makkelijk weg...Leuke schrijfstijl, maar je moet ervan houden.

Heb je andere boeken van Coelho gelezen dan? Jij aanraders?

[Dit bericht is gewijzigd door Offy op 02-03-2003 20:29]

Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
  zondag 2 maart 2003 @ 20:24:19 #5
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_8818945
Okay, toch maar even overgetypt dan:

(...knipperdeknip...) De alchemist kende de legende van Narcissus, een knappe jongeman die iedere dag zijn eigen schoonheid ging bewonderen in het meer. Hij werd zo gefascineerd door zichzelf, dat hij op een zeker dag in het meer viel en verdronk. (...) Toen Narcissus stierf, kwamen enkele oreaden -bergnifmen- aan, die zagen hoe het meer veranderd was in een moeras van zilte tranen.
'Waarom huil je?,' vroegen de oreaden.
'Ik huil om Narcissus,' zei het meer.
'Dat verbaast ons niets, dat je huilt om Narcissus,' vervolgden zij. 'Per slot van rekening liepen wij allemaal achter hem aan, maar was jij de enige die van dichtbij naar zijn schoonheid mocht kijken.'
'Was Narcissus dan mooi?' vroeg het meer.
'Wie zou dat beter kunnen weten dan jij?' reageerden de oreaden verbaasd. 'Per slot van rekening boog hij zich iedere dag op jouw oevers voorover.'
Het meer bleef even stil. Ten slotte zei het:'Ik huil om Narcissus, maar ik heb nooit gemerkt dat hij knap was. Ik huil om Narcissus omdat ik, telkens als hij op mijn oevers ging liggen, diep in zijn ogen mijn eigen schoonheid weerkaatst kon zien.'

(Ik hoop niet dat ik nu rechten geschonden heb ofzo )

[Dit bericht is gewijzigd door Offy op 02-03-2003 20:31]

Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
  maandag 3 maart 2003 @ 15:39:13 #6
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_8835851
Don't tell me dat ik alles nu voor niets overgetypt heb
Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
pi_8835902
Ja, de legende van Narsiccus ken ik wel, dat is een redelijk bekend mythologisch verhaal, maar wat heeft dat met de alchemist te maken dan?

Of moet ik daarvoor het boek maar lezen?

Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
pi_8840159
Mooi stukje
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 3 maart 2003 @ 19:26:41 #9
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_8840204
quote:
Op maandag 3 maart 2003 15:41 schreef Atrimar het volgende:
Ja, de legende van Narsiccus ken ik wel, dat is een redelijk bekend mythologisch verhaal, maar wat heeft dat met de alchemist te maken dan?

Of moet ik daarvoor het boek maar lezen?


Tjah, eigenlijk niet zo veel, het is gewoon de proloog Maar de rest van het boek is eigenlijk ook een soort sprookje/legende. (Ik kende die van Narcissus trouwens niet )

Dus als je daar een beetje van houdt zou ik hem wel lezen ja! (maar je moet geen Odysseia verwachten)

Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
pi_17039260
Ik zie de laatste tijd steeds vaker deze titel opduiken. Schijnt een mooi boek te zijn als je in de put zit.

Over het loslaten van materiele zaken, en je hart volgen. Of zo.

pi_17084176
ik heb de alchemist ook gelezen. Het is echt een mooi boek en je kunt er ook nog wat van leren. Ik heb ook veronicas wens om te sterven gelezen van hem dat vond ik ook wel een mooi boek, maar wel iets minder dan de alchemist
pi_17167972
Ben hem nu voor de derde keer aan het lezen. Ondanks dat het boek heel simpel weg leest had ik wel wat tijd nodig om het te begrijpen. Het is geen sprookje, het is méér dan een sprookje.

Het enige wat ik nog niet helemaal begrijp is het nut van de proloog (over Narciscus). Daarom ben ik hem nu nog een keer aan het lezen.

Diesel

Lees goed na je geen woorden vergeten bent.
  maandag 16 februari 2004 @ 13:57:30 #13
78462 DISC0
No country-club
pi_17221829
De alchemist was wel okee, maar daarna heb ik eens

"Veronica besluit te sterven"

gelezen en die vond ik mooier en interessanter. Nu ik er zo over nadenk; ik moet snel weer eens wat van hem lezen.

pi_17259176
The alchemist is zeker een mooi, poetisch boekwerkje. Makkelijk leesbaar, serieuze inhoud, metaforisch....heerlijk.

In 2004 komt er een verfilming van dit boekje.
Regisseur is Laurence Fishburne (o.a. The Matris, acteur).
Coelho zelf produceert.

Hoop dat het wat wordt, maar heb mijn twijfels: Fishburne is onbekend met het regisseren, en het boekje is dan kort, maar inhoudelijk zeker niet zonder valkuilen.

We zullen zien, dus.

  dinsdag 17 februari 2004 @ 18:55:24 #15
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_17262883
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 17:04 schreef Sanvean het volgende:
In 2004 komt er een verfilming van dit boekje.
Regisseur is Laurence Fishburne (o.a. The Matris, acteur).
Coelho zelf produceert. Hoop dat het wat wordt, maar heb mijn twijfels: Fishburne is onbekend met het regisseren,
Ah, dat wist ik nog niet! Ben héél erg benieuwd. Hoewel Fishbrune toch wél al wat ervaring heeft als regisseur en producer, vrees ik dat dit meesterwerkje op het witte doek niet hetzelfde effect heeft...
Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
pi_17267640
Ik vond het wel een aardig boek, maar het werd op een gegeven moment wel een beetje teveel gehypet als IK ZIE HET NIET MEER ZITTEN EN LEES COELHO WANT DIE WEET HET ANTWOORD boek. Van die mensen die dan depresief zijn en weg weg weg willen en dan lezen in coulho dat ze ook weg weg weg moeten, terwijl het hele verhaal juist draait om het feit dat je thuis ook kunt vinden wat je blijkbaar "zoekt".
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  woensdag 18 februari 2004 @ 13:17:11 #17
62126 Lilja
Bailar es vida
pi_17282664
Heb het net uit, en het is wel een mooi boek (je, want je hebt het zo uit) maar ook wel erg gehyped inderdaad. Ik heb eerder 'Veronika besluit te sterven' gelezen en daar was ik echt van ondersteboven, heel indrukwekkend. Misschien omdat ik dat boek zo geweldig vond, viel 'De alchemist' mij een beetje tegen. Maar het thema is wel heel mooi en universeel.
Altijd moet je dronken zijn. Om de vreselijke last van de Tijd niet te voelen, moet u zich onophoudelijk bedrinken. Maar waaraan? Aan wijn, poëzie of deugd, net wat u wilt. Maar bedrink u. - Charles Baudelaire
pi_19620615
erg mooi boek.. vanmiddag gekocht en net uit...
ik ga hem zeker nog eens lezen om hem helemaal te begrijpen... erg mooi verhaal met veel wijze lessen...
'Curiouser and curiouser!' cried Alice.
pi_19624636
ik heb em vorige maand gelezen en ik vond het wel een mooi, wijze-lessen verhaal.
het heeft ook een heel andere stijl dan de (westerse) boeken die ik normaal lees. wat me vooral opviel was dat de hoofdpersoon steeds "de jongen" wordt genoemd. ik vind de boodschap wel mooi; het leven van je eigen legende/het volgen van je droom.
pi_19625999
ik vind trouwens wel de minderwaardigheid van de vrouw in het verhaal opmerkelijk..
het past wel goed in het de arabische cultuur waar het zich afspeelt maar vind het soms erg overkomen alsof het goed is dat de vrouw ondergeschikt is aan de man...
'Curiouser and curiouser!' cried Alice.
pi_19653451
ja het is mij ook opgevallen dat het nogal rolbevestigend is.
zij verwacht ook weer van hem dat hij de stoere man uithangt door niet bij haar te blijven maar door te reizen om later terug te keren. tsja...
aan de andere kant is er wel wat voor te zeggen dat geliefden elkaar vrijlaten en accepteren dat ieder z'n ding moet doen en te vertrouwen in elkaar en de relatie. niet al je dromen opzij zetten voor een relatie om iemand te claimen zeg maar.
pi_19681809
Mooi boek, een aanrader hoewel het de hype misschien niet waard is. Ik heb zelfs ergens gelezen/gehoord (MTV?) dat het het favoriete boek van Madonna is....

En het is idd redelijk rolbevestigend mbt de positie van de vrouw. Maar alsik het mij goed herriner speelt het zich niet in het 'nu' af. Misschien is het meneer Coelho te vergeven?
  zondag 6 juni 2004 @ 15:21:17 #23
84586 Kajel
Verslavend Gezellig...
pi_19683740
Ik heb dit boek vorig jaar voor mijn verjaardag gekregen, maar het is zo ontzettend gehyped door kansloze figuren uit new age kringen, die weigeren vlees te eten, dat ik het boek nog niet gelezen heb. Ik heb sowieso iets tegen hype's als ze uit de cult-hoek komen. Je kunt iets niet "cult" maken, dat ontstaat gewoon. Ik ga het boek nog wel een keer lezen, maar er liggen nu nog ongeveer 20 boeken die aantrekkelijker zijn.
Feel no shame for what you are...
Digitale Kiekjes Verzameling
pi_24572648
ik heb het vandaag gekocht.
Kennen jullie nog titels die vergelijkbaar zijn met de alchemist?
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
pi_24598795
Ik heb de Alchemist ook gelezen en ik vond het een klein meesterwerkje wat ik altijd als boek zal koesteren.
Ook een boek wat mij geinspireerd heeft was Australie op blote voeten.Beslist een aanrader.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')