Allen hartelijk gegroet,
Met rasse schreden stevenen we alweer af op consumptierijke feestdagen
met daaropvolgend het eindejaarsfeest. Nog ruim een week te gaan en we hebben het sinterklaasfeest weer bijna gehad
, met alle geschenken
, lekkernijen en blije gezichten van dien.
Dan alras weer op naar de kerstdagen, en de jaarwisseling met bijbehorende knallende kurken en mooi siervuurwerk.
Hieromtrent valt inderdaad best al veel reuring te bespeuren. En ik kan u vertellen: zowel in de Amsterdamse binnenstad als in vrijwel de allerbeste winkelstad van Nederland - Haarlem
, is men de laatste dagen al flink op koopjesjacht geweest voor de komende feestdagen.
Oók op de Zuidas te Amsterdam viel onlangs enige vorm van drukte te bespeuren, nu het snelstgroeiende handelscentrum binnen de EU afgelopen jaren steeds meer gestalte gekregen heeft en daarbij ook nog 'n aantal winkels.
Omdat Black Friday elders al een bekend succesvol jaarlijks fenomeen was, verwelkomden wij deze speciale kooppiek al met open armen. Echter neemt het online bankieren/ consumeren
met rasse schreden toe, waarbij 'Black Friday' thans ook een stevige duit in het zakje doet. Behalve rinkelende kassa's, piepten diverse pinapparaten er ook flink op los
teneinde het ontluikende feestgevoel bij menig burger een extra boost te geven. Het zogeheten 'Cyber Monday', eveneens geïnspireerd op inkopen voor de feestdagen, lijkt het toenemende aantal koopjesjagers voor dit jaar ook bespoedigd te hebben.
En inderdaad: iDEAL blijft 'n bovenal prachtig betaalmedium voor de digitaal ingestelde mens
, en deze heuglijke update leert ons dat de pas maar liefst 58 mln keer getrokken werd.
Het gegeven dat jong en oud veel aandacht schenkt aan allerhande heerlijkheden
en in toenemende mate waarde hecht aan de feestdagen, doet veronderstellen dat de huidige economie na het exit van de crisis veel landgenoten geen windeieren gelegd heeft.
Welnu, een bijkomstigheid is dat de postorderbedrijven als PostNL het erg druk hebben, nu menig wens van de consumerende mens aanstonds goed en wel bevredigd wordt.
Zo druk zelfs dat er extra arbeidskrachten nodig zijn, hetgeen tijdelijk werk op kan leveren voor welwillende kandidaten op de arbeidsmarkt.
Onlangs doorgevoerde berekeningen lieten hierover op een wervelende Zuidas en in Den Haag maar weinig misverstanden bestaan.
Ondanks alle meest prachtige ontwikkelingen en -cijfers in ons op vier anderen na rijkste land, zet men alsnog kanttekeningen aangaande dergelijke successen voor supers- en bouwmarkten. ''Maar dat mag de opwaartse spiraal niet drukken, want de komende jaren zullen óók zij beter ingespeeld zijn op deze ontwikkeling'', aldus ingewijden.
Fijne dag!
Scjvb--------
Black Friday zorgt voor rinkelende kassa'squote:
Updated 1 uur geleden
2 uur geleden in FINANCIEELDEN HAAG (ANP) - Het uit Amerika overgewaaide fenomeen Black Friday heeft afgelopen weekend voor veel extra pintransacties gezorgd. Volgens cijfers van Betaalvereniging Nederland trokken Nederlanders op vrijdag, zaterdag, zondag en maandag bijna 58 miljoen keer hun pasje. Dat is 21 procent meer dan een jaar terug en 16 procent meer dan in een normaal lang weekend.Ⓒ PIROSCHKA VAN DE WOUWHoewel Black Friday alleen op vrijdag valt, kiezen veel winkels ervoor aanbiedingen over meerdere dagen te verspreiden. In de cijfers zijn daarom ook transacties van zaterdag, zondag en Cyber Monday meegenomen. Op die laatste dag gaan Amerikanen doorgaans online op jacht naar koopjes voor het feestdagenseizoen.
PostNLOok in Nederland zijn veel bestellingen gedaan via het internet, zoveel zelfs dat PostNL moeite heeft om alles op tijd bezorgd te krijgen. In de eigen app waarschuwt het postbedrijf dat pakketten mogelijk later dan normaal worden afgeleverd.
In Nederland werden de afgelopen dagen via online-betaalplatform iDEAL dik 10 miljoen betalingen verricht. Dat is 38 procent procent meer dan vorig jaar en 72 procent meer dan normaal. De online-omzet via iDEAL bedroeg ruim 845 miljoen euro.
Betaalvereniging Nederland baseert zich op cijfers van één grote transactieverwerker, equensWorldline. Op basis daarvan is een schatting voor het hele land gemaakt. Cash- en creditcardbetalingen zijn buiten beschouwing gebleven.
SupermarktenNiet alle branches profiteren overigens van Black Friday. Volgens internationaal onderzoek van Stocard, een soort portemonnee-app waarin consumenten klantenkaarten kunnen bewaren, plukken supermarkten bijvoorbeeld amper de vruchten. Ook bouwmarkten scoren nog niet heel goed. Verder blijkt dat het Black Friday-fenomeen in Nederland populairder is dan in België. Hoewel de trends in beide landen vergelijkbaar zijn, zijn de cijfers uit België minder extreem.
©
https://www.telegraaf.nl/(...)r-rinkelende-kassa-s