abonnement Unibet Coolblue
pi_7719779
Hallo,

Ik zit er over te denken om over een maand of twee een nieuwe mountainbike aan te schaffen. Om alvast op wat ideeen te komen ben ik de folders al ingedoken van gazelle en giant. Volop keuze. Maar wat moet ik kiezen?????

Mijn budget is maximaal 800 Euro. Ik ga de fiets 60% op de weg gebruiken en 40% in het ruigere terein.
Verder gebruik ik de fiets waarschijnlijk vooral in het voorjaar/zomer/najaar, en in de weekenden, puur als sportief/recreatie.
Er is zoveel keuze.

Tot nu toe heb ik de volgende fietsen geselcteerd uit de tot mij beschikbare folders binnen mijn budget en die mij geschikt lijken.

Giant | All Road | Central Park (769 Euro)
Giant | All Road | Regents Park (569 Euro)
Giant | All Road | Hyde Park (469 Euro)
Giant | MTB Sports | Terrago Aluxx F/S 1 (799 Euro)
Giant | MTB Sports | Terrago Aluxx F/S 2 (699 Euro)
Giant | MTB Sports | Terrago Aluxx F/S 3 (589 Euro)
Gazelle | Instinct (539 Euro)
Gazelle | Impulse (639 Euro)
Gazelle | Extreme (739 Euro)
Gazelle | Puerto (739 Euro)

Ik heb gezien dat er verschillende opties zijn wat betreft remmen en versnellingen. Bijvroobeeld schijfremmen, is dat fijner??? En die versnellingen waarbij je als een soort extra handvat moet draaien aan het stuur, dat lijkt me niks, maar is dat ook zo? Ook hebben de verschillende modellen vering aan de voorkant, dat lijkt me best fijn, maar is dat ook zo, en wat zijn de verschillen? Evenzo voor de verende zadelpen.

En nu heb ik dus nog maar 2 merken bekeken..............
Ik moet zeggen dat ik persoonlijk de gazelle fietsen er fraaier uit vind zien, wat bij mij ook nog een beetje meespeelt in de keuze (niet te veel natuurlijk).

Wat ik graag van jullie zou willen weten:

- Hebben jullie zelf ervaring met 1 van bovenstaande fietsen?
- Hebben jullie ervaring met een ander soort fiets die jullie goed bevalt?
- Welke extra's zijn belangrijk en merkbaar, dus waar wil je graag wat extra's voor betalen (remmen-versnellingen-gewicht-banden-velgen-etc.)
- Wat je ook kwijt wilt.............

Help!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

G E W O O N G E E N G O E D E O N D E R T I T E L E N S I G N A T U R E I E M A N D N O G T I P S D A A R V O O R ? ? ?[BR]D I T I S T R O U W E N S W E L V E R D O M D E F U C K I N G I R R I T A T I N G Z O O M D I T T E L E Z E N D A T B E S E F I K !
pi_7719864
Omdat er de laatste dagen een enorme wildgroei aan MTB topics is heb ik dit topic omgezet in het centraal mountainbike topic
pi_7720053
Surf ff naar www.trekbikes.com en (ik weet dat de site niet echt duidelijk is) zoek ff op Trek 4900. dat is iig eentje die ik heb en het is echt een topding. Hij rijdt perfect, heeft schijfremmen, wat betekent dat je ongeveer gelijk stilstaat bij t remmen. voorvering. Hij rijdt gewoon lekker

Misschien kan je plaatselijke fietsenboer je ermee helpen..Treks worden niet over verkocht, izelf heb em uit Amerika meegenomen paar maanden geleden, maar ik weet wel dat ze in Nederland worden verkocht (best veel plaatsen geloof ik, en owja, er is ook nog een Giant versie van gloof ik, die er bijna identiek uitziet. Hij is hier in Nederland ongeveer 5-600 euro schat ik, niet meer, niet minder..

| Foto's |
pi_7720383
Welke je pakt moet je zelf weten!!!

Ik zou dan kiezen voor een voorvering, ik zou geen zadelvering pakken!! Moet je ook zelf weten maar ik vind zadelvering niet fijn.
Ik heb zelf de Gazelle Extreme met voorvering en Hydraelische Remmen. Is wel fijn.

Ik wens je veel succes met je keuze

pi_7720546
quote:
Op zondag 5 januari 2003 16:00 schreef Bartoli het volgende:
Welke je pakt moet je zelf weten!!!

Ik zou dan kiezen voor een voorvering, ik zou geen zadelvering pakken!! Moet je ook zelf weten maar ik vind zadelvering niet fijn.
Ik heb zelf de Gazelle Extreme met voorvering en Hydraelische Remmen. Is wel fijn.

Ik wens je veel succes met je keuze


Thanks,

Ik neem aan dat je dan de extreme polish versie hebt aangezien die met hydraulische remmen is uitgevoerd. Voor mij is die net iets te duur. Wat zijn je ervaringen met de remmen trouwens, zijn er veel verschillen merkbaar?

G E W O O N G E E N G O E D E O N D E R T I T E L E N S I G N A T U R E I E M A N D N O G T I P S D A A R V O O R ? ? ?[BR]D I T I S T R O U W E N S W E L V E R D O M D E F U C K I N G I R R I T A T I N G Z O O M D I T T E L E Z E N D A T B E S E F I K !
pi_7720587
quote:
Op zondag 5 januari 2003 15:44 schreef MeAndMyself het volgende:
Surf ff naar www.trekbikes.com en (ik weet dat de site niet echt duidelijk is) zoek ff op Trek 4900. dat is iig eentje die ik heb en het is echt een topding. Hij rijdt perfect, heeft schijfremmen, wat betekent dat je ongeveer gelijk stilstaat bij t remmen. voorvering. Hij rijdt gewoon lekker

Misschien kan je plaatselijke fietsenboer je ermee helpen..Treks worden niet over verkocht, izelf heb em uit Amerika meegenomen paar maanden geleden, maar ik weet wel dat ze in Nederland worden verkocht (best veel plaatsen geloof ik, en owja, er is ook nog een Giant versie van gloof ik, die er bijna identiek uitziet. Hij is hier in Nederland ongeveer 5-600 euro schat ik, niet meer, niet minder..


Heb de site bekeken. Fietsen zien er goed uit, alleen erg jammer dat er geen prijzen bij te vinden zijn. Heb wel een dealer hier in de buurt gevonden, dus moet ik daar maar eens heen.
G E W O O N G E E N G O E D E O N D E R T I T E L E N S I G N A T U R E I E M A N D N O G T I P S D A A R V O O R ? ? ?[BR]D I T I S T R O U W E N S W E L V E R D O M D E F U C K I N G I R R I T A T I N G Z O O M D I T T E L E Z E N D A T B E S E F I K !
pi_7722139
quote:
Op zondag 5 januari 2003 16:08 schreef oostje het volgende:

[..]

Thanks,

Ik neem aan dat je dan de extreme polish versie hebt aangezien die met hydraulische remmen is uitgevoerd. Voor mij is die net iets te duur. Wat zijn je ervaringen met de remmen trouwens, zijn er veel verschillen merkbaar?


Ik neem aan dat je het verschil tussen gewone remmen en hydraelische remmen bedoeld?? Er is verschil merkbaar het remt beter, je hoeft maar ff aan de rem te komen en het is al voelbaar dat is met normale remmen minder het geval.
Zit wel nadeel aan je moet het goed schoonmaken, moet je de remmen voor losmaken anders zijn ze zo stuk.

Kweet niet wat je nog meer wilt weten???

pi_7748283
Als je in Nederland fietst heb je eigenlijk geen schijven nodig. Gewone V-brakes zijn (bij mij) voldoende, en zeker als je niet al te veel geld uit wilt geven een goede keus.

Voor vering is zeker aan te raden, al moet je er wel voldoende aan uit willen geven anders is het zinloos, beter een vaste vork dan een slechte verende.

Zadelvering heb imho niet nodig en raadt ik je ook uit kosten overwegingen af.

En gripshifts (die handvatten): je moet er van houden...kijk of je eens bijde systemen kan gebruiken.

En ook niet gek als je niet te veel uit wilt geven: een tweede hands fiets

to climb or not to climb, thats the question
  maandag 6 januari 2003 @ 22:23:30 #9
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_7748530
Ik heb de Giant Central Park, uitgebreid met bar-ends. Fijne fiets voor op de weg, grindpaden harde zandpaden enz. Maar geen fiets om op een Mountainbike track te komen. Ten eerste niet omdat er slicks op zitten, Ten tweede niet omdat het een 28" fiets is, die niet zo wendbaar is als een 26" en ten derde niet omdat je een wegfiets groter koopt dan een mountainbike.

Absoluut een fijne fiets (ik ga er mee naar mijn werk en rijdt 1 a 2 keer per week zo'n 75 km), maar als je echt voor het presteren gaat kun je beter een losse wielrenfiets en een losse mountainbike kopen.

  maandag 6 januari 2003 @ 22:30:01 #10
30777 snokky
Sono corridoro
pi_7748727
Ik heb 2 jaar geleden gewoon een no name frame op laten bouwen bij de lokale fietsboer. Mooi frame met oversized buizen.
Af laten monteren met LX en wat ritchey wielen en natuurlijk magura !! dat remt echt als een tiet!!!

voor het luttele bedrag van 1600 oude guldens!!

Je zou nog wat kunnen bezuinigen op de afmontage stx cranks ofzo...

suc6

Come si dice questo in italiano?
  dinsdag 7 januari 2003 @ 08:51:13 #11
29883 TheSperminator
Dit is waar het om gaat.
pi_7754266
Hoi Oostje,

even wat informatie:

Hydraulische remmen hebben het voordeel dat er geen kabels gebruikt worden, maar olie om de kracht van de remhendel over te brengen op de remmen. Dit gaat zonder wrijving en in tegenstelling tot het bekande stalenkabel in geleidekabel principe zonder rek van de stalenkabel. Ook hebben de niet-hydraulische systemen de euiegenschap dat als de buiten kabel van binnen beginnen te slijten door gebruik het remmen en schakelen lastiger gaat.

Je hebt hydraulische velgremmen en hydraulische schijfremmen, net zoals je schijfremmen hebt die bediend worden met het stalenkabel in buitenkabel principe.

De hydraulische velgremmen zijn zwaarder dan de normale v-brakes, maar het verwisselen van remblokjes in reuze eenvoudig (Ik heb magura hs-33 (de duurdere), de hs-11's (de goedkopere) van de gazelle extreme polish heb ik geen ervaring mee, maar ik neem aan dat dat hetzelfde gaat) en ze zijn ongevoelig voor vuil (natuurlijk zit hier een limitering aan, maar het gaat beter dan met v-brakes.

Meganische schijfremmen: worden volledig met een kabel bediend.
semi-hydraulische schrijfremmen worden met een kabel bediend, maar de bedient de kabel een zuiger in het remhuis dat gevuld is met olie (Men probeeert dus de nadelen van kabel te compenseren).
Hydraulische schrijfremmen worden dus volledig met olie bedient. De remkracht die je hierbij hebt is natuurlijk niet altijd geweldig zoals hierboven vermeld werd. Het is allemaal afhankleijk van variabelen, maar over het algemeen heb je met schrijfremmen de meeste remkracht.

Qua verende voorvork kan ik ook zo een verhaal ophangen. Het hangt allemaal van je budget af en hoe je je matyeriaal onderhoudt. Een goed onderhouden goedkope voorvork kan beter presteren dan een slecht onderhouden dure voorvork.

Ik kan je wel zeggen dat het frame van de gazelle instinct je tegen gaat staan. Ik heb een zelfde frame, maar je kan geen bidons of bidonhouders aan je frame bevestigen en ook een pomp bevestigen leverde bij mij problemen op.

Ik heb vroeger gripshift gehad (dat schakelen met de hand) de grootste fabrikant is SRAM (www.sram.com) en de shimano-way is triggershifters. Dit is allemaal afhankelijk van persoonlijke voorkeur.

De velgen van de gazelle's zijn wel sterk. Ik rijd er al 2 jaar mee, best intensief en ze vertonenn geen mankementen.

Succes met een mtb uitzoeken.

Je kunt ook kijken op www.dirty-pages.nl en dan op het forum. Hier kom je heel veel technische informatie tegen over van alles. Pas op voor de bomen (Je weet wel, die van het bos.)

De MPH-3 remmen van giant (Giant terrago fs1) staan trouwens best goed bekend. Dus dat is niet verkeerd, maar die suntour voorvork ken ik niet.

pi_7756100
ik heb zelf geen ervaring met suntour vorken maar ik heb me laten vertellen dat ze niet echt geweldig zijn. Maar kijk anders ook eens op:
www.mountainbike.nl
to climb or not to climb, thats the question
pi_7757754
-edit: geen porno op fok-

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 07-01-2003 16:02]

Ahahahaahahah!
pi_8794396
thanks allemaal!
G E W O O N G E E N G O E D E O N D E R T I T E L E N S I G N A T U R E I E M A N D N O G T I P S D A A R V O O R ? ? ?[BR]D I T I S T R O U W E N S W E L V E R D O M D E F U C K I N G I R R I T A T I N G Z O O M D I T T E L E Z E N D A T B E S E F I K !
pi_8938955
fiets.pagina.nl en dan het forum : een weelde aan info

Samenvatting van dit forum:
Verwacht voor 800 EUR niet al te veel bijzonders. Voor dit geld heb je een basisfiets, met normale (maar zeker geen super) afmontering. Ga mininmaal voor Shimano Deore (of liever LX of XTR) afmontering, is de investering zeker waard (of vergelijkbare set van andere fabrikant)

Schijfremmen: alleen indien dat hydraulische zijn, mechanische zijn zeer vaak bagger

Verende vork/zadelpen: voor 800 EUR heb je redelijke kwaliteit, maar zeker niet super. Ik zou voor een vaste vork gaan, zeker gezien je verwachte gebruik. Alles wat beweegt, slijt ook.

Ik heb laatst een Jan Janssen (www.janjanssen.nl) fiets in elkaar laten bouwen (923 EUR) en ben er zeer tevree mee! LX afgemonteerd met vaste vork en V-brakes (voor op fietsvakantie)

Voor meer vragen: post maar op FOK

  donderdag 13 maart 2003 @ 08:37:39 #16
25523 Courage
The cowardly dog...
pi_9082073
Zoals Solitarias al zegt moet je voor 800 euro niet een topfiets verwachten. Probeer er inderdaad goede onderdelen op te krijgen. Als je regelmatig wilt mountainbiken moet je minimaal Deore er op hebben zitten, maar nog mooier is LX. Meer heb je als beginner eerst ook niet nodig.. je kunt later altijdn og upgraden.. en als je het mountainbiken geen leuke sport meer vind, dan heb je niet een dure fiets thuis staan..

Heb zelf gister ook een andere fiets gekocht.. ik had een Klein Attitude uit 1999 en heb nu een Klein Attitude Comp frame gekocht uit 2000 waarop slechts een paar keer gefietst is.. frame is als nieuw!! en in mijn favo kleuren: Jamaican Gold (geel en rood).
Wordt volledig afgemonteerd met XTR, RockShox Pilot Race (niet in de folders van RockShox verkrijgbaar) welke bovendien speciaal voor mij in de kleur rood word geleverd!! , Mavic velgen met Sapim of DT Swiss spaken en Wildgripper semi-slicks (wedstrijdversie), Easton stuur en stuurpen, Woodman carbon bar-end, [RooX] zadelpen (extra lang omdat ik van die lange stelten heb) en carbon/teflon kabels..

hmmm kan bijna niet wachten...

I don't want the world to see me cause I don't think that they'd understand,
When everything's made to be broken, I just want you to know who I am...
  donderdag 13 maart 2003 @ 08:46:26 #17
19284 B
van benbenieuwd
pi_9082146
Kijk eerst ff naar een echt merk voordat je een giant of een gazelle koopt

http://www.specialized.com/
http://www.gtmountainbikes.com/

  donderdag 13 maart 2003 @ 09:44:09 #18
25523 Courage
The cowardly dog...
pi_9082861
Specialized S-Works...
bijna net zo mooi als m'n Klein..

ff plaatje erbij..

I don't want the world to see me cause I don't think that they'd understand,
When everything's made to be broken, I just want you to know who I am...
pi_9087456
zoals net al gezegd werd, ga eens naar een echte fietsenmaker, en dan niet eentje met alleen stadsfietsen maar ook eentje met race en mtb.

Welke regio woon je eigenlijk ?

In Amsterdam kan ik je zeker Cycles Brands, Presto, Lohmann en Kapteyn aanraden...

en als je echt budget wil kan je eens op www.salden.nl kijken

pi_9098913
Uit een ander topic:
quote:
Op donderdag 13 maart 2003 19:23 schreef robin0223 het volgende:

[..]

en siliconen spray niet, dus siliconen spray doen, da\'s goeie shit!


Dat blijft alleen niet echt lang zitten. Gewoon vet, da\'s het beste. En na elke flinke toer je fiets gewoon poetsen. En dan niet met een hogedrukspuit nee.
pi_9127595
quote:
Op donderdag 13 maart 2003 19:26 schreef DeStedebouwer het volgende:
Uit een ander topic:
[..]
........En dan niet met een hogedrukspuit nee.
Huh....waarom niet? Ik doe dit op mijn werk en het gaat denk ik wel goed.
  dinsdag 18 maart 2003 @ 12:32:43 #22
29883 TheSperminator
Dit is waar het om gaat.
pi_9202126
Door de hoge druk spuit je dan water en zand in je kogellagers (naven, trapas, enz). Zeker als je even netjes je wielen of trappers afspuit. Je kunt het wel op een afstandje doen, of op de nevel stand.
  dinsdag 18 maart 2003 @ 12:36:00 #23
29883 TheSperminator
Dit is waar het om gaat.
pi_9202208
quote:
Op donderdag 13 maart 2003 19:26 schreef DeStedebouwer het volgende:
Uit een ander topic:
[..]

Dat blijft alleen niet echt lang zitten. Gewoon vet, da\'s het beste. En na elke flinke toer je fiets gewoon poetsen. En dan niet met een hogedrukspuit nee.


Gewoon vet is niet het beste. Vest is te dik en komt niet goed tussen de ketting. Als je met vet je ketting uitkookt is het weer een ander verhaal.

Hier kun je eea er over lezen:
http://www.vanherwerden.nl/ketting.html

pi_9242183
quote:
Op dinsdag 18 maart 2003 12:36 schreef TheSperminator het volgende:

[..]

Gewoon vet is niet het beste. Vest is te dik en komt niet goed tussen de ketting. Als je met vet je ketting uitkookt is het weer een ander verhaal.

Hier kun je eea er over lezen:
http://www.vanherwerden.nl/ketting.html


Teflonspray dus voor het smeren.
pi_9242889
quote:
Op woensdag 19 maart 2003 20:56 schreef DeStedebouwer het volgende:

[..]

Teflonspray dus voor het smeren.


Ik heb geen ATB maar wel een hybride en een racefiets. Daarvoor gebruik ik ook altijd teflonspray.
Eerst ketting schoonmaken met zo'n apparaatje+kettingreiniger en een nachtje laten drogen. De volgende dag spuit ik er dan teflonspray op (niet teveel). Dat laat ik een uurtje intrekken en dan veeg ik met een doekje de overtollige teflonspray van de ketting af (dat trekt alleen maar vuil aan). Hierna loopt de ketting perfect en geruisloos
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')