abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 19 februari 2003 @ 09:36:53 #1
35514 anima
nigga stole my yoshi
pi_8576752
Ik en mijn vriendin zijn nu bijna afgestudeerd. Beiden hebben ook met onze stage een mooi dubbel minimaal inkomen wat uitkomt op 2000 euro in de maand. Nu willen wij al heel lang samen gaan wonen in Breda. Alleen als je de huur huizen van tegenwoordig bekijkt is het niet meer in proporties. 700 euro voor een achterstallige woning in een bagger wijk is niet raar. Na vaak teleurgesteld te zijn hebben wij het idee om een hypotheek te nemen en zo een huis te kopen aangezien het aanbod van koop woningen veel groter is (+veel betere locaties). NU is het feit dat je pas een hypotheek kan nemen als je een vaste aanstelling hebt. Dat hebben wij natuurlijk nog niet. Zou het mogelijk zijn om je ouders met voldoende inkomen garant te laten staan voor je hypotheek enzo dus alsnog een hypotheek kunnen nemen?
>>>>Fotoboek<<<<
Ik geloof niet in God, maar ik geloof wel dat er iets is, citeerde Harry de halve wereld bevolking
  woensdag 19 februari 2003 @ 09:43:23 #2
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_8576821
Ja

Niet iedere bank doet mee, maar een rabo bank (die zelfstandig mogen beslissen in een vestiging) is vaak wat flexibiler dan bijvoorbeeld een ABNAMRO.

De bank wil gewoon zeker weten dat ze hun geld terug zien. Of ze jou moeten afmaken of je ouders bij achterstanden zal ze een worst zijn. Ouders zijn soms zelfs makkelijker omdat die vaak een vermogentje hebben waarover beslag kan worden gelegd.

Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
  woensdag 19 februari 2003 @ 09:43:36 #3
44314 syracuse
write erase and reload !!
pi_8576825
Het is zeker mogelijk dat je je ouders garant laat staan voor een hypotheek. De meeste hypotheek verstrekkers hebben hier absoluut geen moeite mee. Je kan dan eventueel notarieel vast laten leggen dat jij verantwoordelijk bent voor de hypotheeklasten en niet je ouders.

Bedenk wel dat je ouders dan alleen de hypotheekrente kunnen aftrekken en eenmalige kosten zoals taxatiekosten etc.

who | grep -i blonde | talk; cd ~; wine; talk; touch; unzip; touch; strip; gasp; finger; gasp; mount; fsck; more; yes; gasp; unmount; make clean; sleep
  woensdag 19 februari 2003 @ 09:44:11 #4
11845 Jipje
Ik heb em gezien hoor, echt!
pi_8576831
Ik denk dat je dat het beste even bij je bank kunt vragen... Of iemand anders die je de hypotheek zou verschaffen...
Ik ben niet lui, ik bespaar energie
Loesje

Australie is veel te leuk! En tijd gaat veel te snel....
pi_8576852
Bekende situatie voor veel starters. Zelf ook in die situatie gezeten en uiteindelijk toch met veel pijn en moeite een huurflat gekregen.
Ouwe bagger maar zoals mijn wijze oma zei: "Je moet ergens beginnen dus niet klagen maar dragen en vragen om kracht"

Om een lang verhaal kort te maken: UIteindelijk ingeloot voor een nieuwbouwproject en daar mijn ega net een baan had konden we niet zomaar in aanmerking komen voor een hypotheek. Voorstel van ouders om dan garant te staan. Lang over nagedacht nadat ik het in eerste instantie meteen had afgewezen en uiteindelijk definitief afgewezen.
Je wilt met zijn tweeen iets opbouwen en voor mijn gevoel ben je dan nog niet zelfstandig als je op die manier je ouders nodig hebt.
In jouw geval is het ook nog samenwonen dus vind ik het risico helemaal groot.
Uiteindelijk hebben wij toch helemaal zelfstandig een hypotheek (incl Nationale Hypotheek Garantie) weten rond te krijgen, maar als dat niet gelukt was hadden we nu nog in die oude bagger flat gezeten en dat was ook niet erg geweest.

Regel je eigen financien want niets is zo vervelend dan onenigheid krijgen over dat soort zaken met familie. Zou dat risico niet willen lopen hoe goed je band met je ouders ook is en hoe zeker je nu weet dat het samenwonen goed gaat.

[Dit bericht is gewijzigd door sqlsmurft op 19-02-2003 09:54]

[url=http://www.watbenjedan.nl]Prutser[/url]
pi_8577721
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 09:47 schreef sqlsmurft het volgende:
Bekende situatie voor veel starters. Zelf ook in die situatie gezeten en uiteindelijk toch met veel pijn en moeite een huurflat gekregen.
Ouwe bagger maar zoals mijn wijze oma zei: "Je moet ergens beginnen dus niet klagen maar dragen en vragen om kracht"

Om een lang verhaal kort te maken: UIteindelijk ingeloot voor een nieuwbouwproject en daar mijn ega net een baan had konden we niet zomaar in aanmerking komen voor een hypotheek. Voorstel van ouders om dan garant te staan. Lang over nagedacht nadat ik het in eerste instantie meteen had afgewezen en uiteindelijk definitief afgewezen.
Je wilt met zijn tweeen iets opbouwen en voor mijn gevoel ben je dan nog niet zelfstandig als je op die manier je ouders nodig hebt.
In jouw geval is het ook nog samenwonen dus vind ik het risico helemaal groot.
Uiteindelijk hebben wij toch helemaal zelfstandig een hypotheek (incl Nationale Hypotheek Garantie) weten rond te krijgen, maar als dat niet gelukt was hadden we nu nog in die oude bagger flat gezeten en dat was ook niet erg geweest.

Regel je eigen financien want niets is zo vervelend dan onenigheid krijgen over dat soort zaken met familie. Zou dat risico niet willen lopen hoe goed je band met je ouders ook is en hoe zeker je nu weet dat het samenwonen goed gaat.


Daar ben ik het helemaal mee eens.
In dit geval zou ik nog effe een jaartje of wat wachten, totdat je zelf zekerheid hebt om een hypotheek te nemen..........
pi_8579065
Wat voor studies volgen jullie? En in wat voor banen komen jullie terecht? Bij ons was het namelijk niet nodig om een baan voor onbepaalde tijd te hebben, omdat we beide in een sector werken met voldoende werk voor handen (medisch).
pi_8581735
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 11:55 schreef Coelho het volgende:
Wat voor studies volgen jullie? En in wat voor banen komen jullie terecht? Bij ons was het namelijk niet nodig om een baan voor onbepaalde tijd te hebben, omdat we beide in een sector werken met voldoende werk voor handen (medisch).
Bij ons ook hoor. Ik had geen vaste baan, maar mijn vriend wel.
Het ligt idd wel aan de sector waarin je werkt hoor.
  woensdag 19 februari 2003 @ 15:37:42 #9
35514 anima
nigga stole my yoshi
pi_8584723
Mijn vriendin is nu bezig met solliciteren voor basis school lerares(voldoende werk) En ik ben bezig met mijn afstudeer stage voor ICT management
>>>>Fotoboek<<<<
Ik geloof niet in God, maar ik geloof wel dat er iets is, citeerde Harry de halve wereld bevolking
  woensdag 19 februari 2003 @ 23:31:47 #10
1234 HiZ
Istanbullu
pi_8597029
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 15:37 schreef anima het volgende:
Mijn vriendin is nu bezig met solliciteren voor basis school lerares(voldoende werk) En ik ben bezig met mijn afstudeer stage voor ICT management
Even een heel andere overweging, is het wel zo handig om een huis te kopen voordat je weet in welke regio je gaat werken? Straks kun je de baan van je dromen in Rotterdam vinden. Dan is het nogal lullig om iedere dag heen en weer te moeten.

En hoeveel kunnen jullie überhaupt lenen met een dergelijk inkomen? Volgens mij is er in de prijsklasse die je je kunt veroorloven nou ook niet echt veel aantrekkelijks te koop.

pi_8605880
Je krijgt toch wel een beetje vreemde antwoorden moet ik zeggen. Ze kloppen namelijk niet helemaal

Er bestaat niet zoiets als garant staan bij een hypotheek. Op het moment dat jouw ouders je willen helpen, worden ze medeschuldenaar, dit betekent dat ze verantwoordelijk zijn voor het hele bedrag van je hypotheek en dat ze de akte ook moeten ondertekenen.
Tevens moet jouw werkgever een verklaring geven dat je binnen een bepaalde termijn (ik dacht iets van 2 jaar), mits je normaal presteert, zo in salaris gaat stijgen dat je de eisen die eigenlijk aan de hypotheek gesteld worden qua salaris, zelf haalt.

Verder is dit waarschijnlijk niet genoeg om een hypotheek te krijgen, aangezien geen van jullie beiden een vaste aanstelling heeft. In dat geval moet je werkgever een intentieverklaring afgeven, waarin staat dat jij uitzicht hebt op een vaste aanstelling. De meeste werkgevers doen hier niet moeilijk over, omdat het ze wettelijk tot niets verplicht, maar je kan pech hebben.

Mocht ik je echter nog een persoonlijke tip geven: baseer je hypotheek niet op de twee volledige salarissen, aangezien je dan in de problemen komt op het moment dat er iets misgaat. Sowieso moet jij nog aan een baan zien te komen (en dat is geen pretje als starter in de ICT), dus denk drie keer na voordat je een huis koopt.

pi_8607366
Wat je beter kan doen is zoveel mogelijk hypotheek proberen te krijgen (en dan het liefst op 1 inkomen!). Het bedrag dat je tekort komt moet je proberen te lenen van jouw ouders/en of de ouders van je partner (denk om de schenkingsgrens). Wellicht hebben zij overwaarde op hun eigen huis die ze kunnen gebruiken? Ze kunnen dan ook nog de rente aftrekken.

Garant staan is iets wat ik niet zou doen om de reden die al genoemd is: je ouders zijn dan mede-eigenaar van je huis en mede-schuldenaar van de hypotheek. Die situatie moet je proberen te vermijden.

pi_8607444
Nee, de ouders worden juist geen mede-eigenaar, maar alleen mede-schuldenaar (in de gebruikelijke constructie dan, het is een lekker makkelijke manier van verkapte vermogensoverdracht trouwens).

In die zin is het gebruik van de term 'garantie' voor het dagelijks gebruik dan ook afdoende om de praktijk te beschrijven, wat er gebeurt is namelijk niet meer of minder dan dat. De ouders garanderen dmv hoofdelijke aansprakelijkheid de betaling van schuld en rente.

pi_8607712
Wat een gedoe allemaal zeg!
Ik zou nog gewoon lekker een jaartje wachten !! Kun je ook nog wat centjes sparen.
  vrijdag 21 februari 2003 @ 17:45:23 #15
1234 HiZ
Istanbullu
pi_8634394
Ik las ergens dat de Rabo-bank dit als speciaal product voor starters in de markt wil gaan zetten.

Generatiehypotheek noemen ze dat.

  vrijdag 21 februari 2003 @ 18:09:11 #16
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_8634753
Ik heb zelf tijdens mijn studie een huis gekocht. Met als enige vaste inkomensbron: studiefinanciering

En nu het verhaal, maar dan wat completer: ik studeerde nog, had studiefinanciering en werkte op vrijdag als telefoniste. Het huis (nou ja, huis) kostte drie keer nix (fl. 46.000). Het was ook drie keer nix (maar wel water- en luchtdicht).

Om de hypotheek (fl. 40.000, de rest + k.k. kon ik betalen uit spaargeld) rond te krijgen hebben mijn ouders meegetekend voor de hypotheek. Hoe je het ook noemen wilt (destijds noemde de bank het 'borgtekenen'), inderdaad werden mijn ouders hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige som. Dat kan alleen als degene die meetekent voldoende financiele ruimte heeft om de kosten op te hoesten wanneer de ander in gebreke blijft. In ons geval (waar heb je het over) was het geen probleem...

Enige nadeel: de kosten van overlijdensrisicodekking waren behoorlijk hoog (ja, die krijg je dus twee keer...) omdat mijn vader statistisch nou eenmaal een grotere kans had te overlijden dan ik.

Als je ouders de overwaarde op hun huis willen omzetten in een (tweede) hypotheek, dan is dat deel van de hypotheekrente alleen aftrekbaar onder bepaalde voorwaarden. En tot die voorwaarden behoort in elk geval niet 'lenen aan zoon of dochter zodat die een huis kunnen kopen'

Mijn goede idee? Doe het alleen als het risico beperkt blijft. Het is niet voor niets dat je onder sommige omstandigheden geen hypotheek krijgt; dan heeft de ervaring geleerd dat onder die omstandigheden de kans groot is dat het vroeger of later mis gaat.

Veel succes en wijsheid!

Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_8888549
Probeer je hypotheek NOOIT op twee lonen af te sluiten. Mocht een van de inkomens wegvallen, zit je

Ik zit in het zelfde schuitje als meer mensen hier. Huren is moeilijk omdat het aanbod ontzettend laag is. Daarnaast verdienen wij eigenlijk te weinig om een hypotheek te bekostigen...

Maar goed, we blijven kijken wat de mogelijkheden zijn.

Que..?
  woensdag 5 maart 2003 @ 23:06:31 #18
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_8898929
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 16:13 schreef -MEXX- het volgende:
Probeer je hypotheek NOOIT op twee lonen af te sluiten. Mocht een van de inkomens wegvallen, zit je
Durf eens een gokje te nemen in je leven. Mocht er iets gebeuren, dan is er vast wel weer een mouw aan vast te knopen. Als een van de twee onverhoopt overlijdt, dan heb je je levensverzekering. Als je arbeidsongeschikt wordt, heb je een WAO uitkering. Bij gedwongen ontslag kom je in de WW en heb je een jaar of zo om een nieuwe baan te zoeken. Hoe slecht kan het met je gaan? Dan maar een keer geen vakantie, of niet naar een ander continent. Nieuwe schoenen hoeven ook niet altijd >100 euro te kosten.
Ik weet dat het een moeilijke tijd is om te kopen, maar zonder een gokje te nemen, zul je je hele leven achter de feiten aan lopen.
  donderdag 6 maart 2003 @ 00:09:38 #19
1234 HiZ
Istanbullu
pi_8900583
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 23:06 schreef Coelho het volgende:

[..]

Durf eens een gokje te nemen in je leven. Mocht er iets gebeuren, dan is er vast wel weer een mouw aan vast te knopen. Als een van de twee onverhoopt overlijdt, dan heb je je levensverzekering. Als je arbeidsongeschikt wordt, heb je een WAO uitkering. Bij gedwongen ontslag kom je in de WW en heb je een jaar of zo om een nieuwe baan te zoeken. Hoe slecht kan het met je gaan? Dan maar een keer geen vakantie, of niet naar een ander continent. Nieuwe schoenen hoeven ook niet altijd >100 euro te kosten.
Ik weet dat het een moeilijke tijd is om te kopen, maar zonder een gokje te nemen, zul je je hele leven achter de feiten aan lopen.


Dit soort gokje bedoel je ? Gedwongen verkoop van huis +31%
  donderdag 6 maart 2003 @ 10:25:10 #20
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_8904748
quote:
Op donderdag 6 maart 2003 00:09 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dit soort gokje bedoel je ? Gedwongen verkoop van huis +31%


Het gaat om 695 woningen in heel 2002, waarvan het merendeel verkocht moest worden vanwege echtscheiding. Nou, dat lijkt mij een legitieme reden. Als je per sé in je eentje in een huis wilt kunnen blijven wonen, moet je inderdaad je huis maar op 1 salaris baseren. Als je de gok van een goede relatie aandurft, en als je beseft dat je bij een eventuele beeindiging van de relatie je woning moet verkopen, dan is er nog steeds geen probleem.

En trouwens, 695 woningen op een totaal van miljoenen koopwoningen, dat vind ik nog wel meevallen....

  FOK!fotograaf donderdag 6 maart 2003 @ 11:05:18 #21
18921 freud
Who's John Galt?
pi_8905580
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 09:43 schreef syracuse het volgende:
Het is zeker mogelijk dat je je ouders garant laat staan voor een hypotheek. De meeste hypotheek verstrekkers hebben hier absoluut geen moeite mee. Je kan dan eventueel notarieel vast laten leggen dat jij verantwoordelijk bent voor de hypotheeklasten en niet je ouders.

Bedenk wel dat je ouders dan alleen de hypotheekrente kunnen aftrekken en eenmalige kosten zoals taxatiekosten etc.


Boeit niet, de bank mag bij die ouders dan nog steeds alle kosten verhalen en zelfs hun eigen huis verkopen als dat nodig is. Als je weet dat je de hypo op gaat kunnen brengen en je in de regio kan werken, zou ik het gewoon doen, maar ik hoop dat je ouders dan wel weten dat ze ook in hun geheel aansprakelijk zijn als jij het toch niet kan betalen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  donderdag 6 maart 2003 @ 13:07:39 #22
1234 HiZ
Istanbullu
pi_8908306
quote:
Op donderdag 6 maart 2003 10:25 schreef Coelho het volgende:

[..]

Het gaat om 695 woningen in heel 2002, waarvan het merendeel verkocht moest worden vanwege echtscheiding. Nou, dat lijkt mij een legitieme reden. Als je per sé in je eentje in een huis wilt kunnen blijven wonen, moet je inderdaad je huis maar op 1 salaris baseren. Als je de gok van een goede relatie aandurft, en als je beseft dat je bij een eventuele beeindiging van de relatie je woning moet verkopen, dan is er nog steeds geen probleem.

En trouwens, 695 woningen op een totaal van miljoenen koopwoningen, dat vind ik nog wel meevallen....


Goh, maar laten het nou wel voor het merendeel mensen zijn die het door jou aanbevolen 'gokje' hebben genomen. Want waar het op neerkomt is dat ze door hun 'gokje' met hun scheiding in een situatie zijn gekomen waardoor de bank heeft besloten hun hypotheek te executeren. Ik geloof dat ruim een kwart van de huwelijken in Nederland geen stand houdt. Dan neem je met jouw gokje zelf bij gelijkblijvende economische omstandigheden een kans van 1 op de 4 dat het misgaat. Beetje grote kans op de 'verliezershoofdprijs' lijkt mij.
  donderdag 6 maart 2003 @ 13:08:46 #23
1234 HiZ
Istanbullu
pi_8908341
quote:
Op donderdag 6 maart 2003 11:05 schreef freud het volgende:

[..]

Boeit niet, de bank mag bij die ouders dan nog steeds alle kosten verhalen en zelfs hun eigen huis verkopen als dat nodig is. Als je weet dat je de hypo op gaat kunnen brengen en je in de regio kan werken, zou ik het gewoon doen, maar ik hoop dat je ouders dan wel weten dat ze ook in hun geheel aansprakelijk zijn als jij het toch niet kan betalen.


Heb je wel eens overwogen dat die ouders misschien wel voor die hypotheek willen betalen? Het is een zeer handige manier van vermogensoverdracht.
  donderdag 6 maart 2003 @ 13:57:45 #24
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_8909793
quote:
Op donderdag 6 maart 2003 13:07 schreef HiZ het volgende:

[..]

Goh, maar laten het nou wel voor het merendeel mensen zijn die het door jou aanbevolen 'gokje' hebben genomen. Want waar het op neerkomt is dat ze door hun 'gokje' met hun scheiding in een situatie zijn gekomen waardoor de bank heeft besloten hun hypotheek te executeren. Ik geloof dat ruim een kwart van de huwelijken in Nederland geen stand houdt. Dan neem je met jouw gokje zelf bij gelijkblijvende economische omstandigheden een kans van 1 op de 4 dat het misgaat. Beetje grote kans op de 'verliezershoofdprijs' lijkt mij.


Als je bij voorbaat al ervan uit gaat dat je 25% kans hebt dat je relatie misloopt, kun je ook beter niet aan een relatie beginnen. Als je weet dat er in nederland jaarlijks 1500 verkeersdoden zijn kun je beter niet meer de straat op gaan. Als je weet dat 1 op de 100 babies met een afwijking (in meer of mindere mate) geboren wordt, hoef je nooit meer kinderen te nemen en als je weet dat de kans 40% is dat je voor je 65e overlijdt kun je er eigenlijk net zo goed nu een eind aan maken....

Het hele leven is een gok. Waarom altijd alles plannen? Zekerheden bestaan niet.

  donderdag 6 maart 2003 @ 14:54:02 #25
1234 HiZ
Istanbullu
pi_8911698
quote:
Op donderdag 6 maart 2003 13:57 schreef Coelho het volgende:

[..]

Als je bij voorbaat al ervan uit gaat dat je 25% kans hebt dat je relatie misloopt, kun je ook beter niet aan een relatie beginnen. Als je weet dat er in nederland jaarlijks 1500 verkeersdoden zijn kun je beter niet meer de straat op gaan. Als je weet dat 1 op de 100 babies met een afwijking (in meer of mindere mate) geboren wordt, hoef je nooit meer kinderen te nemen en als je weet dat de kans 40% is dat je voor je 65e overlijdt kun je er eigenlijk net zo goed nu een eind aan maken....

Het hele leven is een gok. Waarom altijd alles plannen? Zekerheden bestaan niet.


Je rekent in kosten en baten, en risico's; de verhouding is bij het kopen van een huis tegen het maximaal mogelijke gewoon zoek.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')