abonnement Unibet Coolblue
pi_182672242
Beste FOK!ers,

Na een tijd zoeken, vragen en denken, laat ik het toch maar eens plaatsen. Om een lang verhaal kort te maken: Mijn middelbare school heb ik helemaal verpest. Van VMBO-T --> Basis (diploma) -->Kader (diploma) --> MBO 4. Reden? CITO- Score op T, daarna motivatie gezakt en alleen maar erger geworden. Allemachtig zeg, na die (4 jaar) uitpeuteren, begint het nu echt mijn strot uit te komen. Nu in het tweede jaar realiseer ik me dat ik serieus een stuk van mijzelf aan het kwijtraken ben. Zonder enige moeite, alles gehaald, nu in het tweede jaar van MBO4 (niet Beta gericht). Ik dacht twee jaar geleden nog laat ik gewoon MBO4 doen om daarna P te halen --> Uni. Guess what? Zo werkt het niet. Na de eindelijke realisatie dat ik wiB, nask, bio heb gemist op enigszins een normaal niveau, ben ik ten einde raad. Mijn vraag is dan ook aan jullie: hebben jullie een alternatief idee? (Aub, keep it on topic)
Ik heb enorm veel research gedaan naar de mogelijkheden, waaronder:

In 1 jaar een opleiding tot MBO4 Verzorgende (omdat ik dan in ieder geval bio heb), kosten? ¤5,5k+,
In 1,5 jaar sprinttraject tot een economische MBO4 opleiding (enige pluspunt is dat ik in een andere omgeving zit, lees verder),
In twee jaar Havo doen met Nask, bio, wiB (aanmelding pas mogelijk aug. 2019, dus zit ik al in het 3e jaar van deze nonsens opleiding…),
Particuliere school Havo in 1/2 jaar, (niet realiseerbaar, kosten te hoog),
Terug naar voortgezet onderwijs (niet mogelijk, mis vmbo-T niveau volgens de school)
Zelfstudie havo voltijd in 1 of 2 jaar (niet mogelijk, leerplicht, startkwalificatie ontbreekt)

Nu, vraag ik mij af of iemand een andere mogelijkheid weet. Ik heb al gedacht aan Belgisch onderwijs, maar misschien weet een van jullie de mogelijkheden hierop. Amerikaans onderwijs heb ik ook aan gedacht, niet mogelijk denk ik want geen havo/vwo en uiteindelijk is een Associate Degree gelijk aan MBO4+. Mijn doel is daarbij ook om bio, wiB, nask te halen op minimaal Havo niveau.
Na een jaar van het MBO te hebben gezien ben ik er achter gekomen dat het echt niets voor mij is. De echte gangster leerlingen, die er elke les worden uitgestuurd, het infantiele gedrag van 20+ jarigen en het stoere ‘’ik heb geen zin om te leren, of huiswerk te maken’’, f*ck dat motto. Ik ben net een week 18 en voel me alsof ik 30 ben. Alsof dat het nog niet is kunnen de docenten soms niet eens antwoord geven op je les gerelateerde vraag, hebben er geen zin in of hebben simpelweg niet een lerarenopleiding gevolgd (dus geen bevoegdheid ook). De theorie gaat enorm traag en de kwaliteit van lesgeven is om te huilen. 8 boekjes van grofweg 200 pagina’s, duren een jaar. Nu weet ik dat op het HBO heel wiskunde van de Havo er in een semester doorheen gestampt wordt, dus ben ik bang dat als ik deze opleiding afmaak de discipline er niet voor heb. En natuurlijk weet ik dat ik een stomme keuze gemaakt heb een MBO4 opleiding te kiezen die niet in de richting is waar ik in wil werken en dat ik niet doorgegaan ben op het voortgezet onderwijs. Ik zit hier sinds het begin van dit schooljaar elke dag mee en het begint een serieuze invloed te hebben op mijn stemming en omgeving. Daarom kijk ik dus naar de mogelijkheden, om zo efficiënt mogelijk aan te sluiten op het HBO en het liefst voltijd Havo te volgen. Ik wil echt studeren en niet het gevoel hebben dat ik iets aan het stampen ben, puur omdat de school de lesuren moet invullen voordat er een punt achter heel MBO4 gezet wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door kevnederland op 22-10-2018 16:30:40 (tru) ]
pi_182681078
Welke studierichting wil je op/welk vak wil je later uitoefenen? En heb je daar direct hbo/uni voor nodig of kun je met een mbo-diploma ook aan de slag en later alsnog hbo/uni doen?

Biologie bij verzorgende zou ik me niet al teveel bij voorstellen. Dat is vooral gericht op wat je nodig hebt om als verzorgende aan de slag te kunnen. Bovendien, verzorgende is niveau 3, (kun je niet mee naar het hbo) verpleegkunde is niveau 4. beide opleidingen zijn geen opleidingen die je zomaar even doet om maar een papiertje te halen. Dit moet je echt willen en (zeker verpleegkunde) echt kúnnen, anders red je het echt niet. Er gelden strenge (wettelijke) eisen om door te mogen. Bij andere opleidingen geldt wat meer vrijheid wat dat betreft.

Het lijkt mij verstandig eens bij je school te informeren naar zo'n versnelde opleiding/sprinttraject.
Toen ik dat traject volgde zaten er ook twee leerlingen in de klas die vanaf de reguliere opleiding kwamen en daar hebben laten zien dat ze deze versnelling aankonden.

Stumperds heb je overal zitten, ook op het hbo en de uni. Daar moet je je maar voor afsluiten en zorgen dat je bij samenwerkingsopdrachten de mensen uitkiest die wél willen.

Denk bovendien niet dat als je je doel nu niet direct kunt halen, je hele leven verneukt is. Je hebt een heel leven voor je waarin je altijd nog kunt proberen je doel te behalen. Zorg dat je nu een papiertje haalt waarmee je aan de startkwalificatie voldoet en ook kunt werken, ook al is dat niet direct een beroep wat je echt leuk vindt. Je hebt dan in ieder geval een inkomen, je bent dan wat jaartjes ouder en weet dan ook wat je wilt en kunt. Om een voorbeeld te geven. Ik ben begonnen op vmbo T, in het 2e jaar naar kader gegaan. Daarna twee jaar mbo, verkeerde richting, dus mee gestopt. Daarna andere mbo-opleiding gedaan, behaald en vervolgens paar jaar gewerkt. Toen hbo gedaan, mislukt, toen weer gewerkt. Vervolgens sprinttraject gedaan en nu zit ik in het 2e jaar van mijn deeltijd-hbo-opleiding.
pi_182685049
Bedankt voor je reactie. Wat ik weet, is dat ik niet in een MBO-functie wil doorwerken. Weet ik wat ik wil doen op HBO/Uni? Nee. Ik denk namelijk dat als je niet weet wat je wilt, je het beste beta vakken kunt nemen omdat je daar meer richtingen mee uit kunt. En waarom ik niet in een MBO-functie door wil werken, is omdat dit geen uitdaging is. De opleiding die ik nu volg, krijg ik het gevoel bij dat het een overkapte vorm is van onbetaald werk (ookal is het MBO4). Tuurlijk haal je je diploma, maar serieus.. de werkzaamheden die bij het vak horen die leer je door logisch te denken of stage te lopen bij een goed bedrijf (heb ik het geluk dat ik dat dus nét niet doe) en moet ik nog lekker 4 maanden hier stage blijven lopen. Weet je, het is gewoon enorm moeilijk om een kut stage te hebben en dan ook nog is het gevoel hebben dat de opleiding die ik volg helemaal nergens op slaat. Het zijn wel leuke opdrachten, voor mensen die het leuk vinden. Of in ieder geval, dat het totaal geen waarde heeft, al heb ik het diploma of al heb ik het niet. Trouwens, mijn fout, het was verzorgende IG / Agogisch medewerker. Op de school waar ik momenteel zit worden geen versnelde trajecten aangeboden. Mag ik dus minimaal 1,5 uur van waar ik nu zit naar toe reizen, maar dan kan ik óók pas beginnen op 29 feb. 2019. Zit ik dus al bijna in t 3e jaar van mijn huidige opleiding. Ik heb moeite met het zeg maar toch te willen leren met het gevoel dat wat ik leer toch geen enige waarde toevoegt aan mijn verdere loopbaan carrière. En dat de omgeving waar in les gegeven wordt (eigenlijk mag ik het niet zo noemen, maar toch, uit respect voor de school), echt nergens op slaat. Het is een rare motivatie als ik weet dat ik geen les nodig heb op mijn diploma te halen maar toch 32-40 uur per week les moet volgen waar in ik nauwelijks 1 tot 2 stappen verder ben gekomen bij mijn diploma. Kan ik net zo goed 10 uur thuis leren en de rest werken! Er zijn nog misschien wel MBO richtingen waar waarde aan zit, maar juist het ding wat het MBO van het HBO onderscheidt is dat MBO uitvoerend is. Ik wil verantwoordelijkheid, eigen taak en op z’n minst het gevoel dat ik nog iets aan het bereiken ben waar ik voor leer.
pi_182694050
De ene mbo-functie is de andere niet en dat geldt net zo goed voor de opleiding. Sterker nog, de opleiding kan (deels) zelfs per school verschillen in hoe het aangeboden wordt.

Je wilt verantwoordelijkheid en eigen taken. Die krijg je ook na het behalen van je mbo-opleiding. Je zit nu in het tweede en dan is het logisch dat je nog niet de leiding krijgt over een (grote) afdeling op je stage etc. Kun je definiëren wat je verstaat onder verantwoordelijkheid en eigen taak? Het is een ruim begrip en zo goed als alle beroepen en functies kennen een bepaalde mate van verantwoordelijkheid en zeker een eigen taak ;)

Waarom zit je te denken aan verzorgende IG / agogisch medewerker? Alleen om naar het hbo te kunnen of lijken je dat ook écht leuke beroepen?
Verzorgende is niveau 2, verzorgende IG is niveau 3. Agogisch werker en verpleegkunde zijn wel niveau 4. Alleen met een niveau 4-diploma kun je naar het hbo. Het zijn beroepen met een behoorlijke verantwoordelijkheid en eigen taken en zeker geen opleidingen die je zomaar even doet.
Als je een van deze opleidingen alleen wilt doen om een diploma te halen zodat je naar het hbo kunt gaan, raad ik je dit ten zeerste af want dan ga je het niet redden.

Je wilt graag naar het hbo/de uni, maar je hebt geen idee welke richting je op wilt. Dan lijkt het mij verstandig dat je dat eerst gaat uitzoeken i.p.v. uit te zoeken hoe snel je op het hbo/de uni kunt komen. Ik krijg het idee dat je nu gewoon op de verkeerde opleiding zit. De stof boeit je niet en ook het beroep lijkt je niet leuk. Ga uitzoeken wat je wél leuk vindt en koppel dat eerst even los van opleidingsniveau. Hbo/uni moet niet je doel zijn, een beroep(srichting) dat je wilt gaan uitoefenen, dát moet je doel zijn. Daarna kijk je welke opleiding(en) daarbij passen. Als je niet gelijk dat niveau kunt behalen (bijv. omdat het een hbo/wo-studie betreft), kijk je naar een geschikte vooropleiding. Dat kan dan dus mbo zijn en misschien in eerste instantie niet datgene zijn waar je direct heel blij van wordt. Maar dat is wel nodig om je uiteindelijke doel te bereiken. En wen er maar aan, je zult je hele leven dingen moeten doen die niet direct van waarde zijn voor je leven/je c.v.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')