abonnement Unibet Coolblue
pi_182933633
Laatst benoemde ik hier ergens op dit forum dat het wel een goed idee was als iedereen op de motor zou overstappen. Als argument noemde ik hierbij gekscherend dat daarmee gelijk het fileprobleem is opgelost. Als reactie hierop werd gezegd dat het donorprobleem hiermee ook gelijk is opgelost, wat ergens misschien ook wel waar is, aangezien motorrijden aanzienlijk gevaarlijker is dan autorijden.

Maar toch lijkt het me wel leuk om hier eens dieper op in te gaan. Natuurlijk weet ik dat dit een scenario is welke nooit werkelijkheid zal worden, maar toch wekt het mijn interesse.
Ikzelf rijd nu ruim een jaar fanatiek motor. Praktisch elke dag rij ik op en neer naar mijn werk op die trouwe tweewieler, door weer en wind. Ik heb wel een auto, maar die gebruik ik alleen als het weer echt te slecht is of als ik mijn nageslacht ga meenemen die nog te jong is voor op de motor. Wanneer het druk is op de wegen (en dat is steeds vaker het geval) zoef ik lekker tussen de files door en beperk ik mijn vertraging tot een minimum, waar de automobilist een veelvoud van diezelfde vertraging moet ervaren. Daar staat dan wel weer tegenover dat ik wel bloot sta aan de elementen en veel kwetsbaarder ben.

Maar wat nou als de rollen omgedraaid waren? Dat er dus net zo veel motoren waren als nu auto’s en er net zoveel auto’s waren als er nu motoren rijden op de weg. Het fileprobleem zou in dat geval inderdaad opgelost zijn. Feit is immers dat het grootste deel van de automobilisten alleen in hun auto zitten. Iets wat ik sowieso een vreemd verschijnsel vind, aangezien we blijkbaar wel met z’n allen om dezelfde tijd dezelfde kant op moeten…anders waren er immers geen files die kant op. Maar goed, alleen in de auto dus, maar wel plek op de weg innemen voor 4 of meer personen. Onhandig. Met een motor kan je twee personen vervoeren, maar neem je ook maar een fractie van de ruimte van een auto in.

Omdat iedereen opeens veel kwetsbaarder is, zullen mensen ook anders gaan rijden waardoor het opeens veel veiliger wordt op de weg. Het grootste gevaar (letterlijk) zijn dan de vrachtwagens, maar ook zij zullen beter bedacht zijn op motorrijders omdat ze niet langer een uitzondering zijn qua aantal. Daarnaast heb je als motorrijder ook bijna geen dooie hoeken. Wanneer je je nek een beetje kan draaien en je je spiegels goed afstelt, kan je praktisch alles zien. Heel erg fijn. Daarnaast kán je je mobiel niet vasthouden op de motor, wat mij betreft echt een enorm voordeel is en wat motorrijders sowieso al betere bestuurders maakt dan de appende automobilist. Al met al zou dit alles het onveiligheidsargument dan ook behoorlijk afzwakken.

Wat betreft het milieu: de gemiddelde motor rijdt heel zuinig (1 op 20 is eerder regel dan uitzondering) en ook zijn er hele mooie en goede op elektrische motoren op de markt. Dus ook hier alleen maar voordelen ten opzichte van de auto.

Tot slot dan het weer. Ja, daar zal je je op moeten kleden. Echter is het wel zo dat je voor de prijs van de gemiddelde middenklasser echt een prachtige motor kan kopen met fantastische (verwarmde) kleding. Daarnaast zit je bij een goede tourmotor lekker uit de wind en heb je verwarmde handvatten. Alleen ijzel, sneeuw en natte bladeren en andere troep op de weg is link, maar goed, dat geldt voor de auto ook.

Dus ja, iedereen op de motor is een fantastisch idee en goed voor de maatschappij. Helaas is iedereen te gehecht aan zijn koekblik dat dit helaas nooit werkelijkheid zal worden. Ik zal op mijn beurt echter blijven genieten van mijn voordelen ten opzichte van iedereen die weer eens vast staat in de file.
pi_182933797
Nouja, in veel Aziatische landen is dit al werkelijkheid. Al spreek je daar meer over brommertjes dan motoren.

Het weer in Nederland is er niet geschikt voor. De ergste files staan er in de winter. En dan ga ik echt niet op een motor stappen. Mij te koud.

Bovendien ligt de weg dan vol met pekel. :r
pi_182933824
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 11:03 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Nouja, in veel Aziatische landen is dit al werkelijkheid. Al spreek je daar meer over brommertjes dan motoren.

Het weer in Nederland is er niet geschikt voor. De ergste files staan er in de winter. En dan ga ik echt niet op een motor stappen. Mij te koud.

Bovendien ligt de weg dan vol met pekel. :r
Pekel is inderdaad funest voor je motor. Tegen de kou kan je je echter verbazingwekkend goed kleden.
  zondag 4 november 2018 @ 11:05:46 #4
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_182933847
In de winter pakte ik juist altijd de motor (tenzij ijzel), dan hoefde ik tenminste niet de ruiten te krabben _O_
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_182933873
quote:
2s.gif Op zondag 4 november 2018 11:04 schreef DW457 het volgende:

[..]

Pekel is inderdaad funest voor je motor. Tegen de kou kan je je echter verbazingwekkend goed kleden.
Dat zal wel, maar mijn handen worden uiteindelijk toch koud. Ik doe niet aan handvatverwarming, windscherm of dat soort onzin. Naked _O_. Maar daardoor ben ik dus wel een mooi weer rijder. :)
pi_182933880
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 11:05 schreef mstx het volgende:
In de winter pakte ik juist altijd de motor (tenzij ijzel), dan hoefde ik tenminste niet de ruiten te krabben _O_
En dan heel je blok onder het zout. _O_
pi_182933907
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 11:07 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Dat zal wel, maar mijn handen worden uiteindelijk toch koud. Ik doe niet aan handvatverwarming, windscherm of dat soort onzin. Naked _O_. Maar daardoor ben ik dus wel een mooi weer rijder. :)
Ah ja, dat zijn keuzes inderdaad.

quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 11:07 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

En dan heel je blok onder het zout. _O_
Naja, ik moet zeggen: ik rij dus het hele jaar door en die pekel heeft tot nu toe alleen effect gehad op mijn remmen (voorrem liep op een gegeven moment aan, bleek de cilinders in de klauwen verrot te zijn, alle remklauwen maar gelijk laten reviseren). Mijn blok is nog prima.
  zondag 4 november 2018 @ 11:10:16 #8
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_182933914
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 11:07 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

En dan heel je blok onder het zout. _O_
Voor mij is een motor een gebruiksvoorwerp dus dat boeit me niet zo heel veel, en goed inspuiten voor de winter voorkomt ook al een hoop schade.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_182934758
quote:
10s.gif Op zondag 4 november 2018 10:52 schreef DW457 het volgende:
Wanneer het druk is op de wegen (en dat is steeds vaker het geval) zoef ik lekker tussen de files door



uh, dat kan toch alleen op de snelweg en best gevaarlijk als je als een malloot tussen de files doorscheurt.
Genoeg mensen die hier niet aan denken en het is wachten tot er weer zo'n motor een ongeluk veroorzaakt door tegen een onoplettende auto aan te rijden.
5 Ferrari's op videoband!
pi_182934812
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 11:59 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

uh, dat kan toch alleen op de snelweg en best gevaarlijk als je als een malloot tussen de files doorscheurt.
Genoeg mensen die hier niet aan denken en het is wachten tot er weer zo'n motor een ongeluk veroorzaakt door tegen een onoplettende auto aan te rijden.
Als je als een malloot rijdt ben je sowieso niet lekker bezig. Als je gewoon rustig tussen de file doorrijdt is er niets aan de hand en kan je die onoplettende mobiele zombies netjes ontwijken en toch een enorme tijdswinst boeken. Oh en tussen de auto's doorrijden kan ook op binnenwegen waar auto's in lange rijen voor het verkeerslicht wachten bijvoorbeeld, mits er minimaal twee rijstroken zijn natuurlijk.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2018 12:04:42 ]
pi_182934823
Nu je toch steeds meer (gepensioneerde) motorrijders ziet, die toch tamelijk incompetent zijn. Die verkeerssituaties niet inzien, in dode hoeken (blijven) rijden en zichzelf op andere manieren in onveiligheid brengen. Zou ik niet willen meemaken, wat de chaos zal zijn met veel meer mensen zo gaan motorrijden.
.
pi_182934877
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 12:03 schreef Fer het volgende:
Nu je toch steeds meer (gepensioneerde) motorrijders ziet, die toch tamelijk incompetent zijn. Die verkeerssituaties niet inzien, in dode hoeken (blijven) rijden en zichzelf op andere manieren in onveiligheid brengen. Zou ik niet willen meemaken, wat de chaos zal zijn met veel meer mensen zo gaan motorrijden.
Want die gepensioneerde automobilisten die dezelfde manco's hebben zijn veiliger? Wanneer je met de motor een inschattingsfout maakt heb je in de meeste gevallen vooral jezelf ermee. Hoe anders is dat met een auto.
pi_182934914
quote:
2s.gif Op zondag 4 november 2018 12:06 schreef DW457 het volgende:

[..]

Want die gepensioneerde automobilisten die dezelfde manco's hebben zijn veiliger? Wanneer je met de motor een inschattingsfout maakt heb je in de meeste gevallen vooral jezelf ermee. Hoe anders is dat met een auto.
Nee, met een kloothommel in een auto houd ik weinig rekening. Maar juist door zijn kwetsbaarheid, zal ik voor zo’n incompetente motormuis, toch voorzichtig moeten zijn of ruimte moeten maken.
.
pi_182934944
quote:
2s.gif Op zondag 4 november 2018 12:02 schreef DW457 het volgende:

[..]

Als je als een malloot rijdt ben je sowieso niet lekker bezig. Als je gewoon rustig tussen de file doorrijdt is er niets aan de hand en kan je die onoplettende mobiele zombies netjes ontwijken en toch een enorme tijdswinst boeken. Oh en tussen de auto's doorrijden kan ook op binnenwegen waar auto's in lange rijen voor het verkeerslicht wachten bijvoorbeeld, mits er minimaal twee rijstroken zijn natuurlijk.
wat jij wil. mensen gaan de radiozender verzetten, op hun mobieltje kijken, berichtje typen voor thuis dat ze wat later zijn of hun gedachten dwalen en sturen daardoor naar links of rechts binnen de rijstrook waar jij als aso tussendoor wilt rijden en BAM.

en dat 'voorkruipen' bij een verkeerslicht wordt door heel veel mensen ook niet gewaardeerd trouwens.
5 Ferrari's op videoband!
pi_182935033
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 12:08 schreef Fer het volgende:

[..]

Nee, met een kloothommel in een auto houd ik weinig rekening. Maar juist door zijn kwetsbaarheid, zal ik voor zo’n incompetente motormuis, toch voorzichtig moeten zijn of ruimte moeten maken.
Kijk, en dit is precies de instelling die zo raar is. Automobilisten onder elkaar gunnen elkaar het licht in de ogen niet. Hoe anders is dat bij motorrijders die elkaar zelfs groeten bij het passeren. Ondenkbaar bij automobilisten. Natuurlijk zal dat groeten ook verdwijnen als we massaal op de motor stappen (anders heb je je stuur nooit meer vast), maar toch. Stukje meer verdraagzaamheid en compassie in het verkeer zou de doorstroming ook erg ten goede komen.

quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 12:10 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

wat jij wil. mensen gaan de radiozender verzetten, op hun mobieltje kijken, berichtje typen voor thuis dat ze wat later zijn of hun gedachten dwalen en sturen daardoor naar links of rechts binnen de rijstrook waar jij als aso tussendoor wilt rijden en BAM.

en dat 'voorkruipen' bij een verkeerslicht wordt door heel veel mensen ook niet gewaardeerd trouwens.
Ik doe het dagelijks meerdere keren en doordat ik het rustig aan doe kan ik op tijd remmen en zie ik die zombies al ruim van te voren verschuiven. Anticiperen heet dat. Daardoor ben ik tot nu toe elke dag zonder kleerscheuren thuisgekomen.

En tja, dat mensen het niet kunnen waarderen als ik op mijn motor vooraan ga staan bij een verkeerslicht zegt meer over hun dan over mij. Dat is simpelweg één van de voordelen van het motorrijden. Als zij dat ook willen staat het hun vrij om hun A-rijbewijs te halen en een motor te kopen, niet waar?
  zondag 4 november 2018 @ 18:54:38 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182942421
quote:
2s.gif Op zondag 4 november 2018 11:04 schreef DW457 het volgende:

[..]

Pekel is inderdaad funest voor je motor. Tegen de kou kan je je echter verbazingwekkend goed kleden.
ga maar eens 200km rijden bij -5, dan ga ik je daarna nog een keer spreken.

En je vergeet er ook bij te vertellen dat onderhoud stiekem net zo duur is als bij een auto.. Zéker bij een moderne toerfiets, én dat een motorfiets niet zo lang meegaat als een auto, en dat je, als je een beetje verkeerd op je smoel klettert niet alleen je fiets compleet afschrijft, maar ook jezelf, dus de verplichte ziektekostenverzekering zal ook een klein tikkie omhoog gaan.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_182943242
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 18:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ga maar eens 200km rijden bij -5, dan ga ik je daarna nog een keer spreken.

En je vergeet er ook bij te vertellen dat onderhoud stiekem net zo duur is als bij een auto.. Zéker bij een moderne toerfiets, én dat een motorfiets niet zo lang meegaat als een auto, en dat je, als je een beetje verkeerd op je smoel klettert niet alleen je fiets compleet afschrijft, maar ook jezelf, dus de verplichte ziektekostenverzekering zal ook een klein tikkie omhoog gaan.
Wie gaat er dan ook 200 rijden bij -5... 8)7

En als t onderhoud net zo duur is, dan maakt t toch niet uit? Ook niet echt een argument dus.

En ja, dat je kwetsbaarder bent, dat heb ik ook benoemd. Of dat uiteindelijk ook leidt tot hogere ziektekosten valt nog maar te bezien.
  zondag 4 november 2018 @ 20:32:22 #18
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182944549
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 19:31 schreef DW457 het volgende:

[..]

Wie gaat er dan ook 200 rijden bij -5... 8)7

En als t onderhoud net zo duur is, dan maakt t toch niet uit? Ook niet echt een argument dus.

En ja, dat je kwetsbaarder bent, dat heb ik ook benoemd. Of dat uiteindelijk ook leidt tot hogere ziektekosten valt nog maar te bezien.
AFSTAND, dude.. 2½ uurtje snelweg bij die temperatuur.. En natuurlijk maakt het wel uit;je levert de luxe van een lekkere stoel, warmte en geen omkleed gedoe plus een aardige dot extra risico in voor niks, nouja, weinig. In sommige gevallen misschien wat tijdwinst en iig minder sjagrijn omdat je niet in de file staat, maar die tijd ben je weer kwijt aan omkleden.

Maar goed, aan je manier van reageren op mijn poging om een conversatie te beginnen denk ik dat je het allemaal al hebt meegemaakt als doorgewinterde motorrijder.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_182945299
Ik kan nu helaas met het ov naar werk. En kan ook niet echt parkeren bij werk. Maar heb het een tijd met de auto gedaan. Anderhalf uur heen en anderhalf terug. ik vond het heerlijk. Lekker warm op een goede stoel zitten. Koffie mee, shaggie erbij.Eventueel onderweg een broodje halen of een blikje cola. Beetje naar het geklets op radio 1 luisteren.

Meestal half uurtje doorrijden. Dan half uurtje file. en weer half uurtje door. file zag ik als een soort pauze. Heerlijk.

Zit nog steeds af en toe te zoeken naar vacatures buiten de stad en wat verder van huis. Die 15 uur per week. 60 uur per maand heerlijk op mijzelf zijn. Geen gezeur, geen telefoon, geen stress. Heerlijk.
  zondag 4 november 2018 @ 21:30:32 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182946301
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 20:56 schreef autoknutselaar het volgende:
Ik kan nu helaas met het ov naar werk. En kan ook niet echt parkeren bij werk. Maar heb het een tijd met de auto gedaan. Anderhalf uur heen en anderhalf terug. ik vond het heerlijk. Lekker warm op een goede stoel zitten. Koffie mee, shaggie erbij.Eventueel onderweg een broodje halen of een blikje cola. Beetje naar het geklets op radio 1 luisteren.

Meestal half uurtje doorrijden. Dan half uurtje file. en weer half uurtje door. file zag ik als een soort pauze. Heerlijk.

Zit nog steeds af en toe te zoeken naar vacatures buiten de stad en wat verder van huis. Die 15 uur per week. 60 uur per maand heerlijk op mijzelf zijn. Geen gezeur, geen telefoon, geen stress. Heerlijk.

herkenbaar; lekker in je eigen coconnetje, al vind ik die file niet echt wat. Maar met de auto (of whatever) rijden is voor mij geen straf.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_182946865
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 21:30 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

herkenbaar; lekker in je eigen coconnetje, al vind ik die file niet echt wat. Maar met de auto (of whatever) rijden is voor mij geen straf.
Ik probeerde altijd achter een rijtje vrachtwagens te komen. Dan gaat het wel langzaam maar niet steeds starten stoppen. Als de file er niet was ging ik gewoon even bij een tankstation koffie drinken om niet te vroeg op de zaak te komen.

Ik zou eigenlijk wel vrachtwagen chauffeur willen zijn. Maar het verdient wel een heel pak minder.
  zondag 4 november 2018 @ 21:57:31 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182947000
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 21:50 schreef autoknutselaar het volgende:

[..]

Ik probeerde altijd achter een rijtje vrachtwagens te komen. Dan gaat het wel langzaam maar niet steeds starten stoppen. Als de file er niet was ging ik gewoon even bij een tankstation koffie drinken om niet te vroeg op de zaak te komen.

Ik zou eigenlijk wel vrachtwagen chauffeur willen zijn. Maar het verdient wel een heel pak minder.
worden er zat gevraagd nu, krijg je je rbw erbij.

Bereid je voor op rond de klok van 3 uur opstaan, en eind vd middag pas klaar, veel wachttijd, deadlines en een rijtijdenwet waar je voor gestudeerd moet hebben om eraan te voldoen en geen gigantische boetes op te lopen en een baas/planning die per GPS van minuut tot minuut kan zien wat je doet.

Mij niet gezien.

Vroeger was er redelijk decent geld te verdienen als vrachtwagenchauffeur trouwens, want je maakte toen lekker uurtjes. Kan allemaal niet meer.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_182949280
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 21:57 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

worden er zat gevraagd nu, krijg je je rbw erbij.

Bereid je voor op rond de klok van 3 uur opstaan, en eind vd middag pas klaar, veel wachttijd, deadlines en een rijtijdenwet waar je voor gestudeerd moet hebben om eraan te voldoen en geen gigantische boetes op te lopen en een baas/planning die per GPS van minuut tot minuut kan zien wat je doet.

Mij niet gezien.

Vroeger was er redelijk decent geld te verdienen als vrachtwagenchauffeur trouwens, want je maakte toen lekker uurtjes. Kan allemaal niet meer.
En als de rijtijdenwet nog niet genoeg is; komt de Europese werktijdenwet er nog eens bij. Heb je eindelijk de rijtijdenwet onder de knie, wordt het weer in de war gegooid met de verplichte pauze na x uur, als je niet over je rijtijden heen bent gegaan.

Overigens in de UK nog wel redelijk. £35k voor een C chauffeur en zo'n £48/50k voor een standaard CE chauffeur. ADR en dergelijke gaat richting 55/60k. Niet slecht op zich.
pi_182949686
En als vrachtwagenchauffeur mag je smerige kut koffie drinken bij de klanten. nee bah.

Ik ga binnenkort ook mijn motorrijbewijs halen maar zit er ook over te denken om een zwaailamp op mijn helm te schroeven want allemachtig wat zitten er soms debielen in het verkeer, en dat constateer ik vanuit mijn ''veilige'' blik op 4 wielen.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_182951209
Stel je voor: allemaal tegelijk vooraan bij het stoplicht. Zo'n grote bult motorrijdersen allemaal de eerste willen zijn. Hilarisch :)
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')