abonnement Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 14 juli 2023 @ 21:14:15 #1
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209896604
Na wat gezocht te hebben bleek dat er binnen DIG geen topic is over smart home / thuis automatisering / Home Automation (HA). Ik weet niet of er hier meer mensen zijn die daar mee bezig zijn, maar ik dacht, laat ik er eens een topic over openen :)

Met HA kun je op verschillende manieren beginnen. Neem de Klik Aan Klik Uit units die je vroeger (en nog steeds) hebt, waarmee je met een druk op de afstandsbediening een lamp aan kunt laten gaan, zonder op te moeten staan van de bank. Handig.

Of je thermostaat, een Nest bv, die best veel mensen hebben (maar CoolGuy niet), waardoor je op afstand je temperatuur in huis kunt regelen, zodat je in een lekker warm huis thuis komt. Philips Hue, waarmee je lampen automatisch aan uit of uit kunt laten gaan, of aan of uit kunt zetten met de app. Het zijn allemaal dingen die in principe je wooncomfort een beetje verhogen. Daarnaast is het ook gewoon leuk om mee bezig te zijn :P

Maar wat nou als je wat meer wil dan dat? Wat als je dingen automatisch wil laten gaan, zonder dat er handelingen van jou nodig zijn? Dan kom je al snel uit bij een HA Controller. Die komen er in allerlei soorten, maten en prijzen. Ze doen allemaal ongeveer hetzelfde, maar de ene kan wat meer dan de andere, of werkt net wat handiger.

Die KaKu waar ik eerder over sprak? Dat werkt met een 433Mhz signaal. Maar die Philips Hue? Die werken obv het zogenaamde Zigbee protocol. Ze spreken elkaars taal niet dus heb je gescheiden systemen.

Toen ik mijn huidige huis kocht wilde ik eens voorzichtig gaan beginnen met wat aan HA te doen, maar welke controller koop je dan? Belangrijk om te weten is dat veel bedrijven die een controller uitbrengen, ook zelf direct sensoren en andere slimmigheden op de markt brengen, die te koppelen zijn met hun eigen sensoren. Dat is mooi, want dan heb je het bovenstaande issue dat ze elkaars taal niet spreken dus ook niet. Sommige controllers gaan iets verder dan hun eigen producten. Neem bijvoorbeeld Somfy. Iedereen kent deze wel, van de rolluikmotoren etc. Somfy kun je koppelen met bijvoorbeeld Philips Hue. Is het avond? Mooi, rolluik(en) naar beneden, en tegelijkertijd de lampen aan. Tof!

Maar ja, die lamp in de hoek daar, die zit nog op een KaKu schakelaar, die doet dus niet mee. Tevens heeft bijvoorbeeld Somfy ook hun eigen deur/raam sensoren. Dat is leuk, dan weet je wanneer een deur open gaat (bijvoorbeeld als je niet thuis bent), maar zo'n sensor kost wel rond de 80 euro per stuk.

Zijn er dan geen goedkopere alternatieven? Jawel, maar die zijn niet altijd zomaar koppelbaar met je controller. Sure, je kunt bijvoorbeeld een USB dongle kopen die de mogelijkheid geeft tot bijvoorbeeld het Z-Wave (Plus) protocol, maar ja, dan moet je alweer een uitbreiding kopen op het systeem dat je al hebt, kost dus weer extra geld.

Bovenstaande is ongeveer het proces waar ik doorheen liep, toen ik op zoek ging naar de (on)mogelijkheden van de verschillende controllers die er op de markt zijn. Ik wilde een controller die zoveel mogelijk protocollen sprak, right out of the box. En ik kwam uit bij de Homey, van Athom.



Ik heb dit apparaat gekocht, omdat deze meerdere protocollen spreekt, namelijk:

433.92 MHz, 868 Mhz, Bluetooth, Bluetooth Smart, Somfy RTS, Z-wave, Z-wave Plus, ZigBee, Infrarood.

Daarmee heb je de 'grote protocollen' wel te pakken. Het grote voordeel hiervan is dat je niet meer vast zit aan een bepaald merk (met bijbehorende prijzen).

Met andere woorden, het is nu mogelijk om als een bewegingssensor van Philips Hue (zigbee) beweging detecteert, een lamp die op een Kaku unit (433Mhz) zit aan te laten gaan, maar kan bijvoorbeeld ook dienen als input om een Fibaro tussenstekker (Z-Wave Plus) aan of uit te laten gaan.

Stel je gaat in de ochtend werken, en je staat op. Je loopt voorbij de sensor die beneden in de keuken een lamp aan zet, en direct ook de stekker aan schakelt waar je koffie machine op zit, zodat je koffie klaar is op het moment dat jij klaar bent op de badkamer, waar ook nog een lampje is aan gegaan vanwege diezelfde (of een andere) bewegingssensor.

Je kunt ook zo ver gaan dat die lamp na een X aantal minuten weer uit gaat, of als diezelfde sensor bijvoorbeeld 60 seconden lang geen beweging meer heeft gedetecteerd. Omdat je een wekker hebt gezet en Homey dat weet, kan hij ook al je Nest / andere thermostaat) een uur van tevoren vertellen om te gaan verwarmen, zodat het warm is als je beneden komt.

Dat is de grote kracht van Homey. Het aantal verschillende protocollen dat hij aan kan, gecombineerd met de apps die je kunt installeren op Homey, waardoor ineens een hele range aan apparaten van bv een bepaald merk aan te sturen zijn.

Ik heb zelf in huis:

Athom Homey.
Verschillende Z-Wave Plus deur/raam sensoren.
Z-Wave Plus bewegingssensor.
2 Philips Hue Sensoren.
Philips Hue lampen.
KlikAan KlikUit units voor lampen.
Somfy RTS motor voor het rolluik (wordt in toekomst uitgebreid).

Is het alleen maar leuk, of levert het ook voordelen op?

Dat is maar hoe je het wil zien. Ik vind het makkelijk dat alles automatisch kunt laten gaan, of als je bv bent vergeten je droger uit te schakelen, je dat vanaf je telefoon kunt doen. Meest recente voorbeeld van wat ik heb gedaan is dat ik een Fibaro tussenstekker (die ook het verbruik bijhoudt) heb gezet tussen het stopcontact in de muur, en de verlengkabel waarop alle stekkers zitten van de audio/video op onze slaapkamer. Daardoor kwam ik er achter dat het standby hebben van de verschillende apparaten 87 watt per uur kostte ongeveer, en dat 24 uur per dag, 7 dagen per week. Omdat die stekker op afstand uit te schakelen is staat alles nu uit.

Kosten

Tja, dat is altijd een belangrijke natuurlijk. Niet elke sensor kost evenveel, maar ook niet elke sensor kán even veel. Bijvoorbeeld. De Fibaro sensoren die ik heb op de buitendeur en de tuindeuren hebben ook een ingebouwde temperatuursensor. De sensoren die ik heb op de binnendeuren hebben dat niet, maar zijn daarom ook een stukje goedkoper.

De Homey Controller kost 299 euro.
Ik heb meerdere sensoren van Hank op de binnendeuren, die kosten ongeveer 35 euro per stuk.
De Fibaro multi-sensor kost rond de 60 euro, net als de deursensoren op de buitendeuren/ramen.
De tussenstekkers van Fibaro kosten ook rond de 60 euro. Daarvan heb ik er momenteel 5. Dan heb ik ook nog een NodOn tussenstekker, en die kost ongeveer 45 euro. Het prijsverschil zit hem (denk ik) in de grootte (of juist niet) van de stekker. De NodOn is een stukje lomper dan de Fibaro. De Fibaro hebben ook nog een lichtring die verandert op basis van het verbruik van dat moment. Overigens is dit (en nog héél veel meer) allemaal instelbaar op de stekker.

Je hebt ook goedkopere stekkers die schakelbaar zijn, van Neo Coolcam, maar die hebben een belangrijk nadeel. Ze dienen niet als repeaters voor het Z-Wave mesh netwerk.

Wat betekent dat?

Z-Wave is het protocol, en veel sensoren en stekkers praten via dat protocol met de controller. Maar die controller heeft geen ongelimiteerd bereik. Met andere woorden, een deur sensor die in ons geval op de zolder hangt, en door een batterijtje gevoed wordt, kan niet Homey rechtstreeks bereiken, want een te grote afstand, en krijgt zijn signalen dus bij Homey door over verschillende nodes heen te gaan. Die vertraging merk je niet, maar je hebt wél nodes nodig om je gehele huis 'gedekt' te krijgen. Die nodes worden gevormd door alles wat géén batterijvoeding, maar netstroomvoeding heeft', in dit geval dus mijn Fibaro tussenstekkers. Die van Neo Coolcam doen dit niet, daarom heb ik die niet.

Hoe ziet mijn Z-Wave Mesh er dan uit? Nou, zo:



Het is een beetje een rommelige OP geworden, maar dat wil ik nog aanpassen/verder uitbreiden, dan wel met meer posts komen.

Hopelijk zijn er meer mensen hier die bezig zijn met HA. Vragen? Opmerkingen? Ervaringen? Moeilijkheden? Deel ze hier! :)

Openingspost komt van CoolGuy ©

Nieuw deeltje :)

OP is wel een beetje achterhaald, maar goed, dat komt wel een keer (of niet\). Kleine update aan deze kant. Sinds een week of 4 rijdt hier een stofzuigrobot rond, die ook kan dweilen en zo. Dat bevalt me zó goed dat ik volgende week een erbij koop voor boven.

Nog steeds moet je zelf af en toe in de weer met een normale stofzuiger daar waar de robot er niet bij kan, maar goed, voor het 'snel snel' is het prima. :P

Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator vrijdag 14 juli 2023 @ 23:11:22 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209898203
Nou, ik besloot dat ik eigenlijk helemaal niet hoef te wachten tot volgende week en dus net een 2e besteld voor boven. :P
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 14 juli 2023 @ 23:15:00 #3
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_209898239
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 23:11 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, ik besloot dat ik eigenlijk helemaal niet hoef te wachten tot volgende week en dus net een 2e besteld voor boven. :P
Dan ben ik toch wel benieuwd: waarom? Ik had jaren geleden zo'n ding van Philips (toe ik er werkte, ze waren vrij nieuw dus misschien early adaptor probleem) maar ik vond het maar niets. Maakte niet zo goed schoon, borstels liepen vol en kwam vaak niet terug bij de lader. Nou geloof ik best dat die laatste twee dingen inmiddels verbeterd zijn, maar als je zelf al aangeeft ook nog steeds een gewone stofzuiger nodig te hebben denk ik toch 'ja laat maar dan' ;)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Moderator vrijdag 14 juli 2023 @ 23:44:59 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209898538
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 23:15 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Dan ben ik toch wel benieuwd: waarom? Ik had jaren geleden zo'n ding van Philips (toe ik er werkte, ze waren vrij nieuw dus misschien early adaptor probleem) maar ik vond het maar niets. Maakte niet zo goed schoon, borstels liepen vol en kwam vaak niet terug bij de lader. Nou geloof ik best dat die laatste twee dingen inmiddels verbeterd zijn, maar als je zelf al aangeeft ook nog steeds een gewone stofzuiger nodig te hebben denk ik toch 'ja laat maar dan' ;)
Oh nou, wij stofzuigen zo'n 4 a 5x per week het hele huis. Handmatig dus. Dat is veel werk. Ik merk dus in de afgelopen 4 weken dat af en toe de hoekjes doen waar de stofzuiger niet komt veel minder tijd kost. Die tijd is me dat wel waard.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zondag 23 juli 2023 @ 14:06:48 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210008079
Heeft iemand hier toevallig een deur/raam contact sensor buiten in gebruik? Zo ja welke, en hoe bevalt dat (ivm weersinvloeden)?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210008300
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 14:06 schreef CoolGuy het volgende:
Heeft iemand hier toevallig een deur/raam contact sensor buiten in gebruik? Zo ja welke, en hoe bevalt dat (ivm weersinvloeden)?
:Y Xiaomi/Aqara dingetje. Hangt al een jaar onbeschermd buiten. Niks aan de hand.

Er hangt er ook een ín het vriesvak van de koelkast trouwens. Zelfde verhaal, geen enkel probleem.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_210008311
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 23:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oh nou, wij stofzuigen zo'n 4 a 5x per week het hele huis. Handmatig dus. Dat is veel werk. Ik merk dus in de afgelopen 4 weken dat af en toe de hoekjes doen waar de stofzuiger niet komt veel minder tijd kost. Die tijd is me dat wel waard.
5x per week? Dat laat ik mijn robot niet eens doen.
Overigens beste aankoop van 2020 geweest, de hoeveelheid tijd die dat ding al bespaard heeft.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator zondag 23 juli 2023 @ 14:29:35 #8
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210008379
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 14:22 schreef BlackLining het volgende:

[..]
:Y Xiaomi/Aqara dingetje. Hangt al een jaar onbeschermd buiten. Niks aan de hand.

Er hangt er ook een ín het vriesvak van de koelkast trouwens. Zelfde verhaal, geen enkel probleem.
Die zijn niet voor buiten. Ik heb die hier binnen inderdaad overal hangen, maar ik dacht dat die niet geschikt waren voor buiten. Daar zijn ze ook niet voor gecertificeerd, maar bij jou werkt het dus goed? En hoe gaat dat met de batterij icm koud weer?

In het vriesvak? Waarom? :P

quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 14:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
5x per week? Dat laat ik mijn robot niet eens doen.
Overigens beste aankoop van 2020 geweest, de hoeveelheid tijd die dat ding al bespaard heeft.
Ja, 5x per week. Wij hebben een (heel) klein hondje, en die verliest haar, en al het haar wat elke dag wordt weg gezogen heeft minder kans om in hoekjes terecht te komen waar de robot er niet bij kan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210011580
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 14:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Die zijn niet voor buiten. Ik heb die hier binnen inderdaad overal hangen, maar ik dacht dat die niet geschikt waren voor buiten. Daar zijn ze ook niet voor gecertificeerd, maar bij jou werkt het dus goed? En hoe gaat dat met de batterij icm koud weer?

In het vriesvak? Waarom? :P

Dat klopt. Maar het is maar 3.3V dus veel kwaad kan het niet. En echt gecertificeerd voor buiten is veel duurder.

Zoals ik zei: hij hangt op de zuidwestelijke gevel dus vol in de wind en regen, maar het werkt allemaal prima. Batterij kan ik weinig over zeggen. Ik heb 2 jaar terug een hele doos van die sensoren gekocht en die gebruiken allemaal nog de meegeleverde batterij. In HomeAssistant rapporteren ze allemaal nog minstens 80%. Die buiten en die in de vriezer allebei nog 99%, maar die hangen er beide pas een jaar. Ik houd er wel rekening mee dat ze *ineens* leeg zijn, maar vooralsnog is dat niet aan de orde.

Die in de vriezer is voor het kattenvoer :+ mijn kat krijgt rauw vlees te eten, en dat moet ik 's avonds steeds uit de vriezer halen. Als ik het licht in de woonkamer uit doe 's avonds, en de vriezer is de laatste 3 uur niet open geweest, stuurt HomeAssistant me een herinnering op mijn telefoon :)

Er zit er ook één in de kattenbak om me eraan te herinneren die schoon te maken als ik dat vergeet :Y
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator zondag 23 juli 2023 @ 18:01:53 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210012030
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 17:25 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Dat klopt. Maar het is maar 3.3V dus veel kwaad kan het niet. En echt gecertificeerd voor buiten is veel duurder.

Zoals ik zei: hij hangt op de zuidwestelijke gevel dus vol in de wind en regen, maar het werkt allemaal prima. Batterij kan ik weinig over zeggen. Ik heb 2 jaar terug een hele doos van die sensoren gekocht en die gebruiken allemaal nog de meegeleverde batterij. In HomeAssistant rapporteren ze allemaal nog minstens 80%. Die buiten en die in de vriezer allebei nog 99%, maar die hangen er beide pas een jaar. Ik houd er wel rekening mee dat ze *ineens* leeg zijn, maar vooralsnog is dat niet aan de orde.

Die in de vriezer is voor het kattenvoer :+ mijn kat krijgt rauw vlees te eten, en dat moet ik 's avonds steeds uit de vriezer halen. Als ik het licht in de woonkamer uit doe 's avonds, en de vriezer is de laatste 3 uur niet open geweest, stuurt HomeAssistant me een herinnering op mijn telefoon :)

Er zit er ook één in de kattenbak om me eraan te herinneren die schoon te maken als ik dat vergeet :Y
Maar...jij zegt IN de vriezer. Ik zou het snappen dat je hem op de deur hebt van het vriezergedeelte, maar IN de vriezer zie ik als dat dat ding IN een vriesvak ligt/hangt?

Wel goed om te weten van die Aqara dingen, straks even eentje bestellen. Maar het is zonde om 1 zo'n ding te bestellen dus ik zit even te kijken wat ik nog meer kan bestellen, maar ik kan niks zinnigs bedenken. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210012068
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 18:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar...jij zegt IN de vriezer. Ik zou het snappen dat je hem op de deur hebt van het vriezergedeelte, maar IN de vriezer zie ik als dat dat ding IN een vriesvak ligt/hangt?

Wel goed om te weten van die Aqara dingen, straks even eentje bestellen. Maar het is zonde om 1 zo'n ding te bestellen dus ik zit even te kijken wat ik nog meer kan bestellen, maar ik kan niks zinnigs bedenken. :P
Dat klopt. Is een vriesvak. Als ik hem op de buitenkant had gezet kon de koelkastdeur niet meer dicht :+ maar binnenin werkt dus ook.

Die dingen kunnen echt veel hebben.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator zondag 23 juli 2023 @ 18:17:03 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210012291
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 18:04 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Dat klopt. Is een vriesvak. Als ik hem op de buitenkant had gezet kon de koelkastdeur niet meer dicht :+ maar binnenin werkt dus ook.

Die dingen kunnen echt veel hebben.
Ja nice, maar 1 sensor bestellen vind ik ook een beetje onzinnig, dus even verder zoeken. Ik wil nog altijd zo'n regen en windsensor voor mijn Netatmo weerstation, misschien dat ik die ook maar direct mee bestel dan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210017134
Tips?

Het enige aan smart nu zijn bij mij 30 hue lampen/spotjes, 3 rolluiken en 2 screens. En wat google hubs door het huis.

Mijn partner vind het maar storend dat ze steeds haar telefoon moet gebruiken om even 1 lampje aan of uit te zetten. Want als ze nu de lichtschakelaar uitdrukt gaat de spanning eraf en is het niet meer te bedienen.

Wat is de makkelijkste manier om domme schakelaars smart te maken en welke systemen heb ik daarvoor nodig?
pi_210017181
quote:
4s.gif Op zondag 23 juli 2023 22:46 schreef admiraal_anaal het volgende:
Tips?

Het enige aan smart nu zijn bij mij 30 hue lampen/spotjes, 3 rolluiken en 2 screens. En wat google hubs door het huis.

Mijn partner vind het maar storend dat ze steeds haar telefoon moet gebruiken om even 1 lampje aan of uit te zetten. Want als ze nu de lichtschakelaar uitdrukt gaat de spanning eraf en is het niet meer te bedienen.

Wat is de makkelijkste manier om domme schakelaars smart te maken en welke systemen heb ik daarvoor nodig?
Kijk eens rond bij Shelly :Y

Is wel WiFi spul, maar fatsoenlijke Zigbee alternatieven zijn er voor zover ik weet niet.

Je kunt er ook esphome op flashen, als je het leuk vindt om wat met de software te kutten.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator zondag 23 juli 2023 @ 22:54:07 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210017240
quote:
4s.gif Op zondag 23 juli 2023 22:46 schreef admiraal_anaal het volgende:
Tips?

Het enige aan smart nu zijn bij mij 30 hue lampen/spotjes, 3 rolluiken en 2 screens. En wat google hubs door het huis.

Mijn partner vind het maar storend dat ze steeds haar telefoon moet gebruiken om even 1 lampje aan of uit te zetten. Want als ze nu de lichtschakelaar uitdrukt gaat de spanning eraf en is het niet meer te bedienen.

Wat is de makkelijkste manier om domme schakelaars smart te maken en welke systemen heb ik daarvoor nodig?
Je kunt die hue remotes nemen, maar die heb je dus naast je reguliere lichtknoppen. Je kunt je lichtknoppen allemaal vervangen, en je hebt ook van die dingetjes die fysiek op een knop drukken maar die moet je dan dus op je lichtschakelaars plakken.

Ik had ditzelfde issue en heb dus overal van die Hue remotes nu. Werkt perfect, je hebt niks extra's nodig en als je home assistant gebruikt kun je de knoppen op die remotes ook voor whatever anders gebruiken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210017310
Mja doorzetten inderdaad :Y in een goed geautomatiseerd huis gebruik je niet of nauwelijks knoppen.

Ik druk hier maar twee keer per dag op een fysieke knop. En dat zijn van die IKEA Tradfri buttons met één vlak.

De ene ligt op mijn nachtkastje voor als ik ga pitten, de ander heeft (zoals opvallend veel automations die hier draaien) te maken met dat kleine feline roofdier wat hier in huis woont :')

Maar verder heb je die knoppen hier niet nodig, mijn vriendin ook niet.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_210018953
Soms is een sensor handig maar heel vaak is een knop toch echt wel praktisch. Het grote verschil met normale licht schakelaars is dat je ze kunt plaatsen waar je wilt en je kan meerdere lampen gelijktijdig inschakelen. En ja, sommige zaken zijn nuttig te automatiseren zoals b.v. mijn aquarium met licht, water en voer. Ook het wc licht en dan gelijk de afzuiging even hoog is werkt prettig. Maar het licht in mijn kamer wil ik toch echt zelf verzinnen wanneer het aan en uit gaat, met een Ikea knop dus, wel alles met een druk op de knop aan, uit of beneden uit maar slaapkamer aan en de laatste optie is zo veel mogelijk licht aan voor b.v. schoonmaken.

Voor elk wissewasje de telefoon moeten grijpen en dan zoeken naar de juiste ap ben ik ook wel snel klaar mee. Helemaal alles vanzelf geeft al snel het gevoel dat het huis er met jou vandoor gaat, zeker voor de genen die de logica niet zelf hebben bedacht.
  Moderator maandag 24 juli 2023 @ 15:04:01 #18
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210023641
Zo, bestelling gedaan. 1x Xiaomi Aqara deursensor voor de poort buiten, 1x regensensor, 1x windsensor, houders voor regensensor en windsensor, 1x accessoirepakket voor de robotstofzuigers.

Nu ben ik nog in de markt voor een nieuwe slimme deurbel, want ik heb nu een Eufy deurbel, maar die meuk is traag, dus ik ben eigenlijk op zoek naar iets nieuws. De Euy kan lokaal opnemen, maar dat kijk ik toch nooit terug, dus dat is niet noodzakelijk. Ik zal er ook geen abonnement bij nemen.

Eigenlijk wat ik wil is een deurbel die snel een verbinding opbouwt met onze telefoons, zodat een live gesprek mogelijk is. De Eufy doet wel alsof ie die verbinding opbouwt maar 99 van de 100x blijft ie dan laden in de app, en daar ben ik wel een beetje klaar mee.

Iemand suggesties?
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 12:51:02 #19
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210033483
Zo, Aqara sensor zit op de tuinpoort, en dat werkt (vooralsnog) helemaal prima. ^O^

Breitling - Instruments for Professionals
pi_210034199
quote:
0s.gif Op maandag 24 juli 2023 08:56 schreef qajariaq het volgende:
Soms is een sensor handig maar heel vaak is een knop toch echt wel praktisch. Het grote verschil met normale licht schakelaars is dat je ze kunt plaatsen waar je wilt en je kan meerdere lampen gelijktijdig inschakelen. En ja, sommige zaken zijn nuttig te automatiseren zoals b.v. mijn aquarium met licht, water en voer. Ook het wc licht en dan gelijk de afzuiging even hoog is werkt prettig. Maar het licht in mijn kamer wil ik toch echt zelf verzinnen wanneer het aan en uit gaat, met een Ikea knop dus, wel alles met een druk op de knop aan, uit of beneden uit maar slaapkamer aan en de laatste optie is zo veel mogelijk licht aan voor b.v. schoonmaken.

Voor elk wissewasje de telefoon moeten grijpen en dan zoeken naar de juiste ap ben ik ook wel snel klaar mee. Helemaal alles vanzelf geeft al snel het gevoel dat het huis er met jou vandoor gaat, zeker voor de genen die de logica niet zelf hebben bedacht.
Mja, ben ik toch niet helemaal met je eens. Al is het wel een enorm gepriegel om dat allemaal zo in te regelen dat het niet vervelend is. Weinig dingen zo irritant als eigenwijze smarthomes.

Mijn verlichting bijvoorbeeld is afhankelijk van wie er thuis zijn, hoe hoog de zon staat, hoe laat het is, of het al dan niet bewolkt is, of ik de TV aan heb staan en zo ja, wat daarop te zien is.

Als ik zo moet gokken komt het een of twee keer per maand voor dat ik hem handmatig wat verstel, via knop of via app want allebei kan hier in huis.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_210038628
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 22:49 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Kijk eens rond bij Shelly :Y

Is wel WiFi spul, maar fatsoenlijke Zigbee alternatieven zijn er voor zover ik weet niet.

Je kunt er ook esphome op flashen, als je het leuk vindt om wat met de software te kutten.
Dus eigenlijk zou ik met een homey pro (ook om rolluiken en screens te bedienen) en shelley 1 achter elke lichtschakelaar(in dedicated modus ofzo) eigenlijk al klaar zijn om domme en smartlampen (hue) te bedienen?

En aan homey kan ik dan ook luchtvochtigheidsensoren hangen voor de mechanische ventilatie in de badkamer en evt raamsensoren?
  Moderator dinsdag 25 juli 2023 @ 21:10:23 #22
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210038728
quote:
4s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 21:01 schreef admiraal_anaal het volgende:

En aan homey kan ik dan ook luchtvochtigheidsensoren hangen voor de mechanische ventilatie in de badkamer en evt raamsensoren?
Ja en ja.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 26 juli 2023 @ 14:18:24 #23
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210045074
quote:
4s.gif Op dinsdag 25 juli 2023 21:01 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Dus eigenlijk zou ik met een homey pro (ook om rolluiken en screens te bedienen) en shelley 1 achter elke lichtschakelaar(in dedicated modus ofzo) eigenlijk al klaar zijn om domme en smartlampen (hue) te bedienen?

En aan homey kan ik dan ook luchtvochtigheidsensoren hangen voor de mechanische ventilatie in de badkamer en evt raamsensoren?
Wacht even, ik lees dit als in dat je de aanschaf van een Homey Pro overweegt, en niet dat je die al hébt? Want als je hem nog niet hebt, kun je imho veel beter een Home Assistant device kopen, daar heb je veel meer keuzevrijheid en mogelijkheden mee.

Edit: en is kant en klaar ook goedkoper dan een Homey Pro.

[ Bericht 3% gewijzigd door CoolGuy op 26-07-2023 18:36:09 ]
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210050301
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 14:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wacht even, ik lees dit als in dat je de aanschaf van een Homey Pro overweegt, en niet dat je die al hébt? Want als je hem nog niet hebt, kun je imho veel beter een Home Assistant device kopen, daar heb je veel meer keuzevrijheid en mogelijkheden mee.

Edit: en is kant en klaar ook goedkoper dan een Homey Pro.
Klopt, heb geen homey of iets dergelijks.

Zal eens zoeken of ik ergens makkelijke documentatie kan vinden van Home Assistent ^O^
pi_210050566
Homey nooit gebruikt. Maar ik kan me niet voorstellen dat het +/- 350 euro verschil met een HomeAssistant doosje het waard is :')
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator woensdag 26 juli 2023 @ 23:31:23 #26
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210051501
quote:
4s.gif Op woensdag 26 juli 2023 21:34 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Klopt, heb geen homey of iets dergelijks.

Zal eens zoeken of ik ergens makkelijke documentatie kan vinden van Home Assistent ^O^
Home assistant is heel makkelijk in het gebruik. Ik heb zelf voor mijn nuc incl zwave en zigbee usb sticks en home assistant voorgeďnstalleerd iets van 325 euro betaald ofzo. Hashop.nl (geen aandelen in) heb ik mijn ding gekocht. Uitpakken, aansluiten en gaan. :P

En ik ben de TS van deze reeks. Ik kom van een Homey af. Ik ga nooit meer terug naar HA te hebben ontdekt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210053780
Home Assitant kan je ook testen op een oude of zelfs bestaande pc. Op bestaande is wel gedoe met docker of andere virtuele server. Op een oud pctje of laptop is het prima testen maar je energiegebruik is wat hoog voor permanent.

Ik heb op die manier wat ervaring opgedaan en na aanschaf van een raspberry pi toch opnieuw begonnen om namen e.d. wat duidelijker te hebben.
  Moderator donderdag 27 juli 2023 @ 10:26:21 #28
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210054521
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 09:18 schreef qajariaq het volgende:
Home Assitant kan je ook testen op een oude of zelfs bestaande pc. Op bestaande is wel gedoe met docker of andere virtuele server. Op een oud pctje of laptop is het prima testen maar je energiegebruik is wat hoog voor permanent.

Ik heb op die manier wat ervaring opgedaan en na aanschaf van een raspberry pi toch opnieuw begonnen om namen e.d. wat duidelijker te hebben.
Mja, maar bij een Pi heb je het probleem dat ie data schrijft naar een SD kaartje. Dat gaat op een gegeven moment kapot.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210055181
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2023 10:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mja, maar bij een Pi heb je het probleem dat ie data schrijft naar een SD kaartje. Dat gaat op een gegeven moment kapot.
Klopt op zich maar als je de recorder juist instelt met grote buffer en je gebruikt een beetje een behoorlijk kaartje, kan dat heel lang goed gaan.

SD kaartje wat hier nu zit, draait ook alweer drie jaar mee. Al wordt het overhand wel tijd voor preventieve vervanging.

Overigens kun je dan ook kijken naar een HomeAssistant Yellow doosje. Zit je ook rond de 300 euro maar dan hoef je zelf niet meer te kutten met het toevoegen van Zigbee en het installeren van het OS.

En er draait hier ook een tweede instance op mijn Synology NAS. Dat gaat ook wel, maar die is wel aanzienlijk langzamer dan de Pi4B. De NAS is wel ook een 7 jaar oud ARM beestje.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator donderdag 27 juli 2023 @ 11:43:25 #30
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210055786
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juli 2023 11:05 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Klopt op zich maar als je de recorder juist instelt met grote buffer en je gebruikt een beetje een behoorlijk kaartje, kan dat heel lang goed gaan.

SD kaartje wat hier nu zit, draait ook alweer drie jaar mee. Al wordt het overhand wel tijd voor preventieve vervanging.

Overigens kun je dan ook kijken naar een HomeAssistant Yellow doosje. Zit je ook rond de 300 euro maar dan hoef je zelf niet meer te kutten met het toevoegen van Zigbee en het installeren van het OS.

En er draait hier ook een tweede instance op mijn Synology NAS. Dat gaat ook wel, maar die is wel aanzienlijk langzamer dan de Pi4B. De NAS is wel ook een 7 jaar oud ARM beestje.
Mja, ik heb gewoon een NUC gekocht en daar zit een SSD in. Het eerste device zat ook een kaartje in en die crashte binnen een jaar. Uiteraard de backup niet fatsoenlijk geregeld dus ik kon alles opnieuw doen. Dat heb ik nu anders geregeld uiteraard, maar imho is Home Assistant the way to go in plaats van Homey.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210316045
Ik heb een Hue en Innr combinatie die ik voornamelijk via Google home bestuurde. De laatste weken doet de voice control het niet meer goed dus ik ben alternatieven aan het overwegen.

We gaan verhuizen over een paar maanden dus het plan is om Innr achter te laten en het Hue systeem mee te nemen. Omdat we niet overal meer lichtknoppen voor hebben, moet ik dus eerst een bridge kopen. Plan is om dan een Innr bridge te regelen voor de kopers van ons huis maar kun je daar een Hue lichtknop mee besturen?

Ik wil wel zoveel mogelijk van lichtknoppen en afstandsbedieningen wegblijven in het nieuwe huis. Hue moet dus uitgebreid worden. En ik wil ook meer bij de voice control wegblijven dus meer automatiseren.

Verder komen er een paar (Velux) dakramen die een elektrische verduistering moeten krijgen, is Velux te koppelen met Google home of een alternatief? Shelly heb ik geen goeie ervaring mee.
Resistance is futile.
  Moderator donderdag 17 augustus 2023 @ 12:27:25 #32
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210316210
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 12:10 schreef Seven. het volgende:
Ik heb een Hue en Innr combinatie die ik voornamelijk via Google home bestuurde. De laatste weken doet de voice control het niet meer goed dus ik ben alternatieven aan het overwegen.

We gaan verhuizen over een paar maanden dus het plan is om Innr achter te laten en het Hue systeem mee te nemen. Omdat we niet overal meer lichtknoppen voor hebben, moet ik dus eerst een bridge kopen. Plan is om dan een Innr bridge te regelen voor de kopers van ons huis maar kun je daar een Hue lichtknop mee besturen?

Ik wil wel zoveel mogelijk van lichtknoppen en afstandsbedieningen wegblijven in het nieuwe huis. Hue moet dus uitgebreid worden. En ik wil ook meer bij de voice control wegblijven dus meer automatiseren.

Verder komen er een paar (Velux) dakramen die een elektrische verduistering moeten krijgen, is Velux te koppelen met Google home of een alternatief? Shelly heb ik geen goeie ervaring mee.
Dat zal vast te koppelen zijn. Ik weet niet wat Velux voor motoren gebruikt, maar als dat bv mogelijk is met Somfy, dan kun je die koppelen. Overigens is iets als Home Assistant sterk aan te raden vanwege de vrijheid die je dat oplevert aan systemen.

Weg blijven van knoppen kan, maar dan moet je wel vergaand gaan programmeren. Want als jij stil op de bank zit terwijl je lampen aan gingen toen je binnen kwam, dan gaan ze op een gegeven moment uit. Dat wil je niet. Maar als je die logica uitzet dan gaan ze niet meer uit zonder een handmatige actie, en dan moet je dus weer je telefoon pakken of vergaande logica gaan bouwen of gebruik maken van een afstandsbediening.

Ik heb overal in huis die Hue afstandsbedieningen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210316484
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 12:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat zal vast te koppelen zijn. Ik weet niet wat Velux voor motoren gebruikt, maar als dat bv mogelijk is met Somfy, dan kun je die koppelen. Overigens is iets als Home Assistant sterk aan te raden vanwege de vrijheid die je dat oplevert aan systemen.

Weg blijven van knoppen kan, maar dan moet je wel vergaand gaan programmeren. Want als jij stil op de bank zit terwijl je lampen aan gingen toen je binnen kwam, dan gaan ze op een gegeven moment uit. Dat wil je niet. Maar als je die logica uitzet dan gaan ze niet meer uit zonder een handmatige actie, en dan moet je dus weer je telefoon pakken of vergaande logica gaan bouwen of gebruik maken van een afstandsbediening.

Ik heb overal in huis die Hue afstandsbedieningen.
Hoe combineer je die met je normale lichtknoppen?

En met Home Assistant bedoel je zeker niet Google Home Assistant?
Resistance is futile.
  Moderator donderdag 17 augustus 2023 @ 13:04:07 #34
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210316545
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 12:57 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hoe combineer je die met je normale lichtknoppen?

En met Home Assistant bedoel je zeker niet Google Home Assistant?
Bij Hue heb je normale lichtknoppen op 'aan' staan, altijd, dus daar blijf je daarna van af. De lampen bedien je dan met of de app, of automatisch, of met die afstandsbedieningen.

Nee, dat bedoel ik niet inderdaad, ik bedoel daadwerkelijk Home Assistant. Je hebt ook nog Domoticz, maar HA is volgens mij wat toegankelijker.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zondag 27 augustus 2023 @ 13:53:56 #36
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210442650
quote:
Ik.

Maar ik schaf dat display niet aan omdat precies die informatie ook te zien is op je telefoon en daarnaast in Home Assistant:



Dat grafiekje gebruikt (deels) de data afkomst van die HomeWizard P1 meter.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210442879
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 13:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik.

Maar ik schaf dat display niet aan omdat precies die informatie ook te zien is op je telefoon en daarnaast in Home Assistant:

[ afbeelding ]

Dat grafiekje gebruikt (deels) de data afkomst van die HomeWizard P1 meter.
Heb je de kw meter op een of meerdere groepen gezet of andere opstelling? Sta op het punt namelijk om volledige meterkast van porseleinen stoppen om te laten bouwen naar een abb meterkast ivm zonnepanelen. Dus ben aan het zoeken naar iets om te monitoren.
Heb geen slimme elektra meter dus de p1 meter is nog niet mogelijk. Heb nog een oude ferrarismeter
pi_210443098
OK, ik heb wat hulp nodig voor Home Assistent vrees ik. Configureren van Nginx wil niet erg. Zit er al een week tegen aan te hikken.

Duckdns draait, daarmee is HA uitsluitend bereikbaar via SSL. Sindsdien is de locale toegang iets lastiger maar vervelender is dat diverse hardware daardoor niet wil. De oplossing zou zijn met de NginX add-on een ssl proxy te maken zodat HA intern zonder ssl kan draaien en bij externe benadering wel ssl nodig heeft.

Duckdns draait dus, echter nu op ssl. Als ik in de config.yaml twee regels uit zet (met # ervoor) en herstart draait het weer zonder SSL maar volgens verwachting kan ik dan niet meer van buitenaf benaderen. Haal ik de comments # weer weg dan kan ik weer van buitenaf benaderen, lokaal dan uitsluitend via SSL (met de nodige fouten negeren). Dat deel werkt dus wel naar behoren lijkt mij.

Mn router laat ik poort 8123 verwijzen naar poort 8123 op de HA raspberry pi.

NginX add-on gaat echter mis op de netwerk sectie, zie plaatje.


configuration.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
rest: !include rest.yaml

http:
  #ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  #ssl_key: /ssl/privkey.pem
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 172.30.33.0/24
  ip_ban_enabled: true
  login_attempts_threshold: 5     
Wat doe ik mis?

Volgend filmpje heb ik gebruikt als werkwijze, echter nadat het me niet lukte.
  Moderator zondag 27 augustus 2023 @ 14:52:44 #39
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210443579
quote:
4s.gif Op zondag 27 augustus 2023 14:15 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Heb je de kw meter op een of meerdere groepen gezet of andere opstelling? Sta op het punt namelijk om volledige meterkast van porseleinen stoppen om te laten bouwen naar een abb meterkast ivm zonnepanelen. Dus ben aan het zoeken naar iets om te monitoren.
Heb geen slimme elektra meter dus de p1 meter is nog niet mogelijk. Heb nog een oude ferrarismeter
Nee andere opstelling. Je zet die Homewizard P1 meter namelijk niet op individuele groepen maar stop in je de P1 poort van je meter. Je meter. Dus dat ding waarmee gemeten wordt wat je afneemt/teruglevert als totaal.

Met andere woorden, als jij dus een slimme meter krijgt of hebt, dan heeft die slimme meter (als het goed is) een P1 poort. Dáár druk je die HomeWizard P1 meter in.

Die P1 meter is niet te gebruiken als je géén slimme meter hebt.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zondag 27 augustus 2023 @ 14:53:26 #40
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210443593
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 14:30 schreef qajariaq het volgende:
OK, ik heb wat hulp nodig voor Home Assistent vrees ik. Configureren van Nginx wil niet erg. Zit er al een week tegen aan te hikken.

Duckdns draait, daarmee is HA uitsluitend bereikbaar via SSL. Sindsdien is de locale toegang iets lastiger maar vervelender is dat diverse hardware daardoor niet wil. De oplossing zou zijn met de NginX add-on een ssl proxy te maken zodat HA intern zonder ssl kan draaien en bij externe benadering wel ssl nodig heeft.

Duckdns draait dus, echter nu op ssl. Als ik in de config.yaml twee regels uit zet (met # ervoor) en herstart draait het weer zonder SSL maar volgens verwachting kan ik dan niet meer van buitenaf benaderen. Haal ik de comments # weer weg dan kan ik weer van buitenaf benaderen, lokaal dan uitsluitend via SSL (met de nodige fouten negeren). Dat deel werkt dus wel naar behoren lijkt mij.

Mn router laat ik poort 8123 verwijzen naar poort 8123 op de HA raspberry pi.

NginX add-on gaat echter mis op de netwerk sectie, zie plaatje.
[ link | afbeelding ]

configuration.yaml
[ code verwijderd ]

Wat doe ik mis?

Volgend filmpje heb ik gebruikt als werkwijze, echter nadat het me niet lukte.
Ik heb geen idee, want ik gebruik geen duckdns..
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210443721
quote:
4s.gif Op zondag 27 augustus 2023 14:15 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Heb je de kw meter op een of meerdere groepen gezet of andere opstelling? Sta op het punt namelijk om volledige meterkast van porseleinen stoppen om te laten bouwen naar een abb meterkast ivm zonnepanelen. Dus ben aan het zoeken naar iets om te monitoren.
Heb geen slimme elektra meter dus de p1 meter is nog niet mogelijk. Heb nog een oude ferrarismeter
Als je de groepenkast gaat vervangen dan kan je er van deze dingen tussen laten zetten per groep.
Zoek eens op dinrailmeter of een dergelijke term.
Die dingen hebben een schermpje maar zijn ook weer uit lezen met b.v. https://smart-stuff.nl/product/s0-dongel-esphome/
  Moderator zondag 27 augustus 2023 @ 15:01:47 #42
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210443751
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 15:00 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als je de groepenkast gaat vervangen dan kan je er van deze dingen tussen laten zetten per groep.
[ afbeelding ] Zoek eens op dinrailmeter of een dergelijke term.
Die dingen hebben een schermpje maar zijn ook weer uit lezen met b.v. https://smart-stuff.nl/product/s0-dongel-esphome/
Dat kan inderdaad wel, maar dat is wel een omslachtigere (en duurdere) oplossing als hij tóch al een slimme meter krijgt (ik heb ergens gelezen dat dat zo is, maar ik kan het mis hebben)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210443889
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 15:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat kan inderdaad wel, maar dat is wel een omslachtigere (en duurdere) oplossing als hij tóch al een slimme meter krijgt (ik heb ergens gelezen dat dat zo is, maar ik kan het mis hebben)
Met een slimme meter kan je niet per groep uitlezen en ik begrijp dat dat juist de bedoeling is. Deze 'tussenmeters' zijn niet zo duur, rond de twee tientjes voor het metertje en ook zo iets voor de wifi uitlezing. Echter als je het zelf niet in wilt bouwen zal de montage wel wat extra kosten.

Als het om het totaal uitlezen gaat dan bied de youless nog een oplossing, die kan ook kijken (met een ledje) naar de ferarismeter.
  Moderator zondag 27 augustus 2023 @ 15:13:53 #44
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210444093
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 15:06 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Met een slimme meter kan je niet per groep uitlezen en ik begrijp dat dat juist de bedoeling is. Deze 'tussenmeters' zijn niet zo duur, rond de twee tientjes voor het metertje en ook zo iets voor de wifi uitlezing. Echter als je het zelf niet in wilt bouwen zal de montage wel wat extra kosten.

Als het om het totaal uitlezen gaat dan bied de youless nog een oplossing, die kan ook kijken (met een ledje) naar de ferarismeter.
Ah ja, de youless is dan wel een alternatief, want die kan wel kijken naar een ferrarismeter inderdaad.

Ik interpreteerde de vraag als dat hij dat Homewizard ding wil. Overigens heeft Homwizard volgens mij ook die 'tussenmeters'. Maar dan moet je nog steeds iets doen om je gehele verbruik/teruglevering uit te lezen en dan is de youless een goed werkbaar alternatief met een ferrarismeter inderdaad.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210444198
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 15:13 schreef CoolGuy het volgende:
Ah ja, de youless is dan wel een alternatief, want die kan wel kijken naar een ferrarismeter inderdaad.

Het nadeel is echter verzin ik net dat de youless dan geen onderscheid maakt tussen verbruik en terugleveren. Hij telt letterlijk gewoon hoe vaak het rode (of zwarte) streepje op de draaischijf voorbij komt, richting heeft ie geen benul van.

Als het alleen om de panelen groep gaat dan is die tussenmeter bruikbaarder en niet duurder.
  Moderator zondag 27 augustus 2023 @ 15:21:44 #46
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210444278
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 15:17 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het nadeel is echter verzin ik net dat de youless dan geen onderscheid maakt tussen verbruik en terugleveren. Hij telt letterlijk gewoon hoe vaak het rode (of zwarte) streepje op de draaischijf voorbij komt, richting heeft ie geen benul van.

Als het alleen om de panelen groep gaat dan is die tussenmeter bruikbaarder en niet duurder.
Maar als het alleen om de panelengroep gaat, waarom zou je hoe dan ook kijken naar die P1 meter van HomeWizard, want die is daar hoe dan ook niet geschikt voor. Die kijkt alleen naar de totalen van de (slimme) meter.

In het geval dat het klopt dat A_A binnen afzienbare tijd een slimme meter krijgt dan heeft hij imho een aantal opties.

1. wachten tot de slimme meter hangt en geen 'tussenmeters', alleen vanaf dat moment de p1 meter.
2. nu alvast de 'tussenmeters' doen en dan zodra de slimme meter er hangt ook de p1 toevoegen.
3. alleen de 'tussenmeters'.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210463686
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 14:52 schreef CoolGuy het volgende:

Je zet die Homewizard P1 meter namelijk niet op individuele groepen maar stop in je de P1 poort van je meter. Je meter. Dus dat ding waarmee gemeten wordt wat je afneemt/teruglevert als totaal.
Na wat onderzoek kom ik tot de conclusie dat de HomeWizard een mooi wifi dingetje is voor drie tientjes en een leuke app, maar dat je eigenlijk een abonnement moet afnemen als je meer dan 4 meetmomenten per dag wil gebruiken in die HomeWizard. Ik ben niet zo van de afhankelijke abonnementen, dus ging ik ook eens kijken naar andere oplossingen, maar die lopen al gauw in meer dan 100¤ en zijn een flink stuk complexer in opbouw en onderhoud.

En de 'app van de energieleverancier' geeft me eigenlijk ook een hele hoop data. Geen ander apparaatje nodig.

Dus mijn vraag is eigenlijk wat nu precies de meerwaarde kan/zal zijn van een HomeWizard zonder abonnement ten opzichte van de app van de energieleverancier?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  Moderator dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:57:39 #48
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210463765
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 10:48 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Na wat onderzoek kom ik tot de conclusie dat de HomeWizard een mooi wifi dingetje is voor drie tientjes en een leuke app, maar dat je eigenlijk een abonnement moet afnemen als je meer dan 4 meetmomenten per dag wil gebruiken in die HomeWizard. Ik ben niet zo van de afhankelijke abonnementen, dus ging ik ook eens kijken naar andere oplossingen, maar die lopen al gauw in meer dan 100¤ en zijn een flink stuk complexer in opbouw en onderhoud.

En de 'app van de energieleverancier' geeft me eigenlijk ook een hele hoop data. Geen ander apparaatje nodig.

Dus mijn vraag is eigenlijk wat nu precies de meerwaarde kan/zal zijn van een HomeWizard zonder abonnement ten opzichte van de app van de energieleverancier?
Dit is niet waar. Ik weet wel waar die 4 meetmomenten vandaan komen, maar ik denk dat je iets door de war haalt.

Je hebt GEEN abonnement (dat kost 1 euro per maand, oftewel 12 euro per jaar) nodig, en die HomeWizard P1 meet, afhankelijk van welke meter je hebt, gewoon continue en dus niet maar 4 momenten per dag. Waarom afhankelijk van welke meter je hebt? Als je een meter in huis hebt die < DSMR 5 is, dan meet die P1 elke 10 seconden. Heb je een DSMR 5 meter, dan meet ie elke seconde. Dat zie je gewoon in de bijkomende app, ook als je geen abonnement hebt. Als je een DSMR 5 meter in je meterkast hebt, dan heb je voor die P1 meter ook geen externe stroomvoorziening nodig, omdat de P1 poort in de meter genoeg stroom levert om je P1 meter mee te laten werken.

Ik denk dat ik wel weet waar dat vandaan komt van die 4 momenten, en dat is van de watermeter die HomeWizard ook verkoopt. Die watermeter kun je voeden met een stroomkabel of met batterijen. Als je kiest voor batterijen, dan meet ie maar 4 keer per dag.

Doe je dat echter met een stroomkabeltje, dan is het gewoon continue, ook zonder abonnement.

Ik weet dit zeker, want ik heb zowel de P1 meter als de watermeter al een hele tijd, en heb pas sinds vorige maand een abonnement. Daarvoor dus zeker 2 jaar niet, en ik kon alsnog alles zien. Daar komt bij, dat als je Home Assistant gebruikt, je dat abonnement sowieso niet nodig hebt omdat je binnen Home Assistant de Homewizard apparaten kunt integreren, en dan zie je álles, ook zonder abonnement.

[ Bericht 14% gewijzigd door CoolGuy op 29-08-2023 11:32:15 ]
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210466922
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 10:57 schreef CoolGuy het volgende:

Heb je een DSMR 5 meter, dan meet ie elke seconde.
Ah die heb ik, dus dat zit wel ok.

quote:
Ik denk dat ik wel weet waar dat vandaan komt van die 4 momenten, en dat is van de watermeter die HomeWizard ook verkoopt. Die watermeter kun je voeden met een stroomkabel of met batterijen. Als je kiest voor batterijen, dan meet ie maar 4 keer per dag.
Ah zo.. dank je wel. Een misverstandje denk ik. Excuses :)

quote:
Ik weet dit zeker, want ik heb zowel de P1 meter als de watermeter al een hele tijd, en heb pas sinds vorige maand een abonnement. Daarvoor dus zeker 2 jaar niet, en ik kon alsnog alles zien. Daar komt bij, dat als je Home Assistant gebruikt, je dat abonnement sowieso niet nodig hebt omdat je binnen Home Assistant de Homewizard apparaten kunt integreren, en dan zie je álles, ook zonder abonnement.
Nice. Dus wel degelijk meerwaarde dan alleen de app van de energieleverancier zelf.

Dank je wel voor je snelle antwoorden! _O_
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  Moderator dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:20:04 #50
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210467201
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 16:53 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Ah die heb ik, dus dat zit wel ok.
Als je die hebt zie je gewoon elke seconde. Mocht jij ook een 3-fase aansluiting hebben, dan zie je die 3 fasen alleen maar als je dus een abonnement hebt, anders zie je gewoon je totale verbruik, en dus niet per fase.

quote:
Ah zo.. dank je wel. Een misverstandje denk ik. Excuses :)
Not a problem. :) Die watermeter kost 50 euro, dus das wel een stukje meer dan die 3 tientjes voor die P1, maar die watermeter heb ik ook, en die heb ik op stroom gevoed. Dan meet hij dus geen 4 momenten op een dag, maar elke 10 seconden (dus niet per seconde). Met andere woorden. Als jij je kraan uitdraait terwijl net de 1e seconde voorbij is, dan zal je grafiekje nog 9 seconden doorlopen met 'waterverbruik'. De totalen worden ook bijgehouden per dag, week, maand en jaar (en als je dus een abonnement hebt dan wordt niet bij het begin van januari je vorige januari weg gegooid).

quote:
Nice. Dus wel degelijk meerwaarde dan alleen de app van de energieleverancier zelf.
Ja, in mijn optiek zeer zeker.

quote:
Dank je wel voor je snelle antwoorden! _O_
Anytime :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210475995
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 17:20 schreef CoolGuy het volgende:

Als je die hebt zie je gewoon elke seconde. Mocht jij ook een 3-fase aansluiting hebben, dan zie je die 3 fasen alleen maar als je dus een abonnement hebt, anders zie je gewoon je totale verbruik, en dus niet per fase.
Het enige dat meer fasen gebruikt is de inductie kookplaat, die draait op 2 fasen .. of in ieder geval op zo'n mooie ingewikkelde perilex stekker. :)

quote:
Not a problem. :) Die watermeter kost 50 euro, dus das wel een stukje meer dan die 3 tientjes voor die P1, maar die watermeter heb ik ook, en die heb ik op stroom gevoed. Dan meet hij dus geen 4 momenten op een dag, maar elke 10 seconden (dus niet per seconde). Met andere woorden. Als jij je kraan uitdraait terwijl net de 1e seconde voorbij is, dan zal je grafiekje nog 9 seconden doorlopen met 'waterverbruik'. De totalen worden ook bijgehouden per dag, week, maand en jaar (en als je dus een abonnement hebt dan wordt niet bij het begin van januari je vorige januari weg gegooid).
Thanks. Weet je toevallig hoe het aansluiten van die meter in zijn werk gaat?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  Moderator woensdag 30 augustus 2023 @ 17:45:00 #52
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210477044
quote:
14s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 15:53 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Het enige dat meer fasen gebruikt is de inductie kookplaat, die draait op 2 fasen .. of in ieder geval op zo'n mooie ingewikkelde perilex stekker. :)
[..]
Thanks. Weet je toevallig hoe het aansluiten van die meter in zijn werk gaat?
Dat is....dat is niet wat ik bedoelde. :P Nee ik bedoel. Als jouw huis een 3 fasen aansluiting heeft, dan zie je zonder een abo bij HomeWizard niet die 3 fasen afzonderlijk, maar zie je alleen het totaal wat naar binnen/buiten gaat, en dus niet opgesplitst in 3 fasen.

Het aansluiten van welke meter? Die P1 meter? Ja. Je hebt op jouw stroommeter in huis een P1 poort zitten. Dat ziet er uit als een ouderwetse telefoonaansluiting. Dikke kans dat die verstopt zit achter een geelgroen klepje.

De p1 meter heeft een heel klein kabeltje met aan het utieinde zo'n telefoonstekkertje. Die druk je in die P1 poort, en klaar. App installeren en de instructies volgen. Kind kan de was doen. Let op; bij mij (ik heb er meerdere geinstalleerd bij andere mensen, en nee ik heb geen aandelen Homewizard en ik werk er ook niet voor) en bij de andere mensen ging het bij allemaal, op 1 na, de 1e keer fout.

Dan zegt ie geen metertje gevonden. Is niet erg, gewoon opnieuw de procedure doorlopen en dan werkt het wel. Ik weet niet waarom dat gebeurt.

Edit; of bedoel je de watermeter? Ja, je moet 1 van 3 specifieke merken watermeters hebben volgens de website, maar het werkt ook op andere meters. Dan zit er in de doos een plastic plaatje. Dat plaatje klik je op je watermeter. Kan niet missen. Daar op druk je de watermeter op. Dan in de Homewizard App de procedure voor de watermeter doorlopen en klaar.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210486406
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 17:45 schreef CoolGuy het volgende:

Dat is....dat is niet wat ik bedoelde. :P Nee ik bedoel. Als jouw huis een 3 fasen aansluiting heeft, dan zie je zonder een abo bij HomeWizard niet die 3 fasen afzonderlijk, maar zie je alleen het totaal wat naar binnen/buiten gaat, en dus niet opgesplitst in 3 fasen.
Duidelijk. Ik bedoelde te typen dat ik geen meerfasen apparaten in huis heb, behalve de kookplaat. Dus dat is denk ik niet nodig. En abbonnement kan later altijd nog.

quote:
Het aansluiten van welke meter? Die P1 meter? Ja. Je hebt op jouw stroommeter in huis een P1 poort zitten. Dat ziet er uit als een ouderwetse telefoonaansluiting. Dikke kans dat die verstopt zit achter een groen klepje.
Klopt helemaal. Dat moet me wel lukken :)

quote:
Edit; of bedoel je de watermeter? Ja, je moet 1 van 3 specifieke merken watermeters hebben volgens de website, maar het werkt ook op andere meters. Dan zit er in de doos een plastic plaatje. Dat plaatje klik je op je watermeter. Kan niet missen. Daar op druk je de watermeter op. Dan in de Homewizard App de procedure voor de watermeter doorlopen en klaar.
Oh dat moet dan ook wel gaan.

Dank je wel! _O_

[ Bericht 1% gewijzigd door Mr_Belvedere op 31-08-2023 14:11:05 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  Moderator donderdag 31 augustus 2023 @ 13:57:00 #54
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210486621
quote:
14s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 13:32 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Duidelijk. Ik bedoelde te typen dat ik geen meerfasen apparaten in huis heb, behalve de kookplaat.
[..]
Klopt helemaal. Dat moet me wel lukken :)
[..]
Oh dat moet dan ook wel gaan.

Dank je wel! _O_
Je koopt ze beiden?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210486789
quote:
14s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 13:57 schreef CoolGuy het volgende:

Je koopt ze beiden?
Ik ga eens beginnen met de P1 meter en dan zien we wel verder.
Stroom krijgen bij de watermeter wordt wel een dingetje en dat moet ik even overleggen met de wederhelft.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  Moderator donderdag 31 augustus 2023 @ 15:05:18 #56
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210487293
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 14:12 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Ik ga eens beginnen met de P1 meter en dan zien we wel verder.
Stroom krijgen bij de watermeter wordt wel een dingetje en dat moet ik even overleggen met de wederhelft.
Jij moet overleggen of jij een extra stekkertje in een stekkerblok drukt in de meterkast? :P

Ah ja, de P1 meter. En jij weet 100% zeker dat jouw meter een P1 poort heeft én dat je een DSMR 5 meter hebt? Want indien dat laatste niét zo is moet je een stroomkabel gebruiken, en dan moet je ook al overleggen met de wederhelft. :P
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 31 augustus 2023 @ 15:14:52 #57
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_210487390
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 14:12 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Ik ga eens beginnen met de P1 meter en dan zien we wel verder.
Stroom krijgen bij de watermeter wordt wel een dingetje en dat moet ik even overleggen met de wederhelft.
Waarom moet je dat overleggen?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_210495667
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 15:05 schreef CoolGuy het volgende:

Ah ja, de P1 meter. En jij weet 100% zeker dat jouw meter een P1 poort heeft én dat je een DSMR 5 meter hebt?
100%

quote:
Want indien dat laatste niét zo is moet je een stroomkabel gebruiken, en dan moet je ook al overleggen met de wederhelft. :P
Stroom genoeg in de meterkast.

In het geval van de watermeter zou een stroomkabel getrokken moeten worden door een betonvloer in de hal. Dat is iets wat ik zomaar ga doen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 08:57:32 #59
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210495692
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 08:55 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
100%
[..]
Stroom genoeg in de meterkast.

In het geval van de watermeter zou een stroomkabel getrokken moeten worden door een betonvloer in de hal. Dat is iets wat ik zomaar ga doen.

Trouwens waarom is het zo vreemd dat ik zaken overleg met mijn wederhelft?
Ohhh, jij hebt de watermeter in de kelder zitten ofzo? Maar dat maakt niet uit he? Dat ding heeft gewoon stroom nodig maar de rest gaat via wifi, dus je kunt die stroomvoorziening ook in de kelder regelen. Of gaat het niet om een kelder?

Nee joh, dat is niet raar, maar ik ging er even vanuit dat je alles in de meterkast had zitten, en dan leek 'overleg' me een beetje overdreven voor een stekkertje dat in de meterkast in een stopcontact gedrukt wordt. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210495708
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 08:57 schreef CoolGuy het volgende:

Ohhh, jij hebt de watermeter in de kelder zitten ofzo?
Nee, in de hal onder de deurmat bij de voordeur in een mooi groot rechthoekig gat waar verder geen stroompunt zit.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 09:00:50 #61
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210495724
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 08:58 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Nee, onder de deurmat van de voordeur in een mooi groot rechthoekig gat waar verder geen stroompunt zit.
Ah, een kruipruimte achtig iets. Ja, dat is lastig met stroom. Maar, die watermeter kun je dus ook op batterijen doen he, dan meet ie niet 'live', maar die data wordt 4x per 24 uur opgehaald. Dus stel dat dat een van de 4 meetpunten om 12u 's middags is, en jij hebt water verbruikt om 13u, dan zie je om 18u dat je om 13u water hebt verbruikt.

Het is dus niet zo dat dat verbruik om 13u 'verloren' gaat omdat dat nou net op een moment was dat je meter niet aan het meten was, als je snapt wat ik bedoel.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210495748
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 09:00 schreef CoolGuy het volgende:

Het is dus niet zo dat dat verbruik om 13u 'verloren' gaat omdat dat nou net op een moment was dat je meter niet aan het meten was, als je snapt wat ik bedoel.
Ik begrijp het. Als ik het doe, wil ik het gelijk zo goed mogelijk doen. Maar we zien wel hoe het loopt.

In ieder geval nogmaals heel erg bedankt voor al je info. ^O^
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 09:04:05 #63
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210495754
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 september 2023 09:03 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Ik begrijp het. Als ik het doe, wil ik het gelijk zo goed mogelijk doen. Maar we zien wel hoe het loopt.

In ieder geval nogmaals heel erg bedankt voor al je info. ^O^
Not a problem. Laat maar weten als je je P1 hebt en je tegen issues aanloopt ofzo qua configuratie van de app of whatever. ^O^
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210495774
TuYa/Sonoff heeft wel watermeters met Zigbee op batterijen.

Dus als je het aandurft om een Chinese waterklep in je hoofdleiding te monteren dan kun je dat nog overwegen :+
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_210496270
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 09:07 schreef BlackLining het volgende:
TuYa/Sonoff heeft wel watermeters met Zigbee op batterijen.

Dus als je het aandurft om een Chinese waterklep in je hoofdleiding te monteren dan kun je dat nog overwegen :+
Onze watermeter bevind zich in de hal, vlakbij de voordeur. Tussen watermeter en meterkast zit ongeveer 1.5 meter hemelsbreed. De hal en woonkamer hebben vloerverwarming en een tegelvloer met kei harde tegels, dus daar ga ik liever niet te veel in lopen hakken en frezen.

Ik heb net gelezen dat die HomeWizard watermeter zich voedt met een usb kabel met usb C aansluiting. Die kabels zijn gelukkig een heel stuk dunner dan een 220v kabel en mogen ook behoorlijk lang zijn. Ik vermoed dat de 4x meten vooral batterijbesparing is. Als zo'n ding heel regelmatig via wifi een signaal uit stuurt, dan zijn die twee CR123A's zo leeg natuurlijk. Er zijn ook batterij/powerbank constructies te maken waardoor het 'lijkt' alsof de usb voeding permanent gevoed wordt. Daar heb ik in die ruimte genoeg plek voor over om ook zo iets te maken.

Eerst maar eens checken of mijn oude blauwe gore watermeter wel compatibel is. Daarna eens kijken waar ik dat usb kabeltje zou gaan leggen zonder al te veel gedoe.

We komen er wel :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Mr_Belvedere op 01-09-2023 10:26:27 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 10:27:14 #66
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210496365
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 september 2023 10:19 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Onze watermeter bevind zich in de hal, vlakbij de voordeur. Tussen watermeter en meterkast zit ongeveer 1.5 meter hemelsbreed. De hal en woonkamer hebben vloerverwarming en een tegelvloer met kei harde tegels, dus daar ga ik liever niet te veel in lopen hakken en frezen.

Ik heb net gelezen dat die HomeWizard watermeter zich voedt met een usb kabel met usb C aansluiting. Die kabels zijn gelukkig een heel stuk dunner dan een 220v kabel en mogen ook behoorlijk lang zijn. Ik vermoed dat de 4x meten vooral batterijbesparing is. Als zo'n ding heel regelmatig via wifi een signaal uit stuurt, dan zijn die twee CR123A's zo leeg natuurlijk. Er zijn ook batterij/powerbank constructies te maken waardoor het 'lijkt' alsof de usb voeding permanent gevoed wordt. Daar heb ik in die ruimte genoeg plek voor over om ook zo iets te maken.

Eerst maar eens checken of mijn oude blauwe gore watermeter wel compatibel is. Daarna eens kijken waar ik dat usb kabeltje zou gaan leggen zonder al te veel gedoe.

We komen er wel :)
Correct, het is om batterij te sparen. Je kunt wellicht een powerbank gebruiken ofzo, en die moet je dan elke X aantal dagen/weken opladen. Dan hoef je weer niet te boren.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210497056
Powerbank kun je dénk ik vergeten.

Powerbanks hebben intern 3.6V, want zoveel levert een lithiumcel. Daar zit een chipje in wat hem opvoert naar 5.0V. Maar dat chipje kost ook energie, en gaat dus alleen maar aan als er ook daadwerkelijk stroom loopt.

Ik denk niet dat een ESP chipje, want ongetwijfeld werkt dat HomeWizard ding daarop, in sleep genoeg stroom vraagt om dat chipje draaiend te houden. Waarschijnlijk sluit de powerbank dan gewoon alles af.

Die hele 3.6V > 5V > 3.3V stappen zou je eigenlijk eruit moeten halen. Je kunt die ESP chipjes ook direct vanaf een 18650 cel draaien, dat zal een stuk beter werken. Maar dan mag je wel serieus met de soldeerbout aan de slag.

Simpel gezegd: dat ding vraagt waarschijnlijk zo weinig stroom dat de powerbank denkt 'oh, de telefoon is vol!' en dan sluit ie alles af.

[ Bericht 11% gewijzigd door BlackLining op 01-09-2023 12:57:51 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 12:03:36 #68
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210497230
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 11:51 schreef BlackLining het volgende:
Powerbank kun je dénk ik vergeten.

Powerbanks hebben intern 3.6V, want zoveel levert een lithiumcel. Daar zit een chipje in wat hem opvoert naar 5.0V. Maar dat chipje kost ook energie, en gaat dus alleen maar aan als er ook daadwerkelijk stroom loopt.

Ik denk niet dat een ESP chipje, want ongetwijfeld werkt dat HomeWizard ding daarop, in sleep genoeg stroom vraagt om dat chipje draaiend te houden. Waarschijnlijk sluit de powerbank dan gewoon alles af.

Die hele 3.6V > 5V > 3.3V stappen zou je eigenlijk eruit moeten halen. Je kunt die ESP chipjes ook direct vanaf een 18650 cel draaien, dat zal een stuk beter werken. Maar dan mag je wel serieus met de soldeerbout aan de slag.
Kijk, dan zal ie een kabel moeten trekken of gewoon op de standaard baterijtjes. Maar ja, ik wil dan ook graag contnue meting inderdaad, dus ik snap wel dat ie dat wil. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210497352
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 11:51 schreef BlackLining het volgende:
Powerbank kun je dénk ik vergeten.

Powerbanks hebben intern 3.6V, want zoveel levert een lithiumcel. Daar zit een chipje in wat hem opvoert naar 5.0V. Maar dat chipje kost ook energie, en gaat dus alleen maar aan als er ook daadwerkelijk stroom loopt.

Ik denk niet dat een ESP chipje, want ongetwijfeld werkt dat HomeWizard ding daarop, in sleep genoeg stroom vraagt om dat chipje draaiend te houden. Waarschijnlijk sluit de powerbank dan gewoon alles af.

Die hele 3.6V > 5V > 3.3V stappen zou je eigenlijk eruit moeten halen. Je kunt die ESP chipjes ook direct vanaf een 18650 cel draaien, dat zal een stuk beter werken. Maar dan mag je wel serieus met de soldeerbout aan de slag.
Weer wat moois geleerd. Dank je wel! Dat scheelt ook weer uitzoekwerk.

In mijn hoofd was ik al aan het bedenken om wat voegen tussen de tegels te verwijderen, een mooie lange usb kabel daar in te leggen en dan weer terugvoegen. Dan zie je niet eens dat daar een kabel ligt. Maar dan moet ik ook weten of die kabel niet te lijden heeft van temperatuurschommelingen en druk en zo. Maar goed, dat wordt een beetje off topic denk ik.

[ Bericht 5% gewijzigd door Mr_Belvedere op 01-09-2023 12:21:21 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_210500457
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 september 2023 10:19 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Tussen watermeter en meterkast zit ongeveer 1.5 meter hemelsbreed.
Je kan dan natuurlijk ook een gat door de vloer van de meterkast boren. Of zelfs mee liften langs een bestaande pijp of draad een kabeltje naar de kruipruimte te steken. Mogelijk moet je dan wel zelf een stekkertje er weer aan solderen of simpeler maar minder netjes, de draad doorknippen en de draden weer aan elkaar solderen.

Boren door die vloer van de meterkast lijkt heel eng maar je kan simpel aan de boven en onderkant zien waar al draden of pijpen zitten. Vloerverwarming of iets anders zal daar niet zitten mag je van uit gaan.
pi_210558023
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 09:04 schreef CoolGuy het volgende:

Not a problem. Laat maar weten als je je P1 hebt en je tegen issues aanloopt ofzo qua configuratie van de app of whatever. ^O^
P1 meter ontvangen, aangesloten en gekoppeld met de Energy app. Dat was doodsimpel.

Die P1 meter is kleiner dan ik dacht. Het groene klepje van de DSMR5 meterkast kon zelfs weer worden teruggeplaatst.

De basis app kan al meer dan ik dacht. Zelfs kosten piek en dal uren berekenen en zo.

De gasmeter live laat niet zo veel zien, maar als ik naar de gehele dag kijk, zie ik ook daar netjes meetmomenten in een mooie grafiek.

De wifi watermeter gaat m niet worden denk ik, want toen ik naar de analoge watermeter keek (voor zover dat kon met al dat vuil er om heen), leek het alsof dit een hele oude is en niet compatibel.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  Moderator donderdag 7 september 2023 @ 13:25:49 #72
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210558078
quote:
14s.gif Op donderdag 7 september 2023 13:19 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
P1 meter ontvangen, aangesloten en gekoppeld met de Energy app. Dat was doodsimpel.

Die P1 meter is kleiner dan ik dacht. Het groene klepje van de DSMR5 meterkast kon zelfs weer worden teruggeplaatst.

De basis app kan al meer dan ik dacht. Zelfs kosten piek en dal uren berekenen en zo.

De gasmeter live laat niet zo veel zien, maar als ik naar de gehele dag kijk, zie ik ook daar netjes meetmomenten in een mooie grafiek.

De wifi watermeter gaat m niet worden denk ik, want toen ik naar de analoge watermeter keek (voor zover dat kon met al dat vuil er om heen), leek het alsof dit een hele oude is en niet compatibel.
Nice!
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210558263
quote:
14s.gif Op donderdag 7 september 2023 13:19 schreef Mr_Belvedere het volgende:
De wifi watermeter gaat m niet worden denk ik, want toen ik naar de analoge watermeter keek (voor zover dat kon met al dat vuil er om heen), leek het alsof dit een hele oude is en niet compatibel.
Schoonmaken kan dan geen kwaad. Een foto zegt meer dan woorden.

Mooi dat de rest gelukt is.
pi_210558353
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 13:51 schreef qajariaq het volgende:

Schoonmaken kan dan geen kwaad. Een foto zegt meer dan woorden.
Helemaal waar. Daar kom ik op terug :)
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  Moderator donderdag 7 september 2023 @ 14:23:33 #75
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210558575
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 14:02 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Helemaal waar. Daar kom ik op terug :)
Ik weet dat er op de website van HomeWizard 3 verschillende merken watermeters worden genoemd, maar ik weet dat er minstens 1 andere is die niét wordt vermeldt, waarbij het ook werkt. Vraag me alleen niet welk merk dat dan is.

Hoe dan ook, mijn watermeter is ook analoog. Daar draait zo'n dingetje in rond, en die watermeter van Homewizard doet niets anders dan naar dat draaiende dingetje kijken en op basis daarvan berekenen wat je aan water aan het verbruiken bent op dat moment.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210763396
Morgen komt de homewizard display binnen :7
Wakadoodle!
  woensdag 27 september 2023 @ 11:58:15 #77
80382 manny
30 is best veel
pi_210765914
ha. even een vraag aangaande bewaking / buiten camera's?

Is er hier iemand erg enthousiast over een systeem ? Denk aan een camera of 3, WiFi, en zonder abonnement. Dat laatste is essentieel. Ik betaal liever iets meer aan de start dan aan een iets vast te zitten.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  Moderator woensdag 27 september 2023 @ 12:01:57 #78
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210765948
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 00:10 schreef IkEetSlakken het volgende:
Morgen komt de homewizard display binnen :7
Wat kost dat ding? Wat is het voordeel van dat ding? Edit; even opgezocht. 60 euro is niet duur, maar het laat niks anders zien dan ik nu ook al zie in Home Assistant dus ik sla over.

quote:
19s.gif Op woensdag 27 september 2023 11:58 schreef manny het volgende:
ha. even een vraag aangaande bewaking / buiten camera's?

Is er hier iemand erg enthousiast over een systeem ? Denk aan een camera of 3, WiFi, en zonder abonnement. Dat laatste is essentieel. Ik betaal liever iets meer aan de start dan aan een iets vast te zitten.
Ik heb een aantal Foscam camera's in/om huis, en die nemen op naar een Synology NAS. Wat wil je weten?

[ Bericht 1% gewijzigd door CoolGuy op 27-09-2023 12:09:21 ]
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210767249
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 12:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wat kost dat ding? Wat is het voordeel van dat ding? Edit; even opgezocht. 60 euro is niet duur, maar het laat niks anders zien dan ik nu ook al zie in Home Assistant dus ik sla over.
[..]
Klopt. Maar ik zie het voordeel vooral in dat ik dan niet apart naar de app toe hoef. Mijn electrische auto heeft geen app en soms stopt het laden ineens zonder reden. Dan zie ik dat gelijk terug op het schermpje een sta ik niet 's ochtends met een lege auto
Wakadoodle!
  Moderator woensdag 27 september 2023 @ 14:11:00 #80
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210767426
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 14:04 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Klopt. Maar ik zie het voordeel vooral in dat ik dan niet apart naar de app toe hoef. Mijn electrische auto heeft geen app en soms stopt het laden ineens zonder reden. Dan zie ik dat gelijk terug op het schermpje een sta ik niet 's ochtends met een lege auto
Maar daar kun je een automatisering voor maken dat je een melding krijgt op het moment het laden ineens stopt terwijl de auto niet vol is. :P want anders moet je continue op dat schermpje kijken en dat doe je in de nacht algemeen niet.

Denk ik. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210767629
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 14:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar daar kun je een automatisering voor maken dat je een melding krijgt op het moment het laden ineens stopt terwijl de auto niet vol is. :P want anders moet je continue op dat schermpje kijken en dat doe je in de nacht algemeen niet.

Denk ik. :P
Haha zit ook wel weer iets in... maar dan moet ik kijken hoe ik dat schakel. Auto zit op een aparte fase. Maar als ie vol is dan stopt ie ook met laden. Dat zou dan betekenen dat ik dan ook een berichtje zou krijgen.
Wakadoodle!
  Moderator woensdag 27 september 2023 @ 14:39:44 #82
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210767926
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 14:23 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Haha zit ook wel weer iets in... maar dan moet ik kijken hoe ik dat schakel. Auto zit op een aparte fase. Maar als ie vol is dan stopt ie ook met laden. Dat zou dan betekenen dat ik dan ook een berichtje zou krijgen.
Ja, maar je hebt toch een laadpaal? Kun je die niet integreren in Home Assistant? Anders kun je natuurlijk (van Homewizard) een kwh meter op die fase zetten (als daar verder niks op zit) en als daar ineens niks meer gebeurt is ie óf vol óf gestopt.

Zoiets?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210768918
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 14:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar je hebt toch een laadpaal? Kun je die niet integreren in Home Assistant? Anders kun je natuurlijk (van Homewizard) een kwh meter op die fase zetten (als daar verder niks op zit) en als daar ineens niks meer gebeurt is ie óf vol óf gestopt.

Zoiets?
Je bedoelt via homewizard binnen de notificaties? Dat als ie onder een x waarde komt dan een notificatie stuurt? Ik zie mijn fases als L1, L2 en L3 als aparte lijnen in de grafiek, maar volgens mij kan ik daar niet apart notificaties op aanmaken.
Wakadoodle!
  Moderator woensdag 27 september 2023 @ 15:58:57 #84
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210768932
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 15:57 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Je bedoelt via homewizard binnen de notificaties? Dat als ie onder een x waarde komt dan een notificatie stuurt? Ik zie mijn fases als L1, L2 en L3 als aparte lijnen in de grafiek, maar volgens mij kan ik daar niet apart notificaties op aanmaken.
Nee, ik bedoel via Home Assistant. Je zet een kWh meter van Homewizard op de groep waar je laadpaal op zit, en die importeer je in je HomeWizard app. Vervolgens zie je dat device ook in Home Assistant. Als je 'm daar ziet kun je er vervolgens alles mee doen wat je wil.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 27 september 2023 @ 16:04:47 #85
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210768978
Al zou ik toch verwachten dat je laadpaal zelf ook smart is. Met andere woorden, die zou je eventueel ook kunnen integreren in Home Assistant. Welk merk laadpaal heb je?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210769355
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 16:04 schreef CoolGuy het volgende:
Al zou ik toch verwachten dat je laadpaal zelf ook smart is. Met andere woorden, die zou je eventueel ook kunnen integreren in Home Assistant. Welk merk laadpaal heb je?
Een Even single pro-line . Maar dat loopt via mn werk en een aanbieder. Dus via een sim gaat het verbruik naar de aanbieder en ik krijg t vervolgens weer terug gestort.
Wakadoodle!
  Moderator woensdag 27 september 2023 @ 16:54:24 #87
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210769366
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 16:52 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Een Even single pro-line . Maar dat loopt via mn werk en een aanbieder. Dus via een sim gaat het verbruik naar de aanbieder en ik krijg t vervolgens weer terug gestort.
Ja dat is leuk, maar het enige wat je wil kunnen zien wat dat ding doet zodat je een notificatie kunt krijgen als er geen stroom meer door die paal gaat richting de auto.

Ik ga even zoeken.

Edit: zo te zien is er support voor die laadpaal in Home Assistant: https://home-assistant-oc(...)-eve-single-pro-line
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210769626
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 12:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wat kost dat ding? Wat is het voordeel van dat ding? Edit; even opgezocht. 60 euro is niet duur, maar het laat niks anders zien dan ik nu ook al zie in Home Assistant dus ik sla over.
[..]
Ik heb een aantal Foscam camera's in/om huis, en die nemen op naar een Synology NAS. Wat wil je weten?
Enkele vragen:
Welke Foscam types precies. En wat is de beeldkwaliteit (overdag en snachts)?
En valt het niet teveel op zo aan de gevel.
Ik ben bang dat buren vooral over de voorgevel gaan klagen omdat ze zich welicht bekeken voelen.
En hoeft er verder geen PC tussen te zitten om de bideobeelden comprimeren?

Zoveel vragen.
  Moderator woensdag 27 september 2023 @ 17:43:07 #89
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210769701
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 17:33 schreef Resistwemuch het volgende:

[..]
Enkele vragen:
Welke Foscam types precies. En wat is de beeldkwaliteit (overdag en snachts)?
En valt het niet teveel op zo aan de gevel.
Ik ben bang dat buren vooral over de voorgevel gaan klagen omdat ze zich welicht bekeken voelen.
En hoeft er verder geen PC tussen te zitten om de bideobeelden comprimeren?

Zoveel vragen.
Ehhh, ja, dan moet ik dat gaan opzoeken. Die buiten hangen zijn het boeiendste denk ik, maar de beeldkwaliteit daarvan is prima. Ook 's nachts is dat goed. Niet zo goed als overdag, maar toch nog steeds prima.

Ja, je ziet 'm wel hangen ja, maar ja, daar kan ik weinig aan doen.
Hier klagen de buren niet. Tenminste, niet tegen mij in ieder geval.

Nee, hoeft niet. Stream gaat rechtstreeks naar de NAS. Ik heb ingesteld dat ie van elk uur video 1 file maakt, dus een dag bestaat uit 24 files.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 27 september 2023 @ 21:07:10 #90
80382 manny
30 is best veel
pi_210771769
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 12:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wat kost dat ding? Wat is het voordeel van dat ding? Edit; even opgezocht. 60 euro is niet duur, maar het laat niks anders zien dan ik nu ook al zie in Home Assistant dus ik sla over.
[..]
Ik heb een aantal Foscam camera's in/om huis, en die nemen op naar een Synology NAS. Wat wil je weten?
Thanks. Ik ga me even inlezen op dat foscam. Een NAS heb ik niet staan, maar ik zie dat je via de WiFi toch ook wel wat uurtjes weg kan schrijven naar een simpele laptop, als ik het goed begrijp.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_210771830
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 16:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja dat is leuk, maar het enige wat je wil kunnen zien wat dat ding doet zodat je een notificatie kunt krijgen als er geen stroom meer door die paal gaat richting de auto.

Ik ga even zoeken.

Edit: zo te zien is er support voor die laadpaal in Home Assistant: https://home-assistant-oc(...)-eve-single-pro-line
Ik ga even lezen! ^O^
Wakadoodle!
  Moderator woensdag 27 september 2023 @ 23:07:48 #92
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210773076
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 21:12 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Ik ga even lezen! ^O^
Dit is home assistant he? Dat is nadrukkelijk wat anders dan homewizard. Die laatste is wel te integreren in die eerste, maar het zijn wel degelijk 2 aparte systemen.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator donderdag 28 september 2023 @ 13:41:27 #93
18653 crew  D.
pi_210776656
Ik ben me aan het verdiepen in Hue en heb wat vraagjes

Ik lees dat ze binnenkort een account gaan verplichten voor het gebruik van de app.
Zijn er mensen die dit (gaan) omzeilen of overstappen ivm security?

Er zijn diverse onderdelen op batterijen, geven die een signaal af als ze aan vervanging toe zijn?
En met welke frequentie dienen die vervangen te worden?

Via een bridge is er stembediening. Hoe/waardoor wordt de stem geregistreerd?
Er zit geen sensor in iedere lamp, en de bridge kan mij vast niet overal horen.

Ik zie dat er smart-stekkers zijn om 'niet hue'-lampen die op een stopcontact zitten ook via hue te bedienen, maar zie zo geen opties voor bijv. de plafondlamp boven de eettafel. zijn die er niet?
  Moderator donderdag 28 september 2023 @ 13:52:56 #94
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210776732
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 13:41 schreef D. het volgende:
Ik ben me aan het verdiepen in Hue en heb wat vraagjes
Hoi. Ok.

quote:
Ik lees dat ze binnenkort een account gaan verplichten voor het gebruik van de app.
Zijn er mensen die dit (gaan) omzeilen of overstappen ivm security?
Ik denk dát ik dit al omzeil (maar weet ik niet zeker) omdat ik de officiële Hue app zelf niet gebruik. Ik heb de Hue bridge geďntegreerd in Home Assistant, maar ik kan me niet herinneren dat ik me daar voor moest aanmelden. Hoe dan ook, ik stuur mijn lampen via Home Assistant, en ik praat dus met Home Assistant en niet dírect met de Hue bridge.

quote:
Er zijn diverse onderdelen op batterijen, geven die een signaal af als ze aan vervanging toe zijn?
En met welke frequentie dienen die vervangen te worden?
Zoals de motion sensors en hue dimmers bedoel je? Nee, voor zo ver ik weet geven die geen signaal af, máár, in Home Assistant kun je die data wel uitlezen en inzichtelijk maken. Ik heb dat dan ook gedaan:



quote:
Via een bridge is er stembediening. Hoe/waardoor wordt de stem geregistreerd?
Er zit geen sensor in iedere lamp, en de bridge kan mij vast niet overal horen.
Geen idee, ik gebruik géén stembediening.

quote:
Ik zie dat er smart-stekkers zijn om 'niet hue'-lampen die op een stopcontact zitten ook via hue te bedienen, maar zie zo geen opties voor bijv. de plafondlamp boven de eettafel. zijn die er niet?
Die zijn er min of meer wel. Maar indirect. Je hebt een aantal devices die je bv achter je lichtschakelaars (dus IN de muur) kunt plaatsen, onder 'Friends of Hue'. Het probleem daarvan is dat die devices 2 'slots' kosten, en zo'n bridge kan 50 hue devices koppelen. Maar dus maar 25 FoH devices, of een combinatie daar van.

Je kunt eventueel ook de lamp vervangen voor een hue ledlamp, of de gehele plafondlamp vervangen voor een Hue-plafondlamp maar die zijn best aan de prijs en je moet het ook maar net mooi vinden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210777309
Voor zover ik weet is HEU gewoon zigbee protocol. Dus kan je die hele bridge achterwege laten als je Home Assitant of iets vergelijksbaars gebruikt mits je ook een zigbee antennetje hebt van een paar tientjes.

Maar goed, dan moet je dus wel flink aan de slag en bij elkaar toch ook wel iets meer investeren dan alleen die zigbee-gateway of dongle.
  Moderator donderdag 28 september 2023 @ 15:41:33 #96
18653 crew  D.
pi_210777929
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 13:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hoi. Ok.
[..]
Ik denk dát ik dit al omzeil (maar weet ik niet zeker) omdat ik de officiële Hue app zelf niet gebruik. Ik heb de Hue bridge geďntegreerd in Home Assistant, maar ik kan me niet herinneren dat ik me daar voor moest aanmelden. Hoe dan ook, ik stuur mijn lampen via Home Assistant, en ik praat dus met Home Assistant en niet dírect met de Hue bridge.
Dus, alleen de Hue hardware. Het account was voor gebruikt app, dus dat zou idd voldoende moeten zijn het te omzeilen :Y
quote:
[..]
Zoals de motion sensors en hue dimmers bedoel je? Nee, voor zo ver ik weet geven die geen signaal af, máár, in Home Assistant kun je die data wel uitlezen en inzichtelijk maken. Ik heb dat dan ook gedaan:

[ afbeelding ]
Damn! zoveel batterijen, da's onderhand een dagtaak om ze allemaal te vervangen :Y

En ja, sensors en dimmers, maar las ook dat hun nieuwe security cam ook op batterijen verkrijgbaar is.

Bedenk ik mij wel dat die laatste vast wel de Hue app nodig heeft....

De levensduur van de batterijen is dus wel af te lezen? Berekend HA dat?
quote:
[..]
Geen idee, ik gebruik géén stembediening.
[..]
Die zijn er min of meer wel. Maar indirect. Je hebt een aantal devices die je bv achter je lichtschakelaars (dus IN de muur) kunt plaatsen, onder 'Friends of Hue'. Het probleem daarvan is dat die devices 2 'slots' kosten, en zo'n bridge kan 50 hue devices koppelen. Maar dus maar 25 FoH devices, of een combinatie daar van.
Voor nu klinkt 25 ook als veel, maar het zou om 4 of 5 lampen gaan, dus da's nog 42 of 40 slots over.
quote:
Je kunt eventueel ook de lamp vervangen voor een hue ledlamp, of de gehele plafondlamp vervangen voor een Hue-plafondlamp maar die zijn best aan de prijs en je moet het ook maar net mooi vinden.
De lamp vervangen is geen optie, zijn kleine leds, en de gehele lamp is net vervangen, dus weer vervangen krijg ik nu niet doorheen thuis :P
  Moderator donderdag 28 september 2023 @ 15:49:43 #97
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210778022
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 15:41 schreef D. het volgende:

[..]
Dus, alleen de Hue hardware. Het account was voor gebruikt app, dus dat zou idd voldoende moeten zijn het te omzeilen :Y
Ja, zoiets las ik ook ergens op tweakers volgens mij, dat dat voldoende is. Maar, je gaat alsnog niet ontkomen aan dat account volgens mij, want als jij een device toe wil voegen aan Hue (een lamp of dimmer of of of) dan gebruik je de app.

Vervolgens is dat nieuwe device ook zichtbaar binnen Home Assistant, maar uiteindelijk kom je toch niet om dat account heen, denk ik.

quote:
Damn! zoveel batterijen, da's onderhand een dagtaak om ze allemaal te vervangen :Y
Ja, maar ze gaan nooit allemaal in 1x leeg he. Sterker nog, de meeste batterijen zijn van niet-Hue devices, en die gaan echt héél lang mee. Van 1 dimmer van Hue heb ik recent de batterij vervangen, maar dat stelt echt helemaal niks voor, en die betreffende dimmer heb ik al zeker...nou....sowieso al sinds we hier wonen, maar die heb ik toen niet gekocht, dus de dimmer is van voor die tijd (dus zeker > 2 jaar) en dit was pas de 1e keer dat ik die batterij moest vervangen.

quote:
En ja, sensors en dimmers, maar las ook dat hun nieuwe security cam ook op batterijen verkrijgbaar is.

Bedenk ik mij wel dat die laatste vast wel de Hue app nodig heeft....
Ja maar over die cam lees ik niet al te beste verhalen. Daarnaast ben ik op camera-gebied al voorzien dus die ga ik sowieso niet gebruiken.

quote:
De levensduur van de batterijen is dus wel af te lezen? Berekend HA dat?
Ja, in Home Assistant wel. In de Hue app heb ik dat niet gezien, maar dat zegt niet zo veel omdat ik die app nauwelijks tot niet gebruik. Nee, dat wordt niet berekend, dat is gewoon een attribuut dat het betreffende device gewoon heeft, en Home Assistant kan dat uitlezen. Ik denk niet dat Home Assistant iets berekend, ik denk dat Home Assistant gewoon de waarde van dat attribuut weergeeft, en dat datzelfde ding in de Hue app gewoon niet gebruikt wordt.

quote:
Voor nu klinkt 25 ook als veel, maar het zou om 4 of 5 lampen gaan, dus da's nog 42 of 40 slots over.
[..]
De lamp vervangen is geen optie, zijn kleine leds, en de gehele lamp is net vervangen, dus weer vervangen krijg ik nu niet doorheen thuis :P
Nou, je kunt meerdere bridges in huis hebben he, dus op zich is dat wel te omzeilen :+ Maar zodra je aan Hue begint, en je wil ook nog wat gaan automatiseren dan loopt het aantal devices snel op. Ik heb nu 20 lampen, daar moeten er sowieso nog 2 bij, maar daarnaast heb ik dus ook dimmers en motion sensors, dus dan gaat het rapjes.

Ah ja, de WAF, die doet toch bijna altijd mee.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 4 oktober 2023 @ 18:47:02 #98
18653 crew  D.
pi_210834981
De kogel is door de kerk, net een Hue starterskit gekocht :P
  Moderator woensdag 4 oktober 2023 @ 22:02:34 #99
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210838280
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 18:47 schreef D. het volgende:
De kogel is door de kerk, net een Hue starterskit gekocht :P
Nice. :P
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator donderdag 5 oktober 2023 @ 23:58:04 #100
18653 crew  D.
pi_210849506
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 22:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nice. :P
Inmiddels een 2e gekocht, en wat sensoren, wat plugs en wat modules :P

Ook aan het kijken naar Home Assistant

Daar praat je tegen via een Nest, of zijn er betere opties?
  Moderator vrijdag 6 oktober 2023 @ 00:05:05 #101
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210849550
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 23:58 schreef D. het volgende:

[..]
Inmiddels een 2e gekocht, en wat sensoren, wat plugs en wat modules :P

Ook aan het kijken naar Home Assistant

Daar praat je tegen via een Nest, of zijn er betere opties?
Ik snap niet wat je probeert te vragen maar nee, tegen HA praat je via...HA? Je integreert je hue in HA, en je regelt alles via HA.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator vrijdag 6 oktober 2023 @ 00:19:07 #102
18653 crew  D.
pi_210849600
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 00:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik snap niet wat je probeert te vragen maar nee, tegen HA praat je via...HA? Je integreert je hue in HA, en je regelt alles via HA.
Ik doelde op de hardware om HA mijn spraakopdrachten te laten horen.
pi_210850546
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 00:19 schreef D. het volgende:

[..]
Ik doelde op de hardware om HA mijn spraakopdrachten te laten horen.
HA kan samenwerken met zowel alexa als met google nest.
  Moderator vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:30:53 #104
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210850645
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 00:19 schreef D. het volgende:

[..]
Ik doelde op de hardware om HA mijn spraakopdrachten te laten horen.
Ah! Spraak opdrachten! Zoals qajariaq al zegt. Zowel alexa als Google zijn integreerbaar met HA. :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210850901
Ik denk dat ie vooral een geschikte microfoon zoekt :+
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:18:20 #106
18653 crew  D.
pi_210857333
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 09:03 schreef BlackLining het volgende:
Ik denk dat ie vooral een geschikte microfoon zoekt :+
Ik kijk naar de verschillende opties, en hoopte op advies/tips van mensen die eerder een keuze hebben 'moeten' maken :Y
  Moderator vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:42:25 #107
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210857624
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 20:18 schreef D. het volgende:

[..]
Ik kijk naar de verschillende opties, en hoopte op advies/tips van mensen die eerder een keuze hebben 'moeten' maken :Y
Ik kan je daar niet mee helpen want ik doe niets met stem.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210862213
Eigenlijk zie ik de toegevoegde waarde van spraaksturing niet zo, behalve dat het wel een beetje geil lijkt natuurlijk.

Wel ooit een google nest mini gekocht en mee getest. Om een lang verhaal kort te maken heb ik na eindeloos schreeuwen of juist slijmen tegen dat ding gewoon op een strategische plek in de kamer een knopje op gehangen waarmee ik duidelijk maak dat ik naar bed ga of dat juist de deur uit ga. Ook kan ik daar alle lampen in een keer op sfeerverlichting of zo helder mogelijk zetten.

Daarnaast heb ik dan de nodige sensors in combinatie met automatiseringsregels die als doel hebben dat bedoelde knopje een beetje overbodig te maken. Waarom dan toch dat knopje? Het leven en het weer zijn soms wat minder voorspelbaar dan je in HA kan zetten. Dat je dan op je pc of telefoon dan moet zoeken was ik vrij snel klaar mee. Het doel is het slimmer te maken en een app op de telefoon is wel stoer maar niet handig.
  zaterdag 4 november 2023 @ 20:30:31 #109
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_211194665
Vraagje. Ik heb een zigbee hier draaien die wat sensoren aanstuurt op de wc bijvoorbeeld en wat klimaatspul. Nu kwam ik bij Ikea een Symfonisk afstandsbediening tegen die ook zigbee vereist. Maar kan ik die zo koppelen ? Of moet ik daar toch verplicht de hub van Ikea voor hebben ?
Wakadoodle!
  Moderator zaterdag 4 november 2023 @ 22:43:10 #110
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211196900
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 20:30 schreef IkEetSlakken het volgende:
Vraagje. Ik heb een zigbee hier draaien die wat sensoren aanstuurt op de wc bijvoorbeeld en wat klimaatspul. Nu kwam ik bij Ikea een Symfonisk afstandsbediening tegen die ook zigbee vereist. Maar kan ik die zo koppelen ? Of moet ik daar toch verplicht de hub van Ikea voor hebben ?
Ik gok dat je daar de hub voor nodig hebt, maar dan heb je dus meerdere hubs voor meerdere dingen nodig op termijn. Dit is dus waarom je een centraal iets wil die alles kan, zoals Home Assistant of Homey.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211232320
Ik ben ook een beetje aan het kijken naar slimme verlichting na onze verbouwing. Nu hebben we een nieuwe eettafel lamp gekocht met 10 lampen erin. Dus zat ik eerste te kijken naar ikea slimme verlichting. Maar dan ben je 10 euro per lamp kwijt en nog een hub.

Je kan volgens mij ook gewone dimbare lampen gebruiken en dan klik aan klik aan in de aansluiting van je lamp begreep ik. Maar wat zijn hier de ervaringen met beide systemen? Welke werkt makkelijker en is goedkoper?
  Moderator woensdag 8 november 2023 @ 11:14:15 #112
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211232359
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 11:06 schreef Stansfield het volgende:
Ik ben ook een beetje aan het kijken naar slimme verlichting na onze verbouwing. Nu hebben we een nieuwe eettafel lamp gekocht met 10 lampen erin. Dus zat ik eerste te kijken naar ikea slimme verlichting. Maar dan ben je 10 euro per lamp kwijt en nog een hub.

Je kan volgens mij ook gewone dimbare lampen gebruiken en dan klik aan klik aan in de aansluiting van je lamp begreep ik. Maar wat zijn hier de ervaringen met beide systemen? Welke werkt makkelijker en is goedkoper?
Dimbare lampen? Als in, je hebt op de muur een knop zitten waarmee je die lamp aan/uit kunt zetten maar ook kunt dimmen? Zo'n draaiknop?

Want ik weet dat Hue lampen dat niet leuk vinden, die combinatie. Daar Ikea lampen ook te connecten zijn aan de Hue hub gok ik dat die Ikea lampen dezelfde uitdaging hebben (maar dit weet ik niet zeker!) Ik heb 1 Ikea lamp geprobeerd maar ik was er geen fan van, al is dat niet helemaal eerlijk want ik had toen al Hue.

Ik zou dan denk ik gewoon voor KaKu gaan, al ben ik van dat systeem ook geen fan (omdat het geen feedback geeft en het dus niet handig is in domotica).
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211232379
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 11:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dimbare lampen? Als in, je hebt op de muur een knop zitten waarmee je die lamp aan/uit kunt zetten maar ook kunt dimmen? Zo'n draaiknop?

Want ik weet dat Hue lampen dat niet leuk vinden, die combinatie. Daar Ikea lampen ook te connecten zijn aan de Hue hub gok ik dat die Ikea lampen dezelfde uitdaging hebben (maar dit weet ik niet zeker!) Ik heb 1 Ikea lamp geprobeerd maar ik was er geen fan van, al is dat niet helemaal eerlijk want ik had toen al Hue.

Ik zou dan denk ik gewoon voor KaKu gaan, al ben ik van dat systeem ook geen fan (omdat het geen feedback geeft en het dus niet handig is in domotica).
Die knop zit er nu nog wel maar dat gaat eruit voor gewoon een aan en uit knop. Ik begreep dat je die dan gewoon aan moet laten staan op de knop op de muur en dan via de app de lampen aan en uit kan zetten en als het dimbare lampen zijn deze ook via de app kunnen dimmen. Dus is het dan even de vraag of dat klopt en wat dan het beste (en niet al te dure) systeem is wat ik hiervoor kan doen.
  woensdag 8 november 2023 @ 11:20:45 #114
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_211232408
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 11:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zou dan denk ik gewoon voor KaKu gaan, al ben ik van dat systeem ook geen fan (omdat het geen feedback geeft en het dus niet handig is in domotica).
Ik zat net ook even op hun site te kijken nav deze post, maar ik zie dat ze nu wel een app hebben die status lijkt weer te geven. Of is dat gewoon wat ze hopen dat de status is op basis van de verstuurde commando's? Dat lijkt me vooral met die dim slider vragen om problemen..

Sowieso blijft het toch een wat amateuristisch ogend geheel. Die app ziet er niet uit en er staat nog gewoon lorem ipsum-tekst op de website.. :D
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Moderator woensdag 8 november 2023 @ 11:21:37 #115
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211232412
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 11:17 schreef Stansfield het volgende:

[..]
Die knop zit er nu nog wel maar dat gaat eruit voor gewoon een aan en uit knop. Ik begreep dat je die dan gewoon aan moet laten staan op de knop op de muur en dan via de app de lampen aan en uit kan zetten en als het dimbare lampen zijn deze ook via de app kunnen dimmen. Dus is het dan even de vraag of dat klopt en wat dan het beste (en niet al te dure) systeem is wat ik hiervoor kan doen.
Dat klopt, de lamp moet dan altijd 'aan' staan, maar de lampen zelf kun je dan via een app aan/uit/dimmen. Zo werkt het in ieder geval met Hue. De lampen van Ikea werken ook zo dacht ik.

Ik vind KaKu dan wel een vreemde, want volgens mij is dat gewoon puur aan/uit en niet dimmen. Als dat klopt valt die optie af, en dan zit je dus vast aan de andere optie. Of begrijp ik het nu verkeerd?
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 8 november 2023 @ 11:24:01 #116
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211232436
quote:
5s.gif Op woensdag 8 november 2023 11:20 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Ik zat net ook even op hun site te kijken nav deze post, maar ik zie dat ze nu wel een app hebben die status lijkt weer te geven. Of is dat gewoon wat ze hopen dat de status is op basis van de verstuurde commando's? Dat lijkt me vooral met die dim slider vragen om problemen..

Sowieso blijft het toch een wat amateuristisch ogend geheel. Die app ziet er niet uit en er staat nog gewoon lorem ipsum-tekst op de website.. :D
Oh geen idee? Ik had ja-ren geleden KaKu, maar dat was gewoon of aan of uit. Puur voor de makkelijk. Maar schijnbaar kunnen ze nu meer, ja, dan weet ik het niet @Stansfield, want met dat systeem heb ik geen ervaring.

Nee het zou best kunnen dat ze de status nu wel mee geven, maar ik heb er dus geen ervaring mee, en inderdaad, het ziet er wat amateuristisch uit. De beste oplossing is Hue, maar dat is ook het duurste. Dus dan zou ik gaan voor de Ikea lampen, maar dan zit hij nog steeds aan 100 euro en dan nog de controller, en dat vindt hij te veel, dus ja, dan blijft er niet heel veel meer over.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211232461
Bedankt voor alle info. Het is niet zo zeer dat ik dat te veel vindt. Maar meer dat ik misschien dacht dat KAKU een goedkopere optie was omdat je dan maar 1 ding koopt voor je lamp. Maar als dat dus ook wel een stukje slechter is dan wordt het toch ikea.
pi_211232469
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 20:30 schreef IkEetSlakken het volgende:
Vraagje. Ik heb een zigbee hier draaien die wat sensoren aanstuurt op de wc bijvoorbeeld en wat klimaatspul. Nu kwam ik bij Ikea een Symfonisk afstandsbediening tegen die ook zigbee vereist. Maar kan ik die zo koppelen ? Of moet ik daar toch verplicht de hub van Ikea voor hebben ?
Ligt eraan wat je bedoelt men 'heb hier een zigbee draaien'.

Heb je al een hub, of heb je al die dingen op elkaar aangesloten?

Ik zou sowieso nooit een IKEA hun kopen maar een generieke, een Conbee bijvoorbeeld. Of een HomeAssistant kastje met Zigbee ingebouwd. Dan ben je een stuk flexibeler.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  woensdag 8 november 2023 @ 11:32:34 #119
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_211232504
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 11:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oh geen idee? Ik had ja-ren geleden KaKu, maar dat was gewoon of aan of uit. Puur voor de makkelijk. Maar schijnbaar kunnen ze nu meer, ja, dan weet ik het niet @:Stansfield, want met dat systeem heb ik geen ervaring.
Ik heb even in hun handleiding gekeken maar die plaatjes impliceren toch nog steeds alleen zenden, net als de productnamen op de website overigens (zenders, ontvangers). In die handleiding staat ook dat je alleen met de hub directe waarden kan sturen als '50% gedimd'. Dus ik gok dan dat de hub inderdaad probeert de status bij te houden die ze hopen dat het systeem heeft... Ik zou het inderdaad niet aanraden.

Toevoeging: KaKu verkoopt blijkbaar tegenwoordig ook Zigbee-producten die wčl aan status doen, maar daar zitten zo te zien nog geen dimbare modules bij: https://klikaanklikuit.nl/de-voordelen-van-zigbee/
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Moderator woensdag 8 november 2023 @ 12:58:51 #120
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211233268
quote:
3s.gif Op woensdag 8 november 2023 11:32 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Ik heb even in hun handleiding gekeken maar die plaatjes impliceren toch nog steeds alleen zenden, net als de productnamen op de website overigens (zenders, ontvangers). In die handleiding staat ook dat je alleen met de hub directe waarden kan sturen als '50% gedimd'. Dus ik gok dan dat de hub inderdaad probeert de status bij te houden die ze hopen dat het systeem heeft... Ik zou het inderdaad niet aanraden.

Toevoeging: KaKu verkoopt blijkbaar tegenwoordig ook Zigbee-producten die wčl aan status doen, maar daar zitten zo te zien nog geen dimbare modules bij: https://klikaanklikuit.nl/de-voordelen-van-zigbee/

Ja, en als je dus items uit de zgn start-line hebt, die kunnen dus niet communiceren met de items uit de premium line en omgekeerd. Oftewel, alle producten die je al had eventueel moet je gaan vervangen áls je wil dat alles met elkaar kan communiceren.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211241891
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_211316030
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 20:30 schreef IkEetSlakken het volgende:
Vraagje. Ik heb een zigbee hier draaien die wat sensoren aanstuurt op de wc bijvoorbeeld en wat klimaatspul. Nu kwam ik bij Ikea een Symfonisk afstandsbediening tegen die ook zigbee vereist. Maar kan ik die zo koppelen ? Of moet ik daar toch verplicht de hub van Ikea voor hebben ?
"Ik heb hier een zigbee draaien"?
Wat heb je draaien dan?

of die zigbee devices gaan werken is even afwachten, zigbee is in tegenstelling tot zwave geen standaard.
Dus zelf testen of even zoeken op internet voor het antwoord.
pi_211317010
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 19:27 schreef Snowby het volgende:

[..]
"Ik heb hier een zigbee draaien"?
Wat heb je draaien dan?

of die zigbee devices gaan werken is even afwachten, zigbee is in tegenstelling tot zwave geen standaard.
Dus zelf testen of even zoeken op internet voor het antwoord.
Bij mij zijn vrijwel alle sensoren zigbee en een deel van de lampen. Alles van diverse merken. Het enige wat niet lekker (lekker) werkt is de bewegingsmelder van Ikea en een van de drie Ikea lampen wil ook niet erg. Andere ikea lampen weer wel en de smartplugs van dat merk doen het ook. Allemaal zonder hub van IKea maar gewoon een usb zigbee dongle van TI met een raspbery py Home Assistant.

Sommige (budget) sensoren van diverse merken zijn een beetje brak maar ik heb niet het idee dat dat aan de communicatie ligt.

Van Ikea schakelaars heb ik twee van die vierknops en een paar dimmende tweeknops. Die werken wel altijd maar ondanks dat staan ze vaak op niet beschikbaar maar ze doen het dus wel gewoon zonder ooit te haperen. Nadeel is dat je niet gaat zien wanneer de batterij leeg raakt. De symfonisk heb ik dus niet zie ik net.
  Moderator donderdag 16 november 2023 @ 21:08:20 #124
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211317759
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 20:18 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Bij mij zijn vrijwel alle sensoren zigbee en een deel van de lampen. Alles van diverse merken. Het enige wat niet lekker (lekker) werkt is de bewegingsmelder van Ikea en een van de drie Ikea lampen wil ook niet erg. Andere ikea lampen weer wel en de smartplugs van dat merk doen het ook. Allemaal zonder hub van IKea maar gewoon een usb zigbee dongle van TI met een raspbery py Home Assistant.

Sommige (budget) sensoren van diverse merken zijn een beetje brak maar ik heb niet het idee dat dat aan de communicatie ligt.

Van Ikea schakelaars heb ik twee van die vierknops en een paar dimmende tweeknops. Die werken wel altijd maar ondanks dat staan ze vaak op niet beschikbaar maar ze doen het dus wel gewoon zonder ooit te haperen. Nadeel is dat je niet gaat zien wanneer de batterij leeg raakt. De symfonisk heb ik dus niet zie ik net.
Maar dat is dus het punt. Hij heeft 'een zigbee' draaien,maar overduidelijk geen home assistant want als ie dát had dan heb je verder geen homebase van ikea nodig.

Alleen home assistant vereist dan wel weer wat hardware en kan behoorlijk intimiderend overkomen als je er nog 0 ervaring mee hebt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211319139
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 21:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat is dus het punt. Hij heeft 'een zigbee' draaien,maar overduidelijk geen home assistant want als ie dát had dan heb je verder geen homebase van ikea nodig.

Alleen home assistant vereist dan wel weer wat hardware en kan behoorlijk intimiderend overkomen als je er nog 0 ervaring mee hebt.
Home Assistent kan je op een wat oudere thin client draaien (HP T6XX wordt veel gebruikt omdat ie goedkoop zijn), ik heb het draaien op een HP T620. Je hebt dan nog een stick nodig voor Zigbee.
  vrijdag 17 november 2023 @ 00:43:15 #126
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_211319431
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 19:27 schreef Snowby het volgende:

[..]
"Ik heb hier een zigbee draaien"?
Wat heb je draaien dan?

of die zigbee devices gaan werken is even afwachten, zigbee is in tegenstelling tot zwave geen standaard.
Dus zelf testen of even zoeken op internet voor het antwoord.
Ik heb een zigbee van Nedis die wat sensoren aanstuurt voor lampen op de wc bijvoorbeeld en wat klimaatsensoren voor binnen. Ik kon er niet heel veel over vinden, maar ik ga er vanuit dat dit niet gaat werken
Wakadoodle!
  Moderator vrijdag 17 november 2023 @ 08:50:50 #127
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211320678
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 00:43 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Ik heb een zigbee van Nedis die wat sensoren aanstuurt voor lampen op de wc bijvoorbeeld en wat klimaatsensoren voor binnen. Ik kon er niet heel veel over vinden, maar ik ga er vanuit dat dit niet gaat werken
Maar, dan komen we toch terug op dat als je geen issues wil hebben met interconnectiviteit, je het beste uit kunt wijken naar een oplossing als Home Assistant, maar afhankelijk van wat je wil uitgeven heb je daar prima oplossingen voor zo'n beetje elk budget.

Je kunt dat draaien op een Raspberry Pi, maar je kunt het ook draaien op een 1200 euro kostende NUC bij wijze van. Maar los van of je uberhaupt daar geld aan wil uitgeven, zit je ook nog met een leercurve. Je hoeft niet te programmeren als je dat niet wil, maar het is een uitgebreid systeem waar je even je weg in moet vinden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211413029
Heeft iemand ervaring met de Eufy camera's? We willen een camera voor in de tuin richting de poort en de schutting. We hebben een hoekhuis en grenzen aan een garageplein wat nogal donker is. Afijn, het enige wat mij weerhoud is dat we continu meldingen krijgen als we zelf door de tuin heen lopen, zoals in de zomer.

Iemand ervaringen?
pi_211824231
Ik mag weer aan de slag *O*

Relatie uitgegaan en aangezien je in dit land geen huis meer kunt krijgen met een enkel fulltime loon :') ben ik ingetrokken bij een kennis die het grootste deel van het jaar in het buitenland zit. Niet ideaal maar het is beter dan onder de brug.

Wel mega irritant om in een dom huis te wonen als je gewend bent dat alles vanzelf gaat :')

Dus ik ga mijn smarthome hier weer opbouwen, alleen kan niet teveel gaan lopen veranderen. Het hangt hier aan elkaar van dat instap KlikaanKlikuit spul en wat Somfy meuk. Dus dat gaan we eens lekker aan elkaar knopen :9
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  vrijdag 29 december 2023 @ 22:00:59 #130
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211827640
Internet is afgesloten in ons oude huis en wordt dus pas volgende week aangesloten in ons nieuwe huis. We kunnen nu dus een aantal lampen niet meer aan en uit doen, omdat we daar alleen slimme knoppen op hebben (en dus geen normale lichtknoppen) :') .

In het nieuwe huis maken we die fout trouwens niet nog een keer.
Resistance is futile.
pi_211827816
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 december 2023 22:00 schreef Seven. het volgende:
Internet is afgesloten in ons oude huis en wordt dus pas volgende week aangesloten in ons nieuwe huis. We kunnen nu dus een aantal lampen niet meer aan en uit doen, omdat we daar alleen slimme knoppen op hebben (en dus geen normale lichtknoppen) :') .

In het nieuwe huis maken we die fout trouwens niet nog een keer.
Je moet ook geen cloud meuk gebruiken in je huis :+

Zigbee en HomeAssistant _O_ Het enige wat hier nog via cloud loopt is een IR blaster van Tuya om de AV receiver aan te sturen. Die ga ik wel zo snel mogelijk elimeren, maar zit nog even te kijken welk apparaatje ik moet hebben om alle rare IR en 434Mhz meuk in dit huis aan te sturen.

En nee RFXCom is echt te duur.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  vrijdag 29 december 2023 @ 23:51:21 #132
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211830167
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 december 2023 22:00 schreef Seven. het volgende:
Internet is afgesloten in ons oude huis en wordt dus pas volgende week aangesloten in ons nieuwe huis. We kunnen nu dus een aantal lampen niet meer aan en uit doen, omdat we daar alleen slimme knoppen op hebben (en dus geen normale lichtknoppen) :') .

In het nieuwe huis maken we die fout trouwens niet nog een keer.
Welk systeem hebben jullie dan? Dat het niet meer werkt zonder internet? Zou toch gewoon op een intern netwerk moeten zitten?
  zaterdag 30 december 2023 @ 06:57:17 #133
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211833098
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 23:51 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Welk systeem hebben jullie dan? Dat het niet meer werkt zonder internet? Zou toch gewoon op een intern netwerk moeten zitten?
Hue en innr. Kan geen verbinding meer krijgen met de app en we hebben een kast voor de keuken knop staan :') . De Hue knoppen doen het nog wel zonder bridge maar we waren van plan om die knoppen te vervangen voor Innr. Dat kan sowieso niet meer voor de verhuizing.
Resistance is futile.
pi_211896483
Godallemachtig wat is die 433Mhz rommel toch moeilijk te integreren. Gek word ik ervan. En dan moet ik nog beginnen aan Somfy RTS, dat belooft ook een leuke te worden. :%

Ik mis mijn Zigbee netwerk :'(
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator dinsdag 2 januari 2024 @ 20:55:29 #135
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211896714
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:40 schreef BlackLining het volgende:
Godallemachtig wat is die 433Mhz rommel toch moeilijk te integreren. Gek word ik ervan. En dan moet ik nog beginnen aan Somfy RTS, dat belooft ook een leuke te worden. :%

Ik mis mijn Zigbee netwerk :'(
Ik heb in mijn vorige huis somfy RTS gehad voor de rolluiken daar, icm een Homey, en dat werkte op zich prima.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211899693
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 20:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb in mijn vorige huis somfy RTS gehad voor de rolluiken daar, icm een Homey, en dat werkte op zich prima.
Mja maar ik heb (en wil) geen Homey.

Zit nu toch maar te overwegen om te zwichten voor de RFXCom. Ben ik als het goed is meteen klaar met die KlikaanKlikuit rommel en het Somfy spul.

Ik woon dus in een ingericht appartement waar ik niet zomaar vanalles kan veranderen dus ik ben veroordeeld tot het dealen met ouwe meuk. Da's wel even wennen komende van een huis waar alles gewoon Zigbee is.

De 'tv' hier bestaat uit een beamer en een 'schilderij' met een soort rolgordijn constructie, wat dan wegdraait en een projectiescherm tevoorschijn tovert. Maar dat is dus Somfy, en die maken de boel echt onnodig lastig met hun gesloten protocol.

Ik was al aan het spelen met het idee om via ESPHome met een servomotor ofzo een apparaat te maken wat gewoon op die fysieke knoppen van de RTS remote kan drukken :') maar schijnbaar kan RFXCom het wel.

Als dit achter de rug is ga ik verder met de inbouw schakelaars. Daar moet ook een Zigbee kastje achter.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_212579680
Paar weken geleden heb ik home-assistent verhuisd van een RaspberryPI 3 (4GB) door een RaspberryPI 4 (8GB). Plus alle IKEA smart verlichting vervangen door HUE. We kregen namelijk een mooi bedrag van mijn werkgever te besteden aan verduurzaming. Waaronder ook Home Automation zaken vielen.

Wat een verschil in performance nu met HA voor en na de move, mede doordat de RaspberryPI-4 wel volop gebruik kan maken van de externe SSD. Ook de extra mogelijkheden die HUE me geeft, is het automatiseringvirus weer helemaal toegeslagen.

Door mijn werk ben ik steeds meer thuis in Python dus ga ook proberen actief plugins te maken voor HA zodra ik me bekwaam genoeg voel :)
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  zondag 25 februari 2024 @ 15:33:55 #138
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212583221
De issues in het vorige huis waren vrij vlot opgelost. Nu gaan we met alleen hue verder in het nieuwe huis.

Ik heb een railverlichting in de keuken en een paar spotjes in de badkamer die zigbee compatibel zijn. Hoe zet ik die in de Hue app?
Resistance is futile.
  Moderator zondag 25 februari 2024 @ 15:48:49 #139
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212583367
quote:
7s.gif Op zondag 25 februari 2024 15:33 schreef Seven. het volgende:
De issues in het vorige huis waren vrij vlot opgelost. Nu gaan we met alleen hue verder in het nieuwe huis.

Ik heb een railverlichting in de keuken en een paar spotjes in de badkamer die zigbee compatibel zijn. Hoe zet ik die in de Hue app?
Daar heb ik eens een handleiding voor gezien. Maar als die spotjes en railverlichting vallen onder Friends of Hue, dan kost je dat per lampje 2 slots he, en je bridge kan 50 devices aan. Oftewel, als jij 5 lampjes uit een Friends of Hue lijn neemt, dan kost je dat 10 slots op je bridge.

Tenminste, zo was het redelijk recent nog.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 25 februari 2024 @ 15:50:37 #140
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212583392
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 15:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Daar heb ik eens een handleiding voor gezien. Maar als die spotjes en railverlichting vallen onder Friends of Hue, dan kost je dat per lampje 2 slots he, en je bridge kan 50 devices aan. Oftewel, als jij 5 lampjes uit een Friends of Hue lijn neemt, dan kost je dat 10 slots op je bridge.

Tenminste, zo was het redelijk recent nog.
https://www.nu.nl/tweaker(...)pen-eenvoudiger.html

En voorlopig zijn we nog niet zover maar ik ga friends of Hue checken.
Resistance is futile.
  zondag 25 februari 2024 @ 15:52:57 #141
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212583430
Oh trouwens: niet meer bestellen bij Beaumotica. Ik weet niet of het hier aan bod gekomen is maar het gaat niet goed met het bedrijf na een doorstart. Ik heb in november een bestelling geplaatst, na 2 maanden respons gehad en geannuleerd. Ik zit nog steeds op mijn geld te wachten.
Resistance is futile.
pi_212587820
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 15:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Daar heb ik eens een handleiding voor gezien. Maar als die spotjes en railverlichting vallen onder Friends of Hue, dan kost je dat per lampje 2 slots he, en je bridge kan 50 devices aan. Oftewel, als jij 5 lampjes uit een Friends of Hue lijn neemt, dan kost je dat 10 slots op je bridge.

Tenminste, zo was het redelijk recent nog.
Dat geldt toch alleen voor endpoint devices, dus batterij gestuurde meuk? Al die lampen zijn zelf ook gewoon routers, die kunnen ook allemaal ~50 verbindingen aan maar als je die een handvol hebt hangen dan heb je nagenoeg onbeperkt ruimte.

Zo werkt het althans met opensource Zigbee hubs (wat ik sowieso ten zeerste aanraad)


Edit: Aah, nee. Schijnbaar is dat bij Hue niet zo, terwijl de Zigbee standaard het prima kan :') ook nog die verplichte account erbij, ik zou persoonlijk wegblijven van die Hue hub. Gewoon Zigbee2MQTT met een Conbee of universele CC2530 controller. Onbeperkt veel apparaten, ondersteunt alle merken Zigbee apparaten en geen verplichte accounts. Desnoods diyHue ernaast draaien en dan kun je gewoon de standaard Hue app gebruiken mocht je dat willen.

[ Bericht 10% gewijzigd door BlackLining op 25-02-2024 21:57:35 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_212590075
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 11:19 schreef MatthijsDJ het volgende:
Paar weken geleden heb ik home-assistent verhuisd van een RaspberryPI 3 (4GB) door een RaspberryPI 4 (8GB). Plus alle IKEA smart verlichting vervangen door HUE. We kregen namelijk een mooi bedrag van mijn werkgever te besteden aan verduurzaming. Waaronder ook Home Automation zaken vielen.

Wat een verschil in performance nu met HA voor en na de move, mede doordat de RaspberryPI-4 wel volop gebruik kan maken van de externe SSD. Ook de extra mogelijkheden die HUE me geeft, is het automatiseringvirus weer helemaal toegeslagen.

Door mijn werk ben ik steeds meer thuis in Python dus ga ook proberen actief plugins te maken voor HA zodra ik me bekwaam genoeg voel :)
Merk je met die SSD ook verschil in hoe snel de HA app opent op telefoon? Dat het opstarten van HA wat langer duurt interesseert me niet zo. Het lijkt me dat het openen van de app samenhangt met de snelheid van de telefoon zelf maar ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_212592119
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2024 22:21 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Merk je met die SSD ook verschil in hoe snel de HA app opent op telefoon? Dat het opstarten van HA wat langer duurt interesseert me niet zo. Het lijkt me dat het openen van de app samenhangt met de snelheid van de telefoon zelf maar ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.
Ik verwacht niet dat het invloed heeft op de snelheid van het openen van een interface. Het grootste voordeel van een SSD in plaats van een kaartje is dat je veel meer ruimte hebt voor minder geld en vooral dat de levensduur van een kaartje beperkt is in de zin van lees en schrijf bewerkingen. Of te wel de zaak gaat minder snel stuk.

Als er al iets sneller zou gaan dan moet je dat eerder zoeken in het uitvoeren van automatiseringen en niet zo zeer in de interface.
  vrijdag 22 maart 2024 @ 21:43:52 #145
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_212920714
Omdat hier volgens mij wel wat Tado gebruikers zitten: bij Amazon.de momenteel een set met twee thermostaten voor 80 euro, plus 7 euro verzendkosten naar Nederland. Ongeveer evenveel als de normale prijs voor één exemplaar.

Zelf in deze uitverkoop een Awair Element gekocht, wat bekend staat als een goede kwaliteit lucht-monitor (vooral voor CO2, wat lastig schijnt te zijn) die ook goed te integreren is in HomeAssistant en dergelijke. Geen idee of hier ook mensen die kant van domotica gebruiken, maar zo ja: bij deze ;)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zaterdag 23 maart 2024 @ 18:39:34 #146
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_212929235
En dan nu een vraag :) Ik ga binnenkort nieuwe kozijnen met daarbij nieuwe rolluiken / screens krijgen, en die wil ik graag mee automatiseren. Nu wordt de zonwering met motoren van Somfy geleverd, zo te zien de beste (en zo'n beetje de enige) keus qua motoren ;). Alleen voor de aansturing zijn er wat opties:

-RTS: RF-protocol dat éénweg communicatie doet. Aan te sturen via Somfy Tahoma, maar of het daarna ook te koppelen is aan Homekit of een andere partij is een beetje vaag. Ook aan te sturen via andere homemade opties, wat redelijk lijkt te werken. Vanwege éénweg ook geen feedback.

-Somfy IO: eigen protocol wat wel tweeweg is, dus je domotica kan 'weten' of de zonwering open of dicht is. Wel gesloten protocol, dus sowieso Tahoma switch nodig en dan kun je ook alleen doen waar Somfy zin in heeft.

-Bedraad en zelf koppelen: de motoren gewoon bedrade sturing geven en via bijvoorbeeld een Shelly koppelen. Voordeel is niet afhankelijk te zijn van Somfy verder (en één hub minder :P), nadeel is dat het dan geen deel is van de installatie, wat als ik de motor opblaas? :P

Mensen hier met ervaringen of aanvullingen? Ik vind zelf dat RTS ook maar een beetje onhandig overkomen en aangezien ik net vandaag weer tegen een product aan liep van een fabrikant die aan het afbouwen is weet ik ook niet hoe blij ik van dat IO ga worden. Verder wordt die Tahoma box door iedereen als 'duur' omschreven, maar op de prijs van het project (damn :P) valt dat reuze mee. Groter nadeel vind ik nog wel dat ik steeds meer van die kastjes krijg :P.

Kortom, ervaringen, tips of nieuwe inzichten welkom!
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Moderator zaterdag 23 maart 2024 @ 18:55:10 #147
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212929369
quote:
5s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 18:39 schreef De_Hertog het volgende:
En dan nu een vraag :) Ik ga binnenkort nieuwe kozijnen met daarbij nieuwe rolluiken / screens krijgen, en die wil ik graag mee automatiseren. Nu wordt de zonwering met motoren van Somfy geleverd, zo te zien de beste (en zo'n beetje de enige) keus qua motoren ;). Alleen voor de aansturing zijn er wat opties:

-RTS: RF-protocol dat éénweg communicatie doet. Aan te sturen via Somfy Tahoma, maar of het daarna ook te koppelen is aan Homekit of een andere partij is een beetje vaag. Ook aan te sturen via andere homemade opties, wat redelijk lijkt te werken. Vanwege éénweg ook geen feedback.

-Somfy IO: eigen protocol wat wel tweeweg is, dus je domotica kan 'weten' of de zonwering open of dicht is. Wel gesloten protocol, dus sowieso Tahoma switch nodig en dan kun je ook alleen doen waar Somfy zin in heeft.

-Bedraad en zelf koppelen: de motoren gewoon bedrade sturing geven en via bijvoorbeeld een Shelly koppelen. Voordeel is niet afhankelijk te zijn van Somfy verder (en één hub minder :P), nadeel is dat het dan geen deel is van de installatie, wat als ik de motor opblaas? :P

Mensen hier met ervaringen of aanvullingen? Ik vind zelf dat RTS ook maar een beetje onhandig overkomen en aangezien ik net vandaag weer tegen een product aan liep van een fabrikant die aan het afbouwen is weet ik ook niet hoe blij ik van dat IO ga worden. Verder wordt die Tahoma box door iedereen als 'duur' omschreven, maar op de prijs van het project (damn :P) valt dat reuze mee. Groter nadeel vind ik nog wel dat ik steeds meer van die kastjes krijg :P.

Kortom, ervaringen, tips of nieuwe inzichten welkom!
Ik heb RTS rolluiken gehad. Inderdaad geen feedback, maar werkte feilloos ZONDER de Tahoma. Ik stuurde hem aan met Homey. Somfy IO is wel de betere, volgens mij is dat 868 MHz waar RTS 433 MHz is. Ik lees na een snelle google actie dat het met wat gedoe (en/of een extension kit) wel aan Home Assistant te koppelen is. Zelf geen ervaring mee.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 23 maart 2024 @ 19:10:28 #148
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_212929540
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 18:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb RTS rolluiken gehad. Inderdaad geen feedback, maar werkte feilloos ZONDER de Tahoma. Ik stuurde hem aan met Homey. Somfy IO is wel de betere, volgens mij is dat 868 MHz waar RTS 433 MHz is. Ik lees na een snelle google actie dat het met wat gedoe (en/of een extension kit) wel aan Home Assistant te koppelen is. Zelf geen ervaring mee.
Deel van het probleem met dat 'gedoe' is dat het nogal wisselt van land tot land en jaar tot jaar wat Somfy levert. Voor connecties hadden ze ooit een Connectivity Kit, een 'Connexoon', een Tahoma hub en nu dus de Tahoma switch, waar v1 en v2 ook nog andere functies hebben.. En dan zitten er ook nog verschillen in frequenties tussen EU en US producten, wat zoeken op domotica fora lastig maakt. Ik heb een beetje het idee dat die protocollen minder lang mee gaan dan hun motoren, vandaar dat ik die IO een beetje over twijfel ;)

Miste je bij RTS het niet hebben van feedback, of ging dat in de praktijk altijd goed? Als de luiken al dicht waren en je deed ze nog een keer dicht, gebeurde er dan gewoon niets of gingen ze een tijdje voor niets ratelen?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Moderator zaterdag 23 maart 2024 @ 19:17:17 #149
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212929630
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 19:10 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Deel van het probleem met dat 'gedoe' is dat het nogal wisselt van land tot land en jaar tot jaar wat Somfy levert. Voor connecties hadden ze ooit een Connectivity Kit, een 'Connexoon', een Tahoma hub en nu dus de Tahoma switch, waar v1 en v2 ook nog andere functies hebben.. En dan zitten er ook nog verschillen in frequenties tussen EU en US producten, wat zoeken op domotica fora lastig maakt. Ik heb een beetje het idee dat die protocollen minder lang mee gaan dan hun motoren, vandaar dat ik die IO een beetje over twijfel ;)

Miste je bij RTS het niet hebben van feedback, of ging dat in de praktijk altijd goed? Als de luiken al dicht waren en je deed ze nog een keer dicht, gebeurde er dan gewoon niets of gingen ze een tijdje voor niets ratelen?
Ja, ik miste die feedback, maar puur omdat ik een nerd ben en ik graag zo veel mogelijk wil kunnen zien :') In de praktijk ging het altijd goed.

Dan gebeurde er niets. Die ontvanger reageert op een binnenkomend signaal, en of dat nou van de bijbehorende afstandsbediening is, of van een ander device, dat maakt niet uit. Als de rolluiken dicht waren en ik drukte op de bijbehorende afstandsbediening nogmaals op 'dicht' dan gebeurde er ook 0,0. Dat is dus met een ander device niet anders. :)

Edit; hij zei overigens wel 'open' of 'dicht', maar dat was puur gebaseerd op het laatste verstuurde signaal. Dus met andere woorden, stel ik zou 'dicht' hebben gedrukt maar dat signaal was niet aangekomen, dan was de status (in Homey) alsnog 'dicht', niet gebaseerd op de werkelijke status van het rolluik maar op basis van laatst verstuurde signaal.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 23 maart 2024 @ 19:45:18 #150
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_212930005
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 19:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, ik miste die feedback, maar puur omdat ik een nerd ben en ik graag zo veel mogelijk wil kunnen zien :') In de praktijk ging het altijd goed.

Dan gebeurde er niets. Die ontvanger reageert op een binnenkomend signaal, en of dat nou van de bijbehorende afstandsbediening is, of van een ander device, dat maakt niet uit. Als de rolluiken dicht waren en ik drukte op de bijbehorende afstandsbediening nogmaals op 'dicht' dan gebeurde er ook 0,0. Dat is dus met een ander device niet anders. :)

Edit; hij zei overigens wel 'open' of 'dicht', maar dat was puur gebaseerd op het laatste verstuurde signaal. Dus met andere woorden, stel ik zou 'dicht' hebben gedrukt maar dat signaal was niet aangekomen, dan was de status (in Homey) alsnog 'dicht', niet gebaseerd op de werkelijke status van het rolluik maar op basis van laatst verstuurde signaal.
Ja, dat laatste heb ik nu met m'n gordijnen ook. En inderdaad hier ook een nerd die graag alles wil zien.. :D

Ik denk dat ik toch voor de bedrade variant ga, wellicht in combinatie met zo iets: https://www.evehome.com/en/eve-shutter-switch Ondersteunt Thread, gaat later ook op Matter werken en de handbediening en automatische bediening gaan via dezelfde aansturing. En als het alsnog niets lijkt te zijn, of ik iets beters tegen kom, is een schakelaar vervangen altijd nog veel makkelijk dan een motor.. :P

Bedankt voor het meedenken :)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_213104180
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2024 15:52 schreef Seven. het volgende:
Oh trouwens: niet meer bestellen bij Beaumotica. Ik weet niet of het hier aan bod gekomen is maar het gaat niet goed met het bedrijf na een doorstart. Ik heb in november een bestelling geplaatst, na 2 maanden respons gehad en geannuleerd. Ik zit nog steeds op mijn geld te wachten.
Die vallen nu (volgens mij) onder robbshop
  zaterdag 6 april 2024 @ 00:10:28 #152
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213104284
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 23:51 schreef Snowby het volgende:

[..]
Die vallen nu (volgens mij) onder robbshop
Ja, niet meer bestellen dus. Robbshop heeft de zaken niet op orde.
Resistance is futile.
  Moderator zaterdag 6 april 2024 @ 14:51:45 #153
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213109257
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2024 00:10 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ja, niet meer bestellen dus. Robbshop heeft de zaken niet op orde.
Daar heb ik in het verleden best veel besteld, maar het laatste 1,5 a 2 jaar niet meer, puur omdat ik niks nodig had. Maar dat is nu een no go geworden dus?
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 6 april 2024 @ 14:58:08 #154
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213109283
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 14:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Daar heb ik in het verleden best veel besteld, maar het laatste 1,5 a 2 jaar niet meer, puur omdat ik niks nodig had. Maar dat is nu een no go geworden dus?
Robbshop weet ik niet maar aangezien zij nu de eigenaar zijn van Beaumotica, dan voorspelt dat weinig goeds :s) .
Resistance is futile.
pi_213115744
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2024 14:58 schreef Seven. het volgende:

[..]
Robbshop weet ik niet maar aangezien zij nu de eigenaar zijn van Beaumotica, dan voorspelt dat weinig goeds :s) .
Mijn verwachting zou eerder andersom zijn. Een slecht draaiende zaak die wordt overgenomen door een zaak die het wel op orde heeft wordt uiteraard veel moeite in gestoken om het op het niveau van de nieuwe eigenaar te krijgen.
  zaterdag 6 april 2024 @ 22:53:04 #156
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213115921
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 22:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Mijn verwachting zou eerder andersom zijn. Een slecht draaiende zaak die wordt overgenomen door een zaak die het wel op orde heeft wordt uiteraard veel moeite in gestoken om het op het niveau van de nieuwe eigenaar te krijgen.
Dat zou je denken maar na 6 maanden en verschillende reminders, heb ik m'n 60 euro nog steeds niet terug :+
Resistance is futile.
pi_213144560
Ik heb sinds kort de eerste stappen gemaakt met de ikea smart verlichting. De eettafel heeft 10 slimme lampen en dat werkt prima met de hub. De oude muurschakelaar staat altijd aan en dan zetten we de lampen aan en uit en dimmen we de lampen met de app of met de afstandsbediening. Alleen horen mijn kinderen en vrouw de hele tijd een piep. Zelf hoor ik die niet dus dat is lastig controleren. Iemand enig idee waar die piep vandaan zou kunnen komen en hoe ik dit kan voorkomen?
  Moderator dinsdag 9 april 2024 @ 10:05:06 #158
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213144844
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 09:29 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb sinds kort de eerste stappen gemaakt met de ikea smart verlichting. De eettafel heeft 10 slimme lampen en dat werkt prima met de hub. De oude muurschakelaar staat altijd aan en dan zetten we de lampen aan en uit en dimmen we de lampen met de app of met de afstandsbediening. Alleen horen mijn kinderen en vrouw de hele tijd een piep. Zelf hoor ik die niet dus dat is lastig controleren. Iemand enig idee waar die piep vandaan zou kunnen komen en hoe ik dit kan voorkomen?
Geen idee maar een snelle zoekactie zegt me dat je niet de enige bent met die klacht? Ik heb die lampen niet dus ik kan je inhoudelijk verder niet helpen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213147036
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 09:29 schreef Stansfield het volgende:
. Iemand enig idee waar die piep vandaan zou kunnen komen en hoe ik dit kan voorkomen?
Je zou de lampen een voor een er uit kunnen draaien om te zien of een of meer van die dingen piept. Ook de hub kan je op die manier controleren. Als het een lamp is lijkt het mij een optie om garantie te claimen. Helaas hang je dan uren aan de telefoon of zit je te wachten op een chat en is je kans weer voorbij als je naar de plee bent geweest tussen door. Waardeloos dat het iet gewoon via mail/webformulier kan.

Als alle lampen piepen dan kan je ook wel garantie claimen maar kom je geen steek verder natuurlijk.

'Gloeilampen' van IKEA had ik wel eens problemen mee, de geďntegreerde lampen zoals stofmolm en jetstrom alleen maar goede ervaringen net als met schakelaars. De enige sensor van hun reageert niet consequent met HA dus die is weer verdwenen. Maar goed, op hun eigen platform zal het allemaal perfect werken neem ik aan.

Laat eens weten of het een enkele lamp is die piept en of ie dat ook doet als er geen, minder of juis veel licht uit komt.
pi_213156153
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 13:58 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je zou de lampen een voor een er uit kunnen draaien om te zien of een of meer van die dingen piept. Ook de hub kan je op die manier controleren. Als het een lamp is lijkt het mij een optie om garantie te claimen. Helaas hang je dan uren aan de telefoon of zit je te wachten op een chat en is je kans weer voorbij als je naar de plee bent geweest tussen door. Waardeloos dat het iet gewoon via mail/webformulier kan.

Als alle lampen piepen dan kan je ook wel garantie claimen maar kom je geen steek verder natuurlijk.

'Gloeilampen' van IKEA had ik wel eens problemen mee, de geďntegreerde lampen zoals stofmolm en jetstrom alleen maar goede ervaringen net als met schakelaars. De enige sensor van hun reageert niet consequent met HA dus die is weer verdwenen. Maar goed, op hun eigen platform zal het allemaal perfect werken neem ik aan.

Laat eens weten of het een enkele lamp is die piept en of ie dat ook doet als er geen, minder of juis veel licht uit komt.
Gisteravond al even een beetje getest en het zijn zeker niet alle lampen. Maar ik hoor het zelf niet dus even met de kinderen en mijn vrouw gedaan. Maar na een tijdje hoor je de piep altijd. Dus vandaag gaan ze weer even opnieuw testen. En die lamp(en) die wel piepen breng ik wel terug om te ruilen om zo te kijken of ik het voor elkaar krijg dat er niks meer piept.
  donderdag 11 april 2024 @ 08:58:05 #161
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_213166782
quote:
14s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 19:45 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Ik denk dat ik toch voor de bedrade variant ga, wellicht in combinatie met zo iets: https://www.evehome.com/en/eve-shutter-switch
Nog even een aanvulling hierop, ik vertelde dit ook tegen m'n installateur en die slaakte bijna een hoorbare zucht van verlichting.. :D Hij gaf aan dat ze best vaak problemen hadden met Somfy protocollen inregelen en daar nog het meest voor terug moesten komen. Somfy maakt goede motoren en heeft goede marketing maar de domotica is prut, vond hij
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_213166842
Ik heb de ingebouwde Somfy rommel hier vrij aardig weten te temmen met ESPSomfy-RTS en 5 euro aan AliExpress hardware. Dat ging vrij goed en werkt stabiel.

Maar het is inderdaad niet echt een fijn protocol om te integreren :{
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_213166999
Overigens is die 2024.4 upgrade van HomeAssistant echt geweldig. Categorieën O+. Labels O+.

Eindelijk orde in de chaos _O_
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  donderdag 11 april 2024 @ 09:33:02 #164
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_213167039
quote:
1s.gif Op donderdag 11 april 2024 09:05 schreef BlackLining het volgende:
Ik heb de ingebouwde Somfy rommel hier vrij aardig weten te temmen met ESPSomfy-RTS en 5 euro aan AliExpress hardware. Dat ging vrij goed en werkt stabiel.

Maar het is inderdaad niet echt een fijn protocol om te integreren :{
Ja, als ik er mee door was gegaan was het voor mij ook iets dergelijks geworden. Maar omdat ik nog kan kiezen zie ik geen enkele reden om niet voor bedraad + slimme knop te gaan :)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_213234574
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 13:58 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je zou de lampen een voor een er uit kunnen draaien om te zien of een of meer van die dingen piept. Ook de hub kan je op die manier controleren. Als het een lamp is lijkt het mij een optie om garantie te claimen. Helaas hang je dan uren aan de telefoon of zit je te wachten op een chat en is je kans weer voorbij als je naar de plee bent geweest tussen door. Waardeloos dat het iet gewoon via mail/webformulier kan.

Als alle lampen piepen dan kan je ook wel garantie claimen maar kom je geen steek verder natuurlijk.

'Gloeilampen' van IKEA had ik wel eens problemen mee, de geďntegreerde lampen zoals stofmolm en jetstrom alleen maar goede ervaringen net als met schakelaars. De enige sensor van hun reageert niet consequent met HA dus die is weer verdwenen. Maar goed, op hun eigen platform zal het allemaal perfect werken neem ik aan.

Laat eens weten of het een enkele lamp is die piept en of ie dat ook doet als er geen, minder of juis veel licht uit komt.
Uiteindelijk bleek het om 2 lampen te gaan na de lampen stuk voor stuk testen met mijn jongste dochter en met een decibel tester op mijn telefoon. Deze 2 kon ik heel makkelijk terugbrengen. 2 nieuwe lampen gekocht en die hadden het niet. Dus het is helemaal piepvrij.

Ook de staande lamp in de huiskamer met 3 ikea lampen is piep vrij. Nog even de lamp aan het plafond ophangen met 3 lampen en dan werkt alles helemaal zoals ik wil.
pi_213238503
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 09:14 schreef Stansfield het volgende:

[..]
Uiteindelijk bleek het om 2 lampen te gaan na de lampen stuk voor stuk testen met mijn jongste dochter en met een decibel tester op mijn telefoon. Deze 2 kon ik heel makkelijk terugbrengen. 2 nieuwe lampen gekocht en die hadden het niet. Dus het is helemaal piepvrij.

Ook de staande lamp in de huiskamer met 3 ikea lampen is piep vrij. Nog even de lamp aan het plafond ophangen met 3 lampen en dan werkt alles helemaal zoals ik wil.
Dank voor de terugkoppeling. Altijd leuk om te horen dat het is opgelost.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')