abonnement Unibet Coolblue
pi_8439164
Ik zit nu in Chili en ben bezig met een rondreis door zuidamerika. Heb eerst vrijwilligerswerk gedaan in Peru en mijn voorstelling van zuidamerika klopt niet helemaal met de werkelijkheid. Ik verlang naar stranden, hitte, hangmatten, zon, lekkere fruitjes op elke straathoek. Denk dus dat ik richting middenamerika ga. Nicaragua trekt me, mede door een documentaire die ik gezien heb. En het ligt aan de caraibische zee.

Iemand van jullie ervaring met Nicaragua?

Hik, ik heb je hele latino topic met veel belangstelling gelezen. Is Ncaragua te doen voor een meisje (24) alleen?

En de reis over land van Chili naar Middenamerika? Door Colombia?

Alle info is welkom! IK heb nog een paar maanden en wil het mooiste uit mijn reis halen en zuidamerika is het denk ik niet voor mij...

Iedereen veel reisplezier gewenst!

  woensdag 12 februari 2003 @ 17:27:50 #2
27666 spy-eye
Kutless - Sea of faces
pi_8439869
ik ken iemand die nu in guatemala zit. schijnt daar heel mooi te zijn.
Antigua etc zijn hele mooie stadjes. :y
  woensdag 12 februari 2003 @ 17:59:34 #3
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_8440387
Nicaragua

Ik heb er 3,5 maand voor mijn stage gezeten in 2000... Súper!

Ik weet niet wat je niet trekt aan zuid-amerika overigens. Als het inderdaad om hitte en fruitstalletjes gaat zijn Brazilië en Venezuela ook opties natuurlijk...

Anyway je idee om naar Nicaragua te gaan is hartstikke goed hoor! Eén van de voordelen is dat het een wat kleiner land is, met relatief veel verschillende landschappen (bergen, jungle, strand) op een klein oppervlak (vergeleken met Brazilië! ).
Eén van de dingen die belangrijk zijn om te overwegen voor je erheen gaat is dat Nicaragua vrijwel niét toeristisch is, op enkele plaatsen na. Das natuurlijk hartstikke prettig in een hoop opzichten, maar betekent ook dat wat Spaans geen overbodige luxe is, anders ga je je als alleenreiziger wellicht wat eenzaam voelen. Bovendien zijn "toeristische voorzieningen" vrijwel niet aanwezig. Wel hotels natuurlijk, maar bewegwijzering, uitleg voor reizigers, duidelijke paden als je gaat wandelen, opgeknapte bouwerken, het is er allemaal niet. Als land is het gewoon niet echt ingesteld op toeristen en dus zul je veel zelf uit moeten zoeken en je erop in moeten stellen dat niet alles er even mooi bijligt (koloniale gebouwen bijvoorbeeld). Het land heeft iets meer "tijd" nodig dan bijvoorbeeld een land als Mexico. Veel mensen klagen bijvoorbeeld dat Managua zo lelijk is. Nee, het is zeker geen mooie stad, maar ik zou je willen aanraden er iets langer te blijven en te genieten wat de stad te bieden heeft: cultuur, uitgaan (salsa!), (recente) historie, markten en vooral... mensen. Want als er iets geweldig is aan Nicaragua is dat het wel: Juist door het gebrek aan toeristen zijn Nica's nieuwsgierig, warm en gastvrij... Je wordt zó bij mensen uitgenodigd en in hun huis of hart opgenomen (overigens heb ik dit in Zuid-Amerika ook genoeg gehad hoor!)

Een extraatje aan Nicaragua is de Caraďbische kust. Minder mensen, minder latijns-amerikaans (zeg maar:niet), maar wel je hangmatten op het strand (inclusief Nica-libres met Flor de Cańa -dat leer je nog wel! -) en een typisch caraďbisch sfeertje.... Bijna niet te geloven dat het één land vormt met de westkust, heerlijk om even uit te rusten en de reis er naartoe is een avontuur, omdat-ie niet over land kan!

Veiligheid is niet anders dan de andere LA-landen en zo te zien hoef ik je daar niet al te veel over uit te leggen. De mensen zijn misschien nog wel wat warmbloediger (oef! ) dan in Peru bijvoorbeeld (met name dan in de hooglanden), maar als je je hoofd gebruikt, een beetje voor jezelf op kunt komen en de taal spreekt (en niet met vreemde mannen meegaat ) zal dat geen enkel probleem zijn. Ik heb me echt nooit onveilig gevoeld daar, maar heb (met name in Managua) gewoon heel rustig alles verkend. En op het laatst (als je een beetje bekend bent daar) cros je dan in je eentje met een taxi de hele stad door midden in de nacht!

Ik heb nog bendes Nica-tips, maar laat maar even weten of je specifieke vragen hebt... We kunnen ook mailen eventueel.

Buen viaje... estoy celosa!

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  woensdag 12 februari 2003 @ 18:04:27 #4
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_8440480
Aanvulling: Je wilt er helemaal over land naartoe? Das wel vrij ambitieus!

Ken zelf Ecuador en Colombia niet. Weet wel dat het oversteken van de grens (als je dat zo kunt noemen) tussen Colombia en Panama eufemistisch gezegd "geen aanrader" is!

En neem je tijd, zo ik zeggen... onderweg lijkt me nog genoeg moois te zien! zoals gezegd, je kunt ook overwegen naar één van de meer caraďbische zuid-amerikaanse landen te gaan...

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_8447960
Bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie!

En Hik, ik had inderdaad al gehoopt dat jij zou reageren, omdat ik al een poosje meelees en had gezien dat je naar nicaragua was geweest..Tnx voor het verhaal en als ik nog mer specifieke vragen heb zal ik je mailen.
Het klinkt allemaal erg mooi....en ik ga mijn hart volgen en ik ga erheen. Ja over land, das wel de bedoeling. Mijn ticket gaat vanuit Lima via Aruba terug naar Amsterdam. Ik ben de klm aan t vragen of ik op Aruba kan instappen. Zoals gezegd zit ik nu in Chili, Pichilemu, ga morgen leren surfen. Daarna denk ik via Bolivia en Cuzco richting het noorden.

Hoezo grensovergang Colmbia-Panama geen optie? Ik zal zelf eens kijken wat ik erover kan vinden.
Gelukkig kan ik me redelijk redden in het spaans. En ik heb heel veel zin in een land zonder al te veel toerisme. Het is echt niet fijn om als rijke blonde toeriste gezien te worden. Verder hou ik wel van basis zonder franje.

Enige andere optie is nog brasil...ik zou graag portugees leren en het is het land van de muziek. Maar het is ook zo oneindig groot..misschien iets voor een volgende reis.

Ik blijf hier nog een paar dagen en dan naar Santiago voor de lonely planet van middenamerika... Grappig, meestal gaat iemand op reis en is alles meteen super, soms ben je echter een paar maanden aan het reizen en maak je dan pas een keus in de goede richting. Reizen is in elk geval fascinerend.

pi_8448301
Via Ecuador en Colombia reizen is goed te doen. Hou in Colombia wel rekening met lange reistijden (bergachtig). Je komt door zeer spectaculaire landschappen.

De Darien-gap (tussen Colombia en Panama) is te doen over land maar schijnt iets weg te hebben van survival tocht: paar dagen lopen door het oerwoud. De meesten gaan er met een bootje omheen of gaan met het vliegtuig. Zelf heb ik gevlogen tussen Catagena (Colombiaanse noordkust) en Panama stad. Catagena is een van de mooiste koloniale steden ter wereld dus mis die stad niet! Bovendien hangt daar zo'n typisch caraibisch warm zwoel sfeertje (ik heb er kerst '98 doorgebracht).

Nicaragua is mooi maar oogt erg arm vergeleken met het relatief rijke Panama en Costa Rica. Ik heb kerst '99 doorgebracht op Ometepe, een eilandje met 2 vulcanen in een meer. Echt een superrelaxed backpackerssfeertje en super aardige bewoners (geen massatoerisme).

pi_8448379
quote:
Op woensdag 12 februari 2003 16:52 schreef mangodream het volgende:
zuidamerika is het denk ik niet voor mij...
Onbegrijpelijk...
Als er iets roeleert dan is het wel Zuid Amerika
pi_8448456
Wow!!! En joepie!!!!

Echt wel dat ik die kant opga! Ik ben nu aan t uitzoeken of er antimalaria middelen nodig zijn voor middenamerika, ik ga in elk geval over land naar ecuador en dan zien we wel hoe ik in nicaragua kom. Hehe, dit wordt dus toch nog een leuke reis!
Aernout, ook bedankt voor je reactie, klinkt goed die kerst van jou.

  donderdag 13 februari 2003 @ 13:06:57 #9
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_8455240
Even een korte reactie op je stukje: In Nicaragua zul je méér nog dan in andere landen worden gezien als rijke toeriste. Nicaragua is het armste land (op Haďti na) in deze regio, dus houd daar even rekening mee! Overigens vind ik het ook altijd een beetje een kwestie van hoe je daar zelf mee omgaat hoor...

De darien gap waar Aernout over spreekts is iets meer dan een survival-hike! Eind januari/begin februari is er weer een groep reporters ontvoerd en enkele indiaanse gidsen vermoord en dat is aan de orde van de dag daar. Behalve een loodzware trek is er sprake van zeer veel guerrilla-activiteit in deze regio... Ik ben ook niet echt een watje als het op reizen aankomt, maar dit lijkt me toch echt iets dat je wel kunt missen!
Schijnbaar kun je wel per boot over vanaf Cartagena naar Panama... Is vast ook een leuke trip...
Meer info over de Darien (en nog heel veel meer) vind je op het forum van Lonely Planet. http://thorntree.lonelyplanet.com

Hoe lang heb je om te reizen? Want je neemt er zo te zien lekker je tijd voor! Super zeg!!

Als je vanuit Aruba vliegt, is Venezuela dan ook niet leuk?! Sorry.. ik wil je niet in de war maken!

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  donderdag 13 februari 2003 @ 13:08:24 #10
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_8455271
Anti-malaria in Midden-Amerika kan je af met Paludrine trouwens!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_8465267
Nog meer in de war maken?
Kan haast niet, want nu zit ik toch weer te denken aan brasil...
En af en toe wou ik dat ik gewoon op schiermonnikoog was... supergroot strand, met een beetje geluk mooi weer en lekker rustig.
Ik ben gaan reizen omdat ik rust wilde, maar ik ben erachter dat reizen alles behalve een rustige vakantie is. Vandaar dat ik nu niet meer zo goed weet waar ik het zoeken moet en vandaar dat een strand met palmbomen me het meeste trekt nu.

Gotta make up my mind..
Naar huis kan altijd nog.

pi_8465462
mangodream, hoe lang ben je nu al precies weg?? Wat ben je allemaal al geweest?? Waar blijven de reisverhalen??
  vrijdag 14 februari 2003 @ 01:31:34 #13
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_8471495
quote:
Op woensdag 12 februari 2003 23:49 schreef Aernout het volgende:

[..]

Onbegrijpelijk...
Als er iets roeleert dan is het wel Zuid Amerika


Mag ik zo vrij zijn om het daarmee eens te zijn !

En als ik het zo lees, lijkt Brazilie me een echte aanrader voor topicstarter. Mijn advies: neem een enkele reis Bahia en je vindt alles wat je -volgens mij tenminste- zoekt; zeker nu het carnaval met rasse schreden nadert !
Al ben ik misschien niet geheel onbevooroordeeld: ik heb genoeg van Zuid Amerika gezien om Brazilie toch het meest interessante te vinden, al was het maar om de variatie.
En Hik, met Buenos Aires op een goede vierde of vijfde plaats !
zonnig Brasil
  vrijdag 14 februari 2003 @ 16:27:20 #14
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_8481217
Voor mij is het zo dat Brazilië het meest vakantie-achtige deel van mijn reis was. Dat klinkt misschien raar, maar ik bedoel daarmee dat Peru en Bolivia wat meer bijzonder zijn op het gebied van indigene culturen, landschappen, archeologie etcetera. Argentinië was dan juist weer meer "thuis" voor mij en Brazilië was het meest ontspannen, relaxed: stranden, feestende mensen, dans... Das een beetje erg zwart-wit geschetst natuurlijk, maar zo probeer ik uit te leggen "wat ik nou het leukste" vond aan mensen die dat vragen (een lekker Balkenende-antwoord dus ). Anyway, ik denk inderdaad dat Brazilië wellicht wel kan zijn waar mangodream naar op zoek is...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_8483942
quote:
Op vrijdag 14 februari 2003 01:31 schreef qwerty_x het volgende:
En als ik het zo lees, lijkt Brazilie me een echte aanrader voor topicstarter.
Het is ongelofelijk, maar ik ben nog nooit in Brazilie geweest

Ik ken wel de verhalen van collega's dat de meisjes in de fabriek in Manaus niks aanhebben onder de witte fabrieks jas want daarvoor is het te warm.
De feromonen vliegen daar om je oren (schijnt)

  vrijdag 14 februari 2003 @ 19:31:04 #16
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_8484001
quote:
Op vrijdag 14 februari 2003 19:28 schreef Aernout het volgende:

[..]

Het is ongelofelijk, maar ik ben nog nooit in Brazilie geweest

Ik ken wel de verhalen van collega's dat de meisjes in de fabriek in Manaus niks aanhebben onder de witte fabrieks jas want daarvoor is het te warm.
De feromonen vliegen daar om je oren (schijnt)


..... en rond Manaus staan genoeg boompjes om dit alles eens nader te onderzoeken....
zonnig Brasil
pi_8489652
Laat ik nou net gisteravond besloten hebben naar Brasil te gaan!!!!
En ik heb er een supergoed gevoel bij. Ik ben op reis gegaan om te ontspannen en dat gaat bij mij niet gepaard met stadswandelingen, musea, allerlei interessante culturen (ik ga wel mijn reis afsluiten met de incatrail, daar droomde ik al van toen ik nog kind was).
Wat mij wel helemaal gelukkig maakt is strand, zon en zee. En mooie uitgestrekte landschappen en hitte (30 graden plus). En lekker eten en dan vooral fruit in alle soorten en maten. En een vrolijke houding van mensen naar de dag toe. En muziek... ik ga nooit zonder mijn discman ergens naar toe en er is niks mooier dan op het strand zonsondergang zien met je favoriete deuntjes bij je. (gisteravond gedaan, mnjammie)
Dus....ik ben eruit!
Oef.. dat is een hele opluchting. Ik ben nog steeds heel benieuwd naar Nicaragua en middenamerika, maar dat wordt dan iets voor een volgende reis.

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties, ik heb men besluit genomen maar het is heel fijn een en ander bevestigd te zien hier.
Ik laat jullie weten hoe het loopt met Brasil en mij!

Ik kan verder met mijn reis!!

pi_8490490
ehhhhh, Brazilie is nogal groot ......
Waar gaat u henen ?

even een overdenking totaal off-topic: was het nou henen of hene ?
tralala, zeg roodkapje, waar ga je ....????????
´t Is blijkbaar tijd het vaderland weer eens op te zoeken, tenzij iemand kan helpen uiteraard....dan blijven we liever nog eventjes weg.

[Dit bericht is gewijzigd door qwerty_x op 15-02-2003 03:20]

zonnig Brasil
  zaterdag 15 februari 2003 @ 11:39:30 #19
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_8492067
Super!! En Nicaragua kun je altijd nog een andere keer doen, toch?!
Carnaval in Brazil, mooier kan het bijna niet....Hmmmm * jaloers is

Heel veel plezier!

Uhhhm ...het is hene qwerty! (henen lijkt mij meervoud)...

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_8497531
Ik zit nu vlakbij Santiago, Chili. Next stop gaat of Buenos Aires zijn, of gelijk door naar Brasil. Waar Brasil? Het land is totaal onbekend voor mij dus dat gaat hartstikke spannend worden. Ergens aan de kust, met niet al te veel toeristen maar toch veel feest.

Gelukkig ben ik op reis net als thuis, gauw tevreden

  zaterdag 15 februari 2003 @ 18:27:12 #21
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_8498284
Zéker naar Bahia gaan! Wel toeristisch (zeker nu), maar absoluut de moeite waard... Salvador is prachtig en heeft overal muziek op straat. Gegarandeerd geen slaap, maar een supersfeer! Ten noorden en zuiden van Salvador heb je prachtige stranden (bijvoorbeeld in Praia do Forte, waar ook een schilpadden-project is wat je kunt bezoeken).

Waar logeer je in Santiago? Ik zat daar in La Casa Roja... supercool hostel!

Edit: Ow, je zit niet IN Santiago

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')