De beyerDynamic DT880 is een goede open koptelefoon. Verder niet echt tips voor. Ik doe elektrische gitaar eerder dubben (en dan links rechts pannen) dan met twee mics opnemen. Dat geeft een betere ruimte.quote:Op woensdag 10 juli 2019 12:34 schreef DikPropje het volgende:
[..]
Het gaat hier om een elektrisch gitaar. Inderdaad een belangrijk detail dat ik even vergat te melden.
Ik kan het natuurlijk zelf opzoeken maar wat is een open koptelefoon? Moet ik denken aan het verschil tussen bijvoorbeeld een open of gesloten cab en is het verschil dus te vinden in de “schelpen” van de koptelefoon?
Als ik 2 mic’s gebruik is er dan nog een trucje om een wat ruimtelijker geluid te krijgen? Misschien een amper hoorbare delay op 1 vd 2 waardoor er een soort van echo effect ontstaat?
Nee. hier hou ik geen rekening mee. Gitaristen wisselen van gitaar omdat ze een bepaald soort sound willen wat bij het liedje past. Als ik dan mee of tegen ga EQ'en dan heeft het niet zoveel zin.quote:Op woensdag 10 juli 2019 13:35 schreef Broccolitaartje het volgende:
Leuke VWJW weer!
Je ziet gitaristen eigenlijk altijd wel wisselen van gitaren tijdens een optreden, heb jij voor elke gitaar andere standen op je mengpaneel? En kan je dat bijvoorbeeld al van tevoren instellen dat je gewoon aan kan klikken “blauwe gitaar” of “ibanez”, of moet je wel bij elke gitaarswitch weer even aan wat knopjes peuteren?
Nee, doe dit dus vooral niet. Hiermee haal je de hele balans weg die wij maken, dit soort kapriolen zorgt dus voor een kut geluid.quote:Op woensdag 10 juli 2019 13:35 schreef Broccolitaartje het volgende:
Ik speel zelf basgitaar en heb wel eens de “tip” gekregen om bij de soundcheck je volumeknop niet helemaal voluit te zetten, zodat je hem zelf nog ietsje harder kan zetten bij het optreden. Hou jij rekening met dat soort kapriolen/hou je ons in de gaten? :p
Hahaha ik wist het :’)quote:Op woensdag 10 juli 2019 14:03 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee, doe dit dus vooral niet. Hiermee haal je de hele balans weg die wij maken, dit soort kapriolen zorgt dus voor een kut geluid.
Nogmaals: Het beste geluid kan ik in de zaal maken als alles op het podium zo fijn mogelijk in balans is, en ook vooral niet te hard. Anders moet ik alles op de speakers compenseren met wat er in de zaal *op het podium gebeurd.
Een kut geluid in de zaal ligt heel vaak niet aan de geluidsman, maar meer aan de band.
Wat voor jou het fijnst werkt. Sommige bassisten hebben hem op 9, om in de wat hardere stukken een beetje headroom te hebben en niet hun vingers kapot te spelen.quote:Op woensdag 10 juli 2019 14:34 schreef Broccolitaartje het volgende:
[..]
Hahaha ik wist het :’)
Ik heb deze “tip” ook met een korreltje zout genomen, ik vind het zelf namelijk ontzettend irritant als de bas de rest van de muziek overruled. Ik heb een keer bij een concert in de ziggo dome gestaan (ik geloof the war on drugs) en daar was de bas ook zo mega hard dat ik me het hele concert eraan heb staan ergeren
Dan nog even eentje, iemand zei ooit tegen me dat je dus juist je volumeknoppen het beste helemaal open kan zetten, omdat de geluidstechnicus dan het “volste” geluid krijgt. Is dit echt een ding of is dat gewoon om ervoor te zorgen dat muzikanten niet de hele tijd met die knoppen gaan lopen klieren
Absoluut niet. Je weet nooit wie het gaat mixen. Ik zou niet willen dat wanneer ik een live sessie moet afmixen dat ik al te maken heb met de keuzes van een andere mixer.quote:Op woensdag 10 juli 2019 20:06 schreef Tai-Mai-Shu het volgende:
Waarom zijn direct-outs op mixers standaard pre-fader. Je wilt toch wel wat EQ op bijv drums of vocals voordat dit naar de multi-track gaat. Subfaders zijn altijd zo schaars.
Gewoon zelf wat maken. Ik heb voor thuis zoiets gemaakt, hangt aan mijn plafond:quote:Wat zijn de sierlijkste geluidsabsobeerders voor een woonkamer van 9x5 m met open keuken. Heb je suggesties?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |