https://www.rtvdrenthe.nl(...)n-opnieuw-onderzochtquote:De mogelijkheid om een directe spoorlijn van Twente, via Drenthe, naar Groningen te leggen, wordt opnieuw onderzocht. Dat plan werd gisteren goedgekeurd in Provinciale Staten van Overijssel.
Een deel van de verbinding ligt er al, maar in Drenthe en Groningen is nog werk aan de winkel. Zo zou het spoor tussen Emmen, Ter Apel en Stadskanaal nog gelegd moeten worden. De Overijsselse politiek wil dan ook dat samengewerkt wordt met de provincie Drenthe en Groningen, schrijft RTV Oost.
Nedersaksenspoorlijn
Het voorstel voor de 'Nedersaksenspoorlijn' komt van de ChristenUnie. De fractie wil onder meer weten wat de spoorverbinding moet kosten. "Tot nu toe wordt gesproken over 250 miljoen euro, maar misschien klopt dat bedrag inmiddels helemaal niet meer", zegt fractievoorzitter Jan Westert van de partij.
De 'Nedersaksenspoorlijn' is volgens de Overijsselse Staten belangrijk voor de leefbaarheid de ontwikkelingen langs de oostgrens van het land. Daarnaast ziet Westert mogelijkheden voor goederenvervoer en zou de spoorlijn een uitwijkmogelijkheid zijn als er problemen zijn bij station Zwolle.
Het probleem is dat Zwolle er geregeld uit ligt. Ook wanneer er werkzaamheden zijn is het een verschrikking. Die Nedersaksen spoorlijn is zo'n gek idee nog niet, mits deze ook winstgevend kan zijn: het moet geen afvoerputje voor belastinggeld zijn.quote:Op donderdag 8 november 2018 11:44 schreef Postbus100 het volgende:
Zolang ze Zwolle maar niet als enige hub naar het zuiden houden. En of dat nu linksom of rechtsom gaat, zal me een zorg zijn, maar alleen Zwolle is echt wel een zwakke plek. Ooit eens meegemaakt dat Zwolle er flink uitlag. Je kan geen kant op, want omreizen met de trein is onmogelijk.
Het gaat meer om de mensen die van Twente naar Groningen willen. Nu is het veel gedrang op de 100km/u N wegen.quote:Op donderdag 8 november 2018 12:04 schreef Dr.Mikey het volgende:
Moet je daar nog steeds via Zwolle om van Assen naar Emmen te komen ?
Je kan ook via Hardenberg/Coevorden reizen, maar dat is nu nog een boemeltraject. De bedoeling is dat de Nedersaksenlijn daar een volwaardig IC-traject van maakt.quote:Op donderdag 8 november 2018 12:04 schreef Dr.Mikey het volgende:
Moet je daar nog steeds via Zwolle om van Assen naar Emmen te komen ?
De Duitsers zijn al iets verder; ze gaan eind dit jaar een stukje rijden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Gronau_-_Coevordenquote:Op donderdag 8 november 2018 12:56 schreef spijkerbroek het volgende:
Van Twente naar Drenthe... dan moet je óf via Hardenberg óf door Duitsland. Emmen moet uiteraard ook aangedaan worden door die spoorlijn, dus Hardenberg is om, en via Duitsland.. tja, dan krijg je met internationaal treinverkeer te maken en Duitsland zal dan ook een station willen. Maar om nou in de metropool Wilsum een IC-station neer te plempen, uit het niets, lijkt me ook niet wenselijk.
En ik moet nog zien of Emmen - Groningen rendabel wordt. Er zijn tig studies gedaan door de jaren heen en dat is allemaal niks geworden.
Is een dieseltje, zie ik.quote:Op donderdag 8 november 2018 13:01 schreef xzaz het volgende:
[..]
De Duitsers zijn al iets verder; ze gaan eind dit jaar een stukje rijden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Gronau_-_Coevorden
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat er in de Regio wel degelijk personenvervoer financieel haalbaar is.quote:Op donderdag 8 november 2018 13:08 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Is een dieseltje, zie ik.
En die lijn heeft verder ook weinig te maken met Twente-Drenthe-Groningen.
Ik zei dan ook dat Emmen-Groningen nog maar de vraag is of het rendabel is.quote:Op donderdag 8 november 2018 13:10 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat er in de Regio wel degelijk personenvervoer financieel haalbaar is.
Ah point taken. Ik hoor hier dat er in de omstreken toch wel heel veel vraag is. Ook omdat zowel Enschede als Groningen studentensteden zijn. één lijn kan dat oplossen.quote:Op donderdag 8 november 2018 13:12 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik zei dan ook dat Emmen-Groningen nog maar de vraag is of het rendabel is.
Aangezien er nu al OV is tussen Drenthe en Twente wist ik al wel dat het in die regio wel rendabel is.
De vraag is of studenten zo'n lijn rendabel zouden maken. Ik denk het niet eigenlijk, wegens de OV-studentenkaart. Maar we wachten het onderzoek afquote:Op donderdag 8 november 2018 13:14 schreef xzaz het volgende:
Ah point taken. Ik hoor hier dat er in de omstreken toch wel heel veel vraag is. Ook omdat zowel Enschede als Groningen studentensteden zijn. één lijn kan dat oplossen.
Er loopt al een route via Duitsland en die loopt niet via Wilsum, dus een non-argument lijkt me in deze.quote:Op donderdag 8 november 2018 12:56 schreef spijkerbroek het volgende:
Van Twente naar Drenthe... dan moet je óf via Hardenberg óf door Duitsland. Emmen moet uiteraard ook aangedaan worden door die spoorlijn, dus Hardenberg is om, en via Duitsland.. tja, dan krijg je met internationaal treinverkeer te maken en Duitsland zal dan ook een station willen. Maar om nou in de metropool Wilsum een IC-station neer te plempen, uit het niets, lijkt me ook niet wenselijk.
En ik moet nog zien of Emmen - Groningen rendabel wordt. Er zijn tig studies gedaan door de jaren heen en dat is allemaal niks geworden.
Ik neem aan dat je met die 3 provincies Groningen, Friesland en Drenthe bedoelt?quote:Op donderdag 8 november 2018 13:20 schreef CrashO het volgende:
Lijkt me alleen al om het uiterst kritieke Zwolle op te vangen een prima plan. Je hebt nu 3 vrijwel onbereikbare provincies als 1 station eruit ligt. Als je dat kan opvangen met een kleine 20km aan gloednieuw spoor. En dan nog het upgraden van een 25km museumspoor (Veendam-Musselkanaal) dan is dat best een goede deal.
[ afbeelding ]
Groen is al het bestaande spoor
Wil je van Emlichheim een station voor Nederlandse IC's maken dan?quote:Op donderdag 8 november 2018 13:24 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Er loopt al een route via Duitsland en die loopt niet via Wilsum, dus een non-argument lijkt me in deze.
Mja. Eens. Maar voor Groningen, en zelfs Assen zou het een prima vervanging zijn in het geval van zware poep aan de knikker bij Zwolle. Je hoeft ook niet door tot Enschede, Almelo zou je dan als knoop station kunnen laten functioneren.quote:Op donderdag 8 november 2018 13:25 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je met die 3 provincies Groningen, Friesland en Drenthe bedoelt?
Als je van Utrecht naar Leeuwarden moet, en dan niet langs Zwolle kan, maar via Enschede - Emmen - Groningen - Leeuwarden, dan ben je ook niet blij..
Dan is een lijn van Twente naar Groningen leuk, maar het is verre van een goed alternatief.
Ze kunnen ook verhuizen, schijnt dat huizen de laatste tijd goedkoper zijn geworden daar...quote:Op donderdag 8 november 2018 12:06 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het gaat meer om de mensen die van Twente naar Groningen willen. Nu is het veel gedrang op de 100km/u N wegen.
Oja, dat kon het wel eens zijn. Toen Zwolle tien dagen dicht lag vanwege die brug over de IJssel en het verbreden van station Zwolle. Toen ontdekte ik wel hoe cruciaal Zwolle eigenlijk is.quote:Op donderdag 8 november 2018 11:59 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Het probleem is dat Zwolle er geregeld uit ligt. Ook wanneer er werkzaamheden zijn is het een verschrikking. Die Nedersaksen spoorlijn is zo'n gek idee nog niet, mits deze ook winstgevend kan zijn: het moet geen afvoerputje voor belastinggeld zijn.
De Nederlandse "Nedersaksen"-route gaat niet door Duitsland. Er loopt een bestaande route van DL naar NL (Gronau - Coevorden). Een Duits station hoeven we het dus helemaal niet over te hebben.quote:Op donderdag 8 november 2018 13:25 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Wil je van Emlichheim een station voor Nederlandse IC's maken dan?
En Hardenberg is om.quote:Op donderdag 8 november 2018 13:43 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
De Nederlandse "Nedersaksen"-route gaat niet door Duitsland. Er loopt een bestaande route van DL naar NL (Gronau - Coevorden). Een Duits station hoeven we het dus helemaal niet over te hebben.
Zie kaartje in de post van CrashO. Lijkt me.quote:
Dat zal, maar daar gaat het in dit geval niet om. De Nedersaksenlijn gaat via Enschede, Hengelo, Almelo richting Hardenberg (vanaf Almelo via een enkelspoor).quote:
Er zit zeker nog veel werk in en er zijn alternatieven met Duitsland. Bijvoorbeeld door Emlichheim al moet daar nog erg veel gebeuren.quote:Op donderdag 8 november 2018 13:47 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dat zal, maar daar gaat het in dit geval niet om. De Nedersaksenlijn gaat via Enschede, Hengelo, Almelo richting Hardenberg (vanaf Almelo via een enkelspoor).
Wanneer ze daar trouwens IC's op willen laten rijden moet ook dat spoor eerst verdubbeld worden. Daarnaast moet het spoor tussen Coevorden en Groningen aangepakt worden en zelfs nog weer voor een deel volledig hersteld.
De laatste vind ik wel een goed argument. Als de lijn eenmaal operationeel is, zal ie niet snel gesloten worden als het financieel moeilijker is.quote:Op donderdag 8 november 2018 13:50 schreef xzaz het volgende:
[..]
Er zit zeker nog veel werk in en er zijn alternatieven met Duitsland. Bijvoorbeeld door Emlichheim al moet daar nog erg veel gebeuren.
De hoofdvraag is: zijn de kosten de baten te baas; ik denk dat het slim is dat je het nu doet in economische goede tijd. Als het slecht gaat denk 't westen als laatste aan deze regio.
Over of de lijn rendabel zou zijn maak ik me inderdaad ook wel zorgen. Het reisvolume per trein tussen Enschede/Groningen is niet groot te noemen. Aan de andere kant kan dat natuurlijk toenemen met het realiseren van een goede hoogfrequente spoorverbinding.quote:Op donderdag 8 november 2018 13:54 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
De laatste vind ik wel een goed argument. Als de lijn eenmaal operationeel is, zal ie niet snel gesloten worden als het financieel moeilijker is.
Dan nog betwijfel ik of ie überhaupt rendabel gaat zijn, maar dat is een andere kwestie.
Ik heb nog even dat potentieel stukje Duitse lijn erbij geplaktquote:Op donderdag 8 november 2018 13:47 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Zie kaartje in de post van CrashO. Lijkt me.
Je kan met de bus naar Groningenquote:Op donderdag 8 november 2018 13:58 schreef Amarantha het volgende:
Zou wel nice zijn als we vanuit Emmen ook een andere kant op kunnen dan alleen naar Zwolle.
En hoe had dat er volgens jou dan uit moeten zien? Op welk spoor had dat aan moeten sluiten? Of een compleet nieuw traject?quote:Op donderdag 8 november 2018 13:22 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ze hadden het natuurlijk deels op kunnen lossen door Lelystad-Groningen niet via Zwolle te laten lopen, maar via Emmeloord.
Die Duitse lijn is niet geëlektrificeerd.quote:Op donderdag 8 november 2018 13:57 schreef CrashO het volgende:
[..]
Ik heb nog even dat potentieel stukje Duitse lijn erbij geplakt
[ afbeelding ]
Compleet nieuw traject ja. Maar ik zie de moeilijkheden daarvan ook wel.quote:Op donderdag 8 november 2018 14:00 schreef O_o_ het volgende:
[..]
En hoe had dat er volgens jou dan uit moeten zien? Op welk spoor had dat aan moeten sluiten? Of een compleet nieuw traject?
Groningen - Veendam ook niet. Net als Almelo - Mariënberg. Dus ze zullen hoe dan ook moeten gaan Dieselen, of naast het extra spoor ook nog eens grote stukken gaan bedraden.quote:Op donderdag 8 november 2018 14:01 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Die Duitse lijn is niet geëlektrificeerd.
Ik denk dat ProRail makkelijker Nederlandse trajecten kan bedraden dan dat ze het Duitse equivalent ertoe kunnen zetten om Gronau - Coevorden te bedraden.quote:Op donderdag 8 november 2018 14:03 schreef CrashO het volgende:
[..]
Groningen - Veendam ook niet. Net als Almelo - Mariënberg. Dus ze zullen hoe dan ook moeten gaan Dieselen, of naast het extra spoor ook nog eens grote stukken gaan bedraden.
Welke mogelijkheden dan? Laten we voor het gemak even zeggen dat je tussen Lelystad en Emmeloord een spoorlijn langs de A6 legt, en dan kom je aan in Emmeloord, en hoe gaat het van daaruit verder? Het enige wat ik me kan bedenken dat je het spoor bij Wolvega laat aansluiten, maar daar heeft Overijssel, Drenthe en Groningen niets aan. En de boel aftakken richting Kampen slaat nergens op.quote:Op donderdag 8 november 2018 14:02 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Compleet nieuw traject ja. Maar ik zie de moeilijkheden daarvan ook wel.
Met een maglev via Heerenveen en Drachten natuurlijk.quote:Op donderdag 8 november 2018 14:00 schreef O_o_ het volgende:
[..]
En hoe had dat er volgens jou dan uit moeten zien? Op welk spoor had dat aan moeten sluiten? Of een compleet nieuw traject?
True. Maar ik denk dat ze dan eerder voor Diesel zullen gaan kiezen +25km nieuw spoor. Dan naast het nieuwe spoor ook nog eens 100km waslijn te gaan ophangen. Vooral omdat er hier in de regio toch bijna alle vervoerders met diesels rijden.quote:Op donderdag 8 november 2018 14:04 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik denk dat ProRail makkelijker Nederlandse trajecten kan bedraden dan dat ze het Duitse equivalent ertoe kunnen zetten om Gronau - Coevorden te bedraden.
moeilijkheden zei ik. Niet mogelijkheden.quote:Op donderdag 8 november 2018 14:04 schreef O_o_ het volgende:
[..]
Welke mogelijkheden dan? Laten we voor het gemak even zeggen dat je tussen Lelystad en Emmeloord een spoorlijn langs de A6 legt, en dan kom je aan in Emmeloord, en hoe gaat het van daaruit verder? Het enige wat ik me kan bedenken dat je het spoor bij Wolvega laat aansluiten, maar daar heeft Overijssel, Drenthe en Groningen niets aan. En de boel aftakken richting Kampen slaat nergens op.
Oja, overheen gekekenquote:Op donderdag 8 november 2018 13:47 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Zie kaartje in de post van CrashO. Lijkt me.
Die lijn loopt ook dwars door Emlichheim. Je kan daar niet met 130km/h door heen jakken.quote:Op donderdag 8 november 2018 14:03 schreef CrashO het volgende:
[..]
Groningen - Veendam ook niet. Net als Almelo - Mariënberg. Dus ze zullen hoe dan ook moeten gaan Dieselen, of naast het extra spoor ook nog eens grote stukken gaan bedraden.
Je laat het nu ook wel om een baan te zoeken in omgeving Hardenberg als je in Groningen woont. Dat is echt dramatisch, tenzij je een auto hebt. Hoorde laatst van een stel in Groningen dat de mannelijke zijde een baan kon krijgen in Almelo. De vrouwelijke zijde moet nog drie maanden studeren (arts) en dan is ze klaar. Dus hij gaat nu drie maanden op en naar Almelo omdat nu verhuizen nog iets te vroeg is. Voor zo'n stel zou een goede treinverbinding al een uitkomst zijn.quote:Op donderdag 8 november 2018 13:57 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Over of de lijn rendabel zou zijn maak ik me inderdaad ook wel zorgen. Het reisvolume per trein tussen Enschede/Groningen is niet groot te noemen. Aan de andere kant kan dat natuurlijk toenemen met het realiseren van een goede hoogfrequente spoorverbinding.
En dan is van die route al 80% snelweg (A28)...quote:Op donderdag 8 november 2018 14:21 schreef spijkerbroek het volgende:
Nou, elke dag Groningen-Hardenberg v.v. met de auto is ook ellende, hoor.
Die A28 is ook wel prima. Maar vanaf Hoogeveenquote:Op donderdag 8 november 2018 16:23 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
En dan is van die route al 80% snelweg (A28)...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |